Aankoopadvies ruime gezinsauto

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• John Rambo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-10 21:07
Beste allemaal,

Als alles goed gaat hoop ik in oktober voor de 3e keer vader te worden. Momenteel rijden we een Opel Astra Stationwagon uit 2008 (zelf geïmporteerd uit Zwitserland) maar dat wordt te krap met 3 kids op de achterbank (zowel in de breedte als in de diepte ;) ). De jongens zitten nu al met de voeten tegen de voorstoelen aan. Ik ben dus op zoek naar een ruimere auto waar 3 kinderen fatsoenlijk op de achterbank passen. Ik ben van plan de auto uit Duitsland te importeren (buurman heeft een import bedrijfje), aangezien dit vaak toch duizenden euro's scheelt.

De wensen:
- Automaat (vrouw weigert handgeschakeld)
- Bij voorkeur benzine
- Bouwjaar 2008 of recenter
- Km stand voorkeur minder dan 100.000
- Budget ~6000-7000
- 3 kids op de achterbank met genoeg beenruimte en liefst ook nog een ruime kofferbak
- Goed aanbod in Duitsland

Ik heb zelf vooral zitten kijken naar Opel Zafira's. Daarnaast nog naar Ford C-max, VW Touran, deze zijn vaak toch net wat duurder dan Opel. De vraag is met name of jullie nog tips voor andere auto's? Zijn er stationwagons met een brede achterbank bijvoorbeeld?

[ Voor 3% gewijzigd door John Rambo op 09-08-2021 11:34 ]

“You’re Not Hunting Him. He’s Hunting You.” Trautman - First Blood (1982)

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-11 09:52

snmght

imho dan he

Mazda Premacy of Mazda 5 zijn qua ruimte zeer royaal, ook met 3 kinderzitjes. De 5 heeft ook nog schuifdeuren wat instappen makkelijker maakt. Geen idee hoe ze qua budget liggen en of er automaten zijn dat laat ik aan TS. :)

Dacia Logan is ook als automaat geleverd maar de recentere modellen ga je dan wel over de 8k.

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

• John Rambo
snmght schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:59:
Mazda Premacy of Mazda 5 zijn qua ruimte zeer royaal, ook met 3 kinderzitjes. De 5 heeft ook nog schuifdeuren wat instappen makkelijker maakt. Geen idee hoe ze qua budget liggen en of er automaten zijn dat laat ik aan TS. :)

Dacia Logan is ook als automaat geleverd maar de recentere modellen ga je dan wel over de 8k.
Mazda 5 heb ik ook even toegevoegd, thx. De premacy lijkt een ouder model te zijn.

Edit: Voor de 5 moest ik wel het aantal km aanpassen, tussen de 100.000 en 125.000 km zijn er een paar auto's te vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door John Rambo op 09-08-2021 11:30 ]

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Honda FR-V met drie-maal-drie stoelen? Mijn ervaring met gezin van 5 is dat je regelmatig een zesde persoon bij je hebt. Aantal km's onder 100k kan wel eens lastig worden.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-10 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zijn er stationwagons met een brede achterbank bijvoorbeeld?
+
De jongens zitten nu al met de voeten tegen de voorstoelen aan.
Wat heb je nu dan? Lange jongens? Of brede jongens? Want ik denk dat je echt een hele lastige keuze gaat krijgen; als je meer beenruimte wil voor de kinderen, lever je vaak / vaker in op de diepte van je kofferbak.

Een Megane, Octavia en 308 staan erom bekend dat ze in niet-station-uitvoering al een zeer ruimte kofferbak hebben. Ik zou zelf dan aanraden om toch eens bij VAG te kijken (dus Skoda, Volkswagen, Audi) niet in de laatste plaats omdat die dingen bijna 14-in-een-dozijn verkocht zijn in Duitsland en mogelijk prijstechnisch zeer concurrerend zijn.

Overigens ook een Volvo V60 en een Mecedes E-klasse zijn zeker geen kleine jongens qua ruimte; ik ben wel bang dat die snel boven budget gaan zijn maar ik ken letterlijk de (particuliere) automarkt in Duitsland niet.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:44
@John Rambo De Premacy is inderdaad het vorige model van de 5.

Wij zelf rijden in een C4 Grand Picasso 2010 (het vorige model) 7-zitter, maar is er ook in 5-zitter. Buiten de problemen (typische Franse problemen) die we gehad hebben en met nat weer dat de ramen via de bestuurderskant niet lekker reageren (vocht in de deur) is het wel een echt fijne auto qua formaat. Je kunt de achterstoelen (3 stoelen) naar achteren schuiven voor meer beenruimte enzovoorts.

Hoewel het een fijne auto is qua formaat en wij blijkbaar één van de weinigen zijn met die problemen, zou ik hem zelf dan weer niet aan raden. Maar, wil hem wel genoemd hebben. De latere versie (welke er futuristisch uit ziet) zou niet zoveel problemen moeten hebben.

Ford grand c-max is ook zeker wel een optie. Zelf zou ik het liefste voor de Prius+ gaan, maar die mag dan weer geen aanhanger trekken.

Mitsubishi (f)outlander? (deze staat bij ons op het lijstje omdat ik richting hybride wil en automaat ivm file-rijden waar ik wel klaar mee ben ;) ), maar weet niet of die qua laadruimte en beenruimte goed genoeg is. Ben zelf vrij lang en het lijkt erop dat onze dochter ook richting mijn lengte gaat als ze de pubertijd gaat raken.

• John Rambo
desmond schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:22:
Honda FR-V met drie-maal-drie stoelen? Mijn ervaring met gezin van 5 is dat je regelmatig een zesde persoon bij je hebt. Aantal km's onder 100k kan wel eens lastig worden.
Honda FR-V heb ik gezocht maar krijg geen hits, ook niet als ik budget en km's oprek.
MAX3400 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:24:
[...]

+

[...]

Wat heb je nu dan? Lange jongens? Of brede jongens? Want ik denk dat je echt een hele lastige keuze gaat krijgen; als je meer beenruimte wil voor de kinderen, lever je vaak / vaker in op de diepte van je kofferbak.

Een Megane, Octavia en 308 staan erom bekend dat ze in niet-station-uitvoering al een zeer ruimte kofferbak hebben. Ik zou zelf dan aanraden om toch eens bij VAG te kijken (dus Skoda, Volkswagen, Audi) niet in de laatste plaats omdat die dingen bijna 14-in-een-dozijn verkocht zijn in Duitsland en mogelijk prijstechnisch zeer concurrerend zijn.

Overigens ook een Volvo V60 en een Mecedes E-klasse zijn zeker geen kleine jongens qua ruimte; ik ben wel bang dat die snel boven budget gaan zijn maar ik ken letterlijk de (particuliere) automarkt in Duitsland niet.
Ik heb nu 2 jongens van 7 en 5 jaar oud. Ze hebben nu in onze Astra gewoon weinig beenruimte, zitten snel tegen de voorstoelen aan te trappelen. Ik heb zelf de bestuurdersstoel ook helemaal naar achteren staan.

• MAX3400

MAX3400

John Rambo schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:29:
[...]

Ik heb nu 2 jongens van 7 en 5 jaar oud. Ze hebben nu in onze Astra gewoon weinig beenruimte, zitten snel tegen de voorstoelen aan te trappelen. Ik heb zelf de bestuurdersstoel ook helemaal naar achteren staan.
Check dan even je startpost...

Een BREDE achterbank is de afstand tussen de 2 achterdeuren. Een DIEPE achterbank is de afstand tussen de jouw bestuurdersstoel en hun rugleuning ;)

• ansichtkaart
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-12-2024
mijn ervaring is dat zodra je 3 kinderen fatsoenlijk wil laten zitten je sowieso een 7 zitter moet kiezen.
een brede achterbank, zelfs de breedste is eigenlijk heel krap met 3 kinderen.

• mhaket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-11 18:25
Ford Galaxy (of de VW of SEAT versie ervan). Ruime wagen waarbij de extra 2 stoelen ook gewoon bruikbaar zijn voor mensen die niet maat 'dwerg' zijn.
Had vroeger een Zafira maar verschil met Galaxy is dag en nacht.

• John Rambo
mhaket schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:36:
Ford Galaxy (of de VW of SEAT versie ervan). Ruime wagen waarbij de extra 2 stoelen ook gewoon bruikbaar zijn voor mensen die niet maat 'dwerg' zijn.
Had vroeger een Zafira maar verschil met Galaxy is dag en nacht.
Moet eigenlijk nog een keer een proefrit maken in o.a. een Zafira. Hoe zijn jouw ervaringen met 3 kids in een Zafira op de achterbank?

• JSellis
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-11 13:57
Wij zaten in dezelfde situatie en hebben inmiddels een VW Touran (7-zits) aangeschaft. Voldoet aan al jouw eisen behalve het budget. Wij hebben een model uit 2018 gekocht, maar als je een ouder model neemt kun je het wel binnen de 7k houden denk ik.

Wij kunnen de 3 kinderen zonder proppen op de achterbank kwijt (naast elkaar) en klappen de achterste rij stoelen neer zodat je ook nog een prima bagageruimte overhoudt. Wij hebben ook naar andere modellen gekeken, maar zoals @ansichtkaart al zegt ontkom je bijna niet aan een 7-zitter als je 3 kinderen fatsoenlijk op 1 rij wil laten zitten. Een Zafira was ook een optie geweest, maar mijn vrouw vond die minder mooi om te zien dan een Touran.

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-11 11:25

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Wij hebben een Citroen Grand C4 Picasso uit 2015 gekocht, 2,5 maand geleden. Afgezien van een probleem dat met wat vers ingespoten montagevet vanzelf weg ging, en een airco die moest worden bijgevuld, geen problemen mee tot nu toe. Heerlijke wagen. Comfortabel en veel ruimte.

Wij hebben 3 kleine kinderen van onder de 3 jaar oud. Dus er moest ruimte voor 3 zitjes op de tweede rij zijn. De twee stoelen in de kofferbak zijn altijd ingeklapt zodat we alle ruimte hebben. Verder is fijn aan deze wagen dat je 3x 12v aansluitingen hebt (voorin, middenin en in de kofferbak) en dat je zelfs een normale stekker in het dashboard kan prikken. Zoals hierboven al genoemd kun je de tweede zitrij nog naar voren danwel naar achteren schuiven voor meer been- of kofferbakruimte.

Ik denk niet dat je dit model met zo'n 100k op de teller voor jouw budget kan krijgen, maar het vorige model vast wel.

[ Voor 7% gewijzigd door Tjebakka op 09-08-2021 11:55 ]

If it aint fixed, it's broken.

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-11 16:39
Staar je niet blind op de km stand. Minder dan 100K in 13 jaar is geen goed uitgangspunt voor een gezinsauto en niet erg realistisch. Ik zou eerder een auto nemen van 150K in dit kaliber dan eentje waar weinig mee gereden is, vooral als het een Duitse import is.
Neem een uitgangspunt van gemiddeld 15K per jaar (Nederlands gemiddelde).

Een auto welke merendeels veel snelweg kilometers heeft gereden is over het algemeen beter dan een die alleen maar korte ritjes heeft gereden.

• John Rambo
Tjebakka schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:54:
Wij hebben een Citroen Grand C4 Picasso uit 2015 gekocht, 2,5 maand geleden. Afgezien van een probleem dat met wat vers ingespoten montagevet vanzelf weg ging, en een airco die moest worden bijgevuld, geen problemen mee tot nu toe. Heerlijke wagen. Comfortabel en veel ruimte.

Wij hebben 3 kleine kinderen van onder de 3 jaar oud. Dus er moest ruimte voor 3 zitjes op de tweede rij zijn. De twee stoelen in de kofferbak zijn altijd ingeklapt zodat we alle ruimte hebben. Verder is fijn aan deze wagen dat je 3x 12v aansluitingen hebt (voorin, middenin en in de kofferbak) en dat je zelfs een normale stekker in het dashboard kan prikken. Zoals hierboven al genoemd kun je de tweede zitrij nog naar voren danwel naar achteren schuiven voor meer been- of kofferbakruimte.

Ik denk niet dat je dit model met zo'n 100k op de teller voor jouw budget kan krijgen, maar het vorige model vast wel.
Ga ik ook nog even naar kijken.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:55

-tom-562

Oliesjeik

Als je echt 3 kinderen op de achterbank kwijt wilt, wil je dus brede auto. Honda FR-V of de Mazda 5 zijn goede opties. De C-Max is wel een stukje kleiner.
Jammer dat je perse een automaat wilt, anders zou ik ook zijn wezen kijken voor een Toyota Verso. Die wil je alleen niet in de automaatversie kopen (gerobotiseerde handbak).

Vaak bu'j te bang!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
John Rambo schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:29:
[...]

Honda FR-V heb ik gezocht maar krijg geen hits, ook niet als ik budget en km's oprek.
gebouwd tot 2009, dus spoeling wellicht wat dun..
https://www.autoscout24.n...=20&page=1&cy=NL&atype=C&

Op Mobile:
https://www.mobile.de/nl/...:automatic_gear,dmg:false

*edit Mobile toegevoegd

[ Voor 16% gewijzigd door desmond op 09-08-2021 12:33 ]

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Skoda Octavia combi is een hele ruime auto, en bovendien behoorlijk betaalbaar qua brandstofverbruik en onderhoud (houd er rekening mee, dat SUV's en MPV's ook meer brandstof verbruiken). Ik (1,92 m) hoef als bestuurder in een Octavia de stoel niet helemaal achteraan te zetten, wat ik in een Golf bijvoorbeeld wel moet. Ik zou achter mijn eigen stoel nog kunnen zitten, hoewel ik dan niet veel ruimte over heb, als het nodig is zou met een lange passagier mijn stoel nog iets naar voren kunnen en is het vrij goed te doen. Kofferbak is, zoals genoemd, riant te noemen. Ook vaak met DSG automaat geleverd, die moeten goed te vinden zijn. Ik weet alleen niet welke benzine-motoren wel en niet goed zijn, rijd zelf een diesel.

Voor het probleem van de voeten, dat zal hem ook zitten in het feit dat de zitting (veel) te lang is voor hun, waardoor ze met de benen gestrekt moeten zitten. Zijn daar geen andere oplossingen voor? Stoelverhoger bijvoorbeeld? (Ik heb wel een Octavia, maar geen kinderen, dus me er niet in verdiept).

iRacing Profiel

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:21

FreakNL

Well do ya punk?

Zo’n Skoda is niet ruimer of minder ruim dan al zijn concurrenten in dat (eenheidsworst)segment. Zomaar random een stationwagon roepen heeft de TS dus niks aan.

De TS is op zoek naar het kip met het gouden ei, stations zal hij vast allang op de radar hebben.

Ik zal een paar losse flodders afvuren:
Fiat Multipla
Volkswagen Transporter
Mercedes Vito/Sprinter
Volvo XC90
Mercedes R-350
Mercedes ML-320
Chrysler Grand Voyager
Kia Sorento
Citroën Grand C4 Picasso
Toyota Prius+ Wagon
Toyota Verso
Renault Grand Espace
Jeep Commander
Peugeot 4007
Chevrolet Orlando
Chevrolet Tahoe
Hyundai Santa Fe
GMC Acadia
Mazda CX9
Landrover Discovery
Honda Odyssey
Ford Galaxy
Mitsubishi Grandis
Citroën C-Crosser
Peugeot 5008
Dodge Journey

Misschien zit er iets tussen.

Ik heb niks verder onderzocht hoor, alleen wat ruime bakken opgezocht :)

Succes met Googlen @TS :)

[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 09-08-2021 13:22 ]

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Wild Chocolate schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:57:
Skoda Octavia combi is een hele ruime auto, en bovendien behoorlijk betaalbaar qua brandstofverbruik en onderhoud (houd er rekening mee, dat SUV's en MPV's ook meer brandstof verbruiken). Ik (1,92 m) hoef als bestuurder in een Octavia de stoel niet helemaal achteraan te zetten, wat ik in een Golf bijvoorbeeld wel moet. Ik zou achter mijn eigen stoel nog kunnen zitten, hoewel ik dan niet veel ruimte over heb, als het nodig is zou met een lange passagier mijn stoel nog iets naar voren kunnen en is het vrij goed te doen. Kofferbak is, zoals genoemd, riant te noemen. Ook vaak met DSG automaat geleverd, die moeten goed te vinden zijn. Ik weet alleen niet welke benzine-motoren wel en niet goed zijn, rijd zelf een diesel.

Voor het probleem van de voeten, dat zal hem ook zitten in het feit dat de zitting (veel) te lang is voor hun, waardoor ze met de benen gestrekt moeten zitten. Zijn daar geen andere oplossingen voor? Stoelverhoger bijvoorbeeld? (Ik heb wel een Octavia, maar geen kinderen, dus me er niet in verdiept).
De Octavia is de Skoda equivalent van de Astra. Daar schiet die niks mee op met 3 koters op de achterbank. Ik vraag mij soms ook af hoe sommige mensen denken dat een middenklasse een 'ruime' auto is met een 'riante' kofferbak :P Bij ruim en riant denk ik aan een Volvo V70 of (om bij Skoda te blijven) een Skoda Superb :P

Vaak bu'j te bang!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Wil er nog aan toevoegen dat als je echt ruimte wilt je naar de Amerikaanse MPV/VAN auto’s moet kijken (ik post er al een paar).

Zo’n Voyager ziet er niet uit en het verbruik zal ook rond de 1 op een stoeptegel liggen maar de binnenruimte is ongeëvenaard bij dat soort auto’s.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:53
@FreakNL behalve dat je niks onderzocht hebt, heb je ook de TS niet gelezen.
De helft van de auto's die jij opnoemt zijn boven budget, boven de gewenste KM stand of beiden.

@-tom-562 hoewel de octavia in 't zelfde prijssegment opereert als de Astra, zit de octavia zeker meer tussen 't C en D segment in. Waarbij de Astra echt een C segmenter is.

@John Rambo is je budget met of zonder inruil van je huidige auto. Want dat maakt een wereld van verschil.

• John Rambo
PROnline schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:41:
De helft van de auto's die jij opnoemt zijn boven budget, boven de gewenste KM stand of beiden.

@-tom-562 hoewel de octavia in 't zelfde prijssegment opereert als de Astra, zit de octavia zeker meer tussen 't C en D segment in. Waarbij de Astra echt een C segmenter is.

@John Rambo is je budget met of zonder inruil van je huidige auto. Want dat maakt een wereld van verschil.
Ik verwacht zelf nog 2-3.5k voor mijn huidige te kunnen krijgen. Daarbovenop wil ik dan nog ~6k betalen.

Edit: Als het een auto is van ~8k in NL dan is het ook een optie, bij voorkeur met inruil.

Mijn zwager heeft een Octavia en deze is inderdaad wel iets ruimer dan mijn Astra.

Ik heb nog een Zafira voor 8000,- gevonden in Limburg, wellicht dat ik daar een keer ga kijken (is alleen wel een pokkeneind rijden)

Bedankt voor het meedenken mensen, weer wat stof tot nadenken.

[ Voor 7% gewijzigd door John Rambo op 09-08-2021 13:47 ]

• MAX3400

MAX3400

John Rambo schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:45:
[...]

Edit: Als het een auto is van ~8k in NL dan is het ook een optie, bij voorkeur met inruil.
Allicht dat ik de grenshandel / BTW / marge-regelingen niet ken maar wat heeft een handelaar te winnen bij het feit dat hij jouw auto inruilt op jouw nieuwe gebruikte auto?

Je startpost vermeldt expliciet dat je aanbod zoekt in Duitsland; dat doet me vermoeden dat jij in Duitsland woont of in NL woont en makkelijk de grens over kan voor zelf-importeren. In beide gevallen weet / snap ik dan niet hoe & waar jij je eigen restwaarde van bijna 3K vandaan haalt.

En ja, ik zal vast iets gemist hebben in het verhaal maar als hoe vervelend ook je huidige auto morgen total loss wordt verklaard en de verzekeraar keert maar 1431 Euro uit; dan ben je wel heel erg met marges aan het rekenen nu als je post 2 tot 3.5K ervoor te kunnen krijgen. En, dat dan ook; het is een hele andere rekensom (en zoektocht) als je 6K hebt en daar wel/niet 2K of 3.5K bij kan optellen voor iets nieuws.

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-11 10:38
Qua station kun je ook eens kijken naar de HYUNDAI I40.
Die is qua afmetingen / liters toch nog een stukje groter dan een Octavia (die op zijn beurt echt al wel een stukje groter is dan een Astra station)

Algemeen wordt het gegeven je zoeklijstje heel lastig.
Als je op autoweek occasions gaat zoeken en je zoekt naar:

2008 of later
Benzine
Automaat
MPV, SUV of station (meer opties heb je denk ik niet)
8000 euro
100.000 kilometers of minder

dan blijven er nauwelijks auto's over, dus je zult ergens wat consessies moeten doen.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

• John Rambo
MAX3400 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:56:
[...]

Allicht dat ik de grenshandel / BTW / marge-regelingen niet ken maar wat heeft een handelaar te winnen bij het feit dat hij jouw auto inruilt op jouw nieuwe gebruikte auto?

Je startpost vermeldt expliciet dat je aanbod zoekt in Duitsland; dat doet me vermoeden dat jij in Duitsland woont of in NL woont en makkelijk de grens over kan voor zelf-importeren. In beide gevallen weet / snap ik dan niet hoe & waar jij je eigen restwaarde van bijna 3K vandaan haalt.

En ja, ik zal vast iets gemist hebben in het verhaal maar als hoe vervelend ook je huidige auto morgen total loss wordt verklaard en de verzekeraar keert maar 1431 Euro uit; dan ben je wel heel erg met marges aan het rekenen nu als je post 2 tot 3.5K ervoor te kunnen krijgen. En, dat dan ook; het is een hele andere rekensom (en zoektocht) als je 6K hebt en daar wel/niet 2K of 3.5K bij kan optellen voor iets nieuws.
Voor de duidelijkheid, ik woon in de regio Utrecht. Mijn buurman heeft een import bedrijfje wat auto's uit Duitsland haalt, hier zou ik gebruik van kunnen maken, uiteraard wel tegen betaling. Als ik een auto in Duitsland vind van bijv. 5500 euro, kom je uiteindelijk rond de 8000 oid uit met alle kosten erbij (transport, kenteken, enz). Het kan een paar honderd meer of minder zijn maar dit is even een grove indicatie. Als ik een auto uit Duitsland zou halen dan zou ik mijn huidige auto particulier verkopen hier in Nederland. Ik verwacht hier dan 3000-3500 voor te kunnen krijgen nog (Astra station uit 2008, automaat, 180.000 op de teller, redelijk luxe uitvoering voor die tijd, climatecontrol, parkeersensoren, enz.).

Als ik een auto uit Nederland haal dan kan ik mijn huidige auto inruilen bij een garage waar ik de auto koop, uiteraard krijg je er dan minder voor, ik gok dan 2000-2500 oid. Stel dat ik daar een auto van 8000 koop dan betaal je feitelijk 5500-6000 euro bij.

Edit:
kemphaas schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:58:
Qua station kun je ook eens kijken naar de HYUNDAI I40.
Die is qua afmetingen / liters toch nog een stukje groter dan een Octavia (die op zijn beurt echt al wel een stukje groter is dan een Astra station)

Algemeen wordt het gegeven je zoeklijstje heel lastig.
Als je op autoweek occasions gaat zoeken en je zoekt naar:

2008 of later
Benzine
Automaat
MPV, SUV of station (meer opties heb je denk ik niet)
8000 euro
100.000 kilometers of minder

dan blijven er nauwelijks auto's over, dus je zult ergens wat consessies moeten doen.
Ik denk dat je gelijk hebt, het makkelijkste zou zijn om de km stand wat op te rekken.

[ Voor 15% gewijzigd door John Rambo op 09-08-2021 14:16 ]

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-11 15:45
John Rambo schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:55:
- Bouwjaar 2008 of recenter
- Km stand voorkeur minder dan 100.000
Ik zou die km-stand even variabel maken afhankelijk van het bouwjaar want een auto uit 2008 met 100k km heeft amper 8000km per jaar gereden. Dat zijn dus vooral korte ritjes en/of veel stil staan, niet bevorderlijk voor de auto. Ik zou voor bouwjaar 2008 toch liever kijken naar km-standen 150-200k, nog niet super veel maar die hebben al meer gedaan dan supermarkt ritjes.

Tip: ga op auto verkoop sites kijken naar auto's uit je shortlist en sorteer op km-stand hoog-laag. Zijn dat hele pagina's vol met auto's die 3, 4 of 5 ton gelopen hebben, dan is dat over het algemeen een betrouwbare wagen. Dan kun je er dus rustig 1 aanschaffen met 150-200k op de klok, mits die goed onderhouden is natuurlijk, alles staat of valt met goed onderhoud.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

PROnline schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:41:

Ik noem nergens specifieke occasions dus hoe je erbij komt dat het boven budget of KM-stand is weet ik niet...

Bovendien ken ik de markt in DLD niet. Ik zeg toch zelf al dat het losse flodders zijn? De TS mag zelf ook wel wat onderzoek doen...

Maargoed, dan plak ik er een paar:

https://www.autoscout24.n...stPage&searchId=364913182
https://www.autoscout24.n...tPage&searchId=1478254682
https://www.autoscout24.n...tPage&searchId=1478254682
https://www.autoscout24.n...tPage&searchId=1523432148

Blijf erbij dat de TS niet veel opschiet met de move van een station -> station. Tuurlijk, de ene station is de andere niet, ook niet qua ruimte.. Maar het zijn slechts nuances en kleine ruimte-verschillen...

[ Voor 47% gewijzigd door FreakNL op 09-08-2021 15:08 ]

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ik zou jezelf ook niet blindstaren op een specifiek bouwjaar. Eerder op een specifieke modelserie van een bepaalde auto (als model Y van merk X van 2006 t/m 2010 geleverd is, zonder facelifts tussendoor, zie ik niet perse de meerwaarde in van een auto uit 2010 tegenover die van 2006)

Vaak bu'j te bang!

• John Rambo
Thx voor de tips. Het ging er ook niet om dat ik advertenties aangereikt wilde hebben, maar meer voor ideeën / tips voor modellen waar ik nog niet naar gekeken had.

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-11 14:58
- Toyota (Corolla) Verso
- Toyota Avensis Verso (Heb ik zelf ook)
- Toyota Previa
- Mazda 5 (Kunnen roesten en olie pakken)
- Mitsubishi Grandis

Ben zelf van de Japanners zoals je kunt lezen.
Heb zelf 3 kids van 4,7 en 12 en de Avensis Verso is een heerlijk ruimtewonder. Wat je daar allemaal mee kunt zeulen :)
Previa is nog een stapje hoger, daar zit standaard een draaikolk in je benzinetank ook :+

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-11 10:13

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@John Rambo Hoeveel kilometers per jaar rij je eigenlijk?, want je noemt niks over eventueel verbruik. Oh en moet de auto ook wat kunnen trekken? (Caravan?)

[ Voor 20% gewijzigd door Falcon op 09-08-2021 16:12 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• John Rambo
Falcon schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:12:
@John Rambo Hoeveel kilometers per jaar rij je eigenlijk?, want je noemt niks over eventueel verbruik. Oh en moet de auto ook wat kunnen trekken? (Caravan?)
Ik rij ongeveer 20.000 per jaar. Heb mijn huidige met 100.000 op de teller gekocht op 1-8-2017, staat nu bijna 180.000 op.

Een trekhaak zou fijn zijn maar is geen must (puur en alleen voor fietsendrager)

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ford S-Max? Behoorlijk ruime auto, ook te vinden in automaat.

Kilometereis zou ik wel echt op een boot zetten en laten varen, je zal met dit budget heel wat auto's vinden van 10 jaar of ouder, en minder dan 10k in een jaar lopen is best vreemd voor een gezinswagen. Een beetje degelijke auto met goed onderhoud kan nog als nieuw voelen met 200k op de klok in die 10 jaar.

Overigens zijn deze auto's vaak ook beste benzineslurpers, een diesel kan wel eens goedkoper zijn als je veel rijdt,

People as things, that’s where it starts.

• John Rambo
Vlassie1980 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:05:
- Toyota (Corolla) Verso
- Toyota Avensis Verso (Heb ik zelf ook)
- Toyota Previa
- Mazda 5 (Kunnen roesten en olie pakken)
- Mitsubishi Grandis

Ben zelf van de Japanners zoals je kunt lezen.
Heb zelf 3 kids van 4,7 en 12 en de Avensis Verso is een heerlijk ruimtewonder. Wat je daar allemaal mee kunt zeulen :)
Previa is nog een stapje hoger, daar zit standaard een draaikolk in je benzinetank ook :+
Heb even zitten kijken maar er is vrij weinig aanbod in Toyota geloof ik. Veel oudere auto's ook met behoorlijk wat op de teller.

• link_mario
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-11 16:07

link_mario

Ofwa?

Tl;Dr maar de eerste die in mijn hoofd binnen schoot is een Skoda SuperB, als station.

Zit qua aanschafprijs wel aan je max in DE, weet niet hoeveel er nog bij komt als je wilt gaan importeren.

• John Rambo
De minimaal 2008 wens komt eigenlijk voort uit dat ik (en met name de vrouw) een auto wil die recenter is dan de huidige. De wens v.w.b. minder dan een ton op de teller omdat mij altijd verteld is dat minder km beter is. Ik vraag me ook af of dat nog uitmaakt voor een automaat bak in vergelijking met een handgeschakelde. Ik kan mij voorstellen dat het voor handgeschakeld misschien minder uitmaakt en voor een automaat wel omdat deze misschien een kortere levensduur heeft? Ik speculeer maar wat.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

John Rambo schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:17:
[...]

Heb even zitten kijken maar er is vrij weinig aanbod in Toyota geloof ik. Veel oudere auto's ook met behoorlijk wat op de teller.
Dan heb je de Prius+ gemist, die @FreakNL in zijn lijstje had staan ;)

En eerlijk gezegd is dat een hele serieuze optie.. maar of je die kunt krijgen voor jouw budget in Duitsland.. geen idee!

[ Voor 18% gewijzigd door Falcon op 09-08-2021 16:42 ]

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-11 14:58
John Rambo schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:17:
[...]

Mjah, daar ben ik niet bang voor.

Koop liever een oude Toyota met 2 ton dan een nieuwere Peus / Renault / Citroen met 1 ton op de teller :+

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

John Rambo schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:26:
De minimaal 2008 wens komt eigenlijk voort uit dat ik (en met name de vrouw) een auto wil die recenter is dan de huidige. De wens v.w.b. minder dan een ton op de teller omdat mij altijd verteld is dat minder km beter is. Ik vraag me ook af of dat nog uitmaakt voor een automaat bak in vergelijking met een handgeschakelde. Ik kan mij voorstellen dat het voor handgeschakeld misschien minder uitmaakt en voor een automaat wel omdat deze misschien een kortere levensduur heeft? Ik speculeer maar wat.
Minder is niet altijd beter.

Tot een bepaalde hoogte wel, maar als ik kan kiezen uit een auto die 5000 kilometer per jaar heeft gereden of 15000, dan zou ik eerder bij die van 15000 kijken. Stilstaan is niet echt goed voor een auto, en vaak, doch niet altijd, hebben auto's die meer/veel rijden ook wat beter onderhoud gehad.

Da's niet altijd zo natuurlijk, je hebt mensen die nauwelijks rijden, maar wel enorm veel om hun auto geven, en de knakenrijders die 30k per jaar doen, maar hun Action ruitenwisservloeistof nog eens aanlengen met regenwater om zo te bezuinigen :P

Qua bakken wisselt het enorm van model van model. Er zijn versnellingsbakken die niet echt een lang leven hebben, maar er zijn ook automaten die niet kapot te krijgen zijn.

Onderhoudshistorie is in ieder geval veel belangrijker dan hoeveel kilometers ie gereden heeft.

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-11 14:53
Wellicht een VW Golf Plus / Sportsvan?
Of een renault scenic?
BMW 2-serie?

Reden waarom MPV's vaak meer ruimte hebben is omdat je rechter op zit dan in een station. Hierdoor hoeft je stoel niet zo ver naar achter en heeft de rij achter je wat meer ruimte. Eigenlijk elke auto waar je een hogere zit hebt is al snel beter dan wat je nu hebt.

Overigens kan met 20K KM per jaar en MPV's kan een diesel al snel uit denk ik.

don't mind me

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
-tom-562 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:26:
[...]

De Octavia is de Skoda equivalent van de Astra. Daar schiet die niks mee op met 3 koters op de achterbank. Ik vraag mij soms ook af hoe sommige mensen denken dat een middenklasse een 'ruime' auto is met een 'riante' kofferbak :P Bij ruim en riant denk ik aan een Volvo V70 of (om bij Skoda te blijven) een Skoda Superb :P
Mijn schoonvader had een Volvo V70, maar ik kan beter achterin zitten in een Octavia. De kofferbak van een V70 is wel groter. Maar ga maar een Volvo V70 met @Verwijderd ' eisen vinden... 3 kinderen zonder zitjes moet er echt prima in passen. Heck, wij hadden vroeger een Opel Kadett, daar gingen we met z'n vijven mee op vakantie naar Turkije, met de vouwwagen erachter, tegenwoordig is een Polo denk ik groter dan dat... En dan zat mijn moeder met mijn zus en mij achterin...

We hebben het over een gezin met 3 kinderen, hè, geen 4 of 5...

iRacing Profiel

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Nog even voor de TS, je gaat altijd minder voor je huidige auto krijgen dan je denkt ;)

Zo’n auto particulier doet misschien 2000-2500. Inruil ook max 2K bij koop andere occasion.

[ Voor 35% gewijzigd door FreakNL op 09-08-2021 18:40 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Wild Chocolate schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 18:00:
[...]

Mijn schoonvader had een Volvo V70, maar ik kan beter achterin zitten in een Octavia. De kofferbak van een V70 is wel groter. Maar ga maar een Volvo V70 met @Verwijderd ' eisen vinden... 3 kinderen zonder zitjes moet er echt prima in passen. Heck, wij hadden vroeger een Opel Kadett, daar gingen we met z'n vijven mee op vakantie naar Turkije, met de vouwwagen erachter, tegenwoordig is een Polo denk ik groter dan dat... En dan zat mijn moeder met mijn zus en mij achterin...

We hebben het over een gezin met 3 kinderen, hè, geen 4 of 5...
Tja, toen had je geen kinderzitjes, en hoefde je ook geen dikke deuren te hebben om door de botsproeven te komen, want die waren er ook niet.

Dat je vervolgens aardbeienjam was bij een beetje stevig ongeluk, ach ja, risico van het leven.

Dat is nu gelukkig wel anders. Maakt alleen wel dat je opeens niet meer 3 kleine kinderen op de achterbank van een B-segmenter kan plaatsen, en dat auto's flink groter zijn geworden.

• MaKo1977
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-11 19:21
Ik mis nog de Renault Grand Scenic in alle rijtjes? Goed te vinden binnen budget en alle wensen.

• mhaket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-11 18:25
John Rambo schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:41:
[...]
Moet eigenlijk nog een keer een proefrit maken in o.a. een Zafira. Hoe zijn jouw ervaringen met 3 kids in een Zafira op de achterbank?
Heb met drie kinderen van 3,4 en 6 naar Zuid-Frankrijk gereden en dat ging prima. Beenruimte van Galaxy is echt vele malen groter wat in mijn ogen belangrijker is dan de breedte van de bank als ze wat groter worden.

Wat is nu veel doe is er twee op de achterbank en een helemaal achter in, dat is een optie die bij de Zafira niet echt aan te raden is omdat je helemaal achterin heel snel wagenziek wordt.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:08
Falcon schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:30:
[...]

Dan heb je de Prius+ gemist, die @FreakNL in zijn lijstje had staan ;)

En eerlijk gezegd is dat een hele serieuze optie.. maar of je die kunt krijgen voor jouw budget in Duitsland.. geen idee!
Mee eens! Wij hebben een Prius+ Wagon, met drie jonge kinderen. Super ruime auto, de drie stoelen achterin kunnen behoorlijk ver naar achteren dus veel beenruimte, ook als 7zitter te gebruiken, super zuinig door hybride, en blijven heel lang goed. Althans ze staan met 300k op de teller nog voor 7000 euro op marktplaats.

Ik ben alleen wel bang dat het idd buiten budget valt, maar je doet er wel heel lang mee.

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-11 09:52

snmght

imho dan he

RobinHood schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 17:05:
[...]

Tot een bepaalde hoogte wel, maar als ik kan kiezen uit een auto die 5000 kilometer per jaar heeft gereden of 15000, dan zou ik eerder bij die van 15000 kijken. Stilstaan is niet echt goed voor een auto, en vaak, doch niet altijd, hebben auto's die meer/veel rijden ook wat beter onderhoud gehad.

Da's niet altijd zo natuurlijk, je hebt mensen die nauwelijks rijden, maar wel enorm veel om hun auto geven, en de knakenrijders die 30k per jaar doen, maar hun Action ruitenwisservloeistof nog eens aanlengen met regenwater om zo te bezuinigen :P

Qua bakken wisselt het enorm van model van model. Er zijn versnellingsbakken die niet echt een lang leven hebben, maar er zijn ook automaten die niet kapot te krijgen zijn.

Onderhoudshistorie is in ieder geval veel belangrijker dan hoeveel kilometers ie gereden heeft.
@John Rambo in het verlengde hiervan : er wordt vaak (terecht imho) geredeneerd dat een hoger jaarkilometrage over het algemeen ook langere ritten / snelweg betekent en dus goed warmlopen en dergelijke. De auto die alleen maar korte stukjes naar de super en de bouwmarkt rijdt heeft steviger te lijden al lijkt hij met minder kilometers misschien een betere deal.

Natuurlijk gaat die vlieger niet in alle gevallen op maar wel iets om rekening mee te houden.

[ Voor 3% gewijzigd door snmght op 09-08-2021 20:25 ]

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

• John Rambo
Ik heb ook nog even mijn monteur gesproken en hij raadde ook aan minder te letten op het aantal km en meer op onderhoud.

Ik ga mijn wensenlijstje morgen even bijstellen en dan weer opnieuw zoeken.

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-11 20:05
die km-stand eis kan je beter laten varen zoals eerder gezegd is , ene kant omdat er kwaliteitsverschil is en andere kant een vervangen onderdeel heeft weer 0km en bijv. je onderstelrubbers slijten ook met stilstaan . Doe voor een benzine de leeftijd x 12-15K km bijv. en bij diesel 20-25K km . Duitsers rijden erg weinig tov NL , en in belgie rijd iedereen een diesel ook met 8K km per jaar

Leeftijd zelfde verhaal , een V70 uit 2008 is zeker een vooruitgang op je astra uit 2008 , we weten alleen niet hoe je de maandelijkse kosten begroot hebt .

Qua ruimte , let niet op afmetingen en liters je word er niks wijzer van en er worden eea aan trucjes uitgehaald ( korte bankzittingen lijkt ruimer of smalle deuren ) om in theorie beter uit te komen (Octavia zit slimme ruimte in voor redelijk compacte auto )
De vorm van de achterbank bepaald ook hoe stoeltjes passen vandaar dat een mpv met 3 losse stoelen praktischer is door missen vd zijwangen van de achterbank win je cm's. Daarnaast nog welke stoelen ( merk/categorie) heb je welke leeftijd zijn de kids etc.etc kan eea schelen.
7-zitters kost je ( ook ingeklapt ) je kofferbak niet doen dus.

Suggesties ruim zitten en kofferbak ;

S-max 5-zitter na 2010
Mondeo na 2010
V70 na 2008

Paar treetjes lager zafira en touran .

technisch alle 3 zeer verwant aanmekaar , je zit wel aan dikke 2.0- 2.5 liter turbo's vast door de automaat eis .

• Palomar
  • Niet online
Eea. hangt natuurlijk ook af van de leeftijd van de kinderen en of ze nog in een stoeltje moeten. We hebben ook sindskort een derde kind. In mijn Seat Leon station krijg ik met veel moeite de stoeltjes van mijn 3 kids op de achterbank. Als we niet met z'n vijven rijden gaat er 1 in een kinderstoeltje op de voorstoel, zodat het allemaal wat makkelijker gaat. Ook heb ik een zitverhoger voor de oudste op de achterbank, zodat ze makkelijk tussen de 2 stoeltjes past. Niet ideaal, maar in mijn geval zit ik nog even vast aan een leaseauto die ik niet zo even kan inwisselen tegen een grotere. Ik probeer het zo even uit te zitten...

Ik heb wel gekeken naar zelf privé een tweedehands auto kopen. Waar ik dan erg naar neig is de Ford S-Max. Een van de weinige wat sportievere 'busjes' en technisch volgens mij best okee. Ook gekeken naar Citroen C4 (oude en nieuwe model), maar die schijnen technisch veel issues te hebben (Franse auto's...). Zou bij mij dan puur gaan omdat ik het merk Citroen van vroeger een bepaalde charme vind hebben.
Ook nog gekeken naar het eerste model Volvo XC90, omdat ik dat een erg mooie wagen vind, maar dan loop je aan onderhoudskosten helemaal leeg (grote SUV is iets heel anders dan een middenklassertje). Vooral bij de goedkopere met veel kilometers. Rationeel gezien geen verstandige keus. Wat dat wel is is, een Dacia of Renault Kangoo oid, echter zou mij in zo'n auto het plezier van het rijden totaal vergaan.

Wat je overigens ook nog kunt overwegen is, als je kinderen nog in stoeltjes moeten, op zoek gaan naar stoeltjes die extra smal zijn. Er is een bepaald merk (zou ik even op moeten zoeken) dat adverteert dat er 3 naast elkaar passen op bijna elke achterbank. Die zijn alleen wel 300 euro per stuk, maar dat is wel goedkoper dan een nieuwe auto. Ook heb je een soort vervangende achterbank die je over je huidige achterbank monteert waar 3 zitjes in zitten met gordels e.d.

Ik weet iig wel dat mijn volgende auto een zevenzitter gaat worden nu we 3 kids hebben (en dan bij voorkeur met allemaal volledige stoelen). In de praktijk heb je ook af en toe wel eens iemand extra in de auto, dus dan is het altijd handig om extra ruimte te hebben als je toch al 3 kids hebt. Alleen lastig om in de toekomst te kijken met vnl. nog elektrische auto's. Die zijn er nog niet zoveel als zevenzitter.

• John Rambo
nuffy schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:37:
Suggesties ruim zitten en kofferbak ;

S-max 5-zitter na 2010
Mondeo na 2010
V70 na 2008

Paar treetjes lager zafira en touran .

technisch alle 3 zeer verwant aanmekaar , je zit wel aan dikke 2.0- 2.5 liter turbo's vast door de automaat eis .
Klopt, Zafira is minimaal 2.2 met een echte automaat, of een 1.8 semi-automaat. Ik heb nu ook een slurpende 1.8 in m'n Astra, had graag wat zuiniger gewild maar denk niet dat dat haalbaar is. Ik heb wel zitten rekenen dat als ik een motor heb welke 20% zuiniger is, ik daarmee ook een paar honderd euro op jaarbasis bespaar aan brandstof.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@John Rambo Dus Prius+, want daar haal je wel de 1 op 19 mee voor die 20k aan kilometers per jaar.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Falcon schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 21:27:
@John Rambo Dus Prius+, want daar haal je wel de 1 op 19 mee voor die 20k aan kilometers per jaar.
Ook binnen budget? :P

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Zijn maar 2k over budget, verdien je met de huidge benzineprijzen nog best rap terug :+

Prius+ zuipt iets van 1050l in een jaar met 20k aan kilometers.
Iets als een S-Max verbruikt rond het dubbele gok ik zo, scheelt je dus zo 1500 euro in een jaar.

Maarja, dat geld moet je nu natuurlijk wel op de plank hebben.

Lexus RX400H kun je wel krijgen in het budget trouwens :+ Ook hybride :+

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Touchdomex @RobinHood En hij koopt in Duitsland.

• Diablo_GT
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-11 20:34

Diablo_GT

nbx

Als je ruimte zoekt kan ik je de Mitsubishi Grandis adviseren. Bij voorkeur een 6 persoons uitvoering. Heb deze auto nu 4 jaar zonder noemenswaardige problemen. De automaat uitvoering heeft wel 1 groot nadeel en dat is het verbruik. Als je binnenstad gebruikt kom je met verbruik op 1 op 8 uit. Gecombineerd zit je tegen de 1 op 10. Ala je de handgeschakelde versie wilt check dan of deze een trekhaak heeft en ook gebruikt is. Want een Grandis mag een zware caravan trekken, de handbak vindt dat niet leuk. Ik rij op dit moment Grandis automaat.

Een medetweaker stelde een prius+ voor, wat begrijpelijk is. Maar neem je kinderwagen en check of die daarin past. Heb een tweeling buggy verkocht, de koper kwam het met een prius+ ophalen, de buggy paste niet in de kofferbak.

Als ik je nog een advies mag geven, overweeg een auto met schuifdeur, met familie auto's is het veel fijner wat betreft in en uitstap.

Succes met je zoektocht.

nbx

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-11 01:23

Bullet NL

Eigen Wijs

Zoek niet verder... de Toyota Avensis T27 Wagon, ruimer dan menig andere auto, incl MPV....

Toyota betrouwbaarheid, luxe en comfortabel...

Cogitationis poenam nemo patitur

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:23
Wij hebben 2 jaar geleden een auto gekocht ivm tweede kind. Een Skoda Octavia combi. Er passen 2 'grote stoelen' achterin en dan nog net een stoelverhoger er tussen gepropt. Die stoelen zijn gewoon achterlijk breed.

Maar, wij hebben maar één auto. En ik denk dat ik over een jaar of twee (dan is de oudste 6,5 en de jongste 4,5) toch echt wel over ga naar een 7 zitter, zodat mijn twee kinderen ook elk een vriendje kunnen mee nemen als we bijvoorbeeld naar een attractiepark zouden gaan. Vroeger toen ik jong was gingen we dan gewoon dubbel zitten in een gordel of in de achterbak, maar dat 'kan' nu niet meer...

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:54

SeatRider

Hips don't lie

President schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 07:30:
Wij hebben 2 jaar geleden een auto gekocht ivm tweede kind. Een Skoda Octavia combi. Er passen 2 'grote stoelen' achterin en dan nog net een stoelverhoger er tussen gepropt. Die stoelen zijn gewoon achterlijk breed.
Is net ook al een keer gezegd, maar een Octavia staat gewoon op het onderstel van een Golf, dat betekent dat de binnenruimte (breedte en positie achterbank) grofweg hetzelfde is. De extra ruimte zit hem dus vooral in de kofferbak.

(2 kinderstoeltjes op de achterbank en soms een derde ertussen proppen is het scenario dat net ook al aan een Seat Leon combi werd toebedeeld - wederom zelfde onderstel/formaat)

Nederlands is makkelijker als je denkt

• kepler
President schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 07:30:

Maar, wij hebben maar één auto. En ik denk dat ik over een jaar of twee (dan is de oudste 6,5 en de jongste 4,5) toch echt wel over ga naar een 7 zitter, zodat mijn twee kinderen ook elk een vriendje kunnen mee nemen als we bijvoorbeeld naar een attractiepark zouden gaan. Vroeger toen ik jong was gingen we dan gewoon dubbel zitten in een gordel of in de achterbak, maar dat 'kan' nu niet meer...
Inderdaad, we hebben nu een half jaar de 7zitter maar echt al redelijk vaak gebruikt. Vriendjes kunnen mee, maar ook opa/oma/oom/tante. Je verliest wat ruimte in de kofferbak, maar onze Prius+ is qua kofferbak vergelijkbaar met onze vorige auto, een Ford Focus station. Alles past er nog prima in voor een (grote) vakantie met drie kinderen, inclusief kinderwagen (of zelfs fietskar).

• John Rambo
Bullet NL schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 02:27:
Zoek niet verder... de Toyota Avensis T27 Wagon, ruimer dan menig andere auto, incl MPV....

Toyota betrouwbaarheid, luxe en comfortabel...
Ik heb even zitten kijken maar is dat niet gewoon ongeveer hetzelfde formaat als de Astra die ik nu heb?
Ik heb mijn Duitsland wens even deels geparkeerd. Ik was toen ik begon aan het kijken voor Zafira's, hier zag ik dat ik in Duitsland voor ~6000 een Zafira had welke in NL vaak 10.000 kost, vandaar dat ik begon te kijken naar Duitsland. Ik ben momenteel toch weer meer in NL aan het kijken, met af en toe even vergelijken met DE om te kijken wat het verschil is qua prijs en aanbod.
RobinHood schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 22:04:
[...]

Zijn maar 2k over budget, verdien je met de huidge benzineprijzen nog best rap terug :+

Prius+ zuipt iets van 1050l in een jaar met 20k aan kilometers.
Iets als een S-Max verbruikt rond het dubbele gok ik zo, scheelt je dus zo 1500 euro in een jaar.

Maarja, dat geld moet je nu natuurlijk wel op de plank hebben.

Lexus RX400H kun je wel krijgen in het budget trouwens :+ Ook hybride :+
De Prius+ ziet er zeker mooi uit, alleen ik denk dat deze wel over budget gaat zijn. Ik zie ze staan voor minimaal 12k/13k eigenlijk wel. Ik kan het verbruik nog eens doorrekenen.

Edit: Overigens zou het wel handig zijn om een dakkoffer te kunnen monteren voor vakanties. Weet niet of dit bij de Prius kan. (lijkt wel te kunnen trouwens).

[ Voor 73% gewijzigd door John Rambo op 10-08-2021 08:22 ]

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

John Rambo schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 08:09:
[...]

De Prius+ ziet er zeker mooi uit, alleen ik denk dat deze wel over budget gaat zijn. Ik zie ze staan voor minimaal 12k/13k eigenlijk wel. Ik kan het verbruik nog eens doorrekenen.

Edit: Overigens zou het wel handig zijn om een dakkoffer te kunnen monteren voor vakanties. Weet niet of dit bij de Prius kan. (lijkt wel te kunnen trouwens).
Geen probleem. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ohnALHqOmHRF1BXMUEIqy9d9Sug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QAoJknubPcTUVYAAVm3Dnxbb.jpg?f=fotoalbum_large

Mocht je de keuze hebben, zou ik wel gaan voor 17inch velgen.. dit rijdt namelijk veel lekkerder. (2x Prius+ gehad)

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• John Rambo
Klopt, en dat zijn vaak probleem auto's volgens mij.

Ik zit nu even te kijken naar deze:

https://www.viabovag.nl/a...erral&utm_term=Mpv--11950

Ik ga het even doorrekenen en overwegen.

• Gormenghast
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-08 08:47
SeatRider schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 07:46:
[...]

Is net ook al een keer gezegd, maar een Octavia staat gewoon op het onderstel van een Golf, dat betekent dat de binnenruimte (breedte en positie achterbank) grofweg hetzelfde is. De extra ruimte zit hem dus vooral in de kofferbak.

(2 kinderstoeltjes op de achterbank en soms een derde ertussen proppen is het scenario dat net ook al aan een Seat Leon combi werd toebedeeld - wederom zelfde onderstel/formaat)
Hetzelfde onderstel klopt maar qua binnenmaten scheelt het flink tussen de Leon, Golf en Octavia. De Leon is gewoon krap (eerste opmerking van mijn zoon van zes toen hij achterin stond: Wat is ie klein?), de Golf is okay en de Octavia is groot voor een middenklasser. Ik heb ze vorig jaar allemaal proef gereden en kan uit eigen ervaring vertellen dat binnen het VAG concern niets kan tippen aan een Skoda wat betreft binnenruimte. Overigens waren dat uiteraard wel allemaal nieuwe modellen.

De Octavia is vier centimeter breder dan de andere twee. Dat kan het verschil maken tussen drie stoeltjes die net wel passen of net niet. Daarnaast is ook de beenruimte achterin een stuk beter bij de Octavia ten opzichte van de andere twee. Last but not least, de kofferbak is ook groter.

Dat gezegd hebbende, met drie kinderen zou ik niet voor dit segment gaan en kijken naar een treetje hoger wanneer de financiën dat toelaten.

• John Rambo
Zo'n Prius + scheelt wel 50% in de brandstof.. ik rij nu 1:12 gemiddeld volgens mij en een Prius zit op 1:24

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

John Rambo schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 08:33:
Zo'n Prius + scheelt wel 50% in de brandstof.. ik rij nu 1:12 gemiddeld volgens mij en een Prius zit op 1:24
Mwa, ik zou eerder van 1:18 uit gaan
[...]

Ik heb even zitten kijken maar is dat niet gewoon ongeveer hetzelfde formaat als de Astra die ik nu heb?
Nee, een Avensis is echt een stuk groter

Vaak bu'j te bang!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-11 16:26

Croga

The Unreasonable Man

John Rambo schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 08:33:
Op papier mischien. Net zo goed als dat je huidige auto op papier ook iets anders doet dan 1:12.

De Prius is zeker zuinig. Maar 1:24 is echt een fabrieks-getal wat je in de praktijk niet haalt. 1:18 - 1:20 is realistisch.

• John Rambo
Ik had even op autoweek de specs opgezocht, in theorie 1:24 maar in praktijk idd 1:18

Iemand ervaring met wat de actieradius is van een Prius+?

[ Voor 26% gewijzigd door John Rambo op 10-08-2021 08:46 ]

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11 15:38
Ik weet niet of het al gezegd is, maar kinderstoeltjes kun je ook slim combineren van verschillende merken. Sommige zijn namelijk juist breder bovenaan, en andere weer breder onderaan waardoor ze dichter tegen elkaar kunnen. Zo kon ik in onze Auto's TS destijds (zo'n 9 jaar geleden) een Maxi-Cosi en 2 echte kinderstoeltjes kwijt, een Rodi en een Maxi-Cosi. Daarnaast bedenk ook hoe belangrijk het is dat er 3 kinderstoeltjes echt tegelijk op de achterbank moeten. Ze groeien toch redelijk snel uit de maxicosi en ook het kinderstoeltje kan vrij snel vervangen worden door een zitverhoger met rugleuning etc. Overigens heb ik inmiddels 3 jaar een Citroen C4 Spacetourer, 3 losse stoelen achterin en een vlakke vloer is voor 3 tieners wel heel prettig. Is lease dus onderhoudskosten heb ik weinig zicht op, maar tot nu toe maar 1 keer een storinkje gehad in een knop voor dakraam bediening. Ik denk dat auto's in het algemeen steeds betrouwbaarder worden, zelfs de Franse.
John Rambo schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 08:44:
Ik had even op autoweek de specs opgezocht, in theorie 1:24 maar in praktijk idd 1:18

Ik had dus de Auris, bereik viel erg tegen omdat ze er een ienie mienie tank in stoppen. Volgend mij was het in de praktijk niet veel.meer dan 600 a 650 km. Echter met 3 kinderen is bereik op 1 tank niet echt belangrijk, je moet toch al veel eerder stoppen...

[ Voor 21% gewijzigd door jurjen_g op 10-08-2021 08:52 ]

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:23
SeatRider schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 07:46:
[...]

Mijn punt was dat het past, maar dat je wel moet nadenken over de toekomst... En dat hebben wij destijds te weinig gedaan. Wij zijn ouders waarvan de kinderen straks prima een vriendje mee mogen nemen als we naar de Duinrell gaan, omdat we daar evenveel plezier aan beleven als dat we alleen met het gezin gaan (en de kinderen vinden het met vriendjes toch vaak leuker, zeker als je naar bijvoorbeeld Monkey Town wilt gaan). Dan kom je met één auto met 5 zitplaatsen (dus voor 3 kinderen) toch al snel plaatsen te kort...

• John Rambo
jurjen_g schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 08:48:
Ik weet niet of het al gezegd is, maar kinderstoeltjes kun je ook slim combineren van verschillende merken. Sommige zijn namelijk juist breder bovenaan, en andere weer breder onderaan waardoor ze dichter tegen elkaar kunnen. Zo kon ik in onze Auto's TS destijds (zo'n 9 jaar geleden) een Maxi-Cosi en 2 echte kinderstoeltjes kwijt, een Rodi en een Maxi-Cosi. Daarnaast bedenk ook hoe belangrijk het is dat er 3 kinderstoeltjes echt tegelijk op de achterbank moeten. Ze groeien toch redelijk snel uit de maxicosi en ook het kinderstoeltje kan vrij snel vervangen worden door een zitverhoger met rugleuning etc. Overigens heb ik inmiddels 3 jaar een Citroen C4 Spacetourer, 3 losse stoelen achterin en een vlakke vloer is voor 3 tieners wel heel prettig. Is lease dus onderhoudskosten heb ik weinig zicht op, maar tot nu toe maar 1 keer een storinkje gehad in een knop voor dakraam bediening. Ik denk dat auto's in het algemeen steeds betrouwbaarder worden, zelfs de Franse.
Ik heb momenteel 2 zitverhogers, binnekort komt er dus een maxicosi bij, waar 2 zitverhogers naast moeten kunnen.

• Palomar
  • Niet online
Gormenghast schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 08:32:
[...]

Hetzelfde onderstel klopt maar qua binnenmaten scheelt het flink tussen de Leon, Golf en Octavia. De Leon is gewoon krap (eerste opmerking van mijn zoon van zes toen hij achterin stond: Wat is ie klein?), de Golf is okay en de Octavia is groot voor een middenklasser. Ik heb ze vorig jaar allemaal proef gereden en kan uit eigen ervaring vertellen dat binnen het VAG concern niets kan tippen aan een Skoda wat betreft binnenruimte. Overigens waren dat uiteraard wel allemaal nieuwe modellen.

De Octavia is vier centimeter breder dan de andere twee. Dat kan het verschil maken tussen drie stoeltjes die net wel passen of net niet. Daarnaast is ook de beenruimte achterin een stuk beter bij de Octavia ten opzichte van de andere twee. Last but not least, de kofferbak is ook groter.

Dat gezegd hebbende, met drie kinderen zou ik niet voor dit segment gaan en kijken naar een treetje hoger wanneer de financiën dat toelaten.
Idd, ik heb dus die Leon ST en toen ik hem bestelde (2018) bewust hiervoor gekozen ipv. een Octavia, omdat een Leon een stuk sportiever rijdt dan een Octavia (ik heb de FR met DSG) en mijn twee kids er dan prima in zouden passen. Achteraf natuurlijk wel spijt dat ik toch geen Octavia heb genomen, maar toen wist ik nog niet dat we nog een derde kindje zouden krijgen ;) Ik heb regelmatig in Octavia's gezeten en die zijn idd een stuk ruimer dan de Leon van binnen. Al blijft het toch proppen met kinderstoeltjes en gordels e.d. op een achterbank, dus een volgende auto zou voor mij ook een zevenzitter worden of iig een auto met afzonderlijke zitplaatsen op de achterbank.

• Palomar
  • Niet online
John Rambo schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 08:49:
[...]

Ik heb momenteel 2 zitverhogers, binnekort komt er dus een maxicosi bij, waar 2 zitverhogers naast moeten kunnen.
Als zitverhogers zou je ook nog kunnen kijken naar de Bubblebum. Daarvan passen er gegarandeerd 3 naast elkaar op elke achterbank.

• John Rambo
Falcon schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 08:25:
[...]

Geen probleem. ;)

[Afbeelding]

Mocht je de keuze hebben, zou ik wel gaan voor 17inch velgen.. dit rijdt namelijk veel lekkerder. (2x Prius+ gehad)
Ziet er mooi uit. Dingen zijn alleen wel duur in de wegenbelasting zie ik, bijna 2x zo duur als wat ik nu heb.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Je wil groter rijden. Je wil nieuwer rijden. Je wil zuinig(er) rijden. Budget is 6K.

Je zal 1 van deze eisen moeten laten vallen of moeten aanpassen.

You can't have your cake and eat it too..

[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 10-08-2021 09:05 ]

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

John Rambo schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 08:58:
[...]

Ziet er mooi uit. Dingen zijn alleen wel duur in de wegenbelasting zie ik, bijna 2x zo duur als wat ik nu heb.
2x zo duur? Kijk je wel goed? Dat kan niet kloppen.
Ik zie dat zo'n Astra rond de 1225 kg weegt. Dat is gewoon een middenklasse gewicht. Je wilt groter gaan rijden, en moderner. Dan zijn auto's gewoon zwaarder. Daarbij is een Prius ook nog een 7-zitter, dus nog zwaarder. Maar dan nog, 1475 kg zag ik zo snel. Dan kom ik voor de Astra op 156 euro per kwartaal, en voor de Prius op 229 per kwartaal. Dus hoezo 2x zo duur?

[ Voor 38% gewijzigd door -tom-562 op 10-08-2021 09:11 ]

Vaak bu'j te bang!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

President schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 08:49:
[...]

Mijn punt was dat het past, maar dat je wel moet nadenken over de toekomst... En dat hebben wij destijds te weinig gedaan. Wij zijn ouders waarvan de kinderen straks prima een vriendje mee mogen nemen als we naar de Duinrell gaan, omdat we daar evenveel plezier aan beleven als dat we alleen met het gezin gaan (en de kinderen vinden het met vriendjes toch vaak leuker, zeker als je naar bijvoorbeeld Monkey Town wilt gaan). Dan kom je met één auto met 5 zitplaatsen (dus voor 3 kinderen) toch al snel plaatsen te kort...
Zo kun je blijven redeneren. Wat als alledrie de kinderen een vriendje mee willen nemen? Dan is een 7 zits ook niet meer genoeg. En over een paar jaar zijn de stoeltjes achter echt niet meer geschikt voor volwassenen, wat dan, een busje als auto?

Dan kan TS beter gelijk gaan sparen, als ie in de toekomst overal op voorbereid wil zijn, dan ga je richting Transporter/Vivaro.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• John Rambo
-tom-562 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:07:
[...]

2x zo duur? Kijk je wel goed? Dat kan niet kloppen.
Ik zie overal staan dat je ~78,- betaalt per maand. Mijn huidige auto ergens in de 40 euro.
FreakNL schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:05:
Je wil groter rijden. Je wil nieuwer rijden. Je wil zuinig(er) rijden. Budget is 6K.

Je zal 1 van deze eisen moeten laten vallen of moeten aanpassen.

You can't have your cake and eat it too..
Ik heb het geld wel, dat is het probleem niet. Ik had me alleen voorgenomen om niet een flinke hap van mijn spaarcentjes tegen een auto aan te gooien. Echter, als ik zie dat ik 50% op de brandstof kan besparen.. Ik sta nu bijna elke week wel bij de pomp, 60-75 euro aan benzine erin te gooien. Als ik dat doorreken op jaarbasis zit ik op 2000-3000 aan bezine. Als je daar 50% vanaf kunt halen en X aantal jaar met een auto kunt rijden..

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Jeroenneman schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:08:
[...]

Zo kun je blijven redeneren. Wat als alledrie de kinderen een vriendje mee willen nemen? Dan is een 7 zits ook niet meer genoeg. En over een paar jaar zijn de stoeltjes achter echt niet meer geschikt voor volwassenen, wat dan, een busje als auto?

Dan kan TS beter gelijk gaan sparen, als ie in de toekomst overal op voorbereid wil zijn, dan ga je richting Transporter/Vivaro.
Dat is toch de keuze van 3 kinderen hebben? Alhoewel ik het wel met je eens ben dat je niet voor andersmans kind een auto gaat kopen, zijn het natuurlijk wel gewoon overwegingen die bij een groter gezin horen...

Daarom hebben wij ook maar 1 kind, anders kan de koelbox met bier niet meer op de achterbank :+
John Rambo schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:12:
[...]

Ik zie overal staan dat je ~78,- betaalt per maand. Mijn huidige auto ergens in de 40 euro.
Ik zie overal 50 euro staan voor die Astra op occasion sites. MRB verschilt ook per provincie. Controleer het even via kenteken huidige auto vs kenteken beoogde auto, ipv via de onderbuik.

https://www.wegenbelasting.net/kenteken-check/

[ Voor 116% gewijzigd door FreakNL op 10-08-2021 09:18 ]

• John Rambo
FreakNL schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:13:
Dat is toch de keuze van 3 kinderen hebben? Alhoewel ik het wel met je eens ben dat je niet voor andersmans kind een auto gaat kopen, zijn het natuurlijk wel gewoon overwegingen die bij een groter gezin horen...

Daarom hebben wij ook maar 1 kind, anders kan de koelbox met bier niet meer op de achterbank :+

[...]

Ik zie overal 50 euro staan voor die Astra op occasion sites. MRB verschilt ook per provincie. Controleer het even via kenteken huidige auto vs kenteken beoogde auto, ipv via de onderbuik. Bovendien, niemand heeft gezegd dat groter rijden geen geld kost.

https://www.wegenbelasting.net/kenteken-check/
Dan zou ik van 48 naar 71 gaan met een Prius+, is te overzien

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Bovendien;
Misschien moet je gewoon accepteren dat meer luxe (want daar ben je naar op zoek, meer ruimte is ook luxe) ook gewoon meer geld kost. Ik moet ook niet gaan terugrekenen wat die C4 Cactus (diesel) mij per maand kostte (bijna niks) tegenover de veel grotere (en luxere en benzine) auto die ik nu heb, dan wordt ik heel verdrietig. (ergens in mijn achterhoofd weet ik het wel, maar ik druk het graag weg :+)

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

John Rambo schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:12:
[...]

MRB moet je gewoon berekenen op de site van de belastingdienst, dat is namelijk ook afhankelijk van de provincie waar in je woont.
Zie:
https://www.belastingdien...tuigenbelasting-berekenen
Ik kom dus op een verschil van iets meer dan 2 tientjes per maand (provincie Gelderland).
Moderne auto's zijn gewoon zwaarder geworden, helemaal als je ook nog groter gaat (ok, misschien is Mazda daar weer een uitzondering in 8) die maken hun auto's lichter).

[ Voor 13% gewijzigd door -tom-562 op 10-08-2021 09:19 ]

Vaak bu'j te bang!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
Heb je maatje Touran geprobeerd? Ik vond die niet mega ruim met 3 kids. Meer iets voor als je 2 kinderen hebt en af en toe vriendjes meeneemt zodat je 7 zitplaatsen kunt gebruiken. Zelf zou ik met 3 eerder een maatje groter gaan, Sharan. Dan kun je ook comfortabel op vakantie.

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-11 13:51
2e generatie Mitsubishi Outlander niet wat? Zijn niet kapot te krijgen, leverbaar als 7-zits en ik kon er als grote puber (1.93, vrij breed) prima in zitten naast m'n twee broers (1.85+, vrij breed). Daarnaast zit er een lijp grote kofferbak in, meen iets van 600 liter.

Verbruikt wel wat meer dan een Prius, maar ze doen het prima op LPG :)

• John Rambo
Erapaz schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:22:
Heb je maatje Touran geprobeerd? Ik vond die niet mega ruim met 3 kids. Meer iets voor als je 2 kinderen hebt en af en toe vriendjes meeneemt zodat je 7 zitplaatsen kunt gebruiken. Zelf zou ik met 3 eerder een maatje groter gaan, Sharan. Dan kun je ook comfortabel op vakantie.
Ik moet eerst wat proefritten gaan maken denk ik. Ik heb zelfs in de Zafira nog niet eens gezeten. Aanstaande zaterdag ga ik proberen wat te regelen. Heb nog een Zafira gevonden met 130k op de teller en alles erop en eraan (trekhaak, parkeersensoren, navi). Gewoon maar eens proberen, kids mee en op de achterbank zetten.

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-11 11:25

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Ik mis hier nog de kosten voor wegenbelasting en verzekering. Vooral wegenbelasting kun je best wel wat op besparen als je goed zoekt. Zo'n Zafira is een vrij zware auto met ruim 1700 kilo.

Ik had eerst een Renault Mégane station: MRB €358 per kwartaal en die deed ongeveer 1:20 (ik rijd veel op de snelweg). Mijn veel ruimere Citroen GC4P heeft dezelfde MRB en die rijd net geen 1:20. Beide diesels (resp. 1.5 en 1.6 liter). Een Renault Grand Scenic zit al een klasse hoger qua MRB, net als de meeste MPV's.

Volgens mij kun je met 20k per jaar beter een diesel nemen.

[ Voor 20% gewijzigd door Tjebakka op 10-08-2021 10:30 ]

If it aint fixed, it's broken.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Volgens mij neemt de TS dat wel degelijk mee in zijn overweging, zie boven.

Bovendien is MRB slechts een factor. Je kunt ook een auto kopen zonder MRB (alhoewel, is dat nog een ding?), maar als je voor die auto 20k meer betaalt... Daar kun je heel wat MRB van aftikken.

De TS kan kenteken gewoon inkloppen in een calculator, daar zie je zo wat de totale kosten zijn inclusief verwacht onderhoud en restwaarde..

Wel (en dan val in herhaling) zal hij (waarschijnlijk) moeten accepteren dat hij duurder uit gaat zijn, in het totaalplaatje...

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
RobinHood schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 17:05:
[...]

Mij lijkt het ook logisch dat een auto met veel snelwegkilometers langer met de bak doet. Immers in de stad moet je telkens op en weer terugschakelen. Op de snelweg zit je in principe continu in dezelfde versnelling. Of maakt dat niks uit?

• ShogNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-10 16:28
Al een Subaru Outback of Legacy overwogen? Vast niet, zijn helaas niet veel voorkomende de auto’s in Nederland.
Veel geleverd met standaard automaat.
Symetrical All Wheel Drive.
Vaak goed uitgerust met bijvoorbeeld Eye sight.
Ruime kofferbak.
Veel beenruimte op de achterbank.

En een keer wat anders dan een VAG auto.

• John Rambo
Tjebakka schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:27:
Ik mis hier nog de kosten voor wegenbelasting en verzekering. Vooral wegenbelasting kun je best wel wat op besparen als je goed zoekt. Zo'n Zafira is een vrij zware auto met ruim 1700 kilo.

Ik had eerst een Renault Mégane station: MRB €358 per kwartaal en die deed ongeveer 1:20 (ik rijd veel op de snelweg). Mijn veel ruimere Citroen GC4P heeft dezelfde MRB en die rijd net geen 1:20. Beide diesels (resp. 1.5 en 1.6 liter). Een Renault Grand Scenic zit al een klasse hoger qua MRB, net als de meeste MPV's.

Volgens mij kun je met 20k per jaar beter een diesel nemen.
Wegenbelasting zou voor een Zafira benzine op 63,- komen (48,- nu met de Astra). Een diesel komt op 139,-. Ik heb even zitten rekenen en voor 20.000 km per jaar kom je min of meer gelijk uit benzine / diesel. In mijn berekening was de diesel op jaarbasis 200 euro duurder geloof ik.

Brandstof voor 20.000km voor benzine kom je op ~2700,- euro per jaar, voor diesel ~2000,-. Wegenbelasting is dan 750,- vs 1670,-. Bespaar je 700 op brandstof, alleen bijna 1000 euro duurde in de wegenbelasting.

[ Voor 9% gewijzigd door John Rambo op 10-08-2021 11:11 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

ShogNL schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:58:
Al een Subaru Outback of Legacy overwogen? Vast niet, zijn helaas niet veel voorkomende de auto’s in Nederland.
Veel geleverd met standaard automaat.
Symetrical All Wheel Drive.
Vaak goed uitgerust met bijvoorbeeld Eye sight.
Ruime kofferbak.
Veel beenruimte op de achterbank.

En een keer wat anders dan een VAG auto.
Ik ben een behoorlijke Soeb fan, zodra ik het even kan begin ik al te roepen dat Subaru een goede keuze is, maar ik denk dat een Legacy/Outback toch wat aan de kleine kant is voor de eisen, misschien is het 2009+ model wat ruimer dan de 2007 Outback die ik ken.

Zijn inderdaad wel heerlijke auto's, automaat bij de pre-2009 is wel een oudere 4 bak, tenzij je de 3.0R neemt.

En een Tribeca is een beetje overkill :P

• kepler
John Rambo schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 08:44:

Net getankt, ik haal bijna 1:20 en hij gaf nu aan ruim 650km tot leeg. Ik heb deze trip niet bijgehouden, maar nu toevallig wel op nul gezet. Ik kan een update geven als ik weer ga tanken :D

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-11 20:05
hoi1234 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:44:
[...]

Mij lijkt het ook logisch dat een auto met veel snelwegkilometers langer met de bak doet. Immers in de stad moet je telkens op en weer terugschakelen. Op de snelweg zit je in principe continu in dezelfde versnelling. Of maakt dat niks uit?
Gaat er meer om dat alles goed warm wordt . De olie smeert dan op zn best en alle vocht gaat eruit.

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-11 01:23

Bullet NL

Eigen Wijs

[...]

Euh Nee, de Avensis is groter van binnen, staat qua formaat ook een segment hoger in de markt.
Voordeel van de Avensis is ook dat hij geen middentunnel heeft, een 3e persoon kan daardoor goed zijn voeten kwijt.

Cogitationis poenam nemo patitur

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

John Rambo schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:09:
Wegenbelasting zou voor een Zafira benzine op 63,- komen (48,- nu met de Astra). Een diesel komt op 139,-. Ik heb even zitten rekenen en voor 20.000 km per jaar kom je min of meer gelijk uit benzine / diesel. In mijn berekening was de diesel op jaarbasis 200 euro duurder geloof ik.

Brandstof voor 20.000km voor benzine kom je op ~2700,- euro per jaar, voor diesel ~2000,-. Wegenbelasting is dan 750,- vs 1670,-. Bespaar je 700 op brandstof, alleen bijna 1000 euro duurde in de wegenbelasting.
Daar staat wel tegenover dat een Diesel in Nederland als occasion stukken lager geprijsd is dan zijn benzine tegenhanger. Dat kan zomaar duizenden €'s schelen in aanschaf.

Het is überhaupt een slechte tijd om een occasion aan te schaffen, de auto's worden weliswaar ouder, maar de prijzen vliegen omhoog ipv omlaag. Ik zit nu al ruim een jaar te kijken naar een ruime MPV met automatische transmissie (voor 5 echte volwassenen en bagage), als vervanger van onze mini MPV, en ik zou begin vorig jaar duizenden €'s voordeliger uit zijn geweest (automaat in de prijsklasse van zo'n €15k).

Hier in de buurt staat een S-Max al zo'n 15 maanden te koop, met relatief weinig km's (~115k), daar hebben ze afgelopen maand nog eens even €1000 bovenop gezet. Enkel en alleen omdat de markt de prijzen steeds maar heeft verhoogd afgelopen jaar. Auto jaar ouder, €1000,- duurder. Het kan niet op. Het aanbod in Duitsland is spaarzamer en ook flink duurder geworden, geen alternatief wat mij betreft.

Het is dat ik zo weinig km's per jaar afleg, anders was ik voor een diesel gegaan, maar als dit 20k per jaar zou zijn dan zou ik dat toch eens serieus in overweging nemen.

Testing, one, two ...

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:14
Ik ben erg benieuwd wat het uiteindelijk geworden is?

• John Rambo
zunrob schreef op zondag 26 december 2021 @ 23:22:
Ik ben erg benieuwd wat het uiteindelijk geworden is?
Uiteindelijk rijden we nog steeds in de Opel Astra met 3 kids. Ik heb van die opblaasbare zitverhogers gekocht voor de oudste 2. Het is niet ruim op de achterbank met de maxi cosi er naast maar het past wel.

Ik heb rondgekeken, alle gesuggereerde modellen hier bekeken maar kon niks geschikt vinden waar ik heel enthousiast van werd. Ik had ook sterk het idee dat dat de prijzen vrij hoog liggen. Dit werd ook bevestigd door wat kranten artikelen welke ik tegenkwam. Uiteindelijk besloten om met de astra nog even door te rijden en te kijken of dit haalbaar was. Voor binnenlandse ritjes is het prima te doen. Enige punt is de zomervakanties, qua ruimte op de achterbank tijdens een lange reis.

Ik vond de prius + wel een mooie en geschikte wagen, alleen uiteindelijk ook te duur. 12-13k voor een auto met minimaal ~2 ton op de teller.

• John Rambo
Nog even een update. Toch maar weer gaan zoeken naar een auto. Uiteindelijk uitgekomen bij de Opel Zafira C. Vandaag koop overeengekomen voor een 2012 Zafira C, 1.4 turbo. Zeer nette inruilprijs gekregen voor de huidige Astra.

Pagina: 1 2 Laatste