Toon posts:

Plaatsen metalstud wand op zolder

Pagina: 1
Acties:

• Kupauw
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 08:58
Beste mensen,

In onze nieuwbouwwoning wil ik na oplevering 2 wanden gaan plaatsen op zolder voor het creëren van 2 extra ruimtes. Nu wil ik dit op basis van metalstud gaan doen alleen zit ik met een vraag.
Hoe bevestig je de metalstud liggers tegen een schuin dak (35 graden)? Zie het voorbeeld in het plaatje:

Dit is een plaatje afkomstig van de gyproc website waarbij ze dus in een hoek de liggers aan het schuine dak schroeven maar ik betwijfel of dit wel stevig genoeg is voor een wand van ruim 5 meter breed en 2,6m hoog.

Heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt!

• Supreme
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online
Ik heb deze units gekocht bij de bouwmarkt:

Daar vervolgens een balkje op geschroeft en daar weer het metalstud profiel.

Een beetje dit effect:

Vervolgens de gipsplaat wel tot de rand plaatsen.

[Voor 31% gewijzigd door Supreme op 19-08-2021 18:30]

• Kupauw
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 08:58
EMP schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 13:13:
Ik weet niet wat voor deurkozijn je wilt gaan gebruiken, de muur tegen/in mijn (bestaande) deurkozijn is ook 70mm dik, en de gipsplaten zitten daarop tegen het kozijn aan, niet daar onder.

De overgang wordt, na de stucadoor, afgewerkt met een koplat.
Zonder OSB ziet het kozijn er van bovenaf gezien dan zo uit:

Maar als je OSB + gips doet liggen je gipsplaten "tegen" het kozijn en er niet "in".

• PRoeske
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 17-09 08:48
Kupauw schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 12:07:
Ik heb van het weekend eens zitten plannen en tekenen en zit nog met 2 vragen, ik weet niet of iemand hier de antwoorden zo op weet maar ik probeer het toch:
- Aangezien ik over de hele verdieping vloerverwarming heb neem ik aan dat ik de liggers moet verlijmen?
- Als ik de metal stud verlijm op de grond dien ik dan nog wel isolatieband aan te brengen of is de lijm voldoende?
- En het gaat hier om een nieuwbouwhuis met een EPC waarde van 0, het dak is opgebouwd met 2 zeer dikke dakkappen. Weet iemand of je hier zomaar de metal stud in kan vastschroeven of dat je hiermee mogelijk schade aanbrengt in het isolerende gedeelte?
Hier met vergelijkbare situatie gezeten.

1. Ik heb voor onder de metalstud een houten (multiplex) lat gezaagd met een breedte die gelijk is aan de hele muur-opbouw (70mm bijvoorbeel bij 45 + 12,5 + 12,5mm). Deze heb ik met montagekit op de vloer verlijmd (vloer eerst geschuurd overigens). Metalstud profielen hier op geschroefd. Bij het plaatsen heb ik de gipsplaten ca 5mm los van het hout geplaatst. Een en ander later afgewerkt door vloer + plinten.

Dit staat als een huis en je verlijmde oppervlakte is meer dan voldoende om de muur op zijn plek te houden (voor ‘normaal’ gebruik, ik heb er geen destructieve test op losgelaten om te zien hoeveel gewicht je er aan kan hangen).

2. Bij ons staan de geplaatste muren dwars in se zolder (waarbij het metalstud dus wel plat tegen de muur geschroefd kon worden). Hierbij hebben we de muur zo geplaatst dat deze bevestigd kan worden aan de dakbalken (makkelijk te zien aan de schroef/spijkerplaatsen waar je dakplaten vast zitten!). Dan zit je dus niet enkel in je dakplaat, maar ook in het onderliggende hout.

Wanneer je de wanden in de lengterichting van het dak wilt plaatsen is dit wat lastiger, maar normaal bevinden deze balken zich ca. om de 60cm, wat een hoop extra stevigheid geeft.

[Voor 17% gewijzigd door PRoeske op 25-08-2021 13:32]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee