Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Fox1990
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:16
Beste Tweakers en Tweaksters,

in de afgelopen weken is er een kleine discussie ontstaan tussen werknemers en de werkgever betreft overwerk.
In de CAO staat:
1. Overuren zijn uren die - op last van werkgever - gewerkt zijn boven de 988 uren per 26 weken.
2. Voor elk gewerkt overuur geldt een toeslag van vijftig procent in vrije tijd of geld.
3. Werkgever bespreekt met werknemer of het overwerk vergoed wordt in vrije tijd of geld.
4. Verrekening van de gewerkte overuren vindt plaats per periode van 26 weken.

De discussie is als volgt;
Werknemers werken regelmatig over en houden zelf de overuren 1op1 bij. Werknemers geven aan dat bij overwerk eigenlijk een toeslag hoort van 50%.
Werkgever zegt dat dit niet klopt en wil uren 1op1 laten opnemen.
Werknemers nemer overuren namelijk nu regelmatig een aantal weken later op (langer weekend of op een dagje eerder weg als dat zo uit komt).

Vraag is; wie heeft er nu gelijk? Die 988 uren per 26 weken is dus boven de 38 uur per week. Dit gebeurd regelmatig, maar om planning (en de werkgever ook tegemoet te komen) goed te laten verlopen nemen we vaak de overuren op als tijd voor tijd op een moment dat het ook de werkgever goed uit komt. Oftewel, de ene week 55 uur, paar weken erna 30 uur.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-05 23:24
Simpel, punt twee uit de CAO is heel erg duidelijk.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:50
Onder welke CAO vallen jullie?
Wellicht interpreteer je de CAO niet goed, dus uitgaan van jouw opsomming is niet per definitie handig om te kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Fox1990
Renzzie schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:04:
Onder welke CAO vallen jullie?
Wellicht interpreteer je de CAO niet goed, dus uitgaan van jouw opsomming is niet per definitie handig om te kunnen helpen.
NHG CAO. Deze opsomming is letterlijk overgenomen uit dat CAO en geen eigen interpretatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:11
Razkin schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:04:
Simpel, punt twee uit de CAO is heel erg duidelijk.
Kan ik dat zo interpreteren:

Als ik een uur overwerk heb dan krijg ik dat uur uitbetaald + een half uur extra
OF
Ik krijg dat uur uitbetaald + een half uur extra vrij in de komende 26 weken welke ik wel uitbetaald krijg

Blijft wel punt 3 over: in overleg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:50
Voor de andere lurkers: https://www.horecagilde.n...0WAB%201%20jan%202020.pdf

Dan lijkt het me gewoon duidelijk.
Je hebt gewoon recht op +50% bij overuren in tijd of geld, zoals genoemd in punt 2.

Zie ook wat @EricTC schrijft, dit is een zeer bepalend onderdeel van wat als overwerk wordt gezien.
Je kan dus prima weken achter elkaar 50u werken, als je in het totaal van 26 weken maar niet boven de 988u komt.

[ Voor 29% gewijzigd door Renzzie op 10-08-2021 15:11 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-05 14:59
1. Overuren zijn uren die - op last van werkgever - gewerkt zijn boven de 988 uren per 26 weken.

Dat is dus NIET hetzelfde als 988/26 uur per week. Maar als je na 26 weken meer dan 988 uur op last van de werkgever hebt gewerkt dan is DAT overwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Fox1990
Renzzie schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:09:
Voor de andere lurkers: https://www.horecagilde.n...0WAB%201%20jan%202020.pdf

Dan lijkt het me gewoon duidelijk.
Je hebt gewoon recht op +50% bij overuren in tijd of geld, zoals genoemd in punt 2.

Zie ook wat @EricTC schrijft, dit is een zeer bepalend onderdeel van wat als overwerk wordt gezien.
Je kan dus prima weken achter elkaar 50u werken, als je in het totaal van 26 weken maar niet boven de 988u komt.
Oftewel ik kan beter een half jaar geen uren opnemen en na die 26 weken ineens een bulk aan extra uren krijgen? Voor de werkgever lijkt me dat niet wenselijk. Andere werknemers en ikzelf zouden namelijk dan nu bijna 3 weken pp extra aan overuren hebben gehad. Het is een klein bedrijf, dus dat zou zeggen dat de werkgever een hele lange tijd alleen zou zitten. Uitbetalen doen we namelijk liever niet, tijd is ons meer waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-05 15:38

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

G-Fox1990 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:16:
[...]
....Het is een klein bedrijf, dus dat zou zeggen dat de werkgever een helel ange tijd alleen zou zitten. Uitbetalen doen we namelijk liever niet, tijd is ons meer waard.
Dat je een tegoed opbouwt, betekent niet dat de werkgever "ad hoc" moet meewerken om iedereen dan tegelijk vrij te geven?

Zeker bij kleinere bedrijven is het aanwezig zijn van bepaalde werknemers essentieel voor het voortbestaan van het bedrijf. En daardoor zijn alle vrije uren, zoals vakantie, vaak een goed en constructief discussiepunt om te voorkomen dat een bedrijf 4 weken achter elkaar dicht moet in de zomer.

Er zijn echter bedrijven / sectoren die dat wel doen; hiermee is het voor beiden (soms) een win-win of lose-lose; iedereen tegelijk vrij en deur op slot om de "totale downtime" te minimaliseren.

Zie ook Vakantieaanvraag geweigerd

[ Voor 3% gewijzigd door MAX3400 op 10-08-2021 15:22 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Fox1990
MAX3400 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:20:
[...]

Dat je een tegoed opbouwt, betekent niet dat de werkgever "ad hoc" moet meewerken om iedereen dan tegelijk vrij te geven?

Zeker bij kleinere bedrijven is het aanwezig zijn van bepaalde werknemers essentieel voor het voortbestaan van het bedrijf...
Dat was ook onze insteek. Wanneer de werkgever vakantie heeft zijn wij contactpersoon en leiding van het bedrijf. Dus nemen wij af en toe wat overuren op zodat we niet met al die uren blijven zitten. Maar nu we het over die 50% toeslag hebben ontstaat er dus een discussie. Hebben we daar wel of niet recht op. Als het zo is dat pas na een periode van 26 weken die 50% geldt, dan loont het voor ons als werknemers niet om die uren eerder op te nemen. We zijn redelijk flexibel en maken uit ''hart voor de zaak'' gewoon overuren wanneer het nodig is. Maar voelt nu een beetje dat wij aan het kortste eind trekken.

Overigens betreft het een Horeca CAO maar ons bedrijf is alles behalve horeca.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Question Mark
  • Laatst online: 07-05 10:53

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Volgens de CAO is het vrij helder: het zijn pas overuren als deze nog staan ná een periode van 26 weken, en alleen voor die uren geldt de toeslag van 50%.

Als je in de eerst week 10 overuren maakt, en deze direct in de volgende week al compenseert dan zijn ze al "weggewerkt" en voldoen ze niet aan de criteria voor de toeslag.

Het kan voor een werknemer financieel dus lonen om de overuren nog niet meteen te compenseren. Of dat gelet op benodigde rust ook het beste is, is een tweede uiteraard.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-05 06:31
Nog even een aanvulling. Een verwijzing in een CAO kan meerdere betekenissen hebben. Lees dus ook echt even de vandale. Zo had ik ooit en discussie met mijn medewerker en dacht goed beschermd te zijn door het CAO, maar de bewoording die daarin stond kon twee kanten op.

Dit stond in het CAO: Een eenmaal overeengekomen arbeidspatroon kan in overleg tussentijds worden aangepast.

In overleg mag je blijkbaar op meerdere manieren lezen
- Werkgever deelt het met jou mee
- Je hebt keuze om de aanpassing te accepteren of niet

[ Voor 30% gewijzigd door Jboy1991 op 10-08-2021 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Fox1990
EricTC schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:09:
Maar als je na 26 weken meer dan 988 uur op last van de werkgever hebt gewerkt dan is DAT overwerk.
Oftewel uren die extra gewerkt zijn in april worden in december pas als overwerk met die 50% toeslag gezien? Of is het echt per half jaar te rekenen? Anders is het qua rekenen toch amper bij te houden wanneer welk uur een toeslag van 50% krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Extra uren lekker schrijven als je de keuze hebt. Here's why:
- over extra uren bouw je ook extra vakantierechteb op
- over extra uren bouw je ook extra pensioen op
- als je extra vrije tijd kunt kopen (cafetariamodel) en daar extra uren tegenover zet, hou je alsnog over
- bij werkgeverswitch kun je aangeven: ik verdien nu XXX per maand, en dat ook hard maken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

G-Fox1990 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 18:43:
[...]

Anders is het qua rekenen toch amper bij te houden wanneer welk uur een toeslag van 50% krijgt?
Hoezo?

Als jij bijvoorbeeld 10 jaar lang elke dag een literfles water drinkt. En over 10 jaar vragen ze dan hoeveel liter je hebt gedronken en dan kom je er pas achter dat elke fles 1.5 liter was bij op te tellen, dan is dat toch 5478 liter (incl 2 schrikkeljaren)?

Er is voor elke berekening toch een dag <begin> en dag <eind> en daar kan dan een berekening op worden losgelaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Fox1990
MAX3400 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 19:57:
[...]

Hoezo?

Als jij bijvoorbeeld 10 jaar lang elke dag een literfles water drinkt. En over 10 jaar vragen ze dan hoeveel liter je hebt gedronken en dan kom je er pas achter dat elke fles 1.5 liter was bij op te tellen, dan is dat toch 5478 liter (incl 2 schrikkeljaren)?

Er is voor elke berekening toch een dag <begin> en dag <eind> en daar kan dan een berekening op worden losgelaten?
Klopt, als alle liters van afgelopen 6 maanden hetzelfde berekend zouden worden. Ik heb 100 overuren gedraaid dus zou dat 150 moeten zijn. Maar ik heb van die 100 ook al uren opgenomen, dus die uren tellen dan weer niet mee. Maar die uren die ik over heb zijn bijvoorbeeld 2 maanden geleden "gewerkt". Dus is het weer 6 maanden wachten tot ik die mag bereken als 50% toeslag? Excuus voor het onduidelijke uitleggen maar ik vind de regeling zo vaag dat ik het amper krijg uitgelegd in tekst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

G-Fox1990 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:29:
[...]
Excuus voor het onduidelijke uitleggen maar ik vind de regeling zo vaag dat ik het amper krijg uitgelegd in tekst.
Het is niet onduidelijk; de uitleg ligt bij je werkgever en de CAO.

Laat jouw werkgever eens een aantal voorbeelden uitwerken met "begindag", "einddag", "gewerkte uren 100%", "gewerkte uren 150%" en "saldo-datum van uren 150%"?

Jouw werkgever bijt niet; het is voor hem / haar / het ook belangrijk om te weten wat er speelt op de werkvloer maar ook om inzichtelijk te houden / krijgen wat een werknemer allemaal aan inzet & tijd & geld "is".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Fox1990
MAX3400 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:33:
[...]

Het is niet onduidelijk; de uitleg ligt bij je werkgever en de CAO.

Laat jouw werkgever eens een aantal voorbeelden uitwerken met "begindag", "einddag", "gewerkte uren 100%", "gewerkte uren 150%" en "saldo-datum van uren 150%"?

Jouw werkgever bijt niet; het is voor hem / haar / het ook belangrijk om te weten wat er speelt op de werkvloer maar ook om inzichtelijk te houden / krijgen wat een werknemer allemaal aan inzet & tijd & geld "is".
Dat snap ik zeker. Er zou vandaag iemand extern komen om het even uit te leggen, want voor directe werkgever is het ook niet duidelijk. De externe "partner of payroll meneer" zegt op het laatste moment af en vanwege vakanties kan het nu pas in oktober besproken worden. Vandaar dat ik even hier wat informatie wil vergaren. Want het voelt allemaal niet zo eerlijk, en ik werk de komende weken juist extra, omdat werkgever op vakantie gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

G-Fox1990 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:16:
Oftewel ik kan beter een half jaar geen uren opnemen en na die 26 weken ineens een bulk aan extra uren krijgen? Voor de werkgever lijkt me dat niet wenselijk.
Tsja, als de werkgever dat niet wenselijk vindt, moet hij zorgen dat jullie niet meer dan 988 uur werken per 26 weken. Lijkt me ruim voldoende tijd voor hem om jullie een paar weken wat minder in te roosteren als jullie een urenoverschot hebben.

Voor werknemers is deze CAO niet fantastisch. Aan de andere kant, als jullie werkgever flexibel is over wanneer je die overuren opneemt is het niet slecht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Op zich is het ook wel logisch en redelijk dat overuren over een periode bekeken worden. Zeker in een branche waarin je veel te maken hebt met piekdrukte en bezetting.

Stel ik spreek af dat ik een contract voor 40 uur heb, en daar 1000 euro voor deze week betaald krijg.

Op maandag, dinsdag en woensdag en donderdag ga ik 10 uur werken. Vrijdag neem ik vrij, om die 4 x 2 overuren te compenseren. Het uit te betalen weekloon volgens jullie zou dan 1100 euro moeten zijn (8 gemaakte overuren a 50%).

Dat is natuurlijjk vreemd, want er is gewoon 40 uur gewerkt, en de afspraak was dat daar een beloning van 1000 euro tegenover zou staan. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:40

Barrycade

Through the...

Question Mark schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:35:
Op zich is het ook wel logisch en redelijk dat overuren over een periode bekeken worden. Zeker in een branche waarin je veel te maken hebt met piekdrukte en bezetting.

Stel ik spreek af dat ik een contract voor 40 uur heb, en daar 1000 euro voor deze week betaald krijg.

Op maandag, dinsdag en woensdag en donderdag ga ik 10 uur werken. Vrijdag neem ik vrij, om die 4 x 2 overuren te compenseren. Het uit te betalen weekloon volgens jullie zou dan 1100 euro moeten zijn (8 gemaakte overuren a 50%).

Dat is natuurlijjk vreemd, want er is gewoon 40 uur gewerkt, en de afspraak was dat daar een beloning van 1000 euro tegenover zou staan. :)
Dit inderdaad, dus staat er niet iets in die CAO over hoe uren tellen die meer zijn dan je contract? Dus hoe staat dat in de CAO over dat je voor maandag voor 8 uur staat ingedeeld maar er 11 werkt?

Met deze regeling als je baas zegt kom morgen maar 3 uur later heb je conform die CAO tekst geen overuren gemaakt op maandag.

Ik snap nu wel dat de horeca leegloopt met zulke regelingen, ik zou dit niet pikken namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-Fox1990
Barrycade schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 21:39:
[...]

Dit inderdaad, dus staat er niet iets in die CAO over hoe uren tellen die meer zijn dan je contract? Dus hoe staat dat in de CAO over dat je voor maandag voor 8 uur staat ingedeeld maar er 11 werkt?

Met deze regeling als je baas zegt kom morgen maar 3 uur later heb je conform die CAO tekst geen overuren gemaakt op maandag.

Ik snap nu wel dat de horeca leegloopt met zulke regelingen, ik zou dit niet pikken namelijk.
Er staat hier niks over in het CAO. Het is een zeer uitgekleed CAO over het algemeen. Ik begrijp dat je conform CAO geen overuren maakt als de baas zegt ''kom maar later'' na een dag van 11 inplaats van 8. Het lukt op die manier ook totaal niet om dingen na werk te plannen omdat het regelmatig uitloopt.

Dat de horeca compleet leegloopt snap ik ook goed, maar sterker nog, ik werk niet eens in de horeca. Waarom wij dit CAO hanteren is ons ook compleet een raadsel. Andere regels uit het CAO worden namelijk regelmatig niet nagekomen (maximale werktijd of een planning minimaal 2 weken van tevoren bijvoorbeeld). Ik ben normaal gewend als er veel onregelmatigheid is bij een baan dat daar een extra compensatie voor is, maar dat is er dus ook niet.

Over het algemeen zijn overuren iets wat bijna elke week gebeurd en vaak niet omdat het nodig is maar vanwege slechte planning. Reistijd van 6 uur in totaal en dan nog moeten werken is iets dat weleens voorkomt. En dat terwijl een werkdag maar maximaal 11 uur mag zijn.

Het is vooral mijn eigen schuld dat ik het CAO niet goed genoeg heb doorgenomen toen ik hier begon, maar is me wel duidelijk dat ik bij een nieuw contract niet akkoord ga als er niks veranderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Je recht op die 50 procent extra ontstaat pas aan het einde van die 26 weken. Als jullie flexibel gaan werken waardoor het saldo na 26 weken ongeveer 0 is, dan krijg je die 50% dus niet.

Even versimpelen naar 3 weken en 40 uur per week:

week 1: 48 uur (drukke week)
week 2: 32 uur (flexibel gecompenseerd, dagje minder gewerkt)
week 3: 42 uur (2 uurtjes extra gewerkt)

Dan kom je dus op 122 uur en zou je dus over 2 uur die toeslag moeten krijgen.

Wat je dan dus beter kunt doen:

week 2: je neemt 8 uur verlof en werkt 32 uur
week 3: 42 uur (2 uurtjes overgewerkt)

Dan kom je dus op 130 uur en zou je dus over 10 uur die toeslag moeten krijgen. Als je die dan tijd-voor-tijd doet, dan heb je dus 1 dag verlof opgenomen en 2 uur overgewerkt, waar je bijna 2 dagen verlof voor terugkrijgt.

Waar je wel altijd op moet letten, is dat het "op verzoek van de werkgever" moet zijn. Als jij op eigen houtje gaat overwerken, dan ga je die toeslag dus niet krijgen.

• G-Fox1990
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:04:
Je recht op die 50 procent extra ontstaat pas aan het einde van die 26 weken. Als jullie flexibel gaan werken waardoor het saldo na 26 weken ongeveer 0 is, dan krijg je die 50% dus niet.

Even versimpelen naar 3 weken en 40 uur per week:

week 2: 32 uur (flexibel gecompenseerd, dagje minder gewerkt)
week 3: 42 uur (2 uurtjes extra gewerkt)

Dan kom je dus op 122 uur en zou je dus over 2 uur die toeslag moeten krijgen...
Tellen die 2 uren uit week 3 dan niet pas 26 weken daarna mee? Of wordt met ''periode van 26 weken'' gewoon bedoeld, elk half jaar? Dus overuren die gemaakt zijn in mei en nog niet gecompenseerd in juli worden berekend met een toeslag van 50%? Het zou het berekenen van waar je nu precies recht op hebt wel een stuk duidelijker maken.

Anoniem: 39993

G-Fox1990 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:16:
[...]

Tellen die 2 uren uit week 3 dan niet pas 26 weken daarna mee? Of wordt met ''periode van 26 weken'' gewoon bedoeld, elk half jaar? Dus overuren die gemaakt zijn in mei en nog niet gecompenseerd in juli worden berekend met een toeslag van 50%? Het zou het berekenen van waar je nu precies recht op hebt wel een stuk duidelijker maken.
Zoals ik het lees gaat het niet over "een periode van 26 weken", maar "per 26 weken". En dan interpreteer ik dat dus inderdaad als "2x per jaar bepalen hoeveel het is".

Als ze het duidelijker hadden willen maken, dan hadden ze niet zo'n enorm ranzige overwerkregeling bedacht. Duidelijkheid was hier duidelijk geen criterium. Sterker nog.... dit lijkt een beetje op een bewust getrokken rookgordijn. Overwerk bepalen "per half jaar". Da's geen heel beste voorwaarde. Ik snap dat je in de horeca met seizoenspieken te maken hebt en dat je daardoor iets meer flexibiliteit zou willen hebben als werkgever.... maar voor de werknemer is dit gewoon een heel slechte regeling.

Ik werk tegenwoordig ook min of meer volledig flexibel hoor. Overuren zijn een zeldzaamheid. Alleen als er echt een enorme klus binnenkomt met deadline die redelijkerwijs niet haalbaar is, dan trek ik aan de bel. En dan kán het wat overwerk worden, maar vaak proberen ze dan gewoon even 2 extra handjes te regelen om overwerk te voorkomen. Gaat niet eens om het geld, maar men vind overwerk een noodoplossing waar ook nadelen aan kleven. Liever niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 12-08-2021 09:32 ]

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:04:
Wat je dan dus beter kunt doen:

week 2: je neemt 8 uur verlof en werkt 32 uur
week 3: 42 uur (2 uurtjes overgewerkt)

Dan kom je dus op 130 uur en zou je dus over 10 uur die toeslag moeten krijgen. Als je die dan tijd-voor-tijd doet, dan heb je dus 1 dag verlof opgenomen en 2 uur overgewerkt, waar je bijna 2 dagen verlof voor terugkrijgt.
Dan is het natuurlijk wel weer de vraag hoe verlofopname is opgesteld. Eerst de overuren, dan de wettelijke vakantiedagen en dan de bovenwettelijke vakantiedagen. In de praktijk heb je daar niet altijd de keuze in om het als bovenstaande te doen.

• G-Fox1990
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:27:
[...]

Zoals ik het lees gaat het niet over "een periode van 26 weken", maar "per 26 weken". En dan interpreteer ik dat dus inderdaad als "2x per jaar bepalen hoeveel het is".
Dat klopt eigenlijk wel. Maar duidelijkheid was inderdaad niet de bedoeling bij dit CAO.
Horeca heeft inderdaad te maken met pieken en dalen en dan kies je daar bewust voor. Maar het bedrijf waar ik voor werk maar wel deze CAO hanteert, lijkt nog niet eens een beetje op horeca. Dat is ook waarom de discussie is ontstaant, omdat er al langer gezegd werd dat dit CAO totaal niet bij ons bedrijf past.

Maar we werken maar in totaal met 3 man en kunnen redelijk makkelijk vrij nemen, en de ''baas'' lijkt ons normaal gesproken als gelijk te zien en wij hem ook niet echt als ''de baas''. Hij lijkt ook nog niet heel erg gewend aan personeel hebben en werkt zelf veel/vaak/laat etc omdat het zijn bedrijf is. Maar hij lijkt wel te vergeten dat wij (collega en ik) bewust niet voor een eigen bedrijf kiezen en gewoon weekend/vrij willen hebben als dat kan. Daar is ons loon namelijk ook naar.

Wel is het fijn om te weten dat het dus waarschijnlijk per 26 weken (per half jaar) berekend kan worden. Dan valt er voor ons toch nog heel wat te halen aan uren gelukkig.

• G-Fox1990
Napo schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:35:
[...]

Dan is het natuurlijk wel weer de vraag hoe verlofopname is opgesteld. Eerst de overuren, dan de wettelijke vakantiedagen en dan de bovenwettelijke vakantiedagen. In de praktijk heb je daar niet altijd de keuze in om het als bovenstaande te doen.
In punt 4 staat: 4. Verrekening van de gewerkte overuren vindt plaats per periode van 26 weken.
Of dat wil zeggen dat je het ook binnen dat half jaar waar de 50% regeling voor bedoeld is weer moet opnemen is mij niet helemaal duidelijk. Voor zo ver ik kan lezen gaat punt 1 over per 26 weken en punt 4 over per periode van 26 weken.
Uren die je nu zou overwerken moet je dus 26 weken na het maken daarvan weer opgenomen hebben (of laten uitbetalen).

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

G-Fox1990 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:49:
[...]
Maar het bedrijf waar ik voor werk maar wel deze CAO hanteert, lijkt nog niet eens een beetje op horeca. Dat is ook waarom de discussie is ontstaant, omdat er al langer gezegd werd dat dit CAO totaal niet bij ons bedrijf past.
Daar kun je toch prima op inhoud de discussie over voeren met je werkgever? Er staat in de Horeca CAO prima omschreven voor welke ondernemingen de CAO bedoeld is.

Zie de paragrafen 1.2 / 1.3 en 1.5 :)

• G-Fox1990
Question Mark schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:32:
[...]
Daar kun je toch prima op inhoud de discussie over voeren met je werkgever? Er staat in de Horeca CAO prima omschreven voor welke ondernemingen de CAO bedoeld is.

Zie de paragrafen 1.2 / 1.3 en 1.5 :)
Dat had gekund als het om dit CAO ging maar het gaat om die van NHG. Is een stuk kleiner en daar staan die paragrafen helaas niet in.

Edit: er staat wel iets soortgelijks in Artikel 2 van de NHG CAO beschreven. Ik zal dit in het gesprek ook benadrukken. Dat gaat waarschijnlijk pas in oktober zijn aangezien de (baas?) Van de payroll afdeling de afspraak van deze week "vergeten" was en nu omstebeurt iedereen op vakantie is.

[ Voor 21% gewijzigd door G-Fox1990 op 12-08-2021 16:19 ]

Pagina: 1