Anoniem: 39993 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:16:
[...]
De onwetendheid onder werkegever is volgens mij vrij groot. Mijn werkgever heeft een hoop werknemers "met oude rechten", waaronder een lease-auto. Medewerkers "zonder oude rechten" krijgen in veel gevallen geen lease-auto meer. Dan krijg je dus de situatie dat er mensen een lease-auto hebben om alleen van huis naar kantoor te rijden en weer terug, terwijl mensen die daadwerkelijk naar bijvoorbeeld DC's moeten met hardware dat met hun privé auto moeten doen. Ik heb de "jonkies" dan ook ongevraagd geadviseerd om schriftelijk (e-mail) alle aansprakelijkheid voor deze ritjes vóór het eerste ritje met eigen auto bij de werkgever neer te leggen.
Dat triggerde wel wat.... directie was "not amused" dat ze betalen voor een heel wagenpark en dat er dan nog steeds extra risico's genomen moeten worden door juist delen van het echte werk door mensen in een privé auto te laten doen. De vraag die vanuit de directie kwam: "Waarom staat hier de hele parkeerplaats vol met lease-auto's van mensen die hier een bureau-functie hebben en vervoeren we dure hardware in een 12 jaar oude privé auto naar het DC terwijl we daar niet voor verzekerd zijn?" Antwoord is natuurlijk simpel: omdat er een manager zit die dit risico niet ziet en denkt op deze manier "de kosten te beperken". Nu moet hij auto's huren voor dit soort ritten en heeft hij zijn besparing niet behaald.

Ze zijn eerst gaan kijken of er geen lease-auto van een bureauwerker geleend kon worden voor dat soort ritten. Maarja, die mensen betalen allemaal bijtelling en vaak ook nog een eigen bijdrage en leggen natuurlijk direct alle consequenties bij werkgever neer. Bij de eerste "poging" stond er voor de rit 2 man een auto te inspecteren op aanwezige schade, na de rit weer (inclusief foto's).... Dat werd hem dus ook niet.

Bizarre taferelen. Sommige werkgevers...
Er moet altijd maar ergens bespaard worden. Stel je voor dat de bedrijfswinst een keer wat minder groeit.
@
Flix20 Fijn dat alles is opgelost.
Ik zit nog wel met een vraag naar aanleiding hiervan, wellicht weet jij inmiddels hoe dat precies zit?
Na het ongeluk zit jij met materiële schade en de wederpartij van het ongeluk idem dito. Jij was blijkbaar de schuldige, dus de wederpartij moet schadeloos gesteld worden.
Maar, jij was op jouw beurt onder werktijd aan een dienstrit bezig. Jij moet dus ook schadeloos gesteld worden. Kortom; de werkgever moet zowel de (materiële in dit geval) schade aan jouw auto en de schade aan de tegenpartij vergoeden.
Wat ik dan niet begrijp is het volgende; jouw verzekeraar stelt de wederpartij schadeloos, maar waarom brengen ze deze schade niet rechtstreeks bij jouw werkgever in rekening? Waarom gaat dat via de moeilijke weg? De verzekeraar heeft het op jou verhaalt en jij gaat vervolgens, met een moeilijke berekening i.v.m. terugval schadevrije jaren en dito premieverhoging dit zélf verhalen. (Je eigen materiële schade moest je natuurlijk sowieso al zelf verhalen, aangezien je geen cascoverzekering had.)
Kon dat pad inzake schadeloosstelling van de wederpartij niet "korter"? Of was dat 'kwaad' al geschiedt?
Ik kan me namelijk ook voorstellen dat het voor werkgever best eens voordeliger geweest kon zijn om direct die schade te vergoeden, in plaats van jouw premiestijging.