Vijverpomp ontoereikend voor wat ik wil

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-01 21:24

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Dag!

Ik heb weer iets in m'n hoofd gehaald maar ik kom er niet helemaal uit.

Voor onze dochter wil ik een soort 'waterspeeltegel' maken. Je kent ze wel van gemeentehuispleinen bijv. Van die tegels waar water uit spuit.

Probleem is als volgt:

Ik heb een 5000L pomp gekocht. Wanneer ik hier een +- 5m lange 20mm slang op aansluit spuit het water hooguit 20cm eruit. Maar Uiteindelijk zal het zo worden:

Pomp -> +- 5m 20mm buis -> verdedeler -> 2x 16mm (elektronisch geregeld) slangen van wederom 5m.

En dan moet het het liefst nog een metertje eruit spuiten ofzo.

Ik heb nu deze pomp:
https://www.vijverbenodigdheden.nl/rp-eco-5000-vijverpomp

En heb deze op het oog:
https://www.vijverbenodigdheden.nl/rp-eco-16000-vijverpomp

Ik merkte wel, dat toen ik m'n vinger op het uiteinde deed, het water echt veel hoger spoot. Zou een combi van die 16000 pomp + eventuele nozzles om die 16mm te verkleinen naar bijv 10mm? voldoende zijn?

Ik heb weinig puf om voor 500 euro een pomp te kopen namelijk. Dit geintje kost al klauwen met geld _O-

edit: is in navolging van dit topic van mij: Gezocht; benaming pomp meerdere sproeiers

[ Voor 5% gewijzigd door NeFoRcE op 05-08-2021 08:32 ]

Professioneel Heftruck Syndroom

Alle reacties

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:21
de waterhoogte wordt bepaald door de drukval als het water de buis verlaat. ik denk dat als je in het laatste stukje slang (zeg 5~10cm) van 16mm naar 8mm gaat je al een veel hogere straal krijgt.

Theoretische maximumhoogte van de straal is gelijk aan de opvoerhoogte van de pomp, maar die ga je alleen bereiken als je een nozzle gebruikt die een laminaire flow maakt. (google eens op 'laminar flow nozzle')

Een normale buitenkraan doet ongeveer 10L/minuut op de waterleiding. Als je bedenkt hoe hoog je met een tuinslang kan 'spuiten' is het debiet van je pomp geen probleem, je huidige pomp kan al 80L/minuut verplaatsen. De uitdaging zit dan vooral in de druk die de pomp op kan bouwen.

Je denkrichting was dus goed. Zoek de oplossing in de uitgang, niet in de pomp.

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-01 21:24

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
T_knoop schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:38:
de waterhoogte wordt bepaald door de drukval als het water de buis verlaat. ik denk dat als je in het laatste stukje slang (zeg 5~10cm) van 16mm naar 8mm gaat je al een veel hogere straal krijgt.

Theoretische maximumhoogte van de straal is gelijk aan de opvoerhoogte van de pomp, maar die ga je alleen bereiken als je een nozzle gebruikt die een laminaire flow maakt. (google eens op 'laminar flow nozzle')

Een normale buitenkraan doet ongeveer 10L/minuut op de waterleiding. Als je bedenkt hoe hoog je met een tuinslang kan 'spuiten' is het debiet van je pomp geen probleem, je huidige pomp kan al 80L/minuut verplaatsen. De uitdaging zit dan vooral in de druk die de pomp op kan bouwen.

Je denkrichting was dus goed. Zoek de oplossing in de uitgang, niet in de pomp.
Kijk, dit is fijn. Ik heb me al helemaal lens gezocht naar de juiste benamingen (zocht ook al op perlator bijv.) Nu nog van die nozzles vinden die ik in 16mm tyleen kan drukken. Ik ga even zoeken.

Dank voor je uitgebreide heldere toelichting!

Professioneel Heftruck Syndroom

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 27-01 22:11
Verwacht ook geen metershoge straal, het is maar een klein pompje die vooral gemaakt is om een hoeveelheid water te circuleren, niet om druk op te bouwen.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-01 00:30
een paar kliene fittingen aan het einde. denk aan 1/4 duims messing fitting bijv.
dan heb je een kleinere straal. en je kan van 1/4 duims naar 3/8 verlopen.
en van 3/8 dan naar 1/2 duims. en dan heb je een normale tyleen fiting 1/2 duims naar tyleen.
maar het mesing is wel wat scherp goed wegwerken in je tegels. eventueel wat tstukken.
voor tyleen halen en daar een sverloopje in draaien. ziets als dit bijvvoorbeeldt https://www.wish.com/prod...ThoCqGQQAvD_BwE&share=web
niet dat wish een hele goede webshop is. maar wel een goed voorbeeldt.