I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500
Ja dit dus. Vaak zit er een popschakelaar tussen de pomp en het stopcontact om stroom te besparen, en vaak zorgt diezelfde pompschakelaar ervoor dat de pomp aan gaat voor een aantal minuten in een interval. Zo voorkom je dat dingen vastlopen ed.De vloerverwarming loopt natuurlijk gewoon door (niks met de pomp gedaan in iedergeval)
Volgens mij hoef je er voor de rest niks mee te doen. Ik zou niet weten wat in elk geval, en die vloerverwarming ligt er toch al een paar jaar

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500
Misschien als voorbeeld een A-label pomp (8 W) in een verdeler
:strip_exif()/f/image/ZhnXaLheLp5VfCkXzhMrWWxR.jpg?f=fotoalbum_medium)
met pompschakelaar: ca. 20 kWh/a
zonder pompschakelaar ca. 70 kWh/a (geschat)
besparing ca. 50 kWh/a = € 11/a
:strip_exif()/f/image/8OJwJC8FmcnWHTpqAGyBv5Px.jpg?f=fotoalbum_medium)
YMMV
[ Voor 90% gewijzigd door dunklefaser op 13-08-2021 16:17 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Wat versta je onder "een hoop energie"?gastje01 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:51:
Kijk of je een pompschakelaar kan plaatsen. Die draait dagelijks eventjes tegen vast zitten en bespaart vooral een hoop energie door de pomp uit te schakelen als je deze niet gebruikt.
Hier staat de pomp altijd aan (en wordt er automatisch elk weekend eventjes een kwartiertje gestookt zodat er weer even wat water door de leidingen stroomt)
Een pompschakelaar heb ik over nagedacht, maar die besparing was volgens mij meer richting enkele euro's dan tientallen.
Wellicht als je een oude installatie hebt kan het schelen, maar bij een modern systeem is een schakelaar volgens mij niet echt meer nodig
Dan heb ik denk ik een oud systeem. Mijn pomp op de vloerverwarmingsverdeler (dus niet die op de CV) lust in bedrijf zo’n 30-40 Watt. Gemeten met een niet super betrouwbare meter, maar zeg dat we er 5 Watt naast mogen zitten.Flapperbol schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:53:
[...]
Wat versta je onder "een hoop energie"?
Hier staat de pomp altijd aan (en wordt er automatisch elk weekend eventjes een kwartiertje gestookt zodat er weer even wat water door de leidingen stroomt)
Een pompschakelaar heb ik over nagedacht, maar die besparing was volgens mij meer richting enkele euro's dan tientallen.
Wellicht als je een oude installatie hebt kan het schelen, maar bij een modern systeem is een schakelaar volgens mij niet echt meer nodig
Komt bij 24/7 gebruik op zo’n 60-70€ per jaar.
Nu stook ik in de zomer niet en winters in de nacht ook niet. Laten we conservatief schatten en zeggen dat de pomp 50% van de tijd uit kan (in de praktijk is dit meer), dan heb je na ongeveer 1,5 jaar je pompschakelaar terug verdiend, als je minder stookt gaat dit sneller.
Mijn eigen pomp stuur ik via HomeAssistant met een ZigBee schakelaar van een tientje, dat heb je er echt zo uit maar is in dit geval geen eerlijke rekensom.
[ Voor 6% gewijzigd door gastje01 op 13-08-2021 15:43 ]
Voor mijn gevoel nooit rendabel om te vervangen Een nieuwe pomp doet ergens tussen de 10-20 Watt en kost rond de 300 euro. Hij is afgeschreven voordat je hem terug verdient hebt.gastje01 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 15:40:
[...]
Dan heb ik denk ik een oud systeem. Mijn pomp op de vloerverwarmingsverdeler (dus niet die op de CV) lust in bedrijf zo’n 30-40 Watt. Gemeten met een niet super betrouwbare meter, maar zeg dat we er 5 Watt naast mogen zitten.
Komt bij 24/7 gebruik op zo’n 60-70€ per jaar.
Een nieuwe pomp kost € 140,-.Vipertje schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:09:
[...]
Voor mijn gevoel nooit rendabel om te vervangen Een nieuwe pomp doet ergens tussen de 10-20 Watt en kost rond de 300 euro. Hij is afgeschreven voordat je hem terug verdient hebt.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik heb het over een pompschakelaar, niet over de pomp zelf, die is niet vervangen.Vipertje schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:09:
[...]
Voor mijn gevoel nooit rendabel om te vervangen Een nieuwe pomp doet ergens tussen de 10-20 Watt en kost rond de 300 euro. Hij is afgeschreven voordat je hem terug verdient hebt.
Een moderne grundfos (je hebt goedkopere merken die kwalitatief eigenlijk niet minder zijn) kost zon 200€ en verbruikt 5-10W met autonachtverlagingsfunctie nog minder.
Maar ik ben met je eens dat een bestaande pomp vervangen bijna nooit zinvol is als hij niet stuk is.
Nu heb je nog best veel vloerpompen die gewoon 100W stoken, dan misschien wel. Ik heb er zelf ook zo'n pomp verstookt 95W op stand 3 die stand is bij zware vorst ook echt nodig is.
Stand 1 45W.
Het "sterretje met de maansikkel" in het plaatje.