Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicMarky
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-05-2022
Goedemiddag!

Voor de ventilatie in mijn kelder wil ik graag deze https://www.ventilatielan...50-ec-02-pwm-sturing.html Ruck ventilator installeren. Een ventilator met EC motor en Pulse Width Manipulation sturing met dit aansluitschema:

Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieland.nl/resize/145912_ob_00_x_3188761351572.jpg/0/1100/True/schakelschema-buisventilator.jpg

Nu kan ik simpelweg een duurdere versie kiezen waar al een 3-standen schakelaar op zit en dan met een Robbshop Zigbee aan/uit schakelaar bedienen, maar mijn hoop is dat het ook mogelijk is om een Zigbee controller te vinden die in mijn Hue systeem opgaat en de ventilator dan traploos bedient. Ik heb deze 2 of 3-draads versie van deze dimmer in gedachten https://www.robbshop.nl/i...bee-400w-robb-smarrt-demo.

Ik lees dat zo'n Hue Zigbee controller op basis van PWM/PBM zou werken en het Wattage is geen probleem (30W ventilator op een 400W controller), maar krijg het nergens bevestigd. Wie heeft er inzichten of deze combinatie (betrouwbaar en zonder schade/risico) gaat werken? Of wie heeft tips voor een andere Hue controller, danwel bewezen combinatie van ventilator+controller?

Misschien als alternatief: stel ik bestel gewoon en het werkt, hoe weet ik of het zonder schade/risico werkt?

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinoss
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14-01 14:24
Hoi,

Ik wil precies hetzelfde gaan doen. Ben je er nog uitgekomen?

Ik kan amper een PWM controller vinden die een voltage tussen de 5 a 10 V geeft op 1-5 kHz zoals de spec voorschrijft.

Iemand een idee? Alle dimmers die ik zie zijn 0-10V dimmers.

groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:24

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Hebben jullie hier nog iets op gevonden? Ik ben benieuwd nar hetzelfde. De Ruck controller is erg duur, en enkel fysiek te bedienen. Zou mooi zijn als er een domotica oplossing voor is :).

De PWM regelbare ventilator heeft een beter regelbereik dan de driestandenvariant, daarom dat ik toch ook graag bij de PWM variant wil blijven.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:23
@MagicMarky @bartvl @martinoss Ik heb dezelfde zoektocht en heb denk ik een goede oplossing heb gevonden. Deze PWM 'dimmer' stuurt een 0-10V PWM signaal en werkt op Zigbee; https://www.robbshop.nl/robb-smart-zigbee-0-10v-pwm-dimmer.

In de recensies lees je dat mensen de dimmer gebruikt hebben voor het aansturen van de ventilatie.

Komend weekend ga ik wat hobbyen en kijken of ik een Ruck EM 125 EC 02 kan aansturen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Ik hoor het heel graag! Ik had hem destijds wel gezien, maar kon uit de specs niet halen dat er het juiste signaal uitkomt wat nodig is voor de fan.
Zo even uit het hoofd dacht ik dat het PWN
signaal op een andere spanning dan 10v verwacht wordt ofozoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:35
@MagicMarky @bartvl @MWDKing

Is het 1 van jullie nog gelukt?

Ik was op zoek, las de review op Robbshop en google bracht me hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
Pejdref schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 22:48:
@MagicMarky @bartvl @MWDKing

Is het 1 van jullie nog gelukt?

Ik was op zoek, las de review op Robbshop en google bracht me hier.
Zeker, het werkt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
bartvl schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 23:51:
Ik hoor het heel graag! Ik had hem destijds wel gezien, maar kon uit de specs niet halen dat er het juiste signaal uitkomt wat nodig is voor de fan.
Zo even uit het hoofd dacht ik dat het PWN
signaal op een andere spanning dan 10v verwacht wordt ofozoiets.
Lees dit bericht nu pas. De 0-10v dimmer werkt uitstekend op de ruck ventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
Cool, zou je ook nog willen delen hoe je het hebt aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Pejdref schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 00:19:
[...]

Cool, zou je ook nog willen delen hoe je het hebt aangesloten?
Ik kan even geen tekeningetje maken of foto bewerken, maar het zit als volgt;

Rechts op dimmer 230vac op ingang aansluiten. De ventilator heeft 2 kabels; pwm en voeding. De voeding op de 230vac uitgang van de dimmer (rechts). En de pwm (links) op grd en 10V uitgang. Eerst deed die het niet bij mij, toen de grd en 10V kabeltje omgedraaid en toen werkte het.

Je schakelt via HA mqqt dan apart de voeding (aan/uit) en regelt de snelheid (tussen 0-255).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A5cwcA5wMCqbbhwcTmItM_lyzBI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wh36nIxct7aN4NQqNbfM8xH0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door MWDKing op 16-12-2023 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
MWDKing schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 10:08:
[...]

Ik kan even geen tekeningetje maken of foto bewerken, maar het zit als volgt;

Rechts op dimmer 230vac op ingang aansluiten. De ventilator heeft 2 kabels; pwm en voeding. De voeding op de 230vac uitgang van de dimmer (rechts). En de pwm (links) op grd en 10V uitgang. Eerst deed die het niet bij mij, toen de grd en 10V kabeltje omgedraaid en toen werkte het.

Je schakelt via HA mqqt dan apart de voeding (aan/uit) en regelt de snelheid (tussen 0-255).

[Afbeelding]
Top, bedankt! Ik ga er binnenkort mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Ja top, ik ga het ook proberen. Ik ben benieuwd hoe het in Hue verschijnt 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somfing
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 29-04 23:41
MWDKing schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:59:
@MagicMarky @bartvl @martinoss Ik heb dezelfde zoektocht en heb denk ik een goede oplossing heb gevonden. Deze PWM 'dimmer' stuurt een 0-10V PWM signaal en werkt op Zigbee; https://www.robbshop.nl/robb-smart-zigbee-0-10v-pwm-dimmer.

In de recensies lees je dat mensen de dimmer gebruikt hebben voor het aansturen van de ventilatie.

Komend weekend ga ik wat hobbyen en kijken of ik een Ruck EM 125 EC 02 kan aansturen. :)
Appart om te lezen... deze "review" is namelijk van mij. De ventilator deed het ook goed met de 0-10V controller van Robbshop. Dus ik maar een positieve review achter laten. Echter, ik blijf "opstart" problemen houden. Of het is er later pas ingeslopen, ik weet het niet meer tussen al het badkamerwerk door. Hij schakelt helaas maar 1 op de 10 keer aan ofzo. Je hoort hem iedere 10 seconden proberen als Home Assistant de PWM aanzet en bij random pogingen op verschillende percentages lukt het ineens. (Soms na 1 some na 15) Weet niet of het aan de ventilator ligt of dat de controller output misschien net een te lage frequentie heeft. Ben aan het denken om maar een oude scope uit het stof te halen om de PWM te bekijken :( Misschien maar eens een factory reset als jullie dit probleem niet hebben. Het stoomt nogal op mijn badkamer als hij niet aanslaat ;)

Als iemand tips heeft hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Ik heb hem nu ook aangesloten en verbonden met Hue.
Ik merk dat opstarten ook bijzonder gaat.
Als ik het goed herinner en omschrijf:
Eerst inschakelen, en dan ‘helderheid’ (Hue denkt dat het een lamp is 😉) redelijk ver omhoog, richting 100%. Als ie dan goed draait kan hij ook naar een lager toerental gestuurd worden.
Vanuit start slechts naar een lager toerental sturen gaat niet echt handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
somfing schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:11:
[...]

Appart om te lezen... deze "review" is namelijk van mij. De ventilator deed het ook goed met de 0-10V controller van Robbshop. Dus ik maar een positieve review achter laten. Echter, ik blijf "opstart" problemen houden. Of het is er later pas ingeslopen, ik weet het niet meer tussen al het badkamerwerk door. Hij schakelt helaas maar 1 op de 10 keer aan ofzo. Je hoort hem iedere 10 seconden proberen als Home Assistant de PWM aanzet en bij random pogingen op verschillende percentages lukt het ineens. (Soms na 1 some na 15) Weet niet of het aan de ventilator ligt of dat de controller output misschien net een te lage frequentie heeft. Ben aan het denken om maar een oude scope uit het stof te halen om de PWM te bekijken :( Misschien maar eens een factory reset als jullie dit probleem niet hebben. Het stoomt nogal op mijn badkamer als hij niet aanslaat ;)

Als iemand tips heeft hoor ik het graag.
Hmm, ik heb dit probleem niet, maar hem nog niet zo lang in bezit. Hij schakelt goed en is goed te regelen. Zit er misschien een contact los op de dimmer? Wel balen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
bartvl schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:34:
Ik heb hem nu ook aangesloten en verbonden met Hue.
Ik merk dat opstarten ook bijzonder gaat.
Als ik het goed herinner en omschrijf:
Eerst inschakelen, en dan ‘helderheid’ (Hue denkt dat het een lamp is 😉) redelijk ver omhoog, richting 100%. Als ie dan goed draait kan hij ook naar een lager toerental gestuurd worden.
Vanuit start slechts naar een lager toerental sturen gaat niet echt handig.
Vanuit home assistant gaat dit wel goed; starten op bijv 30 van de 255. Vreemd dat er een verschil met de Hue zou zijn. Kan me dat eigenlijk niet voorstellen omdat het simpelweg om een PWM output gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

MWDKing schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:38:
[...]

Vanuit home assistant gaat dit wel goed; starten op bijv 30 van de 255. Vreemd dat er een verschil met de Hue zou zijn. Kan me dat eigenlijk niet voorstellen omdat het simpelweg om een PWM output gaat.
In Home Assistant kun je denk ik ook twee entitiew bedienen? Een voedingschakelaar en de output regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somfing
Eigenlijk ben ik wel blij dat hij het bij jullie goed doet ;) Was al bang dat ik een "false-positive" review had achter gelaten. Ik heb best wat lopen klooien met settings om te kijken of ik die initiele "start-up orkaan" kon minderen. En nu ik dit schrijf weet ik eigenlijk ook zeker dat ik in het begin die opstartproblemen dus niet had. (anders laat ik ook geen positieve review achter) Wel interessant om even te resetten en desnoods via Hue bridge te laten lopen. Ik wilde de Hue bridge langzaam uit gaan faseren (vandaar nu via Zi-Stick). Zou trouwens wel kunnen dat ik die in het begin nog niet had. Maar kan me niet voorstellen dat zigbee communicatie dit tot gevolg zou hebben.

Ik heb al eens de 220 niet via de controller laten lopen om te kijken of hij misschien een te hoge opstartpiek vraagt ofzo, maar verder nog niet naar gekeken. Eigenlijk wilde ik dat deze kerstvakantie gaan doen. Vandaar dat ik bij dit topic aankom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somfing
Ik zie die outputs niet zo 1,2,3 terug in de home assistant interface...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUdIFvbH5s9GGyVPfFEBXegeTaI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/swmvEeY2sLtcX8SHK2n1MpcC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PduObx4stFXHNVKCeJAelgDBQfQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zUgrZ8lSn24w0xqrEqZq2OvQ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
bartvl schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:46:
[...]

In Home Assistant kun je denk ik ook twee entitiew bedienen? Een voedingschakelaar en de output regelen?
Ja klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
somfing schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:58:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik gebruik Zigbee2mqtt in plaats van ZHA. Ik zie alleen in Z2M webinterface het dimniveau en bij de entiteit in HA kan ik hem alleen aan/uit zetten. Heel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somfing
Ik ben niet de enige op de wereld met problemen bij een custom PWM aansturing:

https://www.reddit.com/r/..._to_start_my_ruck_pwm_fan

Ik vermoed dat het gedrag gelijk is. Ik heb vanavond ook op dat gele blad liggen duwen zoals in een reactie te zien is maar zonder effect. Ik voel niets klikken en vermoed ook geen mechanisch issue aangezien hij vaak wel aanslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
somfing schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:58:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gebruik je binnen HA 'Zigbee2mqqt (Z2M)' of 'Zigbee Home Assistant (ZHA)'?
Ik gebruik Z2M maar zie niet de slider om het venliatie/dim niveau aan te passen als entiteit in HA. Ik kan hem wel via de Z2M Addon direct besturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somfing
MWDKing schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:44:
[...]

Gebruik je binnen HA 'Zigbee2mqqt (Z2M)' of 'Zigbee Home Assistant (ZHA)'?
Ik gebruik Z2M maar zie niet de slider om het venliatie/dim niveau aan te passen als entiteit in HA. Ik kan hem wel via de Z2M Addon direct besturen.
Ik gebruik ZHA. Wilde eigenlijk alle zigbee spullen hierheen halen maar heb net nieuwe "Friends of Hue" schakelaars gekocht (met enocean modules erin, green power) waardoor de Philips bridge misschien toch nog een tijdje mee moet. Dat zit nog niet helemaal lekker in andere zigbee gateways.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• somfing
Ik heb hem even naast me open liggen. Even vanalles geprobeerd wat betreft zigbee reset etc... Gedrag blijft hetzelfde... 230 spanning erop met een 9V DC batterij op de PWM (=100%) exact hetzelfde gedrag. Dit doet me toch vermoeden dat het in de motor zit en niet in de aansturing. Die zit dan immers niet meer in het circuit.

Even verder, met die suggestie van reddit: Ventilator beetje uit elkaar gedraaid. Op een gegeven moment had ik het gele ventilatorblad los van de motor-as -> Vanaf dan werkt hij 100%... Kortom: Er slaat een of andere beveiliging in die (vermoed ik) denkt dat er te veel weerstand is en hem uitschakelt. Af en toe komt hij er wel doorheen en werkt de ventilator. Wellicht toch dat reddit commentaar m.b.t. een as die niet helemaal lekker in zijn bedoelde positie zit. Het heeft niets te maken met de aansturing. Mijn conclusie is dat de kwaliteit van Ruck een beetje Ruk is...

Ik twijfel of ik de ventilator nog kan ruilen om deze manier, maar goed als hij het nu blijft doen is het ook goed ;) Ventilatorblad wilt niet meer zo goed vast zonder hulp. Heb het asje wat ruwer gemaakt met beetje schuurpapier en wat secondelijm erop. Ventilatorblad zit muurvast en de unit werkt nu altijd. (tenminste van de +- 30 pogingen tot nu toe) Ook vanaf "off" naar enig percentage werkt gewoon (alleen 20+ geprobeerd). De motor doet zelf een start-boost, dus hij trekt hem wel door die opstart heen en gaat dan rustig naar de 20% waarop ik hem binnen zeker niet meer hoor (hij hangt op een vliering)....

Nu kan ik tenminste mijn Home Assistant automations maken en de ventilator laten schalen tegen de vochtigheid op de badkamer. En wellicht in de zomernachten warme lucht uit het huis trekken. Uiteindelijk makkelijker opgelost dan ik had gedacht, hopen dat het zo blijft.

[ Voor 24% gewijzigd door somfing op 30-12-2023 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
somfing schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:22:
Ik heb hem even naast me open liggen. Even vanalles geprobeerd wat betreft zigbee reset etc... Gedrag blijft hetzelfde... 230 spanning erop met een 9V DC batterij op de PWM (=100%) exact hetzelfde gedrag. Dit doet me toch vermoeden dat het in de motor zit en niet in de aansturing. Die zit dan immers niet meer in het circuit.

Even verder, met die suggestie van reddit: Ventilator beetje uit elkaar gedraaid. Op een gegeven moment had ik het gele ventilatorblad los van de motor-as -> Vanaf dan werkt hij 100%... Kortom: Er slaat een of andere beveiliging in die (vermoed ik) denkt dat er te veel weerstand is en hem uitschakelt. Af en toe komt hij er wel doorheen en werkt de ventilator. Wellicht toch dat reddit commentaar m.b.t. een as die niet helemaal lekker in zijn bedoelde positie zit. Het heeft niets te maken met de aansturing. Mijn conclusie is dat de kwaliteit van Ruck een beetje Ruk is...

Ik twijfel of ik de ventilator nog kan ruilen om deze manier, maar goed als hij het nu blijft doen is het ook goed ;) Ventilatorblad wilt niet meer zo goed vast zonder hulp. Heb het asje wat ruwer gemaakt met beetje schuurpapier en wat secondelijm erop. Ventilatorblad zit muurvast en de unit werkt nu altijd. (tenminste van de +- 30 pogingen tot nu toe) Ook vanaf "off" naar enig percentage werkt gewoon (alleen 20+ geprobeerd). De motor doet zelf een start-boost, dus hij trekt hem wel door die opstart heen en gaat dan rustig naar de 20% waarop ik hem binnen zeker niet meer hoor (hij hangt op een vliering)....

Nu kan ik tenminste mijn Home Assistant automations maken en de ventilator laten schalen tegen de vochtigheid op de badkamer. En wellicht in de zomernachten warme lucht uit het huis trekken. Uiteindelijk makkelijker opgelost dan ik had gedacht, hopen dat het zo blijft.
Het lijkt dan inderdaad aan de ventilator te liggen. Hoeveel mm fan heb je?
Ik had toen ik ermee aan het spelen was ook dat de ventilator eerst hard ging en vervolgens terug naar het setpoint. Ik vond dat al vreemd. Dat heb ik nu niet meer. Volgens mij ben ik toen overstapt van ZHA naar Z2M, maar ik kan me dat eerlijk gezegd niet meer herinneren. Lang verhaal kort: ik denk dat het opstartgedrag niet in de ventilator zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somfing
Ik heb de Ruck EM 125L EC 02. Nog wel interessant om te weten dat die opstart wellicht wel nog in de aansturing zit. Zou bijvoorbeeld eraan kunnen liggen of er altijd 230v op de ventilator staat of niet. Dan kan dan goed verschillen bij die andere Zigbee interface. Ik hoor het relais ook schakelen bij aan/uit. En mijn 230 loopt via de gateway poort. Die zou ik buitenlangs kunnen laten lopen. Als ik weer eens op die zolder kruip kan ik het proberen. (kan wel eens even duren ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karny
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 30-08-2024
Hallo,

Allereerst sorry aangezien Nederlands niet mijn eerste taal is.
Ik ben aan het kijken of ik eenzelfde soort ventilator van Ruck kan installeren en zou deze graag willen kunnen bedienen via Zigbee maar ook via een fysieke schakelaar.

Ik vond deze dimmer : https://candeo.io/store/z...dimmer-switch-1-gang-kit/ die er veelbelovend uitzag maar van wat ik begrijp is het helemaal niet dezelfde technologie als PWM, heeft iemand van jullie zich toevallig in dezelfde situatie bevonden? Welke hardware hebben jullie gebruikt?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudZ2
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-09-2024
Kent iemand een Z-wave alternatief voor de ROBB SMARRT Zigbee 0-10V PWM Dimmer? Die dan ook 0-10 volt dimt op PWM-wijze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huCks
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-05 17:24
MWDKing schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:59:

Ik ken niet genoeg van elektriciteit, maar zou deze dimmer ook 4pwm fans kunnen aansturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
huCks schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 17:19:
[...]

Ik ken niet genoeg van elektriciteit, maar zou deze dimmer ook 4pwm fans kunnen aansturen
Daar weet ik ook niet genoeg van om het met zekerheid te zeggen. Ik denk van wel, want de dimmer stuurt puur een stuursignaal naar de ventilatorcontroller.
Pagina: 1