144Hz gaming upgrade advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LCFMK
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-01 17:46
Sinds ik een 144Hz monitor heb gekocht wil ik niks anders dan elk spel op 144fps (1080p) draaien, desnoods op LOW settings 8)7 Wat een gamechanger!

Ik heb pas mijn videokaart geüpgraded van een GeForce 1660 Super, naar een Radeon 6700XT. Dat help een stuk uiteraard, maar ik merk dat vooral in 'CPU bound' spellen de boel regelmatig stottert. Vaak zie je dat niet eens terug aan de framerate, maar je 'voelt' het wel.

Ik weet dat mijn Ryzen 5 3600 snel geheugen nodig heeft. Ik heb mijn geheugen kunnen overclocken van 3000Mhz naar 3534MHz. Dat helpt ook, niet zozeer in max frames, maar de stotters in bv Battlefield V zijn een stuk minder, en Control voelt opeens volledig soepel, waar het eerst niet correct voelde.

Ik heb zo'n €500 te besteden. Wat kan ik het beste doen? Een snellere CPU? Meer, of sneller RAM (icm met een MB die dat snellere RAM aankan) Een beetje van beide? Is mijn voeding wel zwaar genoeg? etc.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 203,89€ 203,89
1MoederbordenASRock AB350M Pro4€ 88,81€ 88,81
1VideokaartenAMD Radeon RX 6700 XT€ 0,-€ 0,-
1MonitorenAOC C24G1 Rood, Zwart€ 199,-€ 199,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16€ 83,64€ 83,64
1VoedingenSeasonic Focus Gold 450W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 52,-€ 52,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 627,34

[ Voor 0% gewijzigd door LCFMK op 10-08-2021 12:20 . Reden: 1080p toegevoegd ]

Alle reacties

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09-01 20:17
Afhankelijk van het spel kan 144hz erg veeleisend zijn, maar de 3600 zou toch vrij goed mee moeten komen. Om welke games gaat het? Welke cpu-koeler gebruik je, boost de cpu normaal qua kloksnelheid (hwmonitor / hwinfo zijn handig om dit te checken). Mocht het nog niet aanstaan dan kan Freesync erg helpen qua smoothness.

• LCFMK
De koeling van de CPU zit wel goed, en de boost functie werkt ook naar behoren.

Freesync helpt inderdaad enorm. Wat ik niet wist is dat hogere snelheden dan 144fps nog steeds tearing veroorzaken, omdat dat buiten de range ligt van freesync. De oplossing is de framerate te cappen op 3fps lager dan de monitor refresh rate.

Om welke game het gaat: Ik zit momenteel vooral mijn hoofd te breken op BFV. De framerate zakt nooit onder de 100fps, en het gemiddelde is ~130fs, maar het is bijna nooit echt soepel. Ik heb alle bekende 'fixes' geprobeerd, maar niks helpt.

Maar jij zegt geen enkele upgrade nodig?

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:49
Als ik iets mag adviseren om te vervangen/verbeteren dan is het het moederbord. Een oude chipset generatie kan er ook voor zorgen dat het minder soepel loopt. Ik zou kijken voor een B550 moederbord dat bij voorkeur sneller geheugen ondersteund.

Je hebt nu een bord dat (officieel) tot 3200 ondersteund. Misschien kan je kijken voor 3600 of misschien zelfs hoger geklokt geheugen.

Verder zou ik dan een nieuwe M2 NVME SSD nemen en daar je OS op zetten. Dan een aparte SSD voor je games.

En heb je al eens de temperaturen gemeten van je CPU/GPU? Mogelijk dat die te hoog worden waardoor je performance in klapt?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• LCFMK
Mijn OS staat op een Adata Ultimate SU800 128GB Is wat verouderd, maar nog steeds voldoende voor Windows, toch?

De temps van GPU/CPU heb ik in de gaten gehouden, en zien er volgens mij uitstekend uit.

Zonder echte kennis van zaken te hebben zei m'n gevoel al wel dat het MB het kritieke onderdeel kon zijn.
Het is volgens mij een klein wonder dat ik mijn geheugen op dit specifieke MB zo hoog kan draaien...

Ik zie alleen zo tegen het 'bouwen' op man!

Is 16GB nog steeds voldoende voor gaming?

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:22
LCFMK schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:34:
De koeling van de CPU zit wel goed, en de boost functie werkt ook naar behoren.

Freesync helpt inderdaad enorm. Wat ik niet wist is dat hogere snelheden dan 144fps nog steeds tearing veroorzaken, omdat dat buiten de range ligt van freesync. De oplossing is de framerate te cappen op 3fps lager dan de monitor refresh rate.

Om welke game het gaat: Ik zit momenteel vooral mijn hoofd te breken op BFV. De framerate zakt nooit onder de 100fps, en het gemiddelde is ~130fs, maar het is bijna nooit echt soepel. Ik heb alle bekende 'fixes' geprobeerd, maar niks helpt.

Maar jij zegt geen enkele upgrade nodig?
Werkt je freesync dan wel naar behoren? In de basis zou je dus 100 Hz moeten zien op het moment dat je 100 fps haalt. Als dat zo is dan is het in mijn ervaring bij 100 fps/hz zeker al soepel.

Verder:
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/amd-ryzen-5-5600x/images/battlefield-v-1920-1080.png

[ Voor 5% gewijzigd door sdk1985 op 12-08-2021 00:56 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• sdk1985
Wylana schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 16:48:
Als ik iets mag adviseren om te vervangen/verbeteren dan is het het moederbord. Een oude chipset generatie kan er ook voor zorgen dat het minder soepel loopt. Ik zou kijken voor een B550 moederbord dat bij voorkeur sneller geheugen ondersteund.

Je hebt nu een bord dat (officieel) tot 3200 ondersteund. Misschien kan je kijken voor 3600 of misschien zelfs hoger geklokt geheugen.

Verder zou ik dan een nieuwe M2 NVME SSD nemen en daar je OS op zetten. Dan een aparte SSD voor je games.

En heb je al eens de temperaturen gemeten van je CPU/GPU? Mogelijk dat die te hoog worden waardoor je performance in klapt?
Dat is wel een bijzondere tip. Hoeveel performance denk jij te behalen met een ander moederbord? Lijkt mij dat daar een prijs/prestatie uit komt. Maar laat het gerust weten wat je verwacht te behalen.

• Wylana
  • Laatst online: 11:49
Meeste performance met een nieuw moederbord zal de PCI Gen4 zijn. Meer bandbreedte voor de videokaart dus meer FPS.

Een mooi overzicht is te vinden op https://www.gamersnexus.n...0-vs-x570-b450-x470-zen-3

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Een keer Windows opnieuw installeren kan ook helpen. Heeft er bij mij voor gezorgd dat Apex legends vloeiender aanvoelt.

• LCFMK
Nou, ik heb een paar dingen ontdekt.
De belangrijkste les is dat ik dom ben :F

Mijn CPU werd toch wel te warm. Ik gebruikte speedfan voor de meting (en fan speed), maar die geeft de socket temp aan, en niet de core temp. Mijn core temp liep op tot 100C.
Ik heb de CPU op volledig stock gezet (ipv auto OC) en ik laat Speedfan de fans niet meer regelen. Ook heb ik in de BIOS de fans op "performance mode" gezet.
De core temp komt nu niet meer boven de 85C.

De RAM timings stonden verkeerd. Op een of andere manier heeft Ryzen Master dit gedaan, want in de bios heb ik er niet aangezeten.

Wat betreft BFV, ik weet niet of dit helpt, want waarschijnlijk was de CPU throttling de oorzaak, maar ik heb in de Radeon software de target framerate op 140fps gezet, en in BFV heb ik de render resolution op 150% gezet. Schijnbaar ontziet dat m'n CPU een beetje? Het voelt wel wat beter aan nu, minder drastische drops, maar het blijft een slecht geoptimaliseerd spel.

Ik denk dat ik nog even ga sparen, en dan in 1 keer de CPU, MB, en RAM ga upgraden...

Bedankt allemaal :)

• legendareN
  • Laatst online: 28-09-2025
Dat spel is juist mega goed geoptimaliseerd, maar de game vraagt al gauw om 8 cores om soepel te blijven draaien.

6 cores kan juist voor 100 procent belasting zorgen waardoor je grafische kaart niet tot zijn volle potentie benut kan worden. Dus inderdaad de render resolution omhoog gooien kan goed helpen, want dan leun je meer op je GPU.

En met Battlefield 2042 op komst zou ik zeker naar een ryzen 5800 bv kijken, maar daar durf ik nog niet veel over te zeggen, nog niks over bekend. Maar ga er maar van uit dat het in ieder geval nog meer van je CPU gaat vragen, dat is al spel op spel bij battlefield. De frostbite engine is echt goed.

[ Voor 30% gewijzigd door legendareN op 12-08-2021 20:00 ]

• sdk1985
LCFMK schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:32:
Nou, ik heb een paar dingen ontdekt.
De belangrijkste les is dat ik dom ben :F

Mijn CPU werd toch wel te warm. Ik gebruikte speedfan voor de meting (en fan speed), maar die geeft de socket temp aan, en niet de core temp. Mijn core temp liep op tot 100C.
Ik heb de CPU op volledig stock gezet (ipv auto OC) en ik laat Speedfan de fans niet meer regelen. Ook heb ik in de BIOS de fans op "performance mode" gezet.
De core temp komt nu niet meer boven de 85C.

De RAM timings stonden verkeerd. Op een of andere manier heeft Ryzen Master dit gedaan, want in de bios heb ik er niet aangezeten.

Wat betreft BFV, ik weet niet of dit helpt, want waarschijnlijk was de CPU throttling de oorzaak, maar ik heb in de Radeon software de target framerate op 140fps gezet, en in BFV heb ik de render resolution op 150% gezet. Schijnbaar ontziet dat m'n CPU een beetje? Het voelt wel wat beter aan nu, minder drastische drops, maar het blijft een slecht geoptimaliseerd spel.

Ik denk dat ik nog even ga sparen, en dan in 1 keer de CPU, MB, en RAM ga upgraden...

Bedankt allemaal :)
Het heeft IMO geen nut om een frame cap te combineren met een hogere resolutie. Je doet namelijk daarmee hetzelfde; je fps verlagen.

Kan zijn dat je cpu niet snel genoeg is voor 144 hz, steker nog dat zit er wel in bij een Ryzen 3600. Echter dan kun je de render resolution gewoon laten staan en kijken wat er bijvoorbeeld op max fps 100 gebeurd.

Zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mi0KXL1oLfEGtNXwpDpyeb_1VKw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ymIsNSSHJcT8ABmnP1xmg7Cc.png?f=fotoalbum_large

• LCFMK
Cappen op 100fps helpt niet in BFV.
Als ik de graph bekijk met "perfoverlay.drawgraph 1" dan zie ik toch vooral de CPU spiken. En niets lijkt daar (genoeg) tegen te helpen.

Dus ja, een CPU upgrade is de beste optie voor mij denk ik.
Ik denk dat ik hier voor ga, en het geheugen achterwege laat om te besparen.

1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 558,23€ 558,23
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 Pro AC€ 109,90€ 109,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 668,13

• Generaal Pep
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20-01 12:50
LCFMK schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:02:
Cappen op 100fps helpt niet in BFV.
Als ik de graph bekijk met "perfoverlay.drawgraph 1" dan zie ik toch vooral de CPU spiken. En niets lijkt daar (genoeg) tegen te helpen.

Dus ja, een CPU upgrade is de beste optie voor mij denk ik.
Ik denk dat ik hier voor ga, en het geheugen achterwege laat om te besparen.

1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 558,23€ 558,23
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 668,13
Neem liever een 5800X als je doel is om ermee te gamen. Bespaart ook gelijk.

01010000 01100101 01110000 01100101

• LCFMK
Betere prijs/prestatie verhouding? Of sowieso betere gaming prestaties omdat de base clock iets hoger ligt, en ik neem aan dat 12 vs 8 cores voor gaming niets uitmaakt dan?

• LCFMK
Ik heb wat vergelijkingen gezien, en de 5800X heeft duidelijk een betere prijs/prestatie verhouding.
Dus dat gaat 'em worden denk ik.

Voor alle zekerheid. Ik weet het antwoord op de meeste van deze vragen, maar aub, voor m'n eigen gemoedsrust. Kan iemand me vertellen of al deze onderdelen goed bij elkaar passen? Is mijn koeler goed genoeg voor de 5800X die schijnbaar nogal heet kan worden? Past een ATX in mijn kast? Is mijn RAM compatibel? Voeding, etc...

1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 407,-€ 407,-
1VideokaartenAMD Radeon RX 6700 XT€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define C Window€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 34,-€ 34,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16€ 75,95€ 75,95
1VoedingenSeasonic Focus Gold 450W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesAdata Ultimate SU800 128GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesKingston A400 2,5" 480GB€ 46,90€ 46,90
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 51,90€ 51,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 725,65

• LCFMK
Hmmm, na een beetje googelen kom ik achter PSU calculators...
Daar komt weer €100 bij 8)7

Ik zit te twijfelen tussen 550W, en 650W.
Of wordt het (teveel) overdreven die calculators, en is 450W toch nét genoeg? I want to believe!

• JackAvery
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:53
Wylana schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:23:
Meeste performance met een nieuw moederbord zal de PCI Gen4 zijn. Meer bandbreedte voor de videokaart dus meer FPS.

Een mooi overzicht is te vinden op https://www.gamersnexus.n...0-vs-x570-b450-x470-zen-3
Huidige videokaarten hebben die extra bandbreedte nog niet nodig, zoals GamersNexus onderzocht heeft ;)

Samenvatting: "the difference is real... but its also irrelevant"

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:45
LCFMK schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:27:

Of wordt het (teveel) overdreven die calculators, en is 450W toch nét genoeg? I want to believe!
De 6700XT trekt maximaal 230 Watt, de 5800X zo'n 190 Watt max, reken dan nog 100 Watt voor moederbord, schijven, fans, en lampjes - dan kom je op 520 Watt. Met 20% overhead zou ik niet lager dan een goede 650 Watt voeding gaan met deze combi - Fractal Design ION+ 660W Platinum, MSI MPG A650GF, Corsair RM650x (2018)

• JackAvery
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:53
LCFMK schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:27:

Kies niet om die Seasonic te houden, maar vervang m. Ik zou voor dat systeem 650W kiezen (zie ook Djarune in "Voeding advies en informatie topic - Deel 34"). Met hoe de prijzen momenteel zijn, is een 750W misschien nog een optie. Op dit moment loopt er bvb.een cashback van 20 euro op de MSI.

Voedingen die ik zelf aangeraden heb gekregen zijn deze modellen (maar kies dan het gewenste Wattage). Als het wat goedkoper moet, kan je eventueel advies vragen in het Voeding advies en informatie topic - Deel 34

Om dan nog ff op je systeem verder te commenten:
  • Ik weet persoonlijk niet of de Hyper 212 voldoende is. Mogelijk als je niet gaat overclocken en het niet erg vindt dat het wat luider wordt. De Ryzens worden naar het schijnt wel warm (die van mij ligt hier nu klaar om ingebouwd te worden...)
  • Voor RAM kijk je beter naar een setje van GSkill of Crucial oid. Corsair heeft soms compatibiliteitsproblemen met Ryzen. Voor de zekerheid kan je altijd de QVL van Gigabyte consulteren.
  • Als je wat wilt besparen, zou ik eerder gewoon een goedkopere processor er in zetten. Ik heb zelf met mijn 1440p165Hz scherm voor een 5600x gekozen. Nu is de CPU wel belangrijker op 1080p, dus dat moet je misschien zelf ff afwegen op basis van reviews en je budget.

• LCFMK
martyw schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 18:44:
[...]

De 6700XT trekt maximaal 230 Watt, de 5800X zo'n 190 Watt max, reken dan nog 100 Watt voor moederbord, schijven, fans, en lampjes - dan kom je op 520 Watt. Met 20% overhead zou ik niet lager dan een goede 650 Watt voeding gaan met deze combi - Fractal Design ION+ 660W Platinum, MSI MPG A650GF, Corsair RM650x (2018)
Bedankt voor het advies. Ik ga voor de MSI voeding
JackAvery schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 18:49:
[...]

Kies niet om die Seasonic te houden, maar vervang m. Ik zou voor dat systeem 650W kiezen (zie ook Djarune in "Voeding advies en informatie topic - Deel 34"). Met hoe de prijzen momenteel zijn, is een 750W misschien nog een optie. Op dit moment loopt er bvb.een cashback van 20 euro op de MSI.

Voedingen die ik zelf aangeraden heb gekregen zijn deze modellen (maar kies dan het gewenste Wattage). Als het wat goedkoper moet, kan je eventueel advies vragen in het Voeding advies en informatie topic - Deel 34

Om dan nog ff op je systeem verder te commenten:
  • Ik weet persoonlijk niet of de Hyper 212 voldoende is. Mogelijk als je niet gaat overclocken en het niet erg vindt dat het wat luider wordt. De Ryzens worden naar het schijnt wel warm (die van mij ligt hier nu klaar om ingebouwd te worden...)
  • Voor RAM kijk je beter naar een setje van GSkill of Crucial oid. Corsair heeft soms compatibiliteitsproblemen met Ryzen. Voor de zekerheid kan je altijd de QVL van Gigabyte consulteren.
  • Als je wat wilt besparen, zou ik eerder gewoon een goedkopere processor er in zetten. Ik heb zelf met mijn 1440p165Hz scherm voor een 5600x gekozen. Nu is de CPU wel belangrijker op 1080p, dus dat moet je misschien zelf ff afwegen op basis van reviews en je budget.
Mijn specifieke geheugen staat er niet op, maar ik ga het riskeren, want anders wordt het te duur.
En ik ga het met de koeler ook maar wagen, want geluidsproductie is een kwestie van luxe op dit moment.

• LCFMK
Nou, SHIT!

Het moederbord is te groot voor mijn kast. WTF?
Hier staat toch duidelijk ATX bij, of ben ik nou gek? Fractal Desgin Define C
Hoe kan ik nou in de toekomst weten welke kast wél groot genoeg is? De ATX tag betekend duidelijk niks?
Serieuze vraag: Hoe weet ik of deze groot genoeg is b.v?

Dat is nog niets eens het ergste. Ik had de CPU koeler al geplaatst, maar ik dacht misschien zit het teveel in de weg. Dus ik schroef hem los, begin hem er af te trekken, en ik trek zo de hele CPU mee! Een deel van een buitenste rij pinnentje verbogen. Ik heb ze terug kunnen priegelen, en de CPU weer 'normaal' kunnen plaatsen, en als ik hem er nu uit haal zijn de pinnetjes recht, maar ik kan nog niet testen of de CPU werkt.

[ Voor 1% gewijzigd door LCFMK op 14-08-2021 21:06 . Reden: spelling ]

• soldin
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-01 19:42
Moederbord moet gewoon passen in die kast. Ik heb dezelfde kast met een b450 Gigabyte moederbord en die heb ik er moeiteloos in gemonteerd. Misschien dat je het io-panel niet goed door de gleuf hebt geduwd

• LCFMK
Ik kan hem er hier eens volledig in laten zakken om tot dat punt te komen

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-01 20:02
Kan je eens foto's maken van waar hij dan vast zit? Elk atx moederbord hoort gewoon te passen in die case inderdaad. Of heb je een Define Mini C?

• LCFMK
Aaaarrrrrrgggghhh! Ik ben ECHT dom. Schaam me een beetje..

• soldin
Ok je kan 2 dingen doen: een b550m moederbord aanschaffen die wel in jouw kast zal passen, of de kast omruilen met de niet mini versie :9

• LCFMK
Haha OK :)

Ik heb de beQuit! Besteld. Lekker goedkoop.

Met mijn geluk is het geheugen straks niet ook compatible. En de CPU! was het al bijna vergeten. *snik* Dat gaat vast ook wel een dure les worden

• soldin
Als de pinnetjes weer recht staan is er hoogst waarschijnlijk niks aan de hand. Als er pinnetjes missen dan heb je wellicht een groter probleem

• LCFMK
Nou, mocht het iemand interesseren:
Alles werkt goed! De temperaturen zijn 40 idle, en 90 onder full load in cinebench.
Het geheugen is stabiel op 3200Mhz
Pagina: 1