'A' Record verwijzen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-10 08:55
Mijn vraag
Ik heb al een hele tijd een domein voor eigen email. Ik heb nu vakantie en besloten wat te hobbien. Ik heb een minecraft server opgezet voor mijn broertje in NL en een VPN server middels een Pi die ik nog rond had slingeren.

Ik heb in mijn domein twee A records aangemaakt als volgt: minecraft.website.tld en vpn.website.tld beide verwijzend naar mijn publieke IP. Tot zover geen problemen. Ik was in de veronderstelling zodra ik het domein intyp dat mijn router het automatisch zou doorverwijzen naar het juiste port (middels portforwarding) en interne IP.

Nu is werkt dit niet, en ik kom er niet achter waarom dat niet werkt - of wat ik mis/fout doe. Voordat ik het vpn A record aan had gemaakt kon ik via het minecraft A record bij mijn minecraft server inloggen. Nu lukt dat alleen nog via het vpn A record.

Relevante software en hardware die ik gebruik
One.com domein en vodafone modem/router

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zoals boven beschreven. Ik ben niet super in de materie van netwerken.

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Beste antwoord (via batumulia op 12-08-2021 14:48)

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-10 23:11

DataGhost

iPL dev

DNS doet alleen maar naam -> IP. Verder niks. Dat zie je ook bij je portforwards, daar wordt helemaal niks met de naam gedaan. Als beide DNS-namen (dus vpn. en minecraft.) naar hetzelfde IP verwijzen maakt het helemaal niet uit met welke naam je er naartoe verbindt, dat is volkomen identiek. Je router is daar geen partij in. Je moet dus met zowel vpn. als minecraft. op zowel je VPN als je minecraft-server moeten komen (en andersom dus, ter volledigheid), aangezien ze naar hetzelfde IP verwijzen en je beide services op verschillende poorten hebt draaien. Die poorten worden door je client zelf al eraan toegevoegd. Je Minecraft moet dus kunnen verbinden met vpn.:19132 en minecraft.:19132, en je VPN moet kunnen connecten met vpn.:51820 en minecraft.:51820. Het wordt pas een issue als je meerdere services over dezelfde poort wilt serveren, zoals met websites vaak gebeurt, maar als ik je topic zo lees is dat niet van toepassing.

Het issue lijkt me dat je in je hostsfile misschien iets hebt staan, dat je lokale DNS-cache nog niet geupdatet is (ipconfig /flushdns), of dat de DNS-cache van je lokale DNS-server of die van je provider nog een oud record heeft. Kijk met nslookup of beide domeinen wel naar het juiste IP verwijzen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

(jarig!)
Je zoekt NAT loopback. Zoek uit of je router dat ondersteunt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• batumulia
CyBeR schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:19:
Je zoekt NAT loopback. Zoek uit of je router dat ondersteunt.
NAT Loopback wordt ondersteund, ik kon voorheen via mijn eigen interne netwerk naar minecraft.website.tld verbinden. Het probleem is nu dat ik een tweede A record heb aangemaakt voor mijn VPN en dat die nu naar de Minecraft server verwijst.

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:31

kraats

Ik rol

Alleen als je een reverse proxy gebruikt kan die de naam van de site die je bevraagt oppakken en je aan de hand van die naam naar het juiste interne doel sturen. Heb je dat niet, dan wordt al het verkeer wat je naar hetzelfde ip-adres stuurt op dezelfde manier behandeld.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:15
Welke poorten gebruik je hiervoor en hoe heb je de forwarding geregeld?

Het klinkt een beetje alsof het beide via hetzelfde externe IP loopt en ook via dezelfde poort-nummer, dan zal een van de twee dus naar een verkeerde machine of poort worden doorverwezen.

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-10 09:39

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Een A-record verwijst alleen het opgegeven domein naar een IP-adres. Als je die dus op hetzelfde IP-adres zet dan zal het beiden werken tenzij de server aan de andere kant gaat kijken of het aan het goede adres gericht is (zo werkt shared hosting bijv.).

Ik denk dat het nu fout gaat bij je port forwarding. Ik neem aan dat je voor minecraft poort 25565 doorstuurt naar de machine met de minecraft server? En voor de vpn dan alleen poort 80? Misschien even een screenshot sturen van de portforwarding-regels zoals je ze hebt ingesteld.

• batumulia
Bedankt voor jullie reacties!

Dit is hoe mijn A records zijn (beide verwijzen naar het zelfde IP):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/16BJMhEVjgV5AaOOYdHX2b-09Vw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6qrpi9FLK7ppUjLZelhzyaUR.png?f=user_large
En dit is hoe mijn portfwarding is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4MpiocsFydaGECf1WAyc8k2v2c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cHXyONcnNRUBNPPEYu0z2j9p.png?f=user_large

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

(jarig!)
batumulia schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:21:
[...]

NAT Loopback wordt ondersteund, ik kon voorheen via mijn eigen interne netwerk naar minecraft.website.tld verbinden. Het probleem is nu dat ik een tweede A record heb aangemaakt voor mijn VPN en dat die nu naar de Minecraft server verwijst.
Als dat beide websites zijn dan heb je virtual hosts nodig (als 't op dezelfde server staat) of een reverse proxy (als niet); je router doet dat niet voor je want die kijkt niet op dat niveau naar het verkeer. Die ziet alleen een connectie naar ip:poort, niet welk domein je opgevraagd hebt.

Als 't géén websites zijn (wat ik aanneem gezien de namen) dan gaat er iets mis met je portforward.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 12-08-2021 14:32 ]

• batumulia
CyBeR schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:30:
[...]

Als dat beide websites zijn dan heb je virtual hosts nodig (als 't op dezelfde server staat) of een reverse proxy (als niet); je router doet dat niet voor je want die kijkt niet op dat niveau naar het verkeer. Die ziet alleen een connectie naar ip:poort, niet welk domein je opgevraagd hebt.
Dus als ik het goed begrijp dan zou het als volgt zijn:

minecraft.website.tld -> modem -> reverse proxy -> juiste interne ip?

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

batumulia schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:29:
Bedankt voor jullie reacties!

Dit is hoe mijn A records zijn (beide verwijzen naar het zelfde IP):
[Afbeelding]
En dit is hoe mijn portfwarding is:
[Afbeelding]
Voor Minecraft moet je ook poort 25565 nog doorsturen (die moet TCP doen, de poort die je nu hebt ingesteld hoeft alleen UDP te doen, maar allebei op 'both' zetten werkt ook).

En die vpn, wat draai je daar precies op? Als het een webserver is, waarom draai je dan niet gewoon op poort 80?

• batumulia
Patriot schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:32:
[...]

Voor Minecraft moet je ook poort 25565 nog doorsturen (die moet TCP doen, de poort die je nu hebt ingesteld hoeft alleen UDP te doen, maar allebei op 'both' zetten werkt ook).

En die vpn, wat draai je daar precies op? Als het een webserver is, waarom draai je dan niet gewoon op poort 80?
De minecraft server werkt prima op het moment, alleen niet via het juiste adres - dat is nu dus vpn.website.tld ipv minecraft.website.tld. Maar ik begrijp dus dat de modem/router niet kan onderscheiden wat het moet zijn dmv van portforwarding alleen.

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

batumulia schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:35:
[...]

De minecraft server werkt prima op het moment, alleen niet via het juiste adres - dat is nu dus vpn.website.tld ipv minecraft.website.tld. Maar ik begrijp dus dat de modem/router niet kan onderscheiden wat het moet zijn dmv van portforwarding alleen.
Klopt, dat onderscheid kan niet gemaakt worden maar doet er ook niet toe als beide applicaties niet op dezelfde poort draaien. Pas als ze beiden op dezelfde poort draaien moet je aan de slag met een reverse proxy.

Het is wel vreemd dat je aangeeft dat het niet goed werkt via het ene domein, maar wel via het andere. Ik kan dat moeilijk verklaren, als alles juist is ingesteld dan moeten beide subdomeinen werken. Daarom vermoed ik dat er iets niet juist is ingesteld. Is er misschien een typefoutje ergens ingeslopen, dat je nu geen vals-negatief of vals-positief resultaat hebt ergens..

EDIT: Het is ook verstandig om even aan te geven hoe je test. Test je vanuit hetzelfde netwerk, of test je vanuit een ander netwerk. Dat laatste is het handigst.

[ Voor 8% gewijzigd door Patriot op 12-08-2021 14:39 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

DNS doet alleen maar naam -> IP. Verder niks. Dat zie je ook bij je portforwards, daar wordt helemaal niks met de naam gedaan. Als beide DNS-namen (dus vpn. en minecraft.) naar hetzelfde IP verwijzen maakt het helemaal niet uit met welke naam je er naartoe verbindt, dat is volkomen identiek. Je router is daar geen partij in. Je moet dus met zowel vpn. als minecraft. op zowel je VPN als je minecraft-server moeten komen (en andersom dus, ter volledigheid), aangezien ze naar hetzelfde IP verwijzen en je beide services op verschillende poorten hebt draaien. Die poorten worden door je client zelf al eraan toegevoegd. Je Minecraft moet dus kunnen verbinden met vpn.:19132 en minecraft.:19132, en je VPN moet kunnen connecten met vpn.:51820 en minecraft.:51820. Het wordt pas een issue als je meerdere services over dezelfde poort wilt serveren, zoals met websites vaak gebeurt, maar als ik je topic zo lees is dat niet van toepassing.

Het issue lijkt me dat je in je hostsfile misschien iets hebt staan, dat je lokale DNS-cache nog niet geupdatet is (ipconfig /flushdns), of dat de DNS-cache van je lokale DNS-server of die van je provider nog een oud record heeft. Kijk met nslookup of beide domeinen wel naar het juiste IP verwijzen.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:15
batumulia schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:35:
[...]

De minecraft server werkt prima op het moment, alleen niet via het juiste adres - dat is nu dus vpn.website.tld ipv minecraft.website.tld.
Dat is bijzonder, aangezien ze naar hetzelfde adres verwijzen. Indien je servers (vpn / minecraft) niet naar een specifiek domein luisteren dan maakt dat verder niet uit, dan zou je eventueel zelfs met 1 enkel subdomein kunnen werken.

Dan klinkt het eerder alsof je ergens de poorten aan de client-side (in de config) verkeerd hebt staan.

Oh en een herstart van de modem/router kan wel eens mysterieuze problemen oplossen.

[ Voor 7% gewijzigd door eric.1 op 12-08-2021 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• batumulia
DataGhost schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:40:

Dit was m inderdaad. Ik heb vanochtend een nieuwe modem gekregen omdat de oude bleef crashen bij NAT loopback (Java (Minecraft) server crashed Ziggo connectbox). Na een flush van de dns werken inderdaad beide adressen.

Overigen is reverse proxy wel een leuk project om te starten :)

Bedankt allemaal!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

(jarig!)
batumulia schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:48:
[...]
Let wel dat reverse proxies alleen maar werken voor protocollen die zoiets ondersteunen, bijvoorbeeld http. Minecraft waarschijnlijk niet.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Mooi dat het is opgelost.
batumulia schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:48:
[...]

Een reverse proxy is maar in een beperkt aantal gevallen nodig, nuttig of bruikbaar. Dat hangt vrijwel altijd af van welk protocol de client praat, of die de hostname waarmee verbonden wordt aan de server communiceert en meestal moeten alle services hetzelfde protocol praten. In dit geval zou ik zeggen dat die dat alledrie niet is. Het lijkt me tenminste niet dat je VPN en Minecraft compatibel met elkaar zijn.

Een mogelijk scenario waarin dat wel nuttig zou kunnen zijn is als je verschillende HTTP(S)-based services op verschillende hosts wilt exposen over 80/443 of een andere poort die voor elke service hetzelfde is. Maar zelfs in dit geval is dat niet eens nodig als deze services in dezelfde webserver draaien, die kan dat dan gewoon zelf afhandelen met virtual hosts. Er zijn ook andere mogelijke scenario's met hun eigen uitdagingen.
Pagina: 1