Uitleg erfdienstbaarheid t.a.v. uitbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morm
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-07 14:23
Beste mede-Tweakers,

Hopelijk heeft iemand van jullie wat beter onderlegde juridische / notariële kennis aangaande de beschrijving van een erfdienstbaarheid in onze koopakte t.a.v. het realiseren van een uitbouw.

Wij zijn voornemens om een uitbouw te laten bouwen die ingesloten wordt tussen onze garage en aan de andere kant de uitbouw van de buren.
De buitenmuur van de uitbouw van de buren staat op de grond van de buren tegen de erfgrens aan.

Mijn vraag is of het op basis van onderstaande erfdienstbaarheid, zoals vastgelegd in onze koopakte, toegestaan is om gebruik te maken van deze buitenmuur voor onze toekomstige uitbouw.
Denk hierbij aan het monteren van zaken aan deze muur voor de uitbouw.

Ik heb deze vraag ook uitstaan bij onze rechtsbijstand, maar misschien kan iemand hier ook al een en ander verduidelijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OVKKUEZCnc7BetPfJ2fR0slOn9Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f9z4qclnl9fhFZXLh2IKY7Xm.png?f=user_large

Beste antwoord (via morm op 20-08-2021 13:21)

Anoniem: 39993

morm schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 19:47:
[...]

Op deze punten loop ik dus ook vast.
De huidige situatie lijkt tegenstrijdig t.o.v. de erfdienstbaarheid.
Iets wat niet kan, kan gewoon niet. De buren hebben blijkbaar geen gebruik gemaakt van deze erfdienstbaarheid, want anders stond het buitenblad van hun uitbouw op jouw grond. Dat kan een bewuste keuze zijn. Meestal zijn deze erfdienstbaarheden aan beide kanten identiek, dus de buren hadden er ook voor kunnen kiezen om die muur wel op jouw grond te zetten.

Jij kunt nu gewoon geen gebruik maken van deze bepalingen, omdat die grond bebouwd is. Enige optie is overleg met de buren. Als ze niet mee willen werken, zul je gewoon naast hun uitbouw moeten bouwen.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flo-rist
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07-07 20:03
Zolang de muur van de buren ook geheel op hun eigen grond staat, is er dus geen sprake van een erfdienstbaarheid waarin jij de eigenaar bent van het dienende erf. Met andere woorden, je mag de muur van de buren dus niet zomaar gebruiken zonder instemming van de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morm
flo-rist schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 18:56:
Zolang de muur van de buren ook geheel op hun eigen grond staat, is er dus geen sprake van een erfdienstbaarheid waarin jij de eigenaar bent van het dienende erf. Met andere woorden, je mag de muur van de buren dus niet zomaar gebruiken zonder instemming van de buren.
Maar ik ben toch sowieso geen eigenaar van het dienende erf?

Zoals ik het zelf lees en begrijp staat er dat een muur t.b.v. een uitbouw op het dienende erf geduld moeten worden door de eigenaar van het dienende erf (de buren).

Het geval wil nu echter dat die muur al op het dienende erf staat, namelijk de huidige buitenmuur van de uitbouw van de buren en wij die dus ook willen gebruiken voor onze uitbouw.

We willen het sowieso bespreken met de buren, maar als het al vastligt via een erfdienstbaarheid maakt dat een en ander wel gemakkelijker.

[ Voor 8% gewijzigd door morm op 17-08-2021 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Overleg het met de buren? Grote voordeel is dat ze in de toekomst de verspringing die zij nu ongetwijfeld hebben kunnen weghalen als ze dit willen.
Nadeel is waarschijnlijk meer (contact)geluid vanuit de buren.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:28
morm schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 19:07:
[...]

Maar ik ben toch sowieso geen eigenaar van het dienende erf?

Zoals ik het zelf lees en begrijp staat er dat een muur t.b.v. een uitbouw op het dienende erf geduld moeten worden door de eigenaar van het dienende erf (de buren).

Het geval wil nu echter dat die muur al op het dienende erf staat, namelijk de huidige buitenmuur van de uitbouw van de buren en wij die dus ook willen gebruiken voor onze uitbouw.

We willen het sowieso bespreken met de buren, maar als het al vastligt via een erfdienstbaarheid maakt dat een en ander wel gemakkelijker.
De buren hebben een muur staan op hun grondgebied. Op het moment dat jij daar iets aan vast wil maken voor jouw uitbouw, dan ga je de grens tussen jullie huizen over. Die grens zit nu namelijk precies tussen jouw tuin en hun muur in. Zodra jij in die muur gaat boren dan ga je die grens over.

Zelfs als de buren vanuit de bouw een aanbouw hebben welke deels op jouw terrein zit, mag je niet zomaar zonder toestemming in die muur gaan boren om bijvoorbeeld een overkapping er aan vast te maken... Immers: hun eigendom.

Jouw buren zouden niet zomaar 'ja' moeten zeggen. Hoe zit het immers met eventuele lekkage, barsten in de muur, etc. welke mogelijk ontstaan? Ga jij die vergoeden?

Is die uitbouw van de buren überhaupt bij de bouw geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morm
President schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 19:20:
[...]

De buren hebben een muur staan op hun grondgebied. Op het moment dat jij daar iets aan vast wil maken voor jouw uitbouw, dan ga je de grens tussen jullie huizen over. Die grens zit nu namelijk precies tussen jouw tuin en hun muur in. Zodra jij in die muur gaat boren dan ga je die grens over.

Zelfs als de buren vanuit de bouw een aanbouw hebben welke deels op jouw terrein zit, mag je niet zomaar zonder toestemming in die muur gaan boren om bijvoorbeeld een overkapping er aan vast te maken... Immers: hun eigendom.

Jouw buren zouden niet zomaar 'ja' moeten zeggen. Hoe zit het immers met eventuele lekkage, barsten in de muur, etc. welke mogelijk ontstaan? Ga jij die vergoeden?

Is die uitbouw van de buren überhaupt bij de bouw geplaatst?
Ja, de uitbouw van de buren is tijdens de bouw van de woningen geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe zeker ben je dan dat hij volledig op hun eigen grond staat? Dat zou gezien deze beschreven erfdienstbaarheid namelijk wel een beetje raar zijn.

Maar áls die muur inderdaad helemaal op de grond van de buren staat, dan vraag ik af of jij nu iets kunt met deze erfdienstbaarheden:
- Je mag de muur op het erf van de buren (dienend erf) zetten.... maar dat kan niet want daar staat al een muur.
- De buren zouden dan jouw muur mogen gebruiken voor hun eigen uitbouw.... maar ze hebben al een uitbouw.
- Muren en schuttingen die de erven van elkaar scheiden zijn mandelig.... maar volgens mij geldt dat niet voor de gevel van een gebouw. Die blijft gewoon eigendom van de eigenaar van het gebouw.

In jouw geval zou het zelfs voordelig zijn als hún buitenmuur op jouw grond blijkt te staan, want juist dan zou je die mogen gebruiken voor jouw uitbouw. Maar je kunt het natuurlijk ook gewoon vragen. Misschien vinden ze het helemaal geen probleem en dan doen al die erfdienstbaarheden er niet toe.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 17-08-2021 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morm
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 19:34:

Maar áls die muur inderdaad helemaal op de grond van de buren staat, dan vraag ik af of jij nu iets kunt met deze erfdienstbaarheden:
- Je mag de muur op het erf van de buren (dienend erf) zetten.... maar dat kan niet want daar staat al een muur.
- De buren zouden dan jouw muur mogen gebruiken voor hun eigen uitbouw.... maar ze hebben al een uitbouw.
- Muren en schuttingen die de erven van elkaar scheiden zijn mandelig.... maar volgens mij geldt dat niet voor de gevel van een gebouw. Die blijft gewoon eigendom van de eigenaar van het gebouw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
Ben je al wezen praten met de buren?? Daar begint het toch? Niet gelijk of in je achterhoofd alle regeltjes erbij, gewoon in overleg gaan over je wensen en hoe hun daar tegenaan kijken. Zo hou je het veel gezelliger en volgens mij vergroot dat het woongenot veel meer dan een 5 cm bredere uitbouw of iets dergelijks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:24
[...]

en wat zeiden je buren toen je het met ze besprak? Wat is er toch met mensen dat ze niet eens meer communiceren met de buren maar wel iedereen bij de rijdende rechter belachelijk maken. Ga naar je buren en heb het er met ze over. En nee, meteen met jou interpretatie van de wet staan wapperen is geen gesprek.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

[...]

Iets wat niet kan, kan gewoon niet. De buren hebben blijkbaar geen gebruik gemaakt van deze erfdienstbaarheid, want anders stond het buitenblad van hun uitbouw op jouw grond. Dat kan een bewuste keuze zijn. Meestal zijn deze erfdienstbaarheden aan beide kanten identiek, dus de buren hadden er ook voor kunnen kiezen om die muur wel op jouw grond te zetten.

Jij kunt nu gewoon geen gebruik maken van deze bepalingen, omdat die grond bebouwd is. Enige optie is overleg met de buren. Als ze niet mee willen werken, zul je gewoon naast hun uitbouw moeten bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morm
Bedankt voor de antwoorden.

We gaan sowieso de wensen bespreken met de buren. Al is het maar om de goede verstandhouding te bewaren.

En wat niet kan/mag, kan niet.
Pagina: 1