Internetradio aanschaffen, valkuilen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinkels
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-03-2024
Ik zoek een
Internetradio

Wat is je budget?
Ongeveer €350.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
zonder abonnement radio te kunnen luisteren.

In mijn omgeving gebruikt nog niemand internetradio, dus ik kan mijn vraag alleen hier kwijt (of in de winkel :| ).
Het is mij nu onduidelijk of je bij de aanschaf van een merk ook aan een vooraf bepaalde tunerdienst verbonden bent of dat je daar helemaal vrij in bent. Ik wil na het gelazer met digitale radio van Ziggo niet in de toekomst weer mijn installatie moeten aanpassen omdat een bedrijf de instellingen verandert.
Ook lees ik verschillende verhalen over het zoeken/selecteren van zenders. Er zijn vele duizenden stations, verdwalen is dus makkelijk. Kan je een beetje handig zoeken of zitten er merken tussen die dit niet op orde hebben?
Ik lees een specificatie van een Philips radio met maar 10 presets? lijkt me wel erg weinig.

Pinkels

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:36
In mijn ervaring is met name de gebruikersinteractie bepalend. Juist dit punt is vaak ondermaats: max 5 of 10 presets met knoppen of afstandsbediening, gruwelijk om zenders te zoeken en te koppelen aan een preset (soms iets beter met een aftandse app met matige support), vaak geen knop voor inputselectie maar menugehannes.

Luister je naar die 5 of 10 presets dan werkt het vaak prima.

Ik zou nooit 350 euro uitgeven juist vanwege de afhankelijkheid van een externe aggregatiedienst voor de streams. Softwareondersteuning van de fabrikant is ook vaak beperkt in tijd.

* Rukapul gebruikt tegenwoordig meestal gewoon de Nest Mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinkels
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-03-2024
Ik zou nooit 350 euro uitgeven juist vanwege de afhankelijkheid van een externe aggregatiedienst voor de streams. Softwareondersteuning van de fabrikant is ook vaak beperkt in tijd.
Dit is nu precies mijn zorg: Ik ben dus overgeleverd aan de grillen van de fabrikant/streamingsdienst? Dan kan ik beter een DAB+ radio kopen, dat lijkt me minder aan veranderingen onderhevig.

Dus vraag: ik zit met de radio aan 1 streamingsdienst verbonden en kan niet switchen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:36
Pinkels schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 20:52:
[...]

Dit is nu precies mijn zorg: Ik ben dus overgeleverd aan de grillen van de fabrikant/streamingsdienst? Dan kan ik beter een DAB+ radio kopen, dat lijkt me minder aan veranderingen onderhevig.

Dus vraag: ik zit met de radio aan 1 streamingsdienst verbonden en kan niet switchen?
Typisch zit je vast aan een dienst. Op zich werken die vaak wel redelijk en blijven ook wel werken over tijd. Ik kan me een geval herinneren van een nieuwsbericht op de Frontpage waar een fabrikant softwarematig switchte op een bepaald moment.

Wat wel incidenteel an voorkomen is dat het enige tijd duurt voor een stream toegevoegd of gewijzigd wordt. Lullig als dat je favoriete zender is, maar tijdelijk van aard.

DAB + is vrijwel nooit een goede oplossing binnenshuis. Beperkt aanbod en geen of moeizaam ontvangst (uitzonderingen daargelaten).

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 14-08-2021 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:52
Het probleem is vaak de software ondersteuning - ik heb apparaten gehad die na een paar jaar stopten met werken. Naar mijn ervaring is een Raspberry Pi 3 Model B+ Starter pack met daarop https://www.pimusicbox.com/ of https://volumio.org/, en een eenvoudig stereo systeem met een USB input een betere oplossing, met dit budget bv een SMSL A 300 of een SMSL Q5 PRO met een paar Dayton Audio B452-AIR speakers. Koop er later eventueel nog een subwoofertje bij, zoals de Monacor ESUB-8F/WS.

Mocht volumio of pi musicbox stoppen dan kun je door met iets anders. Eventueel op een snellere Raspberry Pi, zonder versterker en speakers te vervangen.

[ Voor 11% gewijzigd door martyw op 14-08-2021 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:52
Oh, en vlakke grafieken fetisjisten, lees eerst even https://www.audioholics.c...52-air-speaker/conclusion
Pagina: 1