Hoe de basis leren van smarthome ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 05-06 17:05
Mijn vraag

hallo tweakers.
ik heb mijn vriendin vriendin 4 jaar geleden ondertussen ons eerste huis gekocht.
nu zijn we met een architect aan het bekijken om onze benedenverdieping te gaan verbouwen.
ik heb gezegd dat ik ook graag domotica wil gaan toepassen om ons huis wat meer futureproof te maken en ook het gemakzucht ervan.

ikzelf heb al wat op internet gezocht maar blijf het hele domotica maar een mysterieus iets vinden en wil graag kijken hoe ik dit wat beter kan uitbereiden om zelf alles te installeren via aftermarket materiaal bv de schakelaars stopcontacten sensors en lampen.

hebben jullie bepaalde tips of websites of iets dergelijks waar men echt stap voor stap alles duidelijk word gemaakt voor een echte beginner ? 8)7

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

ikzelf heb al op enkel websites het begin gelezen maar vond dit ook wat lastig omdat domotica zo uitgebreid is en zoveel manieren heeft dat ik telkens ergens wel begin te verdwalen vandaar dat ik echt op zoek ben naar een noob proof guide of iets dergelijks.

Wat wil ik gaan gebruiken

wat wil ik gaan gebruiken ?
ik denk dat het handig is om hier even een kleine schets te maken van de toepassingen wat wij graag willen gaan toepassen tijdens de verbouwing.

we willen graag beginnen met een smart deurbel met videocamera ( mijn vriendin is door mijn wisselende diensten vaak alleen thuis s'avonds en dan wil ze niet meer de voordeur zomaar gaan open doen ), de bedoeling is om dan te werken eventueel met een google HUB als er gebeld word dat dit eerst als wij thuis zijn op de HUB aankomt en erna of anders eventueel als push melding op de smartphone. (merken staan nog open eufy, ring , of action lsc)

als tweede willen we graag ook slimme verlichting , met een mogelijkheid om aan het einde van de dag alles met 1 klik uit te doen, bepaalde lampen in verschillende zone's te kunnen dimmen en bv voor onze buitenverlichting te werken met een timer, en op de gang te werken met een bewegingssensor.

we hebben ook nog een slimme thermostaat maar deze hebben we gewoon op een vast tijdsschema ingesteld.

verder hebben we ook een slimme robot welke hiermee ook misschien aangestuurd kan worden nog al is dit niet direct een ding wat ons heel belangrijk lijkt.

in de nabije toekomst

dan hebben we ook nog in de nabije toekomst plannen wat ik wil of ga laten realiseren ivm het domotica gedeelte

- rolluiken op zonnecellen ( laten werken of timer of alle rolluiken klik aan of klik uit)
- slimme airco met wifi ( ook op een timer instaleren voor de zomerperiodes)
- camera's op de gevel monteren en deze dan op ieder moment via de google hub live kunnen bekijken.
- eventueel slimme schakelaars gebruiken voor beregenings systeem voor de tuin/planten

wat ik ondertussen begrijp is dat ik mijn google hub als centraal punt zou moeten gebruiken om alle apparaten te moeten verbinden en laten werken met elkaar ?
als ik dan kijk naar bv slimme stekkers of verlichting dan zouden deze dus moeten werken met google home en indien dit niet het geval is moeten werken met een apparte bridge ?
als ik dan bv de verlichting wil kunnen dimmen of schema instellen moeten deze dan voorzien worden van een klik aan klik uit schakelaar of werkt dan alles via de app en kan ik daar alles instellen voor dimmen en aansturingen?

als ik dit alles op de smartphone wil koppelen welk is dan de beste app om alles aan te sturen of in te stellen ?

is het mogelijk om zowel alles via de hub te bedienen maar alsnog ook op de smartphone ?

het is zowiezo het verstandigste als ik begin met de kleine dingen zoals de verlichting of de stekkers en van daaruit ga opbouwen naar al de rest vanwege mijn kleine kennis :X

als iemand zich geroepen voelt om het hele domotica en de basis van het aankopen en meerdere apparaten kan koppelen even heel amateuristisch kan uitleggen zou ik al goed op weg geholpen kunnen worden. :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Kijk eens naar Home Assistant, is hier op Tweakers ook een topic over: Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4

Hiermee kun je bijvoorbeeld camera's die niet van Google zijn toch via het Nest-ecosysteem bekijken.

Voor wat betreft je airco en rolluiken, ik zou timers vermijden. In plaats daarvan kun je een schemersensor, regensensor en een thermostaat aan Home Assistant koppelen en met bijv. een Shelly ([Shelly] Ervaringen & Discussie) je zonwering besturen, en in theorie zelfs bijv. als er meer dan 2 dagen geen regen geweest is en de komende 2 dagen geen regen voorspeld wordt automatisch je tuin vochtig houden.

Naast timers vermijden zou ik ook batterijen vermijden. Pak een deurbel die je bedraad aan kan sluiten zodat je niet iedere 3 maanden een powerbank aan je deurbel hoeft te hangen om 'm op te laden, want dat is toch wel iets waarvan je wil dat hij altijd 24/7 gewoon z'n werk doet. Om die reden zou ik ook camera's op wifi afraden, ik heb zelf een paar Eufy camera's maar die zijn toch niet altijd even stabiel, terwijl de PoE camera die ik bedraad boven de oprit heb hangen altijd bereikbaar is.

De vraag is niet wat je kent, maar wat je kan. Zou het jou lukken om bijv. een smart schakelaar achter een bestaande schakelaar te installeren (zonder dat je jezelf elektrocuteert)? Dan kom je namelijk al een heel eind met de bijna kant en klare oplossingen die er tegenwoordig zijn.

Zo niet, dan zou ik gewoon een partij inschakelen (die zijn er tegenwoordig genoeg als je op domotica installatie zoekt) die je kan adviseren en e.e.a. kan aansluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-06 19:46
Het meest een oudige en zeer gebruiksvriendelijk is Google Home. Koop een Nest hub Max en zet de app op je telefoons.
Begin met wat lampen, Ikea of Hue is wat ik heb.
Bouw verder van daar uit.
HAB is ook geweldig maar is al wel een flinke stap ervaring verder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 17:22
De enige smart deurbel die op dit moment goed werkt met een Google Nest Hub is de Google Nest deurbel. Bij de andere krijg je alleen heel vertraagd beeld, wat je zelf moet opvragen (dus niet automatisch als de bel gaat).

De Google Nest Hub is verder een leuk apparaat, maar niet bijster slim in automatiseringen. Ik zou aanraden een klein computertje (intel NUC) aan te schaffen en dan met Home Assistant aan de gang te gaan. Dat is even een vrij steile leercurve, maar daarna ga je er heel veel plezier aan hebben.

Dan zou ik Zigbee aanraden voor slimme devices boven Wifi, lampen van IKEA (Tradfri), Lidl, en Hue werken allemaal op Zigbee, en zijn met een Zigbee stick aan te sturen (zoals bijvoorbeeld de Conbee II). Je hebt dan niet per merk een aparte Hub nodig.

Sensoren voor temperatuur, licht, beweging uit de Xiaomi Aqara serie zijn goedkoop te bestellen op Banggood of Ali-express of via https://www.xiaomiproducts.nl/nl/ als je in Nederland wil bestellen. Deze werken ook op Zigbee. Voor slimme stekkers zou ik dan Blitzwolf SPH13 stekkers aanraden, dan heb je ook meteen stroomverbruik inzichtelijk.

Je kunt ook voor lampen/stekkers/sensoren van de Action/Hema/Kruidvat gaan, dat is allemaal Tuya spul wat gebruik maakt van Wifi. Werkt ook wel, maar alles loopt via servers in China, waar je dan dus afhankelijk van bent. Als daar iets fout is, of je internet werkt niet, werken je lampen en stekkers ook niet.

Denk bij het gebruik van slimme lampen ook aan de schakelaars op de muur. Slimme lampen werken alleen slim als er stroom op staat. Als je ze dus met een domme knop uit zet, kun je ze niet meer met je Google Nest Hub of app aanzetten. Dan moet je eerst de knop weer omzetten.
Je kunt dus ook juist je knoppen slim maken. Dat kan bijvoorbeeld met Shelly (Wifi) of met Sonoff (Wifi of Zigbee). Dat zijn inbouwmodules die je achter de knop plaatst.

De meeste van die producten kun je overigens aan je Google Home account toevoegen zonder iets van Home Assistant. Dan kun je het wel schakelen op de Nest Hub. Je kunt ook nog wel tijdschema's instellen dan, en dingen inregelen die bij thuiskomst of weggaan moeten gebeuren, maar iets als dat de lampen aan moeten als iemand thuis gaat, maar alleen als de zon onder is, gaat niet met Google Home. Dan moet je dus meer naar Home Assistant (of Domoticz) gaan kijken.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
TheFes schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:31:
De enige smart deurbel die op dit moment goed werkt met een Google Nest Hub is de Google Nest deurbel. Bij de andere krijg je alleen heel vertraagd beeld, wat je zelf moet opvragen (dus niet automatisch als de bel gaat).

De Google Nest Hub is verder een leuk apparaat, maar niet bijster slim in automatiseringen. Ik zou aanraden een klein computertje (intel NUC) aan te schaffen en dan met Home Assistant aan de gang te gaan. Dat is even een vrij steile leercurve, maar daarna ga je er heel veel plezier aan hebben.

Dan zou ik Zigbee aanraden voor slimme devices boven Wifi, lampen van IKEA (Tradfri), Lidl, en Hue werken allemaal op Zigbee, en zijn met een Zigbee stick aan te sturen (zoals bijvoorbeeld de Conbee II). Je hebt dan niet per merk een aparte Hub nodig.

Sensoren voor temperatuur, licht, beweging uit de Xiaomi Aqara serie zijn goedkoop te bestellen op Banggood of Ali-express of via https://www.xiaomiproducts.nl/nl/ als je in Nederland wil bestellen. Deze werken ook op Zigbee. Voor slimme stekkers zou ik dan Blitzwolf SPH13 stekkers aanraden, dan heb je ook meteen stroomverbruik inzichtelijk.

Je kunt ook voor lampen/stekkers/sensoren van de Action/Hema/Kruidvat gaan, dat is allemaal Tuya spul wat gebruik maakt van Wifi. Werkt ook wel, maar alles loopt via servers in China, waar je dan dus afhankelijk van bent. Als daar iets fout is, of je internet werkt niet, werken je lampen en stekkers ook niet.

Denk bij het gebruik van slimme lampen ook aan de schakelaars op de muur. Slimme lampen werken alleen slim als er stroom op staat. Als je ze dus met een domme knop uit zet, kun je ze niet meer met je Google Nest Hub of app aanzetten. Dan moet je eerst de knop weer omzetten.
Je kunt dus ook juist je knoppen slim maken. Dat kan bijvoorbeeld met Shelly (Wifi) of met Sonoff (Wifi of Zigbee). Dat zijn inbouwmodules die je achter de knop plaatst.

De meeste van die producten kun je overigens aan je Google Home account toevoegen zonder iets van Home Assistant. Dan kun je het wel schakelen op de Nest Hub. Je kunt ook nog wel tijdschema's instellen dan, en dingen inregelen die bij thuiskomst of weggaan moeten gebeuren, maar iets als dat de lampen aan moeten als iemand thuis gaat, maar alleen als de zon onder is, gaat niet met Google Home. Dan moet je dus meer naar Home Assistant (of Domoticz) gaan kijken.
mooie en uitgebreide uitleg.
dan zal ik denk ik verder toch via een nest deurbel moeten werken aangezien dit de belangrijkste automatisering van ze allemaal zou zijn.

ik denk persoonlijk voor mij dat het makkelijker zou zijn om met een nest hub te beginnen om het gemakkelijk te houden in de beginfase van het programeren en verder dan bekijken wat de mogelijkheden zijn hierbij.
ik neem aan dat de basis automatiseringen zoals de verlichting en schakelaars wel zouden lukken met de google hub aangezien dit echt het 'beginfase fase' zijn.

wat bedoel je verder met slimme devices boven de wifi ? dit is dan ook een soort hub om verbinding te maken centraal voor alle aparaten wat dan weer doorverbonden word met de google hub neem ik ?
en waar word deze zigbee stick dan gemonteerd ? sorry voor de domme vragen maar deze zijn wel belangrijk voor mij om te weten hoe dit allemaal precies verder moet werken dan :X

tuya heb ik ook al veel over gelezen maar als ik dan toch moet beginnen kies ik liever direct iets wat prijs kwaliteit goed is om achteraf geen problemen weer te krijgen dus tuya kan ik best achterwege laten al dan ?

ivm de lichtschakelaars is het dan de beste keuze om de huidige schakelaars allemaal te laten zitten en achter elke schakelaar/ dimmer dan een extra shelly of zigbee module te plaatsen want deze maakt dan verbinding met wifi en kan dan elke lichtbron besturen ? (is dit ook mogelijk met een gewone led lamp ipv bv slimme led lamp van ikea of philips hue lichtbron ) sorry voor weer een domme vraag 8)7

werkt home assisent ook via google hub of dat dan ook weer niet ik denk dat het belangrijk is dat ik met de hub begin als de basis dingen want met zonsopgang en ondergang en dergelijke is weer next level ;)

alvast heel erg bedankt voor alle hulp en uitgebreide antwoorden, nu zijn we weer wat dichter bij kennis van domotica wereld _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Oon schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:30:
Kijk eens naar Home Assistant, is hier op Tweakers ook een topic over: Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4

Hiermee kun je bijvoorbeeld camera's die niet van Google zijn toch via het Nest-ecosysteem bekijken.

Voor wat betreft je airco en rolluiken, ik zou timers vermijden. In plaats daarvan kun je een schemersensor, regensensor en een thermostaat aan Home Assistant koppelen en met bijv. een Shelly ([Shelly] Ervaringen & Discussie) je zonwering besturen, en in theorie zelfs bijv. als er meer dan 2 dagen geen regen geweest is en de komende 2 dagen geen regen voorspeld wordt automatisch je tuin vochtig houden.

Naast timers vermijden zou ik ook batterijen vermijden. Pak een deurbel die je bedraad aan kan sluiten zodat je niet iedere 3 maanden een powerbank aan je deurbel hoeft te hangen om 'm op te laden, want dat is toch wel iets waarvan je wil dat hij altijd 24/7 gewoon z'n werk doet. Om die reden zou ik ook camera's op wifi afraden, ik heb zelf een paar Eufy camera's maar die zijn toch niet altijd even stabiel, terwijl de PoE camera die ik bedraad boven de oprit heb hangen altijd bereikbaar is.

De vraag is niet wat je kent, maar wat je kan. Zou het jou lukken om bijv. een smart schakelaar achter een bestaande schakelaar te installeren (zonder dat je jezelf elektrocuteert)? Dan kom je namelijk al een heel eind met de bijna kant en klare oplossingen die er tegenwoordig zijn.

Zo niet, dan zou ik gewoon een partij inschakelen (die zijn er tegenwoordig genoeg als je op domotica installatie zoekt) die je kan adviseren en e.e.a. kan aansluiten.
ook weer fijne opmerkingen hier.

de deurbel wil ik inderdaad wel bedraad hebben we hebben er nu eentje op batterij en hebben al enkele keren iemand gemist hierdoor dus dit is wel belangrijk ja.

airco en rolluiken is voor de nabije toekomst dus kan ik dan wel verder gevoderd zijn met het domotica proces en dit tegen dan allemaal bekijken wat er mogelijk is, maar ook dit qua tijdstippen is meer als voldoende bij ons vooral omdat de rolluik meer als beveiliging en privacy zal dienen dat dit geschakeld mag worden. airco daarintegen en bewatering zijn leuke gadgets maar geen must om optimaal gebruik van te maken.

ook fijn om te weten dat ik beter voor een bedraad camera systeem kan gaan kan ik dan wel de hub gebruiken om deze dan ook te bekijken ?

het aansluiten zelf zal wel lukken aangezien mijn vader de stroom hier volledig heeft voorzien en indien niet word er extern iemand bijgehaald. het instellen / programeren zal me iets gemakkelijker afgaan denk ik wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Philtjens schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:49:
[...]

mooie en uitgebreide uitleg.
dan zal ik denk ik verder toch via een nest deurbel moeten werken aangezien dit de belangrijkste automatisering van ze allemaal zou zijn.

ik denk persoonlijk voor mij dat het makkelijker zou zijn om met een nest hub te beginnen om het gemakkelijk te houden in de beginfase van het programeren en verder dan bekijken wat de mogelijkheden zijn hierbij.
ik neem aan dat de basis automatiseringen zoals de verlichting en schakelaars wel zouden lukken met de google hub aangezien dit echt het 'beginfase fase' zijn.

wat bedoel je verder met slimme devices boven de wifi ? dit is dan ook een soort hub om verbinding te maken centraal voor alle aparaten wat dan weer doorverbonden word met de google hub neem ik ?
en waar word deze zigbee stick dan gemonteerd ? sorry voor de domme vragen maar deze zijn wel belangrijk voor mij om te weten hoe dit allemaal precies verder moet werken dan :X

tuya heb ik ook al veel over gelezen maar als ik dan toch moet beginnen kies ik liever direct iets wat prijs kwaliteit goed is om achteraf geen problemen weer te krijgen dus tuya kan ik best achterwege laten al dan ?

ivm de lichtschakelaars is het dan de beste keuze om de huidige schakelaars allemaal te laten zitten en achter elke schakelaar/ dimmer dan een extra shelly of zigbee module te plaatsen want deze maakt dan verbinding met wifi en kan dan elke lichtbron besturen ? (is dit ook mogelijk met een gewone led lamp ipv bv slimme led lamp van ikea of philips hue lichtbron ) sorry voor weer een domme vraag 8)7

werkt home assisent ook via google hub of dat dan ook weer niet ik denk dat het belangrijk is dat ik met de hub begin als de basis dingen want met zonsopgang en ondergang en dergelijke is weer next level ;)

alvast heel erg bedankt voor alle hulp en uitgebreide antwoorden, nu zijn we weer wat dichter bij kennis van domotica wereld _/-\o_
De merken die Zigbee producten leveren (Xiami, Lidl, Hue, IKEA etc) leveren ook allemaal hun eigen Zigbee hub. Ik weet niet hoe het met compabiliteit tussen de verschillende merken zit. Volgens mij kun je op de Hue hub ook wel IKEA spul koppelen.

Prijs/kwaliteit van Tuya is op zich niet verkeerd, maar de afhankelijkheid van hun servers, en wellicht privacy issues (Chinese servers) is wel nadelig.

Je kunt met Shelly of Zigbee modules achter de knop ook domme lampen schakelen, moet je wel zorgen dat je een module met relais hebt (dus bijvoorbeeld een Shelly 1 en geen Shelly i3)

Home Assistant kun je ook koppelen aan je Google Home account, zodat alles wat in Home Assistant staat ook via Google Home aan te sturen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Philtjens schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:57:
[...]
ook fijn om te weten dat ik beter voor een bedraad camera systeem kan gaan kan ik dan wel de hub gebruiken om deze dan ook te bekijken ?

het aansluiten zelf zal wel lukken aangezien mijn vader de stroom hier volledig heeft voorzien en indien niet word er extern iemand bijgehaald. het instellen / programeren zal me iets gemakkelijker afgaan denk ik wel :)
Yes, alles dat aan het netwerk hangt hangt gewoon aan het netwerk, of het nou bedraad of via wifi is. Het grote verschil is dat wifi gewoon niet stabiel is, zelfs als je hoge kwaliteit AP's hebt en een hele dure wifi camera kun je er gewoon niet op vertrouwen dat je altijd beeld hebt. En laat die camera dan net even storen terwijl iemand je auto leeghaalt, dan heb je dus heel veel geld uitgegeven om niks.
Daarom camera's altijd bedraad, wifi camera als babyfoon of om op je hond te letten is prima, maar niet buiten huis voor veiligheid. Als ze eenmaal verbinding hebben dan kun je via een compatibele hub gewoon naar de beelden kijken. Voor camera's is er ook bijvoorbeeld Shinobi waarmee je eigenlijk iedere camera die een RTSP stream heeft wel kan koppelen en allemaal in beeld kan hebben, en via Home Assistant kun je ze ook aan je Nest-ecosysteem toevoegen om direct vanav een Nest Hub oid te kijken. Zo kan ik nu zeggen 'Oké Google laat de oprit zien' en ik zie mijn auto staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Ha!

Je hebt gelijk, domotica is een mysterie en je weet er pas écht wat van als je, na vier jaar studie op Zweinstein, aldaar nog een aanvullende opleiding doet in 'home wizardry'. Heb je dat er voor over?? ;)

Vóórdat je naar producten gaat kijken, is het misschien een goed idee om je wat 'in te lezen' in de materie en goed te bedenken wat je vandaag, morgen en ooit wil, om zo te voorkomen dat je na een tijdje denkt "...had ik maar.." (weet ik veel, slimme lichtschakelaars ingebouwd, niet voor Zigbee maar voor Z-wave gekozen, of omgekeerd, een slim alarmsysteem gekozen, of juist niet..). Je zou eens met een leverancier kunnen praten over wat er kán (alles) en wat het kóst (teveel).

Bedenk of je zelf aan de slag wil met bijvoorbeeld Home Assistant of Domoticz of liever een 'kant en klaar' basisstation koopt (bijv. Homey, Fibaro, Zipato). Alles heeft voor- en nadelen en beter eerst even één en ander goed uitdenken, dan er later achterkomen dat product X niet kan wat je eigenlijk wilde.

Maar goed, je inlezen, da's inderdaad lastig, in veel artikelen die pretenderen een 'inleiding' te geven over domotica wordt in de tweede (sóms de derde alinea) al aangegeven dat product X het ultieme product is, dat aan al je wensen voldoet. Je zou eens kunnen kijken of CT magazine, PCM of Hardware.info onlangs nog wat geschreven hebben.

Boeken zijn wel te krijgen, via amazon, niet in het Nederlands, wel in het Engels, Frans, Spaans en Duits (zie hier). Misschien is het een oudemannendingetje, maar ik vind het geen ramp om eerst een boekje te lezen, voordat ik ga investeren..

Succes!

• Philtjens
Ik heb nu een plan van mijn huis en ben van plan om elke ruimte goed door te denken hoe of wat ik er smart wil maken.

Voor de experts onder ons ?

Nu ben ik benieuwd wat er allemaal mogelijk is met een google smart hub bedoeling is om dimfuncties alles aan alles uit en bewegingsensors te gebruiken.

Is het bv mogelijk om bij zonsopgang of ondergang bepaalde verlichtingen aan en uit te schakelen of te dimmen (ambient mode)

Of als ik een bewegingcensor plaats dat ik hierop een timer kan zetten op de wc bv dat deze enkel actief is van 1:00 tot 6:00 met lichten aan op 20% als er beweging in deze ruimte is voor als we snachts naar wc moeten dat dit automatisch werkt ?

Als dit allemaal mogelijk is word dit het systeem waar ik mee wil werken denk dat het programmeren van smarthome te ingewikkeld zal zijn voor mij.

• TheFes
Philtjens schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 12:38:
Ik heb nu een plan van mijn huis en ben van plan om elke ruimte goed door te denken hoe of wat ik er smart wil maken.

Voor de experts onder ons ?

Nu ben ik benieuwd wat er allemaal mogelijk is met een google smart hub bedoeling is om dimfuncties alles aan alles uit en bewegingsensors te gebruiken.
Is het bv mogelijk om bij zonsopgang of ondergang bepaalde verlichtingen aan en uit te schakelen of te dimmen (ambient mode)
Routines gebaseerd op zonsopkomst en zonsondergang zijn mogelijk met Google Home. In- en uitschakelen van lampen wordt ondersteund. Voor dimmen zul je zo te zien een custom commando in moeten typen wat hetzelfde is als je normaal tegen de Google Assistant zou zeggen (dus iets als "Zet de woonkamerlamp op 50%")
Of als ik een bewegingcensor plaats dat ik hierop een timer kan zetten op de wc bv dat deze enkel actief is van 1:00 tot 6:00 met lichten aan op 20% als er beweging in deze ruimte is voor als we snachts naar wc moeten dat dit automatisch werkt ?
Dat gaat niet werken met Google Home. Als je bijvoorbeeld een Hue sensor, en lampen die op dezelfde Heu hub aangesloten zitten gebruikt, kun je dat wel via de Hue app instellen. Heb daar zelf geen ervaring mee, dus weet niet hoe geavanceerd die automatiseringen zijn.
Als dit allemaal mogelijk is word dit het systeem waar ik mee wil werken denk dat het programmeren van smarthome te ingewikkeld zal zijn voor mij.
Zoals ik al eerder aangegeven had is Google Home heel beperkt qua automatiseringen. Daar is het ook eigenlijk niet voor bedoeld. Google Home is (initieel) opgezet om commano's aan te geven. Daar komen nu langzaamaan wat dingen bij, zoals acties uitvoeren bij weggaan of thuiskomen, of bij zonsondergang. Maar dat is nog heel beperkt, en kun je dus ook niet met elkaar combineren (dus bijv de lampen aan bij zonsondergang, maar alleen als er iemand thuis is).
En zelfs als dat laatste wel kan, ga je weer tegen beperkingen aanlopen. Want wellicht wil je wel dat ze een half uurtje eerder aan gaan, of als de zon op een bepaalde hoogte aan de hemel staat, of zelfs met een lichtsensor werken.

Ofwel, de Google Home is een leuk ding, ondersteund veel verschillende smart home systemen, maar is primair bedoeld voor actieve aansturing, en niet voor automatische flows.

Dat kan veelal wel in de app van de smart home leverancier zelf, dus bijvoorbeeld als je alles bij de IKEA koopt, kun je al die sensoren en lampen en schakelaars allemaal aan elkaar knopen en op elkaar laten reageren, maar als je er dan een lamp van de Action bij wil hebben gaat dat niet, omdat die systemen niet met elkaar praten.

Uiteindelijk wil je dan toch één centraal systeem hebben. Dan kun je voor iets als Home Assistant gaan, maar dat vereist wel wat inlezen en leren. Je zou wellicht ook nog naar Homey kunnen kijken, maar daar heb ik verder geen ervaring mee. Er is wel een Homey topic hier waar je eventueel meer informatie kunt krijgen.

• Philtjens
TheFes schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:40:
[...]

[...]

Routines gebaseerd op zonsopkomst en zonsondergang zijn mogelijk met Google Home. In- en uitschakelen van lampen wordt ondersteund. Voor dimmen zul je zo te zien een custom commando in moeten typen wat hetzelfde is als je normaal tegen de Google Assistant zou zeggen (dus iets als "Zet de woonkamerlamp op 50%")

[...]

Dat gaat niet werken met Google Home. Als je bijvoorbeeld een Hue sensor, en lampen die op dezelfde Heu hub aangesloten zitten gebruikt, kun je dat wel via de Hue app instellen. Heb daar zelf geen ervaring mee, dus weet niet hoe geavanceerd die automatiseringen zijn.

[...]

Zoals ik al eerder aangegeven had is Google Home heel beperkt qua automatiseringen. Daar is het ook eigenlijk niet voor bedoeld. Google Home is (initieel) opgezet om commano's aan te geven. Daar komen nu langzaamaan wat dingen bij, zoals acties uitvoeren bij weggaan of thuiskomen, of bij zonsondergang. Maar dat is nog heel beperkt, en kun je dus ook niet met elkaar combineren (dus bijv de lampen aan bij zonsondergang, maar alleen als er iemand thuis is).
En zelfs als dat laatste wel kan, ga je weer tegen beperkingen aanlopen. Want wellicht wil je wel dat ze een half uurtje eerder aan gaan, of als de zon op een bepaalde hoogte aan de hemel staat, of zelfs met een lichtsensor werken.

Ofwel, de Google Home is een leuk ding, ondersteund veel verschillende smart home systemen, maar is primair bedoeld voor actieve aansturing, en niet voor automatische flows.

Dat kan veelal wel in de app van de smart home leverancier zelf, dus bijvoorbeeld als je alles bij de IKEA koopt, kun je al die sensoren en lampen en schakelaars allemaal aan elkaar knopen en op elkaar laten reageren, maar als je er dan een lamp van de Action bij wil hebben gaat dat niet, omdat die systemen niet met elkaar praten.

Uiteindelijk wil je dan toch één centraal systeem hebben. Dan kun je voor iets als Home Assistant gaan, maar dat vereist wel wat inlezen en leren. Je zou wellicht ook nog naar Homey kunnen kijken, maar daar heb ik verder geen ervaring mee. Er is wel een Homey topic hier waar je eventueel meer informatie kunt krijgen.
Oke duidelijk de belangrijkste zaken zijn eigenlijk toch alleen maar de verlichtingen en de deurbel / camera's

Homey heb ik zelf ook al gezien opteren liever voor een systeem met screen om de camera's centraal te kunnen bekijken ook.

Denk ook dat ik eens een specialist laat langs komen om te bekijken wat de mogelijkheden zijn. 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Ik bedoelde ook om de Google Nest Hub te gebruiken voor de aansturen (via scherm of stemcommando's) en dan alle devices van de verschillende merken met de Homey aan elkaar te knopen en op elkaar te laten reageren.

Pagina: 1