Mijn vraag
hallo tweakers.
ik heb mijn vriendin vriendin 4 jaar geleden ondertussen ons eerste huis gekocht.
nu zijn we met een architect aan het bekijken om onze benedenverdieping te gaan verbouwen.
ik heb gezegd dat ik ook graag domotica wil gaan toepassen om ons huis wat meer futureproof te maken en ook het gemakzucht ervan.
ikzelf heb al wat op internet gezocht maar blijf het hele domotica maar een mysterieus iets vinden en wil graag kijken hoe ik dit wat beter kan uitbereiden om zelf alles te installeren via aftermarket materiaal bv de schakelaars stopcontacten sensors en lampen.
hebben jullie bepaalde tips of websites of iets dergelijks waar men echt stap voor stap alles duidelijk word gemaakt voor een echte beginner ?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
ikzelf heb al op enkel websites het begin gelezen maar vond dit ook wat lastig omdat domotica zo uitgebreid is en zoveel manieren heeft dat ik telkens ergens wel begin te verdwalen vandaar dat ik echt op zoek ben naar een noob proof guide of iets dergelijks.
Wat wil ik gaan gebruiken
wat wil ik gaan gebruiken ?
ik denk dat het handig is om hier even een kleine schets te maken van de toepassingen wat wij graag willen gaan toepassen tijdens de verbouwing.
we willen graag beginnen met een smart deurbel met videocamera ( mijn vriendin is door mijn wisselende diensten vaak alleen thuis s'avonds en dan wil ze niet meer de voordeur zomaar gaan open doen ), de bedoeling is om dan te werken eventueel met een google HUB als er gebeld word dat dit eerst als wij thuis zijn op de HUB aankomt en erna of anders eventueel als push melding op de smartphone. (merken staan nog open eufy, ring , of action lsc)
als tweede willen we graag ook slimme verlichting , met een mogelijkheid om aan het einde van de dag alles met 1 klik uit te doen, bepaalde lampen in verschillende zone's te kunnen dimmen en bv voor onze buitenverlichting te werken met een timer, en op de gang te werken met een bewegingssensor.
we hebben ook nog een slimme thermostaat maar deze hebben we gewoon op een vast tijdsschema ingesteld.
verder hebben we ook een slimme robot welke hiermee ook misschien aangestuurd kan worden nog al is dit niet direct een ding wat ons heel belangrijk lijkt.
in de nabije toekomst
dan hebben we ook nog in de nabije toekomst plannen wat ik wil of ga laten realiseren ivm het domotica gedeelte
- rolluiken op zonnecellen ( laten werken of timer of alle rolluiken klik aan of klik uit)
- slimme airco met wifi ( ook op een timer instaleren voor de zomerperiodes)
- camera's op de gevel monteren en deze dan op ieder moment via de google hub live kunnen bekijken.
- eventueel slimme schakelaars gebruiken voor beregenings systeem voor de tuin/planten
wat ik ondertussen begrijp is dat ik mijn google hub als centraal punt zou moeten gebruiken om alle apparaten te moeten verbinden en laten werken met elkaar ?
als ik dan kijk naar bv slimme stekkers of verlichting dan zouden deze dus moeten werken met google home en indien dit niet het geval is moeten werken met een apparte bridge ?
als ik dan bv de verlichting wil kunnen dimmen of schema instellen moeten deze dan voorzien worden van een klik aan klik uit schakelaar of werkt dan alles via de app en kan ik daar alles instellen voor dimmen en aansturingen?
als ik dit alles op de smartphone wil koppelen welk is dan de beste app om alles aan te sturen of in te stellen ?
is het mogelijk om zowel alles via de hub te bedienen maar alsnog ook op de smartphone ?
het is zowiezo het verstandigste als ik begin met de kleine dingen zoals de verlichting of de stekkers en van daaruit ga opbouwen naar al de rest vanwege mijn kleine kennis

als iemand zich geroepen voelt om het hele domotica en de basis van het aankopen en meerdere apparaten kan koppelen even heel amateuristisch kan uitleggen zou ik al goed op weg geholpen kunnen worden.