Eerste HI-FI Setup vragen en problemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansentt
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-10 10:34
Goedemiddag!

Binnenkort krijg ik de sleutel van míjn eerste woning en daarbij schaf ik mijn eerste apparaten aan voor mijn multimedia set up voor in de woonkamer/keuken ~35m2 :)

Ik heb een LG OLED G1 op het oog en heb via marktplaats voor weinig daarbij een Onkyo TX-L50 gekocht vanwege het slanke formaat nu ben ik erg in dubio welke speakers ik hierop kan gaan aansluiten.

Aangezien ik al redelijk wat geld heb uitgegeven aan rest van de inrichting kom ik bij de speakers met een iets krapper budget. (ongeveer 300 euro totaal)

Het lijkt mij mooi om een paar oude Dali 104 zuil speakers naast mijn tv meubel te zetten ook i.v.m. afmeting van de ruimte. Daarbij zal ik dan 2 surround speakers een front speaker en een actieve sub op marktplaats of vraag en aanbod opscharrelen.

Voornaamste gebruik van de set zal zijn om films te kijken en muziek te luisteren dmv spotify connect.

Is het mogelijk om zulke grote speakers op een relatief kleine speakers aan te sluiten of is dit risicovol dat ik ze snel zal opblazen
Kleinere speakers zouden eventueel ook een optie zijn maar ik weet niet of ik hiermee weg kom met het formaat ruimte.

Ik hoor graag hoe jullie er over denken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:31

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik verwacht niet dat die Dali 104 problemen gaan opleveren. Ze lijken makkelijk aan te sturen. De versterker levert niet heel veel vermogen, maar voor normaal huis-tuin-en-keuken gebruik heb je niet veel vermogen nodig.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:58

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Twee opmerkingen over die Onkyo TX-L50;
1. Wat @bartvl zegt inderdaad, let op het vermogen. Als je echt hard wilt gaan kom je misschien in de problemen, maar voor normaal gebruik zal het wel goed komen. (Ik heb hem zelf ook, maar met satellieten op m'n zolder.)
2. Het is een HDMI 2.0 versterker zonder eARC. Dus afhankelijk van de apparatuur die je gaat gebruiken kun je geen 7.1 LPCM, TrueHD of DTS-HD afspelen vanaf een apparaat aangesloten op je TV. Dat is alleen een probleem als het een HDMI 2.1 apparaat is die je het liefst rechtstreeks op je TV aansluit. (Zoals een PC, PS5 of XBX.)
Voor apparaten die je niet boven de 4k op 60Hz voor video wilt gebruiken maakt dit niet uit. Die sluit je gewoon aan op je versterker. Daarnaast gebruiken de apps op je TV van Netflix, Disney, etc allemaal Dolby Digital Plus met soms nog Atmos, en dat kan zelfs over gewone ARC naar je versterker.

Misschien nog een tip voor speakers:
https://www.ibood.com/nl/...ale-diamond-113-speakers/

[ Voor 9% gewijzigd door --MeAngry-- op 20-08-2021 14:58 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansentt
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-10 10:34
Thanks voor de antwoorden, @--MeAngry-- Hele goede tip! Ik denk dat ik mijn 300 euro eerst eens uit smeer over de gehele set dus misschien dat de Center speaker van Wharfedale wel een hele mooie toevoeging is voor de setup. Ben ook niet helemaal kapot van hoogglans Zwart voor de torens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:08
Met hoogglans zwart is niks mis, zolang je er met je handen afblijft en regelmatig stof afneemt, maar het kan natuurlijk ook niet matchen met de rest van de inrichting.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:09

FeaR

In GoT we trust

jansentt schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:43:
Is het mogelijk om zulke grote speakers op een relatief kleine speakers aan te sluiten of is dit risicovol dat ik ze snel zal opblazen
Kleinere speakers zouden eventueel ook een optie zijn maar ik weet niet of ik hiermee weg kom met het formaat ruimte.
Ik ben het niet eens met mijn voorgangers, vergeet vermogen. Mogelijk te technisch maar check [FAQ] Audio betreffende vermogen en ik heb laatst in FeaR in "Vervanging voor Onkyo TX-NR609" nog een stukje geschreven. Ik zou me er echt niet druk over maken. Het formaat speaker zegt niet of deze veel of weinig vermogen nodig heeft. De genoemde Dali hebben een gevoeligheid van 93 dB, dat is zeer makkelijk aan te sturen (zoals haast elke speaker tegenwoordig). De weerstand van 4 Ohm is wel minder dan gemiddeld (6 - 8 Ohm) maar in de gemiddelde woonkamer loopt het wel los. Waarbij de weerstand (Ohm) ook niet alles zegt. Weerstand verschilt over het gehele bereik van soms tientallen Ohm in het hoog tot enkele Ohms in het laag. Er zijn speakers van nominaal 4 Ohm die niet ver dippen maar ook speakers van 8 Ohm die tot (ruim) onder de 3 Ohm duiken. Die laatste zijn dan toch lastiger in praktijk dan op papier.

Het is overigens een misverstand dat kleinere speakers beter zouden zijn bij een minder krachtige versterker. Over het algemeen zijn grotere speakers juist makkelijker aan te sturen. Neem bijvoorbeeld de Dali 102, de kleine versie van de door jou genoemde Dali 104. Die hebben een gevoeligheid van 88 dB en zijn daardoor juist lastiger aan te sturen dan de Dali 104. Lastiger als in, ze hebben meer vermogen nodig om tot hetzelfde volume te komen. Stop je 1 Watt in de Dali 104 dan heb je 93 dB (op één meter afstand), de Dali 102 hebben haast 4 Watt nodig om tot die 93 dB te komen. Om het in perspectief te zetten: een normaal volume ligt onder de 80 dB. Vandaar dat er ook gezegd wordt dat je aan een paar Watt al genoeg hebt en dat je veelal eerder onder één Watt zal spelen dan er boven.

[ Voor 23% gewijzigd door FeaR op 20-08-2021 16:31 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:58

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Weer wat geleerd, bedankt @FeaR :)
jansentt schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:00:
Thanks voor de antwoorden, @--MeAngry-- Hele goede tip! Ik denk dat ik mijn 300 euro eerst eens uit smeer over de gehele set dus misschien dat de Center speaker van Wharfedale wel een hele mooie toevoeging is voor de setup. Ben ook niet helemaal kapot van hoogglans Zwart voor de torens.
Persoonlijk zou ik het niet uitsmeren als je maar zo'n klein budget hebt, maar meer nadenken over waar je in de toekomst naartoe wilt, en dan nu beginnen met stereo bijvoorbeeld.
Als je het nu uitsmeert, betekent het dat je later ook weer van alles moet vervangen. Als je dat toch liever doet, dan zou ik het nu bij tweedehands houden inderdaad, en voor nagenoeg dezelfde prijs doorverkopen als je weer toe bent aan iets beters. :)

[ Voor 4% gewijzigd door --MeAngry-- op 20-08-2021 16:45 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:31

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik ben het met je eens hoor FeaR. Ten aanzien van jouw getallen wil ik de volgende nuances brengen:

- Gevoeligheid van 93dB bij 1W op 1 meter afstand. Gebruikelijk zitten mensen een stukje verder van hun luidsprekers. Op 2 meter afstand zal het geluiddrukniveau al een stuk lager zijn. Op 3 meter (een beetje een gemiddelde afstand denk ik?) nog lager.
Wat positief werkt, twee luidsprekers :). En ruimte akoestiek. Dus er zal voldoende geluid zijn om muziek te luisteren of een film te kijken.

- De Onkyo TX-L50: 80W per kanaal bij 1 kanaal aangestuurd, 1% THD+N 1kHz toon, 4 ohm. Het praktische vermogen zal dus beduidend lager liggen.

Nogmaals, voor 'normaal' luisterniveau zal dat geen probleem zijn. Ik bedoel vooral: "wees bewust van de mogelijke beperking".

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:09

FeaR

In GoT we trust

bartvl schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 17:01:
Ik ben het met je eens hoor FeaR. Ten aanzien van jouw getallen wil ik de volgende nuances brengen:

- Gevoeligheid van 93dB bij 1W op 1 meter afstand. Gebruikelijk zitten mensen een stukje verder van hun luidsprekers. Op 2 meter afstand zal het geluiddrukniveau al een stuk lager zijn. Op 3 meter (een beetje een gemiddelde afstand denk ik?) nog lager.
Wat positief werkt, twee luidsprekers :). En ruimte akoestiek. Dus er zal voldoende geluid zijn om muziek te luisteren of een film te kijken.
Die nuances kloppen inderdaad. Afstand tot de speaker verminderd weer x dB maar meer dan één speaker en de akoestiek win je weer mee terug. Echter wilde ik geen uiteenzetting schrijven van zes kantjes, dan haken mensen ook af :P Al vond ik het punt van beter kleine speakers wel belangrijk om te noemen, veel gemaakt misverstand.
- De Onkyo TX-L50: 80W per kanaal bij 1 kanaal aangestuurd, 1% THD+N 1kHz toon, 4 ohm. Het praktische vermogen zal dus beduidend lager liggen.
Klopt maar nog wel rond waardes waar je thuis iets mee kan. Vergeet ook het andere uiterste niet. Stel dat je aan 40 Watt niet genoeg hebt (even de helft gepakt voor het gemak), dan ga je met een receiver van 100 Watt ook niet genoeg hebben, dat is geen stap die een groot merkbaar verschil geeft. Is 40 Watt niet genoeg en wil je stappen maken dan ga je al richting tien keer zo veel vermogen. De Onkyo is zeker geen krachtpatser maar is nu eenmaal al gekocht. Als TS zo meldt op Marktplaats een mooi paartje Apogee Scintilla gekocht te hebben dan is er wel een uitdaging :P

[ Voor 6% gewijzigd door FeaR op 20-08-2021 17:08 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens85
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 28-09 21:36
--MeAngry-- schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 16:45:
en dan nu beginnen met stereo bijvoorbeeld.
Eens, zou ik ook doen! En wat je zelf noemt, Dali, is een prima merk met uitstekende prijs-kwaliteit-verhouding. Maken gewoon mooie en fijne speakers.

En inderdaad wat Fear zegt over vermogen. Ik wist dat zelf ook niet hoor, toen ik 10 jaar terug mijn set kocht. Heb een NAD met 2x80w op KEF IQ70, als je het volume voor 1/3 openzet, kan je al aardig wat ruzie maken hier in de straat. En in de straat verderop ook.
Een groot gedeelte van je vermogen (70/80% ofzo?) schijn je simpelweg nooit nodig te hebben.

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-10 16:35
Laurens85 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 17:08:
[...]

Eens, zou ik ook doen! En wat je zelf noemt, Dali, is een prima merk met uitstekende prijs-kwaliteit-verhouding. Maken gewoon mooie en fijne speakers.

En inderdaad wat Fear zegt over vermogen. Ik wist dat zelf ook niet hoor, toen ik 10 jaar terug mijn set kocht. Heb een NAD met 2x80w op KEF IQ70, als je het volume voor 1/3 openzet, kan je al aardig wat ruzie maken hier in de straat. En in de straat verderop ook.
Een groot gedeelte van je vermogen (70/80% ofzo?) schijn je simpelweg nooit nodig te hebben.
Op normaal luistervolume niet nee. Dan gebruik je eerder maar 1-5% van het beschikbare vermogen. Maar let wel de verhouding decibel/wattage is exponentieel. Elke 3db is een verdubbeling van het vermogen. 3db nemen mensen waar als iets luider, maar niet als 2x zo luid (of echt merkbaar luider). Die stap is al gauw 10db en dan zit je zo op 5x zoveel vermogen wat nodig is. Stel je luistert op 60db en je receiver verstookt, zeg 1w (ik noem maar lukraak iets) dan is dat op 80db al ca 25w, op 90db 125w en bij 100db 625w. Bij dat soort vermogens sloop je de boel bij de meeste receivers/speakers.

Laat je tijdens een feestje thuis ook nooit verleiden om het volume echt maximaal open te draaien of dit soort audioapparatuur voor een tuinfeestje te gebruiken. Is het niet voor gemaakt en je sloopt de boel (bijna) gegarandeerd.

Nu weet je ook meteen dat het niet zoveel uitmaakt of je receiver/versterker 50,70 of 150w vermogen aan boord heeft. In decibels omgerekend naar volume hoor je dat maar beperkt. Als je echt stappen wilt zetten in veel meer decibels moet je echt naar honderden of zelfs 1000watt gaan kijken. Totaal niet nodig voor thuisgebruik, maar voor in de openlucht heb je serieus vermogen nodig.

[ Voor 11% gewijzigd door Hulleman op 21-08-2021 15:21 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Laurens85 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 17:08:
[...]

Vermogen zegt inderdaad niet veel. Hier met 2*40W op een setje KEF LS50 kan ik de speakers volgens mij met gemak opblazen, mijn versterker staat gelimiteerd op 40% en dat is al (meer dan) genoeg voor ruzie met de buren, in praktijk staat hij véél zachter.

Dat gezegd hebbende, ik zou inderdaad met een stereoset beginnen. Dat is (zeker als je naar 2e hands producten kijkt) voldoende voor een mooi setje. Voor óók nog een sub, center en surrounds is het m.i. te weinig. Qua stereo is er een legio aan opties in deze pricerange, Dali, KEF, B&W, enzovoorts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:38
Voor dit formaat ruimte, neem zuil luidsprekers. Je gaat laag missen als je monitoren neemt.
Pagina: 1