Luik in PVC vloer mogelijk? Hoe ziet dat eruit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-05 20:45
Wij zitten te twijfelen tussen een parketvloer en een PVC vloer. Ik neig naar de PVC vloer (want beter met vloerverwarming en goedkoper) maar ik wil er ook een luik in maken en ik weet niet of dat mooi wordt.

Ik heb een paar PVC zaken gebeld en ze zeggen dat dat prima kan, maar dat er dan wel een aluminium profiel omheen wordt geplaatst. Het luik komt echter midden in de woonkamer, en ik vraag me af of dat netjes afgewerkt kan worden. In hout kan het er bijvoorbeeld netjes uit zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SqKaa8spJkiedc9OyKMAYOJYiNk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1DkXuvqHN3TLvJejXJNjc8lb.jpg?f=user_large

Maar voor PVC zie ik zo'n voorbeeld als hieronder, en dat vind ik voor in de woonkamer echt afzichtelijk. De winkels die ik heb gebeld kunnen helaas geen afbeelding geven van hoe zoiets eruit komt te zien. Heeft er hier iemand een voorbeeld van hoe een luik in een PVC vloer eruit komt te zien? Misschien heb je zelf een PVC vloer met een luik of ken je iemand? Alle tips zijn welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1mieuhNnk9F_Q1q8Mz9fEThbJD0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KCydI8yjM71PisOIRoZR3xtr.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:27
Waar komt het luik? Bij kennissen zit het voor de deur, dus die hebben er een mooie droogloop mat overheen gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:43

Oekol

waka waka hey hey

orillion schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:40:
Waar komt het luik? Bij kennissen zit het voor de deur, dus die hebben er een mooie droogloop mat overheen gelegd.
Het luik komt echter midden in de woonkamer, en ik vraag me af of dat netjes afgewerkt kan worden.
Staat in OP zie hierboven. Is wel een klote plek, vrienden van ons hebben er overheen laten leggen (pvc) , maar ja dan kan je niet meer in je kruipruimte. Beide oplossingen valt wat van te zeggen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:27
Oekol schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:42:
[...]

[...]

Staat in OP zie hierboven. Is wel een klote plek, vrienden van ons hebben er overheen laten leggen (pvc) , maar ja dan kan je niet meer in je kruipruimte. Beide oplossingen valt wat van te zeggen.
Excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:03

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Het lijkt me dat het voorbeeld dat je hebt geplaatst, duidelijk genoeg is? Je zult de rand moeten beschermen, en dat doe je met dat hoekprofieltje. Als je de kleur niet mooi vindt, zou je nog een messing profieltje kunnen gebruiken. Maar dan houdt het toch wel zo ongeveer op.

Of gewoon eroverheen laten leggen inderdaad. Wordt wel een puinhoop als je eens in de kruipruimte moet zijn. Dat zou ik persoonlijk dan ook niet doen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:08
Of het de manier is weet ik niet, maar ik zou het zo doen.

Je kan ervoor zorgen dat het gat al mooie vlakke randen heeft door middel van een houten raawerk/"kozijn" wat je er van tevoren in maakt. bovenkant vlak met de vloer.
Dan laat je hier overheen plakken, met het pvc een paar mm uitstekend.

Dan kun je met een kantenfrees het pvc vlak frezen met het raamwerk.
Een radiusfreesje van 2mm pakken om de scherpe kant van het pvc weg te nemen.
https://www.ecotools.nl/f...ndfrees-r-2mm-6mm-schacht

Hetzelfde met het luik zelf.
Deze mooi pas maken in het frame, met natuurlijk een paar mm speling.
Zorgen dat deze goed vlak ligt aan de bovenkant met de vloer.

Dan deze laten plakken met een paar mm overstek, en deze weer affrezen zoals hierboven beschreven.

Dan zie je niets van stripjes, alleen een kleine gleuf.

Of desnoods de gleuf van het luik rondom 25mm houden, dan kun je 2 afgeronde latjes van eiken of iets dergelijks er tegenaan bevestigen zodat je de parket look krijgt.
De vloerlegger zal het niet voor je doen denk ik.

[ Voor 11% gewijzigd door FRANQ op 18-08-2021 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
Waarom zou de parketoplossing niet bij PVC kunnen? Beiden zijn kwetsbaar op de randen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesm90
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-06 12:07
Ik zie niet zo gauw in waarom oplossing 1, niet deels ook voor PVC kan.
Ja je hebt een randje nodig, maar niet zo'n rand als op foto 2.

PVC word gelijmd neem ik aan?
Dan is het enkel nodig om de uiteinden van het PVC naar beneden te houden zodat dit niet kan gaan opkrullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
Dank voor jullie reacties! Ik had ook al het idee dat het wel zou moeten kunnen, maar bij de vloer-zaken die ik belde zeiden ze allemaal dat het alleen maar met aluminium kan. Ik denk dat het ook wel anders kan, maar dat dat extra werk is, en ze dat dus niet doen.

Het is overigens een luik naar een oude gewelvenkelder die nu alleen een buiteningang heeft. Door dit luik te maken (wat er nu nog niet is) wil ik dus een inpandige toegang tot de kelder maken.

En om het helemaal sexy te maken wil ik eigenlijk het luik ook via home assistent met een elektromotor of iets op afstand open kunnen maken. Dat je met je telefoon het luik James Bond stijl naar boven kan laten komen. En om het af te maken dan in de kelder een bad met krokodillen ofzo. Altijd lekker om te blijven dromen.. :-)

Ok, dank voor de energie iig! Ik ga er tegenaan!

En mochten er nog andere zijn met ideeën dan zijn die natuurlijk nog steeds welkom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Waarom zou je het luik niet verplaatsen?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

bombadil schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 19:39:
Vast iets met beton en vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Señor Sjon schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:50:
Waarom zou de parketoplossing niet bij PVC kunnen? Beiden zijn kwetsbaar op de randen.
Parket is redelijk stijf en pvc flink flexibel, pvc zal dus veel eerder aan de randen opkrullen/loslaten denk ik.
Pvc zul je dus vast moeten leggen onder een overlappend stripje.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:08

TWKterry

Master Mariner

Ik neem aan dat er balken rondom het gat zitten, kun je dan het pvc niet gewoon door lijmen tot 20-30cm onder de vloer en eventueel daar vastzetten met een aluminium strip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:38
In de gang kan je het laatste stukje bij de luik ook vloerbedekking doen met een overgangsplint, zo hebben wij het hier ook gedaan.

O btw PVC of dun laminaat maakt elkaar weinig in praktijk met vloerverwarming, PVC is ietjes beter als je gaat rekenen met getallen achter de komma, daar heb je het ook mee gezegd.

En vergeet niet dat bij PVC de vloer wel geheel egaal moet zijn, anders mag er eerst een laagje egaline overheen, tegels/plavuizen is het beste met vloerverwarming.

[ Voor 86% gewijzigd door mr_evil08 op 18-08-2021 21:49 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:45

Onbekend

...

Een luik in de vloer blijf je altijd zien, vanwege de randen en kieren. Misschien is het mogelijk om de aluminiumranden door een bedrijf te laten spuiten in de kleuren van de nieuwe vloer, dan valt het minder op.
Maar het beste is om later er een kleed overheen te leggen of een meubelstuk daarop te zetten zodat het luik gewoon uit het zicht is.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-06 20:41
Toevallig 2 maanden geleden bij ons PVC vloer gelegd. Zo is het bij ons gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQc2IIxD10--hypNEavxlFma8Bs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KmuYZlS6yCu8hdxxAi6fnsGC.jpg?f=user_large

We hebben er wel een mat op liggen zodat je de zijkanten niet kapot kan maken. Maar een aluminium strip vonden wij niet mooi.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:09

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik heb wel zo'n lelijke alu strip. Lelijk en ook niet zo handig want je blijft er achter hangen met je sok. Gelukkig is in het de hal (pvc vloer).

Ik zoek al een tijdje naar een betere oplossing maar neig om die strip er gewoon af te halen

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08:34
Luik is wel erg lomp gemaakt in jouw voorbeeld. Het lijkt mij dat als je de randen van het pvc verlijmt (vloer en het luik) en er een opstaandrandje tussen maakt van 5mm breed en 0,5 tot 1mm hoger dan het pvc je al goed zit. Bij vloer stopcontacten in showrooms blijft er uiteindelijk ook niet heel veel meer van zichtbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
@Woody179 Bedoel je mijn voorbeeld? Dat is gewoon 0.5mm hoor.. En daarnaast ligt er nu ook een loopmat overheen.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08:34
Possible schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 21:56:
@Woody179 Bedoel je mijn voorbeeld? Dat is gewoon 0.5mm hoor.. EN daarnaast ligt er nu ook een loopmat overheen.
Nee zeker niet, ik doelde op het luik met pvc in de openingspost. Jou luik is in mijn beleving gewoon keurig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:08
Dat is niet echt een belemmering.

Een of 2 nieuwe luiken laten zagen in de trapkast of bij de voor en achterdeur, en het oude gat dichtmaken os gewoon mogelijk.

Vind het dus eigenlijk wel een goede suggestie van @bombadil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 15:09
Als je het echt mooi wilt doen, dan zaag je geen rechthoek uit, maar volg je de planken. Als hij dicht is, dan heb je een paar mm speling tussen de planken. Moet je hem wel loodrecht omhoog openen. Het is maar net hoeveel werk je ervan wilt maken, maar dat zou de mooiste oplossing zijn!

Andere optie is inderdaad een locatie waarbij je er normaal een kleedje oid overheen kunt leggen als je hem niet gebruikt.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
Zwartoog schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 22:42:
Als je het echt mooi wilt doen, dan zaag je geen rechthoek uit, maar volg je de planken. Als hij dicht is, dan heb je een paar mm speling tussen de planken. Moet je hem wel loodrecht omhoog openen. Het is maar net hoeveel werk je ervan wilt maken, maar dat zou de mooiste oplossing zijn!

Andere optie is inderdaad een locatie waarbij je er normaal een kleedje oid overheen kunt leggen als je hem niet gebruikt.
Over een jaar of 10-20 moet je dan weer dezelfde plankbreedte en legpatroon vinden. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Anoniem: 258387

Een Luik midden in de woonkamer? Dat moet toch echt anders kunnen neem ik aan? Ik zou gek worden eerlijk gezegd, nog afgezien van de kieren en de tocht.

• kramer65
bombadil schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 19:39:
Het is een gewelvenkelder en door dat gewelf is er maar één plek waar het luik kan komen omdat het gewelf daar (waarschijnlijk in de jaren twintig vorige eeuw) is doorbroken. Op de foto hieronder zie je rechts de buiteningang van de kelder. De plek waar het luik kan komen is links buiten de foto.

Overigens zal het luik niet echt in het midden van de woonkamer zijn, maar in de hoek. Het is echter wel een plek die mooi bij de voorramen zit, en omdat ik eronder een trappetje wil plaatsen zou ik het wel een groot luik willen maken. Het zal dus wel erg in het zicht zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4lKoniObEOgy5dBqsdmfeZx7vPE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DoEJElmp2ZLuaQJ1f55zrcVn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door kramer65 op 19-08-2021 10:06 ]

• kramer65
Possible schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 21:49:
Toevallig 2 maanden geleden bij ons PVC vloer gelegd. Zo is het bij ons gedaan:

[Afbeelding]

We hebben er wel een mat op liggen zodat je de zijkanten niet kapot kan maken. Maar een aluminium strip vonden wij niet mooi.
Wauw! Dat is precies hoe ik het ook zou willen idd! Mag ik vragen hoe de randjes bij jullie zijn afgewerkt? Heb je misschien ook een foto van hoe de randjes van de zijkant eruit zien als het luik open is? En watvoor ondervloer heb je op het luik (bv Jumpax oid)?

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-06 17:59
Ik snap dat die glimmende 'metalic' hoekprofielen niet mooi zijn op je vloer, maar zou je die niet gewoon in een kleurtje kunnen krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-06 08:49
Bij ons is bij de toilet bijv. een eindprofiel geplaatst, die uiteindelijk net zo hoog uitkomt als de vloer zelf (wij wilden in het toilet op BG géén PVC). Daar lijkt zo'n soort profiel geplaatst: https://www.laminaatenpar...dprofiel-buigbaar-zilver/ (exact weet ik niet welke onze legger gebruikt heeft)

Je zou zeggen, dat als ze eindigen met de pvc van de woonkamer tegne deze profielen aan, en de plaat los bekleden, het best aardig uit zou moeten zijn. Een rand houd je echter altijd.

Twist: Als je het mooi verlicht/afwerkt in de kelder, kun je er ook nog een versterkte glasplaat in laten leggen (oploopbaar) om je kelder te accentueren. Maar weet niet of dit mooi uitziet, afhankelijk van je kamer en kelder. (en je moet er van houden)

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:56
kramer65 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:38:
Wij zitten te twijfelen tussen een parketvloer en een PVC vloer. Ik neig naar de PVC vloer (want beter met vloerverwarming en goedkoper) maar ik wil er ook een luik in maken en ik weet niet of dat mooi wordt.

Ik heb een paar PVC zaken gebeld en ze zeggen dat dat prima kan, maar dat er dan wel een aluminium profiel omheen wordt geplaatst. Het luik komt echter midden in de woonkamer, en ik vraag me af of dat netjes afgewerkt kan worden. In hout kan het er bijvoorbeeld netjes uit zien:

[Afbeelding]

Maar voor PVC zie ik zo'n voorbeeld als hieronder, en dat vind ik voor in de woonkamer echt afzichtelijk. De winkels die ik heb gebeld kunnen helaas geen afbeelding geven van hoe zoiets eruit komt te zien. Heeft er hier iemand een voorbeeld van hoe een luik in een PVC vloer eruit komt te zien? Misschien heb je zelf een PVC vloer met een luik of ken je iemand? Alle tips zijn welkom!

[Afbeelding]
Foto 1 is prima uit te voeren in PVC doormiddel van een stop-profiel te gebruiken.
2 van deze profielen rug aan rug.

https://www.google.com/se...l=nl#imgrc=9zEu1HHpZETNSM

• kramer65
D.deJong schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:25:
[...]

Foto 1 is prima uit te voeren in PVC doormiddel van een stop-profiel te gebruiken.
2 van deze profielen rug aan rug.

https://www.google.com/se...l=nl#imgrc=9zEu1HHpZETNSM
En daar lijm je het dan gewoon tegenaan denk ik? In dat geval kan ik toch ook een houten profiel er tegenaan plakken ipv een aluminium profiel? Of is er een reden waarom dat niet zou kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:23
Als je al een buiteningang hebt, wat is dan de meerwaarde van een ingang in je woonkamer? Zeker als je door heel veel hoepels wilt op het mooi te maken?

Je kan het anders ook extra in de kijker zetten dmv plexi bv, een beetje zoals ze bij archeologische sites ook doen. En dan het deeltje dat zichtbaar is gewoon mooi uitwerken in de kelder

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:56
Daar lijm je inderdaad gewoon tegenaan, het profiel wordt al gemonteerd tijdens/ voor het egaliseren om verdikking onder de pvc te voorkomen.

• kramer65
ErgoStijn schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:20:
Bij ons is bij de toilet bijv. een eindprofiel geplaatst, die uiteindelijk net zo hoog uitkomt als de vloer zelf (wij wilden in het toilet op BG géén PVC). Daar lijkt zo'n soort profiel geplaatst: https://www.laminaatenpar...dprofiel-buigbaar-zilver/ (exact weet ik niet welke onze legger gebruikt heeft)

Je zou zeggen, dat als ze eindigen met de pvc van de woonkamer tegne deze profielen aan, en de plaat los bekleden, het best aardig uit zou moeten zijn. Een rand houd je echter altijd.

Twist: Als je het mooi verlicht/afwerkt in de kelder, kun je er ook nog een versterkte glasplaat in laten leggen (oploopbaar) om je kelder te accentueren. Maar weet niet of dit mooi uitziet, afhankelijk van je kamer en kelder. (en je moet er van houden)
Een glasplaat is nog best een leuk idee. Helaas kijk je vanuit dat gat niet uit op dit gewelf, maar in een soort zijkant daarvan, en die is (nu iig) nog heel lelijk (zwart/vies/steen).

Wat betreft die rand bij jullie thuis. Heb je daar misschien een fotootje van? Ik ben benieuwd hoe zoiets er "in het wild" uit ziet..

• kramer65
Tarkin schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:41:
Als je al een buiteningang hebt, wat is dan de meerwaarde van een ingang in je woonkamer? Zeker als je door heel veel hoepels wilt op het mooi te maken?
Die buiteningang is best wel lelijk en vies en via de openbare weg. Als je een directe toegang hebt tot de kelder met een trappetje dan zou ik het meer tot "mijn huis" rekenen, terwijl het via de buiteningang meer de status van een schuurtje heeft. Als ik dat luik zou hebben dan zou ik de kelder nog best willen opknappen. Misschien een extra tv-kamer/game-room oid van maken. Als je er via buiten/publieke weg naar toe moet dan ga je er niet in je onderbroek naartoe om daar lekker op de bank te zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door kramer65 op 19-08-2021 11:48 ]

• Possible
kramer65 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:08:
[...]

Wauw! Dat is precies hoe ik het ook zou willen idd! Mag ik vragen hoe de randjes bij jullie zijn afgewerkt? Heb je misschien ook een foto van hoe de randjes van de zijkant eruit zien als het luik open is? En watvoor ondervloer heb je op het luik (bv Jumpax oid)?
Het gaat om zo’n standaard Luik met isolatie spul eronder. De toplaag is van beton? Daar hebben ze eerst de vloer volledig gelegd. Vervolgens met een scherp mes de randjes ingemaakt tot de randen van het Luik. Dit is verder ook niet afgewerkt, het is alleen ingesneden.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 10:32

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Bij m'n zus hebben ze (ik denk) ook gewoon stop-profielen gebruikt, en dat ziet er super netjes uit. Ik heb helaas geen foto hier, maar dat ligt nu 2 jaar bij ze, en nog geen sporen van slijtage. Het is wel kunst natuurlijk om het PVC zo strak mogelijk tegen het stop-profiel aan te lijmen, maar dat lijkt me voor zich sprekend.
Ik vind het er in ieder geval nog mooier uitzien dat de eerste foto uit de TS.

Eigenlijk wat Possible laat zien, maar dan met een heel dun aluminium randje. Zeker bij wat grijzere PVC kleuren ziet er dat best strak uit. Bij houtkleur kan ik me voorstellen dat je aluminium met een textuur wilt zoals je dat ziet bij overloopplinten.

[ Voor 24% gewijzigd door --MeAngry-- op 19-08-2021 11:56 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16:10
kramer65 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:03:
Overigens zal het luik niet echt in het midden van de woonkamer zijn, maar in de hoek. Het is echter wel een plek die mooi bij de voorramen zit, en omdat ik eronder een trappetje wil plaatsen zou ik het wel een groot luik willen maken. Het zal dus wel erg in het zicht zitten.
Als je het echt regelmatig wilt gaan gebruiken, zou ik zoeken naar een andere oplossing dan een luik met zo min mogelijk bescherming langs de randen. Juist door het gebruik raakt het beschadigd. Kun je eventueel een andere buiteningang maken die wel beter (en overdekt) bereikbaar is van binnenuit? Kleine uitbouw met trap naar beneden? Ik heb hier zoiets een paar maanden geleden voorbij zien komen in topic ‘Wat er nu weer te koop staat’. Maar kan dat niet terug vinden. Was ronde uitbouw op een heuveltje, met kleine kamer en trap naar kelder. Wellicht is dat makkelijker aan te brengen en beter te gebruiken.
Overigens vind ik een glazen doorkijkje wel erg leuk. Misschien kan dat elders je huis?

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
kramer65 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:42:

Een glasplaat is nog best een leuk idee. Helaas kijk je vanuit dat gat niet uit op dit gewelf, maar in een soort zijkant daarvan, en die is (nu iig) nog heel lelijk (zwart/vies/steen).
Ik zou daar iets moois van maken en het met glas doen. Je krijgt het luik nooit onzichtbaar in je vloer, dan kan je er beter een klein kunstwerkje van maken met een lampje erin etc. Er zijn wel meer van die million dollar homes te vinden met een kleine wijn opslag in de keukenvloer onder een glazen luik.
Pagina: 1