Advies / hulp bij mining-voorstel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakspider
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-04 12:22
Graag hulp/advies van mijn mede-tweakers. Mijn zoon probeert ons over te halen een mining-rig te voorfinancieren waarmee hij denkt (relatief] snel geld te kunnen verdienen. Dollartekens staan al in zijn ogen. Ondanks veel en niet altijd even actuele artikelen op het net kan ik zijn voorstel niet debunken. Zie ik iets over het hoofd of is er hier wel een businessmodel voor? Ethische discussie over energieverbruik laat ik voor nu even buiten beschouwing. Onderstaand krijgen wij als ouders ter onderbouwing dat investering wel op termijn lonend zou zijn.

Aan te schaffen mining-rig [of soortgelijk]: zal bestaan uit 6x RTX 3080 non LHR. Totale investering voor complete rig circa € 8800,--

Energiekosten per maand: bij tarief van 23 cent per kilowatt: 1,2 KW * 24 uur = 28.8 KW per dag * 30 dagen = 864 KW * € 0,23 = € 198,72

Geschatte opbrengsten met Nicehash [berekend met een bitcoinkoers van€ 3.4830,94]:
- Per Dag: € 38.09 [= 110000 sathosi= 0.001 bitcoin]
- Per week: €275.63 [= 770000 sathosi= 0.0077 bitcoin]
- Per maand: € 1287.73 [3456000 sathosi= 0.03456 bitcoin]

Bruto opbrengsten [excl. Aanschaffingkosten rig]:
Per dag: € 31,18 / Per week: € 227,24 / Per maand: € 1.073,46

Break-evenpoint zou dan volgens deze opstelling na circa 9 maanden bereikt kunnen worden en wordt er hierna geld verdient. Dat klinkt al vrij snel. Bijkomende mogelijke issues:
- Geluidproductie
- warmteproductie

Zijn bovenstaande uitgangspunten/veronderstellingen wel juist? Zie ik iets over het hoofd? Jullie advies is van harte welkom. Bij voorbaat mijn dank voor jullie inbreng!

...

Beste antwoord (via Tweakspider op 23-08-2021 13:55)

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:27
Tweakspider schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:55:
Bedankt voor jullie hulpvolle reacties! Opmerking over warmteontwikkeling is verhelderend. Hij mined nu op zijn huidige game-PC met gloednieuwe videokaart en op oude PC met wat oudere videokaart. Dit geeft ook al de nodige warmteafgifte op zijn kamer. Behalve met openstaande ramen is er geen andere ventilatie om de warmte af te voeren.
Meer kaarten = meer warmte. Het lijkt me verstandig om daar goed over na te denken.
Mijn gaming pc staat niet te minen op de dagen waarop het >20 graden is, om precies deze reden.
Hij denkt dat de videokaarten die in de rig worden gebruikt nog redelijk waarde blijven vertegenwoordigen zodat de aanschafkosten in ieder geval nog (gedeeltelijk) kunnen worden terugverdiend op termijn.. 2e hands via Marktplaats of Tweakers hoop hij scherp de apparatuur te kunnen aanschaffen. Heeft al diverse aanbieders op de korrel gehad.
Dat is echt lastig om te zeggen. Er heerst nu een 'perfect storm' op de videokaartenmarkt: er is een enorm tekort aan de nodige chips, en miners zijn door de korte terugverdientijd bereid om er extra voor te betalen.
Dat tekort gaat ooit ingelost worden, en mining zal als ETH naar PoS gaat vast minder lucratief worden.
Kaarten waar je nu 1300 euro voor neerlegt, daar hoefde je enkele jaren geleden minder dan de helft voor te betalen (nieuw). Laat staan 2ehands waarde, laat staan als je er bij zegt dat je er 24/7 mee gemined hebt.

Maar ook dat is puur speculatie. Als de perfect storm doorzet, zal een videokaart over enkele maanden meer waard zijn dan nu.

Wat je nu ziet qua mining hype, zag je in 2017/2018 ook. Ik heb destijds ook een kaart van 800 euro gekocht. Binnen enkele maanden heb ik die voor de helft terug kunnen verdienen met ETH, en was de restwaarde ook zo'n 400 euro. Daarna was crypto ingestort.
Uiteindelijk heb ik diezelfde 4 jaar oude kaart voor 500 euro hier op V&A verkocht, aan iemand die er nu verder op gaat minen :P

Tip: er zijn verschillende mogelijkheden om kaarten te kopen tegen adviesprijs (als je snel kan klikken en heel veel geluk hebt), dat is zeker de moeite waard als je dergelijke investeringen gaat doen.
Ik begrijp wel dat het dus op dit moment nog wel mogelijk is lonend [opbrengsten hoger dan (elektriciteit)kosten] te minen, Echter de cryptomarkt blijft zeer volatiel en ontwikkelingen laten zich slecht voorspellen. Wat de invloed op de markt gaat zijn als Ethereum eind dit jaar over naar gaat een Proof of Stake-systeem? Het lijkt erop dat je er gewoon vol moet voor gaan of het gewoon aan je voorbij laten gaan. Een goed moment om er in te stappen is er eigenlijk nooit. Je bent er of te vroeg of te laat bij. Het is net als bij beleggen.
Klopt, al hoef je er niet per se 'vol voor te gaan'. Je kan prima op meerdere paarden wedden en gewoon met 1 of misschien 2 kaarten minen.

Goede en slechte momenten zijn er wel degelijk! Maar dat is altijd achteraf. Over het algemeen, net als bij beleggen: als niemand het erover heeft is het goede moment, en als iedereen het er over heeft, iets minder ;)
Je zou je eens kunnen verdiepen in de Bitcoin halvings in relatie tot de koersstijgingen en het Stock 2 Flow model.
En in 'economische bubbels' om het een beetje evenwichtig te houden ;)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Barrycade

Through the...

Geen idee van de berekeningen, wel een idee van de geluids en warmte productie.
Verkijk je niet op 29kWh warmte. Das een hele berg hitte die je moet afvoeren.

Wij hebben een keer naast een mining rig geslapen in een AirBnB die stond opgesteld in de inpandige garage, ondanks de provisorische geluidsisolatie was het net te doen voor een de dagen dat we er waren. Wel had de bewoner de hele dag de garage open staan om de warmte af te voeren.

Als ik in mijn geïsoleerde woning die 29 kWh zou moeten afvoeren moet ik ook dezelfde capaciteit installeren qua koelvermogen (airco).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:35
Alleen het verbruik Vd videokaarten wordt berekend, niet van je rand apparatuur zoals cpu+mobo gpu en fans. Rizers ook niet te vergeten uiteraard.

Ook zijn de genoemde bedragen van nicehash in dollar.

Mijn kaarten gebruikten maar 700 watt maar inclusief alles zat ik rond de 1300.

[ Voor 7% gewijzigd door Technofreakz op 05-08-2021 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Coin mining - hardware, software en instellingen - deel 2

verder, als je geen zonnepanelen hebt en de kWh moet betalen , lijkt het me zonde

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:07
Je zoon vraagt jou om +/- 10K te investeren.

Ik weet niet hoe oud jouw zoon is....maar laat hem eerst maar eens werken voor zeg de helft of driekwart van dat bedrag. Dan realiseert hij zich hopelijk de moeite die het kost om geld te verdienen.

Ik denk dat hij daarna geen interesse meer heeft om dat zuur verdiende geld te investeren in een groot gapend gat.......

ps. Het gegenereerde rendement is bij dit soort bedragen dacht ik belastingtechnisch inkomen. Vergeet je niet de 40-50% belasting hierover mee te nemen in je calculaties?

[ Voor 19% gewijzigd door Panzer_V op 05-08-2021 16:52 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LieveNiels
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-08 11:46

LieveNiels

On Fire

Op dit moment kan het met 20ct/kwh gewoon uit. Er zijn alleen erg veel onzekerheden op dit moment.

Grootste is de mogelijke overgang van Ethereum op PoS waardoor deze coin niet meer gemined kan worden. Als dit begin 2022 daadwerkelijk plaats gaat vinden, dan zul je (via Nicehash of direct) andere muntjes moeten gaan minen. Nu lijkt dat op dit moment nog steeds best lucratief als je de winstgevendheid-calculators er bij pakt, maar 90% van de hashrate zit nu in Eth, Het moment dat die allemaal hun heil ergens anders gaan zoeken, dan stijgt de difficulty van die munten enorm, waardoor de winstgevendheid zal kelderen. Enige reden om dan nog door te blijven gaan is speculeren op een x10 van het muntje wat je gaat minen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
Tweakspider schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:02:
Zijn bovenstaande uitgangspunten/veronderstellingen wel juist?
Ja.
Zie ik iets over het hoofd?
Yep.

De koers :)

Alles valt of staat bij wat de koers van crypto doet. Als de koersen stijgen, stijgt over het algemeen je maandelijkse opbrengst ook licht. Zolang je niet laat uitbetalen, stijgt die niet-uitbetaalde waarde ook nog. En kan je terugverdientijd zelfs nog veel korter worden.

Daalt de koers, dan daalt per direct je opbrengst. En als je dan ook niks naar euro's hebt omgezet, gaat het een duur geintje worden. Ook betaal je op dit moment een premium voor videokaarten (die dingen tegen adviesprijs bemachtigen kan het plaatje al heel anders maken - maar is logischerwijs dus ook amper te doen) en die verdwijnt natuurlijk ook nog als de koers instort.
Worst case: een kaart waar je nu 1300 euro voor betaald is dan misschien maar de helft waard, en je onuitbetaalde crypto is dan mogelijk nog onvoldoende om überhaupt de stroomkosten van te betalen.

Aan de andere kant: vergeet niet de restwaarde van de videokaarten over 9 maanden. Mocht de koers nu alleen maar door stijgen, dan zijn die videokaarten natuurlijk nog steeds ongeveer net zoveel waard als nu. Misschien zelfs meer, als de tekorten aanhouden maak je zelfs dubbel winst. In dat opzicht is er helemaal geen sprake van een terugverdientijd, en maak je altijd winst.

Hoe je het ook went of keert: je investeert een fors bedrag in cryptocurrencies, met alle risico's van dien. Crypto is zéér volatiel; het kan alle kanten op. Of je nou 'gewoon' Bitcoin koopt of er een mining rig van bouwt: je krijgt dezelfde risico's. Alleen kan je een Bitcoin direct verkopen en 6 videokaarten in een markt waarin mogelijk de prijzen dalen, wordt lastiger.

Ik zou je (en je zoon) adviseren om je goed te verdiepen in de risico's van crypto. Daar valt of staat eigenlijk alles mee.
Als je hem wel wil laten investeren, dan zou ik persoonlijk proberen te wedden op meerdere paarden. En dus niet enkel crypto, laat staan in een mining rig only ;) ook kan je prima met 1 kaart beginnen.

Verder detail: de meest geld-opleverende cryptocoin om te minen is Ethereum. Deze gaat eind dit jaar over naar een Proof of Stake-systeem (althans, dat is de planning) waardoor je niet meer met videokaarten kan minen. Nu zijn er natuurlijk meer coins, maar dit kan een forse impact hebben op de koersen en de restwaarde van de videokaarten.

[ Voor 19% gewijzigd door Richh op 05-08-2021 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:16
Opvoedkundig gezien zou ik zeggen dat je bereid bent om 200 euro te lenen voor de handel in cryptocurrencies. Dat mag over een half jaar worden terugbetaald waarna alle winst voor hem is.

Dan heeft hij in ieder geval inzicht in wat cryptocurrencies zijn en wat de markt doet en wat evt zin heeft om te minen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-09 15:36
Waarom niet beginnen met 1rtx en langzaam opbouwen? Of inderdaad zoals boven voorgesteld wat handelgeld. Dit lijkt me een onnodige sprong in het diepe en dus meer risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:16
ik denk dat je ook de grafiek van de koers erbij kan pakken.

https://cryptocoinkoers.nl/bitcoin/
Selecteer alles en doe dezelfde rekensom voor 25 mei 2020 of 16 december 2020
Dan krijg je al een heel andere terugverdientijd in maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:16
Waar ga je de kaarten vandaan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakspider
Bedankt voor jullie hulpvolle reacties! Opmerking over warmteontwikkeling is verhelderend. Hij mined nu op zijn huidige game-PC met gloednieuwe videokaart en op oude PC met wat oudere videokaart. Dit geeft ook al de nodige warmteafgifte op zijn kamer. Behalve met openstaande ramen is er geen andere ventilatie om de warmte af te voeren.

Hij denkt dat de videokaarten die in de rig worden gebruikt nog redelijk waarde blijven vertegenwoordigen zodat de aanschafkosten in ieder geval nog (gedeeltelijk) kunnen worden terugverdiend op termijn.. 2e hands via Marktplaats of Tweakers hoop hij scherp de apparatuur te kunnen aanschaffen. Heeft al diverse aanbieders op de korrel gehad.

Ik begrijp wel dat het dus op dit moment nog wel mogelijk is lonend [opbrengsten hoger dan (elektriciteit)kosten] te minen, Echter de cryptomarkt blijft zeer volatiel en ontwikkelingen laten zich slecht voorspellen. Wat de invloed op de markt gaat zijn als Ethereum eind dit jaar over naar gaat een Proof of Stake-systeem? Het lijkt erop dat je er gewoon vol moet voor gaan of het gewoon aan je voorbij laten gaan. Een goed moment om er in te stappen is er eigenlijk nooit. Je bent er of te vroeg of te laat bij. Het is net als bij beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:34
Idd. En als je daar vertrouwen in hebt, koop dan gewoon voor 10k BTC en wacht een poosje. (En dat zeg ik als iemand die al sinds 2013 mined.)

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexxagon
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21-09 15:54
Heb je gekeken naar alternatieve oplossing? Als je toch 9000 euro spendeert, kan je dat net zo goed farmen op een netwerk zoals polygon? BTC wordt alleen lastiger farmen (met de halvings, enz) en je kan dan niet bijhouden tov de professionelen?

Als je farmt ben je flexibeler en zit je ook niet met de hardeware beperkingen, etc.

[ Voor 15% gewijzigd door Hexxagon op 09-08-2021 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiz
  • Laatst online: 01-08 08:20
Als ik een advies mag geven, dan zou ik eerst even een sensitivity analyse doen op basis van een variabele (bitcoin) koers. Aan de hand van het historisch koersverloop kan je vervolgens zien wat een realistisch (zo zou ik het eigenlijk niet willen noemen) scenario voor je is. De berekening in de OP mist dus het belangrijkste variabel..

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Tweakspider schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:55:
Meer kaarten = meer warmte. Het lijkt me verstandig om daar goed over na te denken.
Mijn gaming pc staat niet te minen op de dagen waarop het >20 graden is, om precies deze reden.
Dat is echt lastig om te zeggen. Er heerst nu een 'perfect storm' op de videokaartenmarkt: er is een enorm tekort aan de nodige chips, en miners zijn door de korte terugverdientijd bereid om er extra voor te betalen.
Dat tekort gaat ooit ingelost worden, en mining zal als ETH naar PoS gaat vast minder lucratief worden.
Kaarten waar je nu 1300 euro voor neerlegt, daar hoefde je enkele jaren geleden minder dan de helft voor te betalen (nieuw). Laat staan 2ehands waarde, laat staan als je er bij zegt dat je er 24/7 mee gemined hebt.

Maar ook dat is puur speculatie. Als de perfect storm doorzet, zal een videokaart over enkele maanden meer waard zijn dan nu.

Wat je nu ziet qua mining hype, zag je in 2017/2018 ook. Ik heb destijds ook een kaart van 800 euro gekocht. Binnen enkele maanden heb ik die voor de helft terug kunnen verdienen met ETH, en was de restwaarde ook zo'n 400 euro. Daarna was crypto ingestort.
Uiteindelijk heb ik diezelfde 4 jaar oude kaart voor 500 euro hier op V&A verkocht, aan iemand die er nu verder op gaat minen :P

Tip: er zijn verschillende mogelijkheden om kaarten te kopen tegen adviesprijs (als je snel kan klikken en heel veel geluk hebt), dat is zeker de moeite waard als je dergelijke investeringen gaat doen.
Klopt, al hoef je er niet per se 'vol voor te gaan'. Je kan prima op meerdere paarden wedden en gewoon met 1 of misschien 2 kaarten minen.

Goede en slechte momenten zijn er wel degelijk! Maar dat is altijd achteraf. Over het algemeen, net als bij beleggen: als niemand het erover heeft is het goede moment, en als iedereen het er over heeft, iets minder ;)
Je zou je eens kunnen verdiepen in de Bitcoin halvings in relatie tot de koersstijgingen en het Stock 2 Flow model.
En in 'economische bubbels' om het een beetje evenwichtig te houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-09 14:47
Je zoon heeft het aardig in de gaten geloof ik :P ik zou alleen op 25% capaciteit aansturen, dan smelt ie al zijn kamer uit door de hitte en herrie ben ik bang. Je kan altijd nog uitbreiden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweakspider
We hebben besloten, rekening houdend met alle aspecten, de plannen "on hold" te zetten. Nogmaals bedankt voor jullie input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 16:40

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Als hij nu al zijn huidige pc inzet: laat hem dat geld opsparen en stapsgewijs uitbreiden, volgens zijn eigen berekeningen zou hij vrij vlot een tweede kaart aan kunnen schaffen. Een mooi lesje in het opbouwen van een 'bedrijf' ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Politicfrustati
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 03-07 09:58
Tweakspider schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 16:50:
We hebben besloten, rekening houdend met alle aspecten, de plannen "on hold" te zetten. Nogmaals bedankt voor jullie input!
Investeer je geschatte bedrag dat je zou uitgeven aan hardware voor te minen rechtstreeks in de munten ?
Ik liep ook lang met de gedachte een rig te bouwen maar ben dan logisch beginnen nadenken.
1) De aanschafprijs van de hardware
2) Kamer plaats om de rig te zetten + koelen het geluid en onderhoud
3) Aanschaffen kaarten = mega gekke prijzen betalen
4) De rekening van de elektriciteit zonder zonnepanelen of met tijdens de donkere uren ?
5) Instellen software en eventueel biosen aanpassen om te minen
6) Hoe lang duurt het voor ik enkel mijn bedrag van investering terug heb huidige koers + 100% gedaalde ?

Ik persoonlijk kwam tot de conclusie dat ik deze 6 punten kon schrappen door onmiddellijk een wallet aan te maken en het geld te investeren rechtstreeks in projecten waar ik in geloof. Minen brengt je de coin op die je mined en dat is het ! Dus bij mijn logische gedachte vond ik het beter een wallet te hebben met verschillende
coins waar ik van dag 1 eigenaar van ben.

Conclusie
1) Aanschaffen coins = vanaf dag 1 eigenaar en heb 20 kansen om een X10 of X100 te doen !
2) De kamer plaats waar mijn pc staat die heb ik al
3) Ik betaal geen scalper die enkel op geld uit is + ik moet niet zoeken en garantie claimen bij defect
4) Kost me niks aan extra elek
5) Hoef ik me geen zorgen over te maken
6) Ik koop nu en weet perfect wat het me kost zonder later kaarten te moeten verkopen

Als je dus de voordelen gaat afwegen tegen de nadelen dan was dit voor mij een zeer simpel besluit.
Mijn investering bestaat uit alle top 50 coins en 1 van die coins ging + 18000% :)
Dat ga je echt niet halen met een rig !
Stel je koopt een 1300€ kostende kaart dan duurt dat lang eer je deze terug hebt + winst.
Die 1300€ onmiddellijk in coins dan moet je eens kijken naar prijs ADA en SOL of XRP.
Pagina: 1