Plat dak isoleren - check en oplossing lage dakrand?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:30
Tweakers,

Vorig jaar heb ik mijn zolderdak geïsoleerd. Nu is het de beurt aan mijn garagedak die ik ga ik ombouwen tot gastenverblijf :*) .

Ik heb me verdiept in de verschillende methoden en wil uiteindelijk een warm dak constructie met PIR (laten) maken aangezien ik een hoge isolatiewaarde wil bereiken (Rc>5.0).

Bestaande situatie: Garagedak ca 6x3m. De dakconstructie bestaat uit balken 57x148mm Hoh=613mm met daarop 22mm houten dakbeschot. Het bestaande lood met de aansluiting met het woonhuis moet vervangen worden. Er is geen afschot in het hout, er blijft ca 1cm water op het dak liggen. De huidige dakrand is slechts 8cm hoog. Het dak heeft één jaar oude boeidelen red cedar, zinken daklijst en EPDM. Stom genoeg heb ik dit zelf een jaar geleden laten vervangen ivm lekkage bij aankoop en niet nagedacht over isolatie |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ihTYokwAIruOdNbK-MdbndUYMo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J73Lne5mZJ2VPzEFrZLR2Qmp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K8SyWx6KuETFnbaK2BslpsklpSg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kDHHuHdKc22FCZzT6fnBO2CL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ksUjkPD6pN1Vr_kyeEAXrXNYWas=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YBEoL5XYrVCF6gJrhGOBy5zi.jpg?f=fotoalbum_tile

De oplossing die ik voor de hand ligt:
  1. ca. 140-160mm PIR op bestaande EPDM laag. De EPDM laag werkt dan als dampdichte laag.
  2. Bestaande boeidelen ophogen door er nieuwe planken tegenaan te zetten.
  3. Nieuwe mastiekrip
  4. Nieuw EPDM op de PIR
  5. Zinkendaklijst nieuw plaatsen (oude gaat er niet af zonder te beschadigen waarschijnlijk)
Maargoed, dit gaat vrij kostbaar worden... :/

Vragen die ik hierbij heb, zijn:
  1. Ik zie dat PIR afschot isolatie nergens tot 140mm dik gaat. Is het een idee om in het midden normale PIR te doen en aan de randen wat afschot? Wat is hierin aan te raden?
  2. Het liefst verhoog ik de dakrand niet vanwege het aanzicht en ook de extra kosten. Ik zag twee alternatieven: 1) een gootbaan rondom toepassen (zie prachtige schets O-) ) 2) een PIR plaat met een schuin verloop (zie foto)
Heeft iemand ervaring hiermee, andere ideeën of advies?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8f5zmQAuR3FZjpfgX2m7s4zofIA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SIzujulCQE3Ij2W6Mq3prvGt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GbR2tTPULWFqui2zCbtqAy6n--Q=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/SQLx1tNVEKPpBCzFnOPmMOha.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:55

decramy

root@birdie:~#

Mijn boeidelen waren volgens de aannemer te dun om er nieuwe, grotere, op te maken en dus wilde hij ook niet omhoog en zit ik ook met zo'n gootbaan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYdxGoxVvMwfA1ZVRYMGCFSWXVg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0EHml1wQ4OZWuO5QukU4amEw.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet hebben ze nog een 45-graden verloopje gemaakt.

Ik ben er niet heel blij mee. Ik vraag me af of er geen koudebrug is gecreëerd. Het viel gewoon een beetje als een beunhaas-oplossing... Ik heb niet veel weerstand geboden omdat de meneer best intimiderend overkwam.

Heb je al duidelijk wat de meerprijs is van de hogere boeidelen?

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Laatst online: 16:08

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
PIR 140mm afschot isolatie gaat vrij duur worden. Vaker wordt afschot van PS (dunne plaat) gekozen en daarboven op een goede laag PIR.

De gootconstructie zou prima kunnen, hou rekening met het afschot dat het water wel van de muur afloopt. Het lood zal dan ook opnieuw ingeslepen moeten worden op de juiste hoogte. Je wil immers niet een goot langs de muur creëren dat is vragen om problemen.

De zinken deklijst gaat er helaas bijna nooit heel af, maar soms kun je hem nog schuiven als je ergens een deel opoffert. Wat ook kan is dat je de nieuwe dakbanen aanheelt op de afwerkstrook die er nu nog vers ligt. Dat is overigens niet de standaard procedure, weet dus niet of jouw dakdekker daarin mee wil gaan.
decramy schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 22:53:
Mijn boeidelen waren volgens de aannemer te dun om er nieuwe, grotere, op te maken en dus wilde hij ook niet omhoog en zit ik ook met zo'n gootbaan. [Afbeelding]

Zoals je ziet hebben ze nog een 45-graden verloopje gemaakt.

Ik ben er niet heel blij mee. Ik vraag me af of er geen koudebrug is gecreëerd. Het viel gewoon een beetje als een beunhaas-oplossing... Ik heb niet veel weerstand geboden omdat de meneer best intimiderend overkwam.

Toch wordt vaker voor een gootbaan gekozen, als de koudebrug boven de spouw en overstek grotendeels zit maakt dat niet veel uit. Helemaal als er al een laag(je) isolatie is met dampremmer. Bij jou is de aansluiting op de nieuwe isolatie prima met afwerkstrook gemaakt. Ik neem aan dat de rest nog moet gebeuren.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Laatst online: 15:55

decramy

root@birdie:~#

Ja, dit was een foto van tijdens de werkzaamheden. Zie ook de gasslang. Nu mooi afgewerkt en zonnepanelen erop.

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
decramy schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 22:53:

Bedankt voor je reactie! Ik herken je beeld van intimiderende bouwlui wel. Vraag even wat gewenning om daarmee om te gaan.
tweakduke schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 22:56:
PIR 140mm afschot isolatie gaat vrij duur worden. Vaker wordt afschot van PS (dunne plaat) gekozen en daarboven op een goede laag PIR.

De gootconstructie zou prima kunnen, hou rekening met het afschot dat het water wel van de muur afloopt. Het lood zal dan ook opnieuw ingeslepen moeten worden op de juiste hoogte. Je wil immers niet een goot langs de muur creëren dat is vragen om problemen.

De zinken deklijst gaat er helaas bijna nooit heel af, maar soms kun je hem nog schuiven als je ergens een deel opoffert. Wat ook kan is dat je de nieuwe dakbanen aanheelt op de afwerkstrook die er nu nog vers ligt. Dat is overigens niet de standaard procedure, weet dus niet of jouw dakdekker daarin mee wil gaan.

[...]

Toch wordt vaker voor een gootbaan gekozen, als de koudebrug boven de spouw en overstek grotendeels zit maakt dat niet veel uit. Helemaal als er al een laag(je) isolatie is met dampremmer. Bij jou is de aansluiting op de nieuwe isolatie prima met afwerkstrook gemaakt. Ik neem aan dat de rest nog moet gebeuren.
Als ik google op "PS plaat afschot" vindt ik isolatieplaten. Is dan het idee dat je bijv. een 20-30mm afschot PIR plaats pakt en die bovenop een 140mm PIR plaat lijmt? Of zorg je voor een afschot onder het PIR?

De dakdekker geeft aan dat hij er niet aan gaat beginnen de huidige zinken lijst te bewaren :9

Goede tip om geen goot langs de muur te maken. Het lood is toch redelijk einde levensduur, dus dat gaat sowieso vervangen en hoger geplaatst worden.

Wat denk jij dat een redelijke prijs is voor ca 6x3m dak;
1. Plaatsen PIR 160mm op bestaande EPDM. Rd > 6.0.
2. Wortelwerende EPDM.
3. Ophogen boeidelen met red cedar gegrond ca 20cm verloopje gefreesd. Hoeken in verstek.
4. Nieuwe zinken daklijst.
5. Nieuwe dakdoorvoer (op laagste punt ivm goede afvoer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

MWDKing schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:02:
[...]

Bedankt voor je reactie! Ik herken je beeld van intimiderende bouwlui wel. Vraag even wat gewenning om daarmee om te gaan.

[...]

Als ik google op "PS plaat afschot" vindt ik isolatieplaten. Is dan het idee dat je bijv. een 20-30mm afschot PIR plaats pakt en die bovenop een 140mm PIR plaat lijmt? Of zorg je voor een afschot onder het PIR?

De dakdekker geeft aan dat hij er niet aan gaat beginnen de huidige zinken lijst te bewaren :9

Goede tip om geen goot langs de muur te maken. Het lood is toch redelijk einde levensduur, dus dat gaat sowieso vervangen en hoger geplaatst worden.

Wat denk jij dat een redelijke prijs is voor ca 6x3m dak;
1. Plaatsen PIR 160mm op bestaande EPDM. Rd > 6.0.
2. Wortelwerende EPDM.
3. Ophogen boeidelen met red cedar gegrond ca 20cm verloopje gefreesd. Hoeken in verstek.
4. Nieuwe zinken daklijst.
5. Nieuwe dakdoorvoer (op laagste punt ivm goede afvoer).
De afschot PS platen leg je eerst en dan de PIR platen er bovenop. Dat hoef je niet aan elkaar te lijmen, gewoon vastschroeven daarna. De EPDM kan daarna wel worden verlijmd.

EPDM is al wortelwerend dus dat is een verkoop praatje of ze nemen resitrix wat die term er nog wel eens bij pakt.

Prijzen ben ik helaas redelijk uit, maar als de materialen zelf rekent met de prijzen die je kan vinden plus 2 dagen werk voor 2 man kom je een heel eind.

Lood inslijpen komt er dan nog wel bij.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
tweakduke schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:11:
[...]

De afschot PS platen leg je eerst en dan de PIR platen er bovenop. Dat hoef je niet aan elkaar te lijmen, gewoon vastschroeven daarna. De EPDM kan daarna wel worden verlijmd.

EPDM is al wortelwerend dus dat is een verkoop praatje of ze nemen resitrix wat die term er nog wel eens bij pakt.

Prijzen ben ik helaas redelijk uit, maar als de materialen zelf rekent met de prijzen die je kan vinden plus 2 dagen werk voor 2 man kom je een heel eind.

Lood inslijpen komt er dan nog wel bij.
Thx! Wat bedoel je precies met PS platen? Heb je misschien een linkje? Of bedoel je XPS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

MWDKing schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:48:
[...]

Thx! Wat bedoel je precies met PS platen? Heb je misschien een linkje? Of bedoel je XPS?
Officieel EPS, ps gebruikten we vroeger nog wel eens als afkorting voor piepschuim ;)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
tweakduke schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:53:
[...]

Officieel EPS, ps gebruikten we vroeger nog wel eens als afkorting voor piepschuim ;)
Dat kan dan vast ook PIR afschot zijn toch? isoleerd meteen wat beter en zijn beter verkrijgbaar lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

MWDKing schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:57:
[...]

Dat kan dan vast ook PIR afschot zijn toch? isoleerd meteen wat beter en zijn beter verkrijgbaar lijkt het.
Dat kan zeker, wellicht is het prijsverschil niet meer zo groot tegenwoordig :)

Tweakers Discord

Pagina: 1