HDD onleesbaar. Herstel mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• carks
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-05 19:20
Sinds enige tijd is een externe harde schijf niet meer te benaderen. In Windows is deze wel te zien binnen Disk Management, echter als type "RAW".

Reeds via Linux/Ubuntu gekeken of de data op de schijf benaderbaar is, helaas zonder resultaat. Ook Ubuntu ziet de disk middels fdisk -l, maar mounten van de schijf is niet mogelijk.

Ik ben zoekende naar andere mogelijkheden om de dierbare data op deze schijf te herstellen. Enige tips/suggesties?

Mijn dank zou groot zijn!

De schijf betreft overigens een 3,5 Seagate 3TB schijf. Een andere externe behuizing is ook al geprobeerd, maar dat bood ook geen oplossing.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
is de data belangrijk en is de schijf de enigste bron van deze data?
bedenk dan of je er zelf mee aan de slag wilt gaan, data herstel is niet goedkoop maar wel de veiligste oplossing.

is de data waardeloos, dan zou je Recuva kunnen proberen.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:04
Het is niet duidelijk of het partitie/bestandssysteem alleen is beschadigd of dat HDD helemaal niet meer is te benaderen?
Bijvoorbeeld met een tool zoals HDtune een (quick) scan doen en zien of/wat er nog van de HDD is te lezen?
Afbeeldingslocatie: https://www.hdtune.com/errorscan_failed.png

Zo ja dan kan je gewoon een recovery uitvoeren zoal bijvoorbeeld met Recuva (freeware):
Externe harde schijf niet veilig verwijdert, data weg!
meneer william schreef op zondag 1 mei 2016 @ 15:27:
Oke het is gelukt ik heb met Recuva alle bestanden terug kunnen halen.
Als je wil weten hoe ik dit gedaan heb zie deze superuser post.

• carks
Helaas wel. Betrof een back up van een gecrashet pc, de data heb ik helaas nergens nogmaals redundant opgeslagen.

Formatteren / wissen van schijf zie ik als last resort. Ik heb nog hoop dat er iets hersteld kan worden, wat voor data herstel opties zou ik naar kunnen kijken / moet ik aan denken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:16
Stap 1: Ruwe image maken van je HDD
Stap 2: Met testdisk je partitietabel herstellen, als dit goed werkt, sla dan stap 3 over.
Stap 3: Met getdataback[ntfs][fat] aan bestandsherstel doen, sla dan stap 4 over.
Stap 4: Data recovery bedrijf inschakelen
carks schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:28:
Betrof een back up van een gecrashet pc, de data heb ik helaas nergens nogmaals redundant opgeslagen.
Wat je hier zegt klopt niet. Iets is pas een backup als het een redundante kopie is. Anders is het gewoon je productie data.

[ Voor 52% gewijzigd door CurlyMo op 12-08-2021 13:35 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• carks
The_Doman schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:28:
Het is niet duidelijk of het partitie/bestandssysteem alleen is beschadigd of dat HDD helemaal niet meer is te benaderen?
Bijvoorbeeld met een tool zoals HDtune een (quick) scan doen en zien of/wat er nog van de HDD is te lezen?
[Afbeelding]

Zo ja dan kan je gewoon een recovery uitvoeren zoal bijvoorbeeld met Recuva (freeware):
Externe harde schijf niet veilig verwijdert, data weg!

[...]
Harde schijf is helaas niet benaderbaar middels HDTune

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-05 19:32
Je harde schijf kunnen benaderen bestaat uit twee stappen: de harddisk volledig hardwarematig kunnen benaderen en de data kunnen uitlezen.
- Het eerste doet de BIOS: blijkbaar meldt de harddisk zich netjes bij de BIOS (en Windows) aan, want je kunt hem zien in Diskmgt.
- blijkbaar lukt het tweede niet, want de harddisk komt niet zover dat data te lezen/schrijven is.
Voor nu is dat al een belangrijke conclusie.

De volgende stap is dat jij bepaalt hoe belangrijk de nu ontoegankelijke data is: is je dat 1000 Euro (als richtprijs) voor professionele datarecovery waard?
En je stopt nu natuurlijk metéén met het aansluiten van de harddisk, want elke poging die je doet verkleint de kans dat de data terug te vinden is.
Je onderneemt pas weer iets in die richting als je hebt besloten dat je die 1000 Euro er niet voor wil uitgeven.

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Jrz

––––––––––––

ddrescue proberen (gnuddrescue)

En, je externe HDD controller kan ook kuren geven. Als die iets met 512/4K emulatie doet, is hey wat ingewikkelder.

Belangrijkste is een byte-voor-byte clone

[ Voor 6% gewijzigd door Jrz op 12-08-2021 21:42 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:16
carks schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:45:
[...]

Harde schijf is helaas niet benaderbaar middels HDTune
Testdisk nu geprobeerd?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carks
Na uren draaien succesvol een IMG kunnen maken met ddrescue t.b.v. clone.

Testdisk heeft de harde schijf wel gevonden en is momenteel aan het draaien, dat zal echter enige tijd duren zo te zien.

Dank voor de hulpzame reacties in ieder geval, keep you posted!

Anoniem: 11851

carks schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:06:
Sinds enige tijd is een externe harde schijf niet meer te benaderen. In Windows is deze wel te zien binnen Disk Management, echter als type "RAW".

De schijf betreft overigens een 3,5 Seagate 3TB schijf. Een andere externe behuizing is ook al geprobeerd, maar dat bood ook geen oplossing.
1) Welke exacte Seagate schijf?

2) Aangezien dat je een andere externe behuizing hebt geprobeerd ga ik er van uit dat het een standaard SATA schijf is, prik die eens direct in op een van je SATA connectors op je moederbord, kijken wat er dan gebeurd.

3) Software tools heb ik geen kennis van, maar die zijn al aangeboden in dit topic. :)

4) Maakt hij hoogtonige / schrapende / tikkende geluiden? zo ja, kan je het meestal vergeten, betekend dat de kop(pen) verrot zijn, kan je echter nog de volgende stap proberen:

4) Rubberhamer pakken, paar keer d'r zachtjes op meppen als de schijf uitstaat (geen geintje) (alleen doen als je echt geen andere opties meer hebt!)

5) Datarecovery bedrijf inschakelen, die slopen je hele HDD open en gooien de spindels in een vergelijkbare HDD om uit te kunnen lezen, maar dat kost bakken met geld. aan jou de vraag of je dat voor je data over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carks
Na nachtje Testdisk gedraaid te hebben, niks gevonden om te herstellen helaas…

Disk maakt verder geen hoogtonige / schrapende / tikkende geluiden.

Tevens aangesloten op de SATA aansluiting direct op het moederbord, echter zonder resultaat.

Vermoed toch dat dan vervolgstappen ofwel data recovery dienst ofwel formatteren en verlies van data accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:04
Heeft testdisk / ddrescue ook echt wel data gelezen?
Soms krijg je bij falende I/O van een HDD recovery poging alleen maar zero/random data terug namelijk
Aangezien je namelijk ook geen data kon lezen met het eerder genoemde scanning tool HDTune?
Welke Foutmeldingen?, HDD al dan niet zichtbaar? I/O fouten bij het lezen van de HDD sectors?

Ook zijn er meer opties voor recovery dan Testdisk natuurlijk.
Zoals het eerder genoemde Recuva, of wat ik zelf altijd gebruik Runtimes GetDataBack.
Je moet dan wel een volledige device/deep-scan uitvoeren wat bij een 3TB HDD erg lang (dag+) zal gaan duren

En als de HDD gewoon niet aanspreekbaar/leesbaar is zal een format natuurlijk ook niets uithalen?.
Ja eventueel misschien nog met een zero fill?
Pagina: 1