Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodbeleg
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:16
Dag allen,

Ik zit er aan te denken om (een aantal van) mijn radiatoren te vervangen en er Honeywell evohome radiatorkranen op aan te sluiten. Het allereerste wat ik heb gekeken is naar het aansluittabel van Honeywell of mijn CV geschikt is. Mijn CV is een Vailliant ecoTEC plus VHR 25-30 en deze is geschikt voor type A en C. Ik heb ook al in mijn CV gekeken en ik heb een VR 33 module waar ik iets op zou moeten aansluiten. Ik heb gevonden dat ik de kabel die ik nu heb aangesloten op de rode BUS moet aansluiten op dat linkse witte blokje (op het plaatje dat links zit in de klep los van het "moederbord"). Vervolgens moet ik vooral de BUS leeglaten (niets doorlussen dus). Dan is de thermostaat verbonden met het modulaire onderdeel van mijn cv.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQeaInYOH2wVIIj4NUAkobHT_p8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sx6srOyfe1HteadOIx2TbykE.jpg?f=fotoalbum_large

Tot daar snap ik het nog. Vervolgens ga ik zoeken naar waar ik de Evohome een beetje goedkoop kan krijgen:
pricewatch: Honeywell EvoHome Radiatorpakket Wi-Fi OpenTherm

Ik zie ook dat ze bij de Hornbach een vergelijkbaar product hebben, maar daar staat aan/uit:
https://www.hornbach.nl/s...ppen/6667505/artikel.html

In beide gevallen zit er een standaard zodat je het bedieningspaneel op tafel kan zetten (ik wil 'm op de muur dus moet de ATF600 er bij kopen, de ATF800 is de standaard voor op tafel), en ik zie een apart kastje.
EDIT: ATF800 is ook de ATF600. Ik lees op Youtube: De wandhouder hoef je niet los te kopen. Standaard wordt het tafelmodel houder ATF800 meegeleverd. Op de voorkant van deze houder zit een sticker geplakt. Achter deze sticker zitten 4 schroefjes en de montagegaten voor op de muur. Draai deze schroefjes los en je hebt exacte dezelfde muurplaat als de ATF600. Je kunt zelfs de interne voedingsdraad inclusief de vrouwelijke stekker los klikken en gebruiken. Dan is het niet eens nodig om de bijgeleverd voedingskabel door te knippen, een kroonsteentje is alles wat je nodig hebt.

Mijn twee vragen zijn dus:
1. Wat is het verschil tussen die van de Hornbach en die van de pricewatch?
2. Wat is dat extra kastje dat er bij zit en wat moet ik daar mee doen?

Ik wil het allemaal goed begrijpen voordat ik straks zaken aanschaf à 500+ euro en dit niet werkt.

[ Voor 14% gewijzigd door Broodbeleg op 17-08-2021 16:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodbeleg
Ik heb contact gehad met de Vaillant klantenservice en zij hebben aangegeven dat dit moet werken. De Honeywell Opentherm sluit ik aan op de opentherm module in de CV. Het bedieningspaneel sluit ik aan op stroom (kabel oude thermostaat doorknippen en honeywell Opentherm op aangesloten en dat wat door de muur liep heb ik aangesloten op het bedieningspaneel met stopcontact dus ook daar de stekker doorgeknipt). En dan alles inregelen. De Burner en 24V-RT moet ik doorgelusd houden en dan moet het werken.

De Opentherm module van Honeywell is gekoppeld met het bedieningspaneel (de radiatoren komen later).

Ik heb nu echter het probleem dat als ik dit zo aansluit de CV warmte blijft opwekken. De BUS is niet doorgelust (want dat zorgt voor kortsluiting). Als ik de 24V-RT er uit haal stopt de CV met pompen. Het lijkt er op dat er niet gekeken wordt naar de aansturing via de Opentherm thermostaat.

Het kan te maken hebben dat er ergens storing in de CV is gekomen omdat ik met boren de kabel van de vaillant thermostaat gelijktijdig geraakt heb met een 220v kabel, maar dat wil ik graag dus nog even uitsluiten.

De VR33 module van de CV blijft ook knipperen. Geen idee of dat goed is.

Hebben jullie enig idee wat hier mis is en wat ik nog kan testen voordat ik een dure installateur laat komen? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:52

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Je kan op de EvoTouch zien welke zone warmte vraagt. Als er geen warmte gevraagd wordt, koppel dan de Opentherm module eens af. Stopt de ketel dan? Dan weet je waar je moet zoeken.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodbeleg
Als ik de OT kabel uit de Opentherm module VR33 van de CV-ketel haal dan blijft de CV doorstoken met de 24V-RT module er in.
Op de evotouch heb ik maar één zone. Die staat op 5 graden. Als ik vanuit het bedieningspaneel een communicatietest doe dan is de ontvangst 4 knippertjes en dat is goed (volgens deze video YouTube: R8810 OpenTherm module toewijzen aan evohome Wi-Fi | Honeywell Home).

Misschien ligt het er nog aan dat ik niet deze video (YouTube: Evohome toewijzen aan de OpenTherm module | Honeywell Home) gevolgd heb met het koppelen, maar dit direct gedaan heb (lijkt mij echter niet want de communicatie is er)

Als ik zo mijn antwoord teruglees is er dus duidelijk iets aan de hand met de CV.

[ Voor 5% gewijzigd door Broodbeleg op 01-09-2021 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Ok, dus om de een of andere reden denkt de ketel dat er warmtevraag is, zelfs zonder aangesloten thermostaat. Wellicht even navragen bij Vaillaint?

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodbeleg
Vaillant wist helaas verder ook niets wat ik nog zou kunnen doen. Het schijnt normaal te zijn dat als de BUS niet is aangesloten aan de thermostaat dat die aan gaat en niet meer stopt. Je moet dan een thermostaat aansluiten óf op de BUS of op een andere aansluiting. Die zou het dan moeten overnemen. Dat gebeurt hier dus niet.

Tijd voor een installateur. Voordeel is wel dat ik het sowieso warm kan krijgen mocht het plots -20 graden worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:27
Heb je de thermostaat wel aangesloten op het open therm contact ?
Die zit helemaal links op je vr33 module.

En je zal denk ik de doorverbinding op de 24rt ( het witte blokje ) eruit kunnen halen
Dat is het aan/uit contact van de ketel .

[ Voor 57% gewijzigd door Ramon_1984 op 01-09-2021 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Broodbeleg schreef op woensdag 1 september 2021 @ 13:25:
Vaillant wist helaas verder ook niets wat ik nog zou kunnen doen. Het schijnt normaal te zijn dat als de BUS niet is aangesloten aan de thermostaat dat die aan gaat en niet meer stopt. Je moet dan een thermostaat aansluiten óf op de BUS of op een andere aansluiting. Die zou het dan moeten overnemen. Dat gebeurt hier dus niet.
In de handleiding staat duidelijk dat een opentherm thermostaat op het witte blokje links aangesloten moet worden, zoals jij nu gedaan hebt. De 24-RT is bedoeld voor een 24-volt aan/uit kamerthermostaat, maar die moet dus gebrugd blijven, lees ik uit diverse reacties.

hier heeft iemand een Nest met Opentherm succesvol op zo'n ketel aangesloten.
Sabr3 in "Nest op Vaillant Ecotec Plus"

En hier ook: Nest 3rd Gen icm Vaillant EcoTec Plus CW6

[ Voor 26% gewijzigd door Microkid op 01-09-2021 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodbeleg
Ramon_1984 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 13:55:
Heb je de thermostaat wel aangesloten op het open therm contact ?
Die zit helemaal links op je vr33 module.

En je zal denk ik de doorverbinding op de 24rt ( het witte blokje ) eruit kunnen halen
Dat is het aan/uit contact van de ketel .
Allebei gedaan. De 24rt moet zoals Microkid echter doorgelusd blijven. Dat heb ik dus ook gedaan.
Microkid schreef op woensdag 1 september 2021 @ 15:48:
[...]

In de handleiding staat duidelijk dat een opentherm thermostaat op het witte blokje links aangesloten moet worden, zoals jij nu gedaan hebt. De 24-RT is bedoeld voor een 24-volt aan/uit kamerthermostaat, maar die moet dus gebrugd blijven, lees ik uit diverse reacties.

hier heeft iemand een Nest met Opentherm succesvol op zo'n ketel aangesloten.
Sabr3 in "Nest op Vaillant Ecotec Plus"

En hier ook: Nest 3rd Gen icm Vaillant EcoTec Plus CW6
Ik zal die topics nog eens doornemen en kijken of ik nog iets gemist heb.

[ Voor 43% gewijzigd door Broodbeleg op 01-09-2021 19:04 ]

• Broodbeleg
Installateur is vandaag geweest en die heeft ook met Vaillant gebeld. Tegen hem konden ze vertellen dat de Opentherm module van de CV stuk is. Die gaat binnenkort dus vervangen worden. Dan zou alles weer goed moeten gaan. Scheelt in ieder geval printplaat 0010028086 kopen. Die is een stuk duurder.

Ik zal de uitkomst na installatie van nieuwe Opentherm module ook hier plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodbeleg
De Opentherm module van de CV (VR33) is vervangen en het probleem van de CV is nog steeds hetzelfde. Vandaag komt nog een andere installateur die meer kan betekenen. Het moersleuteltje op het scherm, dat er onderhoud nodig is, is nog steeds aanwezig. We gaan zien of de nieuwe installateur het later vandaag wel kan oplossen.

Edit: Toch nog errors nadat nieuwe monteur is geweest. De gehele printplaat wordt morgen vervangen. Volgende stap is nieuwe CV.

15/09/2021: Printplaat is vervangen. Toen alles van Honeywell ook opnieuw aan en uitgezet en toen werkte het weer.

Nu dus wel een VR33 module over. Want met de oude was blijkbaar niets mis. Iemand die deze wil overnemen? Stuur maar een pm.

[ Voor 37% gewijzigd door Broodbeleg op 15-09-2021 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Los_Moros
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08-07 23:15
Dit verhaal komt bij mij wel over als typisch een gevalletje pech. Wij hebben exact dezelfde CV-ketel incl. opentherm module en EvoHome systeem. Alles werkt vanaf de installatie helemaal probleemloos. Het zou dus allemaal uiteindelijk goed moeten komen, als dat het inmiddels al niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodbeleg
Dag Los_Moros. Je hebt gelijk. Het was een puur geval van pech en na vervanging van de printplaat werkt alles naar behoren (sinds een week of twee is alles nu aangesloten en werkzaam).

Zelfs de VR33 printplaat heb ik kunnen verkopen en de koper heeft aangegeven dat het ook bij hem werkt.
Pagina: 1