Eerste build sinds 9 jaar, aantal vragen en een check

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:48

Aganim

I have a cunning plan..

Topicstarter
Inmiddels is het alweer 9 jaar geleden dat ik voor het laatst een PC heb samengesteld, mijn trouwe bak heeft inmiddels zichtbaar een aantal verhuizingen meegemaakt, games lopen niet meer zo vlot als ik zou willen en stiekem is het uiteraard gewoon leuk om weer eens wat nieuws te bouwen. ;)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Meerdere zaken:
  • Programmeren, waarbij het aangenaam is als de IDE er zonder problemen oplos kan indexeren.
  • Draaien van CI pipelines / Kubernetes / Docker / VMs. Al dan niet met een ramdisk als tijdelijke opslag.
  • En uiteraard gamen, op 5120x1440. Bij voorkeur @100/120hz. Open wereld games als RDR2 en Skyrim (zwaar gemod, brengt een 1080 TI in ieder geval op de knieën), city builders als Cities Skylines en Anno 1800. Maar ook FPS of (combat) flight soms zoals DCS: A10-C. Wat oudere titels inmiddels, maar uiteraard zou het fijn zijn om ook op de nabije toekomst voorbereid te zijn.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €1850,-
Zowel de CPU (reeds in bezit) als GPU (probeer ik rechtstreeks via AMD aan te schaffen) vallen hier buiten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Het meest relevante wat meegaat:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1GeluidskaartenCreative Sound Blaster Audigy Audigy Rx€ 57,90€ 57,90
1ControllersAreca ARC-1226-8I€ 0,-€ 0,-
1MonitorenSamsung C49RG90 Zwart€ 1.019,-€ 1.019,-
3Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 2TB€ 179,-€ 537,-
Totaal€ 1.613,90

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Een compleet systeem, op de monitor, CPU en versterker na. En een nieuw toestenbord & muis. Zie verderop voor meer details.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

GPU: Op dit vlak wil ik eens een uitstap doen naar het rode kamp. Ten eerste vanwege het direct bij AMD kunnen kopen (als je door de queue komt :+ ).
Ten tweede omdat de combinatie van HDR + Freesync bij Nvidia niet bijster geweldig werkt. Zowel met een 1080 als mijn huidige 1080 TI wilt de driver nog weleens crashen of besluit deze dat G-Sync vandaag gewoon even niets doet. Naast andere vaagheid, zoals knipperende Windows vensters na sluiten van sommige applicaties. Kortom: ik wil graag eens kijken of Freesync 'natief' beter werkt.

Kast: Ik ben zeer gecharmeerd van de bouwkwaliteit en uiterlijk van de behuizingen van Fractal. Een sterke voorkeur dus, maar dat wilt niet zeggen dat ik niet opensta voor andere suggesties.

Voeding: be qui(e)t! komt er niet meer in. Teveel ellende met hun voedingen meegemaakt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Voor het kunnen draaien van meerdere virtuele systemen + ramdisks wil ik niet hoeven schipperen, ik wil dus ruim in het geheugen zitten.

Zoals in mijn hardware lijst te zien is aan de keuze voor het Powerplay systeem van Logitech, wil ik bij voorkeur geen geëmmer meer met een bedrade muis of opladen. Verder wil ik eens experimenteren met het Aimpad systeem in de Cooler Master MK850.

Wat betreft behuizing zijn twee 5,25" bays nodig, voor een Bluray speler (ja, ik gebruik nog weleens glanzende schijfjes) en een controlepaneel voor de raidkaart.

Qua moederbord: in ieder geval een PCI-E x16@16 slot, PCI-E x8@4 (x16@8 ook goed, sneller is niet nodig) en een PCI-E x1 slot. Daarnaast bij voorkeur 2x m.2 (PCI-E 4.0 x4). SATA aansluitingen ontkom je niet aan, maar zijn in principe niet nodig (ik wil qua RAID-opstelling niet afhankelijk zijn van een Intel of AMD implementatie).

Verder houd ik mijn systeem graag zo stil mogelijk. Ik weet niet wat de kwaliteit is van de standaard AMD fans, daar zal wellicht nog een aftermarket koeler voor nodig zijn.

Ga je overklokken?

Ik ben geen die-hard overklokker, maar vind het altijd wel leuk om te kijken hoever ik kan komen. Hier hoeft opzich verder geen rekening mee gehouden te worden.

Wat verwacht je van ons?
Ik hoor het uiteraard graag als iemand suggesties heeft voor bepaalde onderdelen. Daarnaast heb ik een aantal concretere vragen:
  • Voor het geheugen heb ik gezocht naar RAM wat op de QVL van het moederbord staat en een goede combinatie van prijs, snelheid en latency lijkt te zijn. Hebben strakkere timings of een hogere kloksnelheid voor een Ryzen 5900x nog zin?
  • Dit wordt mijn eerste build met m.2 SSDs, nog geen ervaring mee dus. Ik heb gekozen voor een 500GB SSD voor het OS, met heatsink. De 2TB dient als hoofdopslag voor zwaardere games en applicaties. Is het voldoende om de heatspreader van het moederbord te gebruiken?
  • Past een SSD met losse heatspreader in het slot als er een videokaart is gemonteerd?
  • Komt het geheugen of de VRMs op het moederbord geen airflow tekort met een closed loop CPU koeler?
Hoewel niet het hoofddoel van deze post, hoor ik het ook graag als iemand ervaringen heeft met de eerder genoemde Powerplay of Aimpad systemen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE€ 168,90€ 168,90
1VideokaartenAMD Radeon RX 6900 XT€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 XL€ 214,90€ 214,90
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer II 360€ 93,12€ 93,12
1ToetsenbordenCooler Master MK850 (Qwerty US)€ 0,-€ 0,-
1MuizenLogitech G703 Lightspeed (910-005640)€ 82,97€ 82,97
1MuismattenLogitech G PowerPlay Wireless Charging System€ 118,95€ 118,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16Q-64GVKC€ 379,-€ 379,-
1VoedingenCorsair HX1000 V2€ 208,73€ 208,73
1Solid state drivesCorsair MP600 PRO 2TB€ 352,72€ 352,72
1Solid state drivesSamsung 980 PCIe 3.0 NVMe M.2 SSD 500GB€ 64,90€ 64,90
Totaal€ 1.684,19

[ Voor 2% gewijzigd door Aganim op 17-08-2021 20:51 . Reden: Build bijgewerkt ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:10
De kast is aan de ruime kant, alles wat je er in wilt bouwen past in een Fractal Design Meshify 2 - die is een kwart kleiner. Een goede 850 Watt voeding is voldoende lijkt me, Corsair RM850x (2021) Zwart.
Het OS op een PCIe 4.0 disk is vooral duur - en voegt niet veel toe, daar kun je behoorlijk besparen door een PCIe 3.0 versie te nemen - Samsung 980 PCIe 3.0 NVMe M.2 SSD 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:10
En voor deze resolutie voldoet een RX 6800 XT ook lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje789
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16-03 16:49
Dit geheugen staat juist niet op de qvl list van gskill. De trident z neo bijvoorbeeld wel.
pricewatch: G.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-64GTZN
De hx1000 non i is de helft zo duur, dus dat is een betere koop.
pricewatch: Corsair HX1000 V2
Met de pm9a1 moet je opletten, aangezien het oorspronkelijk een oem product is, en de status qua garantie is dus onduidelijk. Zelf weet ik niet precies hoe dit zit, maar het is misschien safer om met een gewoon retail product te gaan. Bijvoorbeeld de mp600 pro is 70 euro duurder, maar komt wel met een heartsink, waardoor je de sn850 voor 40 euro goedkoper kunt kopen.
pricewatch: Corsair MP600 PRO 2TB
pricewatch: WD Black NVMe SSD SN850 500GB (zonder heatsink)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:40
@Pietje789 Volgens mij zit er korter garantie op, maar of dit in Nederland/Europa ook stand houdt weet ik niet. Maar inderdaad iets om op te letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:48

Aganim

I have a cunning plan..

Topicstarter
Aan iedereen alvast bedankt voor het meedenken!
martyw schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 23:42:
De kast is aan de ruime kant, alles wat je er in wilt bouwen past in een Fractal Design Meshify 2 - die is een kwart kleiner. Een goede 850 Watt voeding is voldoende lijkt me, Corsair RM850x (2021) Zwart.
Het OS op een PCIe 4.0 disk is vooral duur - en voegt niet veel toe, daar kun je behoorlijk besparen door een PCIe 3.0 versie te nemen - Samsung 980 PCIe 3.0 NVMe M.2 SSD 500GB
  1. Bij nader inzien is de Define 7 XL inderdaad wel erg groot, zelfs nog hoger dan de Define XL die ik nu heb staan.
    Naar aanleiding van je reactie ben ik de kast aan het heroverwegen, de door jou gelinkte kast mist in ieder geval helaas de twee 5.25" bays die ik graag wil wil behouden. Wordt vervolgd dus.
  2. Ik kwam wisselende verhalen tegen van 850 watt voedingen i.c.m. de RX 6900 XT, vandaar dat ik aan de hogere kant ben gaan zitten. Ik zal nog eens rondneuzen of ik wat ervaringen kan vinden, wellicht dat er inderdaad nog wel wat afgesnoept kan worden.
  3. Goed punt, uiteindelijk krijgt de OS schijf niet de grootste load te verwerken en zal het verschil in de praktijk verwaarloosbaar zijn.
  4. Ik wil donderdag nog weer een poging doen om een GPU te bemachtigen via AMD, als ik het [AMD Radeon RX6000 series] Levertijden & Prijzen draadje mag geloven is de 6800 erg snel uitverkocht. Ik zet mijn zinnen dan liever op de 6900 XT, ook al is hij misschien iets overkill. Uiteindelijk is dat nog steeds goedkoper dan een RX 6800 via de reguliere shops.
Pietje789 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:09:
Dit geheugen staat juist niet op de qvl list van gskill. De trident z neo bijvoorbeeld wel.
pricewatch: G.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-64GTZN
Ik heb de compatibiliteitslijst voor Vermeer gebruikt, daar staat hij volgens mij gewoon op. Het kan zijn dat je moet zoeken naar 3600C16Q-64GVKC, er is iets met die PDF waardoor je hem met de F4- prefix niet altijd vindt.
De hx1000 non i is de helft zo duur, dus dat is een betere koop.
pricewatch: Corsair HX1000 V2
Op de een of andere manier heb ik die helemaal gemist. Het kunnen uitlezen van de voeding is een gimmick die ik nu ook maar zelden gebruik, dus dat mag inderdaad wel vervallen. Misschien dat ik de voeding nog verklein naar 850 watt, voor nu scheelt dit in ieder geval alvast aanzienlijk.
Met de pm9a1 moet je opletten, aangezien het oorspronkelijk een oem product is, en de status qua garantie is dus onduidelijk. Zelf weet ik niet precies hoe dit zit, maar het is misschien safer om met een gewoon retail product te gaan. Bijvoorbeeld de mp600 pro is 70 euro duurder, maar komt wel met een heartsink, waardoor je de sn850 voor 40 euro goedkoper kunt kopen.
pricewatch: Corsair MP600 PRO 2TB
pricewatch: WD Black NVMe SSD SN850 500GB (zonder heatsink)
Ik heb er nooit bij stilgestaan dat je geen garantie vanuit de fabrikant krijgt, scherp. Vanuit de verkoper zal je als particuliere koper ongetwijfeld gewoon recht hebben op de wettelijke garantie, maar de vraag is of het de discussie waard is en zeker als het na een jaar de geest geeft. Komt bij dat ik de 500 TB WD heb ingewisseld voor de Samsung 980 zonder heatsink, dus dan komt dit weer mooi uit. Ik ga er dan wel vanuit dat de m.2 heatsink van het moederbord ook op het andere m.2. slot gezet kan worden, omdat de Corsair zo te zien een tripleslot GPU weleens in de weg zou kunnen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje789
Aganim schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 20:58:
Ik heb de compatibiliteitslijst voor Vermeer gebruikt, daar staat hij volgens mij gewoon op. Het kan zijn dat je moet zoeken naar 3600C16Q-64GVKC, er is iets met die PDF waardoor je hem met de F4- prefix niet altijd vindt.
Nee Oke, ik had alleen bij gskill op de website gekeken en daar stond het moederbord er niet tussen gek genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje789
Aganim schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 20:58:
Ik heb er nooit bij stilgestaan dat je geen garantie vanuit de fabrikant krijgt, scherp. Vanuit de verkoper zal je als particuliere koper ongetwijfeld gewoon recht hebben op de wettelijke garantie, maar de vraag is of het de discussie waard is en zeker als het na een jaar de geest geeft. Komt bij dat ik de 500 TB WD heb ingewisseld voor de Samsung 980 zonder heatsink, dus dan komt dit weer mooi uit. Ik ga er dan wel vanuit dat de m.2 heatsink van het moederbord ook op het andere m.2. slot gezet kan worden, omdat de Corsair zo te zien een tripleslot GPU weleens in de weg zou kunnen zitten.
Ja als het goed is kan je gewoon de top heatsink naar beneden verplaatsen op dit moederbord.
Pagina: 1