Nieuwe monitor 27-32 inch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:03
Ik zoek een nieuwe monitor en twijfel nog een beetje tussen 27", 32" en 35" (ultra wide) met een budget van rond de 400/500 euro. Volgens mij ben ik niet zo'n enorme connaisseur aangezien mijn huidige scherm al meer dan 10 jaar oud is.

Het scherm gaat gebruikt worden voor thuiswerk (Matlab/Simulink, Word/Excel en af en toe een tekening bekijken in autocad), Netflix en wat gaming kom ik niet verder dan Zwift en af en toe een uurtje Transport Tycoon. Shooters en ander fancy grafisch geweld zijn aan mij niet besteed :) .

Mijn privé computer heeft een DP1.2 poort en moet volgens mij gewoon goed overweg kunnen met een 4K scherm @ 60Hz.
Voor mijn werk heb ik een HP Probook 650 G4 (I5 met Intel HD Graphics 620) met als aansluit mogelijkheden USB-C (3.1 Gen1) en HDMI1.4. De USB-C poort heeft ook een DP logo dus volgens mij moet ik daarmee ook een 4K scherm op 60Hz mee kunnen aansluiten. (Volgens https://www8.hp.com/h20195/v2/GetPDF.aspx/c05935171.pdf ondersteund deze DP1.2. )

Afwegingen waar ik nog mee zit zijn:
Hoe groot? Volgens mij is dit vooral iets van persoonlijke voorkeur. Om wat gevoel te krijgen ben ik laatst even door de Mediamarkt gelopen, helaas stonden er alleen maar 27"-schermen opgesteld en die voelden op zich niet overdreven groot, maar als ik mij een 32" televisie op mijn bureau probeer voor te stellen lijkt mij dat dan ineens wel weer heel groot.
Ultrawide lijkt me ook nog een mogelijkheid, maar ik betwijfel de toegevoegde waarde daarvan boven een 16:9 ratio.

Curve? Voor een 27" scherm lijkt het mij niet van toegevoegde waarde; maar bij een scherm groter dan dat lijkt het me wel prettig; al weet ik niet of dat voor kantoorwerk ook zo is.

Resolutie? Ik zit momenteel op ongeveer 70cm van mijn scherm af, al zou deze nog wat naar achteren mogen (ik heb een bureau van ruim een meter diep). Voor 27" lijkt QHD me voldoende; een 32" zou 4K nodig hebben.

Werk laptop?
HDMI1.4 kan volgens mij maximaal 4K op 30Hz en omdat ik niet van stotterende beelden houd lijkt 60Hz mij gewoon het minimum. De laptop heeft ook een USB-C (USB 3.1 Gen1) poort die volgens hde sepcs ook displayport 1.2 ondersteund. Waar ik hier mee worstel is dat DP1.2 een bandbreedte heeft van 21.6 Gbit/s wat aanzienlijk meer is dan de bandbreedte van USB3.1 Gen 1 van 5.1 Gbit/s. Gaat DP1.2 dan wel fatsoenlijk werken of is de DP via USB-C dan een "crippled version" die te langzaam is om 4K@60Hz te draaien?

Helderheid?
Ik merk nu als de zon door het dakraam achter mij schijnt mijn huidige scherm slecht afleesbaar wordt. Huidige scherm had ooit een helderheid van 250 cd/m2 maar ik neem aan dat dit inmiddels significant minder is geworden. Het scherm van de Probook naast mij is met een max helderheid van 220 cd/m2 aanzienlijk helderder; al staat deze ook standaard op maximale helderheid :)
Ik verwacht dat de 250 cd/m2 die de meeste monitoren aangeven wel genoeg is, maar dat meer beter is; of ga ik dan veel concessies doen als ik 's avonds achter het scherm ga zitten?

tl;dr;
Als ik mijn onderbuik volg gaat mijn voorkeur uit naar een 31/32 inch 4K scherm. IPS-paneel en curved-scherm. Gezien het budget zal het kiezen worden tussen een curved-VA-paneel of een vlak-IPS-paneel op 32".
Grootste maar voor mij is: gaat een 4K scherm werken op een HP Probook 640 G4?
En zijn er nog dingen waar ik echt rekening mee moet houden waar ik nog niet over nagedacht heb?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:03
Inmiddels weer wat rondgekeken tot de conclusie gekomen dat ik een duidelijke voorkeur voor 32" met 4K-paneel heb. Curve mag, maar hoeft niet, ik heb geen idee of ik het prettig ga vinden.

Ik heb de shortlist inmiddels uitgedund tot de volgende vier schermen:
• IPS, Vlak pricewatch: LG 32BN67U-B Zwart
• IPS, Vlak pricewatch: LG 32UN650 Wit, Zilver
• VA-paneel Vlak pricewatch: Iiyama ProLite XB3288UHSU-B1 Zwart
• VA-paneel, Curved pricewatch: Dell S3221QS Grijs, Zwart

Bij de VA-panelen ben ik bang dat ik me ga storen aan de black crush; ik schrok toch wel een beetje van de foto's in de post van @nexus64 in 4k voor weinig Round-up.

Ik kom daardoor toch bij de LG's uit waar het volgens mij stuivertje wisselen is tussen de modellen de 32UN650 heeft een naar mijn mening mooiere voet, maar de 32BN67U heeft weer een USB-hub. Helaas is er online maar weinig te vinden over de beeldkwaliteit van deze schermen.

Iemand any thoughts bij één van deze monitoren of zie ik nog een goede kandidaat over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:01
Die pricewatch: LG 32UN650 Wit, Zilver lijkt me prima geschikt voor jouw doelen. Hier een review.