Inmiddels is het alweer 9 jaar geleden dat ik voor het laatst een PC heb samengesteld, mijn trouwe bak heeft inmiddels zichtbaar een aantal verhuizingen meegemaakt, games lopen niet meer zo vlot als ik zou willen en stiekem is het uiteraard gewoon leuk om weer eens wat nieuws te bouwen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Meerdere zaken:
Rond de €1850,-
Zowel de CPU (reeds in bezit) als GPU (probeer ik rechtstreeks via AMD aan te schaffen) vallen hier buiten.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het meest relevante wat meegaat:
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een compleet systeem, op de monitor, CPU en versterker na. En een nieuw toestenbord & muis. Zie verderop voor meer details.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
GPU: Op dit vlak wil ik eens een uitstap doen naar het rode kamp. Ten eerste vanwege het direct bij AMD kunnen kopen (als je door de queue komt
).
Ten tweede omdat de combinatie van HDR + Freesync bij Nvidia niet bijster geweldig werkt. Zowel met een 1080 als mijn huidige 1080 TI wilt de driver nog weleens crashen of besluit deze dat G-Sync vandaag gewoon even niets doet. Naast andere vaagheid, zoals knipperende Windows vensters na sluiten van sommige applicaties. Kortom: ik wil graag eens kijken of Freesync 'natief' beter werkt.
Kast: Ik ben zeer gecharmeerd van de bouwkwaliteit en uiterlijk van de behuizingen van Fractal. Een sterke voorkeur dus, maar dat wilt niet zeggen dat ik niet opensta voor andere suggesties.
Voeding: be qui(e)t! komt er niet meer in. Teveel ellende met hun voedingen meegemaakt.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Voor het kunnen draaien van meerdere virtuele systemen + ramdisks wil ik niet hoeven schipperen, ik wil dus ruim in het geheugen zitten.
Zoals in mijn hardware lijst te zien is aan de keuze voor het Powerplay systeem van Logitech, wil ik bij voorkeur geen geëmmer meer met een bedrade muis of opladen. Verder wil ik eens experimenteren met het Aimpad systeem in de Cooler Master MK850.
Wat betreft behuizing zijn twee 5,25" bays nodig, voor een Bluray speler (ja, ik gebruik nog weleens glanzende schijfjes) en een controlepaneel voor de raidkaart.
Qua moederbord: in ieder geval een PCI-E x16@16 slot, PCI-E x8@4 (x16@8 ook goed, sneller is niet nodig) en een PCI-E x1 slot. Daarnaast bij voorkeur 2x m.2 (PCI-E 4.0 x4). SATA aansluitingen ontkom je niet aan, maar zijn in principe niet nodig (ik wil qua RAID-opstelling niet afhankelijk zijn van een Intel of AMD implementatie).
Verder houd ik mijn systeem graag zo stil mogelijk. Ik weet niet wat de kwaliteit is van de standaard AMD fans, daar zal wellicht nog een aftermarket koeler voor nodig zijn.
Ga je overklokken?
Ik ben geen die-hard overklokker, maar vind het altijd wel leuk om te kijken hoever ik kan komen. Hier hoeft opzich verder geen rekening mee gehouden te worden.
Wat verwacht je van ons?
Ik hoor het uiteraard graag als iemand suggesties heeft voor bepaalde onderdelen. Daarnaast heb ik een aantal concretere vragen:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Meerdere zaken:
- Programmeren, waarbij het aangenaam is als de IDE er zonder problemen oplos kan indexeren.
- Draaien van CI pipelines / Kubernetes / Docker / VMs. Al dan niet met een ramdisk als tijdelijke opslag.
- En uiteraard gamen, op 5120x1440. Bij voorkeur @100/120hz. Open wereld games als RDR2 en Skyrim (zwaar gemod, brengt een 1080 TI in ieder geval op de knieën), city builders als Cities Skylines en Anno 1800. Maar ook FPS of (combat) flight soms zoals DCS: A10-C. Wat oudere titels inmiddels, maar uiteraard zou het fijn zijn om ook op de nabije toekomst voorbereid te zijn.
Rond de €1850,-
Zowel de CPU (reeds in bezit) als GPU (probeer ik rechtstreeks via AMD aan te schaffen) vallen hier buiten.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het meest relevante wat meegaat:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Geluidskaarten | Creative Sound Blaster Audigy Audigy Rx | € 57,90 | € 57,90 |
1 | Controllers | Areca ARC-1226-8I | € 0,- | € 0,- |
1 | Monitoren | Samsung C49RG90 Zwart | € 1.019,- | € 1.019,- |
3 | Solid state drives | Crucial MX500 2,5" 2TB | € 179,- | € 537,- |
Totaal | € 1.613,90 |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een compleet systeem, op de monitor, CPU en versterker na. En een nieuw toestenbord & muis. Zie verderop voor meer details.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
GPU: Op dit vlak wil ik eens een uitstap doen naar het rode kamp. Ten eerste vanwege het direct bij AMD kunnen kopen (als je door de queue komt
Ten tweede omdat de combinatie van HDR + Freesync bij Nvidia niet bijster geweldig werkt. Zowel met een 1080 als mijn huidige 1080 TI wilt de driver nog weleens crashen of besluit deze dat G-Sync vandaag gewoon even niets doet. Naast andere vaagheid, zoals knipperende Windows vensters na sluiten van sommige applicaties. Kortom: ik wil graag eens kijken of Freesync 'natief' beter werkt.
Kast: Ik ben zeer gecharmeerd van de bouwkwaliteit en uiterlijk van de behuizingen van Fractal. Een sterke voorkeur dus, maar dat wilt niet zeggen dat ik niet opensta voor andere suggesties.
Voeding: be qui(e)t! komt er niet meer in. Teveel ellende met hun voedingen meegemaakt.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Voor het kunnen draaien van meerdere virtuele systemen + ramdisks wil ik niet hoeven schipperen, ik wil dus ruim in het geheugen zitten.
Zoals in mijn hardware lijst te zien is aan de keuze voor het Powerplay systeem van Logitech, wil ik bij voorkeur geen geëmmer meer met een bedrade muis of opladen. Verder wil ik eens experimenteren met het Aimpad systeem in de Cooler Master MK850.
Wat betreft behuizing zijn twee 5,25" bays nodig, voor een Bluray speler (ja, ik gebruik nog weleens glanzende schijfjes) en een controlepaneel voor de raidkaart.
Qua moederbord: in ieder geval een PCI-E x16@16 slot, PCI-E x8@4 (x16@8 ook goed, sneller is niet nodig) en een PCI-E x1 slot. Daarnaast bij voorkeur 2x m.2 (PCI-E 4.0 x4). SATA aansluitingen ontkom je niet aan, maar zijn in principe niet nodig (ik wil qua RAID-opstelling niet afhankelijk zijn van een Intel of AMD implementatie).
Verder houd ik mijn systeem graag zo stil mogelijk. Ik weet niet wat de kwaliteit is van de standaard AMD fans, daar zal wellicht nog een aftermarket koeler voor nodig zijn.
Ga je overklokken?
Ik ben geen die-hard overklokker, maar vind het altijd wel leuk om te kijken hoever ik kan komen. Hier hoeft opzich verder geen rekening mee gehouden te worden.
Wat verwacht je van ons?
Ik hoor het uiteraard graag als iemand suggesties heeft voor bepaalde onderdelen. Daarnaast heb ik een aantal concretere vragen:
- Voor het geheugen heb ik gezocht naar RAM wat op de QVL van het moederbord staat en een goede combinatie van prijs, snelheid en latency lijkt te zijn. Hebben strakkere timings of een hogere kloksnelheid voor een Ryzen 5900x nog zin?
- Dit wordt mijn eerste build met m.2 SSDs, nog geen ervaring mee dus. Ik heb gekozen voor een 500GB SSD voor het OS, met heatsink. De 2TB dient als hoofdopslag voor zwaardere games en applicaties. Is het voldoende om de heatspreader van het moederbord te gebruiken?
- Past een SSD met losse heatspreader in het slot als er een videokaart is gemonteerd?
- Komt het geheugen of de VRMs op het moederbord geen airflow tekort met een closed loop CPU koeler?
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Moederborden | Gigabyte Aorus X570 ELITE | € 168,90 | € 168,90 |
1 | Videokaarten | AMD Radeon RX 6900 XT | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define 7 XL | € 214,90 | € 214,90 |
1 | Waterkoeling | Arctic Liquid Freezer II 360 | € 93,12 | € 93,12 |
1 | Toetsenborden | Cooler Master MK850 (Qwerty US) | € 0,- | € 0,- |
1 | Muizen | Logitech G703 Lightspeed (910-005640) | € 82,97 | € 82,97 |
1 | Muismatten | Logitech G PowerPlay Wireless Charging System | € 118,95 | € 118,95 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3600C16Q-64GVKC | € 379,- | € 379,- |
1 | Voedingen | Corsair HX1000 V2 | € 208,73 | € 208,73 |
1 | Solid state drives | Corsair MP600 PRO 2TB | € 352,72 | € 352,72 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 PCIe 3.0 NVMe M.2 SSD 500GB | € 64,90 | € 64,90 |
Totaal | € 1.684,19 |
[ Voor 2% gewijzigd door Aganim op 17-08-2021 20:51 . Reden: Build bijgewerkt ]