Home cinema Onkyo versterker HT-R518

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• yasaka
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-12-2023
Ik probeer voor een beperkt budget een home cinema systeem op te stellen voor de kinderen.

Hiervoor heb ik al een google chromecast
Een projector (Epson eh-tw3000)
5 speakers van java en een afzonderlijke subwoofer.

Als versterker had ik voor een schappelijke prijs een Onkyo ht-r518 gezien. Na wat opzoeken (of deze wel zou voldoen), kwam ik op volgend topic van 2019.

Audio splitsen home cinema set

Dit steld dat deze opstelling niet geschikt is omdat de receiver het signiaal niet kan splitsen.

Valt dit echter niet op te lossen door een hdmi audio exteactor aan te schaffen.
Die zijn voor 40 euro te koop. (vb. : drphone arc7)

Het idee is dan dat de chromecast wordt aangesloten op de HDMI extractor, die stuur het siniaal dan afzonderlijk door naar de projector en naar de versterker.

Iemand ervaring mee ?

Beste antwoord (via yasaka op 20-08-2021 13:05)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:57

FeaR

In GoT we trust

yasaka schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:43:
Daar volg ik in, wel vind ik het moeilijk om uit een handleiding af te leiden of deze dan wel/niet HDMI processing ondersteund.
Ik zou sowieso kijken naar een receiver die Dolby TrueHD en DTS HD Master Audio ondersteunt. Dat kan alleen over HDMI en ben je dus redelijk verzekerd van HDMI processing. Wat ook kan is zoeken naar één HDMI versie nieuwer, HDMI 1.4. Dat is makkelijker te zien doordat er dan HDMI ARC aanwezig is en/of 3D. Dan heb je zeker HDMI processing, HDMI 1.3 (en eerder) is soms twijfel maar vanaf HDMI 1.4 ken ik geen HDMI Switching meer.
Bijvoorbeeld de Onkyo TX-SR606, moet ik in de gevonden handleiding specifiek zoeken naar "HDMI processing" ? Dat staat er niet in.
Wel vindt ik "Dolby TrueHD" terug.
Zou deze versterker wel geschikt zijn ? Kan ik hier de chromecast inpluggen en als output de HDMI naar de projector sturen ?

Zelfde voor de Onkyo TX-SR508.
Beide genoemde modellen zouden voldoen. Ik zou alleen Onkyo niet nemen. Vanaf het model waarin je zoekt (en het budget naar hebt) kom je in de jaren waarin Onkyo het issue met HDMI boards had. Je kan zo een receiver kopen die het doet maar over een week de geest geeft. Geen garantie meer en een nieuw board is duur. Sowieso is reparatie het niet meer waard voor deze modellen/series. Ook al adverteert iemand met dat het HDMI board is vervangen, laten gaan want het issue kan terug komen.

Yamaha ken ik weinig van maar die zijn volgens mij behoorlijk stabiel. Pioneer idem maar daar zijn wel issues mee met een UE22 melding over meerdere generaties en modellen, komt alleen minder vaak voor dan HDMI board bij Onkyo (en Integra...). Denon is OK op de AVR-3312 na, die had ook HDMI board issues. Marantz de SR5004/6004 laten staan, die hebben de Pop of Death (letterlijk een pof en daarna een dode receiver).
yasaka schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:52:
Als het zo simpel kan zoals jij omschrijft zou dit super zijn.
Zo simpel is het dus als je HDMI Processing hebt, met HDMI Switching ga je nat. Velen vergeten of zijn onbekend met het bestaan van HDMI Switching. Het is ook al iets van 12 jaar geleden en iets wat je sinds tien jaar geleden eigenlijk niet meer ziet.

[ Voor 11% gewijzigd door FeaR op 20-08-2021 22:42 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Er zijn behoorlijk veel HDMI Audio Extractors in omloop en ze worden ook genoeg gebruikt. Tegenwoordig veelal met Extractors naar nog een HDMI omdat de receiver bijvoorbeeld nog HDMI 2.0 is en de TV HDMI 2.1 om zo de aanschaf van een nieuwe receiver uit te stellen. In ieder geval niet meer om de reden omdat HDMI Processing ontbreekt. Ontopic, het device/principe werkt en zou inderdaad jouw probleem op kunnen lossen.

Mijn advies zou, net als in het topic wat je gevonden hebt, zijn om niet met dat soort HDMI Audio Extractors te gaan werken. Laat die Onkyo gaan en kies een receiver die wel HDMI processing doet en geen HDMI Switching/HDMI Doorvoerfunctie. Alles is zo veel makkelijker en scheelt extra kastjes, kabels en voeding. Het is niet dat een receiver met HDMI Processing iets nieuws of lastig te vinden is. HDMI processing is vanaf de laatste 12-ish jaar toch wel standaard. Dat je precies een receiver hebt gevonden met HDMI Switching is pure pech. Beetje zonde ook om op een budget te zitten en dan wel 40 euro voor een HDMI Audio Extractor neer te leggen.

[ Voor 18% gewijzigd door FeaR op 20-08-2021 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yasaka
Alvast bedankt voor de reactie,
Het zou inderdaad stom zijn om 40 euro aan een HDMI Audio Extractor uit te geven als dit ook anders gaan.

Daar volg ik in, wel vind ik het moeilijk om uit een handleiding af te leiden of deze dan wel/niet HDMI processing ondersteund.

Bijvoorbeeld de Onkyo TX-SR606, moet ik in de gevonden handleiding specifiek zoeken naar "HDMI processing" ? Dat staat er niet in.
Zou deze versterker wel geschikt zijn ? Kan ik hier de chromecast inpluggen en als output de HDMI naar de projector sturen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:20
Wat wil je precies splitsen? Chromecast in de receiver op HDMI in. Kabel op HDMI naar naar projector.
Voila, beeld op de projector, en geluid uit de receiver.

Anders zou je ook nooit een Blu ray kunnen aansluiten zonder dat de Receiver het geluid doorstuur met de pass through.

Ik twijfel na het volledig lezen van dat topic.

[ Voor 36% gewijzigd door Lumics op 20-08-2021 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yasaka
Ik wil het signaal van de Chromecast of Nintendo Switch splitsen. Blijkbaar is dit niet met alle versterkers mogelijk en moet deze specifiek geschikt zijn voor HDMI processing. (Bijvoorbeeld de Onkyo ht-r518 zou dit niet kunnen)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

yasaka schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:43:
Ik zou sowieso kijken naar een receiver die Dolby TrueHD en DTS HD Master Audio ondersteunt. Dat kan alleen over HDMI en ben je dus redelijk verzekerd van HDMI processing. Wat ook kan is zoeken naar één HDMI versie nieuwer, HDMI 1.4. Dat is makkelijker te zien doordat er dan HDMI ARC aanwezig is en/of 3D. Dan heb je zeker HDMI processing, HDMI 1.3 (en eerder) is soms twijfel maar vanaf HDMI 1.4 ken ik geen HDMI Switching meer.

Beide genoemde modellen zouden voldoen. Ik zou alleen Onkyo niet nemen. Vanaf het model waarin je zoekt (en het budget naar hebt) kom je in de jaren waarin Onkyo het issue met HDMI boards had. Je kan zo een receiver kopen die het doet maar over een week de geest geeft. Geen garantie meer en een nieuw board is duur. Sowieso is reparatie het niet meer waard voor deze modellen/series. Ook al adverteert iemand met dat het HDMI board is vervangen, laten gaan want het issue kan terug komen.

Yamaha ken ik weinig van maar die zijn volgens mij behoorlijk stabiel. Pioneer idem maar daar zijn wel issues mee met een UE22 melding over meerdere generaties en modellen, komt alleen minder vaak voor dan HDMI board bij Onkyo (en Integra...). Denon is OK op de AVR-3312 na, die had ook HDMI board issues. Marantz de SR5004/6004 laten staan, die hebben de Pop of Death (letterlijk een pof en daarna een dode receiver).
yasaka schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:52:
Zo simpel is het dus als je HDMI Processing hebt, met HDMI Switching ga je nat. Velen vergeten of zijn onbekend met het bestaan van HDMI Switching. Het is ook al iets van 12 jaar geleden en iets wat je sinds tien jaar geleden eigenlijk niet meer ziet.

[ Voor 11% gewijzigd door FeaR op 20-08-2021 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yasaka
In de handleiding van de TX-SR606 lees ik

"Opmerkingen:
• De HDMI-videostream is compatibel met DVI (Digital Visual Interface), zodat TV’s en beeldschermen met een
DVI-ingang met behulp van een HDMI-naar-DVI adapterkabel kunnen worden aangesloten. (DVI-verbindingen
kunnen alleen video overbrengen, dus u moet een afzonderlijke verbinding voor de audio maken.) Houd er rekening mee dat een betrouwbare werking met een dergelijke adapter niet kan worden gegarandeerd. Bovendien
worden videosignalen van een PC niet ondersteund."

Vooral dat laatste zinnetje :
"Bovendien worden videosignalen van een PC niet ondersteund." stel ik me vragen bij.

Waarom zou dit zijn ? Als dit voor een PC is waarom zou dit dan niet voor een chromecast zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

yasaka schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 13:51:
Waarom zou dit zijn ? Als dit voor een PC is waarom zou dit dan niet voor een chromecast zijn.
Geen idee waarom de PC een uitzondering is. Google vertelt wel dat video vanaf een PC niet werkt dus wat in de handleiding staat klopt. Mogelijk iets met HDCP waar consoles en andere mediaplayers geen last van hebben?

Maar nogmaals, ik zou niet die Onkyo nemen...

[ Voor 10% gewijzigd door FeaR op 20-08-2021 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yasaka
Deze van Denon moet ook wel voldoen, Denon AVR-2313 maar wel iets prijziger. Vraagprijs 290 euro %-o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

yasaka schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 20:34:
Deze van Denon moet ook wel voldoen, Denon AVR-2313 maar wel iets prijziger. Vraagprijs 290 euro %-o
Wat is het budget precies of waar zoek je op? Voor meer dan honderd euro minder zie ik ook een Denon AVR-2809 op Marktplaats staan. Doet ook wat je wilt qua HDMI processing. Semi willekeurige zoektocht, puur gebaseerd op het feit dat ik er ook zo één heb gehad en doet wat je wilt. Als je nog een serie naar beneden gaat kan het vast nog goedkoper. Pak je een serie hoger als bijvoorbeeld een AVR-3310 dan zit je op net tweehonderd euro. Toch aanzienlijke verschillen als je zegt op een budget te zitten.

[ Voor 34% gewijzigd door FeaR op 20-08-2021 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yasaka
Ik wou eerst maximaal 250 uitgeven voor alles.
De projector heeft al 125 gekost
Chromecast 39
Boxen heb ik gratis, dus in principe is er nog ongeveer 100 euro over. Het is een beperkt budget omdat het ook aar voor op een zolderkamer is.

Maar door tal van extra wordt je dan vaak verleid , zoals hier bij die Denon.

Ik zoek ook wel aanbieders in de buurt van Putte België.

[ Voor 8% gewijzigd door yasaka op 20-08-2021 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

yasaka schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 20:46:
Ik wou eerst maximaal 250 uitgeven voor alles.
De projector heeft al 125 gekost
Chromecast 39
Boxen heb ik gratis, dus in principe is er nog ongeveer 100 euro over. Het is een beperkt budget omdat het ook aar voor op een zolderkamer is.

Maar door tal van extra wordt je dan vaak verleid , zoals hier bij die Denon.
Ik ken de prijzen in België niet maar voor honderd euro moet je wel iets kunnen vinden wat aan de eisen voldoet. Mogelijk enkele tientjes meer maar naar een receiver kijken van tegen de driehonderd euro is echt niet nodig.

Welke extra's heeft AVR-2313? 3D wat de projector niet ondersteunt? Netwerk? Dat is wel grappig maar op een oude receiver mogelijk niet zo bruikbaar als op nieuwe modellen. Spotify is op dat modeljaar bijvoorbeeld een eigen implementatie van Denon (en niet meer ondersteund naar mijn weten) en geen Spotify Connect zoals je nu ziet.

Edit:
Denon AVR-X2000 voor €100,- in Lier. Volgens Tweedehands.be is dat in de buurt.

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 20-08-2021 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yasaka
Denon AVR-X2000 voor 100 euro gespot niet ver van waar ik woon. Is precies ook een recenter model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

yasaka schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 21:43:
Denon AVR-X2000 voor 100 euro gespot niet ver van waar ik woon. Is precies ook een recenter model.
Dat zei ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yasaka
Oh had ik nog niet gelezen 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Maar go for it! In de buurt, past perfect in budget en doet wat je wilt :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yasaka
I do, frustrerend als iemand niet meteen reageerd en je niets anders kan doen dan wachten. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yasaka
Ben de versterker deze middag gaan halen, alles aangesloten en het werkt perfect.

Dat maakt dat ik voor de volledige home cinema 254 euro heb betaald.
80 euro voor de receiver, Denon AVR-X2000
39 euro voor een Google Chromecast
10 euro voor 20 meter audio kabel
125 voor de projector Epson eh-tw3000
Boxen heb ik gratis gekregen, deze zijn van Jamo een 5.1 set

Aan FeaR een dikke merci voor de hulp.
Pagina: 1