Tweakers,
Vorig jaar heb ik mijn zolderdak geïsoleerd. Nu is het de beurt aan mijn garagedak die ik ga ik ombouwen tot gastenverblijf
.
Ik heb me verdiept in de verschillende methoden en wil uiteindelijk een warm dak constructie met PIR (laten) maken aangezien ik een hoge isolatiewaarde wil bereiken (Rc>5.0).
Bestaande situatie: Garagedak ca 6x3m. De dakconstructie bestaat uit balken 57x148mm Hoh=613mm met daarop 22mm houten dakbeschot. Het bestaande lood met de aansluiting met het woonhuis moet vervangen worden. Er is geen afschot in het hout, er blijft ca 1cm water op het dak liggen. De huidige dakrand is slechts 8cm hoog. Het dak heeft één jaar oude boeidelen red cedar, zinken daklijst en EPDM. Stom genoeg heb ik dit zelf een jaar geleden laten vervangen ivm lekkage bij aankoop en niet nagedacht over isolatie
De oplossing die ik voor de hand ligt:
Vragen die ik hierbij heb, zijn:
Vorig jaar heb ik mijn zolderdak geïsoleerd. Nu is het de beurt aan mijn garagedak die ik ga ik ombouwen tot gastenverblijf
Ik heb me verdiept in de verschillende methoden en wil uiteindelijk een warm dak constructie met PIR (laten) maken aangezien ik een hoge isolatiewaarde wil bereiken (Rc>5.0).
Bestaande situatie: Garagedak ca 6x3m. De dakconstructie bestaat uit balken 57x148mm Hoh=613mm met daarop 22mm houten dakbeschot. Het bestaande lood met de aansluiting met het woonhuis moet vervangen worden. Er is geen afschot in het hout, er blijft ca 1cm water op het dak liggen. De huidige dakrand is slechts 8cm hoog. Het dak heeft één jaar oude boeidelen red cedar, zinken daklijst en EPDM. Stom genoeg heb ik dit zelf een jaar geleden laten vervangen ivm lekkage bij aankoop en niet nagedacht over isolatie

![]() | ![]() | ![]() |
De oplossing die ik voor de hand ligt:
- ca. 140-160mm PIR op bestaande EPDM laag. De EPDM laag werkt dan als dampdichte laag.
- Bestaande boeidelen ophogen door er nieuwe planken tegenaan te zetten.
- Nieuwe mastiekrip
- Nieuw EPDM op de PIR
- Zinkendaklijst nieuw plaatsen (oude gaat er niet af zonder te beschadigen waarschijnlijk)

Vragen die ik hierbij heb, zijn:
- Ik zie dat PIR afschot isolatie nergens tot 140mm dik gaat. Is het een idee om in het midden normale PIR te doen en aan de randen wat afschot? Wat is hierin aan te raden?
- Het liefst verhoog ik de dakrand niet vanwege het aanzicht en ook de extra kosten. Ik zag twee alternatieven: 1) een gootbaan rondom toepassen (zie prachtige schets
) 2) een PIR plaat met een schuin verloop (zie foto)
![]() | ![]() |