Plaatsen metalstud wand op zolder

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kupauw
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-05 22:10
Beste mensen,

In onze nieuwbouwwoning wil ik na oplevering 2 wanden gaan plaatsen op zolder voor het creëren van 2 extra ruimtes. Nu wil ik dit op basis van metalstud gaan doen alleen zit ik met een vraag.
Hoe bevestig je de metalstud liggers tegen een schuin dak (35 graden)? Zie het voorbeeld in het plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HISXXzNCDcoI_dBRKUVZgYoV7Yc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3DdqpKhpiylLGfL3irugi0eV.png?f=user_large

Dit is een plaatje afkomstig van de gyproc website waarbij ze dus in een hoek de liggers aan het schuine dak schroeven maar ik betwijfel of dit wel stevig genoeg is voor een wand van ruim 5 meter breed en 2,6m hoog.

Heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:39
Eerst een afgeschuind balkje tegen het dak schroeven wellicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kalashnikov789
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23-01-2023
Ik heb dit ook gedaan door schuin schroeven erdoorheen te zetten. Wel met een wand van 2,3m hoog en 4 meter breed. Dat staat als een huis.

[ Voor 22% gewijzigd door kalashnikov789 op 19-08-2021 14:15 ]

• Kupauw
B-lex schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:11:
Eerst een afgeschuind balkje tegen het dak schroeven wellicht?
Ja dat balkje moet dan wel ruim 5 meter lang worden, dus misschien om de zoveel centimeter een blokje.
kalashnikov789 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:14:
Ik heb dit ook gedaan door schuin schroeven erdoorheen te zetten. Wel met een wand van 2,3m hoog en 4 meter breed. Dat staat als een huis.
Bedankt dat klinkt hoopgevend. Ik wil natuurlijk geen wand die heen en weer kan bewegen als je de deur dichtgooit of tegen de wand aan duwt. Dus ik vermoed dat de stevigheid van je wand dan komt uit de gipsplaten die er tegenaan komen?

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:03
Kupauw schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:21:
[...]

Ja dat balkje moet dan wel ruim 5 meter lang worden, dus misschien om de zoveel centimeter een blokje.

[...]

Bedankt dat klinkt hoopgevend. Ik wil natuurlijk geen wand die heen en weer kan bewegen als je de deur dichtgooit of tegen de wand aan duwt. Dus ik vermoed dat de stevigheid van je wand dan komt uit de gipsplaten die er tegenaan komen?
Als het buigt dan barst het. Metalstud blijf altijd enigsinds flexibel, als je dat niet wil moet je met gipsblokken gaan werken.
Voorbeeld: een plankje aan diezeflde muur waar de deur inzit kan ervoor zorgen dat de spullen van je plankje vallen/trillen als je echt met deuren gaat gooien

[ Voor 11% gewijzigd door SniperGuy op 19-08-2021 14:24 ]

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Kupauw schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:50:
Beste mensen,

In onze nieuwbouwwoning wil ik na oplevering 2 wanden gaan plaatsen op zolder voor het creëren van 2 extra ruimtes. Nu wil ik dit op basis van metalstud gaan doen alleen zit ik met een vraag.
Hoe bevestig je de metalstud liggers tegen een schuin dak (35 graden)? Zie het voorbeeld in het plaatje:
[Afbeelding]

Dit is een plaatje afkomstig van de gyproc website waarbij ze dus in een hoek de liggers aan het schuine dak schroeven maar ik betwijfel of dit wel stevig genoeg is voor een wand van ruim 5 meter breed en 2,6m hoog.

Heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt!
Ik heb het gemaakt op de manier zoals op de foto te zien is met nog een extra schroef recht omhoog. Werkte prima en was erg stevig. Je kan een wig gebruiken maar ik vond het niet nodig.

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-05 21:06

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

[...]

[...]
Mogen ook best 5 stukjes van een meter zijn, het gaat om het opvullen van de schuinte...

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-05 08:58
Voor het deurkozijn plaats je sowieso nog houten balken in de metalstuds eromheen... of ja, dat kan je doen :) Dat zal het meeste al wel opvangen van het 'gooien' met deuren. Zou me er geen zorgen om maken, en zoals al aangegeven kan je voor de zekerheid nog een spie in de volledig lengte of een deel zagen.

[ Voor 7% gewijzigd door Montaner op 19-08-2021 15:35 ]

• Kupauw
Bedankt iedereen voor de ideeën en reacties. Ik denk dat ik inderdaad wat stukken hout ga zagen en deze als wig op meerdere plekken er tussen ga plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:28

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik heb bij mij deze gebruikt:

https://www.sleursonline....master=zzrsschuin&lang=nl

Werkt perfect :)

De Nederbelg !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Ik heb deze units gekocht bij de bouwmarkt:

Afbeeldingslocatie: https://d2fb1ew6v6wv87.cloudfront.net/products/5162536/s01/424x424/origin.png

Daar vervolgens een balkje op geschroeft en daar weer het metalstud profiel.

Een beetje dit effect:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/keaqnMk0Z-8hpCyL-z-NZPRvtHw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UyVetCEMnwhry8uQqnn0wh4S.jpg?f=user_large

Vervolgens de gipsplaat wel tot de rand plaatsen.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 19-08-2021 18:30 ]

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07-05 09:50

MLLL

Palm Treo 650

[...]

[...]

Dit vind ik altijd een mooie,als een klant dat opmerkt vraag ik hoe vaak ze tegen wanden aanduwen , antwoord is steevast nooit.

Er zijn ook verzwaarde metalstudprofielen leverbaar juist voor langs de deurkozijnen, of je schuift een twee en drietje in het normale metalstud .(vurenhouten balkje van 44x70mm)

[ Voor 33% gewijzigd door MLLL op 19-08-2021 18:32 ]

• Kupauw
Oh dat is precies wat ik nodig heb inderdaad. Heb hier wel op gezocht maar niet goed genoeg dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kupauw
Ik heb van het weekend eens zitten plannen en tekenen en zit nog met 2 vragen, ik weet niet of iemand hier de antwoorden zo op weet maar ik probeer het toch:
- Aangezien ik over de hele verdieping vloerverwarming heb neem ik aan dat ik de liggers moet verlijmen?
- Als ik de metal stud verlijm op de grond dien ik dan nog wel isolatieband aan te brengen of is de lijm voldoende?
- En het gaat hier om een nieuwbouwhuis met een EPC waarde van 0, het dak is opgebouwd met 2 zeer dikke dakkappen. Weet iemand of je hier zomaar de metal stud in kan vastschroeven of dat je hiermee mogelijk schade aanbrengt in het isolerende gedeelte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
[...]

[...]

tafelzaag of bij een houtzagerij laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-05 15:06
Kleine tip: bij ons op zolder zijn op de metalstuds eerst OSB platen gevezen, en daarna pas de gyproc. Dat geeft veel meer stevigheid, je kan dunnere gyproc gebruiken, schroeven waar je maar wil (zowel voor gyproc platen, als later om iets aan de muur te hangen), dempt geluid enorm.
Als je bang bent dat je wandje gaat wapperen, doe dit dan zeker ook.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kupauw
naftebakje schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 12:27:
Kleine tip: bij ons op zolder zijn op de metalstuds eerst OSB platen gevezen, en daarna pas de gyproc. Dat geeft veel meer stevigheid, je kan dunnere gyproc gebruiken, schroeven waar je maar wil (zowel voor gyproc platen, als later om iets aan de muur te hangen), dempt geluid enorm.
Als je bang bent dat je wandje gaat wapperen, doe dit dan zeker ook.
Ik had hier al wel over nagedacht aangezien het 2 kantoor ruimtes worden. Als ik voor deze oplossing zou kiezen zit ik alleen met de maximale dikte van mijn deurkozijn.
De meeste deurkozijnen zijn voor een muurdikte van 70mm of 90mm, als ik OSB en gips ga gebruiken op een 45mm metal stud profiel ga ik over de 90mm heen.

45mm Metal stud
12,5mm x 2 Gips
12mm x 2 OSB
Totaal 94mm

Wat ik dan wel kan doen is een kozijn nemen voor een 70mm wand en deze dan plaatsen over de metalstud+OSB (69mm 8) ) en daar dan tegenaan de gips plaat.

Of Ik neem een deurkozijn van 90mm maak gebruik van 9mm gips (weliswaar plafondplaten).
45mm Metal stud
9mm x 2 Gips
12mm x 2 OSB
Totaal 87mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-05 17:05

EMP

Krulloos!

Ik weet niet wat voor deurkozijn je wilt gaan gebruiken, de muur tegen/in mijn (bestaande) deurkozijn is ook 70mm dik, en de gipsplaten zitten daarop tegen het kozijn aan, niet daar onder.

De overgang wordt, na de stucadoor, afgewerkt met een koplat.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kupauw
EMP schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 13:13:
Ik weet niet wat voor deurkozijn je wilt gaan gebruiken, de muur tegen/in mijn (bestaande) deurkozijn is ook 70mm dik, en de gipsplaten zitten daarop tegen het kozijn aan, niet daar onder.

De overgang wordt, na de stucadoor, afgewerkt met een koplat.
Zonder OSB ziet het kozijn er van bovenaf gezien dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AVpZ3Iww-3Q4AkHYm5GV0IFd428=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZnEvdaC5PlWFo0uSa6whKQ9h.png?f=user_large

Maar als je OSB + gips doet liggen je gipsplaten "tegen" het kozijn en er niet "in".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-05 17:05

EMP

Krulloos!

Ik ben geen professioneel bouwer, maar voordelen van metalstud+gips is volgens mij dat het lichtgewicht, snel en relatief goedkoop is, met als nadeel dat het wat minder stevig is dan andere oplossingen, maar stevig genoeg voor de meeste toepassingen van het concept muur :)

Als je aan twee kanten OSB+gips wilt gebruiken, dan wil je volgens mij een hele stevige, niet lichtgewicht muur maken.

Als je toch al een hele stevige muur wilt maken, waarom pak je dan niet gewoon gipsblokken?

Ik heb op plekken waar ik verwacht wat op te gaan hangen ook een stuk OSB achter het gips gestoken, maar als je de hele wand aan twee kanten zo optrekt verdwijnen de voordelen van de keuze voor metalstud+gips volgens mij een beetje.

update: waarmee ik niet wil zeggen dat dat niet kan of dat het een slecht idee is, ik vind hem in ieder geval niet zo logisch aanvoelen, en zou het gewoon bij metalstud+gips houden, tenzij er een reden is om het steviger te maken.

[ Voor 18% gewijzigd door EMP op 24-08-2021 15:10 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kupauw
Ik ben ook zeker geen professioneel bouwer dus ben allang blij dat er mensen mee willen denken :)

Mijn voornaamste reden zou zijn extra geluidsisolatie en stevigheid voor bijvoorbeeld het ophangen van een TV oid. Maar het is natuurlijk ook goed mogelijk, zoals jij zelf ook hebt gedaan, om op bepaalde plekken OSB in de wand te plaatsen om later wat op te kunnen hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-05 19:35
Kupauw schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 14:53:
[...]

Zonder OSB ziet het kozijn er van bovenaf gezien dan zo uit:
[Afbeelding]

Maar als je OSB + gips doet liggen je gipsplaten "tegen" het kozijn en er niet "in".
Kozijn ook wat breder maken dan (gedeelte met de aanslaglat) :)

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foutlook
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kupauw schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 12:07:
Ik heb van het weekend eens zitten plannen en tekenen en zit nog met 2 vragen, ik weet niet of iemand hier de antwoorden zo op weet maar ik probeer het toch:
- Aangezien ik over de hele verdieping vloerverwarming heb neem ik aan dat ik de liggers moet verlijmen?
- Als ik de metal stud verlijm op de grond dien ik dan nog wel isolatieband aan te brengen of is de lijm voldoende?
- En het gaat hier om een nieuwbouwhuis met een EPC waarde van 0, het dak is opgebouwd met 2 zeer dikke dakkappen. Weet iemand of je hier zomaar de metal stud in kan vastschroeven of dat je hiermee mogelijk schade aanbrengt in het isolerende gedeelte?
Heb ook metalstud wanden geplaatst op een zolder met vloerverwarming. Wij hebben de liggers verlijmd én met kleine spijkertjes vastgezet (die dus niet lang genoeg waren dat ze in de leidingen prikten :+ )

Isolatieband hebben we ook onder de liggers gedaan. Lijm is in principe wel voldoende maar onze dekvloer was niet heel strak glad dus het was ook handig om kleine oneffenheden weg te poetsen.

Same here met de dikke dakkappen. Kan je gewoon inschroeven hoor. Je schroeft eerst door de dakplaat aan de binnenzijde en nog een beetje in de isolatie daarachter, maar dat kan echt geen kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PRoeske
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-05 14:47
Kupauw schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 12:07:
Hier met vergelijkbare situatie gezeten.

1. Ik heb voor onder de metalstud een houten (multiplex) lat gezaagd met een breedte die gelijk is aan de hele muur-opbouw (70mm bijvoorbeel bij 45 + 12,5 + 12,5mm). Deze heb ik met montagekit op de vloer verlijmd (vloer eerst geschuurd overigens). Metalstud profielen hier op geschroefd. Bij het plaatsen heb ik de gipsplaten ca 5mm los van het hout geplaatst. Een en ander later afgewerkt door vloer + plinten.

Dit staat als een huis en je verlijmde oppervlakte is meer dan voldoende om de muur op zijn plek te houden (voor ‘normaal’ gebruik, ik heb er geen destructieve test op losgelaten om te zien hoeveel gewicht je er aan kan hangen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9pc5d_x1mFxZv7WMNF4A9ODheU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7TaMM0ET552fPzppJMt9Cuxu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0L-thTBpjmNlEHDQnrbdlaqDZW0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C4rKbytIVTfKw0ByKrloagqT.jpg?f=fotoalbum_tile

2. Bij ons staan de geplaatste muren dwars in se zolder (waarbij het metalstud dus wel plat tegen de muur geschroefd kon worden). Hierbij hebben we de muur zo geplaatst dat deze bevestigd kan worden aan de dakbalken (makkelijk te zien aan de schroef/spijkerplaatsen waar je dakplaten vast zitten!). Dan zit je dus niet enkel in je dakplaat, maar ook in het onderliggende hout.

Wanneer je de wanden in de lengterichting van het dak wilt plaatsen is dit wat lastiger, maar normaal bevinden deze balken zich ca. om de 60cm, wat een hoop extra stevigheid geeft.

[ Voor 17% gewijzigd door PRoeske op 25-08-2021 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Anoniem: 36835 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 18:27:
Ik heb deze units gekocht bij de bouwmarkt:

[Afbeelding]

Daar vervolgens een balkje op geschroeft en daar weer het metalstud profiel.

Een beetje dit effect:

[Afbeelding]

Vervolgens de gipsplaat wel tot de rand plaatsen.
Met deze pakjes, zou ik wel goed kijken of de kwaliteit van de schroefjes wat is. vaak is dat niet veel soeps namelijk

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-05 15:06
EMP schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:09:
Ik ben geen professioneel bouwer, maar voordelen van metalstud+gips is volgens mij dat het lichtgewicht, snel en relatief goedkoop is, met als nadeel dat het wat minder stevig is dan andere oplossingen, maar stevig genoeg voor de meeste toepassingen van het concept muur :)

Als je aan twee kanten OSB+gips wilt gebruiken, dan wil je volgens mij een hele stevige, niet lichtgewicht muur maken.

Als je toch al een hele stevige muur wilt maken, waarom pak je dan niet gewoon gipsblokken?
....
- Heb je al eens met gipsblokken zelf een stevig muurtje in elkaar gezet? Even vlak als een metalstud - gipsplaat wand? Ik ook niet :P
- Geen zin in stukadoor (met de nodige vuiligheid).
- Geen zin om electriciteit in de muur te slijpen (met de nodige vuiligheid); in gipswand zit dat zo weg.

Ik heb wel al bij een verbouwende neef behang afgekrabd; waarna deze muur werd afgebroken en op exact dezelfde plek 8)7 werd herzet in gipsblokken, nog nooit zo'n schots en scheve wand gezien |:(

Dus nee, ik denk niet dat een zelf vlot en netjes te maken gipsplaatwand (zonder de nadelen *ik kijk naar de muur en er zit al een gat in *er komt meer lawaai door de muur dan door een openstaande deur *superstevige muur; dankzij snel wat OSBplaten vastschroeven) te vergelijken valt met leren metselen met gipsblokken, slijpwerken voor kabels, kuiswerk, laten stuccen, opnieuw kuiswerk, schimmel overal tegen dat de stuc droog is, jaar wachten voor ik het kan schilderen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:51
Waarom niet gewoon houten balken en daarop gipsplaten? Veel steviger en makkelijker mee te werken dan die rare alu dingetjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08:31
Figo112 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 15:27:
Waarom niet gewoon houten balken en daarop gipsplaten? Veel steviger en makkelijker mee te werken dan die rare alu dingetjes.
Makkelijker? Alleen als je recht hout hebt. Steviger waag ik te betwijfelen, er komen immers geen drukkrachten diagonaal op. Wat hout zeker wél is, is een heel stuk duurder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kupauw
Kurma schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 15:50:
[...]

Makkelijker? Alleen als je recht hout hebt. Steviger waag ik te betwijfelen, er komen immers geen drukkrachten diagonaal op. Wat hout zeker wél is, is een heel stuk duurder!
Vooral de prijs is momenteel reden om metal stud te kiezen. En ik hoor toch dat metalstud een stuk makkelijker te verwerken is.

• Figo112
Kupauw schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 09:24:
[...]

Vooral de prijs is momenteel reden om metal stud te kiezen. En ik hoor toch dat metalstud een stuk makkelijker te verwerken is.
hoeveel scheelt het totaal dan aan kosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kupauw
Figo112 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 09:27:
[...]

hoeveel scheelt het totaal dan aan kosten?
Wat betreft het frame:
Een vuren balk 44x69x2700 kosten 8,55
Metalstud U45 (vloerprofiel) 45x45x3000 kosten 4,15
Metalstud C45 (wandprofiel) 45x45x3000 kosten 4,95
En dan moet je nog hopen dat al je balken recht zijn. Dit zijn trouwens de prijzen bij de eerste de beste bouwmarkt.

• Figo112
Kupauw schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 09:51:
[...]

Wat betreft het frame:
En dan moet je nog hopen dat al je balken recht zijn. Dit zijn trouwens de prijzen bij de eerste de beste bouwmarkt.
Ik zou nooit voor metalstud kiezen ivm stevigheid maar als kosten een grote rol spelen dan begrijp ik dat wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08:31
Figo112 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:36:
[...]

Ik zou nooit voor metalstud kiezen ivm stevigheid maar als kosten een grote rol spelen dan begrijp ik dat wel.
Hoe kom je erbij dat een Metal Stud wandje niet stevig genoeg is?

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:54
Kupauw schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 09:51:
[...]

Wat betreft het frame:
Waarom neem je die profielen van 45mm ?

Ik zou als ik een tussenwand maak fijn die van 75 pakken, daar past dan ook nog een fatsoenlijke maat steenwol/glaswol tussen. Gezien je er twee aparte ruimtes van wilt maken (thuiswerken?) wil je zoveel mogelijk geluidsdemping.

Vuren balken moet je trouwens altijd gewoon nakijken in de winkel, even checken of ze recht zijn. Recent heb ik er nog een aantal gekocht voor een voorzetwand (metalstud was geen optie), bijna allemaal goed recht. Mocht er een lichte boog in zitten kun je die er nog wel uit halen door wat te spelen met vastschroeven. Getordeerde zou ik imo altijd laten liggen.

En daarnaast, ja inderdaad gewoon 18mm OSB of Underlayment aan beide kanten erop schroeven en daar dan de gipsplaten tegenaan. Op die manier kun je altijd nog iets er aan ophangen. Dat hout is echter wel ellendig duur geworden! Twee weken geleden heb ik voor een voorzetwand van 6x2,60 flink moeten dokken. OSB of Underlayment zit tegenwoordig al op €60,- per plaat ofzo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M4ngler
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-04 13:31
Een metal-stud wand scheelt qua stevigheid niet veel van hout, de stevigheid komt vooral van de gipsplaten. Wat ik zo zie werd er vooral voor hout gekozen omdat dit goedkoper was, maar dat is nu niet meer het geval. Hout kan krom zijn en achteraf nog werken, de geluidsisolatie van een wand met houten frame is iets minder.

Ik heb hier een metal stud wand geplaatst met dubbele gipsplaten isolatieband onder de profielen, als hiernaast de wasmachine aan staat hoor ik daar niets van! Hou er rekening mee dat je tussen de gipsplaten en vloer / plafond een paar mm vrij houd tegen contactgeluid. Een fixeertang is handig om snel de staanders vast te maken aan de vloerprofielen.

Je kan met 45 + 4 x 12,5 (gips of obs) een 90mm hardhouten kozijn gebruiken. De buitenste plaat laat je dan tot aan het kozijn lopen i.p.v. erin. Na het kitten zie je daar niets meer van.

Obs is vooral handig als je zware dingen aan de muur wilt ophangen (35+ kg), qua geluidsisolatie zal het niet veel schelen met dubbel gips.

Kijk ook naar de geluidsisolatie van de deur die je plaatst. Een holle deur houdt niet veel geluid tegen.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Gipsvezelplaten hebben ook veel meer draagvermogen met schroeven dan gipskartonplaat .(fermacell, siniat, gyproc) Wel duurder maar gips+osb is ook duurder, en het is dunner.

specs

• Kupauw
maratropa schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 14:13:
Gipsvezelplaten hebben ook veel meer draagvermogen met schroeven dan gipskartonplaat .(fermacell, siniat, gyproc) Wel duurder maar gips+osb is ook duurder, en het is dunner.
Had nog niet eens het verschil gezien tussen deze 2. Ik zie dat gipsvezel (fermacell) al gauw op bijna 10 euro per stuk uitkom.
Wat bedoel je met dat het dunner is, welke van de 2 bedoel je dan?

Ik kan er natuurlijk voor kiezen om gipsvezel aan de binnenzijde van de nieuwe ruimtes te gebruiken omdat ik hier dan makkelijker iets kan ophangen en gipskarton aan de buitenzijde.

Ben momenteel bezig met het uittekenen op schaal van de wanden. Daarna kan ik mooi met een boodschappenlijstje beginnen.

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-05 19:35
Je opbouw zal dunner zijn owv 1 plaat ipv 2.

Moest je toch zaken willen ophangen (TV, kastje, ...) zou ik toch voor de osb combinatie kiezen of lokaal verstevigingen aanbrengen indien je reeds weet waar precies.

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie93
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05:41
Hoe is het afgelopen @Kupauw? Staat de wand al? Ik ben erg benieuwd naar het resultaat en hoe je de muur uiteindelijk hebt opgebouwd (alleen gipsplaten/+osb). Is het bijvoorbeeld stevig genoeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:28

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Japie93 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:21:
Hoe is het afgelopen @Kupauw? Staat de wand al? Ik ben erg benieuwd naar het resultaat en hoe je de muur uiteindelijk hebt opgebouwd (alleen gipsplaten/+osb). Is het bijvoorbeeld stevig genoeg?
Om even zelf te antwoorden :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJB4gmQKstzI1aMlGxDtGbr3Edw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XVKSy0bWSjc9hpBmOZMoGedT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6IF0LTAkYEu9Ufew6243E5FIcY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6GG97jqEfyKdrnsfxw8lR9AJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XmF2MstNpYd55c6bps0FDEtpzCU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6aWMdoSzUtwN1X1Q2DXEDqfo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Px1IW2mS6rntBvN8wbdiwf8gO98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3QE67Sc70HgurtBLeMbS081G.jpg?f=fotoalbum_large

En dit is zonder OSB, 2x12mm gyproc aan beide kanten. Dat gaat helemaal nergens naartoe

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thom1515
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:46
Ziet er strak uit!

Welk formaat metal studs heb je uiteindelijk gebruikt? 50 of 75?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 18:47
Bij pontmeyer kan je mastiek latten halen. Dit zijn vuren latten op 45 graden gezaagd “een driehoek”.

Dat je plafond iets schuiner loopt of minderschuin maakt niet zoveel uit. Dat wordt dan gecorrigeerd met stucken.

Deze latten schroeven je vast aan je dakplaten. Gebruik wel op de plekken van de dak liggers langere schroeven. Zodat ze goed geankerd zijn met je dak.

Tip. Deze mastiek latten zijn vaak wat krom. Gebruik daarom Max 1,5 tot 2 meter om ze goed plat tegen het plafond aan te krijgen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Pagina: 1