Hoi Friso,
Goed artikel, lekker compleet en voldoende nerd level om een goed besluit te kunnen nemen voor een leuk geprijsde 4K monitor. Ben vanwege dit soort kwaliteitsartikelen vandaag ook lid geworden.
Ik had daarom (yep, voltooid verleden tijd helaas) de Iiyama ProLite XB3288UHSU-B1 aangeschaft.
Echter waren de kijkhoeken onaangenaam (zie plaatje hieronder). Als je recht van voren op een plek op de monitor keek dan was bijvoorbeeld rood heel flets, en in het midden wat donkerder dan iets buiten het midden (onderste foto), maar bewoog je je hoofd wat naar rechts (2e foto en keeg je naar dezelfde plek, dan wat het een mooi solide rood vlak.
Voor de volledigheid, ik had de PLX2780H.icm geinstalleerd, en de windows display color calibration meermaals doorlopen en het monitor menu van voor naar achteren doorgelopen, maar dat maakte niks uit.
Uiteindelijk heb al balende de monitor weer ingepakt en vandaag retour gestuurd naar BOL, want mijn ogen werden moe als ik zitten in het midden van de monitor naar tekst keek (TSQL programming). Want het kleur verschil was duidelijk waarneembaar bij het ogen om en om dicht doen, en uiteindelijk ook ergerlijk na een week proberen, lightroom foto kleuren klopten pas als je minimaal onder hoek van 20 graden keek (vooral bij low-key foto's).
Is dit verschijnsel wat bij een VA panel misschien voorkomt omdat rood het diepste ligt? Of is het iets met contrast in hele lichte gebieden?
Dus.,... wat nu, de Dell S3221QS? Maar dat durf ik pas al je kunt bevestigen dat onderstaande verschijnsel niet iets is wat bij een VA display vaker voorkomt.
Nerdy elbow bump,
Theo (Nexus64)
[
Voor 0% gewijzigd door
nexus64 op 08-06-2021 18:16
. Reden: typo ]