Welke vloer voor mijn nieuwbouwhuis (huur)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohus
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-03 10:29
Ik ga per 1 Oktober mijn nieuwbouwwoning in (huur). Voor deze woning zoek ik vloeren voor alle verdiepingen. Het zijn 3 verdiepingen totaal 120m2. Ik neig naar een andere vloer voor de benedenverdieping (i.v.m. met intensiteit gebruik en ook keuken en dus waterbestendigheid nodig, wat boven geen issue is). Ik heb een gezin met een kind van 3,5 en een poes dus de vloer moet wel wat kunnen hebben. Ik ga nu uit van 3 - 5 jaar maar daarna vloer meenemen naar koopwoning (bovengedeelte).

Ik kijk naar laminaat en PVC. Ik heb op dit forum hier al wat discussies over gelezen. Waar ik vooral benieuwd naar ben is praktijkervaringen van mensen met PVC vloeren en slijtage t.o.v. van eerder ervaringen met laminaat. Een toplaag van 0,3mm zie ik niet zitten, 0,55mm wellicht wel. Maar wat ik lastig vind om te bepalen is hoe deze laag zich verhoud t.o.v. van laminaat (instap PVC kost al gauw hetzelfde als midden-tot-boven klasse laminaat). Ook vind ik op de websites van de Nederlandse bouwmarkten maar heel weinig reviews over PVC vloeren (worden die weggehaald ofzo?) en de reviews die er zijn zijn in veel gevallen negatief/niet positief over de kwaliteit en het leggemak. Dit in tegenstelling tot laminaatvloeren waar wel heel veel reviews te lezen zijn waar je ook kan opmaken wat kwaliteit en leggemak zijn.

Wat betreft het laminaat zijn dit tot zover mijn eerste gedachten:
- 8mm AC4 kwaliteit lijkt me prima voor woongebruik. Ik zie in Duitsland veel vloeren van 12mm AC5. Heeft dit nog extra stevigheid/voordelen of is het vooral meer gewicht en dus gedoe?
- De serie Gamma Elan laminaat bestaat al hele tijd en krijgt zeer goede reviews, in tegenstelling tot Ikea laminaat (op de respectievelijke websites). De prijs is ook goed en het is regelmatig in de aanbieding, echter het is niet duurzaam en heeft geen certificaten voor vrij zijn van mogelijke schadelijke stoffen in de toplaag. Mijn vorige vloer was overigens ook van de Gamma, vergelijkbare prijsklasse, en die is nog altijd vrij goed na 10 jaar gebruik en 3 verplaatsingen.
- Ik ben over het algemeen erg gecharmeerd van wat ik heb gezien van de merken Quickstep en Bruynzeel. Dit zijn bekende merken die ook al lang bestaan en tevens ook veel innovaties hebben ontwikkeld. Wat zijn de praktijkervaringen met deze vloeren?
- Tevens: bij de bouwmarkten hebben ze Quickstep en Bruynzeel maar dit zijn niet dezelfde types die op de websites van deze leveranciers staan. Hoe zit dit? Zijn deze in kwaliteit vergelijkbaar maar puur anders genoemd om niet de prijzen omlaag te halen of krijg je ook mindere kwaliteit?
- Hoe zijn de ervaringen met het merk Kronotex? Van wat ik heb kunnen zien is dit ook de leverancier van al het Hornbach huismerk laminaat. Bij Hornbach in Duitsland zijn de prijzen tevens goedkoper en krijg je 12mm dikte voor de prijs waar je in Nederland 8mm voor krijgt, en ook AC5 in plaats van AC4. Maar is het extra gewicht het waard?

Alle input is welkom. Bedankt alvast.

[ Voor 9% gewijzigd door sohus op 23-08-2021 08:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AcidBanger
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-06 12:33
PVC vloer, ik zou nooit meer anders willen. Top vloer, slijtvast,niet achterlijk koud, mocht er vloerverwarming liggen het werkt perfect.

YouTube: Verschil tussen plak PVC en click PVC vloeren - FloerTube #7

Als je het zelf ook gaat leggen, het is super simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohus
AcidBanger schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 08:31:
PVC vloer, ik zou nooit meer anders willen. Top vloer, slijtvast,niet achterlijk koud, mocht er vloerverwarming liggen het werkt perfect.

YouTube: Verschil tussen plak PVC en click PVC vloeren - FloerTube #7

Als je het zelf ook gaat leggen, het is super simpel.
Heb je een specifiek merk/type en prijsklasse? PVC spreekt me wel aan maar ik ben nog niet helemaal overtuigd van hoe budget PVC (zeg maar 30-40 euro per m2) zich verhoudt ten opzichte van middenklasse laminaat (zeg maar 20 - 30 euro). Het gaat me dan vooral om klikverbindingen en slijtage, alsmede de UV beschermingslaag tegen zonlicht/verkleuring. Mijn ouders hebben een schitterende PVC vloer net gelegd maar die was 70 euro per m2 en dat ga/kan ik er niet aan uitgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuzukiGSX-R
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-06 12:31
Ik zou persoonlijk een mooie pvc vloer nemen voor de benedenverdieping. Dit voelt en oogt niet zo goedkoop als laminaat (denk aan het lopen met hakken op laminaat).

Verder voor de andere etages zou ik zeker laminaat pakken. Voor een lage prijs relatief krasvast zoals je zelf al noemt van het huismerk gamma. Ik zou persoonlijk niet zoveel waarde hechten aan de AC normen. In mijn perspectief zegt dit echt niet alles over de kwaliteit. Wellicht kan je deze vloer dan verkopen aan de nieuwe huurders over die 4 jaar.

Mooi is belangrijk maar ik zou in mijn achterhoofd houden dat het huur blijft.. Spendeer liever je geld tzt in je koophuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:17
Ik zou lekker Ikea laminaat kopen, als je het geld (er voor over) hebt een van de duurdere varianten, wat dan alsnog niet duur is vergeleken bij veel andere winkels.

Ik weet niet welke reviews je leest maar in mijn ervaring is het gewoon prima spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:17
Wacht: als je vloerverwarming hebt, en dat zal wel in nieuwbouw (?) is PVC wel een overweging. Geen idee hoe goed dat blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohus
Wilke schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 20:25:
Wacht: als je vloerverwarming hebt, en dat zal wel in nieuwbouw (?) is PVC wel een overweging. Geen idee hoe goed dat blijft.
Geen vloerverwarming!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
in toenmalige studentenhuis hadden wij van ikea tundra.
Heeft een keer onder water gestaan en werd intensief gebruikt. zag er na paar jaar nog steeds als nieuw uit.

Ik zou in een huurwoning nooit iets duurs leggen of je moet al weten dat je er langer dan 5/10 jaar gaat zitten.
Pagina: 1