Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:27
De situatie
pricewatch: TP-Link AX3000 Whole Home Mesh Wi-Fi System Deco X60 (3-pack)
meterkast: hoofd deco
1e verdieping: deco 2
2e verdieping (werkkamer) deco 3.
alle deco's pal boven elkaar.

Mijn vraag
Mijn Deco mesh node op mijn werkkamer gaat direct naar de hoofdnode, in plaats van de node op de 1e verdieping. Daardoor krijg ik naar mijn idee een slechter signaal dan nodig. Hoe kan ik dit aanpassen?

Wat heb ik gedaan
Helaas weinig. In de Deco app op mijn mobiel kan ik niet aanpassen dat deco 3 verbinding maakt met deco 2. Op internet lees ik soortgelijke verhalen dat dit niet mogelijk schijnt te zijn.

Gevolg is dat ik dus op de werkkamer een super trage verbinding heb.

Test resultaten:
deco #1 (meterkast - begane grond): 200Mbit
deco #2 (slaapkamer - 1e verdieping): 180Mbit
deco #3 (werkkamer - 2e verdieping): 40Mbit >> maakt verbinding met deco #1 in plaats van deco #2.

Wie heeft er een idee?

[ Voor 23% gewijzigd door PdeBie op 24-08-2021 16:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:44

Tazzios

..

Om maar niet 'leg een kabel aan' te roepen:
'super trage verbinding' is nogal subjectief. Wat zijn je test resultaten op de verschillende verdiepingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:53
Ik zou hier eens kijken: https://community.tp-link.com/

Staan verschillende topics met hetzelfde "probleem", het lijkt er overigens op dat je bij de M5 met de laatste firmware zelf kan kiezen met welke node je wil connecten.

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
@Tazzios Ik heb een 200Mbit verbinding. Rechtstreeks op deco #1 (meterkast) haal ik dit ook.
Wanneer ik verbonden ben met deco #3 (werkkamer / 2e verdieping) haal ik maximaal 40Mbit.
Deco #2 (1e verdieping) zal ik eens kijken of ik hiermee kan verbinden met m'n laptop/mobiel en dan kijken wat ik haal.

Deco #2 haal ik 180Mbit.

@-LA- Dat forum had ik gevonden met inderdaad berichten met dezelfde problemen, maar niks over het model wat ik heb en een oplossing daarvoor.

[ Voor 3% gewijzigd door PdeBie op 24-08-2021 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:51
Welk type heb je?
Indien een deco m4 of m5 (dual band) dan is die keuze misschien niet zo gek

Over het algemeen is met mesh een enkele hop nog wel te doen (dus bedraad node 1 naar draadloos node 2)
Wil je van node 1 naar 2 en dan weer naar 3 dan zakt de performance in elkaar. Op zijn best zou je dan 70mbit kunnen halen oid maar alleen als de nodes onderling een uitstekende 5ghz verbinding hebben

Dus wellicht is de tragere verbinding van 3 naar 1 alsnog sneller dan als t via node 2 zou gaan

Als je tri band mesh hebt met unieke (dfs kanalen) dan kan een 3 hop constructie wel zin hebben

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
@laurens0619 Deco X60, zie ook gekoppelde product aan dit topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ah gekoppelde producten, die zie ik nooit op mobiel (nu wel)

X60 is een dual band dus geen dedicated backhaul. Als je dit geld uitgeeft zou ik eerder een tri band mesh systeem kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
laurens0619 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 16:16:
Over het algemeen is met mesh een enkele hop nog wel te doen (dus bedraad node 1 naar draadloos node 2)
Wil je van node 1 naar 2 en dan weer naar 3 dan zakt de performance in elkaar. Op zijn best zou je dan 70mbit kunnen halen oid maar alleen als de nodes onderling een uitstekende 5ghz verbinding hebben

Dus wellicht is de tragere verbinding van 3 naar 1 alsnog sneller dan als t via node 2 zou gaan
Mijn idee van mesh is dat het systeem snapt wat de meest handige route is. In mijn geval zou dat node 3 > node 2 > node 1 moeten zijn, kijkende naar de snelheden die ik haal als ik rechtstreeks op node 2 verbonden ben. De afstanden tussen de nodes zijn ook even groot (staan boven elkaar als het ware) en er zit evenveel beton tussen de nodes. Dus dat node 3 met node 1 verbind is niet juist lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Dat weet je pas als je kunt kiezen welke die gebruikt (en dat kan je niet)

Je kan prima gelijk hebben hoor. Het is vrij aannemelijk dat je een megabit of 70 zou overhouden mocht die via node 2 gaan.
Of het internet dan gevoelsmatig sneller is (oa latency) is een 2e, kan goed van niet misschien wel

Maar dan blijf ik erbij dat dit nier de beste keuze is voor een 2 hop mesh

Beste is die node op de 1e verdieping en/of zolder bekabeld aansluiten

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 24-08-2021 16:44 ]

Pagina: 1