Mijn vrouw en ik hebben net een huis uit 1935 gekocht. Het is een tussenwoning van zo’n 131m², met drie verdiepingen. De tuin ligt op het noord-oosten.
We krijgen midden december de sleutel, en we willen er idealiter midden februari intrekken. Maar dit kan ook prima een maand later. Die beslissing moeten we volgende maand maken: dan gaat ons huis namelijk in de verkoop en moeten we een overdrachtsdatum aangeven.
Ik heb een idee van de zaken die ik graag zou willen verbouwen, maar ik zit ook met een aantal vragen over hoe dit het beste aan te pakken, en ik hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen.
Idealiter zouden we (een groot deel van) de klussen tegen begin februari afronden. Bepaalde dingen willen we uitbesteden, en bepaalde dingen willen we zelf doen, met hulp van onze vaders die erg handig zijn. Ik neem december en januari vrij om te klussen.
Even tussendoor: het feit dat we nu geen vrije toegang hebben tot het huis maakt het plannen wel wat ingewikkelder: je kan minder makkelijk dingen meten en een gevoel krijgen voor het huis en hoe bepaalde ingrepen zouden kunnen uitpakken. Maar gelukkig hebben de verkopers gebruik gemaakt van Matterport (ze hebben een voorbeeld onderaan de site) waarbij ze een 3D-scan hebben gemaakt van de hele woning, en je dus virtueel Streetview-gewijs vrij door het huis kan teleporteren en zaken bij benadering kan opmeten. Ik dacht dat het eerder een gimmick zou zijn, maar ik vind het ongelooflijk handig om te hebben bij het plannen van de werkzaamheden en opmeten, zonder dat je om de zoveel tijd weer moet aanbellen bij de huidige bewoner.
Wat wil ik bereiken met de renovatie:
Het huis is op zich al prima ‘as is’. Maar we willen er graag echt een mooi, gezond, duurzaam en comfortabel huis van maken, dat tegelijkertijd niet al te veel onderhoud vraagt. Het huis gaat een aantal maanden leegstaan, en we gaan sowieso wat werkzaamheden uitvoeren. Dan kunnen we het beter ook maar meteen goed doen.
Duurzaamheid vind ik persoonlijk erg belangrijk. Mijn portemonnee overigens ook: de huidige bewoners gaven aan dat ze 250€ per maand betalen aan gas en elektra, wat ik erg veel vind voor een huis van 131m². Ik betaal in mijn huidige compleet ongeïsoleerde jaren 30 huis (wel met zonnepanelen) van 108m² zo’n 100€ per maand. Er is dus genoeg verbruik om terug te dringen. Daarbij verwacht ik dat (de belastingcomponent van) de gasprijs de komende jaren alleen maar hoger zal worden. Maar dit is in feite de holy grail: stappen zetten die tegelijkertijd goed zijn voor het milieu, goed voor het comfort van je huis én voor je portemonnee. En wie weet komen we na verloop van tijd zover dat we van het gas af kunnen.
Het huis heeft op dit moment energielabel D, maar ik ben een beetje sceptisch over deze score, 1) omdat het proces van het verkrijgen van een energielabel bijna even lek is als het proces van het taxeren van het huis, en 2) de isolatie die er is volgens mij gewoon slecht is uitgevoerd. Maar daarover beneden meer.
Het huis gaat tussen december en februari een hele tijd leeg staan, dus nu is het moment om grote stappen te zetten.
Hier is de plattegrond van het huis.
:strip_exif()/f/image/nbWaYUZfOYd8iVHXlnc4wolD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fjmhXFzDQFSAxqajMtS6jP5Z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/J2lsSuZNcba4AOJYG1NLpsJ3.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat zijn we van plan
Ik wil het huis goed isoleren, maar eerst genoeg aandacht besteden aan kierdichting, omdat er zeker in zo’n oud huis extreem veel verwarmde lucht ongecontroleerd naar buiten vliegt. De tegenhanger van het luchtdicht(er) maken is natuurlijk ventilatie: je moet frisse lucht in je huis krijgen, maar zoveel mogelijk op een gecontroleerde manier.
Kierdichting: ik wil aan het begin van het proces een blower door-test (https://www.joostdevree.nl/shtmls/blower_door_test.shtml) te laten uitvoeren (kost 350-550€), om de belangrijkste luchtlekken te identificeren. Vaak is dat de aansluiting tussen gevels en dak, rond kozijnen, vensterbanken, dakdoorvoeren, etc. Ik ben van plan om de spouw te laten vullen met Aminotherm of Enverifoam (https://warmerhuis.nl/aminotherm, spouw van 3-4cm, weinig andere opties volgens mij, tenzij Airofill Innovative Wall). Ik lees dat dat vanzelf al heel wat kieren dicht, en om een aantal glas en kozijnen te vervangen voor tripel en HR++ glas. Ik zou van kierdichtheid een punt maken bij de kozijnboer, dus dat zou betekenen dat er weer wat kieren gedicht zijn. Volgens mij is het dus slimmer om de blower door-test uit te laten voeren nadat deze maatregelen genomen zijn. Dat spaart mogelijk dubbel kierdichtwerk uit. Wat denken jullie hiervan?
Begane grond:
Zolder
• Ventilatie: een (relatief) kierdicht en goed geïsoleerd huis moet ook goed geventileerd worden. Ik wil een vorm van WTW-ventilatie toepassen, maar ik ben er nog niet uit of ik dit centraal of decentraal moet doen. Die WTW-units zijn joekels van kasten, net als de buizen. Die ruimte kunnen we goed gebruiken. Maar die decentrale units vind ik ofwel erg duur (climarad sensa/ventura, Zehnder Comfoair 70, Brink Air 70), ofwel een beetje sceptisch over de kwaliteit (Sudwind Ambientika en consoorten). Belangrijk is dat er warmte terugwinning is, mogelijkheid tot filteren (hooikoorts), CO2/vocht/VOC-gestuurd en zeker niet te luid. Misschien is een systeem als een Itho Qualityflow een goede optie, waarbij je enkel afvoerbuizen aanlegt die minder geluidsgevoelig zijn. Aanvoer wordt dan via het trapgat ingeblazen.
Wie tot hier is geraakt: chapeau (want het is een hele lap tekst geworden 😉) en bedankt voor je aandacht. Alle tips zijn welkom. Als er iets niet duidelijk is, laat maar weten.
We krijgen midden december de sleutel, en we willen er idealiter midden februari intrekken. Maar dit kan ook prima een maand later. Die beslissing moeten we volgende maand maken: dan gaat ons huis namelijk in de verkoop en moeten we een overdrachtsdatum aangeven.
Ik heb een idee van de zaken die ik graag zou willen verbouwen, maar ik zit ook met een aantal vragen over hoe dit het beste aan te pakken, en ik hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen.
Idealiter zouden we (een groot deel van) de klussen tegen begin februari afronden. Bepaalde dingen willen we uitbesteden, en bepaalde dingen willen we zelf doen, met hulp van onze vaders die erg handig zijn. Ik neem december en januari vrij om te klussen.
Even tussendoor: het feit dat we nu geen vrije toegang hebben tot het huis maakt het plannen wel wat ingewikkelder: je kan minder makkelijk dingen meten en een gevoel krijgen voor het huis en hoe bepaalde ingrepen zouden kunnen uitpakken. Maar gelukkig hebben de verkopers gebruik gemaakt van Matterport (ze hebben een voorbeeld onderaan de site) waarbij ze een 3D-scan hebben gemaakt van de hele woning, en je dus virtueel Streetview-gewijs vrij door het huis kan teleporteren en zaken bij benadering kan opmeten. Ik dacht dat het eerder een gimmick zou zijn, maar ik vind het ongelooflijk handig om te hebben bij het plannen van de werkzaamheden en opmeten, zonder dat je om de zoveel tijd weer moet aanbellen bij de huidige bewoner.
Wat wil ik bereiken met de renovatie:
Het huis is op zich al prima ‘as is’. Maar we willen er graag echt een mooi, gezond, duurzaam en comfortabel huis van maken, dat tegelijkertijd niet al te veel onderhoud vraagt. Het huis gaat een aantal maanden leegstaan, en we gaan sowieso wat werkzaamheden uitvoeren. Dan kunnen we het beter ook maar meteen goed doen.
Duurzaamheid vind ik persoonlijk erg belangrijk. Mijn portemonnee overigens ook: de huidige bewoners gaven aan dat ze 250€ per maand betalen aan gas en elektra, wat ik erg veel vind voor een huis van 131m². Ik betaal in mijn huidige compleet ongeïsoleerde jaren 30 huis (wel met zonnepanelen) van 108m² zo’n 100€ per maand. Er is dus genoeg verbruik om terug te dringen. Daarbij verwacht ik dat (de belastingcomponent van) de gasprijs de komende jaren alleen maar hoger zal worden. Maar dit is in feite de holy grail: stappen zetten die tegelijkertijd goed zijn voor het milieu, goed voor het comfort van je huis én voor je portemonnee. En wie weet komen we na verloop van tijd zover dat we van het gas af kunnen.
Het huis heeft op dit moment energielabel D, maar ik ben een beetje sceptisch over deze score, 1) omdat het proces van het verkrijgen van een energielabel bijna even lek is als het proces van het taxeren van het huis, en 2) de isolatie die er is volgens mij gewoon slecht is uitgevoerd. Maar daarover beneden meer.
Het huis gaat tussen december en februari een hele tijd leeg staan, dus nu is het moment om grote stappen te zetten.
Hier is de plattegrond van het huis.
:strip_exif()/f/image/nbWaYUZfOYd8iVHXlnc4wolD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fjmhXFzDQFSAxqajMtS6jP5Z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/J2lsSuZNcba4AOJYG1NLpsJ3.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat zijn we van plan
Ik wil het huis goed isoleren, maar eerst genoeg aandacht besteden aan kierdichting, omdat er zeker in zo’n oud huis extreem veel verwarmde lucht ongecontroleerd naar buiten vliegt. De tegenhanger van het luchtdicht(er) maken is natuurlijk ventilatie: je moet frisse lucht in je huis krijgen, maar zoveel mogelijk op een gecontroleerde manier.
Kierdichting: ik wil aan het begin van het proces een blower door-test (https://www.joostdevree.nl/shtmls/blower_door_test.shtml) te laten uitvoeren (kost 350-550€), om de belangrijkste luchtlekken te identificeren. Vaak is dat de aansluiting tussen gevels en dak, rond kozijnen, vensterbanken, dakdoorvoeren, etc. Ik ben van plan om de spouw te laten vullen met Aminotherm of Enverifoam (https://warmerhuis.nl/aminotherm, spouw van 3-4cm, weinig andere opties volgens mij, tenzij Airofill Innovative Wall). Ik lees dat dat vanzelf al heel wat kieren dicht, en om een aantal glas en kozijnen te vervangen voor tripel en HR++ glas. Ik zou van kierdichtheid een punt maken bij de kozijnboer, dus dat zou betekenen dat er weer wat kieren gedicht zijn. Volgens mij is het dus slimmer om de blower door-test uit te laten voeren nadat deze maatregelen genomen zijn. Dat spaart mogelijk dubbel kierdichtwerk uit. Wat denken jullie hiervan?
Begane grond:
- De begane grond bestaat uit 5 delen: de woonkamer, de eetkamer/aanbouw, de keuken, het toilet, de hal en de entree (allebei nog oorspronkelijke tegels).
- De woonkamer is dus een houten vloer, bedekt met parket. Wij vinden parket niet handig, en het patroon niet mooi. Dit willen we vervangen door een visgraat PVC-vloer. Er werd tijdens de bezichtiging aangegeven dat de vloer geïsoleerd is, maar toen we tijdens de bouwkundige keuring in de kruipruimte zagen we dat de ‘isolatie’ gewoon een laag noppenfolie van 1cm betreft, ongeveer 10 cm onder de vloer.
- Hier de foto's van de kruipruimte:
- Er bestaan heel wat manieren om een vloer te isoleren, maar een noppenfolie van 1cm is volgens mij niet echt voldoende. De kruipruimte zelf rook overigens niet echt muf en leek gewoon droog te zijn. Geen vochtproblemen dus, wat op zich prima is. De vloerbalken zijn ook niet rot. Op de foto zie je de gewelven van de fundering: tussen de palen van de fundering zijn gewelven gemetseld. Dit is ook het geval bij mijn huidige woning een paar straten verder: je kan in theorie onder de gewelven door naar de kruipruimte van je buurman kruipen.
- In de woonkamer staat een joekel van een schouw (2,3x0,5) lelijk te wezen. Er zit een hoekhaard op hout in, maar die is nooit gebruikt door de huidige bewoners. Het rookkanaal zou ook afgesloten zijn.
- De schouw willen we graag afbreken. Eventueel vervangen we ze later door een elektrische kachel met realistisch vuur (bv. Kalfire E-One 100F) en laten we een nieuwe strakkere ombouw maken, maar deze moet eruit. Het probleem is dat we niet weten of de schouw dragend is. Ik wil enkel de schouw afbreken, en niet mijn hele bovenverdieping
op de eerste verdieping is er geen schouw te zien, maar op de zolder is ze wel weer duidelijk te zien. Het zou kunnen dat ze op de eerste verdieping is weggewerkt achter de inbouwkast van de grote slaapkamer, maar daar zijn we niet zeker van. Hebben jullie tips om er achter te komen of de schouw dragend is?
- De eetkamer/aanbouw is ergens in de jaren ‘90 gebouwd. Het betreft een betegelde, volgens mij niet geïsoleerde betonnen vloer, met cv-lussen erin om ‘vloerverwarming’ te creëren. Er wordt bijverwarmd met een radiatortje, en de achterwand bestaat bijna volledig uit een pui met dubbel glas. Overigens is er een tijd geleden een scheur ontstaan tussen de aanbouw en de woning, die ondertussen ‘gezet’ zou zijn, ze lijkt niet verder te bewegen.
- De keuken ligt op een betonnen vloer, met dezelfde vloerbedekking als de aanbouw. Ik kan mij niet voorstellen dat ze de vloer opnieuw gestort hebben toen ze de aanbouw hebben geplaatst, dus ik vermoed gewoon niet geïsoleerd en zonder cv-lussen. Ze stamt uit het eind van de jaren 90, maar leek tijdens de bezichtigingen eigenlijk nog prima te zijn. Mogelijk vervangen we bepaalde apparaten, en realiseren we een grote kastenwand over de hele hoogte en breedte van de muur aan het eind van de keuken. Ook al zouden we de keuken helemaal willen vervangen: no can do, want geen potje voor voorzien 😊
- Het toilet gaan we helemaal renoveren. Om geld te besparen (offertes van 2-3000€) zullen we dit zelf doen.
- De hal en de entree zijn allebei betegeld met mooie oude (oorspronkelijke?) tegels. Het zou dus zonde zijn om die uit te breken.
- Glas: ik weet niet zeker welk glas momenteel in de houten kozijnen zit. Dom, maar ik heb dit tijdens de momenten dat ik in het huis was niet gecheckt. De bouwkundige spreekt in zijn rapport zelf over ‘isolatieglas’ en in het aanhangsel ‘Energiecheck’, over ‘dubbel glas’. De advertentie op Funda spreekt ook over ‘dubbele beglazing’. Je zou dus bijna gaan denken dat het gewoon dubbel glas/thermopane betreft. Maar in het bouwkundig rapport staat dat volgens de bewoners het dubbel glas in 2005 geplaatst is. Is het plausibel dat iemand in 2005 bij een vervanging nog voor gewoon dubbel glas ipv HR++ gekozen zou hebben? De bewoners zijn helaas op vakantie, kan het dus ook bij hen niet navragen. Ik ga er hier vanuit dat het om gewoon dubbel glas gaat. Daarnaast is er sprake van 3,5m² aan (enkel) glas in lood boven de erker en rond de voordeur.
Ik wil het glas in lood van de erker isoleren, en de ramen vervangen door tripel glas of HR++. Ik overweeg een kunststof kozijn, eventueel met houtnerf (ik lees dat die tegenwoordig visueel niet meer van hout te onderscheiden zijn) maar mijn vrouw vindt het houten kozijn charmant. Kijkende naar de foto zie ik de charme van het kozijn niet echt 😊 Weten jullie of het mogelijk is om een nieuw kozijn te laten plaatsen, en dan het bestaande glas in lood mee in dat kozijn te plaatsen? Heeft het zin om voor tripel glas te gaan voor de grotere glaspartijen, en dan voor ‘glas in lood in dubbelglas’ of glas in lood met aan de binnenzijde een HR++ voorzetwand te kiezen? Kan ik dan niet beter ook voor HR++ glas gaan voor de hele erker? Het glas van de pui laten we allemaal vervangen door HR++-glas of tripel glas, als het mogelijk is in het kozijn. - Voorzetwanden: ik overweeg de voor- en achtergevels te isoleren langs de binnenkant. Op de benedenverdieping is er erg weinig wand: voornamelijk strookjes van 50cm langs de erker en de pui, en de 2,7x0,85 onder het raam van de erker.
- De vloersituatie: zoals gezegd gaan we de vloer sowieso openbreken omdat we het parket niet erg mooi en te onderhoudsgevoelig vinden (zeker met 2 kleine kinderen). De tegels van de aanbouw en keuken vinden we ook niet erg mooi. We willen ook de vloer zoveel mogelijk isoleren. Als we toch bezig zijn, kunnen we evengoed vloerisolatie aanbrengen. Al die vliegen kunnen in een klap geslagen worden door de vloer eruit te halen, en te vervangen door een schuimbeton of broodjesvloer, en de nieuwe vloerbedekking daar dan op aan te brengen.
- Wat doen we met de uitbouw en de keuken?
- - Uitbouw: moeten we met een sloophamer aan de slag om de vloer uit te breken? Hoe diep moeten we gaan? Als we de hele vloer verwijderen: heeft dat geen consequenties voor de stabiliteit van de constructie, met kans op meer scheuren? - Keuken: zoals gezegd willen we de keuken behouden. Is het realistisch om de keuken te demonteren, de vloer uit te breken, nieuwe vloer aanleggen en dan de keuken terug te plaatsen? Als dat betekent dat de kastjes kapot gaan zijn we nog verder van huis. Kunnen we eventueel uitbreken en een nieuwe vloer laten plaatsen tot aan de plint van de keukenkastjes? Ik denk dat dat qua isolatie niet erg verstandig is.
- Idealiter zouden we de hal en de entree ook isoleren en van vww voorzien, maar zoals gezegd is het zonde van de oorspronkelijke tegels. Is het realistisch om die tegels er voorzichtig af te bikken en ze na de werkzaamheden aan de vloer terug te plaatsen? Gezien de leeftijd lijkt het mij sterk dat ze het zouden overleven.
- 3. Waar laten we de verdeler van de vloerverwarming? Kan die gewoon bv in een keukenkastje gemonteerd worden?
- Badkamer wordt helemaal gerenoveerd, met vloerverwarming. Ik zal ook de gevel isoleren en het raam vervangen door tripel glas. Ventilatie: zie later. Ik zou graag een douche-wtw plaatsen, maar ik denk niet dat ik onder de douche zo’n pijp kwijt kan. Heeft iemand ervaring met drain-wtws? Die zijn minder efficiënt lees ik, vragen veel onderhoud/schoonmaak en zijn best hoog waardoor je vloer 10-12cm hoog wordt.
- Ik overweeg voorzetwanden te plaatsen in de slaapkamers, gezien ze toch leeg staan. Kost niet veel geld, alleen wat tijd.
- Om kosten te besparen overweeg ik het dubbel glas op de slaapkamers te laten staan. In ons huidige, slechter geïsoleerde huis worden ze toch nooit verwarmd, dus ik vermoed dat dat in het nieuwe huis ook het geval zal zijn.
- Vloerbedekking gaat er op de hele verdieping uit. Planken egaliseren en pvc aanbrengen.
- Verwarming: is het zinvol om ook op de eerste verdieping vloerverwarming aan te leggen? Ik zie meestal de combinatie van vww op de begane grond en bestaande of convectors op de eerste verdieping
Zolder
- Dakisolatie: de zolder is verdeeld in twee: een slaapkamer en een voorzolder die dient als werkkamer en opslagruimte. De slaapkamer is afgewerkt en blijkbaar geïsoleerd, maar de voorzolder niet: daar hangen de nog oude schrootjes tegen de muur. We gaan in de voorzolder dus sowieso de schrootjes verwijderen, het dak en de dakkapel isoleren en afwerken met gipsplaten. Ik twijfel wat de bestaande slaapkamer op zolder betreft: volgens het bouwkundig rapport is die in 2007 geïsoleerd, volgens de huidige eigenaar deels met een soort noppenfolie. Ik heb al heel wat gelezen over dakisolatie, maar noppenfolie ben ik nog niet tegengekomen. Dit laat mij denken dat we ook de bestaande zolderslaapkamer best kunnen strippen en opnieuw op een degelijke manier isoleren en afwerken. Maar laat mij gerust weten als ik het verkeerd heb 😉
- We zullen sowieso ook de bestaande 2 kleine dakramen vervangen door grotere tripel glas velux dakramen.
- Vergroten technische ruimte: op dit moment hangt de CV-ketel uit 2011 in het hok tussen de twee ruimtes. De wasmachine en droger bevinden zich op dit moment in de berging, maar we willen ze graag op zolder in de technische ruimte plaatsen. Watertoevoer en -afvoer is al aanwezig. Daarnaast moet ik ook ruimte voorzien voor een ventilatiebox en bijbehorende buizen, omvormer van zonnepanelen en liefst voorzie ik al ruimte voor een eventuele toekomstige warmtepomp. Dit zal een puzzelwerkje worden
- Bestaande vloerbedekking eruit voor dezelfde PVC-vloer als de eerste verdieping.
- Kantoor realiseren in de voorzolder, waarschijnlijk met een infraroodpaneeltje als verwarming.
• Ventilatie: een (relatief) kierdicht en goed geïsoleerd huis moet ook goed geventileerd worden. Ik wil een vorm van WTW-ventilatie toepassen, maar ik ben er nog niet uit of ik dit centraal of decentraal moet doen. Die WTW-units zijn joekels van kasten, net als de buizen. Die ruimte kunnen we goed gebruiken. Maar die decentrale units vind ik ofwel erg duur (climarad sensa/ventura, Zehnder Comfoair 70, Brink Air 70), ofwel een beetje sceptisch over de kwaliteit (Sudwind Ambientika en consoorten). Belangrijk is dat er warmte terugwinning is, mogelijkheid tot filteren (hooikoorts), CO2/vocht/VOC-gestuurd en zeker niet te luid. Misschien is een systeem als een Itho Qualityflow een goede optie, waarbij je enkel afvoerbuizen aanlegt die minder geluidsgevoelig zijn. Aanvoer wordt dan via het trapgat ingeblazen.
Wie tot hier is geraakt: chapeau (want het is een hele lap tekst geworden 😉) en bedankt voor je aandacht. Alle tips zijn welkom. Als er iets niet duidelijk is, laat maar weten.
[ Voor 100% gewijzigd door marvel27 op 10-08-2021 02:15 ]