Zwarte schermen tijdens het gamen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarrylNL
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-06 22:32
Ergens eind november 2020 heb ik een AMD RX 6800 gekocht en gebruikt zonder enige problemen.

Sinds 6 augustus heb ik te maken met een bijzondere issue:

Tijdens games (Maakt niet uit hoe zwaar de game is) worden mijn beide beeldschermen volledig zwart en crasht mijn pc. Alle componenten in mijn kast inclusief toetsenbord en muis staan nog aan (CPU koeler, videokaart, overige koelers). Echter gebeurt er niks. Als ik op de knop van mijn kast druk, gaat de computer direct uit. In het algemeen kan ik gewoon mijn computer gebruiken, maar wanneer ik al een klein iets probeer op te starten om te spelen, veranderen de schermen weer naar zwart en gebeurt er gewoon niks.

Ik heb meerdere dingen geprobeerd:

Ik gebruikte AMD Driver 21.6.1 voor 6 augustus, voordat de problemen kwamen. Ik heb 4 soorten drivers gebruikt om te kijken of het specifiek een driver issue is. Samenvattend: ik denk het niet.

Gebruikte drivers: AMD 21.5.1, AMD 21.6.1, AMD 21.7.1, AMD 21.8.1

Ook heb ik AMD volledig verwijderd en opnieuw geïnstalleerd met behulp van DDU. Het heeft niet gewerkt. Opmerkelijk is dat mijn computer weer crashte, maar dat de gehele drivers verdwenen waren na de opstart.

Ik heb op 7 augustus mijn pc schoongemaakt en alle stof eruit geblazen. De temperaturen waren veel hoger dan normaal, waardoor ik dacht dat er wellicht iets met de temperaturen aan de hand was. Hiervoor was er al een crash gebeurd. Standaard worden mijn videokaart en processor zo'n 70 tot 75 graden.

Verder heb ik nog niks geprobeerd. Al ga ik even de videokaart eruit halen en ergens anders testen of die niet het probleem is. Ook even alle componenten in de kast extra checken.

PC Specificaties:
AMD Ryzen 7 3700x
AMD RX 6800
Corsair Vengeance 4x8GB 3000 MHz
MSI B450 Tomahawk
Cooler Master V750 80+ Gold
Seagate ST2000DM008 2TB
Crucial MX500 500GB

Opmerkelijk: Op de AMD staat dat hun RX 6800 een maximale frequentie van 2105 MHz speed heeft. Mijn kaart haalt op 100% (Ik heb niks aangepast) ongeveer 2280 MHz. Ik ben best benieuwd hoe dit kon.

Hopelijk kan het opgelost worden!

-Darryl

[ Voor 4% gewijzigd door DarrylNL op 17-08-2021 12:40 . Reden: Type fouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-09 19:54
Alles meteen naar zwart en dan een pc die uitschiet als je de power knop indrukt klinkt mij niet als een GPU probleem, maar meer als een PSU probleem. Bij een GPU die crasht of veel te hoge temperaturen te verduren heeft krijg je veelal artifacts, meestal eerst groene. Het lijkt alsof de PSU omvalt op het moment dat iets veel stroom vraagt, zoals de GPU/CPU combinatie op dat moment.

Wat zijn je temps in idle? Installeer HWinfo eens en post de sensor data hier.

Tevens even de basics doorlopen:

1. Memtest86 draaien om je RAM te checken
2. Je bios updaten
3. De hele boel helemaal stofvrij maken met perslucht
4. CPU opnieuw seaten en koelpasta opnieuw aanbrengen
5. GPU uit het PCI-E slot en opnieuw seaten
6. GPU drivers en vBIOS updaten
7. Windows updates draaien

[ Voor 25% gewijzigd door Negakinu op 17-08-2021 12:47 ]

too old, too cold

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik heb ook zo'n vermoeden dat het wel eens de PSU kan zijn. :)

AMD had een tijd lang een black screen bug in hun drivers zitten. Iets dat werd verergerd door het gebruik van meerdere schermen en niet gecertificeerde DP kabels. Dus eigenlijk zo ongeveer elke kabel die elke monitor fabrikant meelevert. Maar dit is inmiddels allang opgelost. Je kan dit ook uitsluiten door een HDMI kabel te proberen en dan met een scherm te testen of de combinatie van DP en HDMI. Ik heb dit zelf anderhalf jaar geleden ook gedaan met mijn RX5700XT en heb die problemen toen voor mezelf opgelost met betere DP kabels.

Maar zeker omdat je juist een AMD only systeem hebt met juist de RX6800, vermoed ik hier de PSU. AMD heeft de afgelopen jaren namelijk flink wat gedaan met clock speed maximalisering. En een van de karakteristieken hiervan is dat als je een zwaar programma opstart, je enorme kortstondige pieken in gevraagd vermogen krijgt. Een goede voeding kan dit gewoon aan, maar bij een mindere voeding kan de boel dan kunnen crashen. En juist de RX6800 is hier interessant omdat die zo'n 150W meer kan vragen voor een milliseconde dan het gemiddelde. En het gemiddelde is circa 220W voor de referentiekaart. Dat is ook al een opvallende omdat het voor zover ik kan bedenken, dit de enige videokaart is die meestal minder energie verbruikt dan de nominale limiet die hier op 250W staat. De meeste videokaarten zitten namelijk echt tegen hun max aan, maar deze niet. En dat maakt het misschien wel lastiger om het probleem op te sporen.

Zie ook: https://www.igorslab.de/e...t-different-in-detail/15/

Kort gezegd is een RX6800 verrassend efficiënt in gemiddeld gebruik, maar piekt als een malle en dat kan zomaar een begrenzing in de PSU af laten gaan en dan schakelt die uit. Dit kan je testen met de videokaart in een ander systeem of een andere PSU. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-09 19:54
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 13:17:

Kort gezegd is een RX6800 verrassend efficiënt in gemiddeld gebruik, maar piekt die als een malle en dat kan zomaar een begrenzing in de PSU af laten gaan en dan schakelt die uit. Dit kan je testen met de videokaart in een ander systeem of een andere PSU. :)
Misschien GPU power gepiggybacked met een splitter kabel, waardoor er teveel wattage over de 12v rail gaat. Misschien kan OP het eens proberen met 2 (of drie? Hoeveel heeft de 6800 nodig?) losse 8pin PCI-E kabels.

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarrylNL
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-06 22:32
Bedankt allemaal! Nu ik het een beetje doorgekeken heb, zie ik ook meer de neiging naar PSU problemen.
Daar ben ik in ieder geval veel blijer mee dan een kapotte RX 6800.

Morgen (en anders deze week) ga ik deze PSU vervangen door een nieuwe PSU Corsair RM850 80+ Gold om te kijken of de problemen weggaan. Ik laat het ook in deze topic wel weten wat er zal gebeuren. Maar bedankt voor de informatie alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

DarrylNL schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 18:15:
Bedankt allemaal! Nu ik het een beetje doorgekeken heb, zie ik ook meer de neiging naar PSU problemen.
Daar ben ik in ieder geval veel blijer mee dan een kapotte RX 6800.

Morgen (en anders deze week) ga ik deze PSU vervangen door een nieuwe PSU Corsair RM850 80+ Gold om te kijken of de problemen weggaan. Ik laat het ook in deze topic wel weten wat er zal gebeuren. Maar bedankt voor de informatie alvast!
Ik zou eerder een kwalitatief iets betere RMx nemen en niet voor 850W gaan. Dat is immers serieuze overkill (genoeg voor twee RX6800's) en levert verder niks op. De RMx met minder vermogen werkt net zo goed, maar dan is de PSU net iets beter. :)

Je kan ook nog hier vragen welke op het moment de beste is.
Voeding advies en informatie topic - Deel 34

Er is namelijk een 2021 versie van de RMx uitgekomen en daarnaast zijn er ook nog de FD ION serie of be quit straight power 11. De laatste keer dat ik me er echt in had verdiept, waren dit de beste met de RMx serie.
pricewatch: Corsair RM650x (2021) Zwart
pricewatch: Fractal Design ION+ 660W Platinum
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 650W

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Pagina: 1