Nieuw mechanisch toetsenbord kiezen, of repareren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:14

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ongeveer 2 jaar terug kreeg ik van mijn vrouw een 'Battletron' mechanisch toetsenbord.

Ik weet het, een 'fout' RGB backlighted ramplank van de Action, maar het is in korte tijd mijn favoriete toetsenbord geworden en nu wil ik niet meer anders. Welkom in de wondere wereld van clicky keys :P.

Na twee jaar misbruik (counterstrike, warcraft, GoT) beginnen enkele toetsen (op dit moment de 'i' en de '1') af en toe niet te registreren. Je moet dan nog een keer (harder) drukken en dan werkt 'ie weer. Ik vermoed dus dat de switch begint te falen. Ik geloof echt niet dat ik de X miljoen keypresses al heb gehaald op dit ding, maar er is een reden dat het bij de Action verkocht werd, natuurlijk. Waarschijnlijk is het ding zo goedkoop geweest (30 euro) omdat ze de afgekeurde switches opkopen (of iets dergelijks).

Maar nu ik me heb ingelezen op switches en een paar keycaps heb gelicht op deze om te kijken wat ik nu heb (ik heb nu blue clicky switches, zo blijkt) vraag ik me af of ze niet user-replaceable zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_vuHUMubGZnuR1kd0CHfNtLATzI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VXaIPJsK8tED0FHfgVGXwVnx.jpg?f=fotoalbum_large

Er zitten verzonken schroeven in het bord, dus hij kan open. Moet ik het wagen zelf een paar switches te vervangen en zo ja, waar haal ik die? Voor nu kan ik natuurlijk de scroll lock en page break switches opofferen, die gebruik ik toch niet.

Andere optie is een nieuw bord... maar dat gaat al snel over de honderd euro heen voor een beetje leuk bord. Mijn lichte voorkeur op dit moment is dan een HyperX Alloy, maar weet niet of ik dan weer voor 'basic' ga (een origins) of wil kijken naar een 'elite' met extra functies. De volumeknop voor audio staat recht voor mijn neus en macro's gebruik ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Een keer goed reinigen kan al helpen(dus ook openmaken)

[ Voor 20% gewijzigd door Hackus op 11-08-2021 09:29 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:07
Ik zou gewoon even op Ali zoeken naar "MX Blue keyboard" en daar iets scoren. Dan heb je voor een paar tientjes iets vergelijkbaars als wat je nu hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Hackus schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:28:
Een keer goed reinigen kan al helpen
En wat reinig ik dan? Lucht door de switches blazen met een compressor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
418O2 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:28:
Ik zou gewoon even op Ali zoeken naar "MX Blue keyboard" en daar iets scoren. Dan heb je voor een paar tientjes iets vergelijkbaars als wat je nu hebt
Kan, maar uit morele overwegingen ben ik gestopt met kopen bij Action, Ali, dat soort etablissementen. Ik kan niet voorkomen dat veel producten nog wel uit China komen, maar dan koop ik liever bij merken waar de marge toelaat dat ze goed/beter voor hun mensen zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:07
HTT-Thalan schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:30:
[...]

Kan, maar uit morele overwegingen ben ik gestopt met kopen bij Action, Ali, dat soort etablissementen. Ik kan niet voorkomen dat veel producten nog wel uit China komen, maar dan koop ik liever bij merken waar de marge toelaat dat ze goed/beter voor hun mensen zorgen.
Ok. Cute

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:42
HTT-Thalan schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:30:
[...]

Heel veel succes dan nog in de wereld van de mechanische toetsenborden/switches...

Kom anders een keer een kijkje nemen in het grote mechanische toetsenborden topic!

Het grote mechanische toetsenborden topic - deel 2

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Henkie schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:55:
[...]

Heel veel succes dan nog in de wereld van de mechanische toetsenborden/switches...

Kom anders een keer een kijkje nemen in het grote mechanische toetsenborden topic!

Het grote mechanische toetsenborden topic - deel 2
:F

Had kunnen verwachten dat GoT ook hier een fanatici-topic voor heeft :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:12

sapphire

Die-hard pruts0r

HTT-Thalan schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:59:
[...]

:F

Had kunnen verwachten dat GoT ook hier een fanatici-topic voor heeft :P.
En dat dat topic vrijwel continue bovenaan staat in het sub-forum waar je dit topic in zeg ;)

Wil je pogen het makkelijk te repareren, koop een busje perslucht en druk de switch een paar keer in terwijl je er lucht in spuit.
Wil je het uitgebreider repareren, haal het bord uit elkaar, desoldeer de defecte switches, maak ze schoon of vervang ze. Succes met het vinden van switches die niet uit China komen bij de laatste optie.

Als je voor wat anders gaat en je wilt Chineese makelarij vermijden kijk dan naar Cherry switches.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
sapphire schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:09:
[...]

En dat dat topic vrijwel continue bovenaan staat in het sub-forum waar je dit topic in zeg ;)

Wil je pogen het makkelijk te repareren, koop een busje perslucht en druk de switch een paar keer in terwijl je er lucht in spuit.
Wil je het uitgebreider repareren, haal het bord uit elkaar, desoldeer de defecte switches, maak ze schoon of vervang ze. Succes met het vinden van switches die niet uit China komen bij de laatste optie.

Als je voor wat anders gaat en je wilt Chineese makelarij vermijden kijk dan naar Cherry switches.
Voor sommige zaken kan ik China niet vermijden :P dus dat is ook niet persé het punt, maar kopen via Ali doe ik niet, liever gewoon bij Nederlandse of, bij gebrek daar aan, Europese winkels (liever lokaal, maar waar ik woon gaat dat voor dit onderwerp even niet op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

HTT-Thalan schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:14:
[...]

Voor sommige zaken kan ik China niet vermijden :P dus dat is ook niet persé het punt, maar kopen via Ali doe ik niet, liever gewoon bij Nederlandse of, bij gebrek daar aan, Europese winkels (liever lokaal, maar waar ik woon gaat dat voor dit onderwerp even niet op).
Ik was al verbaasd dat ze daar internet hebben waar je woont O-)

Ik snap je punt grotendeels ook hoor maar Cherry zit voor zover ik kan vinden in Duitsland maar de andere fabrikanten in dit wereldje zitten zo ongeveer allemaal in China (Gateron, Kaihl, Outemu).

Daarnaast is de keyboard scene (en dan niet de standaard Corsair, Logitech, ect meuk) vrij globaal met slechts een enkele kleine Nederlandse partij (SplitKB.com!) en een aantal Europeese spelers. Alles komt zo'n beetje uit China en daarom is het vaak goedkoper en net zo snel om het direct bij een shop of fabrikant te bestellen via Ali. En qua bevoorrading is het in de scene sowieso altijd ruk en zijn spullen soms zelfs alleen via buiten-EU partijen te krijgen.

Wat ik in een review op tweakers vind is dat er BSUN switches in zitten, als je ze wilt vervangen kom je snel op Ali ;)

Zou zelf eerst proberen het met perslucht op te lossen en anders niet teveel tijd in het bordje te steken, er zijn voor vrijwel elk budget leukere alternatieven te vinden, alleen minder lokaal.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
sapphire schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:28:
[...]

Ik was al verbaasd dat ze daar internet hebben waar je woont O-)

Ik snap je punt grotendeels ook hoor maar Cherry zit voor zover ik kan vinden in Duitsland maar de andere fabrikanten in dit wereldje zitten zo ongeveer allemaal in China (Gateron, Kaihl, Outemu).

Daarnaast is de keyboard scene (en dan niet de standaard Corsair, Logitech, ect meuk) vrij globaal met slechts een enkele kleine Nederlandse partij (SplitKB.com!) en een aantal Europeese spelers. Alles komt zo'n beetje uit China en daarom is het vaak goedkoper en net zo snel om het direct bij een shop of fabrikant te bestellen via Ali. En qua bevoorrading is het in de scene sowieso altijd ruk en zijn spullen soms zelfs alleen via buiten-EU partijen te krijgen.

Wat ik in een review op tweakers vind is dat er BSUN switches in zitten, als je ze wilt vervangen kom je snel op Ali ;)

Zou zelf eerst proberen het met perslucht op te lossen en anders niet teveel tijd in het bordje te steken, er zijn voor vrijwel elk budget leukere alternatieven te vinden, alleen minder lokaal.
Ga ik doen, ik heb een compressor staan in de werkplaats.

Mocht dat niet uitkomen, wat is jullie mening over een budbetbordje zoals deze?

pricewatch: Sharkoon Skiller Mech SGK3 (Kalih Blue, US)

de reviews zijn best aardig.

Het enige waar ik me dan druk over maak is de levensduur. HyperX geeft netjes op hoeveel keystrokes ze moeten kunnen hebben:

https://www.hyperxgaming....keyboards/hyperx-switches

en 80 miljoen is volgens mij best heel veel. Wat mag ik dan van een Sharkoon bordje verwachten? Zo'n HyperX bord gaat me 100 euro kosten, wat niet schokkend veel meer is dan de Sharkoon. Dat gezegd hebbende overweeg ik nu toch iets met polssteun. Ik heb nu geen last, maar dat moet wel zo blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Die keystrokes zijn meer marketing dan iets waar je echt op moet letten (vind ik), zelf ervaring met een Logitech G810 met keys die 80 miljoen strokes zouden moeten meegaan. Na 25 maanden meerdere toetsen defect maar no-way dat ik ooit in de buurt ben gekomen van dat aantal maar gewoon pech. Ofwel die claims zijn marketing want zodra je een fabrikant er op wijst is het niet relevant :+

Kaihl blue is dacht ik 60 miljoen mocht het je uitmaken.

Denk dat het prijsverschil bij de Sharkoon hem vooral zit in geen extra software en luxe features en Kaihl switches die over het algemeen iets goedkoper zijn (maar wel prima).
Sowieso waarschijnlijk een plastic en hol bord met ratelende stabs zoals bijna elk bord van de grote fabrikanten :+ Valt toch niet op met clicky Blue switches :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
sapphire schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:51:
Die keystrokes zijn meer marketing dan iets waar je echt op moet letten (vind ik), zelf ervaring met een Logitech G810 met keys die 80 miljoen strokes zouden moeten meegaan. Na 25 maanden meerdere toetsen defect maar no-way dat ik ooit in de buurt ben gekomen van dat aantal maar gewoon pech. Ofwel die claims zijn marketing want zodra je een fabrikant er op wijst is het niet relevant :+

Kaihl blue is dacht ik 60 miljoen mocht het je uitmaken.

Denk dat het prijsverschil bij de Sharkoon hem vooral zit in geen extra software en luxe features en Kaihl switches die over het algemeen iets goedkoper zijn (maar wel prima).
Sowieso waarschijnlijk een plastic en hol bord met ratelende stabs zoals bijna elk bord van de grote fabrikanten :+ Valt toch niet op met clicky Blue switches :+
Hm, dan zou ik hem toch even vast moeten houden dus. Mijn Battletron heeft wel degelijk wat gewicht mee, en rubberen voetjes. Hij schuift geen millimeter bij het gamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

HTT-Thalan schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 16:43:
[...]

Hm, dan zou ik hem toch even vast moeten houden dus. Mijn Battletron heeft wel degelijk wat gewicht mee, en rubberen voetjes. Hij schuift geen millimeter bij het gamen.
Dat zal vast ook wel goed gaan bij de Sharkoon hoor ;)

Ik doelde meer er op dat standaard borden dat snel hebben tov. custom borden of gemodde borden ;)
Bijvoorbeeld de Logitech G810 die ik had word als een best premium game bord gezien en krijgt vrij lovende review en was ook redelijk gewichtig. Nu werk ik 8 maanden op een budget custom bordje en heb vorig weekend in de winkel weer wat borden geprobeerd (Corsair, Razer, Steelseries, HyperX en mijn oude Logitech) en dan is het verschil nogal groot zegmaar, dan klinkt alles hol en ratelig en plastic :+ Maar dat is puur mijn beleving :+
Daarmee zeggend dat de Sharkoon voor de prijs juist een heel net bord is als je geen premium wilt betalen voor allerlei toeters en bellen (software, aansturing, ect.) :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:11

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mogelijk zijn de switches zelf gaar, maar het kan ook zijn dat de soldeer los begint te raken onder dat gerammel.

Fixen hoeft niet moeilijk te zijn:
- toetsenbord uit elkaar halen.
- gare toets op onderkand PCB opzoeken.
- de twee soldeerpuntjes een voor een goed verhitten tot de tin weer gaat vloeien (RoHS loodvrij, dus dat moet vrij heet)
- kijken of het dan opgelost is.

Zo niet, switch lossolderen en vervangen met andere transparante MX Blue (kloon). Losse switches koop je op genoeg plekken en de MX Blue is goedkoop en simpel. Of zoek een donor-bord en soldeer de nodige switches daar vanaf en zet ze over.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:23

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Het begint met open maken. Bij mij zat de stuurlogica op een apart printje. Dat heb ik even uit z'n socket gehaald en teruggeplaatst en toen was het probleem opgelost.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Nou, dat openmaken had weinig zin :P. Maar goed dat ik het weet. Alles wat je eraf haalt met die schroeven is de plastic achterkant, die letterlijk alleen het snoer huisvest. De switches zijn allemaal, door een metalen plaat heen, op het bord gesoldeerd. De verbindingen zien er ook hartstikke netjes uit, geen scheuren of rare dingen gezien. Voor de zekerheid overal even de compressor erlangs gehaald (ja, een bus lucht was beter geweest, maar die heb ik niet liggen). Ding werkt nog steeds prima en we gaan de toetsen die af-en-toe moeilijk doen maar gewoon in de gaten houden.

Mocht het slechter worden hou ik hem gewoon voor parts en denk ik dat ik zo'n sharkoon plankje probeer, of wellicht een HyperX, die komen er ook erg goed uit in de reviews. Thanks voor het meedenken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Prima tobo, heb hem zelf ook

Als het goed is zitten er BSUN switches in, das een goedkope kopie van Kailh box blue switches, misschien kan je die ergens op de kop tikken en ze vervangen mocht hij weer kuren krijgen?

[ Voor 7% gewijzigd door ImNotnoa op 14-08-2021 17:31 ]

Try SCE to Aux

Pagina: 1