Voor ons nieuwe huis wat we helemaal zelf aan het bouwen zijn ben ik op zoek naar een technische installatie om te verwarmen, verkoelen, warm tap water en ventilatie. Ik ben er al een poos over aan het dubben en kom er nog niet helemaal uit.
Eerst even de eigenschappen van de woning:
En dan onze eisen:
Nilan Compact Air 9
Initieel was ik erg gecharmeerd van het systeem van Nilan, de Compact Air 9. Dit is een systeem wat alles in 1 heeft. Maar na contact met een installateur gaf hij aan dat hij verwacht dat dit systeem te vaak aan/uit zal gaan omdat hij niet laag genoeg kan moduleren. Nu lees ik op internet ook weer dat de 9 vergelijkbaar is met een 6kw unit, maar zou nog steeds teveel kunnen zijn natuurlijk. Heeft een optie om een systeem aan te sluiten op de kookplaat afzuiging.
Nibe F750 + SAM 42
Voordeel van geen buitenunit. Zou voldoende capaciteit moeten hebben voor onze woning. Compact genoeg. Koelen is volgens mij niet mogelijk.
Inventum Modul-Air Red/Blue + ClimageControl module
Blue is nog niet beschikbaar maar bied een extra optie om te koelen volgens mij dmv vloerverkoeling? Maar veel details zijn hier nog niet over te vinden. Red kan nu ook koelen maar dan wel samen met de ClimageControl module als ik het goed begrijp maar ook dit is mij nog niet zeker.
Nibe AMS 10-6 + Ba-svm + WTW?
Stille buitenunit, hoogste efficiëntie van alle opties hier benoemd. Kan vloerverkoeling doen. Heeft grootste boiler capaciteit van 230L.
De laatste optie geeft de meeste flexibiliteit. Daar kan ik bijvoorbeeld ook denken aan een WTW met koelfunctie zodat ik alle vertrekken kan koelen via de ventilatieschachten. Een losse airco is ook een optie en dan zou ik die boven plaatsen en hopen dat de koude lucht voldoende naar beneden stroomt om ook de slaapkamer op de beneden verdieping te bereiken.
Na de eerste gesprekken met installateurs blijkt dat ze voornamelijk voor de opties gaan waar ze zelf mee werken en ervaring mee hebben. Wat logisch is maar dat levert niet de beste oplossing op. Ik hoop dat jullie hier een wat meer onafhankelijk advies kunnen geven.
Eerst even de eigenschappen van de woning:
- Vrijstaande woning
- 92m2 GBO
- 430m3
- Beng 1: 99, Beng2: 25, Beng 3: 81
- Ventilatie capaciteit benodigd volgens de NEN 217m3/uur
- Alle wanden minimaal RC6 volgens de eerste berekeningen maar we gaan overal nog 5cm extra isolatie toevoegen behalve de vloer.
- Grote glazen pui op het noorden en zuiden
- Overal driedubbel glas van 0,6-0,8 en de grote puien hebben Klima700 zonwerend glas.
- Ramen met relatief veel zoninstraling krijgen automatische zonwering inc. de pui op het zuiden
- Technische ruimte is erg klein (1,3m2)
En dan onze eisen:
- Stille oplossing zowel binnen als buiten, technische ruimte zal wel goed afgesloten worden
- Compacte binnen oplossing ivm de 1,3m2 technische ruimte
- Overcapaciteit voor ventilatie omdat ik merk dat de eisen vanuit de overheid minimaal zijn
- Verkoeling (vloerverkoeling of luchtverkoeling maakt volgens mij niet zoveel uit)
- Uit kunnen lezen wat de beschikbare hoeveelheid tapwater is (kan ik dan tonen in de douche zodat we bewust kunnen douchen)
- Afzuiging voor het koken ook via de WTW doen. Volgens TNO onderzoek is dat prima te doen mits je de kanalen daar op afstemt en een goed vetfilter hebt.(https://projecten.topsect...c86832e9f0d8059461253.pdf)
- Via kleppen de gehele ventilatie sturen naar de badkamer/slaapkamer/of keuken.
- De ventilatie aan kunnen sturen dmv Home Assistant en/of KNX
Nilan Compact Air 9
Initieel was ik erg gecharmeerd van het systeem van Nilan, de Compact Air 9. Dit is een systeem wat alles in 1 heeft. Maar na contact met een installateur gaf hij aan dat hij verwacht dat dit systeem te vaak aan/uit zal gaan omdat hij niet laag genoeg kan moduleren. Nu lees ik op internet ook weer dat de 9 vergelijkbaar is met een 6kw unit, maar zou nog steeds teveel kunnen zijn natuurlijk. Heeft een optie om een systeem aan te sluiten op de kookplaat afzuiging.
Nibe F750 + SAM 42
Voordeel van geen buitenunit. Zou voldoende capaciteit moeten hebben voor onze woning. Compact genoeg. Koelen is volgens mij niet mogelijk.
Inventum Modul-Air Red/Blue + ClimageControl module
Blue is nog niet beschikbaar maar bied een extra optie om te koelen volgens mij dmv vloerverkoeling? Maar veel details zijn hier nog niet over te vinden. Red kan nu ook koelen maar dan wel samen met de ClimageControl module als ik het goed begrijp maar ook dit is mij nog niet zeker.
Nibe AMS 10-6 + Ba-svm + WTW?
Stille buitenunit, hoogste efficiëntie van alle opties hier benoemd. Kan vloerverkoeling doen. Heeft grootste boiler capaciteit van 230L.
De laatste optie geeft de meeste flexibiliteit. Daar kan ik bijvoorbeeld ook denken aan een WTW met koelfunctie zodat ik alle vertrekken kan koelen via de ventilatieschachten. Een losse airco is ook een optie en dan zou ik die boven plaatsen en hopen dat de koude lucht voldoende naar beneden stroomt om ook de slaapkamer op de beneden verdieping te bereiken.
Na de eerste gesprekken met installateurs blijkt dat ze voornamelijk voor de opties gaan waar ze zelf mee werken en ervaring mee hebben. Wat logisch is maar dat levert niet de beste oplossing op. Ik hoop dat jullie hier een wat meer onafhankelijk advies kunnen geven.
/f/image/tdsBkI8SUzbGQEAAUnbWnO2p.png?f=fotoalbum_small)
/f/image/bYEvuklnlC5j6GUwiMXoNxvq.png?f=fotoalbum_small)
/f/image/kEzGuak9t1URMWpDkAyCQZX7.png?f=fotoalbum_small)
/f/image/hP1mHbQI7uTPaoCOsixuZcW8.png?f=fotoalbum_small)
/f/image/axYRyoMFLZpYP4w6iCv5LCS9.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/s9EIbvxdj9H2FrTS5M318PqZ.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/jMO10TyirhP9CQSkZQMpZOj2.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/tkoXNwm0K4Pu2S9M55WsuSZs.png?f=fotoalbum_medium)