Toon posts:

Nieuwe badkamer, indeling en tips nodig.

Pagina: 1
Acties:

• Dragonfly83
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 21:28
Goedemiddag,

Onze badkamer staat op de nominatie om verbouwd te worden, graag ontvang ik van jullie suggesties m.b.t. indeling.
Wij willen graag een bad erbij in plaatsen, nu hebben wij een douchebak met deur (zie plaatje met bruine tegels voor de huidige indeling), dit zou dan een inloopdouche worden.
Het raam wat in de badkamer zit is inclusief kozijn 88 cm breed en hoog en zit op 120 cm hoogte vanaf de vloer.
Ik zie graag jullie reactie tegemoet.

• MacbookProx
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 23:05
Inloop douche tegenover de deur en dat vrijstaande bad voor het raam dan ben je er toch? Hoef je enkel extra badwater af te voeren en hoeft niet alles op de schop.

• Dragonfly83
Dragonfly83 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 16:14:
Goedemiddag,

Onze badkamer staat op de nominatie om verbouwd te worden, graag ontvang ik van jullie suggesties m.b.t. indeling.
Wij willen graag een bad erbij in plaatsen, nu hebben wij een douchebak met deur (zie plaatje met bruine tegels voor de huidige indeling), dit zou dan een inloopdouche worden.
Het raam wat in de badkamer zit is inclusief kozijn 88 cm breed en hoog en zit op 120 cm hoogte vanaf de vloer.
Ik zie graag jullie reactie tegemoet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goedemiddag, even tijd gevonden om op deze druilerige dag even wat meer informatie te verschaffen en antwoord te geven op @MacbookProx

De badkamer moet sowieso op de schop 8)7 , het raam is er nieuw in gekomen, dus de wanden zijn uitgezaagd en we willen daarbij meteen de hele badkamer nieuw tegelen aangezien de huidige tegels erg donker zijn, zowel wand als vloer, dat we dan nu daglicht hebben is al een hele stap vooruit maar we willen een lichtere kleurstelling *O*

Dan nu nog een aantal vragen en input die we kunnen gebruiken:
1.De wand die bij de douchecabine en de wastafel zit is een gips wand met metalstud (daarnaast slaapkamer), de andere wanden kalkzandsteen.
We zouden over alle wanden zo heen kunnen tegelen, maar hoe doen we het dan met verleggen van de leidingen?
De leidingen hier zijn flexibel (unipipe,unicor, enz.)
Of die hele gips\metalstud wand eruit halen en kalkzandsteen voor in de plaats, stucen met cementhoudend product. en dan vervolgens de leidingen voor douche en badmeubel infrezen (wat uiteraard arbeidsintensiever en dus duurder is).
Of op de een of andere manier die leidingen eruit halen door op dat stuk te kappen in de dikke tegels wat als tot gevolg een sowieso beschadigde achterwand heeft en deels vervangen moet worden

2. Als we een inloopdouche nemen zoals op het tweede plaatje, dus de douchewand haaks op het bad, tegen de slaapkamerwand aan dan houden we tussen het bad van 80 cm breed en een douchewand van 80 cm breed, een doorloop van 55 cm over zoals ik nu meet (afhankelijk tegeldiktes die we nemen, dikte tegellijm) laten we zeggen 50 a 55 cm doorloop uiteindelijk na verbouwing.
Is een 80 cm douchescherm diep genoeg of dan toch voor een iets grotere gaan? wat dan wel weer ten koste van de doorloop tussen douche en bad. 7(8)7
Wij willend de douche dan 110 cm breed maken en de diepte tot aan het bad zal dan ongeveer 130 a 135 cm zijn.

3.vloerverwarming in de badkamer, hoe ervaren jullie dit? we hebben nu een handdoekradiator.
Doordat we er een bad bij in zullen plaatsen wordt de feitelijke loopruimte en ruimte om vloerverwarming te plaatsen kleiner, weegt dit dan wel op tegen de kosten\baten?

Ik zie jullie reactie graag tegemoet :)

• MacbookProx
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 23:05
Tja, ik sta me af te drogen op een kleedje en het warme water verwarmt de douchevloer (en het bad). Zie er zelf dus niet heel veel in, meer luxe, want in NL is het toch niet echt koud.

• Dragonfly83
Goedemorgen,

Onze badkamer staat op de nominatie om verbouwd te worden.
Wij willen graag een bad erbij in plaatsen, nu hebben wij een douchebak met deur (zie bruine plaatje voor de huidige indeling), dit zou dan een inloopdouche worden.

Wij twijfelen nog tussen een indeling met de bad onder het raam of het bad op de blinde muur met de douche ernaast, mensen met dezelfde indeling hier?

Het raam is er nieuw in gekomen en is 88 cm breed en hoog en zit op 120 cm, hiervoor is dus de wand uitgezaagd en we willen daarbij meteen de hele badkamer nieuw laten tegelen aangezien de huidige tegels erg donker zijn, zowel wand als vloer.
Dat we dan nu eindelijk daglicht hebben en beter kunnen ventileren is al een hele stap vooruit en dit i.c.m. een lichtere tegel zou alles nog wat lichter maken. *O*

Dan nu nog een aantal vragen en input die we kunnen gebruiken:
1.De wand die bij de douchecabine en de wastafel zit is een gips wand met metalstud (daarnaast slaapkamer), de andere wanden kalkzandsteen.
We zouden over alle wanden zo heen kunnen tegelen, maar hoe doen we het dan met verleggen van de leidingen?
De leidingen hier zijn flexibel (unipipe,unicor, enz.)
Of die hele gips\metalstud wand eruit halen en kalkzandsteen voor in de plaats, stucen met cementhoudend product. en dan vervolgens de leidingen voor douche en badmeubel infrezen (wat uiteraard arbeidsintensiever en dus duurder is).
Of op de een of andere manier die leidingen eruit halen door op dat stuk te kappen in de dikke tegels wat als tot gevolg een sowieso beschadigde achterwand heeft en deels vervangen moet worden

2. Als we een inloopdouche nemen, waarbij de douchewand haaks op het bad staat, tegen de slaapkamerwand aan dan houden we tussen het bad van 80 cm breed en een douchewand van 80 cm breed, een doorloop van 55 cm over zoals ik nu meet (afhankelijk van tegeldikte die we nemen, dikte tegellijm) laten we zeggen 50 a 55 cm doorloop uiteindelijk na verbouwing, is dit voldoende loopruimte?

3.Is een 80 cm douchescherm diep genoeg of dan toch voor een iets grotere gaan? wat dan wel weer ten koste van de doorloop tussen douche en bad zal gaan. 7(8)7
Wij willen de douche dan 110 cm breed maken en de diepte tot aan het bad zal dan ongeveer 130 a 135 cm zijn.

4.vloerverwarming in de badkamer, hoe ervaren jullie dit? we hebben nu een handdoekradiator.
Doordat we er een bad bij in zullen plaatsen wordt de feitelijke loopruimte en ruimte om vloerverwarming te plaatsen kleiner, weegt dit dan wel op tegen de kosten\baten?

Ik zie jullie reactie graag tegemoet :)

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 18:37

BazzH

Kei-goed...

Ik zou voor de onderste gaan en dan een nisje tussen het bad en de muur maken voor bijv. je badtextiel. Dat gaat je gevoelsmatig volgens mij de meeste "ademruimte" geven. De ruimte is vrij smal.

1 grote "maar": je gaat in die opstelling niet blij zijn met een "joekel" van een badmeubel, want die zal daar zo voor de deuropening een enorme sta-in-de-weg zijn. Je wil de deuropening wel voldoende vrij houden.

Think smart........ Act stupid........

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 00:46
2. Weet je zeker dat je een inloopdouche wil? Ga eens een tijdje douchen met de deurtjes open. Ik was snel genezen. Voordeel aan mijn deurtjes: Mijn spiegel beslaat niet meer omdat de afzuiging boven de douche netjes zijn werk kan doen.

Persoonlijk lijkt mij de eerste versie met het bad het meest praktisch qua indeling. De vraag is of die steun voor je scherm überhaupt over het bad heen kan. Daarbij vind ik er ook een risico in zitten, je hebt niet de mogelijkheid jezelf tegen te houden tegen de muur o.i.d. (die glaswand kan niks hebben), al dan niet in de toekomst een steun om jezelf aan vast te houden als je ouder bent. Verder kan je bij een glijdertje snel met je hoofd op de rand van het bad klappen.

3. Eventueel van die glaswand een deurtje maken die je kan wegvouwen op het moment dat je de douche niet gebruikt? Mijn douche is 90x1,20. Ik merkte dat, toen het douchescherm er nog niet in zat (ik heb een schuifdeur in het 1,20 gedeelte), mijn badkamer best nat werd. Mijn badkamer is qua breedte ongeveer even breed (heb er alleen nog een voorzetwand in gezet), in de lengte 80 cm korter), de doorloop tussen wasbak en douche is smal, maar niet te smal.

4. Ik heb elektrische vloerverwarming. Goddelijk in de winter. Doordat je warme voeten hebt, voelt de badkamer meteen een stuk minder koud. Omdat ie elektrisch is, kan de rest van de CV even kort opgestookt worden voor een beetje warmte voordat ik nar mijn werk ga, maar hoeft ie niet vol te blazen om de badkamer warm te krijgen. Dat ligt niet onder mijn toilet en ook niet volledig totaan de put van mijn douche, dit vanwege het droogstoken van de sifons/zwanenhals. Die matten zijn verkrijgbaar in verschillende lengtes en gaan in de zandcement dekvloer. Weinig extra dikte, niet invrezen, apart werkzaam t.o.v. de CV.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Als die ruimte 215 cm breed is, dan hou je in het bovenste plaatje dus 55 cm over tussen je bad en inloopdouche. Dat lijkt mij oncomfortabel smal. Ga ik even uit van een bad van ongeveer 80 cm breed en een glazen wand van ook 80cm (wat voor een inloopdouche al erg kort is. Maar die kun je dan dus niet groter maken, want als je die 90cm zou maken dan hou je nog maar 45 cm over en dat is gewoon echt té smal.

Wij hebben een verre kennis die al decennia badkamers installeert en we hebben hem om wat "breed advies" gevraagd voor de indeling van onze badkamer. Het eerste wat hij zei was "Niet proppen! Wat jullie willen pást wel, maar dan moeten we hier en daar echt proppen om alles erin te krijgen en dat voelt niet prettig." Onze badkamer is kleiner (huizen die in de jaren 30 de luxe van een badkamer boven hadden, hadden nou eenmaal een kleine badkamer) en zijn slotconclusie was "jullie moeten buiten de lijntjes gaan denken". We hebben nu geen toilet meer in de badkamer, maar een separaat toilet aan de overloop. We hebben 1 slaapkamer opgeofferd voor een grote inloopkast (stond toch al op het wensenlijstje) en hebben van die ruimte 1 meter afgesnoept om daar een nieuw toilet te realiseren. De inloopkast is bereikbaar door een doorbraak in de muur van de slaapkamer. Achter de deur naar de overloop zit nu dus het toilet.

Dat laatste hoeft TS niet te doen, want de ruimte is er in zijn geval wel. Maar je wil geen doorgangen van 50 cm.

• Fr33z
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 22:29
Naast je bad douchen zoals in de onderste lijkt me vreselijk. En zoals genoemd, stel dat je beetje wegglijd.... dan stuiter je dus lekker op je badrand, autsj.

Weet je heeel zeker dat je die inloopdouche wilt? In de meeste badkamers is het daar echt te klein voor (ofwel je muur is te kort) en dan wordt je halve badkamer nat.... Dat is echt gaar met afdrogen/uitstappen. Je badkamer is niet supergroot, als je wel een bad EN douche EN toilet wilt dan zou ik een ander optie voor die douche kiezen. bijv. wel het bad langs het raam en dan douche met dubbele nisdeuren kwartslag draaien, zodat de deuren opengaan richting de toegangsdeur.

• millerman_sf
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 17:37
Kwam er hier niet snel genoeg reactie op je vragen?

• WeetIkHetNou
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 17:36
Wij douchen momenteel in bad (douchekop op korte kant van het bad) en hebben een douchescherm van 75cm op de badrand staan. Dat is écht te kort, badkamer is altijd zijknat. Ik zou minstens voor 90 cm gaan.

Verder mbt het raam; het lijkt mij wel prettig dat je a) je raam niet hoeft te blinderen en b) dus niet in je blote piemelot te zien bent daar.

Daarnaast; wil je het raam open kunnen doen? Dan is het ook niet erg handig om over het bad te moeten hangen daarvoor.

Daarmee zou ik dus kijken of je je vooral de douche aan de linkerwand kan maken.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

WeetIkHetNou schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:16:
Wij douchen momenteel in bad (douchekop op korte kant van het bad) en hebben een douchescherm van 75cm op de badrand staan. Dat is écht te kort, badkamer is altijd zijknat. Ik zou minstens voor 90 cm gaan.

Verder mbt het raam; het lijkt mij wel prettig dat je a) je raam niet hoeft te blinderen en b) dus niet in je blote piemelot te zien bent daar.

Daarnaast; wil je het raam open kunnen doen? Dan is het ook niet erg handig om over het bad te moeten hangen daarvoor.

Daarmee zou ik dus kijken of je je vooral de douche aan de linkerwand kan maken.
En met 90 cm is het iets beter, maar houdt het nog niet over.
Wij hebben ondoorzichtig glas in het onderste deel van het badkamerraam laten zetten. Geen melkglas, maar glas met een heel fijn relïef erin (ben de naam even kwijt). Alleen het klapraam aan de bovenkant heeft normaal glas, maar je hebt een helikopter of drone nodig om daardoor naar binnen te kunnen kijken. Dus zelfs al zou je de lamellen helemaal open laten, dan kijkt er nog steeds niemand naar binnen.

• Fladder80
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 21:59
diepte van een inloopdouche moet je minstens op 120cm zetten en eigenlijk mag het nog wel dieper als je je badkamer droog wilt houden.
Ik zou kiezen voor de variant met het bad langs de lange muur onder het raam en dan ipv de inloop douche daar haaks op zoals nu, een kwart slag draaien en er parallel aan plaatsen en wat dieper maken.

• Rofdof
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 16:11
wat voor metal stud wand is het?
5 cm profiel of 7,5 of 10?
Eigenlijk wil je minimaal 7,5 en dan 11 mm osb en dan gips.
Kalkzandsteen is ook wel overkill en dan moet je kijken of je het daar op dat punt kunt belasten.
andere optie is 7 cm ytong.

persoonlijk zou ik een wandje maken van 5x7 hout, dan osb 11 aan beide kanten en dan gips.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Rofdof schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:45:
wat voor metal stud wand is het?
5 cm profiel of 7,5 of 10?
Eigenlijk wil je minimaal 7,5 en dan 11 mm osb en dan gips.
Kalkzandsteen is ook wel overkill en dan moet je kijken of je het daar op dat punt kunt belasten.
andere optie is 7 cm ytong.

persoonlijk zou ik een wandje maken van 5x7 hout, dan osb 11 aan beide kanten en dan gips.
Daar zou ik me geen seconde druk om maken. De aannemer weet dat toch beter dan ik. Als dat echt een metalstud-gips wandje is en er moet inderdaad wat leidingwerk gedaan worden, dan is mijn eerste verwachting dat dat wandje neer gaat en opnieuw opgebouwd gaat worden. Kost waarschijnlijk minder dan een hoop moeite doen om dat wandje te laten overleven.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 23:46

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Modbreak:Eerdere posts uit badkamertopic hierheen gehaald.

[Voor 59% gewijzigd door Señor Sjon op 23-08-2021 15:56]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Dragonfly83
Update:
Wij hebben nog wat zitten grasduinen en zijn op onderstaande gekomen, wat wel iets meer werk is, nu nog een afspraak maken of dit te realiseren valt en mooiere tekening laten maken.

Het idee is, om het toilet verder naar het raam te plaatsen, we moeten dan de afvoerbuis verlengen (deze komt vanuit de wand met deur en gaat daar naar beneden en loopt dus niet door de vloer.
Dit kan ook niet, het is een kanaalplaatvloer, kanalen staan er haaks op.

De opbouwdikte waar het wc frame in zit is 20 cm, wij willen deze weghalen en dan vervangen door eentje van 14 a 15 cm zodat daar de afvoerbuis nog door kan. We maken dit muurtje dan ongeveer 120 cm hoog zodat we daar shampoo e.d. op kunnen zetten.

Het muurtje wordt dan verlengd tot aan waar het nieuwe inbouwframe komt voor de wc, het muurtje komt hier tot aan het plafond, waardoor we daar ook nog nisjes erin kunnen maken, zie onderste voorbeeld foto voor verduidelijking
(je moet dat muurtje met nisjes dan denkbeeldig doortrekken tot de hoek waar de douche hangt en dat stukje muur is dan ongeveer 120 cm hoog)

Kortgezegd een voorzetwand met verspringende hoogte en 14 a 15 cm diep.

De douchewand zal dan 100 cm worden om, zo genoeg ruimte tussen toilet en douche inloop te houden.
Het toilet komt dan 150 cm vanaf de douchekop.

De douche zelf is het idee om een gelijkvloerse douchevloer in te plaatsen, dus geen tegels.

Wat is jullie mening? en zijn er nog tips?
Is een inbouwdiepte van 15 cm mogelijk, naar mijn weten is de buis 11 cm, de maat van inbouwframe weet ik niet, zal van Geberit worden.

Maten:

Douchewand 100 cm diep.
Breedte om te staan is 85 cm.
Wandmeubel 120 cm breed
Bad 180x80 cm

• Rofdof
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 16:11
Zijn jullie fervent badgasten of kleine (op komst).
Wij hebben decennia een bad gehad. Ik ging 1x pj in bad (kerstmis) en verder werd er gereedschap en de hond erin schoongemaakt.

Een ruime douche met mooi zitje of met infrarood zou dan eerder mijn keuze zijn maar das natuurlijk heel persoonlijk.

• DaTimMan
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 15:57
Je zal zo wel iedere keer na het douchen je hele wc moeten afdrogen denk ik.

• Micktator
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 22:58
Ik ben een beetje allergisch geworden voor inloopdouches zonder deur. De een sluit het ander namelijk echt niet uit. Zonder deur sta je echt te bevriezen (zeker als je met z'n tweeën doucht :+ ) en alles is nat. Dus ik zou een indeling kiezen waarbij er een mooie glazen deur bij kan. Hebben mijn ouders ook en dat is wel heuull prettig.

• cverkooyen
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 23:33
Wij hebben geen deur en vinden dat juist beter. Minder schoon maken, deuren hebben vaak profielen die met de tijd toch vies worden. Qua kou valt het reuze mee, wij hebben een badkamer radiator en vloerverwarming.

Samen douchen gaat prima en na elkaar (met kleine kinderen) ook erg makkelijk doordat je zo de douche in stapt

[Voor 21% gewijzigd door cverkooyen op 04-09-2021 08:49]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee