Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JufMaaike
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-08-2021
Hallo allemaal,

De vader van mijn kinderen is behoorlijk vermogend, ikzelf ben dit niet. Hij is bezig om zijn testament op te stellen en dat leidt tot nogal wat vragen. Want wat zijn de financiële consequenties voor mij (en eventuele toeslagen en belastingen) als hij zou overlijden en onze kinderen minderjarig zijn? Daarnaast zijn we aan het bekijken of het mogelijk is dat ik met zijn financiële steun een ander huis koop. Alles gaat in goed overleg, maar wel met zijn financieel adviseur en notaris. Ik heb behoefte aan advies van iemand die de zaak vanuit mijn perspectief bekijkt en die mij eventueel kan ondersteunen bij gesprekken over deze kwesties. Wat voor soort deskundige kan ik het best in de arm nemen om mij hierbij te helpen? Mijn hypotheekadviseur is niet voldoende 'allround' om mij bij alle vragen te helpen. Vraag ik hiervoor een jurist? Een eigen notaris? Een financieel adviseur? Het is behoorlijk complexe materie.

Hartelijke groet,
Maaike

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-08 14:44
Voor jou is er niet zoveel implicatie toch? Tenzij hij het aan jou achterlaat en niet aan jullie kinderen. Vziw staat dat geld dan vast tot de kinderen 18 zijn en kunnen ze het dan besteden, maar dat zal er ook aan liggen wat hij in zijn testament gaat zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Het gaat om een 'ex' neem ik aan en je stelt 2 vragen:

1) Wat zijn de gevolgen voor mij als mijn ex overlijdt en onze kinderen erven?
2) Kan ik met de steun van mijn ex een huis kopen en wat zijn de gevolgen?

Allereerst vind ik het vreemd dat jouw hypotheekadviseur hier niets mee kan, zo bijzonder zijn de vragen niet? Of hij wil zijn vingers er niet aan branden? Kan hij niet doorverwijzen? Notaris kan maar zal duur zijn. Ik zou zeggen: schrijf jouw vragen allemaal op en ga dan eens bellen met lokale adviseurs wie er wat mee kan en wil (en vraag eerst naar de kosten)

Wat ik denk:
1) niet echt jouw zaak; jij erft niets en kan dat ook niet echt beïnvloeden. Maar het (geërfde) vermogen van de kinderen telt mee voor de toeslagen die jullie als gezin krijgen. Als ze thuiswonen kunnen de toeslagen omlaag of vervallen.
2) In welke vorm komt deze steun; een schenking of is het meer een garantstelling of lening? Dat eerste, dat wordt belast, het tweede niet.

[ Voor 22% gewijzigd door bombadil op 17-08-2021 15:57 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:34

Polycom

Poes van goud

Je vraagt naar de bekende weg, een goede notaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:55
Een financieel adviseur lijkt me de aangewezen persoon, maar het hangt ook een beetje af van de vragen die je hebt. Als het specifiek gaat over wat er gebeurt bij overlijden en de erfenis dan weet de notaris dat waarschijnlijk beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:13

Herman

FP ProMod
Bartske schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:47:
Voor jou is er niet zoveel implicatie toch? Tenzij hij het aan jou achterlaat en niet aan jullie kinderen. Vziw staat dat geld dan vast tot de kinderen 18 zijn en kunnen ze het dan besteden, maar dat zal er ook aan liggen wat hij in zijn testament gaat zetten?
Normaal gesproken, worden banktegoeden van kinderen <18jaar bij vermogen van ouders opgeteld in de aangifte inkomstenbelasting. Op die manier kan een schenking aan kinderen dus invloed hebben op de inkomstenbelasting en toeslagen van de ouders.

@JufMaaike Ik zou eens bij een fiscalist of een accountant binnenlopen voor een vrijblijvend (intake) gesprek. Wellicht dat dat je hier de begeleiding kan vinden, die je zoekt :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-08 15:49

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

bombadil schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:53:
Wat ik denk:
1) niet echt jouw zaak; jij erft niets, maar het vermogen van de kinderen telt mee voor de toeslagen die jullie als gezin krijgen. Als ze thuiswonen kunnen de toeslagen omlaag of vervallen.
Ik weet niet of ik het eens met het eerste punt.

Als TS nu mét toeslagen wel net rond kan komen, en zonder niet. Dan gaat ze misschien aardig het schip in, afhankelijk van de leeftijd van de kinderen.

Het kan héél verstandig zijn om afspraken te maken waar het vermogen van de kinderen vanuit de erfenis voor ingezet mogen worden, en wie daar zeggenschap over heeft zolang de kinderen minderjarig zijn. Ik zou het niet meer dan logisch vinden dat TS hier delen van mag inzetten voor studie en/of inwoning. Vaak moeten uitgaven dan wel verantwoord worden, al dan niet via een notaris of iets dergelijks.

Let ook op dat de kinderalimentatie waarschijnlijk komt te vervallen...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Waarom zou jij vanuit jouw perspectief willen dat er iemand mee kijkt met het testament van je (ex) partner? Want eens met wat @bombadil zegt / vraagt, is de vader van je kinderen je man / partner of betreft het je ex man / partner?

Welk(e) belang(en) zijn er jou voor? Je kan een eventuele erfenis aanvaarden, beneficiair aanvaarden of weigeren (en dan gaat het automatisch door naar de kinderen). Waarom denk jij invloed te (mogen) hebben op het testament van je (ex) man / partner?

Of ben je juist bang, dat je (ex) man / partner jou wilt uitsluiten?

Hoe dan ook, praat met een financieel adviseur én een notaris. Waarom beide? De financieel adviseur kan meekijken / -denken over eventueel vermogen en wat je daar mogelijk het beste mee kan doen. Een notaris daarentegen kan je juist nu helpen bij het "slim verdelen" van een erfenis (bepaald deel naar jou, bepaald deel naar de kinderen, etc.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:16
Het wordt hierboven al benoemd, er is niet één allround adviseur die je 100% goed zal helpen (al zullen sommige dat wel zeggen, in de praktijk heb ik het nog niet gezien) omdat er een financieel en juridisch gedeelte in zit. Een financieel planner en/of jurist (hogere vermogens, omvang: Miljoenen en complexe situaties), financieel adviseur (voor minder complexe zaken, let wel op dat er ook vermogensadviseur wordt aangehaakt en niet alleen eentje met verstand van hypotheken) en de notaris voor het testament gedeelte.

Als je kijkt naar onderstaande punten, moet je hierover in het algemeen een antwoordt op kunnen geven:

Waar je op moet letten, je ex-man overlijd en nu eigenlijk ook al. Wat is het bezit nu (inventarisatie) en wat is het bezit, schulden en uitkeringen in de toekomst (kan altijd veranderen maar vaak kan je wel een eerste inschatting maken, aan de hand van keuzes die zijn gemaakt).

- Welke bezittingen en verplichtingen heeft hij: Kan je zien op een aangifte inkomstenbelasting bij de belastingdienst en vanuit daar kan je verder kijken, bijvoorbeeld een (pensioen) inkomen (box 1), spaar en beleggingsrekeningen en bij welke partij (box 3), bezit in de vorm van vastgoed op adres basis (box 3 of 2, afhankelijk van zakelijk privé) of een bedrijf (box 2) -> heeft hij een BV('s), dan kan je de jaarrekeningen en winstverliesrekeningen opvragen. In het laatste geval kan je het beste terecht bij een boekhouder/accountant. Ook staan alle schulden erop: Hypotheken, andere leningen / kredieten etc. Als die vermogend is, zal dat een positief getal zijn als je het bezit van de schulden van aftrekt.

- Vervolgens ook alle verzekeringspolissen (bijvoorbeeld begrafenisverzekering) die niet op de Inkomstenbelasting staan. Bijvoorbeeld een overlijdensrisicoverzekering of toekomstige pensioenopbouw bij pensioenfondsen (overzichten en uitkeringen: mijnpensioenoverzicht.nl en het zijn vaak meerdere partijen doordat je vaak meer dan 1 werkgever hebt). Opgebouwde Lijfrente's (verzekering, spaar of beleggingsrekening) staan altijd op de inkomstenbelasting.

Als je de inventarisatie hebt gedaan, ga je kijken hoe het verdeeld wordt en waar je recht op hebt. Als het je ex-man is: Scheidingsconvenant over welk gedeelte heb je recht (vaak de periode van het huwelijk of samenlevingsperiode) van het nabestaanden pensioeninkomen (is dit ook doorgegeven bij de pensioenuitvoerders, gaat heel vaak fout omdat niemand het doet) of welke andere afspraken zijn er over gemaakt of is het afgekocht. Als het je huidige man is: Welke afspraken zijn er op papier gemaakt over de verdeling en is dat ook bekend bij pensioenuitvoerders. Ook kan er sprake zijn van een overlijdensrisicoverzekering die op een bepaald moment geld uitkeert: Wie is de begunstigde op dat moment. Dat kan bijvoorbeeld ook een nieuwe partner zijn.

In het geval van een bedrijf: Accountant en/of boekhouder, die kan je helpen met het financiële gedeelte maar wat gebeurt er bij overlijden. Kan iemand het overnemen in de omgeving (compagnon, kind etc.) of moet je het gaan liquideren/verkopen. Dan heb je weer andere adviseurs nodig.

Ook wordt er gekeken naar de verdeling van het bezit aan de hand van de eerdere inventarisatie die van de vermogenspositie is gemaakt inclusief de verdeling in het testament. Moet wettelijk natuurlijk wel juist zijn. Mag je bijvoorbeeld in de woning blijven wonen, spreek je dat af met de kinderen, zie voorbeeld: https://www.belastingdien...tent/wettelijke-verdeling of wijkt hij ten nadele van jou af (moet wettelijk wel kunnen).

De vermogenspositie kunnen jullie uiteindelijk met de erfgenamen bepalen wat je ermee gaat doen, als die spaarrekeningen, bedrijfsaandelen, aandelen of vastgoed heeft, kan je dat houden of verkopen.

Vervolgens vloeien daar ook weer belastingverplichtingen uit en verplichtingen naar elkaar toe in de familie. Zonder inzicht in de positie is dat lastig in te schatten.

Laat je dus goed adviseren, het is het geld waard, al is het maar voor gemoedstoestand (rust). Overigens als het je ex-man is, is wel de vraag hoeveel invloed je er nog op hebt maar ik ben gemakshalve ervanuit gegaan, dat je nog een normale band hebt (ongeacht de situatie).

[ Voor 3% gewijzigd door wm1234 op 17-08-2021 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-08 00:31

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Toen ik tijdens mijn huwelijk en scheiding vast liep op de financiële kant van het verhaal, heb ik heel veel baat gehad bij een financieel adviseur, maar dan eentje die niet alleen naar de zakelijke kant, maar ook naar de emotionele en relationele kant van de zaak kijkt. Ze zit in Den Haag, als je wil, kan ik haar naam geven.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:32
bombadil schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:53:
Allereerst vind ik het vreemd dat jouw hypotheekadviseur hier niets mee kan, zo bijzonder zijn de vragen niet? Of hij wil zijn vingers er niet aan branden?
De hypotheekadviseur zal daar zeker ideeën over hebben, maar zal zonder de juiste vergunningen/certificaten daar niets over mogen en willen zeggen. Wat maar goed is ook, omdat er een groot risico op klok-klepel en een onjuist of ongunstig advies is. Je kunt daarom beter naar een goede onafhankelijke financieel adviseur of zelfs financieel planner gaan.
Wat ik denk:
1) niet echt jouw zaak; jij erft niets en kan dat ook niet echt beïnvloeden. Maar het (geërfde) vermogen van de kinderen telt mee voor de toeslagen die jullie als gezin krijgen. Als ze thuiswonen kunnen de toeslagen omlaag of vervallen.
Dat hoeft dus niet per definitie en een goede adviseur zal dat ook kunnen uitleggen. Bij het erven met een zg BEM-clausule telt het vermogen niet mee bij de ouder en is het bovendien tot ze meerderjarig zijn enigszins beschermd tegen zomaar uitgeven. Als de hypotheekadviseur daar niet aan zou hebben gedacht, dan zou je dat in de toekomst duizenden euro's hebben kunnen kosten. Daarom is het goed dat die adviseur zijn vingers er niet aan brandt. En is het verstandig om naar een goede financieel adviseur/planner te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upschur
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-08 20:35
Een niet online notaris gaat je heel goed helpen met dit.

Kost wat maar dan heb je wel de wet achter je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:14

Lordy79

Vastberaden

Een fiscalist. Die weet de gevolgen bij "wat als" situaties op fiscaal vlak. En daar gaat t bij jou om.

Als het je niet om het fiscale gaat maar om erfrecht dan moet je bij de notaris zijn.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Het gaat jouw er toch om of je nog toeslagen krijgt als je inwonende kinderen vermogend zijn?
Dat kan elke financieel adviseur je vertellen, maar de website van de belastingdienst ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:32
Baytep schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:29:
Het gaat jouw er toch om of je nog toeslagen krijgt als je inwonende kinderen vermogend zijn?
Dat kan elke financieel adviseur je vertellen, maar de website van de belastingdienst ook.
Volgens mij is de vraag eerder of je er wat aan kunt doen om ervoor te zorgen dat je toch recht hebt op toeslagen. Dat is een iets andere vraag. Of nog beter, wat overall de meest gunstige manier is om bij een eventueel overlijden het vermogen van de ex bij de kinderen te krijgen.
Pagina: 1