Dakterras verboden omdat de bedekking bitumen is?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 16:46
ik huur een appartement met een dakterras, dit dak heeft naast flink dik beton daar bovenop een bitumen laag.

Schijnbaar kan dit spul flink heet worden en zet dan uit, ook liggen er kleine kiezelsteentjes op die letterlijk IN dat spul word getrokken zodra je er te vaak op loopt en had begrepen dat hierdoor op den duur scheurtjes ontstaan.

Ik wil graag gebruik maken van al dan niet een deel van dit dakterras maar hoe voorkom ik scheurtjes zonder dat ik de hele bedekking moet vervangen? het is een vrije sector appartement dus dit ga ik niet zelf doen.'

Zelf dacht ik eraan om alle steentjes weg te halen en dan een nep grasmat er overheen maar helpt dit?

ik heb al een aantal bloempotten met planten op het dakterras staan op de kiezelsteentjes maar gaan die uiteindelijk ook voor schade zorgen en moet ik nu alles weg halen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-OgCtOyCLo0ywD9xMgVQfomlpVc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F46IUzIkoZBuEJ7vRLfjaOzO.jpg?f=fotoalbum_large

ik wil zorgen dat in ieder geval een zit gedeelte (waar je vrijwel geen steentjes ziet) iets heeft om op te lopen maar wat is de goedkoopste optie?

[ Voor 29% gewijzigd door mugenmarco op 20-08-2021 15:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:42

SeatRider

Hips don't lie

mugenmarco schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:27:
Ps, graag geen discussie over waarom het werd verhuurd met dakterras terwijl het geen dakterras is
Terwijl dat nu juist wel interessant is. Als het aan jou is verhuurd als met dakterras, zou ik het ook zo gaan gebruiken, en vooral niet te veel veranderen, want daarmee creëer je juist problemen in de toekomst (het moet in dezelfde staat opgeleverd worden).

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rule
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-03 07:53
Disclaimer: ik ben geen expert.

Ik zou voorkomen dat je direct op het dakterras loopt als daar inderdaad een mat op ligt en er nog geen bestaande 'vloer' ligt. Dit kun je voorkomen door het op te hogen zoals ze bijvoorbeeld hier doen.
https://www.praxis.nl/voo...usadvies/dakterras-leggen

Natuurlijk wel even goed overleggen met de verhuurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:25

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Dat is inderdaad wel vreemd.
Het grind is vermoedelijk ballast. Dat kun je niet zonder meer weghalen.
Maar veel op dat grind lopen is inderdaad ook niet verstandig. Je kan er zoals hierboven gesteld inderdaad ook een terras er overheen maken, dat op enkele punten netjes op de dakbedekking afsteunt.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
SeatRider schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:30:
[...]

Terwijl dat nu juist wel interessant is. Als het aan jou is verhuurd als met dakterras, zou ik het ook zo gaan gebruiken, en vooral niet te veel veranderen, want daarmee creëer je juist problemen in de toekomst (het moet in dezelfde staat opgeleverd worden).
klopt maar het is niet relevant voor mijn vraag.
Rule schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:30:

Ik zou voorkomen dat je direct op het dakterras loopt als daar inderdaad een mat op ligt en er nog geen bestaande 'vloer' ligt. Dit kun je voorkomen door het op te hogen zoals ze bijvoorbeeld hier doen.

mijn idee om de steentjes weg te halen en dan een mat of kunstgras oid er overheen leggen is niet goed?

er overheen lopen zonder steentjes zorgt ook voor scheuren?

[ Voor 42% gewijzigd door mugenmarco op 20-08-2021 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

In die zin is het relevant om te zien wat je mogelijkheden en verantwoordelijkheden zijn ten aanzien van de voorstellen die we doen. En of het dak er dus wel/niet geschikt voor zou moeten/kunnen zijn.
Of dat er wellicht sprake is van een misverstand en een deel van het dak wellicht wel mogelijk en bedoeld is, maar een deel ook absoluut niet.
Het zit natuurlijk een beetje in de aard van de Tweaker om te kijken naar het werkelijke probleem, zodat de oplossing uiteindelijk het beste is ;)

[ Voor 42% gewijzigd door bartvl op 20-08-2021 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
bartvl schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:34:
In die zin is het relevant om te zien wat je mogelijkheden en verantwoordelijkheden zijn ten aanzien van de voorstellen die we doen. En of het dak er dus wel/niet geschikt voor zou moeten/kunnen zijn.
Of dat er wellicht sprake is van een misverstand en een deel van het dak wellicht wel mogelijk en bedoeld is, maar een deel ook absoluut niet.
Het zit natuurlijk een beetje in de aard van de Tweaker om te kijken naar het werkelijke probleem, zodat de oplossing uiteindelijk het beste is ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-OgCtOyCLo0ywD9xMgVQfomlpVc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F46IUzIkoZBuEJ7vRLfjaOzO.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is een stuk van het dakterras, zoals je kan zien liggen er in het begin bij de dakterras deur geen steentjes maar verder wel.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Misschien kun je deze vraag beter aan de verhuurder stellen? Het gaat immers over zijn eigendom.

Bitumen is gewoon niet geschikt als terras. Zeker weten dat die stoelen de boel beschadigen met mogelijk lekkages tot gevolg.

[ Voor 40% gewijzigd door evilution op 20-08-2021 15:40 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
evilution schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:38:
Misschien kun je deze vraag beter aan de verhuurder stellen? Het gaat immers over zijn eigendom.
Die is zeer druk helaas, ik had gehoopt via tweakers in ieder geval wat advies te krijgen snap je? ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rule
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-03 07:53
mugenmarco schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:31:

[...]

mijn idee om de steentjes weg te halen en dan een mat of kunstgras oid er overheen leggen is niet goed?

er overheen lopen zonder steentjes zorgt ook voor scheuren?
Ik had altijd begrepen dat een bitumen laag genoeg is om incidenteel rustig op te lopen. Maar als je hier frequent gebruik van gaat maken dan is de kans ontzettend groot dat je hier scheurtjes in gaat krijgen met lekkage als gevolg. Ik kan hier niet echt een bron voor vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
Rule schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:42:
[...]

Ik had altijd begrepen dat een bitumen laag genoeg is om incidenteel rustig op te lopen. Maar als je hier frequent gebruik van gaat maken dan is de kans ontzettend groot dat je hier scheurtjes in gaat krijgen met lekkage als gevolg. Ik kan hier niet echt een bron voor vinden.
stoelen en tafels die verschuiven etc kan voor schade zorgen, en plantenbakken die op dezelfde plek blijven staan, kan dat wel?
Rule schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:30:

is dat niet nogal duur? heb er geen verstand van verder.

[ Voor 33% gewijzigd door mugenmarco op 20-08-2021 15:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

De makkelijkste manier is gewoon een houten vlonder zodat het gewicht van een stoelpoot ofzo niet op het bitumen rust. Moet je wel zorgen dat die vlonder direct op het bitumen ligt en dus niet op de steentjes.

Mijn ouders hadden vroeger ook zoiets. Die hingen daar de was op en liepen er dus dagelijks overheen. Daar was het opgelost door tegels op de bitumen te leggen (met de scherpe rand omhoog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Ligt er een isolatielaag onder, of ligt de bitumen op beton?
Ofwel, is de laag onder de bitumen 'kei' hard ;) of zit er iets van flexibiliteit in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
bartvl schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:52:
Ligt er een isolatielaag onder, of ligt de bitumen op beton?
Ofwel, is de laag onder de bitumen 'kei' hard ;) of zit er iets van flexibiliteit in?
voor zover ik weet is het zeker niet flexibel nee
downtime schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:52:
De makkelijkste manier is gewoon een houten vlonder zodat het gewicht van een stoelpoot ofzo niet op het bitumen rust. Moet je wel zorgen dat die vlonder direct op het bitumen ligt en dus niet op de steentjes.

Mijn ouders hadden vroeger ook zoiets. Die hingen daar de was op en liepen er dus dagelijks overheen. Daar was het opgelost door tegels op de bitumen te leggen (met de scherpe rand omhoog).
oke top hier kan ik wat mee, als ik een klein deel met houten vlonder bedek (en de kleine steentjes op ruim) kan ik iig een zit plekje maken voor mezelf?

[ Voor 52% gewijzigd door mugenmarco op 20-08-2021 15:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Je kan dan bijvoorbeeld rubber tegeltjes onder de vlonderdelen leggen:
https://www.toolstation.nl/spax-d-pads/p65294

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

mugenmarco schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:54:
[...]

oke top hier kan ik wat mee, als ik een klein deel met houten vlonder bedek (en de kleine steentjes op ruim) kan ik iig een zit plekje maken voor mezelf?
Ik ben geen deskundige maar zover ik weet is bitumen vooral kwetsbaar voor puntdruk. Dus stoel/tafelpoten, hoge hakken, steentjes, scherpe randen, dat soort zaken. Zolang je iets gebruikt om de druk te spreiden is er best wat mogelijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-05 08:19
Hoi, een plat dak is geen dakterras, je zult deze moeten beschermen. Zoals hier al eerder is aangegeven kan dit met een vlonder ofmogelijk ook tegels op tegelliggers.

Dat deze er al niet liggen wil mij eigenlijk zeggen dat dit geen dakterras is. Dus vraag ik me af of je eerste zin in je openingspost wel klopt, huur je dit wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Denk je daarbij ook aan veiligheid voor jezelf en anderen? Is er een dakrand in de buurt bijvoorbeeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:08

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Als er fijn grind op ligt kan het ook nog wel eens oud mastiek zijn, dat wordt nog sneller zacht bij warm weer of een goed zonnetje.

Bij mastiek of bitumen kun je niet zo rechtstreeks op de dakbedekking het dak gebruiken als dakterras. Daar horen tegels met tegeldragers op te liggen of vlonders, maar die rotten vaak door en dat heb je bij tegels niet.

Een nepgrasmat voorkomt de puntbelasting niet, daar gaat het namelijk mis als je het dak op deze manier gebruikt.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
tweakduke schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 16:26:
Als er fijn grind op ligt kan het ook nog wel eens oud mastiek zijn, dat wordt nog sneller zacht bij warm weer of een goed zonnetje.

Bij mastiek of bitumen kun je niet zo rechtstreeks op de dakbedekking het dak gebruiken als dakterras. Daar horen tegels met tegeldragers op te liggen of vlonders, maar die rotten vaak door en dat heb je bij tegels niet.

Een nepgrasmat voorkomt de puntbelasting niet, daar gaat het namelijk mis als je het dak op deze manier gebruikt.
Zorgen tegeldragers niet ook voor een beetje puntbelasting? of zijn die breed genoeg om dat gewicht voldoende te verdelen?

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:08

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
hexta schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 16:32:
[...]

Zorgen tegeldragers niet ook voor een beetje puntbelasting? of zijn die breed genoeg om dat gewicht voldoende te verdelen?
Die zijn breed genoeg, bovendien moet het water nog wel weg kunnen en zouden de tegels zelf meer schade toebrengen. De meeste zijn 10x10 of 15x15

Afbeeldingslocatie: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/sierbestratingshop/producten/_product/IK202001.jpg

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:15

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Schopje naar WBV.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mugenmarco
Bedankt voor alle informatie, ik ga het denk toch met de verhuurder bespreken want als ik zelf dingen ga aanpassen en er komen lekkages dan durf ik te wedden dat ze de kosten op mij gaan verhalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:28
of een partij grote rubber tegels op MP scoren en die neerleggen, dat kan prima als er geen grind meer onder ligt.
Maar zoals het nu is is het geen dakterras maar gewoon een plat dak wat stukgaat door het als terras te gebruiken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mugenmarco
No Hands schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 18:43:
of een partij grote rubber tegels op MP scoren en die neerleggen, dat kan prima als er geen grind meer onder ligt.
Maar zoals het nu is is het geen dakterras maar gewoon een plat dak wat stukgaat door het als terras te gebruiken.
Er moet inderdaad wat mee gebeuren en wil er ook niet op lopen zoals het nu is (vandaar dit topic), maar met de info (en die van jou) kan ik best veel.

Maar iemand hier had het over mastiek bedekking, maar is dat spul niet kankerverwekkend?

Goed weekend gewenst

[ Voor 8% gewijzigd door mugenmarco op 20-08-2021 20:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-05 08:19
mugenmarco schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 18:30:
Bedankt voor alle informatie, ik ga het denk toch met de verhuurder bespreken want als ik zelf dingen ga aanpassen en er komen lekkages dan durf ik te wedden dat ze de kosten op mij gaan verhalen
Juiste conclusie (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-04 16:34
Wat ik nog niet heb gelezen hierboven is dat de bitumen beschermd moet worden tegen de zon, want uitdroging, UV schade en meer, vandaar de stenen op dergelijke daken. De kiezels zorgen voor bescherming.
Ook niet geheel onbelangrijk is je afwatering. Zorg dat het water wegkan, ook over langere tijd.
Voorts ook, al eerder genoemd, is de veiligheid en een reling. Ook hier weer van belang hoe dit wordt vastgezet, dus zeker niet door het bitumen of dak.
En onderhoud, doe zeker 2x per jaar onderhoud: alles nalopen, goed schoonmaken, rotzooi en groenafval weg, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 11:56
mugenmarco schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:43:
Is dat niet nogal duur? heb er geen verstand van verder.
Dat kost inderdaad nogal wat geld maar is wel een mooie, veilige en duurzame oplossing die iets aan je huis toevoegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Hout zou ik niet direct op het bitumen leggen, hout gaat werken, buiten durf ik dat met 99% zekerheid te zeggen. Kan ook door de elementen ruw worden, de kans dat daardoor drukpunten en scherpe kantjes ontstaan is niet geruststellend.

Een railing is trouwens niet lastig zelf te maken, je hebt wat ruimte nodig ter ondersteining in één van beide richtingen maar je kan daar ook een bank of bak voor de stoelen van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-05 22:17
Waarschijnlijk is dit een dak dat nu als dakterras gebruikt gaat worden. Leuk om op te zitten en met een vriendin een kop thee te drinken. Ongeschikt om met veel mensen op te staan bij een feest. Ook geen grote plantenbakken op plaatsen. Tenzij de verhuurder aangeeft dat het dak berekend is als terras. Tegels kan misschien omdat die ter vervanging van het grind ongeveer even zwaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Bij de oude woning van mijn ouders was het dak geschikt gemaakt als dakterras door er inderdaad van die rubberen tegeldragers neer te leggen en vervolgens daar bovenop grindtegels te plaatsen (40x60 tegels volgens mij). Op de lange zijde waren dacht ik naast de hoeken ook middenin een rubberen tegeldrager aangebracht. Ging perfect en dak kreeg na vele jaren pas lekkage door normale slijtage van de bitumen dacht ik (ook niet op een plek waar de tegels lagen).

Maar inderdaad zoals je zelf al had geconcludeerd, zou ik het in jouw geval aan de verhuurder overlaten/voorleggen en pas zelf dingen ondernemen na schriftelijk akkoord.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:43
Als het verhuurd is als dakterras dit gewoon aan de verhuurder voorlegggen.
Er horen tegels (beton of kunststof) op te liggen om de dakbedekking te beschermen. Indien ze zeggen dat ze er niets aan doen kan je dit bij de huurcommissie voorleggen en een huur verlaging krijgen tot het probleem is opgelost.
Mij advies is dus niet zelf wat aan te leggen of op de bitumen te staan. Dit valt gewoon onder een gebrek van het verhuurde.
Indien je geen gezeur wilt kan je alles zelf aanschaffen met de materialen zoals hierboven genoemd (denk bij betonnen tegels aan tegelopleggers (https://www.jonksierbestr...s/tegeldragers-10x10x1-cm)
Pagina: 1