Wifi dekking krijgen in hele huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-06 20:28
Goedemiddag,

Ik heb een vraag wat betreffende mijn toekomstige internetverbinding.

Het gaat om een groot huis met een Ziggo modem in de meterkast. Ik heb de mogelijkheid om naar de andere kant van het huis een internetkabel te trekken. Ik benoem dit omdat het wifi signaal niet alle verdiepingen + tuin kan dekken. Kortom; het huis is te groot. Tevens erg veel betonnen muren.

Om er zeker van te zijn dat ik aan de andere kant van het huis ook een stabiele wifi verbinding heb, ben ik op zoek naar welke mogelijkheden er zijn.

Zoals gezegd kan ik een internetkabel vanuit de meterkast/modem trekken naar de werkkamer aan het andere kant van het huis. Maar dan?

Wat zijn de mogelijkheden om in het hele huis + tuin goed internet te hebben? Ik versla er eerlijk gezegd een beetje in. Acces points, internetkabels, extra routers, MESH?

Het moet vooral niet te moeilijk..

Is mijn gedachte te simpel als ik zeg: Ziggo modem in de meterkast, 40m kabel trekken naar de andere kant van het huis en die in de acces point steken en klaar is Kees? Overal internet? Als in: Ziggo modem dekt voorkant + voortuin van het huis en de acces point achterkant + achterkant van de tuin.

[ Voor 14% gewijzigd door henidde op 09-08-2021 12:55 ]

.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:30

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@henidde ik heb je posts afgesplitst vanaf [Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4, aangezien het daar nogal offtopic was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:07
henidde schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:46:
Is mijn gedachte te simpel als ik zeg: Ziggo modem in de meterkast, 40m kabel trekken naar de andere kant van het huis en die in de acces point steken en klaar is Kees? Overal internet? Als in: Ziggo modem dekt voorkant + voortuin van het huis en de acces point achterkant + achterkant van de tuin.
Simpelweg: Nee, dat is globaal inderdaad hoe het werkt. Het enigste lastige wil nog wel eens zijn dat laptops/mobieltje/tablets etc etc soms wel eens blijven plakken aan het verkeerde apparaat. Die mobiel wil soms wel eens verbonden zijn met de modem, maar zich wel aan de achterkant van het huis bevinden.

Sommige andere oplossingen kunnen daar meer features voor aanbieden om het proces van wisselen te ondersteunen.

Met het goed instellen van het AP kan het best zijn alle apparatuur daar goed genoeg mee omgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Als het om een enkele verdieping gaat kan het best eens zo eenvoudig zijn inderdaad. Als je 2 of 3 verdiepingen hebt kan het misschien nodig zijn daar ook nog 1 of meerdere AP's neer te zetten, die je dan dus ook idealiter bekabeld zou aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
Groentjuh schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:27:
[...]

Simpelweg: Nee, dat is globaal inderdaad hoe het werkt. Het enigste lastige wil nog wel eens zijn dat laptops/mobieltje/tablets etc etc soms wel eens blijven plakken aan het verkeerde apparaat. Die mobiel wil soms wel eens verbonden zijn met de modem, maar zich wel aan de achterkant van het huis bevinden.

Sommige andere oplossingen kunnen daar meer features voor aanbieden om het proces van wisselen te ondersteunen.

Met het goed instellen van het AP kan het best zijn alle apparatuur daar goed genoeg mee omgaat.
En als het mobieltje verbonden blijft met de modem ipv de AP, kan ik dit gemakkelijk handmatig pushen zodat het device 'overschakeld' of hoe werkt zoiets?

Is de AP als apart wifi netwerk zichtbaar op je devices? Of heeft het dezelfde naam als het netwerk van Ziggo/modem?

Kortom: met het kopen van 1 AP en 1 UTP kabel zou ik in principe klaar zijn?

Of is er nog een betere oplossing voor dit 1e wereldprobleem? :)

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
Wekko306 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:32:
Als het om een enkele verdieping gaat kan het best eens zo eenvoudig zijn inderdaad. Als je 2 of 3 verdiepingen hebt kan het misschien nodig zijn daar ook nog 1 of meerdere AP's neer te zetten, die je dan dus ook idealiter bekabeld zou aansluiten.
Het gaat om begane grond en 1 verdieping. De mogelijke plek van de AP (werkkamer/begane grond) zit in de verdieping onder de slaapkamer. Ik verwacht dat deze wel zorgt voor een stabiele dekking in de slaapkamer.

Voor de rest gaat het me vooral om de benedenverdieping: woonkamer, werkkamer en voldoende dekking in voor- en achtertuin. Ik hoop dit dan met 1 AP te bereiken aangezien de grasmaaier wifi nodig heeft om rondom het huis te rijden.

[ Voor 6% gewijzigd door henidde op 09-08-2021 14:36 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Nu online
henidde schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:34:
[...]

Het gaat om 2 verdiepingen. De mogelijke plek van de AP zit in de verdieping onder de slaapkamer. Ik verwacht dat deze wel zorgt voor een stabiele dekking in de slaapkamer.

Voor de rest gaat het me vooral om de benedenverdieping: woonkamer, werkkamer en voldoende dekking in voor- en achtertuin. Ik hoop dit dan met 1 AP te bereiken aangezien de grasmaaier wifi nodig heeft om rondom het huis te rijden.
Dan heb je waarschijnlijk genoeg aan 1 los AP ja. Gewoon daar dezelfde netwerknaam + wachtwoord instellen als op je huidige wifi netwerk maar andere bands kiezen in je AP, en dan zouden je apparaten prima moeten roamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
henidde schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:32:
Is de AP als apart wifi netwerk zichtbaar op je devices? Of heeft het dezelfde naam als het netwerk van Ziggo/modem?
Ligt aan de instellingen van het AP. Als die dezelfde wifi-netwerknaam en beveiligingsinstellingen (wachtwoord) heeft, dan is het een netwerk. Anders is het als losse netwerken zichtbaar.
En als het mobieltje verbonden blijft met de modem ipv de AP, kan ik dit gemakkelijk handmatig pushen zodat het device 'overschakeld' of hoe werkt zoiets?
Als het twee verschillende netwerken zijn, dan moet je meestal handmatig even het andere netwerk selecteren. Bij hetzelfde netwerk helpt veelal even wifi uit- en aanzetten.
Kortom: met het kopen van 1 AP en 1 UTP kabel zou ik in principe klaar zijn?
In principe wel.
Of is er nog een betere oplossing voor dit 1e wereldprobleem? :)
Die modem alleen modem laten zijn en dan een UDM pro SE nemen, 2 (of meer) unifi access points nemen en daarmee een volledig netwerk binnen het unifi ecosysteem uitrollen :+ ? Misschien een beetje overkill, maar mogelijk op gebieden wel beter!

Je kunt ook voor nu voor een wifi-booster van Ziggo gaan. Daarmee moet het volgens mij ook goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
Groentjuh schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:44:
[...]

Ligt aan de instellingen van het AP. Als die dezelfde wifi-netwerknaam en beveiligingsinstellingen (wachtwoord) heeft, dan is het een netwerk. Anders is het als losse netwerken zichtbaar.

[...]

Als het twee verschillende netwerken zijn, dan moet je meestal handmatig even het andere netwerk selecteren. Bij hetzelfde netwerk helpt veelal even wifi uit- en aanzetten.

[...]

In principe wel.

[...]

Die modem alleen modem laten zijn en dan een UDM pro SE nemen, 2 (of meer) unifi access points nemen en daarmee een volledig netwerk binnen het unifi ecosysteem uitrollen :+ ? Misschien een beetje overkill, maar mogelijk op gebieden wel beter!

Je kunt ook voor nu voor een wifi-booster van Ziggo gaan. Daarmee moet het volgens mij ook goed komen.
Is een AP niet beter dan zo'n wifi booster?

Welke AP zou je eventueel adviseren en is dit als leek snel en gemakkelijk te installeren?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
henidde schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:47:
[...]

Is een AP niet beter dan zo'n wifi booster?

Welke AP zou je eventueel adviseren en is dit als leek snel en gemakkelijk te installeren?
Een "wifi booster" is een Access Point alleen bekt "wifi booster" wat beter dus dat is de naam die de Ziggo marketing afdeling er aan geeft...

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
Wekko306 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:36:
[...]

Dan heb je waarschijnlijk genoeg aan 1 los AP ja. Gewoon daar dezelfde netwerknaam + wachtwoord instellen als op je huidige wifi netwerk maar andere bands kiezen in je AP, en dan zouden je apparaten prima moeten roamen.
https://www.coolblue.nl/p...iti-unifi-ap-ac-lite.html

Is dit iets? En gemakkelijk in te stellen?

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zonder een tekening en meer informatie over de omgeving is het allemaal moeilijk te voorspellen. Simpel gezegd is het beste een kabel te trekken naar zoveel mogelijk kamers en daar AP ophangen, liefst centraal gemanaged. Mesh is een alternatief dan liefst de duurdere die een separaat kanaal gebruik voor het mesh netwerk. Maar bedenk het blijft trager dan een kabel.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Nu online
Prima spul, maar vind ik persoonlijk meer iets voor als je een uitgebreider netwerk gaat aanleggen met centrale controller, PoE, etc. Voor simpel 1 AP bijplaatsen is zo'n WiFi booster van Ziggo of willekeurige AP prima. Mogelijk een model met meerdere LAN aansluitingen, mocht je nog een of meerdere apparaten bekabeld op je AP willen aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:56

FreakNL

Well do ya punk?

Doe even een plattegrondje van die woning ofzo.

Maar mijn ouders hebben een groot appartement (140m2), wel 1 verdieping. Die kunnen uit met 1 AP (deze staat wel centraal (keuken). Die geeft overal dekking (keuken, woonkamer, slaapkamer1, slaapkamer2, hal en loggia).

[ Voor 19% gewijzigd door FreakNL op 09-08-2021 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik ben wel enthousiast over het TP-Link Deco M4 setje dat ik in gebruik heb (kun je ook goedkoop aanschaffen/huren via Ziggo). In mijn geval op elke verdieping een kastje neergezet (3 stuks) met kabel aangesloten. Voorheen had ik losse access points, maar dan zit je altijd te klooien dat je telefoon op een access point blijft hangen dat verder weg is en dat je handmatig opnieuw moet connecten. Met deze Deco-set kan ik het hele huis doorlopen en ik heb bijna aldoor het max. aantal streepjes signaal.

Met zo'n Deco-set kunnen de units ook draadloos met elkaar communiceren, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
Wekko306 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:11:
[...]

Prima spul, maar vind ik persoonlijk meer iets voor als je een uitgebreider netwerk gaat aanleggen met centrale controller, PoE, etc. Voor simpel 1 AP bijplaatsen is zo'n WiFi booster van Ziggo of willekeurige AP prima. Mogelijk een model met meerdere LAN aansluitingen, mocht je nog een of meerdere apparaten bekabeld op je AP willen aansluiten.
Dank je wel.

Welke willekeurige ap raad je aan?

Ik kan niet uit de link van Ziggo opmaken of die nu via ethernetkabel aangesloten moet worden of niet. Die van unify is goedkoper + eigen beheer.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Nu online
henidde schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:18:
[...]

Dank je wel.

Ik kan niet uit de link van Ziggo opmaken of die nu via ethernetkabel aangesloten moet worden of niet. Die van unify is goedkoper + eigen beheer.
Een paar vrij willekeurige voorbeelden:
pricewatch: ASUS RT-AX55
pricewatch: TP-Link Archer AX50
pricewatch: Huawei WiFi AX3 quad-core

Voldoen prima voor niet-veeleisend huis tuin en keuken gebruik, wel in AP-mode draaien of je modem in bridge mode zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Wekko306 op 09-08-2021 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
[...]
Het is altijd aan te raden om een AP bedraad aan te sluiten indien mogelijk.

Die Wifi-booster van Ziggo heeft snellere wifi dan die UniFi AC Lite; Eerlijker zou dan de vergelijking zijn met een UniFi 6 Lite.

Eigen beheer betekent ook dat jij de kennis van zaken moet hebben om daarmee om te gaan en om alles goed in te stellen. Bij UniFi heb je voor beheer van de AP UniFi controller software nodig. Voor sommige features wil je die software ergens 24/7 op draaien. Als je voor 1 accesspoint gaat heeft UniFi niet echt meerwaarde, die komt pas meer naar voren bij gebruik van meerdere APs voor UniFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:23
[...]

Dank je wel.

Van Ubiquiti/Unify weet ik het niet zo.

Van TP-Link zou je ook eens kunnen kijken naar de Omada-lijn.
Voor een AP een overkill. Maar bij 2 of meer is het meer dan handig.

Bijvoorbeeld de EAP245 als AP en de OC200 voor centraal beheer.

Te groot en/of ter plekke toch een paar ethernet poorten willen hebben?
Dan is de EAP235-Wall wellicht een handigere optie?

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
Groentjuh schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:30:
[...]

Het is altijd aan te raden om een AP bedraad aan te sluiten indien mogelijk.

Die Wifi-booster van Ziggo heeft snellere wifi dan die UniFi AC Lite; Eerlijker zou dan de vergelijking zijn met een UniFi 6 Lite.

Eigen beheer betekent ook dat jij de kennis van zaken moet hebben om daarmee om te gaan en om alles goed in te stellen. Bij UniFi heb je voor beheer van de AP UniFi controller software nodig. Voor sommige features wil je die software ergens 24/7 op draaien. Als je voor 1 accesspoint gaat heeft UniFi niet echt meerwaarde, die komt pas meer naar voren bij gebruik van meerdere APs voor UniFi.
Dank je wel. Ga die van Ziggo overwegen.

Bekabeld geniet inderdaad de voorkeur. Deze apparaten kunnen met elke cat kabel overweg? Cat 5, cat 6 etc.? Is naar net welke kabel ik tegen het lijf loop..

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-06 21:41
henidde schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:44:
[...]

Dank je wel. Ga die van Ziggo overwegen.

Bekabeld geniet inderdaad de voorkeur. Deze apparaten kunnen met elke cat kabel overweg? Cat 5, cat 6 etc.? Is naar net welke kabel ik tegen het lijf loop..
Je wilt minimaal Cat5e gebruiken om gigabit snelheden te behalen.
En gezien je opmerkingen/ervaringen in netwerken klinkt die set van Ziggo (Deco M-4) best verstandig, daar die met een app geïnstalleerd wordt en je nagenoeg niks aan verkeerd kunt doen. Je kunt ze alle drie bedraad aansluiten voor het beste resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-06 22:15
ErgoStijn schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:47:
[...]
...
En gezien je opmerkingen/ervaringen in netwerken klinkt die set van Ziggo (Deco M-4) best verstandig..
Volledig mee eens. Wanneer termen als "internetkabels" je al vreemd in de oren klinken, dan is dat de verstandigste keuze. Mijn 74-jarige moeder kreeg het zelfs voor elkaar dat M4-setje te installeren. Eerlijkheid gebied wel te vermelden dat er al kabels voorzien waren.

@henidde Netwerkkabel trekken naar de ander kant van het huis om daar dan één van de deco's aan te sluiten is wel een goed plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik zou ook een deco m4 setje kopen
Ik gok namelijk dat je het niet red met 1 extra ap

Dan heb je er 3 voor 100 euro, als je hem bedraad gebruikt e. goede dekking hebt gaat die net zo hard als een unifi ac lite (zelfde hardware) dus zon 300-400mbit

Voor 33 euro per ap ga je geen betere optie vinden

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1