muziek kwaliteit soundbar ok?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GotSchwifty
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09-08-2021
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een audio set voor muziek en mijn televisie. Met zoeken op internet word ik voornamelijk overspoeld met soundbars. Die zien er natuurlijk mooi uit maar zijn die ook een beetje decent om muziek mee te luisteren? Zo ja, waar kan ik op letten bij het kiezen van een soundbar om te garanderen dat muziek ook lekker klinkt.
Of zouden jullie zeggen nee, neem dan gewoon speakers.
...

Apparatuur die ik er op aan zou willen sluiten zijn voornamelijk samsung smart tv en een platenspeler

dank! :+

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-05 19:01
Voor combinatie muziek en TV geluid, ben je volgens mij beter af met een 2.0 of 2.1 set.
Al zal dat meestal wel wat duurder uit zijn dan een soundbar.
Beste oplossing voor jou zal een beetje afhangen van je budget.

Receiver of kleine versterker met bookshelves of vloerstaanders.
De meeste bookshelves zijn beter af mét een subwoofer, sommige vloerstaanders ook wel maar meestal kan je zonder (tenzij je echt bass heavy muziek luistert).
Let wel dat je een receiver of versterker kiest met een phono ingang.
Ik heb zelf bijvoorbeeld een Marantz NR1510 receiver waar zowel de TV als CD speler op aangesloten is i.c.m. 2 Focal vloerstaanders en een center speaker.
Maar voor minder geld zijn er ook kleinere versterkers te vinden mét phono ingang.
In dit actieve topic worden daar er ook al wat voorstellen gemaakt.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2083370

Actieve speakers zijn ook een optie, maar dan wordt het wat ingewikkelder.
Voor je platenspeler moet je alsnog een phono preamp er tussen plaatsen.
Maar dan moet je ook nog een RCA switch er tussen plaatsen omdat je vanuit 2 bronnen een signaal krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Dat is een afweging tussen uiterlijk en geluid die alleen jij kan maken.

Waar je op kan letten zijn dezelfde zaken als waar je op let bij het uitzoeken van luidsprekers. Eentje daarvan is: als een bepaald aspect van het geluid (positief) opvalt in de winkel, dan is de kans groot dat dit komt doordat de luidspreker hier afwijkt van neutraal en dat je je hier later aan zal storen. Een luidspreker kan in de winkel bijvoorbeeld helder en detailrijk klinken, terwijl dat na een week luisteren wordt ervaren als een scherp en hard geluid, omdat de luidspreker eigenlijk gewoon een resonantie heeft op 10 kHz. Een neutrale of saaie luidspreker kan dus de beste keuze zijn op de lange termijn.

[ Voor 18% gewijzigd door TBTL op 03-08-2021 19:44 ]