Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-09 09:43
Hallo allemaal,

Ik open dit topic omdat ik benieuwd ben of dit een normale gang van zaken is bij het aanvragen van vakantie.

Mijn vriendin mag volgens haar contract in juli en augustus geen vakantiedagen opnemen. Prima tot zover. Nu gaat er een collega (er zijn 5 leidinggevende, waarvan mijn vriendin er 1 is) van half september tot eind oktober met vaderschapsverlof. De werkgever gebruikt dit als zwaarwegende reden om voor mijn vriendin de vakantie niet goed te keuren. Dit bekent dus dat ze vanaf juni (eerste maand dat ze weer open gingen) tot en met eind oktober geen vakantiedagen op zou kunnen nemen, dat is 5/12 van het jaar, in plaats van de 2/12 die in het contract staat. Wat vinden jullie hiervan? En is er hiervoor wettelijk iets geregeld? Ik kom zelf alleen terug op de zwaarwegende redenen vanuit de werkgever, maar als dat geld voor 5/12 van het jaar, is dat niet erg veel?

Bedankt in ieder geval!

Acties:
  • +41 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:56

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Het vaderschapsverlof van die collega is al ver van tevoren bekend, er is voor de werkgever tijd en gelegenheid genoeg om vervanging te verzorgen wat mij betreft. Lijkt mij dus absoluut geen zwaarwegend bedrijfsbelang dat jouw vriendin geen vrij kan nemen. Wat als ze bijvoorbeeld ziek zou worden die periode? Zou het bedrijf dan failliet gaan? (hint: ik denk dat dan heeeeeel snel vervanging geregeld kan worden...)

Maar IANAL en gelijk hebben =/= gelijk krijgen... de vraag is dus hoe ver jullie willen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Allicht dat ik ook de andere kant even benoem maar zou het van jouw vriendin handig(er) zijn geweest om dit gesprek al in januari of maart aan te gaan "op de werkvloer" als collega X roept dat hij/zij in september is uitgerekend?

En zoals @Icephase aangeeft; het is lastig want tenzij jouw vriendin essentieel kritisch en onvervangbaar is, is het inderdaad een kwestie van goed ondernemerschap om ook haar gemis te compenseren. Zelfs, als voorbeeld, dat iemand morgen de staatsloterij wint en overmorgen niet meer komt werken. Ook daar kan je wat van vinden maar er zijn tienduizend andere factoren waardoor iemand ook niet kan werken anders dan zwangerschapsverlof.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
Ten eerste, als je gewoon op tijd vakantie aanvraagt is er meestal niks aan de hand. Ook niet wanneer er achteraf door een ander vaderschapsverlof of w/e extra aanvraagt is dan een probleem voor de werkgever.

Verder is dit natuurlijk heel specifiek waarom er geen vrij genomen kan worden. Heeft er bijvoorbeeld 1 of meerdere (leidinggevende)collega's al vrij in die periode?
Wat is er minimaal nodig om de boel draaiende te houden op de werkvloer?
Is er een bepaald type ploegendienst gaande m.b.t. uiteenlopende tijden of werken er een leidinggevenden als parttimers o.i.d.?

Dat geef je namelijk niet aan in je verhaal. Dit kan dan best eens gaan vallen onder "zwaarwegende redenen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
MAX3400 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:50:
Allicht dat ik ook de andere kant even benoem maar zou het van jouw vriendin handig(er) zijn geweest om dit gesprek al in januari of maart aan te gaan "op de werkvloer" als collega X roept dat hij/zij in september is uitgerekend?
Dit dus. Uiteraard heeft een werkgever de plicht om vervanging te regelen indien dit soort zaken zich voordoen, maar als je dan een maandje van tevoren de boel pas gaat aanvragen is de kans op succes wel érg laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
Goed punt, het gaat om een horecazaak. Dat is ook meteen de reden dat er niet begin van het jaar al vakantie is aangevraagd, dat wilde de werkgever niet icm de onzekerheid rondom corona.

[ Voor 3% gewijzigd door Thomas18GT op 09-08-2021 14:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ansichtkaart
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-12-2024
Thomas18GT schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:52:
Goed punt, het gaat om een horecazaak. Dat is ook meteen de reden dat er niet begin van het jaar al vakantie is aangevraagd, dat wilde de werkgever niet icm de onzekerheid rondom corona.
er zijn genoeg horeca uitzendbureaus, eens met ieder bovenstaand die aangeeft dat dit niet zwaarwegend is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:56
Ze kon altijd al in janauri de vakantie aanvragen...

Maar met de tekorten in de horeca (althans, dat haal ik uit de media) is het inderdaad misschien niet mogelijk voor de werkgever om vervanging te regelen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:26

PB-powell

Mr. Laziness

Het ligt er ook sterk aan wat de rol van je vriendin en collega binnen het bedrijf is, zijn zij de enige die bepaalde functies kunnen uitvoeren en hoe lang je vriendin vakantie wil. Mogelijk dat er een compromis valt te sluiten met haar baas?
Je kan wel ver willen gaan mbt het krijgen van je gelijk, maar dat bevordert de relatie met de werkgever niet op de lange termijn.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Zijn probleem dus.

Het is corona. Iedereen is al "thuis". En toch wil werkgever nog geen planning maken. En nu willen mensen "officieel" netjes alles regelen en dan kan het niet?
PB-powell schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:55:
Het ligt er ook sterk aan wat de rol van je vriendin en collega binnen het bedrijf is, zijn zij de enige die bepaalde functies kunnen uitvoeren en hoe lang je vriendin vakantie wil.
Geen idee of het high-end horeca is waar het personeel jaren en jaren getraind is op een bepaalde functie of dat het "run of the mill" horeca is waar je in de gemiddelde stad tientallen zaken van hebt zitten. Tuurlijk, iemand die hoofd-sommelier is en inkoop moet doen voor hopelijk de komende kerst & feestdagen: is best belangrijk en dan onderhandel je de vakantie. Maar heel bot gezegd; een gemiddelde serveerster of keukenhulp of desnoods degene die elke dag een pak centen bij de bank door de bus frot: die zijn niet "zo essentieel onmisbaar".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-09 12:00

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Lastig verhaal. Aan de andere kant waarschijnlijk komt ze zo aan een nieuwe baan. Ik zou er op zijn minst iets voor terug willen. Ga het gesprek aan en probeer er wat uit te halen. Het kan niet zo zijn dat er niks voor krijgt. Want werkgever had dit aan zien kunnen komen.

[ Voor 35% gewijzigd door TheDudez op 09-08-2021 15:03 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:45
Vaderschapsverlof wordt, tegen 70% van het loon, door het UWV betaald.

Werkgever heeft dus gewoon geld om vervanging in te huren.

Vaderschapsverlof is dus niet gelijk aan verlof.

Zou jij het wel accoord vinden als je verlof geweigerd wordt omdat een vrouwelijke collega met zwangerschapsverlof gaat? Neen toch? Vaderschapsverlof moet je op dezelfde manier behandelen.

[ Voor 34% gewijzigd door Panzer_V op 09-08-2021 15:01 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Van Joostenadvocaten.nl:

Een werkgever kan verlof alleen afkeuren met een gewichtige reden. Een gewichtige reden voor het afkeuren van verlof kan bijvoorbeeld zijn:

-(Verwachte) extreme drukte in de periode dat het verlof wordt aangevraagd.
-Reeds ingediend verlof van collega’s in dezelfde periode.
-Afwezigheid van collega’s of vervangers om een andere reden, bijvoorbeeld ziekte.

Wat punt 2 en 3 betreft is het feitelijk "wie het eerst komt...", een maand voor een beoogde vakantie verlof aanvragen hoef ik ook niet te proberen vrees ik, en dan werk ik nieteens in de horeca/zorg/ploegendienst.

En succes met vervangend personeel regelen, de horeca kampt met enorme tekorten.

[ Voor 6% gewijzigd door pagani op 09-08-2021 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell
  • Laatst online: 13:26

PB-powell

Mr. Laziness

MAX3400 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:00:

[...]

Geen idee of het high-end horeca is waar het personeel jaren en jaren getraind is op een bepaalde functie of dat het "run of the mill" horeca is waar je in de gemiddelde stad tientallen zaken van hebt zitten. Tuurlijk, iemand die hoofd-sommelier is en inkoop moet doen voor hopelijk de komende kerst & feestdagen: is best belangrijk en dan onderhandel je de vakantie. Maar heel bot gezegd; een gemiddelde serveerster of keukenhulp of desnoods degene die elke dag een pak centen bij de bank door de bus frot: die zijn niet "zo essentieel onmisbaar".
Eens, de gemiddelde serveerster is te vervangen dus dan zou de vakantie in principe moeten worden toegekend. Maar hoofdbediening of iemand die de roosters maakt is al een verschil, daarom vroeg ik het mij af en is het uiteraard iets om mee te nemen in het gesprek met de manager.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:12
PB-powell schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:03:
[...]

Eens, de gemiddelde serveerster is te vervangen dus dan zou de vakantie in principe moeten worden toegekend. Maar hoofdbediening of iemand die de roosters maakt is al een verschil, daarom vroeg ik het mij af en is het uiteraard iets om mee te nemen in het gesprek met de manager.
Gezien de TS het er over heeft dat zijn vriendin een van de 5 leidinggevende is neem ik aan dat ze geen gemiddelde serveerster is.

Nu probeert de vriendin in september/oktober vakantie op te nemen in een periode waar dus nog maar 4 leidinggevende aanwezig zijn.

Nu kun je zeggen "maar met 3 andere leidinggevende moet dat toch geen probleem zijn" echter kan ik hier nergens uit halen of er niet van de drie andere leidinggevende toevallig al 1 (of meerdere) in die periode vakantie hebben...

(note, je hebt het over 5/12e van het jaar, maar in dit geval is juli t/m eind oktober natuurlijk 4/12e)

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
Dank voor de snelle reacties allemaal, het lijkt erop dat ze dus simpelweg zelf in gesprek moet gaan en als ze het echt graag wil maar moet afdwingen. Ik had misschien gedacht dat er wettelijk wel iets geregeld was, maar zo makkelijk zal het niet zijn.
Puc van S. schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:09:
[...]

Gezien de TS het er over heeft dat zijn vriendin een van de 5 leidinggevende is neem ik aan dat ze geen gemiddelde serveerster is.

Nu probeert de vriendin in september/oktober vakantie op te nemen in een periode waar dus nog maar 4 leidinggevende aanwezig zijn.

Nu kun je zeggen "maar met 3 andere leidinggevende moet dat toch geen probleem zijn" echter kan ik hier nergens uit halen of er niet van de drie andere leidinggevende toevallig al 1 (of meerdere) in die periode vakantie hebben...

(note, je hebt het over 5/12e van het jaar, maar in dit geval is juli t/m eind oktober natuurlijk 4/12e)
Ze zou inderdaad bijvoorbeeld begin oktober vakantie willen hebben, dat is over 7 weken. Ze hebben lange tijd met 4 leidinggevenden gewerkt, en toen konden ze ook om de beurt op vakantie, dus met 3 zou prima moeten lukken. De anderen hebben ook geen vakantie in deze periode (zelfde reden als bij mijn vriendin).

Met juni erbij (eerste maand open, kon ze al helemaal geen vakantie krijgen) zijn het toch 5 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:49

sapphire

Die-hard pruts0r

pagani schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:01:
Van Joostenadvocaten.nl:

Een werkgever kan verlof alleen afkeuren met een gewichtige reden. Een gewichtige reden voor het afkeuren van verlof kan bijvoorbeeld zijn:

-(Verwachte) extreme drukte in de periode dat het verlof wordt aangevraagd.
-Reeds ingediend verlof van collega’s in dezelfde periode.
-Afwezigheid van collega’s of vervangers om een andere reden, bijvoorbeeld ziekte.

Wat punt 2 en 3 betreft is het feitelijk "wie het eerst komt...", een maand voor een beoogde vakantie verlof aanvragen hoef ik ook niet te proberen vrees ik, en dan werk ik nieteens in de horeca/zorg/ploegendienst.

En succes met vervangend personeel regelen, de horeca kampt met enorme tekorten.
Tja maar wat jij niet kan is alleen niet heel interessant in de discussie, ik kan namelijk in normale omstandigheden makkelijk een week van ter voren vrij vragen maar daar heeft de TS ook niets aan :?

Dit soort grappen is toch juist waarom er zo'n leegloop was/is in de horeca? Dat je een bepaalde periode niet weg mag en dat is vooraf besproken dat is wat het is, hier ga je immers mee akkoord.

Wat nou als er daarna nog een collega met verlof gaat (zwangerschaps/vaderschapsverlof?) dan mag de vriendin van de TS gewoon een half jaar niet met vakantie :? Zelfs als het juridisch allemaal mag is het natuurlijk alles behalve net werkgeverschap om je werknemers gewoon maanden lang te weigeren vrij te zijn.
Bovenstaande regels zijn dan ook vrij rekbaar ter interpretatie en kun je je (als beide partijen overigens) niet klakkeloos achter verschuilen.

Zou wat zijn, je collega is langdurig ziek dus helaas komend jaar mag je niet op vakantie :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
sapphire schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:18:
[...]

Tja maar wat jij niet kan is alleen niet heel interessant in de discussie, ik kan namelijk in normale omstandigheden makkelijk een week van ter voren vrij vragen maar daar heeft de TS ook niets aan :?

Dit soort grappen is toch juist waarom er zo'n leegloop was/is in de horeca? Dat je een bepaalde periode niet weg mag en dat is vooraf besproken dat is wat het is, hier ga je immers mee akkoord.

Wat nou als er daarna nog een collega met verlof gaat (zwangerschaps/vaderschapsverlof?) dan mag de vriendin van de TS gewoon een half jaar niet met vakantie :? Zelfs als het juridisch allemaal mag is het natuurlijk alles behalve net werkgeverschap om je werknemers gewoon maanden lang te weigeren vrij te zijn.
Bovenstaande regels zijn dan ook vrij rekbaar ter interpretatie en kun je je (als beide partijen overigens) niet klakkeloos achter verschuilen.

Zou wat zijn, je collega is langdurig ziek dus helaas komend jaar mag je niet op vakantie :+
Precies dit, en dan nog niet genoemd dat het over minimaal 50 uur per week gaat, maar vaker richting de 60, 5 maanden aan een stuk door, blijkbaar dus zonder vakantie. Dan word je vanzelf ziek :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Off-topic, en ronduit flame-bait. Niet doen.

[ Voor 91% gewijzigd door Ardana op 09-08-2021 18:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Quote en reactie verwijderd. Niet happen.

[ Voor 87% gewijzigd door Ardana op 09-08-2021 18:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:56

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

[ Voor 128% gewijzigd door Ardana op 09-08-2021 18:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14:03

[ Voor 95% gewijzigd door Ardana op 09-08-2021 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-09 18:25

Osxy

Holy crap on a cracker

[ Voor 96% gewijzigd door Ardana op 09-08-2021 18:25 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:34

Prx

reactie verwijderd. Niet happen. Tevens: niet melden dat je een TR ingediend hebt..

On-topic: dialoog is het enige wat gaat helpen, helaas. Mag ik vragen wanneer het besluit is genomen na de schriftelijke aanvraag van je vriendin? Was dat ook netjes binnen de wettelijke 2 weken die er voor staat? Anders doet die uitspraak er namelijk niet meer toe en heeft ze gewoon vakantie. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Ardana op 09-08-2021 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:49

sapphire

Die-hard pruts0r

[ Voor 96% gewijzigd door Ardana op 09-08-2021 18:26 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
Prx schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:41:

On-topic: dialoog is het enige wat gaat helpen, helaas. Mag ik vragen wanneer het besluit is genomen na de schriftelijke aanvraag van je vriendin? Was dat ook netjes binnen de wettelijke 2 weken die er voor staat? Anders doet die uitspraak er namelijk niet meer toe en heeft ze gewoon vakantie. :)
De reactie was binnen 10 minuten omdat het allemaal via Whatsapp gaat.. Geeft ook aan dat er niet eens iets geprobeerd is volgens mij?

Overigens heeft mijn vriendin ook "tijdens corona" haar uren gewoon gedraaid, al lijkt dat me niet heel erg van belang.

[ Voor 4% gewijzigd door Thomas18GT op 09-08-2021 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:52
Om gewichtige reden mag hij het intrekken wat die reden is valt natuurlijk wel wat over te zeggen. Geen idee of deze reden standhoud bij een rechter, maar wil je zo ver gaan?
Wel is het zo dat het recht op vakantie is dat je 2 weken onafgebroken vakantie moet opnemen. Heeft ze al 2 weken gehad eerder dat jaar kan je nog al eens van een koude kermis thuis komen. Mocht het niet zo zijn dan moeten ze met je vriendin een nieuwe datum plannen. En ook eventuele kosten mag je dan verhalen op de werkgever als in annuleringskosten etc.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 08:39

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Thomas18GT Als jouw vriendin toe is aan vakantie, dan is ze daar aan toe. Je kunt er dus nu voor kiezen om tegen de werkgever in te gaan, en daarbij te accepteren dat je na de vakantie bij een andere horeca zaak zal moeten aankloppen (zal vast lukken).

Het is ook maar net hoeveel energie je er nu aan kwijt wilt zijn.

Kan niet in jullie beurs kijken, dus dit is puur een reactie als je hetzelf ook kunt bekostigen.. want in je vakantieperiode geen loon.

Out-of-the-box reactie.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:53
Optie 2:
Ik zou alvast lekker gaan solliciteren als ik haar was. Beschikbaar vanaf de dag dat ze normaal terug zou zijn van vakantie. De personeelstekorten in de horeca zijn op het moment behoorlijk groot. Goede kans dat ze zelfs beter werk kan vinden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
Dank voor de reacties allemaal. Ik denk niet dat ze hierdoor van baan zal gaan wisselen (dit zou ik al lang hebben gedaan), maar het is zeker wel iets om te onthouden. Voor nu is het volgens mij afwachten tot ze het echt niet meer aankan, en dan was de werkgever gewaarschuwd. Een ziekmelding kan hij in ieder geval niet weigeren. De week (2 neem ik aan dan) eind oktober zal ze maar alvast vastzetten, hebben we de komende 10 weken in ieder geval iets om naar toe te leven :+

Bedankt allemaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Thomas18GT op 09-08-2021 16:19 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Mijn baas heeft dat vroeger ook al eens gezegd, toen ik zei dat we dan eerst de salarisonderhandelingen overnieuw gaan doen op basis van dat ik onmisbaar en onvervangbaar ben voor het bedrijf kreeg ik gewoon vrij.

Hij kon er dan wel om lachen, als deze chef er niet om kan lachen reden te meer om er tegenin te gaan. Sommige werkgevers proberen het gewoon om te kijken of je er in trapt.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 11:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het is horeca, die zitten om personeel te springen en dat weet de werkgever ook. Dus je hebt iig een breekijzer want je kunt zo bijde buren aan de slag, bij wijzen van spreken.
En voor de rest eens met wat al aangegeven is: verlof wordt deels geocmpenseerd door het uwv plus tijd zat tevoren om meer personeel aan te nemen, dus geen zwaarwegend belang.
Ja, corona is kut voor de hele horeca want geen personeel te vinden, dus je wilt houden wat je hebt. Maar dit is niet de manier ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Schopje naar PFSL.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-09 23:41

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Flagg schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 17:17:
Mijn baas heeft dat vroeger ook al eens gezegd, toen ik zei dat we dan eerst de salarisonderhandelingen overnieuw gaan doen op basis van dat ik onmisbaar en onvervangbaar ben voor het bedrijf kreeg ik gewoon vrij.
Ik wilde iets vergelijkbaars zeggen, maar je was me voor. Als je kennelijk zo belangrijk bent voor het bedrijf dat je 7 weken van te voren je vakantie aanvraagt in een periode waarin het zou moeten kunnen maar niet krijgt, dan is dat meteen het moment om je salaris een zetje in de goede richting te geven.

Dat de werkgever het probeert te weigeren snap ik wel. Maar je moet het gewoon iets dwingender vragen dan maar.
Die werkgever wil je graag aan boord houden, neem ik aan, dus dat zorgt misschien wel voor een positievere uitkomst.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Thomas18GT schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:17:
Dank voor de snelle reacties allemaal, het lijkt erop dat ze dus simpelweg zelf in gesprek moet gaan en als ze het echt graag wil maar moet afdwingen. Ik had misschien gedacht dat er wettelijk wel iets geregeld was, maar zo makkelijk zal het niet zijn.
Gesprek is altijd eerste stap. Rechten "afdwingen" is meestal heilloze weg op termijn.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
Thomas18GT schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:19:
.... Een ziekmelding kan hij in ieder geval niet weigeren. ...
Ik weet niet precies hoe je dat bedoeld, maar het moment dat je vriendin er helemaal doorheen gaat, m.a.w. burnout dan is het niet "even een ziekmelding". Een medewerker met een burnout is vervelend voor de werkgever, maar geloof mij, nog vervelender voor de werknemer. Die draagt de "opgedane ervaring" de rest van z'n leven mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 29-09 16:33
Hoe het juridisch in elkaar zit durf ik niet precies te zeggen, maar vakantie is iets wat je als werknemer op mag nemen wanneer je wil "Tenzij".
Persoonlijk vindt ik een periode van meerdere maanden (bijna half jaar) het niet mogen opnemen van vakantie niet echt goed werkgeverschap. Je zou eens in een gesprek kunnen vragen waar de grens ligt.
Stel een andere collega neemt aansluitend ouderschapsverlof op, of gaat een half jaar met wereldreis (misschien niet helemaal de tijd met de corona). Om er hard in te gaan gaat waarschijnlijk weinig opleveren, maar misschien door het gesprek aan te gaan kan de werkgever misschien ook inzien dat het niet echt reëel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

En nu alsnog schopje.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Icephase schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:45:
Het vaderschapsverlof van die collega is al ver van tevoren bekend, er is voor de werkgever tijd en gelegenheid genoeg om vervanging te verzorgen wat mij betreft.
Het is maar de vraag of mensen die geschikt zijn voor een leidinggevende functie zin hebben in een tijdelijk contract op dit moment. Met zoveel personeelstekort kan je nu als kandidaat eisen stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Frame164 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 21:28:
[...]

Het is maar de vraag of mensen die geschikt zijn voor een leidinggevende functie zin hebben in een tijdelijk contract op dit moment. Met zoveel personeelstekort kan je nu als kandidaat eisen stellen.
Maar dus ook als essentiële werknemer. Elders zo een baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thomas18GT schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:17:
Er is dus wel iets wettelijk geregeld: de werkgever mag niet weigeren, behalve in geval van zwaarwegend bedrijfsbelang. Omdat de wet in alle situaties geldig is, staat het natuurlijk in algemene bewoordingen. Wil je echt weten wat de wet hiervan vindt, dan zal je naar de rechter moeten stappen. Ik vermoed dat deze het niet als redelijk zal beschouwen dat een werknemer 5 maanden achter elkaar geen vakantie mag opnemen. Maar ja, dan moet je het wel zo hoog opspelen en dat komt de werkrelatie niet ten goede. Je moet er dus wat voor over hebben om je gelijk (en je vlucht) te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-09 13:55
Wanneer heeft je vriendin voor het laatst vakantie gehad?ik denk trouwens niet dat het gezond is als je meerdere maanden 60 uur moet draaien; dat zijn uren voor een ondernemer, niet voor een werknemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:38
Pas het begin van het arbeidstekort. Ik denk persoonlijk dat er middenmoot is, ik kan best een drukke periode van 2 weken niet vrij nemen. En in de horeca misschien 4 weken. Maar 5 maanden slaat nergens op.

In plaats vakbonden/collusion door de werknemers, zie je nu dat de directeuren willen samenwerken om niet elkaars werknemers te stelen. Een vakbond voor de directeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dus werkgever meent serieus dat zijn personeel 5 maanden geen vakantie kan nemen? Werk zat in de horeca, zeker voor mensen met ervaring. Denk dat werkgever in deze arbeidsmarkt dan misschien beter gewoon zijn zaak kan sluiten en iets anders moet gaan doen.

Gewoon formeel aanvragen. Als hij weigert, geef je aan dat je niet akkoord gaat met een periode van 5 maanden waarin je geen vakantie kunt nemen. De horeca gaat gouden tijden tegemoet en veel personeel is wat anders gaan doen. Denk dat ze redelijk snel ergens anders kan beginnen. Dan kan werkgever kiezen: vakantie of vacature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:53
Met andere woorden. Als ze ziek zou vallen in die periode valt heel de zaak op zijn gat?
Zo’n onmisbare persoon zal dan wel zeer goed betaald zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexs
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-08 07:30
Thomas18GT schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:20:
[...]

Precies dit, en dan nog niet genoemd dat het over minimaal 50 uur per week gaat, maar vaker richting de 60, 5 maanden aan een stuk door, blijkbaar dus zonder vakantie. Dan word je vanzelf ziek :/
Ik denk dat heel veel bedrijven hier last van hebben. Ik werk voor een IT organisatie die Microsoft 365 werkplekken implementeert. Wij hebben het sinds de uitbraak van corona zo druk gehad, dat niemand vakantie heeft genomen. Tot bijna het hele bedrijf weg wilde in juli en augustus... wat doe je dan?

Dan is het verschil dat de horeca maandenlang thuis heeft gezeten. Ik snap dat het geen vakantie is, maar het is voor de ondernemer ook een moeilijke periode waar hij doorheen probeert te komen. Nu kan hij eindelijk weer omzet draaien en willen alle werknemers op vakantie. Al het ex-horeca personeel dat onbetaald thuis zat heeft inmiddels werk gevonden in andere branches, dus snel een vervanger vinden zit er ook niet in.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook oneerlijk dat je niet zomaar op vakantie kan wanneer je wil. Maar ik denk dit soort problemen nou eenmaal hand in hand gaan met werken in de horeca.

Ontslag nemen en na je vakantie ergens anders werken klinkt nog wel als de makkelijkste oplossing. Werk heb je zo weer gevonden. Al dat je wel je baan hebt mogen houden tijdens al die maanden dat de horeca dicht was, wat volgens mij redelijk uitzonderlijk is. De werkgever klinkt mij dus niet als een onredelijk persoon. *edit* klopt niet

[ Voor 11% gewijzigd door Dexs op 10-08-2021 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
Nieknikey schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 22:25:
Wanneer heeft je vriendin voor het laatst vakantie gehad?ik denk trouwens niet dat het gezond is als je meerdere maanden 60 uur moet draaien; dat zijn uren voor een ondernemer, niet voor een werknemer.
Dit jaar dus nog helemaal niks, op 3 keer een losse vrije dag na. Al waren de weken tot juni met "corona" wel erg rustig, dan zaten ze vaak te kaarten enz. Maar ze moest er wel gewoon d'r contracturen zijn.
Harm_H schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 05:21:
Pas het begin van het arbeidstekort. Ik denk persoonlijk dat er middenmoot is, ik kan best een drukke periode van 2 weken niet vrij nemen. En in de horeca misschien 4 weken. Maar 5 maanden slaat nergens op.
Dit was dus ook heel mijn punt. In het contract staan al juli en augustus, die krijgen ze nooit vrij. Maar nu komen daar ook nog juni, september en oktober (behalve de laatste week) bij..
cadsite schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 06:58:
Met andere woorden. Als ze ziek zou vallen in die periode valt heel de zaak op zijn gat?
Zo’n onmisbare persoon zal dan wel zeer goed betaald zijn.
Voor de horeca verdient ze niet slecht, maar 7 uur naar een machine kijken in de fabriek verdient al beter..
Dexs schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:17:
[...]

Ik denk dat heel veel bedrijven hier last van hebben. Ik werk voor een IT organisatie die Microsoft 365 werkplekken implementeert. Wij hebben het sinds de uitbraak van corona zo druk gehad, dat niemand vakantie heeft genomen. Tot bijna het hele bedrijf weg wilde in juli en augustus... wat doe je dan?

Dan is het verschil dat de horeca maandenlang thuis heeft gezeten. Ik snap dat het geen vakantie is, maar het is voor de ondernemer ook een moeilijke periode waar hij doorheen probeert te komen. Nu kan hij eindelijk weer omzet draaien en willen alle werknemers op vakantie. Al het ex-horeca personeel dat onbetaald thuis zat heeft inmiddels werk gevonden in andere branches, dus snel een vervanger vinden zit er ook niet in.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook oneerlijk dat je niet zomaar op vakantie kan wanneer je wil. Maar ik denk dit soort problemen nou eenmaal hand in hand gaan met werken in de horeca.

Ontslag nemen en na je vakantie ergens anders werken klinkt nog wel als de makkelijkste oplossing. Werk heb je zo weer gevonden. Al dat je wel je baan hebt mogen houden tijdens al die maanden dat de horeca dicht was, wat volgens mij redelijk uitzonderlijk is. De werkgever klinkt mij dus niet als een onredelijk persoon.
Wat doe je dan? In de IT? Direct een fatsoenlijke werkgever zoeken.
Het punt is dus dat ze niet maandenlang heeft thuis gezeten. Tijdens corona heeft ze ook gewoon haar 32 a 38 uur aanwezig moeten zijn. Ook liep de afhaal en bezorging prima dus samen met de 425k steun van de overheid geloof ik niet dat haar werkgever er veel op heeft verloren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dexs
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-08 07:30
Thomas18GT schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:26:
Wat doe je dan? In de IT? Direct een fatsoenlijke werkgever zoeken.
Mijn werkgever doet gelukkig niet moeilijk en laat iedereen gaan wanneer ze willen. Anders zou ik ook weg gaan.
Het punt is dus dat ze niet maandenlang heeft thuis gezeten. Tijdens corona heeft ze ook gewoon haar 32 a 38 uur aanwezig moeten zijn. Ook liep de afhaal en bezorging prima dus samen met de 425k steun van de overheid geloof ik niet dat haar werkgever er veel op heeft verloren.
Excuus, dat wist ik niet. Dat maakt de situatie heel anders. Begrijp ik nog steeds waarom de werkgever zo reageert, aangezien het bijna onmogelijk is om vervangend personeel te vinden. Als ze niet echt gebonden is aan haar werkgever zou ik een switch overwegen. Zeker nu ze weet wat ze niet wil (een werkgever die niet met zijn personeel meedenkt), kan ze misschien een baan vinden bij een betere werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Thomas18GT schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:19:
Dank voor de reacties allemaal. Ik denk niet dat ze hierdoor van baan zal gaan wisselen (dit zou ik al lang hebben gedaan), maar het is zeker wel iets om te onthouden. Voor nu is het volgens mij afwachten tot ze het echt niet meer aankan, en dan was de werkgever gewaarschuwd. Een ziekmelding kan hij in ieder geval niet weigeren. De week (2 neem ik aan dan) eind oktober zal ze maar alvast vastzetten, hebben we de komende 10 weken in ieder geval iets om naar toe te leven :+

Bedankt allemaal.
Dus ze werkt zich liever de ziektewet in dan een andere baan te zoeken? Lekker dan... Ik lees overal dat er nu een schreeuwend tekort is aan horeca personeel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• cadsite
[...]
Voor de horeca verdient ze niet slecht, maar 7 uur naar een machine kijken in de fabriek verdient al beter..
Dit is gewoon zo'n klassieker.

Mag ik verlof? Neen, je bent onmisbaar!
Mag ik opslag? Neen, je bent niet zo belangrijk.

Wat gaat er dan gebeuren als ze een weekje ziek is? :X

Juli en augustus contractueel verbieden vind ik al héél verregaand (voor mij persoonlijk een no-go). Dat betekent dat je met kinderen al mag vergeten om eens op zomervakantie te gaan. Veel gekker moet het niet worden.

[ Voor 21% gewijzigd door cadsite op 10-08-2021 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
[...]

Dit jaar dus nog helemaal niks, op 3 keer een losse vrije dag na. Al waren de weken tot juni met "corona" wel erg rustig, dan zaten ze vaak te kaarten enz. Maar ze moest er wel gewoon d'r contracturen zijn.
[...]
Tijdens corona heeft ze ook gewoon haar 32 a 38 uur aanwezig moeten zijn.
Bij een zwaarwegend bedrijfsbelang draait het vziw (IANAL) om een belang dat zwaarder moet zijn dan het belang van de werknemer. Ik denk dat het feit dat je vriendin tegen december 11 maanden lang geen vakantie op heeft kunnen nemen mede doordat haar baas tijdens kerona geen vakantieplanning wilde maken best wel wat gewicht in het "werknemers belang"-schaaltje legt als je ermee naar de rechter gaat. Maar onthoud; gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen.

Moet ze veel overuren draaien tijdens dit hoogseizoen? Als dat er ook nog bij komt dan is het gewoon een ongezonde situatie. Geloof mij maar dat je bereid moet zijn om je baas voor het blok te zetten als het op je gezondheid aan komt; een burnout klinkt als "kut voor werkgever" maar als werknemer heb je er nog lang nadat je voor je werk "hersteld" bent last van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas18GT
Laat ik het zo zeggen, het is nu niet zo slim om van baan te wisselen (kinderwens, net ander huis gekocht), dus dat is niet echt een optie. Op deze manier zal ze daar volgend jaar wel naar gaan kijken.

Verder zal ik haar helpen met waken voor een burn-out, zeker gezien ze nogal een doorzetter is. Als het er nog maar op lijkt dat het niet meer gaat moet ze zich gewoon ziek melden en dan kijkt de werkgever maar.

Het had alleen makkelijk geweest als er in de CAO/wet had gestaan iets in de richting van dat je recht hebt om minimaal een week per X weken vakantie op te kunnen nemen oid. Nu gebruikt hij van alles simpelweg als zwaarwegend belang en het enige wat je daartegen kunt doen is ziek melden of naar de rechter (en dat wilt ze al helemaal niet).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Als je huis al gekocht is, is een baanwissel geen probleem.

En uit ervaring. Als iemand zich de vernieling inwerkt, is de partner de laatste waarvan advies geaccepteerd wordt.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• cadsite
Thomas18GT schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:28:
Laat ik het zo zeggen, het is nu niet zo slim om van baan te wisselen (kinderwens,...
Misschien best even overleggen met de werkgever wanneer dit past in zijn agenda. Ze gaat het toch niet wagen om hoogzwanger te zijn in juli/augustus?
Hopelijk is ze slim genoeg om dat haar werkgever niet aan te doen. O-) O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-09 01:02
Laat ik het zo zeggen, het is nu niet zo slim om van baan te wisselen (kinderwens, net ander huis gekocht), dus dat is niet echt een optie. Op deze manier zal ze daar volgend jaar wel naar gaan kijken.
Ik zie niet precies wat hier niet zo handig is. Ze is nog niet zwanger en zwangerschapsverlof wordt door het UWV betaald. Huis is al gekocht zeg je.

Ik durf te betwijfelen of vaderschapsverlof van een collega wel een zwaarwegend belang is. Immers, de werkgever heeft voldoende tijd om een vervanger te regelen. 7 Weken vooraf is voldoende. Dat zwaarwegend belang kan je in twijfel trekken, dat iemand met vaderschapsverlof gaat is voldoende ruim vooraf bekend. Wat is het volgende, dat iemand ziek komt werken of iemand niet naar de uitvaart van een van de ouders mag, omdat die collega nog vaderschapsverlof is.

Als alle collega's gelijktijdig op vakantie zouden zijn of zoals tijdens jullie spitsperiode (de zomer), dan is weigeren een logisch punt. 5 Maanden niet kunnen zegt iets over het personeelsbeleid: te weinig man, dus niet zwaarwegend genoeg meer te maken. Je schrijft dat ze in januari al wilde aanvragen, maar dat toen niet mocht. Goed argument om het zwaarwegende belang te ontkrachten, het bedrijf wist immers dus al 10 maanden dat jullie weg wilden en heeft 10 maanden de tijd gehad om e.e.a. op te lossen. Hopelijk heb je dat op schrift (zoals whatsapp) staan. Als ze die aanvraag min of meer officieel gedaan heeft en hij toen niet is geweigerd op basis van zwaarwegend belang, zou je zelfs kunnen stellen dat ie niet binnen 2 weken is geweigerd en je dus gewoon vakantie hebt. Dat is wel de knuppel in het hoenderhok gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:19
Het lijkt me indien ze in de horeca wil blijven werken een perfect moment om zsm uit te kijken naar ander werk. Deze werkgever heeft enkel het beste met zichzelf voor.

Je kan zelfs open kaart spelen ivm de kinderwens, dan weet je direct waar je staat bij je nieuwe werkgever...

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nieknikey
Cyberpope schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:00:
En uit ervaring. Als iemand zich de vernieling inwerkt, is de partner de laatste waarvan advies geaccepteerd wordt.
n=1. Is niet bij iedereen zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guy Treepbush
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-09 21:47
Wellicht nog handig om te weten dat je werkgever ervoor moet zorgen dat je per jaar ten minste 2 weken op vakantie kan:
de werkgever is verplicht om de werknemer ieder jaar in de gelegenheid te stellen om zijn wettelijke vakantiedagen op te nemen (ten minste twee aaneengesloten weken of tweemaal een week).
Bron: https://www.awvn.nl/vakantie-opnemen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

"collega A mag begin november, collega B eind november en collega C begin december."

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Guy Treepbush schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 08:09:
Wellicht nog handig om te weten dat je werkgever ervoor moet zorgen dat je per jaar ten minste 2 weken op vakantie kan:

[...]

Bron: https://www.awvn.nl/vakantie-opnemen/
Wettelijke vakantiedagen zijn 4 weken. Waarvan werkgever dus moet zorgen dat er iig 2 aaneengesloten zijn.

Verder niet heel erg relevant voor TS :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 29-09 16:33
YakuzA schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 08:22:
[...]

Wettelijke vakantiedagen zijn 4 weken. Waarvan werkgever dus moet zorgen dat er iig 2 aaneengesloten zijn.

Verder niet heel erg relevant voor TS :)
In de gelegenheid stellen is wat anders als er voor moeten zorgen / verplichten.
Is aan de werknemer zelf om te bepalen of die dat wil of 20x een losse dag op wil nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Nieknikey schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 07:38:
[...]

n=1. Is niet bij iedereen zo.
Ervaring is als hulpverlener bij dit soort geval. Iets meer als N=1. Zou graag een euro krijgen voor elke keer dat de partner het aan heeft zien komen, gewaarschuwd heeft en er niet geluisterd is.

Maar klopt is zeker niet bij iedereen. Maar vaak denken mensen dat ze de uitzondering op de regel zijn, maar meestal valt dat tegen.

[ Voor 16% gewijzigd door Cyberpope op 11-08-2021 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:34

Prx

JurienW schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:14:
[...]

In de gelegenheid stellen is wat anders als er voor moeten zorgen / verplichten.
Is aan de werknemer zelf om te bepalen of die dat wil of 20x een losse dag op wil nemen.
Moest hem zelf ook even opzoeken wat er nu echt staat in de wet, maar inderdaad:
In geval van gewichtige redenen wordt de vakantie op zodanige wijze vastgesteld dat de werknemer desverlangd, voorzover zijn aanspraak daartoe toereikend is, gedurende twee opeenvolgende weken of tweemaal een week vakantie kan opnemen.
bron: https://wetten.overheid.n...z=2021-07-01&g=2021-07-01

En dat is dus zelfs alleen echt van toepassing als de werkgever bezwaar heeft gemaakt tegen de geplande vakantie. De medewerker is vrij om de dagen in te delen (uit te geven?) zoals zhij dat wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 09:47
En dat is dus zelfs alleen echt van toepassing als de werkgever bezwaar heeft gemaakt tegen de geplande vakantie. De medewerker is vrij om de dagen in te delen (uit te geven?) zoals zij dat wil.

Sinds wanneer kun je zomaar vrije eenzijdig vakantiedagen inplannen? Dit gaat in samenwerking met de leidinggevende. Nu geeft de leidinggevende dat in een bepaalde periode ze krap zitten vanwege dat al een aantal medewerkers vakantie cq verlof hebben gepland net wanneer OP ook op vakantie wilt. Nu kun je veel willen maar dit is toch niet realistisch? Het kan aan mij liggen maar ga dan samen met de werkgever aan tafel zitten wanneer het dan wel schikt. (Ik neem aan dat de werkgever ook niet zit te wachten op een werknemer die of alle dagen moet opnemen in December cq uit moet betalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-09 01:02
n4m3l355 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:25:
En dat is dus zelfs alleen echt van toepassing als de werkgever bezwaar heeft gemaakt tegen de geplande vakantie. De medewerker is vrij om de dagen in te delen (uit te geven?) zoals zij dat wil.

Sinds wanneer kun je zomaar vrije eenzijdig vakantiedagen inplannen? Dit gaat in samenwerking met de leidinggevende. Nu geeft de leidinggevende dat in een bepaalde periode ze krap zitten vanwege dat al een aantal medewerkers vakantie cq verlof hebben gepland net wanneer OP ook op vakantie wilt. Nu kun je veel willen maar dit is toch niet realistisch? Het kan aan mij liggen maar ga dan samen met de werkgever aan tafel zitten wanneer het dan wel schikt. (Ik neem aan dat de werkgever ook niet zit te wachten op een werknemer die of alle dagen moet opnemen in December cq uit moet betalen).
Dan weigert hij. Meerdere mensen die met vakantie gaan wordt over het algemeen wel geaccepteerd als zwaarwegend belang, alhoewel er gevallen bekend zijn dat ook dit niet als zwaarwegend belang werd gezien. Voor een leidinggevende lijkt mij dat echter wel.

De leidinggevende geeft niet aan dat ze krap zitten, er is iemand enkele maanden niet en daarmee wordt alles botweg geweigerd. Dat is over het algemeen geen reden voor een zwaarwegend belang. Daar is immers prima op te anticiperen met inhuur. Als door 1 persoon met verlof te laten gaan niemand meer op vakantie kan, is je personele bezetting niet in orde.

En nee, vakantie overleg je niet. Dat vraag je aan en als je werkgever niet binnen 2 weken reageert, heb je die vakantie. Je moet dat meer zien als een soort mededeling naar de werkgever toe. Je bent er dan niet, tenzij...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bardu
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:30
Mijn zoon werkt ook in de horeca als (tweede) kok. Personeelstekort is een groot probleem, hij maakt, net als zijn collega’s makkelijk 60 uur per week. Zelfs voor een jongen van 20 is dat pittig. Wij als ouders hebben hem aangegeven dat hij 2 weken vakantie op moet nemen - ook hij heeft zijn rust nodig. Hij heeft tijdens corona gewoon doorgewerkt, omdat ze bezorgd hebben.
Vanaf september begint ook zijn opleiding weer. Dit is een interne opleiding van 1 dag/week. De enige optie was dus eigenlijk vakantie tijdens de schoolvakantie. En natuurlijk is de baas daar niet blij mee en gaf in eerste instantie aan dat het echt niet kon.
Hij heeft zelf heel duidelijk aangegeven dat vakantie echt nodig is voor hem, maar ook dat hij geen opleidingsdagen will missen. Gewoon een op een met een biertje hebben ze het erover gehad en hij heeft uiteindelijk keurig 14 dagen vrij gekregen. Je hebt er gewoon recht op en als mens hebben we allemaal onze vakantie nodig om daarna weer optimaal te functioneren.
Ik was trots. Hij is gewoon het gesprek aangegaan, heeft begrip voor de baas getoond, maar ook begrip gevraagd voor zijn situatie en ze zijn eruit gekomen.
Zo hoort het volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpazzII
  • Laatst online: 23-09 16:42
Overstappen naar een werkgever die een vast contract en betere arbeidsvoorwaarden biedt kan in die omstandigheden prima. Dat direct 'niet slim' noemen vind ik dus wat kort door de bocht, al snap ik de reserveringen heus wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
bwerg schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 08:18:
[...]

"collega A mag begin november, collega B eind november en collega C begin december."
En hoe staat dat in verhouding tot het recht van de werknemer om in beginsel alle vakantiedagen naar eigen inzicht in te mogen plannen?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomisma
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20-08-2021

Verder zal ik haar helpen met waken voor een burn-out, zeker gezien ze nogal een doorzetter is. Als het er nog maar op lijkt dat het niet meer gaat moet ze zich gewoon ziek melden en dan kijkt de werkgever maar.

Het had alleen makkelijk geweest als er in de CAO/wet had gestaan iets in de richting van dat je recht hebt om minimaal een week per X weken vakantie op te kunnen nemen oid. Nu gebruikt hij van alles simpelweg als zwaarwegend belang en het enige wat je daartegen kunt doen is ziek melden of naar de rechter (en dat wilt ze al helemaal niet).
Dit is juist een goed moment om van baan te wisselen. Er zijn veel openstaande vacatures in de horeca en je gaat waarschijnlijk voorlopig niet van huis wisselen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017

Nou nee.

In beginsel is de wet zodanig dat je als werknemer volledig zelf je vakantiedagen mag inplannen. Het zijn tenslotte jouw vakantiedagen. Het betaalde verlof is, net als het salaris, een vorm van beloning die naar eigen inzicht 'te besteden' is.

Een verlofaanvraag mag in beginsel niet geweigerd worden door de werkgever/leidinggevende. De uitzondering is in geval van zwaarwegend bedrijfsbelang. In geval een werkgever zich hierop beroept, moet hij bij de afwijzing van de verlofaanvraag een schriftelijke motivatie aan de werknemer overhandigen. Uit de jurisprudentie over dit onderwerp blijkt ook dat de motivatie voor de afwijzing écht zwaarwegend moet zijn.

Dat het druk is en dat Pietje ook nog eens op vaderschapsverlof is, zal voor de meeste functies geen 'zwaarwegende reden' zijn. Bij een geplande langdurige afwezigheid (zwangerschapsverlof, vaderschapsverlof, herstelperiode tijdelijke arbeidsongeschiktheid) van een werknemer wordt van de werkgever verwacht dat indien de werkvoorraad/drukte normaal tot hoog is er een tijdelijke kracht wordt ingezet, zodat de overige werknemers geen last hebben van een (te) hoge werkdruk en/of geen vakantie zouden kunnen opnemen. En ja, dat kan betekenen dat de werkgever die tijdelijke kracht ruim boven het gebruikelijk loon moet betalen in tijden van schaarste aan werknemers. Biedt iemand 25% meer salaris dan de concurrentie en je vindt echt wel iemand.

Alleen voor heel specifieke functies werkt het net even anders. Eventueel in te huren vervangende krachten bestaan dan (nagenoeg) niet vanwege benodigde specifieke kennis of wettelijk opgelegde opleidingseisen. En dan mag de werkgever wel eisen dat Samira geen aaneengesloten verlof mag nemen op het moment dat Pietje ook al afwezig zal zijn.
Dan heb je het niet over een standaard horecafunctie.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20

Sinds dat in de wet staat. Wettelijke vakantiedagen MOGEN NIET EENS uitbetaald worden. Juist om te voorkomen dat de baas bepaald heeft dat jou vrije dagen uitbetalen voordeliger is als jou vakantie. (Uitzondering is bij ontslag, al dan niet genomen)
Verder zijn er uitspraken zat waarin duidelijk word aangegeven dat het de werknemer is die bepaald wanneer hij met vakantie wil. Zwaarwegende redenen zijn ook echt zwaarwegend. Dus een "is lastig" is dat bepaald niet. Zeker niet voor de functie waar het in dit topic over gaat.

Beetje overleg is normaal, maar vaak zie je dat de bezetting precies 100% is, waardoor elke vrije dag een probleem word. Dit was bij mijn vrouw in de thuiszorg het geval. Daar werd dus ook schaamteloos deze zelf gekozen krapte gebruikt om het halve jaar als "vakantieperiode" (Eind lente, hele zomer, begin herfst en kerst / oud-nieuw) te bestempelen en als reden om vakantie af te wijzen.
Totdat mensen bij bosjes uitvallen met langdurige klachten en mensen die totaal geen enkele medewerking meer vertonen en alleen nog stiptheidsacties kennen als werkmentaliteit.

[ Voor 16% gewijzigd door arbraxas op 13-08-2021 14:36 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Pagina: 1