Keuze omvormer bij voorbereiding thuisbatterij

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-06 13:01

Niwla

dat dus....

Topicstarter
Dag allemaal,

Wij hebben onlangs een nieuwbouwhuis gekocht. Deze zal uiteraard ruim voorzien worden van zonnepanelen.
Ik ben (met de afbouw van de saldering in het vooruitzicht) me een beetje aan het inlezen over thuisbatterijen.
Hierbij kwam ik dit artikel tegen:

https://www.linkedin.com/...-van-start-joost-straat-/

Daarin wordt gezegd:
Bij de batterij is hybride omvormer gemonteerd, je kan dus de zonnepanelen daar rechtstreeks op aansluiten, wat energieverliezen verlaagt.
Ik wil natuurlijk voorkomen dat ik straks in eerste instantie een omvormer selecteer die niet geschikt is voor een thuisbatterij waardoor ik mijn omvormer moet vervangen wanneer die batterij er gaat komen.

Zijn er hier mensen die ook met dit bijltje gehakt hebben of hier meer info over hebben?
Is in principe iedere omvormer geschikt voor een batterij, of is iedere batterij geschikt ongeacht de omvormer?

Alle info en ervaring is welkom! _/-\o_

niets moet......behalve adem halen

Beste antwoord (via Niwla op 13-08-2021 11:40)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je hoeft de omvormer in basis nooit te vervangen, je kan naast elke omvormer een thuisaccu systeem hangen (bv tesla powerwall), je kan wel een omvormer kiezen die gesschikt is om ook een accu op aan te sluiten; dat worden ookwel hybride omvormers genoemd.
In hoever je dan afhankelijk bent van vendor lockin hangt af van de fabrikant.
bv Huawai heeft ze. die is geschikt voor LG accu's en hun eigen accu's (die nog niet bestaan)

Zelf hang ik liever een 2e apparaat op zodat wisselen als iets stuk gaat makkelijker is, maar omdat steeds meer fabrikaneten hybrides gaan maken wordt dat (denk ik) steeds minder een probleem.

Op dit moment is het idd financieel zinloos.. dus afwachten wat de toekomst gaat brengen, niet alleen qua techniek maar ook qua regelingen vanuit denhaag, kan best wel eens de slimme manier zijn.
Kabels en bv ruimte in de verdeler zou ik wel direct overwegen.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-06 13:59
Ervaring niet, wel veel gelezen. In het kort komt het er op neer dat dit in Nederland eigenlijk niet rendabel te krijgen is zolang er nog (een vorm van) salderen bestaat. Je hebt ook te maken met de levensduur van een accu waarin je deze moet terug verdienen.

Mijn advies, hang gewoon een omvormer op die nu goed bij je set past en ga pas naar een andere kijken als je daadwerkelijk van plan bent aan te schaffen, grote kans dat deze zichzelf al terug verdient heeft tegen die tijd. De techniek staat ook niet stil, wie weet is er tegen die tijd iets mooiers te koop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07-06 10:28
SolarEdge heeft nu ook StorEdge.
Idealiter wel je niet te vaak AC-DC converteren en terug.
Zonnepanelen zijn DC, net als je thuisbatterij en/of je elektrische auto.
Maar het net is natuurlijk AC.
Het zou mooi zijn als je dan met 1 omvormer alle drie deze DC apparaten kan aansturen ipv dat ze allemaal hun eigen omvormer hebben.

Maar goed, voorlopig (met de huidige saldering) is een thuis accu alles behalve economische te verantwoorden.
En in mijn straat hebben slecht 1 op de 10 huizen zonnepanelen, dus dit geeft ook nog geen overbelasting van het lokale net op zonnige dagen.
Voor een nieuwbouw wijk waar ieder huis zonnepanelen heeft, kan dit wellicht anders zijn.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Je hoeft de omvormer in basis nooit te vervangen, je kan naast elke omvormer een thuisaccu systeem hangen (bv tesla powerwall), je kan wel een omvormer kiezen die gesschikt is om ook een accu op aan te sluiten; dat worden ookwel hybride omvormers genoemd.
In hoever je dan afhankelijk bent van vendor lockin hangt af van de fabrikant.
bv Huawai heeft ze. die is geschikt voor LG accu's en hun eigen accu's (die nog niet bestaan)

Zelf hang ik liever een 2e apparaat op zodat wisselen als iets stuk gaat makkelijker is, maar omdat steeds meer fabrikaneten hybrides gaan maken wordt dat (denk ik) steeds minder een probleem.

Op dit moment is het idd financieel zinloos.. dus afwachten wat de toekomst gaat brengen, niet alleen qua techniek maar ook qua regelingen vanuit denhaag, kan best wel eens de slimme manier zijn.
Kabels en bv ruimte in de verdeler zou ik wel direct overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:47
GarBaGe schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:11:
SolarEdge heeft nu ook StorEdge.
Idealiter wel je niet te vaak AC-DC converteren en terug.
Zonnepanelen zijn DC, net als je thuisbatterij en/of je elektrische auto.
Maar het net is natuurlijk AC.
Het zou mooi zijn als je dan met 1 omvormer alle drie deze DC apparaten kan aansturen ipv dat ze allemaal hun eigen omvormer hebben.

Maar goed, voorlopig (met de huidige saldering) is een thuis accu alles behalve economische te verantwoorden.
En in mijn straat hebben slecht 1 op de 10 huizen zonnepanelen, dus dit geeft ook nog geen overbelasting van het lokale net op zonnige dagen.
Voor een nieuwbouw wijk waar ieder huis zonnepanelen heeft, kan dit wellicht anders zijn.
Die SE charger laadt je auto gewoon AC.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de bijdrage! _/-\o_

Ik snap dat het op dit moment financieel niet rond te breien is, maar ik verwacht dat wanneer de saldering vervalt en de subsidie tegen gaat vallen dit wel eens snel anders kan worden. En al zou het niet sluiten zijn er ook zachte factoren die voor mij meetellen (niet langer de kas van de Vattenvals vullen, zelfstandigheid, UPS)

Op dit moment rijden we nog niet hybride/elektrisch maar wanneer dat wel het geval gaat zijn zou een accu ook helpen wanneer de auto overdag (wanneer er overcapaciteit is) bij de baas staat i.p.v. thuis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

( zelfstandigheid, UPS)
let wel op dat dit niet vanzelfsprekend is. 3fase in driehoek is niet mogelijk en je hebt nog iets extra's nodig om het net aan en af te koppelen. Waar je het nu over hebt is een eiland systeem, dat is weer iets anders dan alleen een thuis accu.

Hier leggen ze het behoorlijk goed uit.

YouTube: Can you run your house on a battery? Tesla Powerwall 2 (Founders Ser...

als je klaar bent, dit is het "vervolg" :+ hoe dan ook een goed kanaal

YouTube: Tesla Powerwall: how quickly can it respond to a power cut? | FULLY ...

[ Voor 21% gewijzigd door twain4me op 13-08-2021 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Topicstarter
Bedankt voor je aanvulling! Ga hem zeker even bekijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lajko
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-12-2024
Kijk eens naar solarwatt MyReserve, de panelen hangen rechtstreek aan de accu en laden de accu direct, indien je inprincipe aan het terug leveren bent aan het net..
Het MyReserve accupakket hangt verder aan de omvormer, maakt niet uit welk merk omvormer en
als de accu geen lading nodig heet gaat het rechtstreeks door naar de omvormer.

Er zit een meet unit op meterkast die kijkt of je terug levert aan het net en op die basis gaat de accu energie opslaan, ga je vanuit het net stroom binnen halen dan begint eerst de accu via de omvormer stroom te leveren.
Het is een modulair systeem, je kan het dus ook uitbreiden in accu capaciteit.
Heb het zelf al bijna een jaar naar tevredenheid draaien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Lajko schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:54:
Kijk eens naar solarwatt MyReserve, de panelen hangen rechtstreek aan de accu en laden de accu direct, indien je inprincipe aan het terug leveren bent aan het net..
Het MyReserve accupakket hangt verder aan de omvormer, maakt niet uit welk merk omvormer en
als de accu geen lading nodig heet gaat het rechtstreeks door naar de omvormer.

Er zit een meet unit op meterkast die kijkt of je terug levert aan het net en op die basis gaat de accu energie opslaan, ga je vanuit het net stroom binnen halen dan begint eerst de accu via de omvormer stroom te leveren.
Het is een modulair systeem, je kan het dus ook uitbreiden in accu capaciteit.
Heb het zelf al bijna een jaar naar tevredenheid draaien
Waarom ben je er tevreden over? Wat kost het?
En je panelen hangen zeker niet rechtstreeks aan je accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:47
@bbbrumbrum al @Lajko's post promoten die Solarwatt accu. Er is al eerder gevraagd wat de kosten zijn maar de vorige keer reageerde hij ook al niet.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:06
Dank @twain4me die video's zijn hier al vaker gelinkt. Echter als ik er naar kijk dan schrik ik toch van de bergen kabels en kastjes die daar tussen hangen. Moet je dat allemaal in de meterkast kwijt?

Ik wil zonnepanelen met micro omvormers toepassen. De accu(s) kan ik tzt in de kelder kwijt. Leg ik dan een loze pijp van de MK naar de kelder waarin later een verbinding komt tussen de productiekant van de panelen in de MK en de accu in de kelder?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Conrado schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 19:55:
[...]

Dank @twain4me die video's zijn hier al vaker gelinkt.
waarcshijnlijk door mij, sorry _O-
Echter als ik er naar kijk dan schrik ik toch van de bergen kabels en kastjes die daar tussen hangen. Moet je dat allemaal in de meterkast kwijt?

Ik wil zonnepanelen met micro omvormers toepassen. De accu(s) kan ik tzt in de kelder kwijt. Leg ik dan een loze pijp van de MK naar de kelder waarin later een verbinding komt tussen de productiekant van de panelen in de MK en de accu in de kelder?
Daarom is dit filmpje mijn favoiet, door de vreemde "engelse" manier van monteren kan je alles goed zien incl de CT klemmen van de zappi/eddi :Y
Voor alleen de functie thuisaccu heb je iets minder nodig. Die gateway van tesla is groot, die zijn er vast ook kleiner maar ik ben geloof ik blij dat ik geen gas meter meer heb :+ anders zou het tzt wellicht een hele grote uitdaging worden.

ik vind het lastig om zo te roepen wat je nodig hebt ik heb zelf zoveel loze leidiningen, data kabels, etc lopen van meterkast naar onderverdeler+instal ruimte dat ik het hoe dan ook wel op kan lossen, dus als ik eerlijk ben heb ik er niet heel erg nauwkeurig naar gekeken. :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lajko
bbbrumbrum schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:01:
[...]

Waarom ben je er tevreden over? Wat kost het?
En je panelen hangen zeker niet rechtstreeks aan je accu.
Panelen hangen wel degelijk direct aan de MyReserve accu, vandaar gaan weer de kabels naar de SMA Tripower omvormer.
Je hebt maar 1 keer een omzetting van DC naar AC. In de meterkast zit een meet unit die de fase bekijkt en ziet of er van het net opgenomen wordt of terug geleverd wordt. Op die basis gaat de accu laden, alles wat over is gaat het net op. Avons als de zon onder is staat mijn omvormer de accu leeg te trekken, raar gezicht maar de omvormer werkt bijna dag en nacht.

Ik ben tevreden omdat het systeem ook modulair uitbreidbaar is, ik heb nu 7.2 kW aan accu capaciteit
kan dit tot 14.4 KW uitbreiden zonder aanpassing aan de installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lajko
busscherski schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 19:17:
@bbbrumbrum al @Lajko's post promoten die Solarwatt accu. Er is al eerder gevraagd wat de kosten zijn maar de vorige keer reageerde hij ook al niet.
Heb je eerdere vraag om de prijs niet gezien.
Het systeem heeft 6500 euro inclusief BTW gekost
Ik promoot geen Solarwatt heb er ook geen aandelen in, maar heb het vergeleken met andere accu systemen
waar je dus twee keer een DC/AC omvormer nodig hebt met de verliezen die er dan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Topicstarter
Halveer je daarmee ook de technische levensduur van de omvormer? Aangezien deze nu 24/7 draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jooststraat
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21-04 11:10
Zie het onderstaande artikel dat Installatiejournaal ondertussen over mijn ervaringen schreef:
https://www.linkedin.com/...-6828293358222364672-SQ17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Topicstarter
jooststraat schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 17:01:
[...]

Zie het onderstaande artikel dat Installatiejournaal ondertussen over mijn ervaringen schreef:
https://www.linkedin.com/...-6828293358222364672-SQ17
Ik was je artikel inderdaad via LinkedIn tegengekomen. Ik volg je ontwikkelingen graag! _/-\o_

Pagina: 1