nieuwe woning (nieuwbouw) vragen

Pagina: 1
Acties:

• Rick13
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:03
Beste tweakers,

Ik heb een nieuwbouw woning toegewezen gekregen.
Ik heb een week bedenktijd.
In het meer en minder werk bieden ze cat6 kabels aan. Kan ik niet beter cat7 kiezen?
Indien ik dit voor elkaar krijg.
Ik wil graag de kleine kamer (indien jullie het ruim genoeg vinden??) gebruiken voor een ICT/kantoor kamer.
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/610a49cb3de8f/610a49cb3c959-Knipsel.PNG
Ik wil gebruik maken van twee ruime schermen, zeker 1 pc en printer.
Is dit groot genoeg rekening houden met bovenste verdieping (schuine daken)

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-01 11:50
Welk datacenter ga je bouwen, waarvoor je cat7 nodig hebt?

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-01 14:06
En waar is de koeling voor het datacentre?

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:01
2x cat 6 leggen kan handig zijn.

Ruimte lijkt me ruim genoeg voor een bureau met computer en een kast.

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-01 08:43
cat6 vind ik persoonlijk voldoende.

Schuin dak? Waar begint dat dan?

Indien wij het ruim genoeg vinden? Dat is toch persoonlijk... Als wij het niet ruim genoeg vinden maak je maar geen ICT/kantoor kamer?

Vaak tellen ze de hoofdprijs voor het trekken van kabels in meerwerken. Komen de loze leidingen er niet hoe dan ook? Dan zou je ook kunnen overwegen het nadien zelf te doen. Of zit in het meerwerk ook het leggen van loze leidingen?

• Rick13
bottom line schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:17:
Welk datacenter ga je bouwen, waarvoor je cat7 nodig hebt?
Ik snap dat het nu overkill is. Maar puur voor de toekomst 10 gigabit.
Krijnemans schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:20:
Schuin dak? Waar begint dat dan?
Vaak tellen ze de hoofdprijs voor het trekken van kabels in meerwerken. Komen de loze leidingen er niet hoe dan ook? Dan zou je ook kunnen overwegen het nadien zelf te doen. Of zit in het meerwerk ook het leggen van loze leidingen?
Dat is mij niet helemaal duidelijk. Waar is dat normaal gesproken zichtbaar. Op welke tekening bijvoorbeeld?
Kan ook loze leidingen. Is inderdaad goedkoper, maar gelijk utp kabel laten trekken maakt het wel af.

[ Voor 25% gewijzigd door Rick13 op 04-08-2021 10:34 ]

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-01 11:50
Rick13 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:29:
[...]

Ik snap dat het nu overkill is. Maar puur voor de toekomst 10 gigabit.
[...]
Overkill voor de komende 40 jaar, en zelfs dan nog enkel nodig als er iemand in het huis woont, die continu bezig is de computer, waarvoor hij veel data binnen haalt / verstuurd (professioneel gamer misschien). Of voor wanneer je continu in 8k, tv gaat kijken.

Cat 5 bestaat al 30 jaar, en is nog steeds voldoende voor 99% van de huishoudelijke toepassingen. Dus hou het gewoon maar op cat 6. Die leidingen kunnen altijd erna gebruikt worden voor een nieuwe UTP kabel te trekken (moest het toch niet naar je wens zijn).
Kan je misschien beter cat8 installeren voor de toekomst ;)

[ Voor 4% gewijzigd door bottom line op 04-08-2021 10:45 ]

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:27
Cat6A vragen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:34

FreakNL

Well do ya punk?

Eens. CAT6 is prima. En er is ook VEEL meer materiaal voor te krijgen, wat ook nog eens goedkoper is. Bovendien is CAT7 is ook geen officiële standaard (althans, niet in de ogen van de IEEE en EIA).

Lekker voor CAT6 of CAT6a gaan. Ik zou persoonlijk loze leidingen laten leggen en het naderhand zelf doen. Of de kabel zelf leveren en het hun direct laten doen (dan doen ze het misschien terwijl de muren nog open liggen, dan is het altijd makkelijker om een loze-leiding-breuk op te lossen).

https://www.cablematters....and-why-you-don-t-need-it
You probably don't need Cat7. Use Cat6A or Cat8 instead
Cat7 cables are not a common standard, nor one you need concern yourself with. If you need the kind of performance Cat7 offers, Cat6A is perfectly up to the task. It's a widely supported cable standard and has all of the benefits of Cat7 without the drawbacks. If you are running a data center or really interested in future-proofing your network, then you’d be better off choosing a Cat8 cable. Cat8 has the blessing of the industry and is approved by the IEEE and EIA and even comes with the familiar RJ45 connectors. Though length limitations do apply, Cat8 is rated for 25 & 40G speeds and provides an excellent alternative to more expensive fiber connections.

[ Voor 47% gewijzigd door FreakNL op 04-08-2021 10:50 ]

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ga je er fulltime thuiswerken? Dan is net geen 6m^2 best wel krap voor een comfortabele werkplek. Zet er een beetje formaat bureau neer voor je twee schermen, reken 4m^2 ruimte voor jezelf (NEN1824!), de printer moet ook ergens staan en de deur moet ook nog open kunnen.

Dat is al snel claustrofobisch vol. Is er sprake van een schuin dak dan wordt het nog een graadje erger. Gaat het om een kantoor om een half uurtje per dag de bankzaken en de administratie te doen dan is het natuurlijk prima te doen.

[ Voor 11% gewijzigd door TMDC op 04-08-2021 10:52 ]

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-01 21:23
Vergeet ook niet dat CAT6 ook gecertificeerd is voor 10 Gigabit, zolang je maar geen kabels gaat gebruiken langer dan 55 meter. Gezien de kabellengte in een woning waarschijnlijk niet boven de 20 meter uitkomt gaat deze CAT6 fluitend 10 gigabit aan kunnen.

10 Gigabit is, zelfs rekening houdend met overhead, meer dan 1 gigabyte per seconde aan data. Ik zou niet weten welke consumenten toepassing er in de nabije toekomst aan zou komen waarbij 1 gigabyte per seconde aan data niet genoeg zou zijn.

Ik zou nu kiezen voor CAT6 en wanneer de tijd zover is dat het sneller moet, pas dan gaan kijken naar wat er nodig is om sneller te gaan. Misschien zitten wij tegen die tijd wel op CAT8 of CAT9. Ik zou sowieso niet mijn keuze baseren op iets wat misschien in de verre toekomst van toepassing gaat zijn.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Eens met @GertjanO. Bovendien komen de kabels in loze leidingen, dus als het goed is trek je die er over 15/20 jaar zo weer uit en stop je er dan CAT25 in ofzo..

CAT6(A) is echt meer dan voldoende voor de komende 15/20 jaar en wellicht zelfs nog langer..

Denk eens aan 100mbit. Dat schrijven we hier allemaal af als Tweakers (en natuurlijk ook wel terecht), maar de gemiddelde thuiswerker met gezin heeft in principe ook (op dit moment) genoeg aan 100mbit en goeie WiFi (die dan ook die 100mbit haalt)..

Wij zitten hier allemaal te neuzelen over Gbit en 10Gbit maar zolang je intern op je netwerk geen file-transfers doet (of iets dergelijks) heb je al die snelheden helemaal niet nodig. Een Netflix stream (non 4K) is wat? 5Mbit? Ziggo ook (als je de App gebruikt)... Ik zou durven argumenteren dat een hele hoop gezinnen met die Gbit routers in de meterkast en geen additionele APs beter af zouden zijn met een 100Mbit router in de meterkast en 2 strategisch geplaatste WiFi APs....

Ik zeg dus niet dat 100Mbit de toekomst is, maar als mensen daar nu in 2021 nog mee uit-kunnen kan jij over 20 jaar echt nog wel uit met Gbit en al helemaal met 10Gbit (wat gewoon ook over CAT6 en CAT6a gaat)....

[ Voor 11% gewijzigd door FreakNL op 04-08-2021 11:01 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

TMDC schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:51:
Ga je er fulltime thuiswerken? Dan is net geen 6m^2 best wel krap voor een comfortabele werkplek. Zet er een beetje formaat bureau neer voor je twee schermen, reken 4m^2 ruimte voor jezelf (NEN1824!), de printer moet ook ergens staan en de deur moet ook nog open kunnen.

Dat is al snel claustrofobisch vol. Is er sprake van een schuin dak dan wordt het nog een graadje erger. Gaat het om een kantoor om een half uurtje per dag de bankzaken en de administratie te doen dan is het natuurlijk prima te doen.
Ik heb ook een klein kamertje (12m2) voor thuiswerken. Er staat ook nog mijn hometrainer en dergelijke in. De ruimte is niet het grootste probleem, maar je moet ook al vrij snel luchten. Ik zet dan het raam een stukje open (maar dat is niet altijd fijn, bijvoorbeeld als de gemeente aan het snoeien, grasmaaien is) of de deur (en dat is ook niet altijd fijn, want mijn vrouw loopt rond, gaat stofzuigen, haar haar fohnen :p ). Maar misschien dat in een nieuwbouw ook de venitlatie wat beter is :)

Cat6 lijkt me voldoende, daar kun je al gigabit snelheden over halen. Zelf gebruik ik een wifibridge wat stabiel en snel werkt maar kabels is natuurlijk altijd beter.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Rick13
Bedankt voor de reacties.
Ik zal is vragen naar de mogelijkheden. Het nadeel van zelf later doen, is waarschijnlijk dat je zelf een rj45 connector moet monteren. Ik kan ook vragen of ik de utp kabels zelf mag aanleveren. Maar weet niet, hoe dit geregeld moet worden.
Ik wil in de toekomst weer iets in de ICT gaan doen, dus zal best een thuiswerkplek kunnen worden.

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Rick13 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:09:
Beste tweakers,

Ik heb een nieuwbouw woning toegewezen gekregen.
Ik heb een week bedenktijd.
In het meer en minder werk bieden ze cat6 kabels aan. Kan ik niet beter cat7 kiezen?
Is de vraag van welke kabels relevand voor de keuze of je de woning wel of niet neemt of moet je in deze week ook al alle opties doorgeven?

Ga anders van de week bedenktijd gebruik maken wat van belang voor jouw is of je het wel of niet aanneemt.
Als je deze week meteen al alle opties moet doorgeven, denk dan vooral wáár je ze wilt hebben. Een andere kabel kan achteraf nog wel gedaan worden, maar even een nieuwe buis leggen is veel werk.

• Rick13
Nee, kan later nog beslist worden welke kabels.
Zeker niet doorslaggevend. Maar leuk om over na te denken.
Dan lijkt mij deze kamer beter.
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/610a58a9f0278/610a58a9eead9-Knipsel1.PNG

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-01 21:08
Wel een echte Tweaker als je een nieuwbouwwoning toegewezen krijgt en als eerste gaat nadenken over welke netwerkkabel je moet gaan laten leggen :+

• Yukkie
  • Laatst online: 11:32

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Slapen3 is inderdaad wat krap bemeten. Ik ben zelf vorig jaar maart begonnen in een dergelijk kamertje met een raam op het noord-westen. Ik ben daar na 2 weken "uitgevlucht" naar de woonkamer, omdat het niet te doen was om er 8 uur per dag te zitten. Het een en ander is ook wel afhankelijk van de ventilatie mogelijkheden etc. Maar als je een grotere kamer tot je beschikking heb, zou ik daar gaan zitten.

We've got that ring of confidence

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Rick13 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:04:
Ik zal is vragen naar de mogelijkheden. Het nadeel van zelf later doen, is waarschijnlijk dat je zelf een rj45 connector moet monteren.
Daar hoef je je geen zorgen over te maken, dat is super simpel met de toolless keystones die je tegenwoordig hebt. Je hoeft alleen de draadjes in de juiste opening te leggen en het deksel op de keystone te klikken.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:50

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Ik heb vrij lang in een 6m2 kamertje gewerkt, met het bovenlicht en de deur open, aan het einde van de middag is de zuurstof op.

Kan wel, maar zet er ook wat van die planten in die veel zuurstof produceren of de lucht zuiveren. Daar is een half internet over volgeschreven.

En cat6 is echt voldoende, 5G gaat het verder voor je oplossen straks. Wel jammer dat je geen kinderen in je huis kan maken door de straling, maar goed.

Let je ook op dat je voldoende stopcontacten hebt? Meer is altijd beter, ook achter je beoogde televisie plek, in je keuken etc.

ping 127.212.23.124

• Rick13
Wil inderdaad extra stopcontacten laten maken. Ook in de keuken e.t.c.
Andere tips zijn ook welkom. Geen ervaring met nieuwbouw.
Als je utp kabels later trekt. Is het dan alleen voordeliger of zijn de kwaliteit kabels dan ook beter?

[ Voor 28% gewijzigd door Rick13 op 04-08-2021 11:21 ]

• TMDC
  • Niet online
pjottum schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:17:
Kan wel, maar zet er ook wat van die planten in die veel zuurstof produceren of de lucht zuiveren. Daar is een half internet over volgeschreven.
Dit is zo'n mythe die maar blijft doorzingen, maar het is onzin (tenzij je 5 planten per vierkante meter wil - dan is de ruimte pas écht te klein :+ )

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Heb in elke kamer een loze leiding liggen, om zelf cat kabel door te trekken. Heb het al eerder zelf gedaan toen ik aan een andere huis moest klussen. Ik heb gelijk gevraagd of er een touwtje doorgetrokken kon worden ter voorbereiding. Zodra huis opgeleverd wordt kan ik rol van cat kabels erop verbinden en zo zonder gereedschap erdoorheen trekken door gebruik te maken van de touw. De rj45 contactdozen is kinderspel om die zelf erop aan te sluiten.

Koop goede kwaliteit koperen cat kabels. Dat is veel belangrijker. Hou ook rekening dat als je nieuwere type cat kabels neemt het ook veel stugger wordt. Die zijn lastigere door de goot te trekken.

Een loze leiding is aan te raden en veel goedkoper. Andere nieuwbouwwoning had 1 aansluiting (zolder) met cat aansluiting. Slechte kwaliteit kabels gebruikt en rj45 aansluiting had afwijkende kleur (afdekplaat). Dat was gewoon duurkoop geweest. Uiteindelijk had ik het zelf veel beter afgewerkt, betere kwaliteit spul gebruikt.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:22
pjottum schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:17:
Ik heb vrij lang in een 6m2 kamertje gewerkt, met het bovenlicht en de deur open, aan het einde van de middag is de zuurstof op.

:+ De zuurstof op? Een huis is verbonden met de atmosfeer en heeft luchtventilatie. Kamerplanten zuiveren de lucht niet.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:50

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

TMDC schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:25:
[...]

Dit is zo'n mythe die maar blijft doorzingen, maar het is onzin (tenzij je 5 planten per vierkante meter wil - dan is de ruimte pas écht te klein :+ )
Bijgeloof is ook wat waard. :-)

(ik zocht over planten die zuurstof produceren en kwam in zo'n filter je lucht verhaal uit, excuus)

Anyway, zorg voor voldoende frisse lucht en dus zuurstof! :)
Playa del C. schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:34:
[...]

:+ De zuurstof op? Een huis is verbonden met de atmosfeer en heeft luchtventilatie. Kamerplanten zuiveren de lucht niet.
Klopt, maar in een kleine ruimte met weinig ventilatie is het een muffe boel hoor, na een dag werken.

[ Voor 23% gewijzigd door pjottum op 04-08-2021 11:35 ]

ping 127.212.23.124

• Playa del C.
pjottum schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:34:
[...]

Bijgeloof is ook wat waard. :-)

(ik zocht over planten die zuurstof produceren en kwam in zo'n filter je lucht verhaal uit, excuus)

Anyway, zorg voor voldoende frisse lucht en dus zuurstof! :)

[...]

Klopt, maar in een kleine ruimte met weinig ventilatie is het een muffe boel hoor, na een dag werken.
Het gaat om nieuwbouw met moderne (verplichte) ventilatie. Los daarvan, het is dan wel op het internet nu, maar het gaat straks om een echt mens in een echt huis. Als je dan advies geeft, graag wel goed. Zit die arme @Rick13 straks bijgelovig tussen tientallen planten in een muf hokje.

Verwijderd

TMDC schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:51:

Het kan net, 6 vierkante meter. Mijn vorige kantoor had ongeveer dezelfde afmetingen, ook met een klein stukje schuin dak, maar daar stond een dakkapel op, dus daar had je niet veel last van.

Beetje bureau voor geen rare werkzaamheden is 80x160, dus roep even 1,5 vierkante meter. Kast waar de printer, eventuele server en wat kantoorbenodigdheden in kunnen: 80x60, dus roep even 0,5 vierkante meter. Dan hou je dus inderdaad nog ruim 4 vierkante meter over aan "ademruimte".

Ik heb nu 10 vierkante meter en een iets vierkantere ruimte met een nis voor een inbouwkast. Dat is al dermate ruim, dat ik er een pantry en een koelvries-combi in kwijt kan.

• TMDC
  • Niet online
Playa del C. schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:39:
[...]
Zit die arme @Rick13 straks bijgelovig tussen tientallen planten in een muf hokje.
...Het topic wat daar dan weer uit voort komt is natuurlijk ook wel weer pure entertainment O-)

• HopNotch
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-01 15:12
Tijdens de bouw van mijn huis (2 jaar terug) heb ik naar zo'n beetje elke ruimte 19mm loze leidingen laten leggen voor utp aansluitingen. Door zo'n leiding kun je 2 cat6 kabels trekken. In de meterkast heb ik een patchpaneel opgehangen met ernaast een switch.

Als je ervoor zorgt dat elk device direct aangesloten kan worden op een centrale switch die intern meer dan genoeg bandbreedte kan verwerken kun je vrijwel altijd 1gbps per poort halen. Lijkt me meer dan genoeg voor een thuisnetwerk.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Playa del C. schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:34:
[...]

Je merkt wel in een kleine kamer als je lang zit dat de luchtkwaliteit verslechterd snel. Ik heb zelf een werkkamer van 12m2 (ik vind dat klein, maar de TS heeft het over 6m2).

Een plant zal niet zo veel verschil maken al heb ik er ook een paar staan, het zijn planten die ook snachts zuurstof afgeven (ook voor de slaapkamers)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Rick13
Het aanbrengen van een loze leiding kost €175.
Het aanbrengen/bedraden van een utp kabel in een loze leiding kost €205.

• Playa del C.
Marzman schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 13:06:
[...]

Je merkt wel in een kleine kamer als je lang zit dat de luchtkwaliteit verslechterd snel. Ik heb zelf een werkkamer van 12m2 (ik vind dat klein, maar de TS heeft het over 6m2).

Een plant zal niet zo veel verschil maken al heb ik er ook een paar staan, het zijn planten die ook snachts zuurstof afgeven (ook voor de slaapkamers)
Wordt een beetje off-topic, maar met goede ventalitie, wordt de lucht in een kamer steeds ververst. Dat is het doel. Slechte ventilatie compenseren met planten is niet de bedoeling, zeker niet bij nieuwbouw.
Rick13 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 13:44:
Dus voor 30 euro meerprijs, leggen ze de UTP er ook in? Dat is geen geld. Ik zou twee naar boven laten leggen (voorkant en achterkant). Eventueel naar elke kamer of deels loze leiding.

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 00:19
Ligt er maar net aan hoe je het leest, kan ook 175 + 205 euro kosten om dat te doen :P

• Playa del C.
iBugged schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 14:01:
Ligt er maar net aan hoe je het leest, kan ook 175 + 205 euro kosten om dat te doen :P
Dat dacht ik ook, maar dat zou een gekke prijs zijn. Plus, die 30 euro meerprijs, dan ga ik ook uit van het afmonteren, enz. Dus niet alleen een kabel trekken.

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Rick13 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:29:
[...]

Dat is mij niet helemaal duidelijk. Waar is dat normaal gesproken zichtbaar. Op welke tekening bijvoorbeeld?
Kan ook loze leidingen. Is inderdaad goedkoper, maar gelijk utp kabel laten trekken maakt het wel af.
Geen idee of alle bouwtekeningen het op deze manier aangeven, maar het schuine dak werd bij mij zo aangegeven:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vAb0Z4y.png

Verder zie ik bij jouw eerste plaatje ook iets staan van een verlaagd plafond.

[ Voor 40% gewijzigd door EJlol op 04-08-2021 14:19 . Reden: Quote toegevoegd ]

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:06
Ik zou dit topic en de voorgangers ook even doornemen dit weekend. Ik denk dat je daar veel relevante info gaat vinden. En nog veel meer vragen waar je waarschijnlijk niet eens aan gedacht hebt.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Rick13 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:20:
Als je utp kabels later trekt. Is het dan alleen voordeliger of zijn de kwaliteit kabels dan ook beter?
Beiden. Je hebt geen idee wat voor zooi zij erin trekken. Er is heel veel troep op de markt.. In het ergste geval moet je het er weer uittrekken.

Het gaat er ook om of ze het zelf doen of beleggen bij de huis-elec (geen core-business) of dat ze een gespecialiseerde bedrijf inhuren waarvan de core-business network-infra is.. Die laatste zullen geen troep gebruiken...

Als zij kunnen aangeven welk type kabel ze gebruiken (of toestaan dat je deze zelf levert) zou je kunnen overwegen om het te laten doen.. Als je alleen loze leidingen laat opleveren heb je het risico dat er ergens een breuk zit en het niet lukt om de kabel erdoor te krijgen. Dan krijg je wel geld terug voor die ene loze leiding maar heb je nog steeds geen kabel.....

Beste optie zou zijn; Zelf kabel en toebehoren (WCD, patchpanel, etc) leveren en hun het laten doen... :)

Als ik nieuwbouw zou doen zou ik het wellicht ook laten doen, MITS ik weet welk materiaal ze gebruiken (of ik het zelf mag leveren).

Dit is prima spul:
https://www.amazon.de/-/n...smid=A3JWKAKR8XB7XF&psc=1

Heel dit topic is een aanrader:
badkuip in "Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels"

/edit:
Zie deze nu pas... Poe! Dat is veel geld... Is het niet 205,- inclusief kabel? Of is dit echt 175 voor de leiding en 205 voor de kabel (dus 380 in totaal)? --

Als het overigens 205 in totaal is zou ik niet twijfelen! Zelf spul leveren (en dan geen korting vragen, is de moeite niet) en voor 30 euro per stuk laten leggen. Beste van 2 werelden, eigen materiaalkunde keuze maar het ligt er dan al wel in dus je hoeft zelf niks meer te doen… Of je levert alleen de kabel en vraagt ze om met overlengte te leggen. WCD en patchpaneel is dan kinderspel.

Iedereen die hier roept dat je het zelf moet doen na oplevering vergeet even dat loze leidingen soms kapot gaan of verschuiven na verloop van tijd. Met een beetje geluk gaat een kabel die er dan al inligt niet kapot, maar een nieuwe kabel krijg je er bijna niet meer door.
Dit dus:
Brahiewahiewa in "Loze leiding verstopt na 30 cm"

[ Voor 50% gewijzigd door FreakNL op 04-08-2021 14:57 ]

• HopNotch
Ik zou het zelf doen ook al ben je meer geld kwijt uiteindelijk. Dan kun je goeie kwaliteit kabel gebruiken en kun je het ook goed afwerken in je meterkast met een patchpaneel. in je meterkast hebben de kabels extra meters nodig om het mooi en strak weg te werken en naar het patchpaneel te begeleiden. dat is iets wat ze vanuit de bouw nooit gaan doen. Die houden de kabels kort en knijpen er een keystone aan.

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-12-2025
Voor al je vragen, en ervaringen m.b.t. generieke nieuwbouw (het is projectbouw neem ik aan?) is er een apart topic op tweakers, waar al een heleboel antwoorden staan op je vragen:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2070588

Los van dit alles, hangt het van je handigheid en de meerprijs kosten van de bouwer af wat verstandiger is. Bij onze nieuwbouw was een loze leiding inclusief CAT6 bekabeling en afmonteren €375, dan kreeg je op die aansluiting 2 kabels doorgetrokken en op een wandcontactdoos afgemonteerd op een dubbele outletplaat.

Een loze leiding met blindplaat zat op €150. Daar ik zelf handig ben, heb ik 5 loze leidingen laten leggen naar iedere ruimte in het huis, 100m UTP Cat6 gekocht voor 50 euro, en door iedere loze leiding 1 UTP getrokken en afgemonteerd op een stekker, Keystone en keystone plaat.

Kosten vanuit de bouw: 5 x 375: € 1.875
Zelf doen: 5x €150 loze leiding, €50 UTP, €5 aan UTP stekkers, €5 aan keystones en €25 aan UTP blindplaten. Totaal: €835

Wanneer je kiest voor een loze leiding zal de bouwer er altijd een controle draad in achterlaten, zijn ze ook verplicht om aan te kunnen tonen dat er geen verstoppingen in zitten. Deze controle draad is echter niet geschikt om je UTP doorheen te trekken, maar wel om een trekveer mee door te trekken, om vervolgens je UTP doorheen te halen.

Ik heb gekozen voor een enkele UTP kabel per leiding. Als er meerdere apparaten achter die aansluiting moeten, kun je prima uit de voeten met een switch. Ik acht de kans dat mijn kinderen meer dan 1gbps nonstop aan bandbreedte nodig hebben de komende 10 jaar, nihil. En zo wel, trek ik de leidingen weer leeg en gooi ik er glasvezel in 8)

En qua stopcontacten kun je er nooit genoeg hebben, en meerprijs voor extra stopcontacten zijn doorgaans niet zo heel hoog. Hier kostte het 20 euro per stuk om van 1 naar 2 stopcontacten te gaan, of van 2 naar 3. Heb dus op alle bestaande plekken deze optie genomen. En we plukken daar nu al de vruchten van. Sommige plekken hebben we 2 stopcontacten in gebruik voor verlichting, hou je er nog 1 over voor je stofzuiger. Of naast je nachtkastje waar er al 1 in gebruik is voor een lampje, hou je er nog 2 over voor je telefoon en smartwatch. En aan de andere kant bijvoorbeeld 1 voor de TV, TV kastje, en 1 over voor de stofzuiger aldaar.

• Rick13
Bedankt voor het meedenken.
Even snel een reactie moet zo weg.
Ik twijfelde zelf ook. Hoe je het moet lezen.
Daarom de volledige omschrijvingen.

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/610a925d90c4e/610a925d905cc-Knipsel2.PNG
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/610a92716ce83/610a927167b06-Knipsel3.PNG

• nubis87
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 27-01 13:16
Rick13 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:13:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit lijkt mij dat je beide moet betalen om een loze leiding inclusief kabel geleverd te krijgen. Dit ligt ook meer in lijn met de eerder in dit topic genoemde prijzen.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Lijkt me ook.

Het gaat dus om een meerprijs van 205 euro per leiding. Want die leiding moet je toch al afnemen, dat kun je niet zelf.

Dat is fors hoor, als je het zelf doet kost het een fractie van dat bedrag. Maar met het risico dat de loze leiding geblokkeerd is als je aan de slag gaat. Op zich kun je dat nog wel controleren hoor, voordat je de boel dicht laat stucen..

• HopNotch
Rick13 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:13:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
bij mij gaven ze 2 opties op.
- het bedraden en afmonteren van een bestaande lozeleiding (110 euro)
- compleet aansluit punt data (208 euro)
prijzen van 3 jaar terug.

Ik denk dat je ze in jou geval moet optellen. dan is het een duur verhaal.

• HopNotch
Ik zou als ik jou was ook op elke verdieping nog loze leidingen in je plafond laten leggen op centrale plekken. dan kun je daar accesspoints ophangen. heb je overal goed wifi bereik in huis.

Verwijderd

Ben zelf nu ook bezig met een nieuwbouw woning met een computerkamer (en losse server hok).
Zelf laat ik loze leidingen plaatsen met trekkoord en trek de kabels zelf, ze wouden alleen CAT6a leggen en daar zat ik niet op te wachten.

Bij komend voordeel loze leidingen zijn goedkoper en je weet dat je de kabel hebt die jij wilt op de juiste lengte.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Verwijderd schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:30:
Ben zelf nu ook bezig met een nieuwbouw woning met een computerkamer (en losse server hok).
Zelf laat ik loze leidingen plaatsen met trekkoord en trek de kabels zelf, ze wouden alleen CAT6a leggen en daar zat ik niet op te wachten.

Bij komend voordeel loze leidingen zijn goedkoper en je weet dat je de kabel hebt die jij wilt op de juiste lengte.
CAT 6A is toch dikke prima? Goed dat ze daar zelf mee komen hoor! (mits goeie kwaliteit kabel).
HopNotch schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:29:
Ik zou als ik jou was ook op elke verdieping nog loze leidingen in je plafond laten leggen op centrale plekken. dan kun je daar accesspoints ophangen. heb je overal goed wifi bereik in huis.
Hele goeie suggestie! Lekker een POE switch in de meterkast. Heb je (ook esthetisch) de mooiste oplossing.

[ Voor 27% gewijzigd door FreakNL op 04-08-2021 15:35 ]

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
ik zou ze direct mee laten trekken. Je hebt ook voorbedrade buis, dat werkt makkelijk:
https://www.sandervunderi...Imjjuqn9YJ1xoCUwkQAvD_BwE

in ons huis is op elke kamer 2x2 cat6 en op verscheidene plekken in plafond een cat6 (accespoint).

ik heb per kamer bekeken hoe je eventueel een meubelopstelling kunt maken. Vaak kun je dan je tv op twee plekken neerzetten dus ook op 2 plekken utp. en dan direct 3 of 4 wcd's erbij en een in de muur verwerkte goot voor de hangende tv.

enige fout die ik heb gemaakt is dat ik op de bovenverdieping een verzamelpunt heb en in mijn gedeelte een verzamelpunt en in de technische ruimte andere kant huis alles samenkomt. Achteraf had ik direct alle kabels naar TR moeten doortrekken maar dat zou weer kleine km kabel zijn.

• HopNotch
Deze tip staat even los van utp.

Als je radiatoren krijgt (bijv 1e verd) en je hebt de optie voor leidingen uit de muur ipv vloer. DOEN!
Veel mooier en zoveel praktischer.

(deze optie zag ik destijds over het hoofd |:( )

[ Voor 12% gewijzigd door HopNotch op 04-08-2021 15:41 ]

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:55

Zenix

BOE!

Nog een aantal tips.
Loze leidingen bij elk kozijn voor zonnewering/elektrische (rol)gordijnen.

Extra loze leidingen naar zolder als je daar nog ooit apparatuur gaat uitbreiden.
Wees niet te zuinig met de loze leidingen :)

Zelf de kabels trekken door de loze leidingen, bouwers zeggen altijd dat je maar één kabel door mag doen, maar twee kabels gaat prima Gewoon Cat6 van Belden nemen. En zorg dat alle loze leidingen 19mm zijn.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:13
Gewoon zelf doen idd.. Goede kabel halen. Ik haal zelf altijd met geknepen connectors al erop en knip hem dan aan 1 kant eraf. Dan daar doorheen trekken en de adertjes in zo'n muurplaat verwerken. Dan heb je niet zelf geknepen kabeltjes (voor wat het je waard is..)

Loze leidingen zijn altijd praktisch maar je moet niet overdrijven. Vooral een kwestie of je hier lang blijft wonen. Meeste mensen verhuizen toch wel vaak weer na 5 a 10 jaar ivm gezinsuitbreiding of omdat ze groter gaan wonen. Als dit je droomhuis is en je nooit meer weggaat (denkt iedereen :P) zou ik extra leidingen aanleggen overal. Zo niet, dan niet doen want anders gebruik je ze toch nooit..

• Rick13
Bedankt voor de tips.
Zal t.z.t is vragen wat voor kabels ze gebruiken.
Of dat ik de kabels zelf mag aanleveren (met eventueel korting)
Ik heb gelukkig nog maanden bedenktijd :)
Het is een duur geintje inderdaad. Maar wil het wel graag in 1x goed doen. Heb je later veel plezier van.
Inderdaad een goeie tip voor de acces points. Iets om rekening mee te houden inderdaad.
Ik zal ook is kijken naar de tip van de radiator.

[ Voor 15% gewijzigd door Rick13 op 04-08-2021 16:14 ]

• Rick13
De tekening nog een keer gekeken. Waarschijnlijk geen ruimte verlies door schuine daken!.
Veranderd dat wat?
Ik verwacht dan zelf een bureau van 100 cm breed en 230 cm lang.
Ga er voorlopig nog niet thuis werken.
Meer ICT dingen bij leren & gamen.
Kan ook raam open zetten voor frisse lucht.
Heb het niet zo snel koud.

[ Voor 52% gewijzigd door Rick13 op 04-08-2021 22:43 ]

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-01 16:14
Krijnemans schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:20:
[...]
Dit is de reden waarom ik 2 jaar geleden heb gezegd, laat maar, ik doe het zelf wel. Doe maar een loze leiding naar de meterkast. Uit mijn hoofd vroegen ze 40 euro per UTP kabel meer dan een loze leiding ... en ik wilde dat alle slaapkamers een aansluiting zouden hebben. Rekensom was niet zo moeilijk en loze leidingen waren het antwoord, tot op heden geen spijt van gehad.

• Rick13
Ga waarschijnlijk voor utp kabels later trekken.
Ik heb besloten om dan de nas en andere apparatuur elders neer te zetten.
Zou bureau 100 cm diep te groot zijn voor de kamer? En dan de lengte van de muur

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08:20
Ik heb in ons nieuwe (oude) huis 2 jaar geleden naar de meeste kamers CAT6A in een dubbel paar getrokken. In de Electra kast een patch paneeltje geplaatst.
Het viel mij behoorlijk tegen hoe lastig het is om de extreem stugge kabels netjes op het patchpaneel en de wandkastjes te plaatsen.
De dubbele set CAT6A SFTP (voor 2 aansluitingen per wandkaart) past niet in standaard buizen, het loont dus om grotere buizen te vragen als je de keuze hebt, of om toch voor flexibeler CAT5E of CAT6 te gaan.

Wat betreft 10Gbit switching, ik ben nog op zoek naar POE 2.5Gbit - 10Gbit switching voor 4x Aruba 515 access points, nu bijna een jaar later nog niets relevants kunnen vinden.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Beer070 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 15:25:
Ik heb in ons nieuwe (oude) huis 2 jaar geleden naar de meeste kamers CAT6A in een dubbel paar getrokken. In de Electra kast een patch paneeltje geplaatst.
Het viel mij behoorlijk tegen hoe lastig het is om de extreem stugge kabels netjes op het patchpaneel en de wandkastjes te plaatsen.
De dubbele set CAT6A SFTP (voor 2 aansluitingen per wandkaart) past niet in standaard buizen, het loont dus om grotere buizen te vragen als je de keuze hebt, of om toch voor flexibeler CAT5E of CAT6 te gaan.

Wat betreft 10Gbit switching, ik ben nog op zoek naar POE 2.5Gbit - 10Gbit switching voor 4x Aruba 515 access points, nu bijna een jaar later nog niets relevants kunnen vinden.
Is dit wat voor je qua switch?
pricewatch: Netgear MS510TXUP

• Celebithil
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-01 22:55
Ik heb overal loze leidingen laten leggen en zelf kabels getrokken. Als leek is dat best te doen, en er is geen risico op electrocutie of zo (zoals een collega dacht ;-)), maar het duurde toch wel even voor ik het goed deed en kostte mede daarom nog best veel tijd. Kabels trekken zelf ging nog wel, het netjes afmonteren was het meeste gedoe. Maar goed, voor, ik geloof 12 x 2 kabels, was het de prijsverlaging wel waard om dit zelf te doen. (In de woonkamer heb ik al 3 punten, dus het aantal tikte hard aan).

Als je voor 1 of 2 plekken UTP nodig hebt kan ik helemaal begrijpen dat je het laat doen.

6m^2 voor een werkkamer is te klein voor de ARBO (als je bureau + kast wilt neerzetten). Het past wel, maar ruim is anders.

• Rick13
Ik ga over kabels informeren bij de bouwer t.z.t.

Kast komt in andere kamer te staan

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Rick13 Heb je ook gezien dat lichtpunten aan de muren zitten en niet aan het plafond in het midden van je ruimtes? Dat is wel iets waar ik ook over na zou gaan denken.

• Rick13
@sypie Ik verwacht t.z.t met de project ontwikkelaar in contact te komen om dit soort zaken te bespreken. Zal het meenemen.
Pagina: 1