Motorolie van de Action? Goed goedkoop of slecht goedkoop.

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• afbakbrood
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-10-2023
Hallo ik heb een vraagje over de motorolie van de Action. Ik heb vele mensen dit al in hun auto's zien gooien, familie, collega's en vrienden. Ik vraag me af in hoeverre is dit goed of slecht voor je auto? Ik koop zelf vaak mijn 5w-30 bij een benzine pomp of auto onderdelen handelaar zoals brezan. Hier betaal je best veel voor een liter olie de vorige keer 16,50. terwijl dit bij de action tussen de 4,50 en 7,50 zit. Best een aanzienlijk verschil mijn auto, een VW Lupo uit 1999, neemt namelijk 1:1000 als het op motorolie aankomt.

Ik koop bepaalde producten wel en bepaalde producten niet bij de Action. producten waarvan ik wil dat ze lang mee gaan en het goed doen doe ik dit dus niet. Bij producten die niet zo snel stuk gaan (gereedschap,papier etc) koop ik wel bij Action. Ik weet dus niet echt waar dit onder valt haha. Iemand een idee?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-05 13:01
Action is niet per definitie goed of slecht. Sommige a-merken kopen ze parallel in en plakken er een andere sticker op en veel spul is ook meuk. Kun je wat meer details van het product kunnen delen? Dat zou wel erg helpen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-05 12:41
Ik snap zelf nooit zo goed waarom je voor nog geen tientje het risico neemt of je motor blijvende schaden toe te dienen, of wel snellere slijtage te hebben.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Als je zoveel al verbruikt of verliest dan maakt het niet uit of je dure of goedkope haalt. Je loopt al praktisch op mengsmering.

Ik zou zelf gewoon de goedkope halen voor jou situatie. Hoe goed je olie ook is je gaat dat verbruik niet direct tegenhouden.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:22
Hoogstens hele specifieke blokken, of hele nieuwe, zullen erg kieskeurig zijn. Jouw polo zal het een worst zijn

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:20

Rmg

Voldoet gewoon aan Europese regelgeving. En voor een groot deel is olie gewoon olie. Het verschil zal hoogstens in de additieven zitten.

[ Voor 23% gewijzigd door Rmg op 17-08-2021 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Heel eerlijk denk ik niet dat er heeeel veel verschil in zit. Bedrijven zoals Castrol etc.. doen ook veel sponsoring en dat geld moet ergens vandaan komen. Zoals je zegt je hebt een auto van 1999 die waarschijnlijk niet nog eens 5 jaar op de weg rijd zou ik Action olie wel erop gokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online

Mrjraider

Mijn Volkswagen Golf IV uit 1998 heeft het een kleine ander half jaar prima gedaan op motorolie van de action. Elke 500/750 km moest er een litertje bij, ik had dan ook het blok met de kantelende zuigers.
tldr: kan prima ;)

OFFLINE enkele berichten geedit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afbakbrood
@jens17 Bedankt voor je reactie.
https://www.action.com/nl-nl/p/valvoline-motorolie3/
https://www.action.com/nl-nl/search/?q=5w+30
Dit zijn de type olie die ik eventueel bij action zou kunnen kopen beide zijn 5W-30.

Uit de reacties maak ik op dat het dus waarschijnlijk niet heel veel uit gaat maken haha. Wat voor type van deze 2 olie soorten zou beter zijn? of wat is het verschil tussen beiden? ik ben namelijk echt een AUTO NOOB.

wat @prutzerje ook zegt had ik ook gedacht het is een merk en dus ook duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:15

Agent47

I always close my contracts.

Een Lupo van 1999 die je waarschijnlijk toch afragt. Ik zou lekker die van de action nemen.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:57

silverball

De wagen voor moderne mensen

Wij hebben bij de Trabant vereniging collectief hele slechte ervaringen met de huismerk tweetakt motorolie. Of dit representatief is weet ik niet.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Je kan eventueel kijken of je iets dikkere olie kan nemen zodat je verbruik van olie wat omlaag gaat.
silverball schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:17:
Wij hebben bij de Trabant vereniging collectief hele slechte ervaringen met de huismerk tweetakt motorolie. Of dit representatief is weet ik niet.
Ik had in een Piaggio Ape50 geen enkel issue met huismerk tweetakt olie :P

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-05 17:20
silverball schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:17:
Tweetakolie is natuurlijk flink wat anders dan motorolie waarvan de motor zijn eigen olie ververst.

Ik heb in mijn volvo v70 ook bijna een ton gereden met de action olie, alleen dan de 10w40. Ook omdat het blok nog wel een slok olie lustte. Mocht ook wel na dikke 4 ton.
Met 490.000km verkocht, geen idee of hij nog rijdt. (edit: jep, diegene die hem van mij gekocht heeft rijdt hem nog aan de laatste tenaamstellingsdatum te zien 8) )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:04
Action olie is prima voor niet al te veeleisende motoren. Ik bestel zelf olie per 5 liter online, kost nog minder. Kijk even op de website van Eurol wat er zoal in je blok mag (voor een VAG blok van die leeftijd kan dat nogal uiteen lopen, 15W40 tot 0W30 mag er soms allemaal in). Let vooral op de specificaties die in het instructieboekje staan, de olie moet minimaal voldoen aan die specificaties.

Overigens is 5W30 vrij dun, als dat ding verbruikt zou ik er eerder 5W40 in gooien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:14
Valvoline is gewoon prima olie. Het eigen merk zou ik niet gebruiken. Alhoewel, als hij zo veel verbruikt maakt het ook niet zo veel meer uit. Voordat de olie veroudert is het al verbruikt.

Ik moet zeggen dat ik ook nooit problemen had met de 2 takt eigen merk olie, maar ik heb het ook nooit gebruikt in een scooter die ik echt belangrijk vond. De nette ging Castrol in.
En of een 2 takt kapot gelopen is door slechte smering, slechte koeling of iets anders is ook vrij lastig te zeggen.

[ Voor 14% gewijzigd door WEBGAMING op 17-08-2021 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• afbakbrood
@_JGC_ bedankt voor de tip ik heb idd op eurol even gekeken en ze raden idd 5w40 aan als ''beter'' en beste zou 0w-30 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@afbakbrood 0W30 is "beste" als die motor nieuw is. Die olie schrijven ze voor om het aantal oliesoorten in de werkplaats te beperken (als 5W30 kan is 0W30 ook prima en veel nieuwe motoren eisen 0W30). Als je blok versleten is pak je liever een dikkere zoals 5W40.
Als Eurol Super Lite 5W40 aangeeft kan je beter de Techno huismerk van Action erin mikken, heeft betere specificaties en ruikt minder zuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mainuz
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17:06
Die Valvoline hebben ze bij Action ook in 5W40 viscositeit. Is gewoon prima olie, en vol synthetisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:17

Zenix

BOE!

Ik koop meestal Mannol olie, ook goedkoop:
https://www.motor-oel-guenstig.de/mannol/

Specifiek deze:
https://www.motor-oel-gue...5w-30-energy-premium?c=20

Koop meestal 20L (4x5L) dan is het qua verzendkosten goed te doen.

Mannol is weleens gestest en goed bevonden:
https://www.auto-motor-und-sport.de/test/motoroel/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afbakbrood
@_JGC_ weet je heel toevallig of het erg is als je 5w40 toevoegd terwijl er nog een beetje 5w-30 in zit? Hij is in principe nu onder het peil waar de olie zou moeten zijn( maar er zit nog wel in) ik zou dus eigenlijk weer 0.5 tot 1 liter bij moeten vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:16
@afbakbrood Je zou eens moeten kijken naar olie voor oudere motoren. Daar zit dan een toevoeging bij om het olieverbruik te verminderen. Bij sommige mensen scheelt dit aanzienlijk in het olieverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Viscositeit mengen maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Mainuz schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:31:
Die Valvoline hebben ze bij Action ook in 5W40 viscositeit. Is gewoon prima olie, en vol synthetisch.
Let wel op, alleen de 5W40, daarboven is semi.

In Duitsland zijn ze ook duidelijker met wat voor soort olie het is. HC synthesis noemen ze vaak hier volledig synthetisch, maar in Duitsland is dat niet het geval.

[ Voor 10% gewijzigd door Zenix op 17-08-2021 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
afbakbrood schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:39:
@_JGC_ weet je heel toevallig of het erg is als je 5w40 toevoegd terwijl er nog een beetje 5w-30 in zit? Hij is in principe nu onder het peil waar de olie zou moeten zijn( maar er zit nog wel in) ik zou dus eigenlijk weer 0.5 tot 1 liter bij moeten vullen.
Maakt niet heel veel uit, zeker als je veel verbruikt niet. Beste is nog altijd verversen maar dan krijg je ook niet alles eruit.

Edit: die valvoline 5W40 doet onder voor de veel goedkopere huismerk olie.

[ Voor 7% gewijzigd door _JGC_ op 17-08-2021 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@afbakbrood oa dit is prima olie, en goedkoper dan van Action
https://www.winparts.nl/f...-winprice-5l/p300635.html

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Is verder prima olie (is super lite 5W40), maar als je verzendkosten erbij doet wordt ie al snel duurder. Verder is het qua specs een vrij oude olie (BMW LL98 waar de meeste 5W40 op LL01 of nog latere versies zitten).
Ik heb m nu in de 206 zitten omdat ik hem had staan, maar is niet mijn eerste keus.

Bij de vorige 206 had ik tekort en snel een flesje huismerk bij de Action gehaald, die had betere specs en had ook geen zure geur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01:00
Tip voor de prijs kijk eens naar 20L verpakkingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
oldie127 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 22:06:
Tip voor de prijs kijk eens naar 20L verpakkingen.
als je 20 liter nodig hebt voor tussentijds bijvullen kan je beter op zoek naar een andere auto.

Heb een olieboot gehad (Peug 207 VTI), daar kocht ik 10 liter per jaar voor. 4 liter voor de beurt en 6 liter om te overbruggen tot de volgende beurt. Als de 6 liter op was bestelde ik weer 10 liter en kreeg dat ding een beurt bij de eerstvolgende oliemelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-05 20:39
Brezan is ook wel duur voor particulieren. Ik haal mijn olie gewoon online.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:54

-tom-562

Oliesjeik

Achterop de flessen olie staat vaak een lijst met specificaties van de desbetreffende olie. Als de olie voldoet aan de specificatie zoals aangegeven in de handleiding van de auto, kan je prima Action olie gebruiken

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20:13
Ik gebruik in mijn BMW al bijna 5 jaar Valvoline olie (5w30) van de Action, nooit problemen gehad en de motor loopt nog steeds soepel, weinig verbruik 1 op 10.000. Is ongeveer 5 euro de liter maar je kan zoals eerder aangegeven ook merk olie online kopen, 5 liter voor 25/30 euro, dat ga ik misschien in het vervolg doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

_JGC_ schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 22:03:
[...]

Is verder prima olie (is super lite 5W40), maar als je verzendkosten erbij doet wordt ie al snel duurder. Verder is het qua specs een vrij oude olie (BMW LL98 waar de meeste 5W40 op LL01 of nog latere versies zitten).
Ik heb m nu in de 206 zitten omdat ik hem had staan, maar is niet mijn eerste keus.

Bij de vorige 206 had ik tekort en snel een flesje huismerk bij de Action gehaald, die had betere specs en had ook geen zure geur.
Als TS in Groningen woont kan ie het zelf afhalen(Winneweer) :P

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Hackus schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:36:
[...]

Als TS in Groningen woont kan ie het zelf afhalen(Winneweer) :P
Verzenden is gauw goedkoper hoor, is best nog een stukje rijden (50km retour ;) )

Onee, hij reed een polo diesel he, dat zal wel meevallen dan

[ Voor 10% gewijzigd door 418O2 op 18-08-2021 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:07
afbakbrood schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:04:
Ik koop zelf vaak mijn 5w-30 bij een benzine pomp of auto onderdelen handelaar zoals brezan. Hier betaal je best veel voor een liter olie de vorige keer 16,50. terwijl dit bij de action tussen de 4,50 en 7,50 zit.
Dan koop je toch online? Ik heb voor mijn auto Shell Helix HX7C 5W40 voor 7 euro per liter en vaak koop ik gewoon een kan van 5 liter. Het 1 liter flesje dat ik altijd in de auto mee heb vul ik daarmee bij.

Olie van de Action is niet per definitie slecht, ze zijn bij wet nog altijd verplicht om olie te verkopen en geen water waar een stickertje op zit waarop staat dat het olie is.

En inderdaad, als je auto al 1:1000 olie verbruikt dan is die motor sowieso al fucked, dan maakt het echt geen bal meer uit of er dure of goedkope olie in gaat.

[ Voor 18% gewijzigd door FastFred op 18-08-2021 12:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R_Lee
  • Laatst online: 11-03 12:53
Net als benzine is er bij olie sprake van een wettelijke minimale kwaliteitsnorm.
Als de kwaliteitsnorm overeen komt met de norm die in het onderhoudsboekje is aangegeven (API), is de olie prima geschikt voor de auto.

Verschil zit hem meestal in additieven die bijvoorbeeld het anti-schuim of reinigend vermogen nóg verder opvoeren dan initieel benodigd voor de API-normering.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-05 22:32

AlexanderB

7800 rpm

Action verkocht Shell Helix, en tegenwoordig Valvoline, naast hun min-of-meer-huismerk Techno. Techno komt van een klein bedrijfje die olie inkopen en bottelen, maar is gewoon samengesteld zoals alle andere motorolie, welke keurmerken het aan voldoet staat op de fles.

Zolang je motorblok geen Low-SAPS olie nodig heeft (roetfilter) of op een andere manier hele specifieke eisen aan de olie stelt, voldoet de goedkope olie van de supermarkt/action/etc. gewoon.

Check de handleiding van je auto wat die wil (viscositeit en keurmerken) en dan kan je aan de slag.

Zelf rij ik al 12 jaar en bijna 300k km met Techno 5W40 van de Action rond, en heb er nooit problemen van ondervonden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:07
AlexanderB schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 12:13:
Zelf rij ik al 12 jaar en bijna 300k km met Techno 5W40 van de Action rond, en heb er nooit problemen van ondervonden. :)
offtopic:
Dat was vast niet dat 1.6 Saxo blok in je AX waar de olie uit het luchtfilter kwam lopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-05 22:32

AlexanderB

7800 rpm

offtopic:
Haha, nee, dat blok was door iemand anders vakkundig om zeep geholpen, iets met burnouts doen tot de tandwielen uit de versnellingsbak kwamen.
Bleek na inbouwen in de AX inderdaad een hoop olie te lekken aan alle kanten, maar dat had niks te maken met de olie die er in zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-04 05:57
(anekdotisch, n=1, enz)

Ik heb in 2015 rondgereden met de Techno 5w40 in een Peugeot 205 1.9 CTI. (XU9J1 motor, DFZ) Reden hiervoor was dat het blok een krijgertje was en staat onbekend. Ik wilde dus eerst zeker weten dat hij überhaupt zou lopen voor ik er duurdere olie in zou gooien. Tijdens warme zomerdagen (~30 graden) had ik daarmee direct al problemen met de oliedruk bij stationair draaien zodra de motor warm was. Olieverbruik was ook steviger dan verwacht. Paar keer bijgevuld met Techno (2-3 liter totaal) toch maar gewisseld voor A-merk olie, volgens mij Total. Daarna geen problemen meer gehad met lage oliedruk bij warm weer en merkbaar lager olieverbruik.

Dit is voor mij de hoofdreden om toch maar voor A-merk olie te gaan, hoewel dat de tankstationprijzen voor Castrol niet goedpraat natuurlijk. Of de olie nou hetzelfde is of niet, ik kan niet zien wat ze met de toevoegingen doen en die maken voor zover ik begrepen heb veel verschil voor de werking op hogere temperaturen en de mate waarin de olie vervuiling kan opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

Zelf koop ik het merk dat de garage gebruikt bij wissels. Niet omdat ik perse omdat ik heilig geloof in de kwaliteiten. Maar ik heb liever een olie die zich precies hetzelfde gedraagt als wat er al in het blok zit. Why change a winning team. _/-\o_

Heb nu een literflesje staan, en na 10k km gaat er amper 100ml in. Dat flesje staat er al een tijdje dus.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Comp-Freak Ik denk eerder dat je motor inwendig vervuild was en dat je die vervuiling er met de wissel uitgehaald hebt.

Ik kocht vorig jaar een 206 1.4 die 40K had gereden met dezelfde olie. Dat was zuur en vol vlokjes. Afgetapt, carter vervangen want was lek, nieuwe winprice olie erin, na 3 liter vullen lekte het nieuwe carter ook dus er weer uit en die olie zat vol met rotzooi en stonk ook heel erg zuur.
Daarna is er 2 liter winprice 5W40, 1 liter techno 5W40 en een halve liter Castrol Magnatec 5W40 C3 ingegaan. Blok was een jaar later wel dood maar aan de olie lag het niet (scheurtje in de kop, vorige eigenaar heeft de motor al eens warm laten lopen en de "reparatie" bestond uit alleen een nieuwe koppakking, niks gevlakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-05 17:39

mark-k

AKA markkNL

In die 20 jaar heeft de technologie ook niet stilgestaan, je kan ervan uitgaan dat alle olie van tegenwoordig beter is dan wat er 20 jaar geleden te krijgen was, waar jouw lupo het dus op zou moeten doen. Je kunt dus zonder issues de meest cheape olie halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
mark-k schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 09:09:
In die 20 jaar heeft de technologie ook niet stilgestaan, je kan ervan uitgaan dat alle olie van tegenwoordig beter is dan wat er 20 jaar geleden te krijgen was, waar jouw lupo het dus op zou moeten doen. Je kunt dus zonder issues de meest cheape olie halen.
In die 20 jaar is de goedkope olie gewoon stil blijven staan, het betreft meestal gewoon een basis olie met zo weinig mogelijk additieven en bewerkingen om het zo goedkoop mogelijk te maken. Als je auto voldoende heeft aan die simpele olie is dat prima.
Alle ontwikkeling zit tegenwoordig in het reduceren van verbruik en uitstoot. In de afgelopen 10 jaar zijn er nog nooit zoveel verschillende oliesoorten op de markt gebracht, voor elke autofabrikant een eigen specificatie.

Wat huismerk olie betreft, sommige fabrikanten willen niet dat webshops stunten met hun olie want goedkope olie is niet meer premium. Daarvoor bieden ze huismerk aan en het enige verschil is de fles. De shop bepaalt dan welke olie ze onder eigen merk verkopen.
Zo vond ik enkele jaren terug gewoon Dunlop Ultrance PSA 0W30 in de supermarkt in Denemarken. Er rijden veel olieboten die dat lusten dus voor die supermarkt reden om dat te gaan verkopen. Het wordt geproduceerd door Eurol maar die willen niet in de supermarkt want dat is niet premium, dus komt er een Dunlop kannetje om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:40
De motorolie is prima voor wat oudere auto's, de 2 takt olie zou ik een flinke boog omheen lopen; ik heb 2 oliepompen stuk gekregen met die prut. En stookt niet zo best.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-05 08:30
Monkeydancer schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 22:20:
Brezan is ook wel duur voor particulieren. Ik haal mijn olie gewoon online.
Klopt, maar je kan er wel praten over de prijs, zo moeilijk doen ze niet is mijn ervaring

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Bij de Action verkopen ze ook gewoon Valvoline olie ;) En zo liggen er wel vaker A- merken in de schappen van de action die ze enkel groot hebben ingekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Anoniem: 91634 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 13:25:
Bij de Action verkopen ze ook gewoon Valvoline olie ;) En zo liggen er wel vaker A- merken in de schappen van de action die ze enkel groot hebben ingekocht.
Als je snel een litertje nodig hebt prima, maar in verhouding is 5 liter online aanschaffen al snel voordeliger. Zo voordelig vind ik die Valvoline olie van de Action nml niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:18

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Torac schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:06:
Ik snap zelf nooit zo goed waarom je voor nog geen tientje het risico neemt of je motor blijvende schaden toe te dienen, of wel snellere slijtage te hebben.
Ik snap zelf nooit zo goed waarom mensen iets dat veelvuldig voorkomt, weten te reduceren tot een eenmalig iets, en dat vervolgens als argument gebruiken dat het allemaal wel meevalt. Als TS 20.000 km per jaar rijdt, gaat het om 20 liter olie, wat dus op jaarbasis 200 euro scheelt. Misschien klotst bij jou het geld tegen de plinten, maar ik kan een hoop leuke dingen doen van dat geld, elk jaar weer.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93050

Misschien niet helemaal on-topic, maar met een hoog olieverbruik heb ik zeer goede ervaring met, idd. iets duurdere, vol synthetische olie. De Toyota Starlet van mijn dochter lustte een beste slok olie, toen ik ververste (eigenlijk bijvullen op een vrijwel leeg carter) was dat in 1 x over. En minder olie kopen is uitraard ook voordeliger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Anoniem: 93050 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 13:39:
Misschien niet helemaal on-topic, maar met een hoog olieverbruik heb ik zeer goede ervaring met, idd. iets duurdere, vol synthetische olie. De Toyota Starlet van mijn dochter lustte een beste slok olie, toen ik ververste (eigenlijk bijvullen op een vrijwel leeg carter) was dat in 1 x over. En minder olie kopen is uitraard ook voordeliger
Was dat niet gewoon dikkere olie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
418O2 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 13:43:
[...]

Was dat niet gewoon dikkere olie?
Hangt van de oorzaak af. Dunnere olie kan juist beter zijn bij verbruik, maar kan ook geheel andersom. Als je olieschraapveren op zijn zorgt dikkere olie juist voor meer verbruik omdat het verbrandt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16:06
Vaak is synthetische olie wel beter dan minerale olie. Voor de rest zal goedkopere olie sneller uiteen vallen qua chemische structuur en wellicht net wat minder goede smeereigenschappen hebben bij dezelfde visositeit. Dikkere olie smeer beter omdat het minder snel weggedrukt wordt. Dikkere olie geeft wel iets meer verliezen doordat deze stroperiger is, maar beschermt je motor wel beter.
Bij serieus koude starts kan dikke olie wel je startmotor en accu wat meer belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-05 23:41
Belangrijkste blijft: houd je aan de spec die opgegeven is door de fabrikant. Als action dat verkoopt, dan moet dat 'voldoen'. Ik heb dan zelf zoiets van: verbruikt de auto weinig/loopt het allemaal zoals het hoort dan voorgeschreven merkolie of next best thing er in. Dit dan inderdaad online bestellen, dat kan enkele tientjes per keer schelen.

Is de auto bijna aan vervanging toe of zuipt die regelmatig olie en het is niet iets wat je kan of gaat fixen dan ben je een dief van je eigen portmonnee als je daar dure olie in gooit. Ik had een BMW 318ti met defecte carterventilatie wat al een issue op zich is, maar voor de periode dat ik die auto ging aanhouden ging er gewoon Techno in. Een E46 318D met 425dkm+ kreeg gewoon merkolie omdat die nog zo lekker liep.

En nu, met een wat nieuwere auto, laat ik mij afschepen door de dealer met wat zij er in gooien. Met andere woorden: it depends. Het zal geen troep zijn, het mag verkocht worden en er staan specificaties op. Heb je er een slecht gevoel bij en kan en wil je er meer aan besteden dan zou je even online moeten shoppen. Maakt het je allemaal wat minder uit dan is het Techno all the way. Lidl verkoopt trouwens ook olie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisLH
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-12-2021
Als je je auto ermee wast zal het niet veel kwaad kunnen, maar persoonlijk zou ik voor een paar centen meer, betrouwbare olie kopen... iets wat het nu dus niet is..!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-05 23:41
CornelisLH schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 22:35:
Als je je auto ermee wast zal het niet veel kwaad kunnen, maar persoonlijk zou ik voor een paar centen meer, betrouwbare olie kopen... iets wat het nu dus niet is..!!
Waarom is de Action olie volgens jou onbetrouwbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:18

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Als het voor jou slechts een paar centen zijn, dan heb je er vast geen probleem mee om TS die 200 euro per jaar te doneren.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De thermische belasting die je ermee doet speelt ook een rol.

Bij mijn oude betrouwbare 1.9TDI PD had ik een verbruik van 1l op 3000km met de stock 5w30 als ik wekelijks naar Luxemburg stuurde. De thermische belasting op de heenweg was hoger en had elke week 200ml minder in het carter. Op de weg terug bleef deze gelijk want berg af :+

Door te wisselen naar 5w40 is deze bij de thermische belastingen beter bestand en het verbruik daalde naar 1l per 10000km.

Maar aangezien Nederland zo plat als een pannenkoek is zal thermische belasting wel meevallen tenzij je vaak optrekt. De verbrandingstemperatuur van benzine is hoger, zeker nu er nog ethanol erdoorheen zit.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Als je je auto ermee wast zal het niet veel kwaad kunnen,
Haha, maar juist als je je auto er mee zou wassen, kan het wel kwaad... :Y
maar persoonlijk zou ik voor een paar centen meer, betrouwbare olie kopen... iets wat het nu dus niet is..!!
Waarom? Als de olie voldoet aan de gespecificeerde specs, waarom niet?

BTW: olie kan noch betrouwbaar, noch onbetrouwbaar zijn. O-)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deuzige
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-02-2023

deuzige

2nd best person ever!!

Heb al jaren geen auto meer dus daarover kan ik niets zeggen. Maar de scooter die ik ook al tijden rij is een twee takt en die drinkt ook olie. Daar gooi ik dus bijna exclusief olie van de Action in. Ik moet zeggen dat het ge-olied rijd, al tijden.
Die olie is meestal restolie uit de grote tanks van gote olie boeren, en die word meestal zoals ik begrepen heb van collega's destijds bij Dow, Exxon en Shell, ingekocht door kleinere bedrijven. Die gooien die 'rest olie' dan door andere rest olie, waarna ze her hun producten van maken. Dit is dus gewoon dezelfde olie als die van Exxon, Shell, Dow, en noem maar op. Maar dan allemaal tegelijk.

Spawned from the awesomeness of deuZige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93050

Nee, zelfde 'SAE', maar vol synthetisch. Overigens gelijke ervaring met oudere Renault: zoop olie, met vol synthetisch niks, noppes, nada.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lextof
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-04-2022
** Reclame **

[ Voor 98% gewijzigd door Taro op 15-04-2022 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
** Knip ivm bericht hierboven **

[ Voor 99% gewijzigd door Taro op 15-04-2022 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01:00
Koop je olie in 20 L verpakking scheelt de helft als je natuurlijk zelf ververst voor bijvullen is het wat gek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:17
mijn ervaringen met de Techno inmiddels c&c olie 10w40 variant. van de Action.

Volvo S40 2.0 op LPG ongeveer 50.000km mee gereden, hierna auto verkocht.
Volvo S70 2.5 10v op LPG 480.000km op de teller auto verkocht met 520.000km op de teller.
Volvo S60 D5 320.000km op de teller, auto verkocht met 420.000km op de teller.
Volvo S80 2.4 20v 280.000km op de teller, auto verkocht met 310.000km op de teller.

huidig:
VW Polo 9n3, hierin zit de Valvoline olie 5w30 gaat al 3.000km goed

Auto van partner:
VW Fox 1.4 hierin zit al ruim 48.000km de Valvoline 5w30 van de Action in.

Bij alle auto's de voorgeschreven onderhoudsintervallen aangehouden en de olie erin gedaan die wordt voorgeschreven in het boekje. Is de olie van de Action slecht? nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
Ik kocht voor m'n ouwe Peugeot stinkdiesels vrijwel altijd 10W40 van het dienstdoende huismerk van de Action, een keer liet ik me verleiden tot het huismerk van de HEMA, ietsje duurder maar niet veel. (ergens gelezen dat dat dure olie onder HEMA vlag was)
Interval was ergens tussen 20000 en 40000 al naar gelang het uitkwam
Nooit 1 motorisch probleem gehad in 22 jaar....
. Is willekeurige/goedkope olie voor onderhoudsongevoelige motoren slecht ? Nee.
Zegt dat iets over motoren die WEL speciale olie vragen ? Nee.
Mijn huidige Mitsubishi Space Star 1.6 16V uit 2005 heeft recent een beurtje gehad met Valvoline 5W40 (Action 3 liter van 5,40 € p.l.)
Loopt beter dan ooit tevoren, gaat pas nieuwe in over 20.000 (rijdt op LPG, nu 283000 km)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:31
deuzige schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 01:59:
Heb al jaren geen auto meer dus daarover kan ik niets zeggen. Maar de scooter die ik ook al tijden rij is een twee takt en die drinkt ook olie. Daar gooi ik dus bijna exclusief olie van de Action in. Ik moet zeggen dat het ge-olied rijd, al tijden.
Die olie is meestal restolie uit de grote tanks van gote olie boeren, en die word meestal zoals ik begrepen heb van collega's destijds bij Dow, Exxon en Shell, ingekocht door kleinere bedrijven. Die gooien die 'rest olie' dan door andere rest olie, waarna ze her hun producten van maken. Dit is dus gewoon dezelfde olie als die van Exxon, Shell, Dow, en noem maar op. Maar dan allemaal tegelijk.
Dan heb je het beste van iedere soort, "superluxekingpremiumolie" :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:27
Ik gooi ook eens in de paar maanden een paar slokjes Valvoline 5W30 van de Action in mijn bijna 20 jaar oude Toyota Avensis. Loopt altijd gesmeerd.

Je mag er vanuit gaan dat het conform de specs op de verpakking is en daarmee voldoet het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyReyn
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14-03 00:03
De motorolie van de action is prima spul, echter is het wel van belang om te vermelden dat de olie van de action zo goedkoop is omdat deze NIET gekeurd is door de regulerende instanties zoals ACEA.

De action olie heeft een “prestatie niveau” of een “performance level”, dit houdt is dat uit hun eigen testen blijkt dat deze olie het zelfde presteert als dat van een andere merk die wel een ACEA keurmerk heeft.

En je raad het al; dit keurmerk wordt doorberekend aan de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:10

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Geen olie is veel slechter dan olie van de action.
Dus, ja, de olie van de action werkt wel (:

Ik heb nog nooit olie bij hoeven vullen overigens, hoogstens 1x per jaar (met ~30.000km) bij de APK door de garage.

Maar, wel een goed idee om toch even het niveau te checken nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-05 22:38
Ik gooi het zelf ook in onze Volkswagen Lupo 1.4 benzine. Nooit issues mee gehad.
Toegeven, ik zal het niet in mijn Alfa gebruiken. Daar is die mij wat te duur voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
Accretion schreef op zondag 8 mei 2022 @ 08:59:
Geen olie is veel slechter dan olie van de action.
Dus, ja, de olie van de action werkt wel (:

Ik heb nog nooit olie bij hoeven vullen overigens, hoogstens 1x per jaar (met ~30.000km) bij de APK door de garage.

Maar, wel een goed idee om toch even het niveau te checken nu.
Ik mag toch hopen dat je 1x per jaar de olie ververst ipv bijvult door de garage. APK is geen onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@RoyReyn Onzin, Eurol heeft ook gewoon een performance level.

Action koopt dat spul gewoon ergens in en laat dat in huismerk verpakking leveren. In huismerk verpakking hoef je geen premium merknaam te verdedigen.

Verder beperkt Action zich tot een assortiment van slechts een paar specificaties. Ze doen zelf geen ontwikkeling en zijn daarvoor ook geen geld kwijt.

ACEA specificaties is leuk, maar autofabrikanten hebben tegenwoordig ook eigen specificaties. Dat zijn die VW, PSA, Fiat, etc specificaties. Veel succes met je Ford of Peugeot met natte distributieriem en Action olie, wordt een dure operatie als de riem oplost en je oliezeef verstopt is met rubber korrels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Laatst online: 18:10

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Tux3.14 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 09:06:
[...]
Ik mag toch hopen dat je 1x per jaar de olie ververst ipv bijvult door de garage. APK is geen onderhoud.
Goede vraag, maar inderdaad ik combineer de APK vaak wel met een onderhoudsbeurt. Om het jaar een grote en een kleine beurt.

Ik durf zo niet te zeggen of het onderdeel is van de kleine beurt, maar ik vermoed bij de grote beurt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
Accretion schreef op zondag 8 mei 2022 @ 09:10:
[...]

Goede vraag, maar inderdaad ik combineer de APK vaak wel met een onderhoudsbeurt. Om het jaar een grote en een kleine beurt.

Ik durf zo niet te zeggen of het onderdeel is van de kleine beurt, maar ik vermoed bij de grote beurt wel.
Een kleine beurt is vaak enkel olie + olie filter. Maar navragen kan sowieso geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyReyn
@_JGC_ Eurol hanteert een “approved for” en een “recommended for”. Approved for betekent dat de olie gekeurd is om te voldoen aan de gestelde eisen van de fabrikant die de olie voorschrijft. Recommended for betekent dat de olie geschikt is voor de gestelde eis van de fabrikant die de olie voorschrijft maar hier NIET voor gekeurd is.

De olie van de action is ook NIET gekeurd om te voldoen aan de eisen van de verschillende fabrikanten, echter kan deze hiervoor wel gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyReyn
@_JGC_ graag verwijs ik je naar deze website: https://eurol.com/product_img/PI/NL_E100092_PI.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@RoyReyn Eurol heeft specsheets, leuk. Action heeft die niet. Jij doet een aanname op basis van een specsheet van een fabrikant.
Dat is ook het verschil tussen Action en een fabrikant: als Action volgende week zijn olie bij een andere fabrikant goedkoper in kan kopen, krijg je gelijkwaardige olie met minimaal de specificaties op de verpakking.

De super Lite 5W40 die je linkt wordt ook door diverse huismerken geleverd in eigen verpakking, zonder de bijbehorende specsheet. Is overigens ook redelijk goedkope olie, Winparts verkoopt het voor 4,95 per liter. Dezelfde olie in Eurol verpakking is 7,79.

@Tux3.14 Bij sommige garages is een kleine beurt alleen olie, filter blijft zitten. Vooral APK+kleine beurt combinaties gebeurt dat vaak bij.
Is toch weer 0,25 liter olie, 5-10 minuten extra werk en een filtertje van een paar euro dat uitgespaard wordt.

Oud monteur attendeerde mij erop dat zijn werkgever dat deed. Toen ik zelf mijn oliebeurtjes ging doen kwam er een Requal oliefilter uit. Garage die de oliebeurtjes voorheen voor me deed werkt met MANN, dat Requal filter was van andere een garage waar ik 3 jaar daarvoor 1x voor een storing ben geweest en toen een grote beurt is uitgevoerd.

[ Voor 33% gewijzigd door _JGC_ op 08-05-2022 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Laatst online: 20:32
Ik deed ook soms olie van de action Valvoline 5W30 bijvullen. Maar ik ben al 1 jaar over op Shell Helix Ultra ECT 5W30 - Motorolie - 1L als oliepeil bijvullen. Ik wil dat mijn motor gezond blijft en ik vertrouwde Valvoline niet en met de olie van Shell gaat het nu langer mee wel 3x duurder dan Valvoline. Olie vervangen met filter gebeurt nog steeds bij de Toyota dealer

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:01
Action olie is prima spul. maar ben zelf meer te spreken over mannol. Duitse kwaliteit olie voor action prijzen.

https://www.groothandel-n...che-olie-2295-p-3479.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@Van der Berg Op zich is die Valvoline niet slecht. Het is een A3/B4 olie, die Shell een C3. Uitstoot en brandstofverbruik van C3 is lager dan A3/B4. Minder uitstoot is dan weer beter voor katalysatoren en roetfilters.

A3/B4 en C3 liggen niet zo ver uit elkaar qua kwaliteit. C3 heeft minder additieven en breekt eerder af door zwavel in brandstoffen, maar dat zijn we in europa al jaren aan het verlagen (shell verkoopt al 20+ jaar ULZ diesel). Vandaar ook dat een low-SAPS olie tegenwoordig geen enkel probleem is in een oude auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanv
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-01 13:35
Veel vertrouwen in Action hier...

Zelf heb ik heel veel producten daar gekocht die juist niet voldoen. Zaklampjes die binnen een week kapot zijn. Dunlop bandenpomp die de opgegeven bar nooit haalt. Hama muis die geen anti slip voetjes heeft terwijl je dat van zo'n zogenaamd degelijk duits merk wel verwacht. Led dimmers die af en toe haperen.

Massa is kassa, dat is waarom merken dan toch maar meedoen met Action. Of misschien gebruiken ze Action om van hun B keuze af te komen.

Olie zal misschien de opgegeven specificatie halen bij aanschaf. Maar hoe is het na 50 korte ritjes waarbij de motor niet heeft kunnen opwarmen? Hoe is het uberhaupt na een aantal km?

Ik wil een olie die niet alleen uit de verpakking goed is, maar ook na een jaar en veel kilometers. Via internet een merk kopen is niet zo duur meer tegenwoordig.

Misschien is die valvoline wel goed en ook op lange termijn. Maar gezien de reputatie van Action en het grote belang dat ik heb bij een gezonde motor ga ik zelf de gok niet wagen. Liever een merk die z'n reputatie hoog moet houden.

PS Shell helix schijnt reinigende dopes te hebben. Altijd even bedenken of je dat wel wilt in een oude motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Je gooit nu Action en Valvoline op 1 hoop....
Valvoline is geen eigen merk van de Action want meerdere shops en ook b.v. bouwmarkten bieden het aan .
Goedkope electronica komt 100% uit China en daar maken ze van alles van bodemprijs tot goed spul met ook de bijbenorende prijzen.
Je halve auto is daar gemaakt.
Het (Action) is vooral een slagvaardige inkoopclub, de lage prijs is een belangrijke component, maar diskwalificatie van alle produkten wegens mindere ervaringen met wat prullen is niet echt rationeel...
Het is ook maar wat voor auto je wenst, in een "premium "auto zou ik geen olie van de Action gooien, in de allang afgeschreven vehikels waar ik overigens veel meer kilometers dan gemiddeld rij , is het meer dan welkom om de gebruikskosten zo laag mogelijk te houden.;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Van der Berg schreef op zondag 8 mei 2022 @ 11:54:
Ik deed ook soms olie van de action Valvoline 5W30 bijvullen. Maar ik ben al 1 jaar over op Shell Helix Ultra ECT 5W30 - Motorolie - 1L als oliepeil bijvullen. Ik wil dat mijn motor gezond blijft en ik vertrouwde Valvoline niet en met de olie van Shell gaat het nu langer mee wel 3x duurder dan Valvoline. Olie vervangen met filter gebeurt nog steeds bij de Toyota dealer
Om te kunnen vaststellen of olie nog goed is of "versleten" is apparatuur en kennis nodig waar de doorsnee particulier niet over beschikt..
Ik voel het aan m'n water is niet genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
Oud topic, ik weet het. Maar eigenlijk zijn alle huismerk oliën gewoon A-merken in een andere verpakking.

Alle grote oliefabrikanten maken bepaalde oliën van bepaalde specificaties en verkopen dit zelf voor een hele leuk prijs en ook door aan handelaren in bulk. Of ze dit nou voor 3,49 per liter of voor 20 euro per liter verkopen, ze maken er in beide gevallen gewoon winst op.

Eigenlijk is het gewoon een voorbeeld van perfecte prijsdiscriminatie. Sommige mensen betalen graag meer voor het gevoel dat ze A-merk olie hebben, andere mensen betalen het liefst zo min mogelijk voor motorolie.

Bedrijven als de HEMA en Action gaan zelf echt geen tijd en moeite steken in het ontwikkelen en maken van motorolie. Zij kopen dit in bij partijen die het gewoon op de markt inkopen en doorverkopen. Dit betekent wel dat de Techno 5W40 die je nu koopt niet per se dezelfde is als de Techno 5W40 die je over twee jaar koopt. Als er om wat voor reden ook een andere leverancier is op dat moment, kun je andere olie krijgen.

Gewoon erin gooien wat in het boekje staat en je aan de intervallen houden en dan moet het wel goed komen.

Als je echt wilt weten hoe je olie zich gedraagt moet je je olie laten analyseren. In het Engels: used oil analysis. Dit doen ook alle grootverbruikers zoals schepen. Die laten op basis van de olie analyse bepalen wanneer de olie ververst moet worden. Daar is de brandstofkwaliteit, zeker op internationale schepen, natuurlijk ook soms twijfelachtig met allerlei rotzooi in de stookolie gemengd wat ervoor zorgt dat de olie in wisselende gradaties kan verslechteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WEBGAMING
Dat iets door dezelfde fabriek gemaakt word, wil niet zeggen dat de kwaliteit hetzelfde is. Waarom denken zo veel mensen dat toch?

Je kan huismerken hebben die in dezelfde fabriek worden gemaakt als grote merken, dat wil niet zeggen dat dezelfde ingrediënten gebruikt worden.
Dat huismerk kan natuurlijk prima goedkopere ingrediënten gebruiken, waardoor de kwaliteit lager is.

Er is gewoon kwaliteitsverschil in olie, zo simpel is het. En als je daar een leuke visuele voorstelling van wilt, moet je een keer de tests van project farm bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

weebl15 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 18:37:
Oud topic, ik weet het. Maar eigenlijk zijn alle huismerk oliën gewoon A-merken in een andere verpakking.

Alle grote oliefabrikanten maken bepaalde oliën van bepaalde specificaties en verkopen dit zelf voor een hele leuk prijs en ook door aan handelaren in bulk. Of ze dit nou voor 3,49 per liter of voor 20 euro per liter verkopen, ze maken er in beide gevallen gewoon winst op.

Eigenlijk is het gewoon een voorbeeld van perfecte prijsdiscriminatie. Sommige mensen betalen graag meer voor het gevoel dat ze A-merk olie hebben, andere mensen betalen het liefst zo min mogelijk voor motorolie.

Bedrijven als de HEMA en Action gaan zelf echt geen tijd en moeite steken in het ontwikkelen en maken van motorolie. Zij kopen dit in bij partijen die het gewoon op de markt inkopen en doorverkopen. Dit betekent wel dat de Techno 5W40 die je nu koopt niet per se dezelfde is als de Techno 5W40 die je over twee jaar koopt. Als er om wat voor reden ook een andere leverancier is op dat moment, kun je andere olie krijgen.

Gewoon erin gooien wat in het boekje staat en je aan de intervallen houden en dan moet het wel goed komen.

Als je echt wilt weten hoe je olie zich gedraagt moet je je olie laten analyseren. In het Engels: used oil analysis. Dit doen ook alle grootverbruikers zoals schepen. Die laten op basis van de olie analyse bepalen wanneer de olie ververst moet worden. Daar is de brandstofkwaliteit, zeker op internationale schepen, natuurlijk ook soms twijfelachtig met allerlei rotzooi in de stookolie gemengd wat ervoor zorgt dat de olie in wisselende gradaties kan verslechteren.
toon volledige bericht
Ik heb vroeger voor vakantiewerk gewerkt bij fabriek voor afwasmiddel en zepen
In de ochtend werd de dure a-klasse gevuld en na de middagpauze de budget merken.
Was duidelijk verschil in dikke donkergroen of de goedkopere die lichter groen was, met andere toevoeging.(misschien met water verdunt od)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
WEBGAMING schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 18:53:
Dat iets door dezelfde fabriek gemaakt word, wil niet zeggen dat de kwaliteit hetzelfde is. Waarom denken zo veel mensen dat toch?

Je kan huismerken hebben die in dezelfde fabriek worden gemaakt als grote merken, dat wil niet zeggen dat dezelfde ingrediënten gebruikt worden.
Dat huismerk kan natuurlijk prima goedkopere ingrediënten gebruiken, waardoor de kwaliteit lager is.

Er is gewoon kwaliteitsverschil in olie, zo simpel is het. En als je daar een leuke visuele voorstelling van wilt, moet je een keer de tests van project farm bekijken.
Wat denk je dat Shell meer geld kost. Twee productie processen opzetten voor meerdere oliën of dezelfde olie gewoon verkopen? En nogmaals: als je het echt wilt weten moet je het gaan meten. Elke motor reageert verschillend op verschillende oliën. Je kan niet aan de prijs aflezen welke motorolie voor jouw motor het beste is.
Hackus schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 19:03:
[...]

Ik heb vroeger voor vakantiewerk gewerkt bij fabriek voor afwasmiddel en zepen
In de ochtend werd de dure a-klasse gevuld en na de middagpauze de budget merken.
Was duidelijk verschil in dikke donkergroen of de goedkopere die lichter groen was, met andere toevoeging.(misschien met water verdunt od)
Afwasmiddel heeft echter geen keurmerken. :)

[ Voor 7% gewijzigd door weebl15 op 31-12-2022 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moonlander
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23-04 13:13
targaryanwolf schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:40:
mijn ervaringen met de Techno inmiddels c&c olie 10w40 variant. van de Action.

Volvo S40 2.0 op LPG ongeveer 50.000km mee gereden, hierna auto verkocht.
Volvo S70 2.5 10v op LPG 480.000km op de teller auto verkocht met 520.000km op de teller.
Volvo S60 D5 320.000km op de teller, auto verkocht met 420.000km op de teller.
Volvo S80 2.4 20v 280.000km op de teller, auto verkocht met 310.000km op de teller.

huidig:
VW Polo 9n3, hierin zit de Valvoline olie 5w30 gaat al 3.000km goed

Auto van partner:
VW Fox 1.4 hierin zit al ruim 48.000km de Valvoline 5w30 van de Action in.

Bij alle auto's de voorgeschreven onderhoudsintervallen aangehouden en de olie erin gedaan die wordt voorgeschreven in het boekje. Is de olie van de Action slecht? nee.
toon volledige bericht
De vraag is nu natuurlijk wel waarom je al die auto's weg doet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Mannol olie gebruik ik nog steeds, inmiddels 10 jaar. Mijn vorige auto na 20 jaar verkocht en die rijd nog. En voldoet ook aan de eisen van de fabrikant.

Nog goedkoper dan Action ook, heb deze op dit moment:
https://groothandel-nemec...-8995-p-2927.html?sort=2a

[ Voor 41% gewijzigd door Zenix op 31-12-2022 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
WEBGAMING schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 18:53:

Ik weet waar Winparts de olie haalt voor hun huismerk, en dat is 1-op-1 dezelfde olie als van het A-merk zelf. Tot aan de typische geur van de 5W40 olie aan toe (die van Castrol, Kroon en Action stinken minder dan Winprice en betreffend A-merk).
Maar Winparts heeft inmiddels ook de 0W30 PSA olie in het assortiment. Dat is een olie die door Peugeot gecertificeerd moet worden. Denk je dat betreffende fabrikant 2x door dat certificeringsproces heen wil?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:47
Als ik dit zo lees vraag ik me af waar mensen met een auto van meer dan 20 jaar oud zich druk om maken. Sowieso als dat ding al 1 liter olie zuipt per 1000km :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
marteltor schreef op zondag 1 januari 2023 @ 00:00:
Als ik dit zo lees vraag ik me af waar mensen met een auto van meer dan 20 jaar oud zich druk om maken. Sowieso als dat ding al 1 liter olie zuipt per 1000km :')
17 jaar oud over een week, 380.000km. Gaat 0W30 C2 PSA olie van Winprice in. Wel 3 hele liters, na 10.000km een kwart liter bijvullen en dan bij 20.000km de hele zooi er weer uit.
En ja, 0W30 is overkill, dit ding is op de markt gekomen met 10W40 halfsynthetisch, meesten rijden op 5W40. Zolang dat ding niet gaat zuipen gooi ik dit erin. Is wel 7 hele euro's duurder op 20.000km.

Had voorheen de 0W30 van het A-merk, maar Winparts heeft deze tegenwoordig ook als huismerk. Scheelt me weer 10 euro op 5 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:21
Het maakt niet uit wat voor n olie je erin gooit als het maar aan de specificaties voldoet. En dan niet enkel de viscositeit maar ook de additieven. Gooi Valvoline van de action in een auto met een natte distributie riem en je bent gegarandeerd 1000+ euro verder want die voldoet dus niet aan de specs. Verder zal duurdere olie vast beter zijn maar hier krijg je nooit je geld voor weer en een langere levensduur van je motor is niet gegarandeerd en meetbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
marteltor schreef op zondag 1 januari 2023 @ 00:00:
Sinds ik een auto van het bouwjaar 2015 heb en om het jaar een onderhoudsbeurt laat uitvoeren: heb ik nooit meer olie bijgevuld, dus ook niet gekocht. Hoe goedkoop de olie ook is..... als je bij moet vullen, dan heb je simpelweg ergens een lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik houd me gewoon aan voorschriften van auto Merk, nu bij Mercedes ligt een 0w30 in de kofferbak.
Bij BMW was dat Castrol. Hoef nooit bij te vullen tussen beurten door. Rij dit jaar voor 2e jaar in de Winter ook door, eerder reed ik oudere BMW 530D voor de winter. Daar lag olie in van Kroonolie. Zou er nooit aan denken om olie van Action te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:01
Keezx schreef op maandag 9 mei 2022 @ 18:48:
[...]

Om te kunnen vaststellen of olie nog goed is of "versleten" is apparatuur en kennis nodig waar de doorsnee particulier niet over beschikt..
Ik voel het aan m'n water is niet genoeg.
Je kan het zelf ook testen https://www.rtlnieuws.nl/...et-een-druppel-op-een-vel geen dure apparatuur voor nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Het is belangrijk dat je het juiste type olie neemt. Anders lost je distributieriem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Seth_Chaos schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:12:
Het is belangrijk dat je het juiste type olie neemt. Anders lost je distributieriem op.
Bij 99% van motoren loopt de distributie niet in de olie. Er zijn nu een aantal nieuwe motoren met een natte distributie, maar dat zijn uitzonderingen.

[ Voor 76% gewijzigd door WEBGAMING op 01-01-2023 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Toerq schreef op zondag 1 januari 2023 @ 11:13:
[...]

Je kan het zelf ook testen https://www.rtlnieuws.nl/...et-een-druppel-op-een-vel geen dure apparatuur voor nodig
Net even gekeken wat het precies is...

Dat ze alleen al de kleur gebruiken om veroudering vast te stellen, zegt wat mij betreft wel genoeg.

Wat nou als mijn nieuwe olie al heel donker was van zichzelf? Olie is niet allemaal dezelfde kleur. Moet ik dan de gloednieuwe olie vervangen?

De kleur zegt gewoon helemaal niets.

De hoeveelheid water en brandstof in de olie testen bij een warme motor is ook zo iets. Als je olie warm is, zijn dat soort dingen als het goed is gewoon verdampt.

Het is zo ver ik kan zien gewoon een marketingproduct. Vooral voor mensen die er niet zo heel veel verstand van hebben, en een goed gevoel willen kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mathijs22
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 02-02-2023
Marco-Peters schreef op zondag 1 januari 2023 @ 09:22:
[...]

Sinds ik een auto van het bouwjaar 2015 heb en om het jaar een onderhoudsbeurt laat uitvoeren: heb ik nooit meer olie bijgevuld, dus ook niet gekocht. Hoe goedkoop de olie ook is..... als je bij moet vullen, dan heb je simpelweg ergens een lek.
Dat is echt een fabeltje. De hoeveelheid onzin over olie is indrukwekkend. Als je auto geen olie verbruikt kan dat alleen doordat de olie verdunt word door water, koelvloeistof or brandstof. Allemaal slechte dingen.

Je verliest olie door twee mechanismen:
1) Een deel verdampt (die verdamping is iets waar oliefabrikanten hard aan werken) en verdwijnt door de crankcare breather (weet even geen Nederlandse term). Gaat dat mis dan krijg je een te hoge druk in de motorblok en kan de olie zelfs uit het gat van de peilstok komen.
2) Bij elke slag van de zuigers blijft er een dunne film van olie op de wand van de cylinders. Die dient ervoor om wrijving te verminderen, compressie te verhogen en te koelen. De olieschraapring zorgt er alleen voor dat die laag zo dun mogelijk is. Gaat dat mis dan kan je je motor min of meer afschrijven na een paar honderd kilometers.

Dus heel simpel, als jij nooit olie toevoegt (of als jou garage dat niet doet elk jaar) dan is er iets mis. Waarom denk je dat die peilstok er is? Die zit er niet voor de versnellingsbak of differentieel. En daar zit ook olie in maar die verlies je niet omdat er geen verbranding of ventilatie is!

Welke olie je gebruikt hoeft niet veel uit te maken. Ik gebruik wat er te koop is maar kijk wel met regelmaat of de olie nog goed lijkt (niet te dik geworden, niet echt helemaal zwart en of hij nog een mooi glans heeft) en zal goedkope olie eerder vervangen. Ook gebruik ik in de winter andere olie dan in de zomer in twee auto's die wat kritischer zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Mathijs22 op 01-01-2023 18:32 ]

Pagina: 1 2 Laatste