Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-12-2024
Mijn vrouw en ik hebben inmiddels aardig wat spaargeld op de bank staan en het is zonde om daar niks mee te doen. Maar aangezien mijn vrouw en ik een druk leven hebben (eigen zaak / full time baan / jonge kinderen) zijn we ook niet in staat om hier nou heel veel tijd in te gaan steken. Kennis van zaken op het gebied van beleggen en de financiële markten = 0.0.

Nou zijn er best veel partijen die het beleggen voor je uit handen nemen. De meesten daarvan spreken van zo'n rendementspercentage van 6-7% op jaarbasis, gemiddeld. Dat klinkt eigenlijk al prima. Gecombineerd met het relatief lage risico (toch?) van indexfondsen lijkt ons dat zo een prima manier om in te stappen in de wereld van beleggen.

Maar klopt dit wel? Ze hebben allemaal ook nog kosten en vergoedingen natuurlijk. Bij welke partij zijn we dan het beste uit? Of is dit wellicht stiekem misschien helemaal niet aan te raden vanwege de kosten / risico?

En wat dan wel?

We zijn van plan om elk jaar een x bedrag te investeren.

Wat is wijsheid? Dank lieve Tweakers.

[ Voor 3% gewijzigd door Stab op 07-08-2021 21:07 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:23
Beheerd beleggen kost je aardig wat beheerskosten en haalt je rendement omlaag. Je kan ook zelf een beleggingsrekening openen en diezelfde fondsen of ETFs met werelddekking zelf aanschaffen. Die volgen de wereldwijde markt en zijn redelijk foolproof. Let wel dat je alleen belegt met geld dat je lange tijd (10+ jaar) kan missen.

In het grote beleggingstopic of financiële onafhankelijkheid topic kan je d'r veel over lezen. Veel gedaan wordt een mix van Northern Trust fondsen aanschaffen in verhouding (world 88%; emerging markets 12%).

Beleggingstopic Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11
FO topic Financiële onafhankelijkheid - Deel 5

[ Voor 10% gewijzigd door caspervc op 07-08-2021 19:58 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Valt weinig over te zeggen. Hangt af van hoeveel risico je wil nemen tot aan hoe lang je het wilt “vastzetten”. Is genoeg op internet te vinden. Wat tal van mensen doen is het pompen in ETF’s (dit is relatief veilig beleggen want uitgebreide mix). Dat kan je prima zelf regelen via bijv DeGiro of BUX. Je hoeft er verder niet dagelijks mee bezig te zijn.

Hou er wel rekening mee dat de meningen verschillen over of nu het juiste moment is om in te stappen nu de beurzen op ATHs staan en de winter grillig kan zijn (onzekerheid impact Delta variant op de economie en dreigende inflaties).

Voor beginners is het meestal (let op: geen advies!). Iets van een AEX tracker en US S&P 500 / Nasdaq ; en nog een World tracker of Clean Energy Fund ofzo. Naarmate je iets meer weet kan je ook in andere markten stappen zoals China of India.

Als ik kijk naar de performance van beheerde beleggingsfondsen vind ik deze niet fantasisch presteren in t oog van al hun kosten. ETFs komen heel dicht in de buurt van wat je zoekt en zelf kan doen en niet veel tijd of moeite of stress kost.

[ Voor 28% gewijzigd door CyberMania op 07-08-2021 20:03 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TechHunter
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:25
Grofweg moet je eerst de volgende vragen beantwoorden:

Waarvoor beleg je (denk aan een reis, studie van kinderen/pensioen aanvullen/eerder stoppen)
Wat is de bijbehorende termijn?
Lijkt het je leuk om er zelf wat mee te doen en hoeveel risico wil je nemen? (los van wat beter rendeert)
Indien ja, heb je wensen voor bepaalde sectoren, type aandelen of misschien zelfs crypto?

Als je daar of na gedacht hebt kunnen wij beter adviseren. Nu komen er al goede suggesties langs maar of het bij jou past kunnen we nog niet zeggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:44
Beheerd beleggen is beter dan niet beleggen. Maar ik zou toch sterk aanraden om wellicht gewoon even een paar avonden te spenderen om te ontdekken hoe je gewoon zelf een fatsoenlijk index fonds koopt met lage kosten. Want op de lange termijn gaan die kosten van een beheerd beleggen partij flink aantikken.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:11
Beheerd beleggen brengt geen voordeel alleen kosten.

De eenvoudigste manier is om bij je huisbank (of anders een van de gevestigde brokers) een wereldwijd fonds of ETF aan te kopen van NT, Vanguard of iShares. Zoek dat even uit in een avond en je kunt van start. Je hoeft echt niet de laagste kosten of de perfecte portefeuille uit te zoeken. Het moet puur niet verkeerd / te hoog zijn.

Vervolgens koop je op twee vaste momenten in het jaar aan. Dat hoeft echt niet vaker. Kwartier werk.

Minder tijd dan dit kun je er eigenlijk niet aan kwijt zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 07-08-2021 20:09 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:40
simpel:

niet de goedkoopste maar ook zeker niet de duurste, klik eens wat rond op meesman.nl :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Laatst online: 22:10

Roozzz

Plus ultra

Rukapul schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 20:09:
Beheerd beleggen brengt geen voordeel alleen kosten.

De eenvoudigste manier is om bij je huisbank (of anders een van de gevestigde brokers) een wereldwijd fonds of ETF aan te kopen van NT, Vanguard of iShares. Zoek dat even uit in een avond en je kunt van start. Je hoeft echt niet de laagste kosten of de perfecte portefeuille uit te zoeken. Het moet puur niet verkeerd / te hoog zijn.

Vervolgens koop je op twee vaste momenten in het jaar aan. Dat hoeft echt niet vaker. Kwartier werk.

Minder tijd dan dit kun je er eigenlijk niet aan kwijt zijn.
Beter nog, bij diverse partijen kan je zelfs het aankoopproces volledig automatiseren. Een keer een kwartiertje instellen en vervolgens wordt er vrolijk iedere maand (of whatever) x euro ingelegd in de door jou gekozen fondsen. Ideaal wat mij betreft.

Vervolgens hoef je alleen nog aan het eind van het jaar de vermogensgroei te bewonderen :+

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatuin
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:19
Hielko schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 20:02:
Beheerd beleggen is beter dan niet beleggen. Maar ik zou toch sterk aanraden om wellicht gewoon even een paar avonden te spenderen om te ontdekken hoe je gewoon zelf een fatsoenlijk index fonds koopt met lage kosten. Want op de lange termijn gaan die kosten van een beheerd beleggen partij flink aantikken.
Niet mee eens. Ik doe al jaren zelf beleggen en haal hele mooie rendementen met het deel van het vermogen waarmee ik meer risico kan nemen. Echter vind ik het nogal lastig om zelf met laag risico te beleggen en te spreiden. Dat deel van mijn vermogen dat vroeger toen de rente nog hoog was spaargeld zou zijn heb ik nu beheerd belegd bij Binck Forward. Ik doe ook een proef bij Openbank. De rendementen zijn een stuk lager zo'n 5-6% (incl. kosten) maar beter dan sparen, 100% veilig is het niet maar sparen levert te weinig op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Laatst online: 22:10

Roozzz

Plus ultra

Een mooie start voor indexfondsen en diverse brokers is: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Hiermee kan je vrij eenvoudig kosten ed vergelijken. Mag Ts zelf nog even vergelijken met de beheerd beleggen opties. Voor mij hebben die geen meerwaarde.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:44
glatuin schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 20:16:
[...]

Niet mee eens. Ik doe al jaren zelf beleggen en haal hele mooie rendementen met het deel van het vermogen waarmee ik meer risico kan nemen. Echter vind ik het nogal lastig om zelf met laag risico te beleggen en te spreiden. Dat deel van mijn vermogen dat vroeger toen de rente nog hoog was spaargeld zou zijn heb ik nu beheerd belegd bij Binck Forward. Ik doe ook een proef bij Openbank. De rendementen zijn een stuk lager zo'n 5-6% (incl. kosten) maar beter dan sparen, 100% veilig is het niet maar sparen levert te weinig op.
Als je minder risico wilt nemen moet je gewoon een gedeelte van je geld op je spaarrekening laten staan. Zo simpel is het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thescorpi0n
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-04 22:08
ybos schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 20:13:
simpel:

niet de goedkoopste maar ook zeker niet de duurste, klik eens wat rond op meesman.nl :Y
Ik ben na wat rond te kijken ook bij Meesman uitgekomen, en het bevalt me uitstekend. Ideaal als je wel passief wil beleggen, maar niet een studie wilt maken van alle verschillende ETFs en terugvragen van dividendbelasting en dergelijke. Het zal net wat duurder zijn dan wanneer je alles zelf doet, maar persoonlijk vond ik dat het waard voor het gemak. Wordt nu maandelijks een bedrag afgeschreven en verder heb ik er geen omkijken naar.

Er is echter wel risico, als de beurzen morgen crashen gaat stort dit net zo goed in. Normaal gesproken corrigeert zich dit na verloop van tijd wel weer, maar als je het geld op (relatief) korte termijn nodig moet kunnen hebben kan je je afvragen tot in hoeverre je dat risico wilt nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:40
thescorpi0n schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 00:26:
[...]

Ik ben na wat rond te kijken ook bij Meesman uitgekomen, en het bevalt me uitstekend. Ideaal als je wel passief wil beleggen, maar niet een studie wilt maken van alle verschillende ETFs en terugvragen van dividendbelasting en dergelijke. Het zal net wat duurder zijn dan wanneer je alles zelf doet, maar persoonlijk vond ik dat het waard voor het gemak. Wordt nu maandelijks een bedrag afgeschreven en verder heb ik er geen omkijken naar.

Er is echter wel risico, als de beurzen morgen crashen gaat stort dit net zo goed in. Normaal gesproken corrigeert zich dit na verloop van tijd wel weer, maar als je het geld op (relatief) korte termijn nodig moet kunnen hebben kan je je afvragen tot in hoeverre je dat risico wilt nemen.
Dat is de standaard regel: geld nodig op korte termijn :? Niet beleggen.
Bij mij wordt het ook maandelijks afgeschreven en ik reken het gewoon een soort van mijn vaste lasten en kijk over 10 jaar een wat er in het potje staat.
Ik doe het sinds eind 2015 (lage inleg) en ben in drie jaar tijd steeds iets hoger gaan inleggen per maand tot mijn huidige maandelijkse inleg. Lopend rendement van tegen de 20% (de laatste maandelijkse storting(en) dempen dit lopende rendement natuurlijk, dus geeft aan hoe goed de markt het doet in die jaren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
kijk eens bij meesman (nederlandse partij).
zij bieden de eenvoud en rust die je zoekt.
maar dan geen "beat the market maar be the market" met wereldwijde ETF.
dan kan je over een aantal jaar altijd nog alles in eigen beheer doen voor die laatste centen.
ze bieden een systeem van periodieke maandelijkse inleg, een keer instellen en nooit meer aanzitten.

[ Voor 11% gewijzigd door dyrc op 08-08-2021 09:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:36
Meesman wereldwijd and chill :Y

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 08-08-2021 09:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• staxas
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20:43
Ik geef graag als tip www.fitvermogen.nl . Veel duurzame indexfondsen voor eigen beheer. Automatisch maandelijks beleggen instellen. Makkelijke interface, kan weinig aan verkeerd gaan. Je betaalt alleen een bepaald percentage jaarlijkse beheerkosten en geen transactie kosten of andere bijkomende kosten. Sommige fondsen keren dividend uit waar automatische nieuwe fondsen van hetzelfde type mee gekocht worden (geen omkijken naar).

Kijk vooral naar de Enhanced Sustainability Fund (0,17% beheerkosten op jaarbasis!, neem ook 12% Em[erging] Markets van hetzelfde type mee voor complete marktdekking), en neem dan ook een goed obligatiefonds (25%-40% van je totale investering).

Protip: kijk ook naar het Global Sustainable Opportunities Fund (actief beheerd voor 0,43% beheerkosten).

Edit: dividendbelasting wordt automatisch betaald.

[ Voor 3% gewijzigd door staxas op 08-08-2021 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:00

GG85

.......

Al veel teruggekomen hier maar beheerd beleggen is altijd geld weggooien.

Heel simpel heb je 3 opties:
-Beheerd beleggen: altijd te duur maar vast een goed en veilig gevoel.
-Open een rekening bij Meesman of BrandNewDay en kies daar een profiel en klaar (ik zou je dit aanraden in jouw geval)
-Verdiep je er in en koop dezelfde fondsen (de al aangehaalde NT fondsen) bij een van de grootbanken voor (iets) lagere kosten dan bij Meesman of BrandNewDay.

Voor de rest gewoon in een keer inleggen (niet de markt proberen te timen) en evt. maandelijks bijstorten en niet meer naar omkijken. Succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

CyberMania schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 19:59:
Valt weinig over te zeggen. Hangt af van hoeveel risico je wil nemen tot aan hoe lang je het wilt “vastzetten”. Is genoeg op internet te vinden. Wat tal van mensen doen is het pompen in ETF’s (dit is relatief veilig beleggen want uitgebreide mix). Dat kan je prima zelf regelen via bijv DeGiro of BUX. Je hoeft er verder niet dagelijks mee bezig te zijn.

Hou er wel rekening mee dat de meningen verschillen over of nu het juiste moment is om in te stappen nu de beurzen op ATHs staan en de winter grillig kan zijn (onzekerheid impact Delta variant op de economie en dreigende inflaties).

Voor beginners is het meestal (let op: geen advies!). Iets van een AEX tracker en US S&P 500 / Nasdaq ; en nog een World tracker of Clean Energy Fund ofzo. Naarmate je iets meer weet kan je ook in andere markten stappen zoals China of India.

Als ik kijk naar de performance van beheerde beleggingsfondsen vind ik deze niet fantasisch presteren in t oog van al hun kosten. ETFs komen heel dicht in de buurt van wat je zoekt en zelf kan doen en niet veel tijd of moeite of stress kost.
Je zegt zelf al geen advies en dit zou ik een beginnen idd absoluut niet aanraden. Die moet niet zijn geld in S&P, AEX, Nasdaq of een Clean Energy Fund stoppen. Veel te veel markettiming en te smalle portefeuille.
Als beginner moet je in een zo breed mogelijke ETF zitten zonder moeilijke keuze of handmatig aankopen etc.
Dan kom je bij Meesman, Brandnewday of (voor iets meer gedoe) bij een grootbank.
Wat jij beschrijft komt na een paar jaar wel (of niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uhuruburu
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ligt eraan wat de topicstarter wil. Vermogensopbouw of moet het vermogen intact blijven, maar wel een maandelijkse uitkering leveren (als extra inkomen tijdens arbeidsongeschiktheid of pensionering).

Kort gezegd: Bij vermogensopbouw een maandelijkse inleg in een wereldwijde ETF. En als extra inkomen een Neutral fund ETF (vermogensopbouw en bescherming zowel tijdens bull als bear markten) en zo kiezen dat er elke maand een dividend uitkering plaatsvind. Je hebt ETF's die 12x per jaar dividend uitkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:53

Sport_Life

Solvitur ambulando

Eigenlijk is een Indexfonds ook een vorm van beheerd beleggen, je stort maandelijks (en of eenmalig) een bepaalde bedrag en over een jaar of 10-20 kijk je eens hoe de vlag erbij staat. De fondseigenaar zorgt voor de spreiding. Het grootste risico is dat je bij een crash gaat paniekverkopen, terwijl je dan juist rustig moet blijven en (als het kan) blijven inleggen . Maar dat risico heb je ook bij beheerd beleggen.

Welke broker zijn de meningen over verdeeld, je kunt er een paar proberen en kijken waar je een prettig gevoel bij hebt. Ik zit zelf bij mijn huisbank , nadat ik Meesman en DeGiro heb geprobeerd.

Dan nog mijn mening: ik acht zelf de kans aanwezig dat als de rente over 2-3 jaar stijgt de boel een flinke correctie krijgt dus ik zit niet 100% in aandelen..

[ Voor 45% gewijzigd door Sport_Life op 08-08-2021 09:48 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:41

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

GG85 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 09:28:
Al veel teruggekomen hier maar beheerd beleggen is altijd geld weggooien.

Heel simpel heb je 3 opties:
-Beheerd beleggen: altijd te duur maar vast een goed en veilig gevoel.
-Open een rekening bij Meesman of BrandNewDay en kies daar een profiel en klaar (ik zou je dit aanraden in jouw geval)
-Verdiep je er in en koop dezelfde fondsen (de al aangehaalde NT fondsen) bij een van de grootbanken voor (iets) lagere kosten dan bij Meesman of BrandNewDay.

Voor de rest gewoon in een keer inleggen (niet de markt proberen te timen) en evt. maandelijks bijstorten en niet meer naar omkijken. Succes.
Denk inderdaad dat BrandNewDay ook wel genoemd kan worden. Ze bieden beleggingen aan in indexfondsen, waarin je zelf nog kan kiezen (als je wilt). Je kan het ook gewoon uit handen geven. Ik zit er zelf al meer dan 10 jaar en haal rendementen waar een normale bankspaarrekening jaloers op zou worden... Goed, wellicht zijn er aanbieders waar je nog net een procentpunt meer er uit haalt, maar het voordeel van BND is dat je er niets voor hoeft te doen, behalve geld storten ;)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

+1, zit er zelf ook sinds 2012 ofzo bij dus een prima partij. Zeker ook voor een pensioenrekening die Meesman dan weer niet heeft.
Maar voor alleen beleggen zou ik nu zelf denk ik in de situatie van de TS naar Meesman gaan. BND is dan toch relatief duur.

En als de bedragen echt groot worden (100k+) en je meer kennis hebt kan je altijd nog naar een grootbank en daar zelf NT fondsen (o wat dan de goedkoopste optie is) gaan kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door GG85 op 08-08-2021 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-04 18:58
We hebben een beleggingsrekening bij de Rabobank. Dat gaat grotendeels in indexfondsen. We hebben dat nu 2,5 jaar en +20% rendement. Deels dankzij een uitstap dat we zelf nodig vonden op een bepaald moment toen de boel even omlaag ging en daarna weer ingestapt.
Het werkt als een spaarrekening. Niks ligt vast en je kunt altijd storten en opnemen. De kosten zijn vrij laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:10
Sport_Life schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 09:41:
Eigenlijk is een Indexfonds ook een vorm van beheerd beleggen, je stort maandelijks (en of eenmalig) een bepaalde bedrag en over een jaar of 10-20 kijk je eens hoe de vlag erbij staat. De fondseigenaar zorgt voor de spreiding. Het grootste risico is dat je bij een crash gaat paniekverkopen, terwijl je dan juist rustig moet blijven en (als het kan) blijven inleggen . Maar dat risico heb je ook bij beheerd beleggen.

Welke broker zijn de meningen over verdeeld, je kunt er een paar proberen en kijken waar je een prettig gevoel bij hebt. Ik zit zelf bij mijn huisbank , nadat ik Meesman en DeGiro heb geprobeerd.

Dan nog mijn mening: ik acht zelf de kans aanwezig dat als de rente over 2-3 jaar stijgt de boel een flinke correctie krijgt dus ik zit niet 100% in aandelen..
Waarom zit je dan niet nog die 2-3 jaar voor 100% in aandelen als de correctie toch pas daarna komt?

Dit is natuurlijk allemaal glazenbol werk. Niemand weet het. Zoek naar een Wereld index en je zal zien dat de beur altijd stijgt op de lange termijn van bijvoorbeeld 20 jaar. Bij het inzicht komen van je doelstelling (bedrag of datum) is afbouwen van het risico wel verstandig vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:26

WhySoSerious

Be the change.

Hier gewoon de NN Enhanced indexfondsen via Fitvermogen. Duurzame insteek, zeer lage kosten (vergelijk via het eerder genoemde indexfondsenvergelijken.nl maar eens het e.e.a.).

Indien gewenst automatisch storten instellen.

Tips:
Lump-sum storten levert in 2/3e van de gevallen een hoger rendement (time in the market), maar voor je gevoel kun je DCA'en. Zelf heb ik een mix genomen. Initiële inleg 2/3e oid van het beschikbare vermogen, daarna iedere maand DCA'en, boven op de reguliere inleg. Toen het initiële potje leeg was alleen nog reguliere inleg.

Indexfondsen veranderen 1 x per dag van prijs, dus je hebt niet de mogelijkheid om, zoals bijv. bij een ETF op Degiro, intraday de koersontwikkeling bij te houden. Dit draagt vooral in het begin bij aan je gemoedsrust.

Denk aan de lange termijn. Kans is aanwezig dat de waarde van je PF lager is dan je inleg. Het maakt echter niet uit wat je waarde nu is, maar wat de waarde is wanneer je het ten gelde wilt gaan maken (ergens 5 tot 10 jaar in de toekomst).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:53

Sport_Life

Solvitur ambulando

GoEV6 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:05:
[...]

Dit is natuurlijk allemaal glazenbol werk.
Haha dat heb ik eerder gehoord toen ik in 2011 een appartement kocht ;). (Voor een prikkie..).

Je kunt er niet omheen dat alle assets (huizenprijzen, aandelen, etc) hoog staan , dus is het imo verstandig om een deel cash te houden. Kwestie van risico spreiding :).

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 08-08-2021 10:22 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-04 20:00
Hier zelf ook al jaren bij meesman. Heb zelf eigenlijk 2 rekeningen. 1 voor zelf wat rommelen en meesman.
Ik vind meesman ideaal.. je stelt het 1x in en het loopt. Tot op de dag van vandaag. Geen verleiding om dingen te doen die niet slim waren, simpel en overzichtig.. af en toe ff kijken hoe t erbij staat, eventueel bijsturen en that's it.. makkie.

Als je gemak wilt is dat wel het ultieme gemak. Wil je meer, dan kan je beter verder kijken. Meer is niet altijd beter overigens :P

[ Voor 16% gewijzigd door ID-College op 08-08-2021 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 23:20
Ik heb gekozen voor beheerd beleggen omdat ik er simpelweg geen omkijken naar wilde hebben, en er (nog) niet zelf in wil gaan verdiepen. Ben begonnen bij “Openbank” maar vooral om eens te kijken hoe het is. Ik had er al een rekening en destijds was er een “100 euro cadeau” als instapcadeau. De kosten zijn vergelijkbaar met de meeste andere beheerd/automatisch beleggen partij, zo’n 1% bij bedragen onder de 25K.

Ben niet ontevreden en hoewel het volgens 99% van de mensen in dit topic “geld weggooien is” zie ik het rendement vooralsnog hoog genoeg zijn om de beheerkosten met gemak te dekken. Ja, tov zelf beleggen op zo’n manier dat je hetzelfde rendement weet te behalen is dit wellicht niet de beste optie, maar ook ja: tov geld laten verpieteren op een spaarrekening is het rendement enorm, zelfs bij de meest defensieve profielen.

Dit gezegd hebbende ben ik zelf nog wel met de gedachten aan het spelen het geld weer weg te halen bij Open Bank en óf naar beheerd beleggen bij ING te zetten (simpelweg omdat rendement en kosten ongeveer gelijk zullen zijn en ik dat toch prettiger vind dan het stallen bij de Spanjaarden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Valorian schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:38:
Ben niet ontevreden en hoewel het volgens 99% van de mensen in dit topic “geld weggooien is” zie ik het rendement vooralsnog hoog genoeg zijn om de beheerkosten met gemak te dekken. Ja, tov zelf beleggen op zo’n manier dat je hetzelfde rendement weet te behalen is dit wellicht niet de beste optie, maar ook ja: tov geld laten verpieteren op een spaarrekening is het rendement enorm, zelfs bij de meest defensieve profielen.
Het punt is uiteraard niet dat je de beheerkosten niet kan afdekken met rendement, dat is wel een minimum dat je mag verwachten (hoewel uiteraard nergens gegarandeerd), het punt is met name dat het op lange termijn (15+ jaar) echt grote bedragen scheelt (dus niet een paar honderd euro, maar duizenden zo niet tienduizenden euros).

En zeker nu banken (en andere financiële instellingen, zoals NN/FitVermogen en Meesman) het zo makkelijk maken om automatisch, periodiek in te leggen in breed gespreide, passieve indexfondsen met lage kosten, zie ik echt geen reden om te kiezen voor een Beheerd Beleggen product.

Speel maar eens met het verwachtte rendement op https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ en zie hoeveel 0,5% meer of minder kosten/rendement scheelt op 20 jaar. En die besparing kun je al halen t.o.v. jouw 1% door in plaats van Beheerd Beleggen te kiezen voor het Aandelen Wereldwijd Totaal fonds van Meesman.

[ Voor 5% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 08-08-2021 11:09 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-04 20:00
Herko_ter_Horst schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:05:
[...]

Het punt is uiteraard niet dat je de beheerkosten niet kan afdekken met rendement, dat is wel een minimum dat je mag verwachten (hoewel uiteraard nergens gegarandeerd), het punt is met name dat het op lange termijn (15+ jaar) echt grote bedragen scheelt (dus niet een paar honderd euro, maar duizenden zo niet tienduizenden euros).

En zeker nu banken (en andere financiële instellingen, zoals NN/FitVermogen en Meesman) het zo makkelijk maken om automatisch, periodiek in te leggen in breed gespreide, passieve indexfondsen met lage kosten, zie ik echt geen reden om te kiezen voor een Beheerd Beleggen product.

Speel maar eens met het verwachtte rendement op https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ en zie hoeveel 0,5% meer of minder kosten/rendement scheelt op 20 jaar.
Dit.. tussen 0.10% kosten en 0.20% kosten lijkt weinig te zitten maar het rente op rente effect zorgt ervoor dat die 0.10% heel veel impact gaat hebben. Rendement wordt extreem beinvloed door kosten. Je moet de kosten zo laag mogelijk houden, no matter what.
Beheerd beleggen valt daar over het algemeen niet onder waardoor het eigenlijk al direct niet aantrekkelijk is. Lees anders eens een boek. Die gasten van meesman hebben er ook 1. Zeker als het om wat meer vermogen gaat is het slim om goed te snappen welke keuze je moet maken..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 23:20
@Herko_ter_Horst @ID-College Dank voor de aanvulling. Ik realiseer mij dat rente op rente door blijft werken ja, en dat elke tiende procent die je aan de kostenkant kan drukken enorm in je voordeel werkt, zeker bij een lange termijn horizon. Ik zal mij er nog eens in gaan verdiepen, want ik moet zeggen dat ik vooralsnog uitging van eigenlijk twee opties: compleet beheerd beleggen (waarbij de kosten overal een beetje tussen de 0,8 en 1,1% lijken te liggen) of écht zelf beleggen, waarbij ik er gemakshalve even vanuit ging dat dat zowel qua tijdsinvestering/zorgen als rendement lastig zou zijn om als leek de markt zo te interpreteren/snappen dat ik in de buurt zou komen van de rendementen die bij beheerd beleggen behaald worden. Maar de “via indexfondsen “zelf beleggen” met niet of nauwelijks meer risico en gedoe dan via beheerd beleggen in profielen klinkt op zich wel als iets wat een kleine tijdsinvestering waard is. En wie weet ga ik het nog leuk vinden ook ;)

Geinspireerd door @ID-college zojuist deze PDF van Meesman doorgenomen, daar staat het wel mooi uitgelegd.
https://www.meesman.nl/me...vlucht-huisstijl-2020.pdf

[ Voor 9% gewijzigd door Valorian op 08-08-2021 12:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 567735

ID-College schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:33:
Geen verleiding om dingen te doen die niet slim waren, simpel en overzichtig..
En dat is natuurlijk de grootste winst, nog groter dan de beheerskosten. Elke maand op een vast moment een vast bedrag inleggen in een normaal indexfonds, dat is het allerbelangrijkste.

Zodra je het denkt dat je het beter kunt dan de markt, ga je nat. Tenminste, dat is mijn ervaring. YMMV.

Zelf heb ik alles bij Brand New Day, daar begonnen omdat ik daar ook al mijn pensioen deed. Het potje groeit gewoon lekker, ben er heel tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Valorian schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:07:
Geinspireerd door @ID-college zojuist deze PDF van Meesman doorgenomen, daar staat het wel mooi uitgelegd.
https://www.meesman.nl/me...vlucht-huisstijl-2020.pdf
Precies, lees dit en je weet voorlopig even voldoende. Daarna gewoon beginnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
thescorpi0n schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 00:26:
[...]

Beleggen is altijd een risico, maar voor de lange termijn wel de beste kans om rendement te maken.
Niet als je het geld op een bepaald moment echt nodig hebt, dan zou je het ruim van te voren, als de aandelen nog hoog staan, op moeten nemen.

Maar hier ook al jaren Meesman.nl naar tevredenheid, maandelijks automatisch inleggen wat je kan missen en zo bouw je ongemerkt, > 10 jaar, een mooi kapitaal op zonder dat je je er druk over hoeft te maken :Y

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-04 14:17
Beheerd beleggen is voor diegenen die ( relatief ) veel vermogen hebben, dit willen laten renderen, maar niet weten hoe en wat, er niet mee bezig willen zijn en dit dus uit handen geven.
Zoals al gezegd zijn de kosten hiervan redelijk hoog, alhoewel er meer aanbieders hiervan beschikbaar zijn en de tarieven lager kunnen zijn, naarmate je vermogen dat je wilt beleggen groter is.

Andere optie is dan zelf te gaan beleggen met indexfondsen, maar hierbij heb je zelf toch tenminste enige kennis nodig én zeker een bepaald financieel inzichtelijk vermogen, om dat zo maar even te zeggen.
Desondanks is het met wat inzet voor de meesten wel duidelijk en in die PDF van Meesman staat inderdaad ook wel wat handige informatie om mee te beginnen.
Ik zou alleen niet teveel meegaan in de mooie praatjes die je tegenkomt op de site van Meesman, maar ook wat verder kijken.
Want zoal, aan de ene kant bieden zij indexbeleggen aan, wat in de basis voordeliger is dan andere vormen van beleggen, maar zijn dan wel één van de duurste opties binnen deze markt.

@Stab Ook al genoemd volgens mij, maar er is hier op Tweakers ook een beleggingstopic en een FO topic waar jouw vraag al meerdere keren is beantwoord ;)

In vino veritas, in aqua sanitas

Pagina: 1