Dakbedekking vervangen - wel of niet doen?

Pagina: 1
Acties:

• Rensaru
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Niet meer nodig :)

[ Voor 99% gewijzigd door Rensaru op 19-12-2024 16:48 ]

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 18:48

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De zilveren randen doet me denken aan bitumen loodvervanger. Dan kom je ook aan nieuw lood.

Foto's en een overzichtstekening zou helpen. Is het dak verder nog geïsoleerd en heb je daar nog wensen in?

Tweakers Discord

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jan-marten
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 08:38
Een huis gekocht met een VvE?
Ik zou het melden bij de VvE en laat het maar oplossen door een dakdekker. Lijkt mij niet dat je dit zelf moet gaan zitten lappen.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
soms is het bij verbouwingen zo dat tijdelijk de verantwoordelijkheid bij de eigenaar van het appartement ligt..(bv tot het volgende geplande onderhoud) maar veder zou het idd een VVE aangelegenheid zijn normaal
even nazoeken in je stukken.

Klinkt trouwens als aluband (bitumeband) voornamelijk gebruikt voor reparaties, maar een foto zegt zeker meer.@tweakduke

lekkages is iets wat veel voorkomt bij dakopbouwen vaak wordt er ook slecht nagedacht over de afwatering bij totaal vervangen zeker aandacht voor hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-05 23:25
Rensaru schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:51:
Elke dakdekker zal natuurlijk zeggen dat het meteen handig is om alles te vervangen, maar die mentaliteit kan je alles wat oud is preventief de deur uit doen 8)7 . Als het nog 5-10 jaar probleemloos meegaat dan is dat natuurlijk altijd mooi meegenomen.
Dat valt best mee hoor. Tijdens onze verbouwing hebben we het schoorsteengat in het dak dicht laten maken. De verschillende dakdekkers die we hiervoor een offerte hebben laten maken hadden we gelijk gevraagd om te kijken naar de toestand van de rest van het dak.

Allemaal gaven ze aan dat vervanging niet nodig was. Toch een mooie klus die ze zo laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:00
Als het een woning met VVE is, dan is de dakbedekking in de regel taak voor de VVE. Dus sowieso met hen overleggen. Het kan zijn dat bij de optopping met de VVE was afgesproken dat vanwege die aanpassingen 'jouw' dak in het vervolg niet meer door de VVE gedaan zou worden, maar dat zou dan eerder uitzondering dan regel zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:41
Inderdaad. Wat iedereen hier al zegt. Heb je in een VVE gekocht dan is het dak niet van jou maar van de vereniging. De vereniging moet het probleem en de vervolgschade dus oplossen.

Mailtje naar de beheerder en zij komen het dak fixen en de waterschade inpandig fixen (opnieuw verven etc.).

Tip (wat je natuurlijk allang gedaan hebt voordat je kocht) ==> lees de splitsingsakte én het huishoudelijk reglement. Dan weet je precies hoe e.e.a. in elkaar steekt.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-05 18:15
Als het niet via de VVE kan (of niet vlot genoeg gaat): Bison rubber seal (in een setje met witte "papieren" versteviging) loste bij mij een lek in de roofing erg snel en gemakkelijk op, voor de 3 jaar tot we het gebouw onder dat dak hebben gesloopt.
Ook al laat je het hele dak vervangen (best door EPDM, gaat langer mee dan bitumen); kan zo'n snelle oplap je goedkoop wat tijd kopen (als je niet meteen een goeie dakdekker vind die het dak kan vervangen voor de volgende regenbui; als die misschien pas over een paar maanden aan de slag kan).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:09
gooi eerst eens een paar foto,s online. er zitten hier genoeg loodgieters/dakdekkers etc
die het vanaf een afstandje aardig kunnen beoordelen. (liever beoordeel ik iets op locatie)
2 is bekijk het hele dak. niet 1 punt niet 2 punten. alles. (ik kan het niet vaak genoeg herhalen)
(en is het van de vve speel het via de vve. is het van jouw dan zelf de loodgieter/dakdekker bellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensaru
  • Niet online
Sorry, drukke week geweest. Loopt inderdaad via een VVE, maar deze is erg klein (ik heb 2/4 aandeel) dus erg officieel is het allemaal niet. Er is wel eens gezegd dat de beloopbare delen van mij zijn ivm dakterras maar dat staat nergens zwart op wit.

Anyhow, hier de foto’s. De eerste is van het stuk waar het sowieso vervangen moet worden omdat bitumen los laat op meerdere plekken en al vaker is gerepareerd. Rest van de foto’s is van de terrassen.

[ Voor 78% gewijzigd door Rensaru op 28-08-2021 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

De dakbedekking lijkt nog niet eens zo slecht, waarschijnlijk losliggend geballast en dat kan lang mee gaan. Al blijft dat lastig oordelen van foto's met al het vuil. Laat het dak in ieder geval niet te lang zo liggen zonder ballast.

De aansluitingen en vooral diverse reparaties zijn bedroevend. Geknoei met knip en plakwerk en niet een vakman die het met dakbedekking repareert.

Als die goed worden herstelt ben je al een stuk verder. Of het dak dan binnen korte tijd toe is aan een renovatie laat ik aan de vakman ter plaatse. Wie de kosten precies moet betalen laat ik dan even in het midden.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zou sowieso de deur of wat het is wat daar los ligt weghalen. alles daar tussen opruimen en schoonmaken,
en het plak en prutswerk vernieuwen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensaru
  • Niet online
tweakduke schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 10:09:
De dakbedekking lijkt nog niet eens zo slecht, waarschijnlijk losliggend geballast en dat kan lang mee gaan. Al blijft dat lastig oordelen van foto's met al het vuil. Laat het dak in ieder geval niet te lang zo liggen zonder ballast.

De aansluitingen en vooral diverse reparaties zijn bedroevend. Geknoei met knip en plakwerk en niet een vakman die het met dakbedekking repareert.

Als die goed worden herstelt ben je al een stuk verder. Of het dak dan binnen korte tijd toe is aan een renovatie laat ik aan de vakman ter plaatse. Wie de kosten precies moet betalen laat ik dan even in het midden.
Thanks a lot :-) hoe lang kan het zonder ballast liggen?

de tegels zijn er nu een weekje of twee vanaf, daar komen waarschijnlijk nog een week of twee bij ivm reparaties. Kan dat kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Rensaru schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 10:41:
[...]

de tegels zijn er nu een weekje of twee vanaf, daar komen waarschijnlijk nog een week of twee bij ivm reparaties. Kan dat kwaad?
Hou de weersvoorspelling in de gaten bij harde wind is ballast wel noodzakelijk.

De dakdekker daarintegen zal blij zijn als de ballast hem niet in de weg ligt en zal sneller klaar zijn. :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Rensaru schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 10:41:
[...]

Dat ligt eraan hoe hard het gaat waaien en hoe vatbaar je dak is voor de wind ;)

Het zou niet de eerste keer zijn dat de dakbedekking van een dak getrokken wordt.

Heb je balast om tijdelijk neer te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
ja dat is inderdaad stuk eruit snijden en opnieuwe inplakken. als het er erg lekt kan je het wel helemaal insmeren met bison vloeibaar. maar ook dat spul wil een goede onder laag hebben. gaat op deze manier niet goed werken.( helaas.) een zinken pijp. met een 90 graden bocht. is ook knoeinen. moet gewoon een normale doorvoer zijn. die opgoinging
is beplakt met pvc. ipv met bitumen. ook daar zit een lekage. batuband op een dak ?
ik ben er niet zo weg van. voor nood pak ik liever bison vloeibaar met texteil weefsel
maar laat nog niet weg dat het voor nood een goede oplosing is. rechterkant van ophoning is ook een zooitje. eigenlijk is het helemaal een zooitje. (maar de rest van je dak ziet er
wel okee uit,. de juiste doorvoeren juist ingeplakt etc. )

[ Voor 9% gewijzigd door miciel op 21-08-2021 19:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-05 08:44
Ik zou afgaan op de inschatting van de vakman, maar ook geen half werk afnemen/accepteren. We hebben hier enkele maanden geleden het dak van de dakkapel moeten laten vervangen. Lekkage gehad, die van meerdere plekken langs de randen kon komen maar er was ook één gedeelte van het dak dat er niet meer fris uitzag en binnen een jaar of twee kapot kon gaan. Ondanks dat we gaan verkopen, gekozen om het hele platte dak te vervangen. Geen zin in gezeik en wat je doet, moet je ook goed doen. Zonde als de boel over twee jaar opnieuw open moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:00
Pannencouque schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 15:33:
Ik zou afgaan op de inschatting van de vakman, maar ook geen half werk afnemen/accepteren. We hebben hier enkele maanden geleden het dak van de dakkapel moeten laten vervangen. Lekkage gehad, die van meerdere plekken langs de randen kon komen maar er was ook één gedeelte van het dak dat er niet meer fris uitzag en binnen een jaar of twee kapot kon gaan. Ondanks dat we gaan verkopen, gekozen om het hele platte dak te vervangen. Geen zin in gezeik en wat je doet, moet je ook goed doen. Zonde als de boel over twee jaar opnieuw open moet.
Daarbij is dit wellicht ook een mooie gelegenheid om de dakisolatie aan te pakken, als dat nog niet goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Inderdaad, we hebben een deel van de discutabele isolatie ook laten vervangen. Nu is het probleem opgelost maar weten we ook zeker dat bij normale omstandigheden, de koper er de komende twintig-dertig jaar geen omkijken naar heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensaru
  • Niet online
Pannencouque schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 15:33:
Dank voor je reactie, maar hier ben ik het dus totaal niet mee eens.

Ik snap je beredenering, maar het gros van de vakmannen zullen de optie aanraden die de meeste centjes opleveren (zeker in de grote steden, daar heb je een miljoen vakmensen rondlopen)

En al zou dat niet zo zijn - in mijn geval heb ik dus nergens anders lekkage en ziet de rest er nog prima uit. Tuurlijk kan je dan zeggen, laat ik het maar goed doen en alles vervangen. Maar de toegevoegde waarde hiervan is beperkt.

Mijn conclusie van de afgelopen weken is - er is geen perfect dak, lekkage kan altijd ontstaan. Eerst maar eens repareren voordat groot onderhoud aan de orde is. Als ik er nog 10 mooie jaren uit kan krijgen dan gaat me volgende dakbedekking dus ook 10 extra jaar mee ;)

Edit: dit is natuurlijk altijd een persoonlijke overweging. Misschien is de waarde van een paar duizend euro voor jou minder dan het risico op hoofdpijn. Voor mij is dat niet zo.

[ Voor 5% gewijzigd door Rensaru op 28-08-2021 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Rensaru schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 13:35:
[...]

Dank voor je reactie, maar hier ben ik het dus totaal niet mee eens.

Ik snap je beredenering, maar het gros van de vakmannen zullen de optie aanraden die de meeste centjes opleveren (zeker in de grote steden, daar heb je een miljoen vakmensen rondlopen)

En al zou dat niet zo zijn - in mijn geval heb ik dus nergens anders lekkage en ziet de rest er nog prima uit. Tuurlijk kan je dan zeggen, laat ik het maar goed doen en alles vervangen. Maar de toegevoegde waarde hiervan is beperkt.

Mijn conclusie van de afgelopen weken is - er is geen perfect dak, lekkage kan altijd ontstaan. Eerst maar eens repareren voordat groot onderhoud aan de orde is. Als ik er nog 10 mooie jaren uit kan krijgen dan gaat me volgende dakbedekking dus ook 10 extra jaar mee ;)

Edit: dit is natuurlijk altijd een persoonlijke overweging. Misschien is de waarde van een paar duizend euro voor jou minder dan het risico op hoofdpijn. Voor mij is dat niet zo.
toon volledige bericht
dat stuk van je dak terras met al die doorvoeren kan best nog wel even mee.
het is vooral dat stuk tussen de twee gebouwen in wat volledig vervangen moet worden.
die opstaande kap rechts mag ook wel even naar gekeken worden. is dat een zinken kap ?
ik ben tegenwoordig niet meer van dat soort details. ik brand liever gewoon bitumen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-05 17:06

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Als je een huis koopt is de verkoper een aantal jaar verantwoordelijk voor verborgen gebreken.
De vraag is nu: is dit een verborgen gebrek? Lijkt mij wel……

Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

PeepPeepPeep schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 19:08:
Als je een huis koopt is de verkoper een aantal jaar verantwoordelijk voor verborgen gebreken.
Het dak was alleen van de vve, niet van de vorige bewoner ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-05 17:06

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

YakuzA schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 20:07:
[...]

Het dak was alleen van de vve, niet van de vorige bewoner ;)
Okee, dan is het simpel: de VVE moet de reparatie betalen.

Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Rensaru schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 13:35:
[...]

Dan heb je dus geen echte vakman. Ik bel ook nooit zo'n bedrijf dat via-via z'n opdrachten krijgt, maar het liefst een kleine zelfstandige. En ik zorg dat ik zelf een beetje weet waar het over gaat.

Ik zeg ook niet dat je alles moet laten doen. Als het met twee of drie lapjes is opgelost, zou ik dat ook doen. Anders pis je geld weg. Maar als je nu acht lapjes moet doen en over een jaar nog zes en het jaar daarop weer tien, dan zou ik het nu ineens goed doen.
PeepPeepPeep schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 19:08:
Een aantal jaar? Waar haal je dat vandaan?
Sowieso: toon maar eens aan dat de vorige eigenaar ervan wist. En toon maar eens aan dat de schade er toen al zat en niet door extra slijtage daarna is ontstaan.
Pagina: 1