Audio splitsen home cinema set

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tlozoot
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-09-2023
Beste Tweakers,

Ik heb recentelijk een Mitsubishi hc7000 beamer gekocht, en daarvoor bleek een home cinema versterker nodig te zijn om het hdmi van de video te splitsen. Daarvoor heb ik via Tweakers een Onkyo HT R518 gekocht.

Echter blijkt na veel te prutten met bekabeling dat het audio van randapparatuur word meegestuurd met het video signaal naar de beamer. Volgens de handleiding beschikt de set alleen over 'hdmi pass-through', wat het lutweg een verbloemde volume regulator maakt bij de functie waarvoor ik het wil gebruiken. De beamer heeft geen enkele vorm van audio aansluiting, dus het kan ook niet per optische kabel o.i.d. teruggestuurd worden.

Zie ik hier iets over het hoofd? Het lijkt me een vrij generieke opstelling, en zo niet, hoe kan ik makkelijker een home cinema set onderscheiden zonder daarvoor elk de handleiding voor door te spitten?

Mijn dank is groots,

Tlozoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 07:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wat wil je precies en wat lukt niet?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Dit is gewoon een AV receiver waar je 4 hdmi devices op kan aansluiten voor input.
Voor output van beeld kan je een tv/beamer gebruiken.
Het geluid gaat afhankelijk van je instellingen via de speakers aangesloten op de receiver of via de speakers van de tv/beamer.

Dit is dus een kwestie van de handleiding lezen en alles goed instellen.

Dus vertel even wat je allemaal al geprobeerd hebt.

ICE ICE Baby

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

djmuggs schreef op maandag 9 september 2019 @ 17:39:
Dit is gewoon een AV receiver waar je 4 hdmi devices op kan aansluiten voor input.
Voor output van beeld kan je een tv/beamer gebruiken.
Het geluid gaat afhankelijk van je instellingen via de speakers aangesloten op de receiver of via de speakers van de tv/beamer.
Te kort door de bocht. HDMI (video en geluid) vanaf de bron de receiver in waar de receiver het geluid naar de speaker stuurt en HDMI (video) naar de TV/beamer wordt gestuurd is tegenwoordig standaard. Vroeger moest je goed opletten wat de receiver met HDMI deed: Processing of Switching/Passthrough. Processing is het complete signaal uit elkaar halen, wat we nu de standaard vinden. Switching doet wat de naam zegt, switchen. Beeld en geluid gaan de receiver in en komen er via de HDMI Out ook weer uit. Voor audio via de receiver, in het geval van HDMI Switching, moet je een aparte connectie leggen. Wetende dat de receiver van TS uit 2008 komt en in de handleiding inderdaad staat vermeld dat de HTR518 alleen HDMI "doorvoerfunctie" heeft is wat TS wil met deze receiver niet mogelijk.

De handleiding zegt het wel meerdere malen:

Pagina 19, Nederlandse handleiding:
De audiosignalen die via de HDMI IN aansluitingen binnenkomen alleen via de HDMI OUT uitgestuurd (doorvoerfunctie). HDMI-bronnen worden niet weergegeven door de luidsprekers die op de AV-receiver zijn aangesloten.
Pagina 20, Nederlandse handleiding:
Om te genieten van de Dolby Digital en DTS akoestiekfuncties, moet u aansluiting B of C gebruiken.
Waar "B" en "C" dan slaan op "DIGITAL IN COAXIAL 2" of "DIGITAL IN OPTICAL 1".
Wellicht niet heel duidelijk bovenstaande, maar wel een hint dat de receiver geen HDMI Processing doet.

Pagina 26, Nederlandse handleiding:
Het HDMI-interface van de AV-receiver is gebaseerd op de volgende norm:
HT-R518: Doorvoerfunctie
Pagina 73, Nederlandse Handleiding:
Er is geen geluid of het geluid is erg zacht.
• Om te luisteren naar het geluid van een audiobron die op een HDMI-ingang is aangesloten, moet u ervoor zorgen dat de ingang aan een ingangskeuzetoets is toegewezen (blz. 36). De HDMI-audio door de AV receiver geleid en kan deze alleen via de TV worden beluisterd.
Wat TS wil is - zoals TS zelf gevonden heeft - mogelijk maar niet met deze receiver. Koop een receiver die maximaal 8 (9-10?) jaar oud is en 99,9% kans dat het werkt zoals TS wil. Doet de receiver Dolby TrueHD en DTS HD decoden dan heb je sowieso HDMI Processing aan boord (andere methode om bitstream deze tracks te versturen naast HDMI is er namelijk niet). Om 100% zeker te zijn wordt het inderdaad de handleiding doorlezen of er ergens een opmerking staat dat voor audio een aparte kabel/connectie benodigd is.

Dit is een gevalletje domme pech. Goede gedachte maar verkeerde product gekocht door niet te weten dat er vroeger niet alleen HDMI Processing stond maar ook nog een andere smaak.

Er zou nog gekeken kunnen worden naar een HDMI Audio Extractor die je dan op de HDMI Out van de Onkyo aansluit. HDMI Video dan naar de beamer en de audio via S/PDIF terug de Onkyo in. Ik zou echter de receiver weg doen en een andere nemen die wel HDMI Procesing ondersteunt. Geen gedoe met extra kastjes en je hebt dan meteen de optie om ook DTS HD en Dolby TrueHD door te sturen waar S/PDIF blijft hangen op de normale varianten. Of het hoorbaar is is een tweede maar een receiver die dit kan hoeft zo duur niet meer te zijn. Het liefst dan ook geen Onkyo uit dit tijdvak want dit is precies de tijd dat het issue met HDMI Boards begon.

Edit:
@Tlozoot Mocht je een receiver op het oog hebben en twijfelen, je kan het merk en type altijd in dit topic gooien ter controle.

Edit 2:
Nooit gedacht dat ik het verhaal van HDMI Processing in 2019 nog eens zou posten. Vroeger redelijk vaak aan bod gekomen. Ik geloof specifiek een model van Harman Kardon wat nog HDMI Switching deed wat veel mensen niet verwachten in de tijd dat HDMI Processing al meer op kwam.

[ Voor 38% gewijzigd door FeaR op 09-09-2019 19:02 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tlozoot
HDMI (video en geluid) vanaf de bron de receiver in waar de receiver het geluid naar de speaker stuurt en HDMI (video) naar de TV/beamer wordt gestuurd is tegenwoordig standaard. Vroeger moest je goed opletten wat de receiver met HDMI deed: Processing of Switching/Passthrough. Processing is het complete signaal uit elkaar halen, wat we nu de standaard vinden. Switching doet wat de naam zegt, switchen. Beeld en geluid gaan de receiver in en komen er via de HDMI Out ook weer uit. Voor audio via de receiver, in het geval van HDMI Switching, moet je een aparte connectie leggen. Wetende dat de receiver van TS uit 2008 komt en in de handleiding inderdaad staat vermeld dat de HTR518 alleen HDMI "doorvoerfunctie" heeft is wat TS wil met deze receiver niet mogelijk.
dit is precies de info die ik zocht, heel er bedankt!

Ik had verder een Pioneer MCS 434 op het oog, maar werd door het stukje op pagina 34 uit de handleiding afgeweerd:
Caution
Connecting the player and the TV using the
HDMI cable alone does not enable you to hear
the audio from the devise. Please also connect
by either the optical cable (page 37) or the
analog audio cable (page 36).
Zou dit alsnog wel werken? De Dolby verwezen technieken heeft deze wel aan boord.

Heel erg bedankt voor het meedenken!

Edit:
Troubleshooting Sound
HDMI input audio sound cannot be output from the speaker or is output from the TV.
Is the HDMI In Audio Through for HDMI setup On?
Set the HDMI In Audio Through for HDMI setup to Off (page 74).
HDMI Audio Out
Bitstream Select this to output HDMI audio signals directly.
PCM Select this to output HDMI audio signals converted to PCM audio signals.
Off Select this when you do not want to output the audio signal from the HDMI
output terminal.
Dit lijkt er op dat het aan boord zit.

[ Voor 17% gewijzigd door Tlozoot op 09-09-2019 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Tlozoot schreef op maandag 9 september 2019 @ 20:09:
[...]

Ik had verder een Pioneer MCS 434 op het oog, maar werd door het stukje op pagina 34 uit de handleiding afgeweerd:
Dat is een receiver uit een all-in-one set en kan je geen gewoon gewone speakers op aansluiten. Zie de achterkant van de receiver: custom connectoren met een speciaal stekkertje en ook geen Pre-Out voor een subwoofer zoals het gros van de receivers het heeft. Qua HDMI lijkt het apparaat te doen wat je wilt (HDMI Processing) maar je kan hier dus ook niets mee omdat de speakers niet aangesloten kunnen worden.

Edit:
Ik gok dat de eerste quote slaat op het ontbreken van HDMI ARC en dat je daarom een audio kabel moet leggen tussen TV en receiver.

[ Voor 22% gewijzigd door FeaR op 09-09-2019 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tlozoot
FeaR schreef op maandag 9 september 2019 @ 20:32:
[...]

Dat is een receiver uit een all-in-one set en kan je geen gewoon gewone speakers op aansluiten. Zie de achterkant van de receiver: custom connectoren met een speciaal stekkertje en ook geen Pre-Out voor een subwoofer zoals het gros van de receivers het heeft. Qua HDMI lijkt het apparaat te doen wat je wilt (HDMI Processing) maar je kan hier dus ook niets mee omdat de speakers niet aangesloten kunnen worden.

Edit:
Ik gok dat de eerste quote slaat op het ontbreken van HDMI ARC en dat je daarom een audio kabel moet leggen tussen TV en receiver.
Dat zag ik ook inderdaad, de speakers zitten erbij. Geen upgradeable setje, maar allee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Tlozoot schreef op maandag 9 september 2019 @ 20:40:
[...]
Dat zag ik ook inderdaad, de speakers zitten erbij. Geen upgradeable setje, maar allee
Ah, ik dacht dat je alleen voor de receiver ging en al speakers had. Excuses.

Zo te zien kan die Pioneer inderdaad wat je wilt bereiken. Ik snap alleen niet wat ze bedoelen met dat alleen HDMI tussen TV en receiver niet genoeg is. Dan zou je denken dat HDMI ARC mist, maar één alinea verder wordt er over de mogelijkheden van HDMI ARC gesproken. Nu is dat niet een issue maar ik volg het gewoon even niet... Handleiding spreekt verder nergens over HDMI Switching dus het zou moeten werken. Nieuwere receiver met inderdaad HD Audio wat HDMI Processing behoorlijk zeker maakt.

Pagina: 1