Toon posts:

Luik in PVC vloer mogelijk? Hoe ziet dat eruit?

Pagina: 1
Acties:

• kramer65
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 30-11 16:56
Wij zitten te twijfelen tussen een parketvloer en een PVC vloer. Ik neig naar de PVC vloer (want beter met vloerverwarming en goedkoper) maar ik wil er ook een luik in maken en ik weet niet of dat mooi wordt.

Ik heb een paar PVC zaken gebeld en ze zeggen dat dat prima kan, maar dat er dan wel een aluminium profiel omheen wordt geplaatst. Het luik komt echter midden in de woonkamer, en ik vraag me af of dat netjes afgewerkt kan worden. In hout kan het er bijvoorbeeld netjes uit zien:

Maar voor PVC zie ik zo'n voorbeeld als hieronder, en dat vind ik voor in de woonkamer echt afzichtelijk. De winkels die ik heb gebeld kunnen helaas geen afbeelding geven van hoe zoiets eruit komt te zien. Heeft er hier iemand een voorbeeld van hoe een luik in een PVC vloer eruit komt te zien? Misschien heb je zelf een PVC vloer met een luik of ken je iemand? Alle tips zijn welkom!

• kramer65
Dank voor jullie reacties! Ik had ook al het idee dat het wel zou moeten kunnen, maar bij de vloer-zaken die ik belde zeiden ze allemaal dat het alleen maar met aluminium kan. Ik denk dat het ook wel anders kan, maar dat dat extra werk is, en ze dat dus niet doen.

Het is overigens een luik naar een oude gewelvenkelder die nu alleen een buiteningang heeft. Door dit luik te maken (wat er nu nog niet is) wil ik dus een inpandige toegang tot de kelder maken.

En om het helemaal sexy te maken wil ik eigenlijk het luik ook via home assistent met een elektromotor of iets op afstand open kunnen maken. Dat je met je telefoon het luik James Bond stijl naar boven kan laten komen. En om het af te maken dan in de kelder een bad met krokodillen ofzo. Altijd lekker om te blijven dromen.. :-)

Ok, dank voor de energie iig! Ik ga er tegenaan!

En mochten er nog andere zijn met ideeën dan zijn die natuurlijk nog steeds welkom

• kramer65
bombadil schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 19:39:
Waarom zou je het luik niet verplaatsen?
Het is een gewelvenkelder en door dat gewelf is er maar één plek waar het luik kan komen omdat het gewelf daar (waarschijnlijk in de jaren twintig vorige eeuw) is doorbroken. Op de foto hieronder zie je rechts de buiteningang van de kelder. De plek waar het luik kan komen is links buiten de foto.

Overigens zal het luik niet echt in het midden van de woonkamer zijn, maar in de hoek. Het is echter wel een plek die mooi bij de voorramen zit, en omdat ik eronder een trappetje wil plaatsen zou ik het wel een groot luik willen maken. Het zal dus wel erg in het zicht zitten.

[Voor 14% gewijzigd door kramer65 op 19-08-2021 10:06]

• kramer65
Possible schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 21:49:
Toevallig 2 maanden geleden bij ons PVC vloer gelegd. Zo is het bij ons gedaan:

[Afbeelding]

We hebben er wel een mat op liggen zodat je de zijkanten niet kapot kan maken. Maar een aluminium strip vonden wij niet mooi.
Wauw! Dat is precies hoe ik het ook zou willen idd! Mag ik vragen hoe de randjes bij jullie zijn afgewerkt? Heb je misschien ook een foto van hoe de randjes van de zijkant eruit zien als het luik open is? En watvoor ondervloer heb je op het luik (bv Jumpax oid)?

• kramer65
D.deJong schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:25:
[...]

Foto 1 is prima uit te voeren in PVC doormiddel van een stop-profiel te gebruiken.
2 van deze profielen rug aan rug.

https://www.google.com/se...l=nl#imgrc=9zEu1HHpZETNSM
En daar lijm je het dan gewoon tegenaan denk ik? In dat geval kan ik toch ook een houten profiel er tegenaan plakken ipv een aluminium profiel? Of is er een reden waarom dat niet zou kunnen?

• kramer65
ErgoStijn schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:20:
Bij ons is bij de toilet bijv. een eindprofiel geplaatst, die uiteindelijk net zo hoog uitkomt als de vloer zelf (wij wilden in het toilet op BG géén PVC). Daar lijkt zo'n soort profiel geplaatst: https://www.laminaatenpar...dprofiel-buigbaar-zilver/ (exact weet ik niet welke onze legger gebruikt heeft)

Je zou zeggen, dat als ze eindigen met de pvc van de woonkamer tegne deze profielen aan, en de plaat los bekleden, het best aardig uit zou moeten zijn. Een rand houd je echter altijd.

Twist: Als je het mooi verlicht/afwerkt in de kelder, kun je er ook nog een versterkte glasplaat in laten leggen (oploopbaar) om je kelder te accentueren. Maar weet niet of dit mooi uitziet, afhankelijk van je kamer en kelder. (en je moet er van houden)
Een glasplaat is nog best een leuk idee. Helaas kijk je vanuit dat gat niet uit op dit gewelf, maar in een soort zijkant daarvan, en die is (nu iig) nog heel lelijk (zwart/vies/steen).

Wat betreft die rand bij jullie thuis. Heb je daar misschien een fotootje van? Ik ben benieuwd hoe zoiets er "in het wild" uit ziet..

• kramer65
Tarkin schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:41:
Als je al een buiteningang hebt, wat is dan de meerwaarde van een ingang in je woonkamer? Zeker als je door heel veel hoepels wilt op het mooi te maken?
Die buiteningang is best wel lelijk en vies en via de openbare weg. Als je een directe toegang hebt tot de kelder met een trappetje dan zou ik het meer tot "mijn huis" rekenen, terwijl het via de buiteningang meer de status van een schuurtje heeft. Als ik dat luik zou hebben dan zou ik de kelder nog best willen opknappen. Misschien een extra tv-kamer/game-room oid van maken. Als je er via buiten/publieke weg naar toe moet dan ga je er niet in je onderbroek naartoe om daar lekker op de bank te zitten.

[Voor 11% gewijzigd door kramer65 op 19-08-2021 11:48]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee