Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonzo2003
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01 18:18
Hallo allemaal,

Of de soep straks zo heet gegeten wordt als nu door MS opgediend zullen we nog even afwachten maar ik wil toch graag m'n pc naar TPM 2.0 te brengen.

Dat is een lastige. Ik heb de volgende basisspullen:

MB = Asus Z97-Pro wifi ac
CPU = Intel i7-4790K

Dit is dus socket LGA1150, Haswell (fourth-gen). Chipset is Z97.

PC zelf gebouwd zo'n zes jaar geleden. Configuratie loopt prima. PC is snel (genoeg voor mij).

Het moederbord heeft een connector voor een TPM 1.2 module (20 -1) en die heb ik onlangs op e-bay besteld en vorige week geïnstalleerd (Krypton, Foxconn). Vervolgens ook in Bios TPM geactiveerd en Windows (Pro) heeft nu TPM aan boord en werkend.

Helaas is dit dus versie 1.2 en ik wil graag versie 2.0 (ook al zou het kunnen dat ms de eisen nog wat laat zakken).

Mijn vragen:

* kan ik tpm 2.0 realiseren door het vervangen van hetzij mb of cpu (en door welke)?
* en dus...is er een lga 1150 moederbord of passende cpu die tpm 2.0 mogelijk maken?

Ik weet het, MS ondersteunt Win 10 nog vijf jaar dus waar maak ik me druk om? Punt is dat ik me er niet druk om maak, ik wil gewoon weten of ik nog mogelijkheden heb of straks toch een nieuwe combi mb-cpu moet aanschaffen.

Iemand nuttige tips? Roept u maar.

Dank,
Hans

...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 63856

Windows 11 laat zich probleemloos installeren op een 4e generatie intel in combinatie met TPM 1.2
Ik heb hier diverse van deze machines voorzien van Windows 11

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:08

nelizmastr

Goed wies kapot

Anoniem: 63856 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 17:34:
Windows 11 laat zich probleemloos installeren op een 4e generatie intel in combinatie met TPM 1.2
De kanttekening dat de systeemeisen nog niet bekend zijn voor de RC danwel de RTM versie moet wel worden meegenomen. Microsoft maakt de harde eisen dan pas final en dan weten we pas met zekerheid wat wel en niet wordt ondersteund.

Dat geheel terzijde, een Z97 bord dateert uit 2014 en is dus technisch 7 jaar oud. Als W10 EOL gaat is-ie 11. Dan is een hardware upgrade niet misplaatst :) tijd zat om te plannen :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonzo2003
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01 18:18
Dank voor jullie reacties.

Tja, of die v1.2 (Clonny) straks bij de RTM ook nog samengaat met W11 hoop ik dan ook maar is nog even afwachten, toch? En v.w.b. die 7 en 11 jaar (Nelizmastr), beide helemaal correct maar ik wil als het kan eind van dit jaar wel overstappen naar W11. Mijn PC is dan 7 jaar maar werkt op zichzelf nog prima (let wel, toen ik 'm bouwde was dat redelijk high-end en de i7-4790K was de snelste cpu voor die chipset). Niks mis met die spullen.

De eerder gestelde vraag blijft nog even overeind:

* ...is er een lga 1150 moederbord of passende cpu die tpm 2.0 mogelijk maken?

Als het antwoord nee is, dan ga ik tzt echt wel over naar nieuwe hardware maar ik heb er een pesthekel aan om dat door die hard- en softwarejongens te laten bepalen :-).

Dank en groeten,
Hans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:37
Een 2.0 TPM is niet het enige dat je nodig hebt voor het draaien van Windows 11.

Je hebt ook een cpu nodig met bepaalde hardwarematig ondersteunde beveiliging.

Heb je die niet, dan zou het heel traag werken en dat wil Microsoft niet. Dat is de reden dat ze een 8e generatie Intel als minimaal benodigd aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald-1969
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-01-2023
Anoniem: 63856 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 17:34:
Is daarvoor een Z97 vaderbord een vereiste ? Of gaat het ook met een Z87 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oude }:O }:O }:O graag om de sloot laten.

Als je vraag geen eigen topic waard is, is het zeker geen kick van een anderhalf jaar oude topic waard. Is het wel een eigen topic waard, stel het dan met de suggesties die hier staan.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.