[PV] Netneutraal in de toekomst, welke inverter kiezen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Topicstarter
Na een aantal PV threats te hebben gelezen kom ik niet tot mijn antwoord.

Het vraagstuk gaat deels over de toekomst, waar ik merk dat al veel PV leveranciers afhaken als ik ze de vraag stel. Ik wil namelijk (extra) PV panelen aanschaffen, maar meteen ook nadenken over de mogelijkheid tot opslag van energie.

Omdat een grootte thuisbatterij nu aan de prijs en niet rendabel is, wil ik eerst beginnen met het laden van de auto's en opwarmen van een boilervat op momenten dat er energie over is, en het net op dreigt te gaan.

In mijn huis heb ik een complete KNX setup gemaakt. Alles is zo ongeveer wel uit te lezen en te monitoren. Via de GIRA HomeServer 4 (Geweldig apparaat!), stuur ik alles aan. Zowel de verlichting, ketel, vloerverwarming, zonwering, tuinberegening, deuren, alarmsysteem, Cooker en ga zo maar door.

In deze tekening is een klein beetje schematisch weergegeven wat ik in de toekomst zou willen om nog meer deze aarde te kunnen sparen. Wat ik wil is dus rond de 20 panelen (10 erbij) op zuid en 15 panelen op west (50graden) op het dak om energie-neutraal te kunnen worden. Dit is rond de 11KW en moet al mijn verbruik kunnen dekken en het gasverbruik drastisch omlaag brengen.

- Bij het meer terug-leveren van energie naar het net, kan ik dan eerst de auto laden en dan een boilervat voor de douche/verwarming opstoken.
- Later een accu toevoegen om deze bij het afschaffen van de salderingsregeling eerst vol te laten lopen.

Kan iemand mij tips geven welke inverter ik moet aanschaffen om dit te kunnen doen?
- 4 of 5 PV ingangen
- 3-fase
- Accu (LiFePo4) mogelijkheid voor de toekomst
- Geen Chinese materialen en het liefst uit de EU
- RS232/485 of via ethernet uit te lezen met HomeServer

Als iemand nog andere tips heeft voor het verbeteren van mijn energie-schema, hoor ik het ook graag. Niet alles staat op tekening, dus misschien is de tip al wel gerealiseerd :)

Verder hoop ik anderen hiermee te inspireren voor hun toekomstige installatie ;)

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Fronius gen24 is wel leuk.
Maar heeft ook geen 5 ingangen
Battery komt wel uit china zie ik.

Maar blijkbaar traag bij omschakeling eilandbedrijf. Stroomvoorziening valt dan ff kort weg.

Heb zelf een Technische Alternative Ez3 in de MK
Die kan (ook) modbus tcp praten en geheel te programmeren naar wens. (Met een CMI)
450 ltr houdt hij op temperatuur op de zon.
Google op aton power to heat voor het principe (maar dan een ez3 kopen met los element)
Heb 4 SMAs hangen. Opslag in batterijen zie ik later wel als het betaalbaar, brandveilig en nodig is.

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-08-2021 01:23 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:25
Keuze omvormer bij voorbereiding thuisbatterij
Het vraagstuk gaat deels over de toekomst, waar ik merk dat al veel PV leveranciers afhaken als ik ze de vraag stel.
Ik denk dat je bij de 1% hoort die er al mee bezig is. Ik kan me voorstellen dat ze afhaken. Er is momenteel totaal geen business case voor. En wanneer dat wel zo zal zijn is onbekend. Waarom zou de leverancier zoiets uit gaan zoeken? Hij heeft immers geen zicht op een thuisbatterij opdracht en kan het totaal niet goedkoop aanbieden omdat het de eerste keer is voor hem.
Kan iemand mij tips geven welke inverter ik moet aanschaffen om dit te kunnen doen?
- 4 of 5 PV ingangen
Misschien is SolarEdge een optie, maar dat hangt af van de orientaties. Waar heb je 4 of 5 ingangen voor nodig?
- Accu (LiFePo4) mogelijkheid voor de toekomst
Er bestaan omvormers met gekoppelde accu.
Persoonlijk zou ik de accu liever koppelen aan de slimme meter, dan kan die meten wel vermogen door de netaansluiting gaat. De omvormer hoeft niet te weten hoe vol de accu is.
Maar goed, wat in de toekomst de goedkoopste accu is weten we niet.
- Geen Chinese materialen en het liefst uit de EU
Wat betreft de zonnepanelen zelf wordt dat erg lastig. De made in EU panelen zijn zover ik weet samengesteld uit Chinese cellen.
Qua omvormer zou je kunnen kijken bij Enphase, SMA, Fronius of SolarEdge. Die bedrijven zijn zover ik weet niet in Chinese handen. In hoeverre de productie in China plaats vind weet ik niet.

Is eilandbedrijf een vereiste?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

AUijtdehaag schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 01:07:
Fronius gen24 is wel leuk.
Maar heeft ook geen 5 ingangen
Battery komt wel uit china zie ik.

Maar blijkbaar traag bij omschakeling eilandbedrijf. Stroomvoorziening valt dan ff kort weg.

Heb zelf een Technische Alternative Ez3 in de MK
Die kan (ook) modbus tcp praten en geheel te programmeren naar wens. (Met een CMI)
450 ltr houdt hij op temperatuur op de zon.
Google op aton power to heat voor het principe (maar dan een ez3 kopen met los element)
Heb 4 SMAs hangen. Opslag in batterijen zie ik later wel als het betaalbaar, brandveilig en nodig is.
De gen24 heeft 1 wcd voor noodstroom, niet echt iets om je huis op te draaien.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co Dat is volgens mij alleen bij de kleinere modellen zonder ontkoppelboard
YouTube: Webinar: Fronius GEN24 Plus alle modellen (NL)
Bij de grotere heb je echt een netontkoppel board en 3-fase.

Maar voor echte naadloze noodstroom moet je toch naar victron

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-08-2021 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Looki

Looki

Topicstarter
busscherski schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 22:09:
Keuze omvormer bij voorbereiding thuisbatterij

Ik denk dat je bij de 1% hoort die er al mee bezig is. Ik kan me voorstellen dat ze afhaken. Er is momenteel totaal geen business case voor. En wanneer dat wel zo zal zijn is onbekend. Waarom zou de leverancier zoiets uit gaan zoeken? Hij heeft immers geen zicht op een thuisbatterij opdracht en kan het totaal niet goedkoop aanbieden omdat het de eerste keer is voor hem.
Het klopt dat ik bij de 1% hoort die met de toekomst bezig is, maar dat is mij niet vreemd 8) .
Zelf heb ik een bedrijf die ook altijd twee stappen voor is, en allemaal gepassioneerde mensen in dienst heeft die dat virus van 10 jaar vooruitkijken ook hebben. O-)
Een inverter koop je niet voor de komende 5 jaar, maar hoop ik 15 tot 20 jaar. Waarom dan nu niet voorbereiden als je hoort dat het net al overbelast raakt en je zonnepanelen soms stoppen met werken. Verder ben ik qua domotica een control freak. Wil gewoon alles kunnen uitlezen :). Want waarom zou ik in de winter de CV aanzetten als ik weet dat er in de middag veel zon komt (ik heb veel een grote ramen op het zuiden en westen) en ik een grote temp overshoot krijg. Kleine moeite om een beetje goede PID regeling te coderen toch?
Misschien is SolarEdge een optie, maar dat hangt af van de orientaties. Waar heb je 4 of 5 ingangen voor nodig?
Ik heb in de winter huizen naast ons waar de zon pas later overheen komt. Ik heb straks 4 rijen met panelen op het zuiden, waardoor ik graag elke rij afzonderlijk zou willen tracken. Misschien over de top, waardoor 3 rijen ook genoeg zal zijn. Dan kan het schuine west georiënteerde dak op de andere string.

Weet iemand of het problemen geeft als je de strings helemaal verschillend belast? 2x 5-panelen string, 1x 10-panelen en 1x 16 panelen?
Er bestaan omvormers met gekoppelde accu.
Persoonlijk zou ik de accu liever koppelen aan de slimme meter, dan kan die meten wel vermogen door de netaansluiting gaat. De omvormer hoeft niet te weten hoe vol de accu is.
Maar goed, wat in de toekomst de goedkoopste accu is weten we niet.
Dit is een goed inzicht. Alleen zou ik dan een separaat batterij opslag systeem moeten aanschaffen. De kans ik dan alleen dat het samenwerken tussen deze apparaten niet goed loopt. Bij een eilandbedrijf werkt dit dan helemaal niet meer lekker ben ik bang voor.
Wat betreft de zonnepanelen zelf wordt dat erg lastig. De made in EU panelen zijn zover ik weet samengesteld uit Chinese cellen.
Qua omvormer zou je kunnen kijken bij Enphase, SMA, Fronius of SolarEdge. Die bedrijven zijn zover ik weet niet in Chinese handen. In hoeverre de productie in China plaats vind weet ik niet.
De SMA ben ik wel fan van, maar die heeft geen 3-fase inverters die accu voorbereid zijn.

De Enphase had ik ook al bekeken, alleen omdat zij met alleen maar micro-inverters werken en de data koppeling niet eenvoudig lijkt te zijn, val deze denk ik ook af. De leverancier kon mij in ieder geval niet meer vertellen dan "er is geloof ik wel een API beschikbaar".

De Fronius Gen24 Plus lijkt mij naar de eerste reviews te hebben gezien een geweldig apparaat. Deze kan ook al zonder accu in eilandbedrijf werken. Niet dat het nodig is, maar je ziet dat erover na is gedacht.

Van de SolarEdge begrijp ik niet helemaal waarom de accu een CAN-bus nodig heeft. Niet elke accu kan je er dus op aansluiten lijkt mij. Een risico als je de accu pas later wil aanschaffen?

Ik ben wel fan van made in de EU. Dit levert weer een bijdrage aan onze eigen economie, ook al is het maar een deel. Verder ben ik voor werk in CN geweest en de dingen die ik daar gezien heb overtuigen mij om zo min mogelijk daar vandaan te halen.
Is eilandbedrijf een vereiste?
Nee, geen vereiste omdat het Nederlandse stroomnet een van de beste van de wereld is. Wel is het een leuke bijkomstigheid mocht de wereld vergaan :F
Rol-Co schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 22:18:
[...]

De gen24 heeft 1 wcd voor noodstroom, niet echt iets om je huis op te draaien.
Het net is hier erg stabiel en zou dit niet als minpunt meenemen. Voor die keer dat alles er een week uitligt, sluit ik de koelkast en vriezen wel even op die WCD aan. Maar de grotere modellen zijn direct te koppelen lijkt het op.

Al met al ben ik al een stuk wijzer geworden. Dank voor de eerste tips! Nu nog de API en koppeling mogelijkheden onderzoeken. Als apparaten maar praten naar de buiten wereld is dit al heel wat.

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Waarom dan nu niet voorbereiden als je hoort dat het net al overbelast raakt en je zonnepanelen soms stoppen met werken.
Tot nu toe fixt de netbeheerder het (uiteindelijk) als het probleem erg genoeg is en de gebruikers genoeg klagen.
Maar goed, je wilt 11 kWp hangen. Bijvoorbeeld op 8 kW aan omvormer(s). Er zal wat eigen verbruik af gaan maar hoe groot moet je accu dan zijn als je je netspanning probleem zelf wilt oplossen met een accu? Maar goed, alle beetjes helpen.
Ik heb in de winter huizen naast ons waar de zon pas later overheen komt. Ik heb straks 4 rijen met panelen op het zuiden, waardoor ik graag elke rij afzonderlijk zou willen tracken. Misschien over de top, waardoor 3 rijen ook genoeg zal zijn. Dan kan het schuine west georiënteerde dak op de andere string.

Weet iemand of het problemen geeft als je de strings helemaal verschillend belast? 2x 5-panelen string, 1x 10-panelen en 1x 16 panelen?
In de winter wek je vergeleken met de zomer erg weinig energie op. Voor dat beetje verlies kun je rationeel gezien niets investeren om dat te verbeteren (participeer dan liever in een windpark oid).
Ook een string omvormer heeft schaduwmanagement.
YouTube: Laat schaduw de pret niet bederven

Strings van 5 panelen raad ik alleen aan met enkelfase string omvormers (en ook daarmee zal een string van 10 veel beter werken omdat het DC voltage dan veel dichter bij het optimum zit, daarnaast is er met lange strings schaduwmanagement mogelijk, 5 panelen is daarvoor te kort).

Technisch en financieel is het het beste om per dakvlak een string te maken (in geval alle panelen op dat dakvlak hetzelfde type zijn)
Je had 2 dakvlakken en op een van die dakvlakken 2 verschillende panelen? Dan kom je al snel op bijvoorbeeld een 3 fase string omvormer + een enkel of drie fase stringomvormer

Als je per rij wilt loggen raad ik je denk ik eerder SolarEdge dan een heleboel enkelfase omvormers aan. Dan kun je zelfs per paneel loggen.

Eilandbedrijf kan volgens mij alleen Victron goed.
De Fronius Gen24 Plus lijkt mij naar de eerste reviews te hebben gezien een geweldig apparaat. Deze kan ook al zonder accu in eilandbedrijf werken. Niet dat het nodig is, maar je ziet dat erover na is gedacht.
Zonder accu? Dat had ik niet verwacht, ga ik naar kijken.
Heb je een linkje waar ik kan zien hoe dat eilandbedrijf zonder accu werkt? Kan het nog niet vinden.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@busscherski luister de video in de post van @AUijtdehaag daar wordt het uitgelegd.

@Looki
SMA heeft wel degelijk ondersteuning voor batterij, dat heet alleen sunny island.
https://solargarant.nl/pr...0_zsHTgqUithoChlMQAvD_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Lg ess home heeft 3 mppt ingangen.

Maar ik begrijp de drang nog steeds niet waarom je voor wil lopen qua opslag.
Die techniek is nog lang niet uitontwikkeld

De eerste mobiele telefoons waren ook een status symbool en loeizwaar.
Kijk nu eens wat je in je handen hebt.
Een iets verbeterde versie daarvan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looki

Looki

Topicstarter
Rol-Co schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 12:04:
@busscherski luister de video in de post van @AUijtdehaag daar wordt het uitgelegd.

@Looki
SMA heeft wel degelijk ondersteuning voor batterij, dat heet alleen sunny island.
https://solargarant.nl/pr...0_zsHTgqUithoChlMQAvD_BwE
De SMA is alleen in 1-fase uitvoering te krijgen. Met nu 1 elektrische auto en staks misschien wel twee, wil ik wel snel kunnen laden als dat nodig is.
AUijtdehaag schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 13:13:
Lg ess home heeft 3 mppt ingangen.

Maar ik begrijp de drang nog steeds niet waarom je voor wil lopen qua opslag.
Die techniek is nog lang niet uitontwikkeld

De eerste mobiele telefoons waren ook een status symbool en loeizwaar.
Kijk nu eens wat je in je handen hebt.
Een iets verbeterde versie daarvan :+
Je huis koop je toch ook niet op twee personen als je verwacht dat er wel eens kinderen kunnen komen? De inverter koop ik niet voor 5 jaar. Waarom dan niet voorbereiden op de toekomst?

Iedereen zal z'n steentje moeten bijdragen. Als ik een installateur kan inspireren voor de toekomst, komen we verder. Anders had ook iedereen nog met paard en wagen gereden. Iemand moet beginnen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
De SMA is alleen in 1-fase uitvoering te krijgen. Met nu 1 elektrische auto en staks misschien wel twee, wil ik wel snel kunnen laden als dat nodig is.
Je 3 fase kWh meter staat gewoon stil als je enkelfase thuisaccu bijvoorbeeld 2000 W levert, je PV 5000 W en al je verbruik samen 7000 W is.
Het levering telwerk en teruglevering telwerk gaan dan niet tegelijk oplopen ondanks dat je dan technisch gezien tegelijk aan het terugleveren als afnemen bent.
Eilandbedrijf wordt wel lastig. Fronius lijkt wat dat betreft mooier spul te leveren.

Twee elektrische auto's hebben samen al snel een accucapaciteit van 100 kWh of meer. Wat voor thuisaccu wil je kopen om het laden te versnellen? Een relatief groot 10 kWh model dat typisch wellicht halfvol is is dan niet significant toch? Sowiese moet je auto dan ook AC laden boven 11 kW accepteren.
Je huis koop je toch ook niet op twee personen als je verwacht dat er wel eens kinderen kunnen komen? De inverter koop ik niet voor 5 jaar. Waarom dan niet voorbereiden op de toekomst?

Iedereen zal z'n steentje moeten bijdragen. Als ik een installateur kan inspireren voor de toekomst, komen we verder. Anders had ook iedereen nog met paard en wagen gereden. Iemand moet beginnen 8)
95% van de mensen hangt PV met name voor het financiele rendement dus daar gingen we even van uit. Voor jou speelt geld geen rol, je wilt gewoon een leuke gadget. Dat is prima.
Een Fronius GEN24 is een prima oplossing voor de twee langste strings, daar kun je later bijvoorbeeld BYD accu's op aansluiten. En dan nog een standaard omvormer voor de andere panelen. Het beste stap je af van je wens om per rij te monitoren.

Je zou ook een standaard omvormer kunnen ophangen en het overgebleven geld in iets groens investeren. Bijvoorbeeld participeren in een windpark oid. Heeft mogelijk meer impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Looki

De snelheid van laden met 2 auto’s is meer afhankelijk van je aansluiting in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Looki schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 13:36:
[...]

3 fase kan ook, zo bijvoorbeeld.

https://www.ebay.de/itm/3...%3APL_CLK%7Cclp%3A2334524

• Looki

Looki

Topicstarter
Het klopt dat geld in een iets mindere mate een rol speelt. Zelf leven we heel zuinig en hebben geen behoefte aan dure spullen. Hebben een huis met veel overwaarde, waardoor dit geen probleem moet zijn om dit zelfs mee te financieren in onze nieuwe hypotheek.

Het enige waar ik mij aan stoor is dat de GEN24 alleen met BYD accu's werkt. LG komt pas in de toekomst. Jammer dat je niet een manuele modus hebt waar je zelf het boven/onder voltage (tussen bepaalde grenzen) en maximale stroom kan instellen. Zo kan je zelf het type accu kiezen. Als er in de toekomst een betere techniek aankomt, kan je die ook aansluiten.

De 3-fase omvormer heb je nodig omdat je anders met 3 fase laden op 2-fasen afneemt en 1-fase stil staat. Eigenlijk wil ik dan helemaal stil kunnen staan, omdat ik anders nog steeds aan het salderen ben?

Verder wil ik in het huis twee fasen gebruiken voor het huis en 1 voor de verwarming van het boilervat.
Ik ga eens even uitzoeken hoe de inverters terugleveren. Niet dat fase-1 alles het net instopt en fase 2 en 3 tekort komen. Anders is een 3 fase verwarmingselement misschien handiger. Kan ik zelf bepalen waar er spanning over is.

De accu wil ik in de toekomst niet voor de auto gebruiken. Alleen voor het huis in de avonduren. Het gaat om het afvlakken van de piek bij het terug leveren.

Binnenkort zal ik mijn schema updaten met wat het gaat worden.

• busscherski
De 3-fase omvormer heb je nodig omdat je anders met 3 fase laden op 2-fasen afneemt en 1-fase stil staat. Eigenlijk wil ik dan helemaal stil kunnen staan, omdat ik anders nog steeds aan het salderen ben?
Als je op fase 1 en 2 ieder 500 W levert en op fase 3 1000 W verbruikt staat je meter stil.
Fysiek gaat er energie je huis uit en komt er energie in. Maar die verbruikt je buurman wel, of misschien wekt die die energie toevallig voor je op.
Verder wil ik in het huis twee fasen gebruiken voor het huis en 1 voor de verwarming van het boilervat.
Ik ga eens even uitzoeken hoe de inverters terugleveren. Niet dat fase-1 alles het net instopt en fase 2 en 3 tekort komen. Anders is een 3 fase verwarmingselement misschien handiger. Kan ik zelf bepalen waar er spanning over is.
Ik heb geruchten gehoord dat sommige 3 fase omvormers bij zeer lage belastingen over gaan op enkelfase. Weet het niet zeker.

En bedoel je spanning of energie?

Heb je misschien een plaatje van een duidelijk legplan?
De accu wil ik in de toekomst niet voor de auto gebruiken. Alleen voor het huis in de avonduren. Het gaat om het afvlakken van de piek bij het terug leveren.
Ja dat kan. Lijkt me ook de beste toepassing. Hoeveel kWh verbruik je in de zonnigste 6 maanden van het jaar gemiddeld tussen 18:00 en 07:00? Dat zal dan je benodigde accu capaciteit worden. Een grotere verdien je nog veel langzamer terug omdat je die extra capaciteit misschien maar 10x per jaar benut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik denk dat de Ts nog even een tijdje moet lezen op het forum, er is een beeld gevormd van systemen maar dat plaatje klopt niet of is niet compleet.

Pagina: 1