Toon posts:

Hulp bij begrijpen constructietekening

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Oscar Whiskey
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 31-08 14:05
Wij zijn bezig met plannen voor het verbouwen van een bestaande woning. Uiteraard betrekken wij hier na een offertetraject een constructeur bij maar momenteel geven die allemaal geen gehoor i.v.m. bouwvak. Daarom tussendoor een vraag.

Ik heb schematisch een stuk van de constructietekening van de vloer van de 1e verdieping nagemaakt ter verduidelijking. De groene lijnen zijn draagmuren op de begane, de blauwe lijn is een balk die in de vloer van de 1e zit verwerkt.

Bij de draagmuren zie je dat de lijn van de breedplaat is doorgetrokken met verbonden pijltjes. Bij de draagbalk zie je dat de lijnen van de breedplaten zijn onderbroken. Wat kan ik uit het verschil van verbonden en onderbroken pijltjes concluderen, als hier al iets uit geconcludeerd kan worden? Lopen er in de links-rechts richting over de U-vormige draagmuur 3 losse breedplaten of is het 1 doorlopende plaat die bij de aangegeven pijltjes op de U-vormige draagmuur draagt?

Alle reacties

• CaDje
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 21-09 21:22

CaDje

Framedrops for life

Zonder enige kennis van breedplaat constructies zou ik verwachten dat de plaat over de hele lengte loopt (dit zou in het midden van de woning ook niet anders kunnen), anders zou de rechter plaat in het luchtledige hangen. De balk doet vermoeden dat er ooit een keer een draagmuur verwijderd is?

• JukeboxBill
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 09:53
Beter de oorspronkelijke tekening hier plaatsen, want wat we nu zien is jouw interpretatie daarvan.

Soms ben ik bijna gelukkig

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 23:12

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

JukeboxBill schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 13:50:
Beter de oorspronkelijke tekening hier plaatsen, want wat we nu zien is jouw interpretatie daarvan.
Dit dus. Symbolen die jouw niks zeggen geven ons waarschijnlijk direct antwoord. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Oscar Whiskey
CaDje schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 13:48:
Zonder enige kennis van breedplaat constructies zou ik verwachten dat de plaat over de hele lengte loopt (dit zou in het midden van de woning ook niet anders kunnen), anders zou de rechter plaat in het luchtledige hangen. De balk doet vermoeden dat er ooit een keer een draagmuur verwijderd is?
Nee, deze balk is er altijd al geweest om beneden een L-vormige woonkamer te kunnen realiseren. Mijn redenatie was ook dat het om reden van het luchtledige niet kan dat het losse platen zijn, maar ik ben geen constructeur dus ik ben voorzichtig met eigen conclusies.

[Voor 14% gewijzigd door Oscar Whiskey op 17-08-2021 14:06]

• Oscar Whiskey
Señor Sjon schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 13:53:
[...]

Dit dus. Symbolen die jouw niks zeggen geven ons waarschijnlijk direct antwoord. :)
JukeboxBill schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 13:50:
Niet onbegrijpelijk maar vanwege wat lopende kwesties kan ik nu niet de originele tekeningen op internet plaatsen. Ik begrijp dat ik dan toch moet afwachten eer er daadwerkelijk een constructeur aan te pas komt.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Je kan members only tags gebruiken. :)

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Oscar Whiskey schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:05:
Niet onbegrijpelijk maar vanwege wat lopende kwesties kan ik nu niet de originele tekeningen op internet plaatsen. Ik begrijp dat ik dan toch moet afwachten eer er daadwerkelijk een constructeur aan te pas komt.
Je kan toch de gevoelige stukken dan weg laten? Om vervolgens nog verder af te schermen is er de members only (MO) tag. Als dat niet kan omdat ze onderdeel zijn van de vraag, dan is het verstandiger te wachten inderdaad. :)

[Voor 29% gewijzigd door CH4OS op 17-08-2021 14:34]

• Oscar Whiskey
Ik wacht liever even af dan. :)

• CaDje

CaDje

Framedrops for life

Kun je wel info geven over wat het plan is? Ga je muren wegbreken, gat in het plafond maken, etc.? waarom is het belangrijk om te weten of het een plaat in delen is of niet.

Tevens lijkt het erop dat een breedplaat vloer in 1 keer gestort wordt.

• Oscar Whiskey
CaDje schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:42:
Kun je wel info geven over wat het plan is? Ga je muren wegbreken, gat in het plafond maken, etc.? waarom is het belangrijk om te weten of het een plaat in delen is of niet.

Tevens lijkt het erop dat een breedplaat vloer in 1 keer gestort wordt.
Dat kan ja, dank voor de interesse. Het idee is om wanden en gevels in het rode kader er uit te halen i.v.m. een stuk aanbouw (alles uitsluitend op de begane grond). Volgens een aannemer kan de onderbreking in de buitengevel opgevangen worden met ófwel een balk onder het bestaand plafond ófwel een balk die buiten door de gevel verankerd wordt in het bestaand plafond.

Echter, wat wij willen voorkomen zijn verdere balken en zichtbare constructies in de huidige woning door het verwijderen van grofweg 2/3e deel van de U-vormige wand. De eerste vraag die de constructeur moet gaan beantwoorden is in hoeverre dit mogelijk is. De aannemer schat in dat het moet kunnen omdat eenzelfde afstand overbrugd wordt tussen de balk in blauw en de rechter buitengevel, maar dat is slechts een inschatting.

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Niet online
Dat zijn 3 losse platen.

Als je dat rode stuk van de vloer afzaagt kan je de rand opvangen met een UNP.

[Voor 90% gewijzigd door Fable op 17-08-2021 16:03]

Hier is iedereen welkom

• Oscar Whiskey
Fable schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:51:
Dat zijn 3 losse platen.

Als je dat rode stuk van de vloer afzaagt kan je de rand opvangen met een UNP.

[Afbeelding]
Het gaat niet om het afzagen van de vloer, het gaat om het weghalen van de wanden met uiteraard behoud van het plafond. Boven dient het huis ongewijzigd te blijven, beneden dient het ruimtelijker te worden.

• Fable
  • Niet online
Dat zal dan niet heel makkelijk gaan, die rechtse wand is toch echt dragend en zal vervangen moeten worden door een balk

Hier is iedereen welkom

• CaDje

CaDje

Framedrops for life

Ik denk zelf dat de buitengevel niet zoveel impact heeft op het plafond / vloer (even ervan uitgaande dat het een doorlopende plaat is), maar het bovenste deel van de buitengevel moet natuurlijk wel goed ondersteund worden, dus ik verwacht wel dat er een balk ergens onder moet. Zo'n balk kunnen ze volgens mij wel goed weg werken / inmetselen. De U muur is een ander verhaal. Je zegt dat dit dragend is, wat zit er boven?

• pauldaytona
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22-09 00:11
En de dunne wandjes zijn beton of kalkzandsteen? Het lijkt halfsteens, dat is meestal niet dragend.

• Fable
  • Niet online
pauldaytona schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 19:14:
En de dunne wandjes zijn beton of kalkzandsteen? Het lijkt halfsteens, dat is meestal niet dragend.
Bijna alle gemetselde binnenspouwbladen zijn halfsteens (100mm) en dragend. Dus om nu te zeggen dat halfsteens binnenwanden meestal niet dragend zijn, zou ik niet doen.

Aan de pijltjes in de tekening kan je gewoon zien dat het 3 verschillende platen zijn die dus op die binnenwandjes liggen.

[Voor 26% gewijzigd door Fable op 17-08-2021 20:03]

Hier is iedereen welkom

• pauldaytona
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22-09 00:11
Fable schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 20:00:
[...]

Bijna alle gemetselde binnenspouwbladen zijn halfsteens (100mm) en dragend. Dus om nu te zeggen dat halfsteens binnenwanden meestal niet dragend zijn, zou ik niet doen.

Aan de pijltjes in de tekening kan je gewoon zien dat het 3 verschillende platen zijn die dus op die binnenwandjes liggen.
Het middendeel doet het zonder ondersteuning, dat zijn dan andere platen? Maar zonder een echte tekening toch lastig te zien hoe het in elkaar zit.

• Fable
  • Niet online
Die overspanningsrichtingpijltjes zet ik altijd op tekening precies per plaat, ik ga er vanuit dat andere tekenaars dat ik zo doen, ik ben het iig nog nooit anders tegengekomen.

Beetje afhankelijk van de wapening moet er een balk onder, maar die tekening is er niet, dus ga ik er vanuit dat de wapening niet berekend is voor een oplegging op meerdere steunpunten.

[Voor 34% gewijzigd door Fable op 17-08-2021 21:51]

Hier is iedereen welkom

• gekkie
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 23:37
Ik zie geen maten, ik zie geen trapgat en ik kan me moeilijk voorstellen dat ze zouden zijn gaan tragram'en met allemaal losse stukjes breedplaat van allemaal andere afmetingen, als het ook in 1x overspannen zou kunnen worden. Vraag is verder wat er op de vierdieping er boven allemaal bovenop staat aan (dragende)wanden.

Ik denk dat er met deze abstracte tekeningen weinig van te bakken valt, want (te) veel aannames nodig.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Oscar Whiskey schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:45:
[...]
Dat kan ja, dank voor de interesse. Het idee is om wanden en gevels in het rode kader er uit te halen i.v.m. een stuk aanbouw (alles uitsluitend op de begane grond). Volgens een aannemer kan de onderbreking in de buitengevel opgevangen worden met ófwel een balk onder het bestaand plafond ófwel een balk die buiten door de gevel verankerd wordt in het bestaand plafond.

Echter, wat wij willen voorkomen zijn verdere balken en zichtbare constructies in de huidige woning door het verwijderen van grofweg 2/3e deel van de U-vormige wand. De eerste vraag die de constructeur moet gaan beantwoorden is in hoeverre dit mogelijk is. De aannemer schat in dat het moet kunnen omdat eenzelfde afstand overbrugd wordt tussen de balk in blauw en de rechter buitengevel, maar dat is slechts een inschatting.

Dat gaat dus niet goed. Zoals @Fable al zegt is dat één plaat, het lijkt bij jou om drie platen te gaan in het bovenste deel, maar het middenstuk is weer uit één stuk? Vreemd, want anders had men daarboven ook wel de overspanning in 1x gedaan. Je zal toch iets onder de vloer moeten aanbrengen om hem op te vangen en je hebt ook de rest van het tekenwerk nodig om te bepalen of er nog stabiliteitswanden zitten. Je kan niet zomaar een hoek uit de gevel halen. :)

• Oscar Whiskey
Dank voor de feedback. Ik ga het (na de bouwvak) aan de constructeur laten en hij mag met mogelijkheden komen. :)
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee