Hedendaagsche "Vraagbaak van Olyslager"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
Vroegah, kon je van zo'n beetje iedere auto een "Vraagbaak" kopen. Geschreven door Piet Olyslager en een geweldig hulpmiddel om zelf aan je auto te klussen.

Zijn er soortgelijke boeken voor "hedendaagse" auto's, als in auto's van 10-20 jaar oud waar je zelf onderhoud en (kleine) reparaties wilt kunnen doen?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Haynes is wel bekend van dit soort werkplaatsboeken.

En natuurlijk [DIY] Het auto klussen & vragen topic *O*

Zelf kijk ik vaak even op YouTube, als je een vrij doorsnee auto hebt dan is er altijd wel iemand te vinden die uitlegt hoe je de motorolie ververst of de remmen vervangt.

[ Voor 49% gewijzigd door ThinkPad op 21-08-2021 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
ThinkPadd schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 19:00:
Haynes is wel bekend van dit soort werkplaatsboeken.

En natuurlijk [DIY] Het auto klussen & vragen topic *O*

Zelf kijk ik vaak even op YouTube, als je een vrij doorsnee auto hebt dan is er altijd wel iemand te vinden die uitlegt hoe je de motorolie ververst of de remmen vervangt.
Uh, de boeken van Olyslager gaan wel wat verder dan motorolie verversen en remmen vervangen... ;)

Haynes lijkt een goeie. In mijn geval ben ik op zoek naar een dergelijk boekwerk voor de Laguna 3 (Coupé). Laguna 3 lijkt Haynes niet te hebben, laat staan Coupé.

Zijn er meer opties? Wellicht via Renault zelf?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:27

auto660

1991 240 GL Brick

Tegenwoordig kan je beter het bijpassende dealerprogramma opzoeken van de auto / het merk. Vaak moet dit wel via minder legale manieren, maar in deze programma's staan meestal alle instructies voor reparatie en vervanging. Voor mijn oude Volvo S40 heb ik zo veel info kunnen krijgen via het Volvo Vida/Vadis dealer programma. Voor de 240 pakken we echter wel de Haynes vraagbaak er bij, maar dat is nog een auto van voor het digitale tijdperk waarbij dingen dan weer beter op papier staan gedocumenteerd.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:30
Met een beetje zoeken kun je soms de werkplaatshandboeken nog wel eens vinden. Daar zou alles in moeten staan. Al ben je voor sommige zaken tegenwoordig software nodig om bv de auto in service mode te zetten of bv de remmen te ontluchten.

Verder is het tegenwoordig vooral online. Bv Alldata. Maar daar betaal je wel flink voor omdat het gericht is op een garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-06 16:18
Haynes is alleen nog online voor nieuwere auto's.
Voor mijn 2009 Ford was er nog een boek, voor de huidige 2014 alleen online.
Als ik in de preview op hun site kijk hebben ze daar wel Laguna 3 staan

https://haynes.com/en-gb/car-manuals/renault en dan verder zoeken.
Pagina: 1