Rick13 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:20:
Wil inderdaad extra stopcontacten laten maken. Ook in de keuken e.t.c.
Andere tips zijn ook welkom. Geen ervaring met nieuwbouw.
Als je utp kabels later trekt. Is het dan alleen voordeliger of zijn de kwaliteit kabels dan ook beter?
Voor al je vragen, en ervaringen m.b.t. generieke nieuwbouw (het is projectbouw neem ik aan?) is er een apart topic op tweakers, waar al een heleboel antwoorden staan op je vragen:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2070588
Los van dit alles, hangt het van je handigheid en de meerprijs kosten van de bouwer af wat verstandiger is. Bij onze nieuwbouw was een loze leiding inclusief CAT6 bekabeling en afmonteren €375, dan kreeg je op die aansluiting 2 kabels doorgetrokken en op een wandcontactdoos afgemonteerd op een dubbele outletplaat.
Een loze leiding met blindplaat zat op €150. Daar ik zelf handig ben, heb ik 5 loze leidingen laten leggen naar iedere ruimte in het huis, 100m UTP Cat6 gekocht voor 50 euro, en door iedere loze leiding 1 UTP getrokken en afgemonteerd op een stekker, Keystone en keystone plaat.
Kosten vanuit de bouw: 5 x 375: € 1.875
Zelf doen: 5x €150 loze leiding, €50 UTP, €5 aan UTP stekkers, €5 aan keystones en €25 aan UTP blindplaten. Totaal: €835
Wanneer je kiest voor een loze leiding zal de bouwer er altijd een controle draad in achterlaten, zijn ze ook verplicht om aan te kunnen tonen dat er geen verstoppingen in zitten. Deze controle draad is echter niet geschikt om je UTP doorheen te trekken, maar wel om een trekveer mee door te trekken, om vervolgens je UTP doorheen te halen.
Ik heb gekozen voor een enkele UTP kabel per leiding. Als er meerdere apparaten achter die aansluiting moeten, kun je prima uit de voeten met een switch. Ik acht de kans dat mijn kinderen meer dan 1gbps nonstop aan bandbreedte nodig hebben de komende 10 jaar, nihil. En zo wel, trek ik de leidingen weer leeg en gooi ik er glasvezel in
En qua stopcontacten kun je er nooit genoeg hebben, en meerprijs voor extra stopcontacten zijn doorgaans niet zo heel hoog. Hier kostte het 20 euro per stuk om van 1 naar 2 stopcontacten te gaan, of van 2 naar 3. Heb dus op alle bestaande plekken deze optie genomen. En we plukken daar nu al de vruchten van. Sommige plekken hebben we 2 stopcontacten in gebruik voor verlichting, hou je er nog 1 over voor je stofzuiger. Of naast je nachtkastje waar er al 1 in gebruik is voor een lampje, hou je er nog 2 over voor je telefoon en smartwatch. En aan de andere kant bijvoorbeeld 1 voor de TV, TV kastje, en 1 over voor de stofzuiger aldaar.