Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Installatie advies houten zelfbouw woning, Warmtepomp + WTW

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:47
Voor ons nieuwe huis wat we helemaal zelf aan het bouwen zijn ben ik op zoek naar een technische installatie om te verwarmen, verkoelen, warm tap water en ventilatie. Ik ben er al een poos over aan het dubben en kom er nog niet helemaal uit.

Eerst even de eigenschappen van de woning:
  • Vrijstaande woning
  • 92m2 GBO
  • 430m3
  • Beng 1: 99, Beng2: 25, Beng 3: 81
  • Ventilatie capaciteit benodigd volgens de NEN 217m3/uur
  • Alle wanden minimaal RC6 volgens de eerste berekeningen maar we gaan overal nog 5cm extra isolatie toevoegen behalve de vloer.
  • Grote glazen pui op het noorden en zuiden
  • Overal driedubbel glas van 0,6-0,8 en de grote puien hebben Klima700 zonwerend glas.
  • Ramen met relatief veel zoninstraling krijgen automatische zonwering inc. de pui op het zuiden
  • Technische ruimte is erg klein (1,3m2)
We gaan hier met z'n tweeën wonen en het zijn voornamelijk open ruimtes die allemaal met elkaar in verbinding staan behalve de enige slaapkamer in de woning. Die is gekoppeld aan de badkamer en vormen zo een eigen ruimte.

En dan onze eisen:
  • Stille oplossing zowel binnen als buiten, technische ruimte zal wel goed afgesloten worden
  • Compacte binnen oplossing ivm de 1,3m2 technische ruimte
  • Overcapaciteit voor ventilatie omdat ik merk dat de eisen vanuit de overheid minimaal zijn
  • Verkoeling (vloerverkoeling of luchtverkoeling maakt volgens mij niet zoveel uit)
En onze wensen :)
  • Uit kunnen lezen wat de beschikbare hoeveelheid tapwater is (kan ik dan tonen in de douche zodat we bewust kunnen douchen)
  • Afzuiging voor het koken ook via de WTW doen. Volgens TNO onderzoek is dat prima te doen mits je de kanalen daar op afstemt en een goed vetfilter hebt.(https://projecten.topsect...c86832e9f0d8059461253.pdf)
  • Via kleppen de gehele ventilatie sturen naar de badkamer/slaapkamer/of keuken.
  • De ventilatie aan kunnen sturen dmv Home Assistant en/of KNX
Gebaseerd op bovenstaande kom ik tot de volgende opties:

Nilan Compact Air 9
Initieel was ik erg gecharmeerd van het systeem van Nilan, de Compact Air 9. Dit is een systeem wat alles in 1 heeft. Maar na contact met een installateur gaf hij aan dat hij verwacht dat dit systeem te vaak aan/uit zal gaan omdat hij niet laag genoeg kan moduleren. Nu lees ik op internet ook weer dat de 9 vergelijkbaar is met een 6kw unit, maar zou nog steeds teveel kunnen zijn natuurlijk. Heeft een optie om een systeem aan te sluiten op de kookplaat afzuiging.

Nibe F750 + SAM 42
Voordeel van geen buitenunit. Zou voldoende capaciteit moeten hebben voor onze woning. Compact genoeg. Koelen is volgens mij niet mogelijk.

Inventum Modul-Air Red/Blue + ClimageControl module
Blue is nog niet beschikbaar maar bied een extra optie om te koelen volgens mij dmv vloerverkoeling? Maar veel details zijn hier nog niet over te vinden. Red kan nu ook koelen maar dan wel samen met de ClimageControl module als ik het goed begrijp maar ook dit is mij nog niet zeker.

Nibe AMS 10-6 + Ba-svm + WTW?
Stille buitenunit, hoogste efficiëntie van alle opties hier benoemd. Kan vloerverkoeling doen. Heeft grootste boiler capaciteit van 230L.

De laatste optie geeft de meeste flexibiliteit. Daar kan ik bijvoorbeeld ook denken aan een WTW met koelfunctie zodat ik alle vertrekken kan koelen via de ventilatieschachten. Een losse airco is ook een optie en dan zou ik die boven plaatsen en hopen dat de koude lucht voldoende naar beneden stroomt om ook de slaapkamer op de beneden verdieping te bereiken.

Na de eerste gesprekken met installateurs blijkt dat ze voornamelijk voor de opties gaan waar ze zelf mee werken en ervaring mee hebben. Wat logisch is maar dat levert niet de beste oplossing op. Ik hoop dat jullie hier een wat meer onafhankelijk advies kunnen geven.

Alle reacties

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Er word hier op dit forum vaak Panasonic warmtepompen geadviseerd omdat 'iedereen' dat advies opvolgt en weer door geeft als advies...
Van Nibe en andere merken is hier niet zoveel bekend als van Panasonic.
Die pompen worden niet zelden uit het buitenland gehaald (Duitsland, Spanje...)

2 a 3 jaar geleden ook hier gevraagd naar Nibe... het is uiteindelijk een Panasonic WP en een Atlantic WP-boiler geworden.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:25
frisianstar schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 15:44:
Er word hier op dit forum vaak Panasonic warmtepompen geadviseerd omdat 'iedereen' dat advies opvolgt en weer door geeft als advies...
Van Nibe en andere merken is hier niet zoveel bekend als van Panasonic.
Die pompen worden niet zelden uit het buitenland gehaald (Duitsland, Spanje...)

2 a 3 jaar geleden ook hier gevraagd naar Nibe... het is uiteindelijk een Panasonic WP en een Atlantic WP-boiler geworden.
Ja precies dit. Wat dat betreft zijn we net de gemiddelde installateur.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• walletje-w
Ik ben nu gaan neuzen in het Panasonic topic. Inderdaad erg veel informatie en dat is wel een dikke plus.

Blijven nog wel een aantal vragen over.
- Warmtepomp unit die de ventilatie lucht gebruikt, zijn daar nog ervaringen/meningen over
- Koelen met een aparte airco of dmv vloerverkoeling of dmv de WTW
- Of het de moeite waar dis om een WTW aan te sluiten op de warmtepomp om zo de efficiëntie te verhogen.

• busscherski
90% van de mensen die in dat topic plaatsen gebruiken een L/W warmtepomp (bijvoorbeeld een Panasonic monobloc) als vervanging voor een CV ketel.

Jij hebt veel minder warmtevraag dus dan lijkt me een ventilatiewarmtepomp voor verwarming en warm water + airco voor koelen in de zomer en verwarmen als het bijvoorbeeld meer dan 5 graden vriest wel een optie.
Maar goed, volgens mij werkt een ventilatiewarmtepomp alleen naar behoren als je geen ventilatieWTW hebt.

Niets koelt beter dan een airco.

Ik heb hier zelf een winter de Atlantic explorer als CV ondersteuning gebruikt. Met een thermisch vermogen van 1.5-1.8 kW kon ik daarmee verwarmen tot een etmaalgemiddelde van +/- 7 graden. Maar goed, jij hebt veel betere isolatie en een kleinere woning.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18:03
Ik zou de Inventum Modul-Air Red/Blue nemen met climate control module. Icm vloer koeling zou ik kiezen voor extra fancoils, die kan je mooi wegwerken in een valsplafond bij houtbouw.

Bijvoorbeeld een kanaalmodel van Vaillant https://www.vaillant.nl/c...ovair-fancoils-69504.html

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Ik verwacht dat je maar heel weinig warmte nodig gaat hebben dus een systeem met een klein vermogen/dat ver terug kan moduleren moet je wel hebben. Ik denk dat de meeste L/W warmtepompen veel te zwaar zijn, er bestaan wel kleinere split units van 3kW.
Met zulke isolatiewaarden, een relatief kleine woning en open ruimte is het zeker te overwegen om met airco gaan verwarmen. Tegenwoordig noemen we dat een lucht/lucht warmtepomp, maar ze verwarmen ook uitstekend met een prima seizoensCOP van 5 of meer is haalbaar. Als je die toch al wilde ophangen om te koelen is het raar om er dan nog een ander systeem naast te installeren om te verwarmen.
Voor SWW kun je dan een losse warmtepompboiler pakken.

• walletje-w
Ik meende wel gelezen te hebben dat verwarmen met een Airco niet altijd het meest fijne klimaat verzorgd. Dat de lucht dan wel erg droog begint te worden.
Nu blijkt uit onderzoek ook weer dat een luchtvochtigheid onder de 15% pas echt negatieve effecten heeft die mensen kunnen waarnemen en dat het daarboven vooral slechte ventilatie is die mensen merken en denken te linken aan luchtvochtigheid.
Wat een optie zou kunnen zijn is beneden de ventilatie warmtepomp met vloerverwarming en verkoeling, en boven de airco installeren die verkoelt en verwarmt. Beneden heeft zeer weinig zon instraling en zou dus veel koeler moeten blijven dan boven. Boven ga ik het met vloerverkoeling alleen niet redden denk ik (is natuurlijk nog even afwachten hoe goed de zonwering werkt).

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Tsja dat gebeurd met condenserend koelen. Zijn ook wel weer oplossingen voor.
VentilatieWP zou ik niet aan beginnen, relatief duur, weinig capaciteit en het is of/of WTW type D. Hoe ga je lucht aanvoeren van buiten met ventilatie WP?

Dus: WTW type D. Je kunt met KNX de perilex standen bedienen. Volledige integratie is leuk, maar vooral erg duur. Heb er toen ook naar gekeken, maar bvb in onbalans draaien voor een afvoerafzuigkap was niet mogelijk. De WTW units werken heel goed standalone.

WP gewoon de kleinste monobloc van idd Panasonic of Mitsubishi.

En heb je wat meer info over de bouw van je huis? Volledig ‘echte’ zelfbouw komt hier niet zo vaak voorbij!

[ Voor 9% gewijzigd door bbbrumbrum op 16-08-2021 11:42 ]

• ASW1
  • Nu online
walletje-w schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:23:
Ik meende wel gelezen te hebben dat verwarmen met een Airco niet altijd het meest fijne klimaat verzorgd. Dat de lucht dan wel erg droog begint te worden.
Alleen bij koelen droogt een airco de lucht, en dat wordt over het algemeen juist als prettig ervaren.
Bij verwarmen gebeurt dat niet. Wel daalt de relatieve luchtvochtigheid van lucht die opgewarmd wordt, maar dat is met elke verwarmingsbron zo.

Wel is het zo dat luchtverwarming natuurlijk blaast, en dat kan bij hard stoken in een slecht geïsoleerde huis oncomfortabel zijn. Aangezien je huis zo'n lage warmtebehoefte zal hebben zal dat wel meevallen.
Comfortverlaging door de luchtstroom is te voorkomen door de binnenunits op de juiste plaats te hangen en af te stellen. Ik vermoed overigens dat je boven überhaupt nooit zult stoken, zoals bij de meeste mensen in een woning met een dergelijk isolatieniveau.

• walletje-w
Gebaseerd op jullie info neig ik dan naar een 3kW panasonic monobloc met vloerverwarming en koeling voor op de begane grond en dan een losse airco die ook kan verwarmen en bevochtigen op de eerste verdieping. Met zoveel hout gaat het ook fijn zijn om het luchtvochtigheids percentage te kunnen controleren.

Daarnaast dan een goede WTW die ik zelf kan regelen door kleppen te plaatsen op de juiste locaties. Deze hoeft dan niet te kunnen koelen. Ik zie op tweakers dit topic voorbij komen waarbij mensen alles kunnen instellen mbt itho daalderop Itho daalderop CVE wifi control add-on module of een Zehnder omdat die een KNX module beschikbaar hebben.

Voor wie meer interesse heeft in dit project ik heb een poos geleden een uitgebreidere post gemaakt in het zelfbouw topic: walletje-w in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2" dit is al wel weer wat ouder maar de grove lijnen kloppen nog steeds. Ik ga binnenkort eens een update maken!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Het lijkt me goed eerst maar eens helder te krijgen wat je aan het bouwen bent, voordat we merken in dit topic gaan noemen.

Je geeft aan dat Beng 1 een waarde van 99 is. Bedoel je daarmee 99 kWh/m2 (som van netto warmte en koudevraag bij forfaitair ventilatiesysteem)? Dat is namelijk hoog en voldoet volgens mij niet eens aan de norm.

Je geeft aan bij Beng 2 dat deze een waarde van 25 heeft. Hoe heb je Beng 2 berekend als je (nog) niet weet welke HVAC installaties je gaat toepassen?

Je hebt het in je wensen over een 'WTW', maar een aantal oplossingen die je aandraagt zijn ventilatiewarmtepompen. Ventilatiewarmtepompen werken niet in combinatie met een ventilatiesysteem met volwaardige WTW of enthalpiewisselaar.

De vragen die je (in volgorde) zult moeten beantwoorden:
1) Wat voor type ventilatiesysteem wil je?
2) Wat wordt de netto warmtevraag en warmtecapaciteit?
3) Wat wordt de netto koudevraag en koudecapaciteit?
4) Welk afgiftesysteem heb je voor ogen?

• Skyaero
  • Niet online
walletje-w schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:23:
Dat is niet specifiek met een airco. Elke vorm waarmee je lucht verwarmt, verlaagt de relatieve vochtigheid. Is een eigenschap van lucht ;)

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:48
precies, met @Skyaero hierboven:

wat zijn de uitgangspunten geweest van die BENG-berekeningen en kunnen die mensen je ook helpen met een start qua installaties etc? Een beetje BENG-berekening heeft bijv. info over hoeveel PV, wat voor ventilatiesysteem en hoe verwarmen en indien nodig koeling gedaan wordt.

Heb je info over de TO-juli-score? (dit zegt iets over de temperatuuroverschrijding die ze berekenen en of je dus actieve koeling nodig hebt).

op basis van je info lijkt een L/W WP best goed te passen, alleen verwacht niet te veel van vloerkoeling aub. Het werkt wel, maar het vermogen is nogal beperkt (~20-25W/m2, afhankelijk van aanvoertemp etc.). Stel dat je je hele huis vollegt met vloerverwarming (90m2) dan zit je nog maar rond de 1,5 tot 2 kW aan koelvermogen. Met veel glas in je huis is dat niet veel koeling, dus kijk ook echt goed naar zonwering/screens/overstek boven je raam om de ergste zon buiten te houden.

• walletje-w
Skyaero schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:03:
Het lijkt me goed eerst maar eens helder te krijgen wat je aan het bouwen bent, voordat we merken in dit topic gaan noemen.

Je geeft aan dat Beng 1 een waarde van 99 is. Bedoel je daarmee 99 kWh/m2 (som van netto warmte en koudevraag bij forfaitair ventilatiesysteem)? Dat is namelijk hoog en voldoet volgens mij niet eens aan de norm.

Je geeft aan bij Beng 2 dat deze een waarde van 25 heeft. Hoe heb je Beng 2 berekend als je (nog) niet weet welke HVAC installaties je gaat toepassen?

Je hebt het in je wensen over een 'WTW', maar een aantal oplossingen die je aandraagt zijn ventilatiewarmtepompen. Ventilatiewarmtepompen werken niet in combinatie met een ventilatiesysteem met volwaardige WTW of enthalpiewisselaar.

De vragen die je (in volgorde) zult moeten beantwoorden:
1) Wat voor type ventilatiesysteem wil je?
2) Wat wordt de netto warmtevraag en warmtecapaciteit?
3) Wat wordt de netto koudevraag en koudecapaciteit?
4) Welk afgiftesysteem heb je voor ogen?
Het project is wat anders ingestoken dan een normaal zelfbouw traject. Wij hebben geen direct contact gehad met de technische mensen die voor ons de vergunning aangevraagd hebben. We gaan zelf bouwen en hebben "ondersteuning" van het technische team. Helaas betekent dit enkel tot aan de vergunning aanvraag daarna zoek je het maar uit.

In het document staan de uitgangspunten waarmee gerekend is:
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Samengevat:
  • Verwarming: Warmtepomp water/lucht
  • Warmtapwater toestel: Warmtepomp water/lucht Klasse A
  • Ventilatievoorziening: D2b2 WTW (Brink Sky 150NL)
  • Zonne-energie: 12PV panelen
Daarnaast heb ik nog dit document tot mijn beschikking wat het energie label is voor de woning.
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hieruit maak ik op dat de warmtebehoefte in de wintermaanden 60,95kWh/m2 is en in z'n totaliteit 25,7 kWh/m2 aan fossiele energie nodig heeft. Maar ze rekenen met 12 panelen van 210Wp terwijl er 16 van 330Wp op komen.

Wellicht is het dan wel de moeite om een echte energie berekening te laten maken zodat we veel beter weten wat de exacte energie vraag gaat worden.

We hebben een ruimte overstek bij de pui (1,8m) op het zuiden en voegen daar ook nog screens toe want nadat ik de zonhoek bekeken heb bleef er een groot gedeelte dat geen nut heeft aan die overstek. De overige ramen die veel zon instraling hebben krijgen ook automatische screens.
Skyaero schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:03:
Volgens mij is de Nibe F750 een ventilatiewarmtepomp die je kunt combineren met een WTW opstelling van Nibe. Dan heb je de F750 + NIBE SAM 42, hetzelfde voor de Inventum Modul-Air Red + ClimateControl module.

[ Voor 9% gewijzigd door walletje-w op 16-08-2021 14:50 ]

• walletje-w
Fr33z schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:15:
precies, met @Skyaero hierboven:

wat zijn de uitgangspunten geweest van die BENG-berekeningen en kunnen die mensen je ook helpen met een start qua installaties etc? Een beetje BENG-berekening heeft bijv. info over hoeveel PV, wat voor ventilatiesysteem en hoe verwarmen en indien nodig koeling gedaan wordt.

Heb je info over de TO-juli-score? (dit zegt iets over de temperatuuroverschrijding die ze berekenen en of je dus actieve koeling nodig hebt).

op basis van je info lijkt een L/W WP best goed te passen, alleen verwacht niet te veel van vloerkoeling aub. Het werkt wel, maar het vermogen is nogal beperkt (~20-25W/m2, afhankelijk van aanvoertemp etc.). Stel dat je je hele huis vollegt met vloerverwarming (90m2) dan zit je nog maar rond de 1,5 tot 2 kW aan koelvermogen. Met veel glas in je huis is dat niet veel koeling, dus kijk ook echt goed naar zonwering/screens/overstek boven je raam om de ergste zon buiten te houden.
Hierboven heb ik dus gelinkt naar de BENG-berekeningen maar die zijn erg summier.

Ik ben me bewust van de beperkte capaciteit van vloerkoeling. Dit zou ik dan voorstellen voor de begane grond die bijna geen ramen heeft die veel zon ontvangen (slaapkamer, badkamer en werkkamer zitten op de begane grond). Samen met een airco op de eerste verdieping (open keuken + woonkamer) denk ik dat we de begane grond een goed begin geven en de overstroom van koude lucht op de eerste verdieping naar beneden stroomt. Deze staan ook in verbinding met elkaar door een open trap.

• Skyaero
  • Niet online
walletje-w schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:45:
[...]

Het project is wat anders ingestoken dan een normaal zelfbouw traject. Wij hebben geen direct contact gehad met de technische mensen die voor ons de vergunning aangevraagd hebben. We gaan zelf bouwen en hebben "ondersteuning" van het technische team. Helaas betekent dit enkel tot aan de vergunning aanvraag daarna zoek je het maar uit.
Ok, ik heb geen idee hoe procedures dan werken. Mag je bijvoorbeeld afwijken van waar er mee gerekend is?

Ik begrijp in ieder geval dat het een vrijstaande woning is? Dan is
Hieruit maak ik op dat de warmtebehoefte in de wintermaanden 60,95kWh/m2 is
iets logischer, hoewel ik het nog wel veel vind. Ter indicatie, voor nieuwbouw rijtjeswoningen reken ik doorgaans met 35 kWh/m2.

Bij 61 kWh/m2 en 91 m2 vloeroppervlak heb je een warmtevraag van 5551 kWh ( = 20 GJ). Even voor de goede orde, dat is MEER dan mijn 138 m2 rijtjeswoning uit 2005 met glazen puien! Ik vind het nogal wat.

Bij een label A(+) woning heb je ruwweg 750 vollasturen per jaar. Dan zou je op 7,5 kW benodigd vermogen komen. Komt er nog tapwater bij.
Wellicht is het dan wel de moeite om een echte energie berekening te laten maken zodat we veel beter weten wat de exacte energie vraag gaat worden.
Zou ik wel doen, anders heb je straks een zeer oncomfortabele woning.
Volgens mij is de Nibe F750 een ventilatiewarmtepomp die je kunt combineren met een WTW opstelling van Nibe. Dan heb je de F750 + NIBE SAM 42, hetzelfde voor de Inventum Modul-Air Red + ClimateControl module.
Je moet hier heel erg gaan oppassen in de rekensommetjes. de 61 kWh/m2 is gebaseerd op een echte WTW! En 7,5 kW + tapwater ga je never nooit redden met een ventilatiewarmtepomp.

• bbbrumbrum
  • Niet online
Met RC6 rondom ga je toch never nooit niet zo’n grote WP nodig hebben?

@walletje-w kun je misschien in TS alle info verzamelen?

Mis nog tekeningen en een schets van de wand/dakopbouw?

• Skyaero
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 16:59:
Met RC6 rondom ga je toch never nooit niet zo’n grote WP nodig hebben?
Als je mijn post goed had gelezen volgt die inschatting aan de hand van de warmtevraag zoals berekend in een van de documenten. En ja, bij 61 kWh heb je zo'n 7 kW nodig. Vraag is dus waarom een woning van 91 m2 met Rc=6 zo'n hoge warmtevraag heeft.

• walletje-w
Ik heb de vraag waarom de berekende energievraag zo hoog is nu ook aangegeven bij de bouwbegeleider in de hoop dat ik niet zelf een bedrijf hoef te vinden die deze berekening moet gaan doen en ik weer voor deze kosten opdraai. Het is eigenlijk een beetje absurd dat er zo een BENG berekening is gemaakt en ingeleverd.

Bedankt voor de input so far, ik moet nu duidelijk weer even verder gaan zoeken naar informatie voordat ik een volgende stap kan gaan maken. Een onderbouwde keuze maken voor een technische installatie is nu simpelweg nog niet te doen.

De tekeningen van de architect kunnen in deze pdf bekeken worden: https://drive.google.com/...pxU1GtV6/view?usp=sharing
Let op: De houtkachel staat hier nog wel in maar gaan we uiteindelijk toch niet doen. Deze is ook niet opgenomen in de BENG dus zou geen impact moeten hebben.
En de overstek is hier nog 60cm, die gaat dus naar 180cm

En voor het gemak de belangrijkste ook even geüpload naar een album op Tweakers:

Tekeningen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EIq5__R84iQRUi-U2wg2Z6k_FyM=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/tdsBkI8SUzbGQEAAUnbWnO2p.png?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/75xycY7gV_2vnuo6W0SsW34aafM=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/bYEvuklnlC5j6GUwiMXoNxvq.png?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HTUTrMLYTsGJo7OfsG73w3BcH_E=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/kEzGuak9t1URMWpDkAyCQZX7.png?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbtKlI3Z0TM2LQLJsrmaUXvRJdU=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/hP1mHbQI7uTPaoCOsixuZcW8.png?f=fotoalbum_small

Edit:
Ik heb nu de volgende grove warmteverlies berekening gedaan https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

Waarbij ik alle kengetallen gepakt heb die ik weet en dan kom ik uit op:
Verwarmingsvraag 3.48 kW
Transmissieverlies 2.64kW
Ventilatieverlies: 0.62kW
Opwarmen thermische massa 0.22kW

Hierbij heb ik niet overal de juiste type isolatie kunnen selecteren. We hebben overal 30cm Knauf 032, en daar komt nog een laag van 5cm bij in de voorzetwand. Wel heb ik het percentage wat verwarmd moet worden op 80% gezet. De slaapkamer verwarmen we meestal niet. Desalniettemin word er hier geen rekening gehouden met de instraling van de zon op de bovenverdieping die een substantieel deel van de verwarming regelt. (maar natuurlijk niet in de uitzonderlijke gevallen van zware sneeuwval en -15 :o Nu al zin in.)

Edit 2:
Als ik op Ubakus een berekening uitvoer van de volledige wandopbouw dan komt die uit op een Rc waarde van 11,2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tjvmkiB-98Gm3nYKY1-XXITVH1Y=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/axYRyoMFLZpYP4w6iCv5LCS9.png?f=fotoalbum_medium

Edit 3:
Maar als ik dan op Knauf zelf de berekening uitvoer kom ik uit op een Rc waarde van 6,89. Hier heb ik wel precies de juiste type isolatie kunnen selecteren maar de volgorde is niet helemaal correct.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h53zSYOy4ffF9LkWe682flWThu4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/s9EIbvxdj9H2FrTS5M318PqZ.png?f=fotoalbum_medium

Edit 4:
Doorgaande met de berekening op Ubakus om tot een warmtevraag te komen. Bij een buiten temperatuur van -12 heb ik een 3.4kW unit nodig om te verwarmen. Maar deze berekening heeft een hele grote maar, die gaat uit van een Rc waarde van 11 zoals eerder berekend. En ik weet niet of ik dat nu kan vertrouwen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lErpByYL7yeUEdES1RcFyF6Utkk=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/jMO10TyirhP9CQSkZQMpZOj2.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 32% gewijzigd door walletje-w op 16-08-2021 22:20 ]

• ASW1
  • Nu online
Waarschijnlijk ook nog geen rekening gehouden met de warmte die elektriciteitsverbruik en aanwezigheid van mensen genereert? Het zou me echt verbazen als je meer dan een 3kW unit nodig hebt om het warm te houden. Ik denk dat je best al een keuze kunt maken over hoe je wilt verwarmen, alleen het benodigde vermogen is nog de vraag.

Zit er eigenlijk nog massa in de woning of worden de vloeren ook van hout?
Als je alleen beneden wilt stoken en dan niet in de slaapkamer dan blijft er sowieso niet veel capaciteit over en is alles meer dan 3kW sowieso overkill. Alleen wannneer je boven ook vloerverwarming aanlegt zou je meer warmte kwijt kunnen waarschijnlijk.
Met alleen beneden vloerverwarming hou je het daar in ieder geval warm genoeg. Mocht het eens echt koud worden waardoor er te weinig warmte naar boven "lekt" dan is het ideaal om daar met een goede airco bij te kunnen verwarmen. Dan zou ik zeker twee binnenunits nemen aan weerszijden van de ruimte, dat koelt ook beter en comfortabeler in de zomer.

Volgens mij bestaan er geen monoblocks van 3kW, ik dacht dat die minimaal 5 zijn en dat je bij kleiner automatisch bij een split unit uit komt.
Je technische ruimte is erg klein voor een gasloos huis, ziet dat maar eens fatsoenlijk passend te maken. Al heb je maar 1m² meer dan helpt dat al heel veel dan kun je meer dan alleen een boiler kwijt.
Voor de airco boven moet je ook besluiten waar binnen- en buitenunit moeten komen en daar voorzieningen voor treffen. Met name een doorvoer van de aircoleidingen en is iets wat je eigenlijk al in de bouw moet opnemen, kan dat evt niet in de gevellaag weggewerkt waar je ook die extra isolatie in wilt stoppen?

Verder een heel mooi huisje, tof project het lijkt me heerlijk om te doen al zal het de nodige hoofdbrekens kosten nu.

• Skyaero
  • Niet online
walletje-w schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 20:45:
Ik heb nu de volgende grove warmteverlies berekening gedaan https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

Waarbij ik alle kengetallen gepakt heb die ik weet en dan kom ik uit op:
Verwarmingsvraag 3.48 kW
Transmissieverlies 2.64kW
Ventilatieverlies: 0.62kW
Opwarmen thermische massa 0.22kW
Als ik je tekeningen en een bierviltje pak, kom ik op ongeveer hetzelfde uit. Blijft dus nog wel de vraag waarom het label op 61 kWh/m2 uitkomt. Dat past niet bij dit vermogen.
Wel heb ik het percentage wat verwarmd moet worden op 80% gezet. De slaapkamer verwarmen we meestal niet.
Ik weet niet hoe de verliesberekening hier mee omgaat, maar in de slaapkamer zal het (bijna) dezelfde temperatuur zijn als in de woonkamer. Dat je er niet verwarmd, betekent niet dat je er geen verliezen hebt.
Desalniettemin word er hier geen rekening gehouden met de instraling van de zon op de bovenverdieping die een substantieel deel van de verwarming regelt.
Vermogen wordt gebaseerd op worst-case + eventuele opwarmtoeslag. Zoninstraling speelt alleen een rol bij koeling.

• Skyaero
  • Niet online
ASW1 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:36:
Waarschijnlijk ook nog geen rekening gehouden met de warmte die elektriciteitsverbruik en aanwezigheid van mensen genereert?
Neem je niet mee in vermogensberekening, alleen in netto warmtevraag.
Het zou me echt verbazen als je meer dan een 3kW unit nodig hebt om het warm te houden. Ik denk dat je best al een keuze kunt maken over hoe je wilt verwarmen, alleen het benodigde vermogen is nog de vraag.
Niet 'gokken', 'verbazen' of 'denken'. REKENEN!
Als je alleen beneden wilt stoken en dan niet in de slaapkamer dan blijft er sowieso niet veel capaciteit over en is alles meer dan 3kW sowieso overkill. Alleen wannneer je boven ook vloerverwarming aanlegt zou je meer warmte kwijt kunnen waarschijnlijk.
Je praat over iets wat je niet begrijpt en geeft daardoor slecht advies.
Met alleen beneden vloerverwarming hou je het daar in ieder geval warm genoeg. Mocht het eens echt koud worden waardoor er te weinig warmte naar boven "lekt" dan is het ideaal om daar met een goede airco bij te kunnen verwarmen. Dan zou ik zeker twee binnenunits nemen aan weerszijden van de ruimte, dat koelt ook beter en comfortabeler in de zomer.
Je adviseert nu twee (dure) installaties die niet goed met elkaar samenwerken op 91 m2. Gekkenwerk.

• walletje-w
ASW1 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:36:
Waarschijnlijk ook nog geen rekening gehouden met de warmte die elektriciteitsverbruik en aanwezigheid van mensen genereert? Het zou me echt verbazen als je meer dan een 3kW unit nodig hebt om het warm te houden. Ik denk dat je best al een keuze kunt maken over hoe je wilt verwarmen, alleen het benodigde vermogen is nog de vraag.
Klopt er is ook iemand in dit project die daar vanuit gaat, 2 infrarood panelen geplaatst heeft en denk de rest te kunnen verwarmen met zijn lichaam en electronica. Maar die heeft voor zover ik weet nooit echt serieus gerekend naar de actuele warmtevraag.
Een airco binnendeel aan beide kanten lijkt me eigenlijk overkill. De bovenverdieping is 'maar' 40m2, wel met puntdak dus wat meer m3 maar dan nog. Daarnaast is er geen massa, alles is van 18mm multiplex met 30cm knauf isolatie. Dit heeft zowel voor als nadelen. Voordeel is dat je geen bakstenen hebt die nog lang nawarmte geven, nadeel is dat je ook geen bakstenen hebt die als buffer fungeren zodat de temperatuur minder snel kan oplopen.
Volgens mij bestaan er geen monoblocks van 3kW, ik dacht dat die minimaal 5 zijn en dat je bij kleiner automatisch bij een split unit uit komt.
Je technische ruimte is erg klein voor een gasloos huis, ziet dat maar eens fatsoenlijk passend te maken. Al heb je maar 1m² meer dan helpt dat al heel veel dan kun je meer dan alleen een boiler kwijt.
Voor de airco boven moet je ook besluiten waar binnen- en buitenunit moeten komen en daar voorzieningen voor treffen. Met name een doorvoer van de aircoleidingen en is iets wat je eigenlijk al in de bouw moet opnemen, kan dat evt niet in de gevellaag weggewerkt waar je ook die extra isolatie in wilt stoppen?
Ik dacht eerst dat je bedoelde dat er geen warmtepomp van 3kW is maar die panasonic is daar perfect voor natuurlijk. https://www.aircon.panaso...h-adc0309j3e5-wh-ud03je5/ maar nu besef ik me dat je de airco (lucht/lucht warmtepomp) bedoeld. Daar heb ik nog niet zoveel onderzoek naar gedaan dus staat nu op mijn lijstje.
De technische ruimte no 1m2 groter maken is ondoenlijk, dan moeten we heel de indeling gaan veranderen, of geen WC nemen :+ Wel wil ik de technische ruimte 20cm breder maken dan nu op de tekening is aangegeven zodat er 2 apparaten van 60cm naast elkaar kunnen staan en het plafond in de wc behoorlijk te verlagen zodat ik daar ook leidingen/kanalen kan verwerken. Het gaat niet makkelijk worden maar het is een eenmalig iets wat met goed puzzelen zou moeten kunnen.
Verder een heel mooi huisje, tof project het lijkt me heerlijk om te doen al zal het de nodige hoofdbrekens kosten nu.
We zijn er heel blij mee inderdaad, prachtig project en een boel leuke mensen om mee samen te werken.
Wel hebben we vertraging met bouwen doordat het stalen frame te laat bij de verzinker is gekomen en nu na de bouwvak pas geleverd gaat worden. We hebben de modules voor zover we kunnen al gemaakt en opgeslagen in een loods. 11 september gaan we weer door en dan kunnen we inderdaad zelf bepalen waar leidingen etc komen. Ons proces is ook hier te volgen: https://www.instagram.com/wikiwoning24/ en iedereen is altijd welkom op de bouwplaats om een keer te komen kijken!
Skyaero schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 08:30:
[...]
Als ik je tekeningen en een bierviltje pak, kom ik op ongeveer hetzelfde uit. Blijft dus nog wel de vraag waarom het label op 61 kWh/m2 uitkomt. Dat past niet bij dit vermogen.
Ik heb exact deze vraag nu terug gestuurd naar de mensen die dit berekend hebben.
Gebaseerd op je ervaring denk je dan dat de Rc waarde van 6 ook al tot een warmtevraag van 3,4kW leidt of dat die Rc 6 niet klopt en dat die eerder richting de 11 van Ubakus gaat?
Ik heb de labda waardes van de geselecteerde materialen ook met elkaar vergeleken (Knauf tool vs Ubakus) en daar zit het verschil niet in, die komen dicht genoeg bij elkaar om het verschil van Rc6 naar Rc11 niet te kunnen verklaren.
[...]

Ik weet niet hoe de verliesberekening hier mee omgaat, maar in de slaapkamer zal het (bijna) dezelfde temperatuur zijn als in de woonkamer. Dat je er niet verwarmd, betekent niet dat je er geen verliezen hebt.
Zeker waar, standaard stond er een waarde van 60% in Ubakus en dat leek mij wat laag, zeker ook voor onze woning omdat het grotendeels 2 ruimtes zijn (paar kleine hokjes nog). Dus vandaar dat ik die al verhoogd had naar 80% maar wellicht had 100% beter geweest.
[...]

Vermogen wordt gebaseerd op worst-case + eventuele opwarmtoeslag. Zoninstraling speelt alleen een rol bij koeling.

• busscherski
@Skyaero gebruikt de gangbare theoretische methode en weet er denk ik het meest vanaf. Voor zijn sommetje is het wel belangrijk dat hij de juiste input getallen krijgt.

Vanuit de praktijk zie ik dat bijvoorbeeld een capaciteit berekening op basis van historisch gasverbruik veel lager uitkomt.
Zelf heb ik bijvoorbeeld naar tevredenheid een 5 kW monobloc in een vrijwel vrijstaande woning van 2004 en inhoud 585 m3. Als ik daar een warmteverlies berekening aan zou doen zou er 10 kW uit komen.
Historisch gasverbruik betekening geeft 5 kW aan.

Als je de warmteverlies manier toepast zou ik het antwoord naar beneden afronden.

• Skyaero
  • Niet online
walletje-w schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 08:53:
Ik heb exact deze vraag nu terug gestuurd naar de mensen die dit berekend hebben.
Gebaseerd op je ervaring denk je dan dat de Rc waarde van 6 ook al tot een warmtevraag van 3,4kW leidt of dat die Rc 6 niet klopt en dat die eerder richting de 11 van Ubakus gaat?
Ik ben van 6 uitgegaan.

De woning is (op basis van de tekening) ongeveer 10.5 x 5.5m in de basis en de wanden zijn 5.5 meter hoog.

Dan heb ik een vloer van 60 m2, Twee lange muren van 2 x 60 m2, en twee korte muren van 2 x 27 m2 (+ de driehoek onder het dak +- 2 x 8 m2) en een dak (met een hoek van 45 graden ongeveer 2 x 41 m2).

Als ik uit ga van Rc = 6, een compensatiefactor van 2 voor de vloer (want niet grenzend aan buitenlucht) en een u = 0.7 voor glas (uitgaande van totaal 50 m2) kom ik uit op:

Vloer: 60 m2 / 6 (Rc) / 2 (compensatie) = 5 W/K
Dichte gevels: 140 m2 / 6 = 23 W/K
Glas: 50 m2 x 0.7 = 35 W/K
Dak: 82 / 6 = 14 W/K

Transmissieverlies totaal: 77 W/K

Bij een worst-case scenario (30 °C verschil, binnen 20 °C buiten -10 °C), kom je op 77 x 30 = 2,3 kW

Daar komt nog ventilatie (uitgaande van WTW), infiltratie en een (kleine) opwarmtoeslag bij. Dat zal samen zo'n 1 tot 1,5 kW zijn. Kom je uit op 3,5 - 4 kW.

Edit:
Ik heb geen feeling voor de koudevraag. Als deze serieus is, zou je 100% luchtverwarming & luchtkoeling kunnen overwegen. Scheelt het trekken van heel veel waterleidingen of de aanleg van vloerverwarming. Zitten wel wat ontwerpuitdagingen bij als het gaat om luchtstromingen en 'tocht'beleving.

Edit2: Let wel, ik doe dit soort berekeningen uit mijn hoofd. Er kunnen geen rechten aan ontleend worden :)

[ Voor 13% gewijzigd door Skyaero op 17-08-2021 09:18 ]

• walletje-w
Excuus voor de late reactie, vandaag weer lekker op de bouwplaats de buren helpen!
Maar daar leer je ook weer het een en ander van. De buurvrouw heeft een soort van vriend die 'expert' in energie zaken is een warmteberekening laten maken en die kwam uit op 3,2kW.
Skyaero schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:10:
[...]

Ik ben van 6 uitgegaan.

De woning is (op basis van de tekening) ongeveer 10.5 x 5.5m in de basis en de wanden zijn 5.5 meter hoog.

Dan heb ik een vloer van 60 m2, Twee lange muren van 2 x 60 m2, en twee korte muren van 2 x 27 m2 (+ de driehoek onder het dak +- 2 x 8 m2) en een dak (met een hoek van 45 graden ongeveer 2 x 41 m2).

Als ik uit ga van Rc = 6, een compensatiefactor van 2 voor de vloer (want niet grenzend aan buitenlucht) en een u = 0.7 voor glas (uitgaande van totaal 50 m2) kom ik uit op:

Vloer: 60 m2 / 6 (Rc) / 2 (compensatie) = 5 W/K
Dichte gevels: 140 m2 / 6 = 23 W/K
Glas: 50 m2 x 0.7 = 35 W/K
Dak: 82 / 6 = 14 W/K

Transmissieverlies totaal: 77 W/K

Bij een worst-case scenario (30 °C verschil, binnen 20 °C buiten -10 °C), kom je op 77 x 30 = 2,3 kW

Daar komt nog ventilatie (uitgaande van WTW), infiltratie en een (kleine) opwarmtoeslag bij. Dat zal samen zo'n 1 tot 1,5 kW zijn. Kom je uit op 3,5 - 4 kW.
De aannames qua gegevens zijn inderdaad correct en komen heel dicht bij de werkelijkheid. Meerdere berekeningen komen nu dus uit rond de 3,5kW. Geen rekening houdend met de koudevraag.
Edit:
Ik heb geen feeling voor de koudevraag. Als deze serieus is, zou je 100% luchtverwarming & luchtkoeling kunnen overwegen. Scheelt het trekken van heel veel waterleidingen of de aanleg van vloerverwarming. Zitten wel wat ontwerpuitdagingen bij als het gaat om luchtstromingen en 'tocht'beleving.

Edit2: Let wel, ik doe dit soort berekeningen uit mijn hoofd. Er kunnen geen rechten aan ontleend worden :)
No worries ;) - Maar de reden dat ik het specifiek vraag is dat als mensen met ervaring in een bepaald topic je een workflow laten zien, dat een enorme kennisboost kan geven. Ik zal bovenstaande niet aannemen voor "Dit is het, dit is correct en zo zal het zijn". Maar wel van leren wat de belangrijke factoren zijn, en ook wat niet belangrijk is. Soms is een nieuw topic (en dat is dit energievraagstuk voor mij zeker) zo uitgebreid dat je je afvraagt waar te beginnen. Maar nu is het dus echt zo 'simpel' als de som van alle transmissieverliezen van je gevels die je kunt berekenen of inschatten + een aantal extra factoren als ventilatie en opwarmtoeslag. En ja dit staat ook op andere plekken beschreven, maar als iemand met ervaring dit ook aangeeft als grove berekening dan geeft dat vertrouwen dat je op de juiste weg bent, hoop ik B)

Nu benoemde je dat de combinatie van een lucht/lucht warmtepomp op de eerste verdieping en een lucht/water warmtepomp op de begane grond een slecht idee is. Maar eigenlijk lijkt dat me nog steeds een interessante optie.

Lucht/water met vloerverwarming/koeling op de begane grond. Heeft weinig zoninstraling dus de vloerverkoeling met hoh 10 zou dan een eind moeten kunnen komen. Vloerverwarming in de badkamer en slaapkamer is erg prettig in de winter voor de blote voetjes en er zijn meerdere ruimtes beneden dus ventilatie warmtepomp is lastig om alle ruimtes te bereiken. De warme lucht die in de werkruimtes beneden gecreëerd wordt door de vloerverwarming zal door het open trapgat naar boven stijgen en dus die ruimte ook verwarmen. Boven zijn er dus twee grote glazen puien die vaak ook extra verwarmd worden door de zon dus vloerverwarming daar zal eigenlijk heel weinig nodig zijn.

Lucht/lucht warmtepomp op de eerste verdieping om te koelen en verwarmen. Dit is een grotere open ruimte waarin de binnenunit goed te plaatsen is op de vide, maar dan gericht richting de keuken (staat niet in de tekening, komt enkel boven de woonkamer, plaatsen we een bed voor gasten). De binnenunit kan dan direct richting de keuken blazen waar veel zoninstraling is en wat het probleem zou kunnen zijn. Als de vloerverkoeling beneden toch niet voldoende blijkt dan zakt de koudere lucht boven door het trapgat. Dit kunnen we nog eens extra versterken door het dakraam wat direct boven het trapgat zit te openen door een natuurlijke ventilatiestroom te forceren met een hoog debiet, en als de warme lucht dan weg is de airco weer vol aan te zetten. (Een beetje zoals een airco van een auto?) Maar wellicht denk ik nu te simpel, die hitte moet ten eerste nooit al in je woning zijn. Een auto heeft natuurlijk geen zonwering of muren met een RC waarde van 6 :+

Dan zit ik nog te twijfelen of die Rc waarde van 6 klopt. Als ik simpelweg naar de labda waarde kijk van de isolatie 0,032 en daar 30cm van neem dan kom je op een Rd waarde uit van 0,3/0,032 = 9,375. Daar komen dan nog alle andere materialen omheen bij. Ja het is een vrijstaande woning maar tegelijkertijd zijn we ook weer ontzettend luchtdicht aan het bouwen met alle folies aan de binnen en buitenkant die compleet luchtdicht zijn geseald.

Edit: De tool van Knauf komt ook uit op ongeveer een Rc van 11 (10,8) als ik het percentage hout naar beneden haal! Wij hebben echt maar heel weinig hout dat als koudebrug fungeert omdat we deze nieuwe bouwmethode gebruiken. Dat dit zo'n groot verschil maakt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lx36oDhRsFdrDKSrkmwUSqbeikk=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/tkoXNwm0K4Pu2S9M55WsuSZs.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 5% gewijzigd door walletje-w op 17-08-2021 22:11 ]

• Skyaero
  • Niet online
De uitdaging met vloerverwarming is dat je een huis bouwt met een lage thermische massa (want geen beton) en die dus snel reageert op veranderingen in buitentemperatuur en zoninstraling.

Vloerverwarming daarentegen is een heel traag proces. Het kan een dag duren voordat de vloer op temperatuur is. Je vloerverwarming zal dus ontzettend moeilijk te regelen zijn bij wisselend weer, waardoor het risico op comfortklachten (te koud/te warm) hoog is.

Daarnaast heb je misschien 1,5 kW nodig op de begane vloer. Dat is nog best een uitdaging om daar een L/W warmtepomp voor te vinden.

Een ander aspect is dat vloerkoeling echt weinig vermogen heeft op warme dagen. Doordat je met condensatie te maken krijgt, zal de aanvoertemperatuur redelijk ook liggen. De eerste verdieping ga je in ieder geval niet redden met vloerkoeling.

Ik zeg niet dat je het niet moet doen, maar denk wel goed na over een integrale oplossing. In kantoren heb je bijvoorbeeld van die plafondunits (convectors) waar warme of koude lucht door geblazen wordt. De aanvoer van warmte en koude is water, maar deze wordt eerst afgeven aan stromende (ventilatie)lucht. Je zou ook kunnen kijken of zoiets te krijgen is. Dan heb je goede luchtkoeling in de slaapkamers, de mogelijkheid tot vloerverwarming en maar 1 installatie nodig.

• Skyaero
  • Niet online
walletje-w schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 22:06:
Edit: De tool van Knauf komt ook uit op ongeveer een Rc van 11 (10,8) als ik het percentage hout naar beneden haal! Wij hebben echt maar heel weinig hout dat als koudebrug fungeert omdat we deze nieuwe bouwmethode gebruiken. Dat dit zo'n groot verschil maakt!
[Afbeelding]
Dit lijkt te kloppen. Heeft denk ik met name te maken met de dikte van de isolatie. Je hebt een gevel van bijna een halve meter dik. Dat is 25% meer dan "gebruikelijk" is bij HSB (en dan kom je op een Rc van 6 a 7 )

Het verschil tussen R6 en R10 voor gevel en dak in de warmtecapaciteit is overigens slechts 500 W.

• walletje-w
Na een korte periode van bezinning kom ik denk ik tot de volgende oplossing.

1 Airco unit (merk etc nog te bepalen) met 3 binnenunits die kunnen verwarmen en verkoelen en dan elektrische vloerverwarming in de badkamer. (+ zonnecollectoren, elektrische boiler en quooker voor SWW)
  • 1 binnenunit op de slaapkamer die voornamelijk zal koelen en op extreme dagen zal verwarmen.
  • 1 binnenunit op de werkkamer begane grond. Koelen minder noodzakelijk omdat dit aan de noordkant zit, maar verwarmen des te meer. Ook in verband met de grote glazen pui (wel glas met uW 0,6) en lang stil zitten.
  • 1 binnenunit op de bovenverdieping. Voornamelijk koelen en mocht de zoninstraling niet voldoende zijn op koude dagen en de warmte die van de werkkamer stijgt naar de eerste verdieping dan zal hij ook bijverwarmen.
Daarnaast installeren we dan elektrische vloerverwarming in de badkamer. Dit zal veel sneller te reguleren zijn dan een warmtepomp en vloerverwarming met water. Dit heeft natuurlijk een COP van 1 maar zal nog steeds efficient zijn omdat dit enkel in de ochtend en avond even gebruikt zal worden op erg koude dagen.
Daarnaast zal de warmte die hier opgewekt wordt doorstromen naar de aanliggende slaapkamer zodat die binnenunit bijna nooit zal hoeven verwarmen in de slaapkamer, wat weer minder geluid oplevert.

Ik kwam er nog wel achter dat er een fout zat in de eerdere Ubakus berekeningen. De houten constructie heeft natuurlijk wel nog een soort van koude brug door middel van de 18mm multiplex platen die binnenin zitten.
Nadat ik die toegevoegd heb kwam ik echter nog steeds op een RC uit van 10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1kqNTezrseTBxfms4cOqbjEMwI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qayfpTEz2gJRiyktW8UDGpKR.png?f=user_large

• bbbrumbrum
  • Niet online
Waarom OSB over de Fermacell?

Badkamer zou ik gewoon met water doen, niet te diep in de vloer leggen, snel zat.
Daarnaast met jou isolatiewaardes zal het uberhaubt niet (veel) afkoelen, dus is snelheid of "opwarmen" helemaal niet aan de orde.

Wat voor bouwmethode is dit trouwens, een Wikihouse achtig iets?

[ Voor 12% gewijzigd door bbbrumbrum op 08-09-2021 16:04 ]

• walletje-w
bbbrumbrum schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:03:
Waarom OSB over de Fermacell?

Badkamer zou ik gewoon met water doen, niet te diep in de vloer leggen, snel zat.
Daarnaast met jou isolatiewaardes zal het uberhaubt niet (veel) afkoelen, dus is snelheid of "opwarmen" helemaal niet aan de orde.

Wat voor bouwmethode is dit trouwens, een Wikihouse achtig iets?
Als we de badkamer met water zouden doen dan heb ik een aparte warmtepomp nodig voor enkel dat stukje en als ik dat op een elektrische boiler zou doen dan heb je extra verlies.

De snelheid maakt volgens mij wel uit, het voordeel dat we geen massa hebben gebruiken we dan. Dus met elektrisch verwarmt de vloer snel om aangenaam te zijn in de wintermaanden, om het voor de koude voetjes net wat lekkerder te maken. Maar hoeven we die ruimte die verbonden is aan de slaapkamer niet continue op een hogere temperatuur te hebben. (18 vs 22 graden). Maar omdat er geen massa is gaat hij nadat hij uitgezet is niet nog lang door met na verwarmen van de ruimte.

OSB over fermacell is enkel op bepaalde plaatsen. We hebben 60min brandvertraging van binnenuit nodig. Daar gaat een speciale fermacell plaat bij helpen, en op bepaalde plekken voegen we daar nog OSB aan toe om extra kasten aan op te kunnen hangen.

De bouwmethode is hier in meer detail te zien: https://wikihousedestripmaker.nl/wikihouse/
Komt er op neer dat het casco gemaakt is van 18mm multiplex wat uit vele puzzel stukken bestaat en dan door 'leken' in elkaar te zetten is. Daarna begint de afbouw zoals een reguliere woning.

• bbbrumbrum
  • Niet online
Volg zelf wikihouse al langer, mooi!!

Ik las even over de aircos heen, maar je hebt toch SWW nodig, met een WP boiler zou je de VVW mee kunnen laten lopen, maar voor zulke relatief kleine en goed geisoleerde huizen kan een COP1 oplossing toch nuttig zijn.

Zou persoonlijk voor een 3kW LW met fancoils gaan.

Had zelf al gezien dat sommige bewoners voor dubbel brandwerend gips gingen, waar ik me nogal over verbaasde, weet je waar die 60min eis vandaan komt? Traditioneel HSB word dat nooit gedaan iig.

Moeten wel flinke kasten zijn dan, met goede hollewandpluggen in Fermacell kun je makkelijk tientallen kilos per plug ophangen. En anders kun je altijd nog doorschroeven tot je multiplex laag.

BTW: Jullie gaan nog "gewoon" in het WikihouseNL Wren (toch?) systeem bouwen? Of wachten jullie op de release van Skylark?

[ Voor 48% gewijzigd door bbbrumbrum op 08-09-2021 20:06 ]

• Skyaero
  • Niet online
walletje-w schreef op woensdag 8 september 2021 @ 14:50:
Na een korte periode van bezinning kom ik denk ik tot de volgende oplossing.

1 Airco unit (merk etc nog te bepalen) met 3 binnenunits die kunnen verwarmen en verkoelen en dan elektrische vloerverwarming in de badkamer. (+ zonnecollectoren, elektrische boiler en quooker voor SWW)
Klinkt goed! Kijk wel even goed naar je douche en besparingsmaatregelen. Een elektrische boiler kan financieel snel aantikken op de elektriciteitsrekening. Als het kan doucheWTW, anders een besparende douchekop.

• walletje-w
bbbrumbrum schreef op woensdag 8 september 2021 @ 18:55:
Volg zelf wikihouse al langer, mooi!!

Ik las even over de aircos heen, maar je hebt toch SWW nodig, met een WP boiler zou je de VVW mee kunnen laten lopen, maar voor zulke relatief kleine en goed geisoleerde huizen kan een COP1 oplossing toch nuttig zijn.

Zou persoonlijk voor een 3kW LW met fancoils gaan.
Bedoel je hier nu een 3kW lucht/lucht warmtepomp met fancoils als binnenunits? En zo ja heb je dan nog specifieke fancoils in gedachten? Edit: Ik zie nu dat je waarschijnlijk een lucht/water warmtepomp bedoeld, want de fancoils hebben natuurlijk warm en koud water nodig om hun werk lekker te kunnen doen.
Had zelf al gezien dat sommige bewoners voor dubbel brandwerend gips gingen, waar ik me nogal over verbaasde, weet je waar die 60min eis vandaan komt? Traditioneel HSB word dat nooit gedaan iig.
Die 60 minuten komt helaas doordat de woning op 2,5m afstand van elkaar staan. Traditioneel HSB maakt dus in dit geval niet uit ook die zouden moeten voldoen aan deze eis. Dubbel gips is aanbevolen vanuit de architect.
Moeten wel flinke kasten zijn dan, met goede hollewandpluggen in Fermacell kun je makkelijk tientallen kilos per plug ophangen. En anders kun je altijd nog doorschroeven tot je multiplex laag.
Klopt een ventilatiekast :+ Maar wellicht kies ik er ook voor om hem op de grond te plaatsen.
BTW: Jullie gaan nog "gewoon" in het WikihouseNL Wren (toch?) systeem bouwen? Of wachten jullie op de release van Skylark?
Wij hebben inderdaad nog het Wren systeem. Skylark is al behoorlijk ver in ontwikkeling maar nog niet klaar voor productie. Lijkt wel weer een aantal leuke stappen gemaakt te hebben in flexibiliteit! Beetje off topic, ik was eerst heel enthousiast, toen wat minder en nu ik er mee heb kunnen bouwen weer enthousiast. Er zit echt daadwerkelijk potentie om meer mensen te stimuleren om hun eigen huis te bouwen. Met bakstenen is het toch lastiger om een handleiding te maken die foutloos opgevolgd kan worden, met deze platen is het makkelijker te zien of iets past of niet. Zo kun je met een groep vrienden een casco woning in 2 maanden in elkaar zetten.
Skyaero schreef op woensdag 8 september 2021 @ 20:09:
[...]

Klinkt goed! Kijk wel even goed naar je douche en besparingsmaatregelen. Een elektrische boiler kan financieel snel aantikken op de elektriciteitsrekening. Als het kan doucheWTW, anders een besparende douchekop.
We zijn inderdaad aan het kijken naar een douche WTW, helaas kunnen we geen wtw leiding plaatsen omdat de badkamer op de beneden verdieping zit. Maar een goede doucheput WTW zou wel moeten kunnen en toch ook weer een 40-50% rendement opleveren.

De volgende stap is nu de zonneboiler bepalen, maar dat is een nieuw topic en ga ik me eerst eens even flink over inlezen.

Edit:
Ik zie nu dat er lucht/water warmtepompen bestaan die je ook kunt koppelen aan een airco binnen unit.
Dan zou ik geen zonneboiler nodig hebben voor SWW en bespaar ik op die installatie.

[ Voor 5% gewijzigd door walletje-w op 08-09-2021 22:17 ]

• bbbrumbrum
  • Niet online
Waarom zou je een zonneboiler nódig hebben voor SWW? In de winter gaat hij sowieso niet voldoen....

Zou dat zeker niet als los onderwerp zien. Samen met PV moet heel de installatie een logisch geheel zijn.

[ Voor 37% gewijzigd door bbbrumbrum op 08-09-2021 23:32 ]

Pagina: 1