Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spokers
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-06-2024
Hi Allen, hopelijk mogen wij vanaf begin september de sleutel ontvangen van onze nieuwbouwwoning. De woning wordt opgeleverd met 6 paneeltjes van ik meen 340W met een string omvormer.
Nu willen wij dit graag flink uitbreiden. Advies is dus zeer welkom. Ik zat te denken aan het volgende ontwerp:

Opstelling
Westzuidwest: 12x Denim 405 Wp Full Black (M2-405-BB-132-H)
Oostnoordoost: 14x Denim 405 Wp Full Black (M2-405-BB-132-H)
Deze panelen verdelen over 2x 1-fase omvormers, zoals de Goodwe 3600D-NS.

Platdak garage: 5x panelen verplaatsen van pannendak naar de garage. Het laatste paneel kan dan in de verkoop.
De huidige omvormer kan van de zolder dan in de garage opgehangen worden.

Waarom denk ik aan 2x 1-fase omvormer (dus 3 totaal)?
  • 3-fase 7kW + de huidige omvormer wordt anders mogelijk net te veel voor 1 fase.
  • 4 trackers: Betere montering en schaduw managment?
Vragen die ik nog heb:
  • Zouden jullie nog wat anders doen i.v.m. de aanwezige schaduw? Zijn een paar TIGO’s of een SMA omvormer handiger?
  • Hoe kijken jullie naar de keuze van de omvormer m.b.t. de fases?
  • Is gewicht nog een issue voor de dakconstructie?
Wat vinden jullie van het ontwerp? Zouden jullie nog zaken anders doen?
Foto's
Onderstaand wat afbeeldingen van ons huis o.b.v. Sunny Design.

Afbeelding met noordzijde boven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BABcdRiLz67sXvho61dAjkiEci8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ify2RkfWxdVPVfsb1vRlr3jx.jpg?f=fotoalbum_large

Achterzijde
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W0kvBE4vA07A4fTXeBhA1Kk5diA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dgZKJLxRewS859d2LZ7Xc8tt.jpg?f=fotoalbum_large

Voorzijde
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iOjphCQd2A5_JteUeV2Z-1qZbN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/37W28ERjDysmLYrv5mCjPrlP.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Na het meten van de dakpan op onze kijkdag en na wat tellen van de pannen uiteindelijk gekomen op de volgende afmetingen.
  • Voorzijde dak:7,1m x 6,39m met nog een dakkapel
  • achterzijde dak:7,1m x 6,39m met een ventilatiepijp, een pijp voor de standleiding en een dakraam.
Schaduw
De dakkapel creeert pas later op de dag wat schaduw. De pijpjes waarschijnlijk alleen bij een laagstaande zon. Op de garage valt nog de meeste schaduw vanwege het huis.
Jaarverbruik
Nu geschat op: 8000 kWh /jaar
  • Lucht-water warmtepomp: 3000 kWh (de woning is 170m2 zonder warmte terugwin unit)
  • Normaal stroom verbruik: 2500 kWh
  • Elektrische auto: 2500 kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
Nu nog een 3x 40A, maar dit gaan we naruurlijk direct verlagen |:( . Er komt dus een 3x 25A aansluiting in.
Budget en doel
Het uiteindelijk doel is veel opbrengst maar wel met een lage terugverdientijd. Het behalen van een EPC <0 is handig i.v.m. een korting op de hypotheek.
Wie gaat het project uitvoeren
Waarschijnlijk alles bijelkaar brengen bij Solar-outlet.
Bijhouden van data
Koppeling met Home assistant is leuk maar geen must.
Reeds verkregen offertes
Nog geen offerte uitgevraagd.
Regio
Regio Uden.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:30

timovd

Voorsprong door techniek

3-fase 7kW + de huidige omvormer wordt anders mogelijk net te veel voor 1 fase.
Dit snap ik niet. Een 7kW 3-faseomvormer is ca. 10A per fase.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:25
standpijp onder de zonnepanelen houden. Ventilatie door de zijwand prikken. 2 panelen meer kado. Wat is de grootte van je panelen, waar je mee werkt? De huidige lijken wel elk jaar te groeien.
Die op de garage in portrait kunnen ze alle 6 erop naast elkaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Legplan op dak lijkt me okay... Garage zie @Dapdodo

Ik zou alleen de omvormer anders doen.
Splits het legplan van de garage even af, dat zou ik met de bestaande omvormer doen. 1700Wp, of ruim 7A

De rest wel op een 3 fase omvormer. 7000W is net boven de 10A per fase.

Ruim 2 x 10A en 1 x 17A kan prima met 3x25A hoofdaansluiting.

Bij 3 fase omvormers is het prijsvoordeel van Goodwe veel kleiner, dus ik zou SMA pakken.

Verder heb je een theoretisch maximum van 42A door je meterkast. Ik vraag me af of het nuttig is om dat aan te pakken... https://search.abb.com/li...umentPartId&Action=Launch

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Datasheet panelen:
https://cdn.webshopapp.co...nim-u-m2-400-bb-132-h.pdf
Overwogen omvormer:
https://cdn.webshopapp.co...e-xs-dns-sdtg2-series.pdf

38V Vmpp. In twee strings per dakvlak is dat dus 228V STC dus ca 200V als ze warm zijn.
Dat past, zelfs met ruimte voor schaduw.
Optimizers zou ik weinig meerwaarde toedichten.

Omdat het oost/west is zou ik ze mixen op de omvormers (dus elke omvormer een string oost en een string west). Dat was je misschien al van plan, maar goed :)

Technisch kan een enkele 3fase inderdaad ook prima.

2x éénfase is wel duurder (ook meer installatie/kabels), maar heeft voordelen die je af kan wegen. Redundancy, gedetailleerdere monitoring, bijvoorbeeld.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokers
Dank voor alle snelle antwoorden.
timovd schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 21:51:
[...]

Dit snap ik niet. Een 7kW 3-faseomvormer is ca. 10A per fase.
Daar heb je inderdaad gelijk in. Dat is nog ruim voldoende.
Dapdodo schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 21:51:
standpijp onder de zonnepanelen houden. Ventilatie door de zijwand prikken. 2 panelen meer kado. Wat is de grootte van je panelen, waar je mee werkt? De huidige lijken wel elk jaar te groeien.
Die op de garage in portrait kunnen ze alle 6 erop naast elkaar.
-Qua garage, goed idee. Misschien dat de verdamper van de warmtepomp op de garage wat in de weg staat maar daar gaan we achter komen.

-Paneel is 1924×1038

-Betreffende de standpijp. Hebben de lange uitlopers op de pijpen ook niet als doel om nare geuren in de tuin te voorkomen?
Ronald schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 21:56:

Bij 3 fase omvormers is het prijsvoordeel van Goodwe veel kleiner, dus ik zou SMA pakken.

Verder heb je een theoretisch maximum van 42A door je meterkast. Ik vraag me af of het nuttig is om dat aan te pakken... https://search.abb.com/li...umentPartId&Action=Launch
SMA it is dus.

Qua paralle invoeding zat ik te denken om toch de extra zekering na de hoofdschakelaar en panelen te plaatsen. We zijn dan toch al bezig in de meterkast.

[ Voor 26% gewijzigd door spokers op 18-08-2021 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Voor zover ik weet is de standpijp naar het dak alleen om er voor te zorgen dat je geen vacuüm trekt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@spokers dan wel door middel van 40A 3 fase automaat, ondanks dat maar 1 fase naar 42A kan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Pijpjes vervangen door ventilatiepan: https://www.groene-energi...ventilatie-afvoeren/p-1a/ , 16 panelen op oost.

6e paneel in derde rij op oostelijke uitbouw? Eventueel met Tigo?

2 panelen naast de dakkapel een Tigo.

3 fase omvormer 6-8kW.

Briefje voor alle buren dat ze veel kunnen besparen op vastrecht? (40->25)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Ronald schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 22:41:
@spokers dan wel door middel van 40A 3 fase automaat, ondanks dat maar 1 fase naar 42A kan.
Als de woning wordt opgeleverd met een 2kW 1-fase omvormer (ca 8,7A) en 3x 40A zekering, mag de TS verwachten dat de groepenkast degelijk wordt opgeleverd en er een 63A geschikte hoofdschakelaar wordt geplaatst, maar mijn vermoeden...

Edit: SMA integratie zit standaard in HA.

[ Voor 4% gewijzigd door timovd op 19-08-2021 07:42 ]

• spokers
@onetime

De ventilatiepan lijkt mij inderdaad een goed idee zoals ook Dapdoe aangaf. Ziet er uit als een nette oplossing en natuurlijk weer 2 panelen extra.

Verder nog een wel een vraag m.b.t de ventilatiepan voor het ventilatiesysteem. Gaat dit wel goed m.b.t de extra weerstand in het ventilatiesysteem?

Buren inlichten over de extra vastrechtkosten gaat zeker gebeuren :)

@timovd @Ronald

Nog even wat foto's gecheckt de hoofdschakelaar is inderdaad 3x 40A. Maar het is toch juist voor de aardleks een probleem ipv de hoofdschakelaar?

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 21:54

tijmeng

Panasonic 7J

Kijk eens in Sunny design wat dit doet in polystring opstelling (moeten dak vlakken wel zelfde hoeveelheid panelen hebben). Je dak vlakken zijn aardig steil. Doe je de twee grote vlakken in polystring op mppt 1 en die 5 panelen op de garage kies je voor een hoog voltage paneel zoals een panasonic of een sunpower maxeon 3. Of accepteer dat deze iets minder efficient draaien en gebruik ook die denims. Die zet je dan op mppt2. Heb je maar 1 goede omvormer nodig. Sunnydesign geeft wel braaf aan welke.

Ik gok dat je met een 7 of 8kw 3 fase omvormer zo gek nog niet zit.

[ Voor 21% gewijzigd door tijmeng op 19-08-2021 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
spokers schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 20:29:

Nog even wat foto's gecheckt de hoofdschakelaar is inderdaad 3x 40A. Maar het is toch juist voor de aardleks een probleem ipv de hoofdschakelaar?
Correct. Ik vraag me af of het met maximaal 42A theoretisch nuttig is om iets aan te doen: een 40A automaat gaat waarschijnlijk urenlang in bedrijf blijven bij 42A.

Zie uitleg van @Dre voor een 16A automaat: Dre in "Zonnepanelen oost-west (bij) leggen op nieuwbouw huis"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

De kast, de ALS en hoofdschakelaar zijn geschikt voor 40A, terwijl je er 40 + 8,7 doorheen kunt sturen. In de praktijk zal dit niet gebeuren, maar wel een potentieel gevaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@timovd 25A+~10A+~7A = 42A. Dus weinig zin omdat een 40A automaat er domweg niet uit wil klappen bij 42A.

Nu ligt er nu 3x40A, dus automaten. Dus na de omzetting 25A automaten... Die kunnen zelf ook weer rustig lange tijd 5-10% overbelast worden... Dus wellicht is het net aan nuttig om toch de extra 40A automaat te plaatsen om de interne bedrading te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Ronald zeker. Daar zie ik niet het probleem. Maar in de huidige situatie met 3x 40A hoofdzekering en PV van 8,7A wel wel. Dan zit je te ver over waar de componenten in de kast voor gemaakt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@spokers Een kleine extra weerstand geeft een iets lager maximum debiet in de ventilatie.
Geen probleem, zeker als het bijvoorbeeld CO2 gestuurd is.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

tijmeng schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 20:35:
Kijk eens in Sunny design wat dit doet in polystring opstelling (moeten dak vlakken wel zelfde hoeveelheid panelen hebben). Je dak vlakken zijn aardig steil. Doe je de twee grote vlakken in polystring op mppt 1 en die 5 panelen op de garage kies je voor een hoog voltage paneel zoals een panasonic of een sunpower maxeon 3.
Er is geen keuze, die 5-6 op de garage heeft ie al en liggen nu op dak af bouw. >:)
Of accepteer dat deze iets minder efficient draaien en gebruik ook die denims. Die zet je dan op mppt2. Heb je maar 1 goede omvormer nodig. Sunnydesign geeft wel braaf aan welke.

Ik gok dat je met een 7 of 8kw 3 fase omvormer zo gek nog niet zit.
Wel laag voltage voor een 3 fase omvormer, ook de kabel al aanwezig ? Ik ging voor enkel fase omvormers en de bestaande.
:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Pagina: 1