Hulpvraag
Ik ben op een kruispunt aangeland in mijn loopbaan waar ik een beslissing moet nemen welke kant ik op wil. Dit onderwerp kan ik thuis met niemand bespreken. Carrière advies wil ik zeker niet aan mijn collega's vragen. Ik wil op Tweakers vragen of jullie met mij mee willen denken.Wie ben ik
• Opleiding: WO Computer Science• Werkervaring: 6 jaar
• (Woon) Locatie: Oost-Nederland (Overijssel)
• Functie: Java Developer
Huidige rol
De afgelopen 6 jaar heb ik kunnen doorstromen van junior Java developer tot medior / software-lead in een scrum team met 5 andere ontwikkelaars.Hier heb ik mijn salaris gepost: Eledhrim in "Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)"
Ik zit nu tegen een plafond aan in deze rol bij deze werkgever. Daarom wil ik een nieuw POP (persoonlijk ontwikkel plan) maken om stappen te maken.
Overwegingen
PositieverbeteringHet toekomstperspectief met mijn huidige salaris is niet goed. Ik moet mijn inkomen verbeteren voor mijn gezin. Werkplezier is ook van belang. Positieverbetering betekend voor mij behalve een hoger salaris ook mijzelf kunnen blijven uitdagen.
Groeien in huidige rol
Ik kan blijven doen wat ik doe en meer ervaring opdoen. Er zijn bedrijven die experts waarderen en beter betalen. Doorgroeien naar een senior developer rol zal niet veel gaan opleveren bij mijn huidige werkgever. Solliciteren is dan onvermijdelijk.
Nieuwe rol
Een andere weg is om architect te worden. Het past goed bij mijn opleiding. Meer verantwoordelijkheid gaat gepaard met betere compensatie. Het lijkt een logische vervolgstap voor een medior / senior developer.
Management
Een management rol is een totaal andere richting. Management is heel breed maar ik heb de indruk dat in Nederlandse bedrijven management rollen vaak beter beloond worden dan developers.
Ik heb geen ervaring maar ben niet bang voor een uitdaging. Het sluit niet echt aan bij mijn technische opleiding. Bij deze keuze neem ik meer afstand van de techniek.
Het staat of valt bij de functieomschrijving. Moeilijk doen over urenbriefjes van inhuur is niet mijn ding. Collega's motiveren en vertrouwen geven om het beste uit hen zelf te halen vind ik wel leuk.
Vragen
- Wat is volgens jullie voor een developer de logische voortzetting van zijn carrière?
- Welk van deze richtingen geeft het meeste perspectief?
- Zijn er andere opties die ik zou kunnen overwegen?