Trekveer, kous en ethernet wcd advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-04 16:37
Ik zoek een?
Trekveer met bijpassende kous (voor twee kabels in 1x) om eenmalig en kleinschalig bedraad netwerk in een woning aan te leggen. Het betreft twee Amazon Basics Cat6 0.57mm 23AWG kabels twee verdiepingen boven de meterkast.
Wandcontact doos om de twee kabels op af te monteren. Zijn hier nog bijzonderheden bij zoals een actieve switch? Dat klinkt als onnodig als het twee directe kabels zijn
Hardware voor een patch punt in de meterkast maar waarschijnlijk voldoen twee RJ eindstukken die geschikt zijn voor stugge kabels

Wat is je budget?
50-100 euro voor de trekveer en kous. Aangezien het maar om twee kabels door één loze leiding gaat hoeft er geen high end uitrusting te zijn.
40 euro voor de wcd

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen. Ik heb gelezen dat metalen trekveren achterhaald zijn en de leidingen kunnen beschadigen, dus ik kijk vooral naar nylon.
Ik heb ook gelezen dat de praxis PVC omhulde gele trekveer in een blauwe plastic behuizing goed schijnt te zijn. Deze heb ik helaas niet meer kunnen vinden

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het lijken geen flex leidingen te zijn.
Het is me niet gelukt om de leidingen nauwkeurig op te meten maar ik hoop dat ze 19mm zijn
Er zaten al twee Cat5e kabels en links daarvan een Coax kabel door. Dit zijn niet de leidingen die ik wil gebruiken maar geven wel een schatting voor het formaat van de leidingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFxGZSdW0qSCRf1of5P2Ko3HoVo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xEN6bT61aMEmO3dXKk5mSvjs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Soru op 09-08-2021 23:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een vinyl trekveer van de bouwmarkt van de juiste lengte plus wat ducttape voldoet in deze ook prima, zeker voor eenmalig gebruik :)
Maar zit er niet nog trekdraad in die loze leiding? Dan heb je misschien niet eens een trekveer nodig :)

Wcd: kijk bij elektroshop.nl of Sander vunderink.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
The Eagle schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 23:55:
Een vinyl trekveer van de bouwmarkt van de juiste lengte plus wat ducttape voldoet in deze ook prima, zeker voor eenmalig gebruik :)
Maar zit er niet nog trekdraad in die loze leiding? Dan heb je misschien niet eens een trekveer nodig :)

Wcd: kijk bij elektroshop.nl of Sander vunderink.
Dit is voor mij een eerste ervaring met loze leidingen en het trekken van kabels. Het lijkt er op dat er in sommige leidingen een soort zwart omhulde koperdraad zit, hier lijkt niet bijzonder veel beweging in te zitten maar dat kan aan mijn voorzichtige proberen liggen. Waarschijnlijk zit er wat stuc op. De meer recentere instructiefilmpjes die ik heb bekeken hebben wat lijkt op een stoffen draad.

Dank voor de tips verder, ik ga kijken of ik kan uitvinden of het zonder ook lukt. Ik ben alleen bang dat het trekken van dubbel Cat6 mogelijk de leiding kan verstoppen wat enorm zonde zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiagoo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:39
DIe zwart omhulde draden zijn de trekdraden voor loze leidingen, kan je best wat aan trekken :) succes

edit; zoals hieronder. ik heb het verkeerd begrepen :)

[ Voor 24% gewijzigd door Tiagoo op 10-08-2021 09:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noodels
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Tiagoo schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 00:16:
DIe zwart omhulde draden zijn de trekdraden voor loze leidingen, kan je best wat aan trekken :) succes
Niet waar, dit zijn controlle draden.
Dat wil zeggen dat de leiding vrij is van verstoppingen, dat je het kan "gebruiken" als trekdraad is wat anders.
Deze draad kan zichzelf insnijden in bochten en vervolgens trek je hem vrij eenvoudig kapot.

Het beste is om een trekveer aan deze controlledraad te binden en deze rustig terug te trekken en vervolgens de trekveer te gebruiken waarvoor deze bedoeld is.

• Soru
Inmiddels heb ik het een en het ander aangeschaft maar ik zit nog met een uitdaging op het gebied van de te kiezen wandcontactdoos. De inbouwdoos in de muur is 40mm diep (binnenlengte). Als ik naar een dergelijke wandcontactdoos kijk dan wordt hier een diepte benoemd van 50mm. Is dit puur het inwendige / inbouw deel of is dit doorgaans de volledige dikte inclusief het decorplaatje? Zie hier meer productfoto's. Als ik enkel wandcontactdozen kan kiezen met een diepte van 40mm dan wordt mijn keuze wel erg beperkt lijkt het.

Het liefste wil ik eigenlijk een wandcontactdoos met schuine aansluitingen. Helaas is het enige CAT6 inbouwelement wat ik tot nu toe heb gevonden niet een uitblinker qua reviews op Hornbach. Tips welkom.

De breedte gemeten aan de binnenkant van de inbouwdoos is zo'n 60mm breed, dat het voorplaatje groter is dan de inbouw doos in de muur lijkt mij logisch. Toch dubbelcheck ik het hier maar eventjes aangezien ik nog helemaal geen ervaring heb met deze zaken.

Hier nog een foto van de inbouwdoos. Ik ben nog niet overtuigd dat het 19mm is ipv 16mm maar ik zal het nogmaals proberen te meten. De achterzijde van de loze leiding ligt ongeveer 30mm in de inbouwdoos.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wUJMwANR1BSfA7F2kHba6-oXndI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6mpP3pnzxMI1tagx4F942HNB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Soru op 12-08-2021 18:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:45
Bv.
https://www.elektrobode.n...j45-cat6a-iso-0230-0-0411

Inbouw diepte zou 31mm zijn en de connectors zitten schuin.

Je zou ook nog eens naar Gira kunnen kijken.

Betreft de kabels in de buis krijgen, als het 16mm is en je gebruikt de kabel zoals je in je openingspost zou het nog steeds te doen moeten kunnen zijn(als de monteur destijds net werk heeft afgeleverd)

Strip de kabels lang aan een gebruik de trekdraad die er nu in zit. Strip de zwarte draad en maak er een lusje in, maak daar een kabel aan zo dicht mogelijk tegen het lusje aan. Haal nu de 2de kabel door het lusje maar laat die ongeveer 5cm achter het lusje, het geheel word nu dus geleidelijk dikker. Doe er nu tape omheen maar maak het niet te dik.
Als er nu 1 iemand in de meterkast voorzichtig trekt en de ander duwt hem er boven in niet het kunnen lukken, gebruik ook teflon/wd40 spray maar nooit ZEEP!

[ Voor 47% gewijzigd door JappieR op 12-08-2021 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:44
99,9% dat het 16mm is.
Weinig gezien dat het standaard 19mm is.

In principe geen probleem om 2 cat kabels te trekken

Bla Bla Bla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:05
Soru schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 18:07:
Helaas is het enige CAT6 inbouwelement wat ik tot nu toe heb gevonden niet een uitblinker qua reviews op Hornbach. Tips welkom.
Die reviews verrassen me een beetje. Rutenbeck is geen onbekend product. Kijk voor de grap eens in dit topic hoeveel Tweakers het gebruikt hebben: Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4. Ik lees er daar niets slechts over.

Komt bij dat veel A-merken gewoon precies hetzelfde component leveren. Hier wordt net een treffend voorbeeld geplaatst:
Zoek de verschillen... Ik zie ze niet.

Ik heb zelf de niet-afgeschermde variant van Rutenbeck door het hele huis zitten: https://www.sandervunderi...bbel-cat-6-standaard.html

Geen problemen mee, overal stabiel 1Gbps. Tja het is wel plastic fantastic en de gemiddelde Hornbach reviewer krijgt het vast doormidden gebroken. :+ Maar ik had er persoonlijk geen problemen mee om het te monteren. Plaatje ervoor en je ziet het bovendien niet meer.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:45
Xander schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 20:00:
[...]

Zoek de verschillen... Ik zie ze niet.
Helemaal mee eens hoor alleen is abb/bj wel een gerenommeerd merk.
Wij gebruiken standaard Gira montage ramen met Legrand connectors, maar geen idee of je die connectors los kunt kopen.

• Xander
JappieR schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 20:09:
[...]

Ik lees in de link die ik eerder gaf:
Annuk schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 23:02:
Rutenbeck is de leverancier voor alle grote merken voor de data doosjes en voor een aantal merken ook voor de keystone draagringen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:56
JappieR schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 20:09:
[...]

Wij gebruiken standaard Gira montage ramen met Legrand connectors, maar geen idee of je die connectors los kunt kopen.
Wat @Xander hierboven al quote van mij, die info heb ik A. Zelf ondervonden en B. Het komt na vragen van mij bij een vertegenwoordiger van ABB/BJ een bevestiging (en ook bij o.a. Gira en Jung die vraag neergelegd en bevestigd gekregen) :+

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
Als eerst wil ik iedereen bedanken voor de behulpzame en nuttige reacties, hier heb ik veel aan!
JappieR schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 19:49:
Bv.
https://www.elektrobode.n...j45-cat6a-iso-0230-0-0411

Inbouw diepte zou 31mm zijn en de connectors zitten schuin.

Je zou ook nog eens naar Gira kunnen kijken.

Betreft de kabels in de buis krijgen, als het 16mm is en je gebruikt de kabel zoals je in je openingspost zou het nog steeds te doen moeten kunnen zijn(als de monteur destijds net werk heeft afgeleverd)

Strip de kabels lang aan een gebruik de trekdraad die er nu in zit. Strip de zwarte draad en maak er een lusje in, maak daar een kabel aan zo dicht mogelijk tegen het lusje aan. Haal nu de 2de kabel door het lusje maar laat die ongeveer 5cm achter het lusje, het geheel word nu dus geleidelijk dikker. Doe er nu tape omheen maar maak het niet te dik.
Als er nu 1 iemand in de meterkast voorzichtig trekt en de ander duwt hem er boven in niet het kunnen lukken, gebruik ook teflon/wd40 spray maar nooit ZEEP!
toon volledige bericht
Geweldig, de ABB BJ wandcontactdoos met een inbouwdiepte van 31mm is volgens mij precies wat ik nodig heb. Deze heb ik besteld met de bijbehorende afdekking. Wel is dit afdekplaatje wat kleiner dan de inbouwdoos, dus ik moet ergens nog op zoek naar een extra wandplaatje. Verder heb ik een setje RJ45 connectoren voor stugge kern kabels gekocht aangezien een patchpaneel me wat overkill leek voor twee kabels.

Verder heb ik een eenvoudige trekveer aangeschaft. Als voorbeeld heb ik deze video bekeken. Ik heb geen trekkous of zo'n soepele trekdraad (het lijkt koperdraad).

Het was mijn idee om in de eerste instantie de trekveer vanuit de meterkast aan het 'trekdraad' te bevestigen om deze vervolgens langzaam vanaf de kamer boven uit de leiding te trekken. Vervolgens is het uiteinde van de trekveer in de gewenste kamer, hier wordt deze dan aan de twee CAT6 kabels bevestigd en ben ik waarschijnlijk direct langs de meest uitdagende knelpunten en heb ik de zwaartekracht mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Soru schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:05:
Geweldig, de ABB BJ wandcontactdoos met een inbouwdiepte van 31mm is volgens mij precies wat ik nodig heb. Deze heb ik besteld met de bijbehorende afdekking. Wel is dit afdekplaatje wat kleiner dan de inbouwdoos, dus ik moet ergens nog op zoek naar een extra wandplaatje.
Dat noemt men een afdekraam. ;) Heb je in de rest van de woning ook Busch-Jaeger Balance SI schakelmateriaal zitten? Anders is er waarschijnlijk ook een plaatje wat exact bij de rest van je schakelmateriaal past...
Verder heb ik een setje RJ45 connectoren voor stugge kern kabels gekocht aangezien een patchpaneel me wat overkill leek voor twee kabels.
In plaats van een patchpanel zou je ook een simpel opbouw doosje kunnen monteren. Vind ik altijd wel netjes voor enkele kabels.

Connectors eraan kan natuurlijk ook. Maar dat is minder netjes. ;)
Verder heb ik een eenvoudige trekveer aangeschaft. Als voorbeeld heb ik deze video bekeken. Ik heb geen trekkous of zo'n soepele trekdraad (het lijkt koperdraad).
Ik had persoonlijk een stalen trekveer gekocht. Verder zijn trekkousjes e.d. wat overbodig voor eenmalig 2 kabels trekken. Dat gaat vast goedkomen zo! :)
Het was mijn idee om [...]
Wel altijd met twee mensen werken he! Één trekken en de andere netjes invoeren / duwen wanneer mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
Weer uitstekende aanvullingen en adviezen. De optie om een dergelijk inbouwdoosje in de meterkast op te hangen was me dan ook totaal ontschoten. Uiteraard wordt er straks met twee personen gewerkt om de kabels te trekken. :)
Pagina: 1