Welke Videokaart voor Video Conversie!

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:52
Ik zoek al jaren een?
"goedkope" video kaart om HD videobestanden te converteren zoals van X264 naar X265. Ik had 4 jaar geleden mijn zinnen gezet op een GTX1060 videokaart die ik toen net even te duur vond. In tegenstelling tot de standaard trend dat hardware steeds goedkoper wordt, zijn deze videokaarten in prijs geëxplodeerd, 4 jaar oude GTX1060 kaarten zie ik tweedehands weg gaan voor honderden euro's

Nu doe ik dit omzetten via de CPU maar dit kost vele uren tot etmalen :-( .

Ik begrijp er nix van deze absurde prijzen, als iemand die kan verklaren graag, zal wel iets met beschikbaarheid te maken hebben. Ik heb nu een GTX660-Ti kaart, die voor mijn gamebehoefte ruimschoots voldoende is, maar klaarblijkelijk niet in staat is voor Video decoding\encoding. Ik hoor graag of ik het mis heb.

Daar ik dus geen gaming behoefte heb is er misschien een betere oplossing dan de GTX1060

Wat is je budget?
max 150 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee hoor, AMD of Nvidia gaat om de snelheid van encoden\decoden

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb een inmiddels ouder systeem dat ruimschoots voldoet aan mijn behoefte

Processor: Intel Core i7-3770 CPU @ 3.40GHz
RAM: 16GB
SSD opslag

.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:54

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je conversiesoftware überhaupt een videokaart kan gebruiken (bijv. Handbrake, moet je wel eerst aanzetten) dan is een Nvidia Pascal kaart of nieuwer wel nodig voor H265. Oudere kaarten doen alleen H264.

Voor het beperkte budget is een 1060 wel ongeveer het maximum.

Vanwege de chiptekorten en de grote vraag naar videokaarten voor cryptomining zijn kaarten niet aan te slepen en worden ze met woekerwinstem verkocht als ze er al zijn. Daarom zijn ze nu duur, en dat gaat nog wel tot minstens volgend jaar duren.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Ik prefereer een goede CPU voor videoconversie ipv een GPU.

Zie ook Welke cpu met Intgrated GPU is beste voor Handbrake

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
Bedankt voor de antwoorden, Dat cryptomining zag ik ook als een oorzaak, maar dan lijkt me je daar het nieuwste van het nieuwste wil hebben, geen chip van 5 jaar oud.

@Djarune Ik ga dat draadje lezen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:59
Pascal videokaarten met 4GB VRAM of minder zijn ook goed te krijgen. Cryptomining met GPU's (bv Etherium) gebruikt vooral videogeheugen, dus een oude GPU is daar nog best voor te gebruiken zolang die genoeg (meer dan 4GB want op 4GB past de Etherium stack niet meer) en snel videogeheugen heeft.

Voor minder dan 200 zijn dat zijn dan de GTX 1050 / GTX 1050 Ti bij de gaming kaarten en de Quadro P400 bij de professionele kaarten. De P400 is qua gaming prestaties meer vergelijkbaar met een GT 1030, dus als je ook wat games wilt spelen, zou ik wel de GTX 1050 Ti aanraden.

https://tweakers.net/vide...6wE8T0ImiqX-PwWIZuxLeU8gc

(dacht dat ik hier gisteren al op had geantwoord, misschien vergeten te verzenden).

Als je bestanden van h264 naar h265 converteert, verlies je sowieso kwaliteit, dus ik zou er echt niet wakker van liggen dat je ook wat kwaliteit verliest door het gebruiken van een GPU. Het is pas als je zelf blurays ript of video's produceert dat een GPU encoder gebruiken af te raden is.

Overigens, als gaming niet echt meer hoeft, kun je ook overwegen de CPU/moederbord/geheugen te upgraden naar een pricewatch: Intel Core i5-11500 Boxed met bijhorend moederbord en DDR4 RAM. Met die iGPU kun je ook naar h265 converteren (voornaamste verschil met de Nvidia's is dat die meerdere streams tegelijk ondersteunen), dan heb je een efficiënter systeem met een CPU die een heel stuk sneller is voor die keer dat de kwaliteit wel belangrijk is.

[ Voor 11% gewijzigd door MacPoedel op 24-08-2021 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
Overigens, als gaming niet echt meer hoeft, kun je ook overwegen de CPU/moederbord/geheugen te upgraden naar een pricewatch: Intel Core i5-11500 Boxed met bijhorend moederbord en DDR4 RAM. Met die iGPU kun je ook naar h265 converteren (voornaamste verschil met de Nvidia's is dat die meerdere streams tegelijk ondersteunen), dan heb je een efficiënter systeem met een CPU die een heel stuk sneller is voor die keer dat de kwaliteit wel belangrijk is.
Begrijp ik het goed dat de GPU in de I5 aan het werk wordt gezet? Hmm, te overwegen waard. Mijn huidige I7 draait inmiddels ook weer een jaar of 7.
bottomline: GPU encoding is kwaliteitsverlies maar wel supersnel en er weinig (niks) in te stellen
CPU encoding geeft betere kwaliteit maar werkt wel trager.

Ikzelf gebruik overigens al meer dan 10 Jaar vidcoder, dat gebruik maakt van de handbrake engine. Ik heb hier profielen voor ontwikkeld om zonder zichtbare kwaliteitsverlies DVD's om te zetten naar MKV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:59
Ik kende VidCoder niet, maar op de website staat:
Hardware-accelerated encoding with AMD VCE, Nvidia NVENC and Intel QuickSync
Dus die software kan gebruik maken van de iGPU van een Intel CPU voor het snel encoderen van video.

Als je nog wel je Nvidia kaart in het systeem laat, moet je wel zorgen dat de Intel iGPU niet uitgeschakeld wordt. Die kan al eens moeilijk doen als er geen scherm op aangesloten is, maar het is niet onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
MacPoedel schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 12:35:
...

Als je bestanden van h264 naar h265 converteert, verlies je sowieso kwaliteit, dus ik zou er echt niet wakker van liggen dat je ook wat kwaliteit verliest door het gebruiken van een GPU. Het is pas als je zelf blurays ript of video's produceert dat een GPU encoder gebruiken af te raden is.

...
Hoezo zou het encoderen op de GPU een mindere kwaliteit geven dan encoderen via CPU? Het blijven dezelfde berekeningen, enkel kan een GPU vele malen efficienter parallel dezelfde code uitvoeren.

edit: heeft dus te maken met aan ene kant specifiek handbrake en andere kant ingebakken hardware conversion in de videokaart die gebruikt wordt (welke dus anders is dan de converion code van handbrake zelf als het via de CPU gaat).

[ Voor 16% gewijzigd door Aragnut op 25-08-2021 14:17 ]

Pagina: 1